رئیس جمهور وعده داد؛

رئیس جمهور گفت: سقوط ترامپ نشان داد قلدرمابی و نژادپرستی پایان خوبی نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: امسال در ایام سالروز فرار شاه معدوم، با یک حادثهای شبیه آن حادثه در سطح دیگری از جهان مواجه هستیم. آن روز در ۲۶ دیماه فرار آن مزدور نمادی بود برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران و امروز هم ما با یک پدیده کم نظیری از سقوط یک مستبد دیگر مواجه هستیم که آنجا هم بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست بلکه سقوطی را می بینیم همراه سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید و نشان میدهد در دنیا قلدرمابی و نژادپرستی پایان خوبی نخواهد داشت و در طول این سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما در برابر این تروریست بزرگ تاریخ مقاومت کردند.

وی ادامه داد: آنها میخواستند نظام را در سه ماه سرنگون کنند اما خودشان سرنگون شدند و این روزها شاهد شکست یک سیاست هستیم و این شکست سیاست ترویسم اقتصادی است که میخواستند زندگی مردم را بهم بریزند اما در پایان این مدت امروز ما در کشور شاهد احیای اقتصاد هستیم. امروز در پایان این سه سال جنگ، خشونت و اقدامات تروریستی در کشور در پایان سال ۹۹ علی رغم همه فشارها شاهد یک حرکت و ثبات در اقتصاد کشور هستیم و انتظارات تورمی امروز شرایط دیگری پیدا کرد و مردم افق روشنتری را در پیش چشم خود می بینند.

وی افزود: وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده؛ در سال ۹۹ با همه فشارها و ویروس کرونا اقتصاد مثبت در ۶ ماهه بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما میگوید اقتصاد با نفت و اقتصاد بی نفت مثبت خواهد بود. امروز شاهد رشد ۶ و نیم درصدی در بخش صنعت هستیم و این نشان میدهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد. در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد رشد هستیم و ۴.۲ دهم رشد پیدا کرده و وقتی مسکن حرکت پیدا میکند پیشران حرکت در بسیاری از صنایع است. در تجارت کشور حتی در صادرات شاهد رشد هستیم و همه این حقایق این واقعیت را نشان میدهد که سیاست فشار حداکثری و تروریسم آمریکا با شکست قطعی مواجه شده است.

رئیسجمهور ادامه داد: رسانههایی در خارج، ضد ایران و همیشه ضد منافع ملت ایران حرف میزنند و عدهای نیز در داخل همان حرفها را تکرار میکنند. اما منشأ آنها هستند. آنها تلاش دارند منشا مسائل را به جای تحریم ها و فشارهای اقتصادی مدیریت داخل بدانند. میخواهم یک معیار بدهم، سال ۹۵ و سال ۹۹ همان افراد و مدیرانی ک سال ۹۵ را اداره کردند ۹۹ را هم اداره میکنند، با همان قدرت، با روحیه چه بسا بهتر و با تجربه و توانمندی بیشتر. تفاوت میان سال ۹۵ و ۹۹ هرچه هست مربوط جنایت آمریکا است. این تفاوت هر چه که هست مربوط به تروریسم آمریکا، تحریم و فشارهای همه جانبه غلط و نابجای آنها است.

روحانی لایحه بودجه را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: لایحه بودجه با لوایح معمولی تقنینی متفاوت است؛ آنچه باید در مجلس تصویب شود، لایحه دولت باید تصویب شود نه طرح مجلس و پیشنهاد نمایندگان.

وی ادامه داد: از نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم نسبت به این بودجه همکاری و هماهنگی داشته باشیم تا بودجه دقیقی تصویب شود. به گونهای نباشد که در آمدهایی در بودجه سبز شود که این درآمدها با واقعیت منطبق نباشد چون این درآمدها هزینه قطعی برای ما میسازد و درآمدی که واهی باشد به معنی کسر بودجه و تورم است. روحانی اظهار کرد: مورد بعدی که مورد تأکید ماست و در لایحه بودجه نیز در نظر گرفته شد این است که سال آینده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قدرت خرید مردم را بالا ببریم تا فشار جدیدی به مردم وارد نشود. تولید برای ما بسیار مهم است و تولید باید در مسیر رونق و جهش باشد. مالیات نیز باید متعادل باشد، درست است که ما از تولید کننده مالیات میگیریم اما تولید کننده این مالیات را به قیمت نهایی کالا اضافه میکند و در نهایت مصرف کننده این مالیات را میپردازد.

وی افزود: هم باید از تولیدکننده و شخصی که درآمد دارد، مالیات اخذ شود و هم باید متعادل باشد و هم باید در نظر بگیریم که فشار نهایی به چه اشخاصی وارد میشود و به مصرف کننده چه میزان فشار وارد میشود.

وی گفت: نکته دیگر ارزش پول ملی است که برای ما بسیار مهم است؛ یکی از مسائل بسیار مهم برای ما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این بوده است که ارزش پول ملی را بالا بردهایم یعنی در حالی که در کشور قیمت دلار ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان بوده است، ما قیمت دلار را برای سال آینده حدود ۱۲ هزار تومان دیدیم. دولت افق آینده را این چنین روشن دیده است.

رئیس دولت بیان کرد: مشکلی که امسال با آن مواجه بودیم این بود که منابع بانک مرکزی در دسترس نبود. ۷ میلیارد دلار ما در بانک یک کشور قفل شده است. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی ما قرار بگیرد و منابع کنونی آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان کاهش مییابد.

روحانی تأکید کرد: مردم ما بدانند این قیمتهای کنونی واقعی نیست اما دست بانک مرکزی ما برای اعمال سیاست بسته است. در بازار آزاد دست ما باز است و هر مقدار اسکناس لازم باشد وارد بازار میکنیم اما در مواردی که حواله است مقداری دست ما بسته است؛ البته امروز نسبت به دو هفته گذشته شرایط بهتری داریم و شرایط ما در آینده نیز قطعاً بهتر خواهد شد؛ بنابراین من خواهش میکنم که مجدداً همکاری و هماهنگی را با یکدیگر انجام دهیم.

وی اضافه کرد: قانونگذاری نباید در لایحه بودجه انجام شود و شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است و اعلام کرده است که در لایحه بودجه، نباید قانونگذاری کرد. بنابراین تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون دست مجلس باز است و لایحه ارائه میدهیم و آنها هم قادر هستند طرح بدهند در آینده هر قانونی که میخواهند اصلاح و تصویب میکنیم و یکدیگر را یاری میکنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد مردم، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است؛ امنیتی که ما عنوان میکنیم، برخیها فکر میکنند، بگیر و ببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. اینطور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد. یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع میکنیم و به مردم و سرمایهگذاران میگویم در اینجا پتروشیمی تولید کند و خوراک و مشخصات را برای وی مشخص میکنیم.

وی عنوان کرد: اگر فردا وزارت نفت عنوان کند که من تصمیم گرفتم که لوله گاز را از اینجا به یک مسیر دیگری تغییر بدهم. مگر چنین چیزی ممکن است؟ این یک ناامنی بزرگ است و دیگر کسی در کشور سرمایهگذاری انجام نمیدهد. ما باید بگذاریم مردم اطمینان داشته باشند و بر آن مبانی که سرمایهگذاری را انجام دادند بر همان مبنا بتوانند ادامه بدهند. در مجلس قانونی تصویب نشود که امید و امنیت مردم از بین برود.

تجارت از پیامدهای سوءاستفاده استخراج کنندگان ارز دیجیتال از برق ارزان گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: وقتی به زنجیره اظهارات مسوولان و اتفاقات کشور نگاه می کنیم، متوجه می شویم یک جای کار می لنگد. مدتهاست بحث استخراج رمز ارز بر سر زبانها افتاده و افزایش روزافزون قیمت آن، جذابیت برای بدست آوردن نوع بیتکویین آنها را بیشتر کرده است. از سوی دیگر مسوولان دایم استخراج این رمز ارز را غیر قانونی اعلام کرده بودند تا آنکه پس از کشف ماینرهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شد، دولت به سوی قانونی کردن استخراج این نوع ارزها رفت. اما از آنجا که در کشور ما بروکراسی اداری وحشتناک است، این فرصت را نیز از دست دادیم و در حالی که بسیاری از کشورها در حال استخراج این ارز درآمدزا هستند و کشور ما نیز با مشکلات بسیار تحریم رو به رو است، هنوز برنام خاصی برای مدیریت در استخراج این رمز ارز وجود ندارد و در حالی که به ظاهر آقایان با استخراج آن موافق هستند، اما در باطن هیچ اقدامی برای سرعت دادن در استخراج آن صورت نمی گیرد. این در حالی است که درآمدهای قابل قبولی می توان از این راه بدست آورد.

بحران قطع برق

یکی از سوالاتی که در خصوص رمز ارز وجود دارد، این است که چرا مسوولان این فرصت طلایی را در اختیار کشورهای خارجی قرار می دهند. بتازگی انتشار اخباری در مورد فعالیت یک مزرعه استخراج بیتکوین در کرمان با سرمایهگذاری چینیها، حاشیهساز شد؛ اما آنها میگویند قانونی فعالیت میکنیم و در ماههای پیک مصرف برق هم تعطیل هستیم. این در حالی است که برق کلانشهرها قطع میشود و مقامات میگویند دلیل آن کمبود گاز نیروگاههاست. آلودگی هوا هم صدای مردم را درآورده که باز هم مسئولان دلیل آن را سوختن مازوت به جای گاز اعلام میکنند.در این میان، از مردم خواسته می شود یا مصرف برق و گاز را کاهش دهید یا تنفس مازوت را تحمل کنید. موضوع مزرعه بیتکوین در رفسنجان به ویژه از این نظر خبرساز شد که فعالان صنعت ماینینگ در ایران، از موانع پی در پی در مسیر فعالیت خود گلایه دارند؛ در حالی که این مزرعه با سرمایهگذاری چینیها شکل گرفته است.

قانونی فعالیت میکنیم

در پی انتشار این اخبار روابطعمومی گروه توسعه سرمایهگذاری ایران و چین اعلام کرد که این گروه «با مشارکت سرمایهگذاران ایرانی و چینی با هدف پیشرفت روابط تجاری ایران در زمینههای تولید، تجارت و مشاوره صنایع فلزات سنگین و غیر فلزات، رمزارزهای دیجیتال و ساخت نیروگاههای گازی و خورشیدی»، شکل گرفت.در این پاسخ از «مزرعه ماینینگ منطقه ویژه رفسنجان»، به عنوان یکی از پروژههای این گروه نام برده شده که با ظرفیت ۲/۱ میلیون ترابایت خروجی و با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون دلار در فازهای مختلف، احداث و راهاندازی شده است.در این پاسخ ادعا شده که «مجموعه ایران و چین با دریافت کلیه مجوزهای قانونی اعم ازجواز تاسیس و پروانه بهرهبرداری در حال فعالیت» است.

تعطیلی در ۴ ماه پرمصرف

آنها ادعا کردهاند که مزرعه ماینینگ رفسنجان ماهیانه ۶۰ هزار مگاوات برق مصرف میکند و هزینه آن را با تعرفه تعیین شده توسط وزارت نیرو در ماههای سرد سال به مبلغ ۴۰۰۰ ریال (معادل ۱۰ برابر تعرفه صنعتی) میپردازد. ضمن آنکه این مبلغ با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده به حدود ۴۸۰۰ ریال برای هر کیلووات میرسد.همچین تعرفه برق در ۴ ماه گرم سال به میزان ۱۶ هزار ریال برای هر کیلو وات است که به دلیل عدم صرفه اقتصادی این شرکت در تمام ۴ ماه به صورت کامل تعطیل بوده است. روابط عمومی این مرکز از راهاندازی فاز دوم این مرکز در آینده نزدیک خبر داده است. اما مزرعه بیتکوین کرمان روزانه با مصرف ۱۲۰ مگاواتساعت برق، ۱٫۷ بیتکوین استخراج میکند که سود آن به حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان میرسد.

استخراج های غیر قانونی

در این شرایط دایم اخبار کشف ماینرهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند، بگوش می رسد به نوعی که فرمانده انتظامی شهرستان رشت از کشف یکهزار و ۸۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریال در بخش سنگر شهرستان رشت خبر داد. این تنها یک مورد است که روزگذشته کشف شد و در تمامی نقاط ایران، افرادی با نصب ماینرها دست به استخراج غیر قانونی بیت کویین می زنند

نحوه استخراج بیتکویین

ماینر سختافزار یا دستگاهی است که برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار استفاده میشود. در حقیقت ماینرها با توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار میدهند، به صاحبان خود درآمد میرسانند. از هر سختافزار کامپیوتر که قدرت پردازش داشته باشد میتوان برای ماینینگ استفاده کرد، اما نمیتوان استفاده از هر سختافزاری را بهصرفه و منطقی دانست. بهعنوان نمونه، استخراج بیت کوین زمانی با پردازنده مرکزی کامپیوترهای معمولی ممکن بود، اما امروز استخراج بهصرفه این ارز دیجیتال فقط با دستگاه ایسیک ممکن است. از CPU اولین بار برای استخراج بیت کوین در نسخههای ابتدایی این ارز دیجیتال استفاده شد. اولین پذیرندگان بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ با کامپیوترهای معمولی خود هزاران بیت کوین را استخراج کردند، اما خیلی زود با گسترش شبکه، قدرت هش شبکه بیت کوین بهاندازهای بالا رفت که دیگر استفاده از این پردازندهها سودآور نبود؛ تا جایی که بعضاً کل میزان بیت کوین استخراجشده، کفاف هزینه برق دستگاه را نمیکرد. بهتدریج استفاده از این سختافزار در استخراج سایر ارزهای دیجیتال نیز کارآیی خود را از دست داد.

دولت بیتکویین استخراج نمی کند

زمزمه استخراج رمز ارز از سوی دستگاهها و ارگانهای دولتی و نظامی بارها مطرح شد که هنوز هیچ واکنشی نسبت به آن ندیده ایم. اما سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اینکه گفته میشود دولت از بیت کوین استفاده میکند، یک جفا است. واعظی با بیان اینکه مسئله بیت کوین دو بار در کمیسیونهای دولت مطرح شد، کسانی که می خواهند از بیت کوین استفاده کنند باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تایید کند که چگونه از آن استفاده کنند گفت: بر این اساس، برای نصب در یک حدی اجازههایی داده شده و معلوم است که آنها کجا هستند و میتوانند با آنها ارتباط بگیرند و بگویند که مثلاً در ماههای تابستان یا روزهایی که وارونگی هوا هست، استفاده نکنید یا در روزهای سرد استفاده کنید.وی افزود: امروز در دولت ادعایی شد که علاوه بر کسانی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداریها و جاهای مختلف هم اینها استفاده میکنند که رییسجمهوری به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده میشود، محکم با آنها برخورد کنند.

قطع برق استخراجکنندگان

اما سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه به طور کلی طبق تعرفه قیمت متوسط صادرات برق حدود ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت است گفت: یک بیتکوین به اندازه مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال برق مصرف میکند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیتکوین ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف میکند، این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰ هزار لامپ ۱۰۰وات به اندازه یک ساعت است. مصطفی رجبی مشهدی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به خاموشیها در برخی از مناطق تهران و برخی از شهرها چیزی بالغ بر ۲۶۰ مگاوات از انشعابات مجاز بیت کوین یا همان ماینرها را قطع کردهایم به طوری که از روز گذشته ماینرهای مجاز از دسترس خارج شدهاند.او با بیان اینکه استخراج رمز ارز به معنای فشار بسیار زیاد به شبکه برق است، اظهار کرد: هر واحد تولید استخراج رمز ارز در کشور به میزان ۲۸ تا ۳۵ مشترک برق به صورت متوسط برق مصرف میکند که با افزایش چشمگیر این واحدها در سراسر کشور به خصوص در کلانشهرهایی از جمله تهران و تبریز شبکه توزیع نیروی برق دچار خسارتهایی جدی خواهد شد و در ساعات اوج مصرف کمبود و قطعی برق خواهیم داشت.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

هنگامی که دلایل شکست یک ملت و بحران اقتصادی یک کشور را بررسی می کنیم، سومدیریت و عملکرد ضعیف تصمیمگیران در صدر دلایل آن قرار دارد. یکی از این مصداق ها وضعیت استخراج رمز ارزها در کشور است. کافیست نگاهی به وضعیت استخراج رمزارز در کشورمان بیندازیم تا ببینیم در حالیکه مدت هاست  تمامی جهان تمرکز خود را بر روی رمزارزها گذاشته و انواع آن مشاهده می شود، در کشور ما مسئولان توجهی به این ظرفیت ندارند. این در حالی است که بزرگترین چالش کشور ما در شرایط کنونی، تحریم است و برای آن که این تحریم ها را دور بزنیم، ناچار هستیم کارمزدهای نجومی را به صرافان و دلالان بدهیم. در صورتی که با سرمایه گذاری بر رمزارز، می توانیم به سادگی انتقال ارز به داخل یا خارج از کشور را انجام بدهیم. اما نه تنها به این ظرفیت توجه نکرده ایم، بلکه آن را دو دستی در خدمت فرصتطلبان کشورهای دیگر قرار داده ایم. اخبار استخراج رمزارز در کشورمان حکایت از آن دارد که به صورت غیرقانونی در بیابانها، سولههای متروکه، مرغداری ها و کارخانجات انجام می شود. افزون بر آن عدهای نیز به صورت محدود در خانه ها اقدام به استخراج رمز ارز میکنند که ماینرهای آنها توقیف و جریمه می شوند. جالب اینکه اگر روی رمزارز برنامهریزی کنیم، از یک سو درآمد بسیار قابل توجهی نصیب اقتصاد کشور میشود و از سوی دیگر چرخه اقتصادی را که به دلیل ناتوانی در انتقال ارز به مشکل خورده، تکمیل میکنیم. امروزه شاهد تولید برق در کشور و رسیدن به خودکفایی هستیم و کار بدانجا رسیده که بخش قابل توجهی از برق تولیدی را به دیگر کشورها از جمله عراق صادر می کنیم که متاسفانه برای دریافت ارز آن با مشکل روبرو هستیم. این در حالی است که اگر برقی که به عراق صادر میکنیم، در اختیار تولیدکنندگان قانونی رمز ارز در داخل کشور قرار بدهیم، نه تنها ارزش افزوده قابل توجهی به دست می آوریم، بلکه برای گرفتن ارز ناشی از آن نیز ناچار نیستیم به ابزارهای غیر مستقیم بین المللی متوسل شویم. تاسف آورتر اینکه بزرگترین مرکز رمز ارز را چینی ها درکشورمان احداث میکنند و با برق ارزان ایران، پول های کلانی به دست می آورند اما هنوز هیچ یک از مسئولان کشورمان پاسخ این سوال مردم را نمی دهند که چرا برای صدور مجوز مزرعه رمز ارز به متقاضیان ایرانی باید بیش از دو سال منتظر بمانند. جالب اینکه این مزرعه چینی به اندازهای بزرگ است که برخی معتقدند قدرت برق کشور را به چالش میکشد و بنا به اخبار غیررسمی باعث خاموشی های گسترده در نقاط مختلف کشور می شود. بدتر اینکه در فصل زمستان برای تامین برق این مزرعه ها به خاطر کمبود گاز ناچاریم به جای گاز در نیروگاه ها مازوت بسوزانیم و به آلودگی هوا آنچنان دامن می زنیم که برای تنفس هم به مشکل می خوریم. تاسف آورتر این که مسئولان برای توجیه ناکارآمدی خود ناچار به طرح ادعاهای واهی و فرافکنی می شوند که آن نیز جای تعجب دارد.

یادداشت

حسین درودیان

کارشناس اقتصادی

بی شک آنچه اقتصاد ایران را آزار می دهد، رشد سرسام آور تورم است و سال ۹۹ سومین سالی است که اقتصاد ایران تورم بالایی را تجربه میکند. گرچه در سال ۷۴ شاهد تورم ۴۹ درصدی بودیم، اما به لحاظ تداوم وضعیت، میتوان سه سال اخیر را سختترین و شدیدترین دوره تورمی در اقتصاد ایران دانست. رشد تورم پیامدهایی بدنبال دارد که ناشی از راهکارهایی برای کنترل تورم است که یکی از آنها افزایش نرخ بهره بانکی و موضوعی طبیعی در جهان است. به طور کلی این یک راه حل کلاسیک در جهان است که برای غلبه بر تورم به کار برده میشود. اما افزایش نرخ بهره در اقتصاد، کارکرد ضد رونق دارد. افزایش نرخ سود سپرده بانکی بر خلاف تقاضای کل و نرخ سرمایه گذاری عمل میکند. البته اثر ضد رونق همیشه هم بد نیست؛ گاهی اقتصاد رونق بالایی پیدا میکند و خرید مردم و سرمایه گذاری افزایش پیدا میکند در حالی که اقتصاد گنجایش آن را ندارد، اینجاست که افزایش نرخ بهره میتواند مانند یک سرعت گیر مناسب عمل کند که اثر خوبی دارد. این تجویز برای شرایطی است که رونق اقتصاد از ظرفیت آن بیشتر باشد، اما در اقتصاد ایران که مسئله رونق، سرمایه گذاری و تقاضای بیش از اندازه مطرح نیست، نمیتوان آن را راهکاری برای کاهش مشکلات اقتصادی در نظر گرفت. با این حال مدتی است که موضوع صفر شدن بهره بانکی مطرح می شود در حالی که تبعات آن در اقتصاد ایران با جهان متفاوت است. بانک مرکزی امروز با چاپ پول و بالا بردن پایه پولی میتواند نرخ بهره را صفر کند اما این کار موجب افزایش انفجاری تورم خواهد شد. اکنون سوال اینجاست که بالا بردن نرخ بهره و کنترل حجم نقدینگی نمیتواند نرخ ارز را کنترل کند. پاسخ این است که در کوتاه مدت ممکن نیست، در واقع این موضوع طولانی مدت و مربوط به یک دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله است. یکی از راهکارهایی که برای مدیریت تورم صورت می گیرد، هدف گذاری تورمی است که بتازگی از بانک مرکزی ۲۲ درصد اعلام شد که یک اشتباه بزرگ بود. از آنجا که تورم در اقتصاد ایران تابع نرخ ارز بوده و نرخ ارز شاخصی نیست که در کنترل بانک مرکزی باشد، امکان مهار آن هم ممکن نیست، به معنای دیگر بانک مرکزی ادعایی را مطرح کرد که ابزار تحقق آن را نداشت. افزایش نرخ ارز به دلیل تحریمها و افت درآمد نفتی است و ارتباطی با رشد نقدینگی سال ۹۷ و ۹۸ ندارد یعنی اگر تحریمها وجود نداشت نرخ ارز افزایش پیدا نمیکرد. درواقع میانگین رشد نقدینگی در ایران ۲۷ درصد و متوسط تورم ۱۹ تا ۲۰ درصد است و عامل ایجاد تورم ۴۰ درصدی، تحریم است. در مقابل شاهد این هستیم که عده ای اعداد بزرگتری برای تورم را پیش بینی می کنند که زمزمههای افزایش تورم تا ۵۰ درصد را نیز شاهد بودیم. اما نرخ تورم در سال آینده ۵۰ درصد نخواهد شد، چرا که قیمت ارز به دلیل شرایط اقتصادی کوتاه مدت مهار میشود.

به منظور بررسی دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری انجام گرفت

گروه بانک: ششمین نمایشگاه تراکنش ایران (ITE٢٠٢٠) با حضور عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، مدیران عامل بانکها، مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری الکترونیک در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در غرفه بانک صادرات که با حضور شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و شرکت راهحلهای هوشمند سپهر همراه بود، حضور یافت و آخرین دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری این بانک را مورد بررسی قرار داد.

در افتتاحیه این نمایشگاه همچنین از چهرههای ماندگار صنعت بانکداری و عرصه فناوری و پرداخت و همچنین شهدای خدمتگذار عرصه بانکی قدردانی و از برخی فناوریهای نوین در عرصه فناوری مالی و تراکنش رونمایی شد.

عباس معمارنژاد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضرورتهای تحول دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال صرفا یک موضوع فناورانه نیست. برای تحقق کامل آن به تغییر نگرش در تفکر و فرهنگ سازمانها نیاز است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تحول دیجیتال یک ابر فرصت برای اصلاح نظام بانکی است که دیگر مجبور به استفاده از شعب نباشیم و در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای هوشمند خدمات را به مردم ارائه دهیم. در این مراسم همچنین معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی نیز با بررسی روند استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته تاکنون، بخش عمدهای از مردم نیاز به استفاده از پول فیزیکی نداشتهاند که این امر نتیجه سالها زحمت تلاشگران عرصه بانکداری الکترونیک بوده است.

مهران محرمیان با بیان اینکه دهه ٨٠ دهه حکمرانی خودپردازها در نظام بانکی بود، افزود: دهه ٩٠ دهه حکمرانی کارتخوانها و شبکه پرداخت بوده که البته در کنار دیگر رقبا همچون USSDها، پرداختهای موبایلی و در نهایت در رقابت با اپلیکیشنهای پرداخت، دامنه آنها محدود شده است.

وی با بررسی لزوم استفاده از فناوریهای نوین در بانکداری غیرحضوری، گفت: پرداختهای غیرحضوری به بیش از ٩٠ درصد افزایش یافته و کشور ما در دنیا از این نظر در شرایط مناسبی قرار دارد. وی فعالان عرصه بانکداری الکترونیک و فناوری پرداخت را سربازان فناوری اطلاعات دانست که در دوران شیوه بیماری کرونا به مراتب بیش از سایر بخشها برای سهولت دسترسی مردم به فناوریهای پرداخت تلاش کردهاند. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، نشستهای تخصصی با موضوعات مختلفی در خصوص صنعت بانکداری، مالی و پرداخت با حضور صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، کاوه رزاقی، رئیس کل اداره انفورماتیک و امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در نظر گرفته شده است. چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی، هویت دیجیتال، نئوبانکها، کیف پول الکترونیک، رابطه کربنکینک و تحول دیجیتال، چالشهای بورسی شدن استارتآپها و خلاءهای نوآوری در صنعت بانکداری، سند باکس و همچنین معرفی سامانه شمس (شعبه مجازی بانک صادرات ایران) مهمترین محورهای نشستهای تخصصی در این نمایشگاه است که مورد استقبال صاحب نظران و کارشناسان قرار گرفته است.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در پنل تخصصی «چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی» که در اولین روز این نمایشگاه برگزار شد، لزوم اثربخشی کارمزدها در شبکه پرداخت را مورد توجه قرار داد و گفت: زیرساختهای سخت افزاری و نرمافزاری شبکه پرداخت الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا کرد اما مدل کسب و کار به شیوه مناسبی بر روی این بستر شکل نگرفته است. امیرحسین آقامحمدی با بیان اینکه کارایی کسب و کار (BUSINESSMODEL) به اثر بخشی کارمزدها مرتبط است، افزود: در مدلهای کسب و کار موجود، در تعامل بین کار و پایانههای فروشگاهی و ابزار پذیرش قوانینی حاکم است که کمک میکند پذیرنده هیچگونه کارمزدی بابت خدماتی که دریافت میکند، پرداخت نکند و حتی خدمات بیشتری را دریافت کند.

وی اظهار کرد: این مدل کسب و کار قدرت چانهزنی پذیرندگان خدمات را بالا برده است تا جایی که بحث امتیاز گیری از تعداد تراکنشها نیز مطرح شده و در نهایت بین شرکتهای PSP در این خصوص رقابت شدیدی ایجاد شده و به نوعی سرمایههای ملی را دچار رکود کرده است تا جایی که شرکتهای PSP همچنان به دنبال وارد کردن دستگاه پایانه فروش هستند.

شاخص کل بازار سرمایه ٣٠ هزار واحد سقوط کرد

گروه بورس: بازار سرمایه که تا شش ماه پیش از سوی دولت به عنوان یک محل طلایی برای سرمایه گذاری معرفی می شد و توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده بود حالا به روزهای سخت رسیده است. درحالی که تقریبا پارامترهای اقتصادی برای حرکت صعودی این بازار فراهم است، حواشی مختلف و از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران باعث روشن ماندن پیاپی چراغ قرمز بورس شده و سرمایه بسیاری از مردم در دل این چراغ درحال سوختن است.

بر اساس آخرین گزارش ها روند نزولی بازار سرمایه دیروز هم ادامه داشت و شاخص کل این بازار بیش از ۳۰ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۳۰ هزار و ۸۴۴ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۸۴۰۶ واحد کاهش در رقم ۴۵۴ هزار و ۷۸۶ واحد ایستاد.

معاملهگران یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۲ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی جم نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه گذاری تامین اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار از سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، پالایش نفت اصفهان، سایپا، لیزینگ پارسیان و ملی صنایع مس ایران تشکیل شده است.

شاخص کل فرابورس هم با ۳۸۱ واحد کاهش تا رقم ۱۸ هزار و ۳۲۰ واحد کاهش یافت. معاملهگران این بازار ۵۹۹ هزار معامله به ارزش ۱۴۹ هزار و ۶۵ میلیارد ریال انجام دادند. پلیمر آریاساسول، سنگ آهن گوهرزمین، صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. همچنین سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، صنایع چوب خزر کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، برق و انرژی پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی ارومیه نمادهای پربیننده فرابورس بودهاند.

سهام داران این روزها انگشت اتهام را به سمت دولتی ها گرفته اند و معتقدند زمانی که دولتی ها به عناوین مختلف مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق و این بازار را بهترین بازار برای سرمایه گذاری معرفی می کردند، به نظر می رسید برنامه جامعی برای بازار سرمایه داشته باشند. حتی وزیر اقتصاد بارها و در بازه های زمانی مختلف بر این موضوع تاکید کرد که بازار سرمایه کریدور سوم تامین مالی است و البته که گام های قابل توجهی نیز در مسیر توسعه این بازار در اوایل سال برداشته شد؛ اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که دولت در اوج قیمتها سهام خود و شرکتهای زیر مجموعه اش را در بورس عرضه کرد و ناگهان بورس و سهامداران که به اعتماد حرف های مسئولان به این بازار روی آورده بودند را به حال خود رها کرد. در همین حال روز گذشته معاون اول رئیسجمهور به گمانهزنیها درباره نقش دولت در افت شاخص بورس واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره نشست اخیر خود با دستاندرکاران بورس که نتیجه آن ریزش شاخص کل بورس بوده است، گفت: فردای آن روز که شاخص کل افزایش داشته است! وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقد هستند که این افزایش دستوری بوده است، سکوت کرد.

هرچند در حال حاضر عملکرد شرکت ها و وضعیت بنیادین آن ها نسبت به ابتدای سال بهتر و پارامترهای اقتصادی برای صعود بازار فراهم است اما بال اعتماد مردم شکسته شده و این بار سهامداران خرد به جای رقابت در خرید سهم، در خارج کردن سرمایه خود از این بازار با یکدیگر رقابت می کنند. البته نمی توان دلایل اقتصادی مانند انتظار بازار از کاهش قیمت دلار را نادیده گرفت. برخی بر این باورند که دلار تا محدوده حدود ۲۱ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد پایین تر از نرخ فعلی کاهش می یابد، زیرا دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان یافته و زمزمه های آزادسازی بیش از هفت میلیارد دلار پول بلوکه ایران در کره جنوبی نیز به گوش می رسد.

اما این تنها یک وجه ریزش بازار است و باید گفت آنچه که تیشه به ریشه بورس زده، از بین رفتن اعتماد مردم است. حتی صندوق پالایشی یکم که مردم به اعتماد حرف مسئولان اقدام به خرید آن کردند، بیش از ۳۵ درصد در ضرر است و این باعث شد طناب اعتماد مردم به مسئولان در زمینه بازار سرمایه به حداقل برسد.

در این میان نباید از تاثیر حواشی قیمت گذاری دستوری فولاد به راحتی گذشت. اتفاقی که باعث خروج میزان قابل توجهی نقدینگی از بازار شد و هرچند در ظاهر منتفی شده، اما سهامداران پیش بینی می کنند که این اتفاق نه تنها در فولاد بلکه در سهم های دیگر نیز تکرار شود. از سوی دیگر در این روزها حقوقی ها هم خریدهای موثری ندارند که بتوانند سهمی را بالا بکشند و اکثرا در کف دامنه قیمتی خرید می کنند.

هرچند روند بازار سرمایه را باید عرضه و تقاضا مشخص کند اما از آنجایی که آجر نخست این بازار کج گذاشته شد و دخالت های دولت در آن دخیل بود، در این روزها هم توقع حمایت از دولت می رود.صاحب نظران بر این باورند که دولت وظیفه دارد بخشی از چند ده هزار میلیارد تومانی که از ابتدای سال تا مرداد ماه از بازار تامین کرده را در این روزها به بازار برگرداند؛ اتفاقی که با توجه به قیمتهای کنونی سهم ها، یک سرمایهگذاری ارزشمند برای دولت تلقی میشود.

تجارت گزارش میدهد

گروه صنعت و تجارت: موضوع رشد اقتصادی و رشد شاخصهای مربوط به تولید صنعتی در کشور یکی از مهمترین نقاط کانونی در مباحث اقتصادی کشورهاست. بسیاری از اقتصاددانها درباره رشد اقتصادی نظریهپردازی کردهاند. برای اینکه یک اقتصاد از جایگاه فعلی خود به جایگاه برتری برسد، نیازمند رشد اقتصادی مستمر و بالایی است. بررسیها نشان میدهد که بخش صنعت بهرهوری بالایی دارد و کسبوکارها در یک اقتصاد در حال توسعه به سمت صنعت انتقال پیدا میکنند و با توجه به بالا بودن بهرهوری فعالیت صنعتی پیوستگی رشد ادامه دار خواهد بود. در این میان امکانات و منابع صنعت برای رشد و بهرهوری نامحدود است؛ با توجه به نقش نوآوری و دانش در صنعت، در بلندمدت رشد بهرهوری پیوسته ادامه مییابد و این برای پایداری و مستمر بودن رشد حیاتی است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اگر اقتصادی بخش صنعت پیشرفته نداشته باشد، نمیتواند بخش خدمات باکیفیت بالایی را تجربه کند. وضعیت اقتصاد ایران اما تا اندازهای شرایط متفاوت را تجربه میکند و در یک دهه گذشته وضعیت آشفتهای را در حوزه صنعت به خود دیده است. نرخ رشد اقتصادی پایین، درآمد سرانهای که فاصله زیادی با وضعیت یک دهه گذشته دارد، تورمهای دورقمی، رشد نقدینگی بالا و سایر متغیرهای کلان که در آنها وضعیت چندان مطلوبی نداریم. با این حساب اگر از منظر توسعه صنعتی دو متغیر کلیدی بهرهوری و تشکیل سرمایه نماگر مسیر است و وضعیت کشور در هر دو این نماگرها چندان مطلوب نیست.

سالهاست که فعالان اقتصادی در حوزه صنعت از نبود یک نقشه راه بلندمدت و استراتژی مشخص گلایه میکنند. کارشناسان اقتصادی اما معتقدند که در کنار نبود استراتژی توسعه صنعتی، عدم اصلاحات ساختاری باعث افول صنعت شده است. میتوان گفت که نه تحریم عامل اصلی افول توسعه صنعتی است و نه عدم انجام اصلاحات ساختاری؛ اما آن چیزی که در وضعیت کنونی اقتصاد ایران غایب است داشتن استراتژی توسعه صنعتی مشخص است. در طول این سالها ما درخواست تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی را داشتیم. این موارد در حالی است که در بند الف ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه این درخواست از وزارت صمت مطرح شده اما شاهد تدوین یک سند و اجرایی شدن آن نبودیم. این درخواست در برنامههای چهارم تا ششم نیز مطرح شده و هر دوره در سال آخر دولتها سندی منتشر شده ولی مبنای سیاستگذاری قرار نگرفته است.

نکته دارای اهمیت این است که برای تحول ساختاری صنعت باید استراتژی را به سمت تنوع یابی و افزایش پیچیدگی در اقتصاد ایران دنبال کنیم. استراتژی مسیری است که برای رسیدن به یک هدف آن را اتخاذ میکنند. افزایش بهرهوری چیزی است که در چارچوب اصلاحات ممکن است و ما بیشترین آسیب را نه از تحریم که از نداشتن استراتژی توسعه صنعتی دیدهایم. این در حالی است که این روزها اقتصاد ایران وضعیت نامتعادل و روزهای سختی را میگذراند؛ تحریم و تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا این وضعیت را بدتر کرده است.

وابستگی به واردات عامل ضعف تولید

محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اتاق ایران، میگوید: بحرانهای مرتبط به هم اقتصاد را آسیبپذیر کرده است. ما در دوره برجام فرصتهای زیادی برای اقتصاد داشتیم ولی نتوانستیم از آن فرصتها درست بهره بگیریم. تحریم، کاهش قیمت نفت و ویروس کرونا، نبود تکنولوژی بهروز صنعتی و مشکلات واردات تکنولوژی صنعتی عرصه را بر اقتصاد تنگ کرده است. از طرف دیگر امروز نمیتوانیم تنها از بحران ناشی از کرونا حرف بزنیم، به دلیل اینکه بحران در اقتصاد ایران سالهاست که ریشه دوانده است. از ابتدا سیاستهای نادرست اقتصادی سبب شده که اقتصاد ایران با مشکلات متعددی روبرو شود و در این میان بیشترین آسیب به تولید خورده است؛ لطمه خوردن به تولید یعنی لطمه خوردن به اشتغال، محدودیت در عرضه کالا، وابستگی به واردات، تورم و رکود و درنهایت بالا رفتن نرخ ارز و بار دیگر تشدید رکود تورمی.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تضعیف تولید در واقع وابستگی اقتصاد به واردات، عمیقتر شدن مشکلات دولت برای تأمین نیاز داخلی، و تضعیف صادرات است؛ درنتیجه این مشکلات، درآمد ارزی دولت پایین میآید و همه این روندها بر قیمت ارز و درنهایت بر قیمت کالا اثرگذار خواهد بود. در چنین شرایطی دولت بزرگ و بزرگتر میشود. با افزایش نقدینگی در جامعه و بهتبع آن بالا رفتن نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم مشکلات در اقتصاد ایران نهادینه میشود. البته هر رونقی نباید ما را خشنود کند بلکه ثبات همهجانبه اقتصاد کلان ضرورت دارد. ما باید از تکرار روندهای مشکلزا جلوگیری کنیم.

یوسفی با اشاره به مشکل اصلی در بخش صنعت؛ گفت: بدون ورود تکنولوژی نمیشود برای صنعت ایران کاری کرد. اکثر صنایع نیاز به بازسازی، نوسازی و تجدید ساختار دارند چراکه تکنولوژی و ماشینآلات صنعت ایران قدیمی است. سرمایهگذار در صنعت و تولید سرمایهگذاری نمیکند؛ سرمایهگذار بخش خصوصی به سمت سرمایهگذاری کوتاهمدت میرود؛ یعنی ورود به بورس، خرید اتومبیل و بازار مسکن. توان، سرمایه و انگیزه بخش خصوصی پایین آمده است و آنها نمیخواهند سرمایه خود را بهجایی ببرند که مدیریت آن در دست دولت است چراکه درنهایت سرنوشت این بنگاهها زیاندهی خواهد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بدون تعامل سازنده با دنیا و توافقهای جهانی، ایجاد تحول در صنعت ممکن نیست. سرمایهگذار خارجی توان آوردن تکنولوژی روز، ارتقای تکنولوژی صنایع ایران، بازاریابی و صادرات را دارد. باید از این پتانسیل بهره بگیریم. به تأکید میگویم باید با دنیا تعامل کرد. اگر صنایع بزرگ در ایران با سرمایه و تکنولوژی سرمایهگذار خارجی کار کند، بعداً سایر صنایع کوچک هم توان رقابت پیدا میکنند وگرنه همین وضعیت مرتب تکرار میشود. تجربه ۴۰ ساله گذشته نشان داده که با این روند اوضاع بهتر نشده و نمیشود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: همیشه دخالتهای دولت و سیاستگذاری آنی از قیمت ارز تا قمیتگذاری کالا، از مقرراتگذاری تا فروش مجوز راه را بر صنعت بسته است. از طرف دیگر انتظار صنعت این است که مسئولان با تعامل با دنیا مشکلات حوزه تولید را برطرف کنند. دولت باید در این فرصت اندک باقیمانده، به حال اقتصاد کشور چارهاندیشی کند و صد البته این چارهاندیشی در گرهگشایی از بنبستهای بانکی و تعامل با دنیاست.

بی توجهی دولت به بخش صنعت

در همین حال داریوش محمودی، کارشناس اقتصادی در گفتگویی اظهار کرد: دولت در بخش صنعت و تولید چابکی لازم را ندارد و هوشمندانه رفتار نمیکند. دولت در بخش صنعت و تولید چابکی لازم را ندارد و هوشمندانه رفتار نمیکند و وضعیت کنونی سرمایهگذاری ایران در بخش تولید و صنعت خوب نیست و ضروری است که به این موضوع پرداخته شود.

این صاحب نظر حوزه صنعت در ادامه حفظ سرمایهگذاری در بخشهایی از صنعت و تولید را حتی ضروریتر از رشد سرمایهگذاری در آن دانست و گفت: متأسفانه اصل سرمایه در بخشهایی از تولید و صنعت حفظ نمیشود و لذا عبارت «انقلاب سرمایه گذاری» در چنین شرایطی جای سؤال و ابهام دارد. ما متأسفانه از اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاده و مزیتهای نسبی در بخش تولید که فرصتی را برای کشور فراهم کرده، استفاده چندانی نکردیم و شرایط فعلی و نوسانات بازار سرمایه و مسکن و ارز و طلا هم نشان میدهند که وضعیت تولید در کشورمان مطلوب نیست.

محمودی تصریح کرد: درست است که تحریمها و شیوع کرونا سرمایهگذاری داخلی و خارجی را به شدت تحت تأثیر قرار داده، اما حتی در این شرایط هم نسبت به سایر کشورها عملکرد خوبی نداشتیم. خروجی امر سرمایهگذاری، اشتغال زایی است و بنابراین زمانی شرایط اشتغال در کشور بهبود پیدا خواهد کرد که سرمایهگذاری، شرایط خوبی داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مقابل صادرات برق از کشور پاکستان، میتوانیم برنج وارد کنیم که این مهم منتظر تصویب در دستگاههای مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است. به گزارش شاتا، علیرضا رزم حسینی در گفتگوی تلفنی با عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر و وزیر صنعت، بازرگانی، نساجی، تولید و سرمایه گذاری پاکستان با ابراز خرسندی از بازگشایی مرز ریمدان- گبد بر گسترش فعالیتهای این مرز، برای توسعه مراودات تجاری و همکاریهای میان دو کشور تاکید کرد. وزیر صمت افزود: با امضای تفاهم نامهها و توافقنامههای مشترک در این نشست، همکاریهای میان دو کشور توسعه خواهد یافت. وی با اشاره به تصویب مصوبات مربوط به مبادلات مرزی در مجلس ایران علاقه مندی کشورمان را برای توسعه مبادلات با پاکستان در حوزه مرزها اعلام کرد. رزم حسینی همچنین با اشاره به بازگشایی مرز ریمدان-گبد به عنوان دومین مرز رسمی میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که با توافق طرفین به زودی شاهد گشایش مرز سوم میان دو کشور و توسعه مراودات بیشتر نیز باشیم. رزم حسینی تأکید کرد که با برگزاری نهمین کمیته مشترک و رایزنیهای انجام شده، مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد نهایی شود. وزیر صمت کشورمان همچنین با اشاره به مذاکرات قبلی درخصوص تهاتر کالا میان دو کشور، گفت: در مقابل صادرات برق، از کشور پاکستان برنج میتوانیم وارد کنیم که این مهم منتظر تصویب در دستگاههای مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است. رزم حسینی با یادآوری ظرفیت تجار توانمند در پاکستان، آمادگی کشورمان را برای دعوت از سرمایه گذاران و تجار پاکستانی برای سرمایه گذاری در مرز میرجاوه یا مناطق آزادی همانند چابهار اعلام کرد. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور و تمامی کشورهای دنیا داشته، گفت: نهمین کمیته مشترک تجاری دو کشور سرآغاز دور جدیدی از همکاریها برای گسترش مبادلات باشد.

وزیر بهداشت هشدار داد:

وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی انگاری و ساده انگاری از سوی مردم و مسوولان نسبت به کاهش موارد بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه این عادی انگاری همکاران ما را نگران کرده است، گفت: متاسفانه مواردی را از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می بینیم که این موارد می تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود. به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: در استان گلستان نیز دو شهر کردکوی و بندرگز متاثر از مازندران، در وضعیت قرمز هستند. شهرهای ساری، آمل، قائمشهر، فریدونشهر و نکا از مازندران و کردکوی و بندرگز در گلستان در وضعیت قرمز هستند. کارگران فصلی که برای چیدن مرکبات از گلستان به مازندران سفر کرده بودند، در بازگشت با خود ویروس را آورده اند و این دو شهر را به سمت قرمز شدن برده اند. در استان همکاران ما به شدت دارند کار می کنند و وضعیت به سمت تثبیت شدن می رود و امیدوارم گرفتاری تازه ای در کشور نداشته باشیم.وی درباره ویروس جهش یافته اروپایی با منشاء انگلیسی و بریتانیایی نیز گفت: در این زمینه نیز به جز آن پنج موردی که قبلا گزارش کردیم، موارد جدیدی در کشور گزارش نشده است. در مجموع گزارش جدیدی از کیس مبتلا به ویروس جهش یافته در کشور دریافت نکردیم.وی افزود: در استان مازندران هم بررسی مفصلی کردیم که مبادا جهش داخل کشوری از این ویروس داشته باشیم که خوشبختانه گزارشی در این زمینه نگرفتیم.وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از هر گونه عادی انگاری و ساده انگاری در کاهش موارد کرونا در کشور، گفت: به هموطنان عرض می کنم علیرغم اینکه در نقشه کشور گسترش نقاط زرد و آبی را می بینیم، اما به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم. متاسفانه با آرامش خیالی که در مردم در کاهش مرگ ها و بستری ها بوجود آمده، باز دارند می روند به سمت عادی انگاری و ساده انگاری و این موضوع همکاران ما را به شدت نگران کرده است.وی گفت: متاسفانه مواردی را از خیز جدید در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می بینیم که این موارد می تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران نیز گفت : آلودگی هوا در افرادی که بیماری های زمینه ای تنفسی دارند به ویژه افراد دارای بیماری های آلرژیک و آسم باعث می شود بیماری آن ها را شعله ور شود و همزمان خطر ابتلا و مرگ و میر را افزایش می دهد.

وزیر امورخارجه خبرداد

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است، خاطر نشان کرد: حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت صادر شده است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و فرماندهان عالی نیروهای مسلح برگزار شد، با تأکید بر اهمیت موضوع همایش و اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای مشارکت در آن اظهار کرد: در روز برگزاری این همایش از همه سفرا و وابستگان نظامی برای حضور و حتی ارائه مقاله دعوت شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، برگزاری همایش های بین المللی به صورت مجازی را کم هزینه تر و ساده تر دانست و افزود: با توجه به اینکه این همایش به صورت مجازی نیز برگزار می شود، میتوان به صورت فراگیر از حقوقدانان و افرادی که در همایش های عادی برای حضورشان در کشور محذوراتی وجود دارد، برای ارائه مقاله و سخنرانی دعوت کرد.

وزیر امور خارجه ی افزود: طی ماههای گذشته کلیه همایش های بین المللی وزارت امور خارجه به صورت مجازی و با هزینه به مراتب کمتر و مشارکت و استقبال بیشتر برگزار شده است و این یک فرصت به شمار میرود.