مردم گرفتار فساد گردن کلفتها و زوردارها

رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نمایندگان به مردمی خدمت کنند که آنها را انتخاب کرده اند گفت: در خدمتگزاری به مردم اولویتها را در نظر بگیرند و به مسائل فرعی و دست دوم نپردازند.به گزارش ایسنا، احمد جنتی در افتتاحیه اجلاسیه خبرگان رهبری گفت: از آیت الله رئیسی بابت اقدامات در مبارزه با فساد تشکر میکنیم. مبارزه با فساد از خواسته های مردم است. مردم گرفتار فساد گردن کلفتها و زوردارها هستند و این مرد الهی و دوست داشتنی کمر بسته و به جنگ فساد میرود و قطعا مردم قدردان و حامی اقدامات ایشان و قوه قضائیه هستند.وی به فشار حداکثری امریکا به ایران اشاره کرد و گفت: در مدت اخیر حرکتهای خوبی برای مقابله با اقدامات امریکا انجام شد. امریکایی ها جرات نکردند به حمله ایران به عین الاسد و انهدام پهپاد امریکایی جواب بدهند.جنتی تصریح کرد: ترامپ با گفتار و رفتارش حیثیت امریکا را برد و حتی قوانین کشورش را زیرپا گذاشت و نشان داد که آنها، به هیچ چیز پایبند نیستند.رییس خبرگان گفت: آمریکا رو به افول و سقوط است و ما رو به صعود هستیم و آینده از آن ماست.

 

حمله اسرائیل به ایران همانند اقدام انتحاری است

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر اسرائیل به ایران حمله کند گویی که یک اقدام انتحاری انجام داده است. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در گفتوگو با المنار گفت: عربستان نمی تواند پیروزی نظامی محقق کند و با مذاکرات نیز نمی تواند به چیزی دست یابد که از طریق نظامی نتوانست به دست بیاورد.وی تاکید کرد: اشتباه همسایگان ما این است که به اسرائیل اجازه دادند درگیریها را وارد خاک آن ها کند، بنابراین امنیت را از آن ها خواهد گرفت و از آن ها دفاع نخواهد کرد.ظریف گفت: اسرائیل اگر به ایران حمله کند گویی که یک اقدام انتحاری انجام داده است.وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هدف ما در سوریه مبارزه با تروریسم است و اسرائیل باید درک کند که سیاست حمایت از مجموعه های تروریستی بدون پاسخ نخواهد ماند.وی خاطرنشان کرد: برای کمک به لبنانی ها به منظور ایجاد توافق میان آن ها تلاش خواهیم کرد. بعد از حادثه بندر بیروت پیشنهادهایی برای کمک به لبنانی ها مطرح کردیم اما فشارهای آمریکا مانع این مساله شد.ظریف تاکید کرد: نمیتوانیم هیچگونه توافقی به لبنانی ها تحمیل کنیم و هیچ کس توان این مساله را ندارد.

اصرار مخالفان برجام بر بازگشت آمریکا

کارشناس مسائل بین الملل بهشتی پور با بیان اینکه باید اقدامی انجام دهیم تا تحریم ها بی اثر یا کم اثر شوند، گفت: عده ای که پیش از این می گفتند برجام خیانت است اکنون اصرار دارند آمریکا به برجام برگردد، اگر برجام بد است و به درد نمی خورد چرا اصرار دارید برگردد. حسن بهشتی پور در گفت و گو با ایسنا گفت: نه فقط پروتکل الحاقی بلکه حتی اگر از ان پی تی هم خارج شویم تا غرب نسبت به رفع تحریم ها اقدام کند، آنها این کار را نخواهند کرد زیرا عاملی نیست که غرب در مورد تحریم ها تجدید نظر کند.وی گفت: باید اقداماتی انجام دهیم که تحریم ها کارآمدی نداشته باشد، برخی تصورشان این است اگر ذخایر اورانیوم یا درصد غنی سازی را افزایش و یا همکاری با آژانس را کاهش دهیم نتیجه این می شود که غرب به تکاپو بیافتد و تحریم ها را لغو کند. کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: تجربه های گذشته نشان داده، تصور باطل غربی ها این است که از این اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند.

علاقه باهنر به کارگردانی

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با انتشار توییتی، آخرین موضع محمدرضا باهنر برای حضور در انتخابات را اعلام کرد.به گزارش ایسنا، علیرضا خجسته پور با انتشار توییتی نوشت: در جریان بحثهای دبیران استانی جام و اصرار همگان به لزوم کاندیداتوری آقای باهنر در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ ایشان گفت: در عرصه سیاسی کشور میخواهم کارگردان بمانم، نه بازیگر.

ایران بزرگترین تهدید برای آمریکا

وزیر خارجه پیشین آمریکا که همچنان به اتهام زنی علیه ایران ادامه میدهد گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین تهدید برای مردم آمریکا ایران است و بزرگترین دوست و هم پیمان برای ما در منطقه مردم اسرائیل هستند. به گزارش ایسنا مایک پمپئو تاکید کرد: ما ائتلاف مهمی به همراه برخی کشورهای خلیج (فارس) و اسرائیل برای ایجاد فشار بر ایران تشکیل دادیم. آمریکا باید به عنوان بخشی از این ائتلاف باقی بماند.وی گفت: آمریکای ضعیف تنها منجر به تشویق ایران و آزار و اذیت ملت آمریکا می شود.

آرزوی حذف موانع ناعادلانه

اداره کل ارتباطات ترکیه در بیانیهای به مسائل مطرح شده در گفت و گوی رئیس جمهور ترکیه با رئیس جمهور کشورمان پرداخت.به گزارش ایسنا از حریت ترکیه، اداره کل ارتباطات ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در تماسی تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی اش درباره اقداماتی در راستای همکاری ترکیه و ایران در زمینه اقتصاد، حمل و نقل، امنیت و دیگر موارد گفت و گو و بر تمایل ترکیه نسبت به ارتقای سطح روابط تهران-آنکارا تاکید کرد.رئیس جمهور ترکیه با ابراز امیدواری نسبت به این که ''دولت جدید آمریکا تحریم های یک جانبه علیه ایران و موانع ناعادلانه بر سر راه رفاه ایرانیان را کنار بگذارد''، گفت که اظهارات مطرح شده درباره این موضوع در چند روز اخیر، فرصت جدیدی ایجاد کردهاند.او افزون بر این، بیان کرد که احیای توافق هستهای اقدامی معقول از سوی تمام اعضای این توافق خواهد بود و مهم است که بر خلاف تمام سختی ها، در گفتمان باز نگه داشته شود.

احکام آخرین جلسه دادگاه مطبوعات

سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به پرونده ماهنامه ایران فردا در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد.احمد مومنی راد در گفتوگو با ایلنا گفت: مدیرمسئول ماهنامه ایران فردا در دو عنوان اتهامی مجرم شناخته شد.سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات افزود: در روز یکشنبه سوم اسفند ۱۳۹۹ در شعبه سه دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی یک پرونده مطبوعاتی مطرح شد.وی ادامه داد: متهم این پرونده مدیرمسئول ماهنامه ایران فردا بود که با دو اتهام ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه و نشر مطالب الحادی بررسی شد.مومنی راد اضافه کرد: هیأت منصفه به اتفاق آرا متهم را در هر دو اتهام مجرم دانست و در دو اتهام به اتفاق آرا مستحق تخفیف ندانست.

نگاه مثبت روسیه به سفر گروسی

نماینده روسیه در وین نتیجه سفر مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران را مثبت تلقی کرد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تهران در صفحه توییترش نوشت: رافائل گروسی مدیر کل آژانس با نتایجی مثبت از تهران بازگشته است. اگرچه پروتکل الحاقی ظرف دو روز به تعلیق درخواهد آمد، آژانس و ایران به تفاهم مشترکی رسیدند که حفظ سطح کافی راستی آزمایی را مجاز خواهد ساخت.

سنتکام خواستار خویشتنداری ایران

فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و کارشکنی های این کشور در مسیر اجرای این توافق خواستار خویشتنداری ایران در شرایطی شد که به گفته او، واشنگتن در حال تلاش برای احیای توافق است.به گزارش ایسنا، ژنرال مکنزی از ایران خواست تا در شرایط کنونی که واشنگتن برای حفظ توافق هسته ای ۲۰۱۵ تلاش می کند، از هر گونه اقدام تحریک آمیز پرهیز کند. مکنزی گفت: من فکر می کنم که اکنون فرصت خوبی برای همه است تا هوشیارانه و محتاطانه رفتار کنند و منتظر بمانند تا ببینیم چه اتفاقی روی می دهد.وی بدون اشاره به نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و کارشکنی های این کشور در مسیر اجرای آن از سوی دیگر طرف های برجام، تنها از ایران خواست که در تلاش برای اعتمادسازی دست به هیچ اقدام مخربی نزند.

تجارت از حاشیه های سفر گروسی و واکنش نمایندگان گزارش می دهد

گروه سیاسی کورش شرفشاهی: پس از مصوبه مجلس و الزام دولت به اقدامات تدریجی عقب نشینی از برجام، فرصتی به آمریکا داده شد تا تحریمها لغو و بازگشت به برجام صورت گیرد. اما با وجود گذشت چندین ماه از روی کار آمدن بایدن، در عمل اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان تحریم ها پابرجا باقی مانده است. از آنجا که مصوبه مجلس گام به گام در حال اجرا بود، خروج از پروتکل الحاقی در ۵ اسفند می بایست اجرا شود که با نزدیک شدن به این تاریخ، خروج از پروتکل الحاقی با واکنش های بسیاری رو به رو شد و کار بدینجا رسید که رافایل گروسی درخواست سفر به ایران را مطرح کرد. در جریان این سفر، گروسی با رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. گروسی پس از بازگشت از سفر یک روزه به ایران و مذاکره با مقامات ایرانی نتایج این سفر را مثبت ارزیابی کرد. مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران اعلام کرد:بعد از مذاکرات و مشورتهای فشرده با ایران به نتایج بسیار مثبتی رسیدیم. اساسا آنچه توافق کردیم عبارتست از اینکه ایران همچنان برنامه نظارت بر فعالیتهای هستهای را ادامه دهد.در عین حال آژانس همچنان برای سه ماه فعالیتهای راستیآزمایی خود را ادامه میدهد.این تفاهم فنی ما را به جایی میرساند که مذاکرات سیاسی انجام شود. گروسی افزود:متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت آژانس. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه حل موقت رسیدیم.آنچه تغییر میکند بازه زمانی فعالیتهای آژانس خواهد بود اما تعداد بازرسان کاهش نمییابد و بازرسیهای سرزده امکانپذیر است. امنیت ملی:

توقف نظارتهای فراپادمانی

در این رابطه سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران" افزود: در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است. کیوان خسروی گفت: در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت، برموضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است.وی گفت: اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این رو تعاملات ایران با آژانس ونظارتهای پادمانی آن بر اساس چارچوب های قانونی ادامه خواهد داشت.

تفاهم نامه ایران و آژانس

این در حالی است که در جریان این سفر تفاهمات مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت که سازمان انرژی اتمی توضیحاتی در این زمینه ارایه کرد: سفر مدیرکل آژانس به ایران بر اساس درخواست ایشان بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیز واقع شد.در گفتوگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد بطوری که در بیانیه نیز انعکاس داشته است. در ادامه این توضیحات آمده است:ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد. در ادامه آمده است: مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

معرفی رئیسجمهور به قوه قضائیه

پس از این توافقنامه، نمایندگان مجلس یازدهم واکنش های جدی نشان دادند و نمایندگان در صحن علنی مجلس اعمال ماده ۲۳۴ آئیننامه داخلی مجلس نسبت به مقامات دولتی مسئول در اجرای قانون «اقدام راهبری برای لغو تحریمها» را تصویب کرد. به گزارش ایلنا، پس از پایان سخنان نمایندگان در واکنش به بیانیه شب گذشته مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی که در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران، به امضا رسید؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی نامهای به رئیس مجلس خواستار اعمال ماده ۲۳۴ نسبت به رئیس جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین از اجرای این قانون به قوه قضائیه شد.در جریان این رای گیری که کمتر ۱ دقیقه به پایان رسید، از ۲۳۹ نماینده حاضر، ۲۳۴ با شرکت در رای گیری و ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با این درخواست موافقت کردند.

اقدام غیر قانونی

اما این مصوبه در حال بررسی بودجه با واکنش هایی رو به رو شد به نوعی که نماینده ادوار مجلس گفت: طبق قانون زمانی که بودجه در دستور کار قرار میگیرد، هیچ لایحه یا طرح دیگری را نمیتوان در دستور قرار داد و ظاهراً مجلس خود را فراتر از قانون میداند و قانون را برای خود لازم الاجرا نمیداند. این اقدام مجلس مسبوق به سابقه نبوده و در زمانی که بودجه بررسی میشود دستور دیگری نمیتواند مطرح شود.داریوش قنبری در گفتوگو با ایلنا افزود: دولت براساس منافع ملی عمل میکند و سیگنالهایی برای رفع تحریمها ارسال شده است، مکانیزم ماشه غیرفعال شده و تردد دیپلماتهای ایرانی در آمریکا برطرف شده است و صحبت از احیای برجام است اما متأسفانه به نظر می‎رسد عدهای در داخل کشور، این اقدام را در راستای منافع جناحی خود ارزیابی نمیکنند و از این موضوع ناراحت و ناراضی هستند.این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با توجه به نگاهی که در مجلس وجود دارد و با توجه به مسائل انتخاباتی بعضی از افراد تمایل ندارند که در دولت کنونی قضیه هستهای حل شود و هدفشان این است که این مشکلات به آینده موکول شود. عضو حزب مردم سالاری گفت: به نظر میرسد که مصوبه مجلس اگر برای تقویت قدرت چانهزنی دولت بوده مفید است اما اگر با اهداف دیگر تصویب شده است، خطرناک خواهد بود.وی گفت: در شرایطی که از قبل نیز قابل پیش بینی بود که دولت بایدن به برجام بازگردد، عده ای دنبال این بودند که در کنار دولت قرار بگیرد؛ من فکر میکنم مخالفت مجلس نباید به حدی جدی باشد که مانع تحقق اهداف دولت شود.

واعظی بر شکست فشار حداکثری تاکید کرد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هر آنچه که در سه سال اخیر بود، گذشته و ما به امروز رسیدیم که فشارهای حداکثری شکست خورده و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفتههای پایانی خود را سپری میکند.به گزارش ایسنا، محمود واعظی در مراسم افتتاح شش طرح فناورانه و زیرساختی بانک صنعت و معدن گفت: همه خوشحال هستند که ترامپ حذف شده و باید از ایران هم تشکر شود زیرا در مقابل این فرد مقاومت کردیم و ایران مهمترین سوژه ترامپ بود. وی گفت: هر آنچه بود گذشت و ما به امروز رسیدیم. فشار حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفتههای پایانی خود را سپری میکند. چه در آمریکا ترامپ برنده میشد و چه بایدن، باید سیاست خود را نسبت به ایران تغییر میدادند. روز شنبه وزیر امور خارجه آمریکا گفت فشار حداکثری تمام شده و زبان تحریم دیگر اثر ندارد. واعظی افزود: دولت جدید آمریکا تمدید تحریمها را پس گرفت که برای ایران اقدام مهم سیاسی است و شرایط امروز ایران با چند ماه قبل کاملا متفاوت شده است. من مطمئن هستم که مسیری که داریم میرویم ممکن است گرفتاریهای داشته باشد اما هدف گذاری ما این است که تحریمهای برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود بر ایران اعمال کرده بود، باید برداشته شود که من خوشبین هستم که این اتفاق میافتد. وی افزود: موضع ما مشخص است و مکانیزم نظارت و شفافیت را قبول داریم به گونهای که مربوط به پروتکل الحاقی مربوط به مجلس است و اینکه به روش پادمان بتوانند نظارت کنند. واعظی گفت: به نظر میرسد این توانایی در کشور ما است که با وجود سختیها و مشکلات بزرگ راه حل پیدا کنیم. موضوع برداشتن تحریم یک بحث است و مساله fatf یک بحث دیگر است. FATf و دو لایحهای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، برای دولت بسیار مهم است و با تحریمها نمیتوانستیم با دنیا معامله کنیم، اما وقتی تحریمها برداشته شود ما نمیتوانیم خود تحریم داشته باشیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بتواند یک تصمیم درستی بگیرد تا فشار از بانکها، بخش خصوصی و اقتصاد برداشته شود. اکنون اقتصاد کشور باید خود را برای شرایط دیگری آماده کند تا بتواند مثل سالهای ۹۵ و ۹۶ در صادردت و واردات با دنیا ارتباط کند.

آخوندی از عملکرد مجلس یازدهم انتقاد کرد

وزیر سابق راه و شهرسازی در نامهای به نمایندگان مجلس نوشت: سیاست خارجی ایران حساسترین وضعیت خود را این روزها طی میکند و نیاز است که دستگاه سیاست خارجی قدرت ابتکار عمل حداکثری داشته باشد. حفظ امنیت ملی، امکان تجارت و مبادله مالی بین ایران و سایر ملتها با توجه به تغییر و تحولهایی که در صحنه سیاست بینالمللی با تغییر ترامپ و آمدن بایدن در حال اتفاق است، از جمله بستگی کامل به تدبیری دارد که دولت ایران در این روزها بر اساس منافع ملی و با هماهنگی رهبر معظم انقلاب اتخاذ میکند دارد. به گزارش ایسنا، در ادامه نامه عباس آخوندی آمده است: این در حالی است که قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» این ابتکار عمل را از دولت سلب کرده و او را مسلوب الاراده در اختیار حریف قرار دادهاست. این قانون حتی اگر با نیت به رخ کشیدن اقتدار ملی و با هدفهای انقلابی نوشته شده باشد، در عمل حق ابتکار عمل سیاسی را به حریف داده و استقلال دستگاه سیاست خارجی ایران را سلب کرده است. این اتفاقی نیست که مجلس و رییس جمهوری نه تنها در تاریخ که حتی در همین روزها توان دفاع از آن را داشته باشند. وی ادامه داد:درخواست من به عنوان یک شهروند و یک فعال سیاسی از مجلس شورای اسلامی این است که با یک طرح دو فوریتی دیگر این قانون را لغو کند و اجازه دهد که تمشیت امور سیاست خارجی با دولت ملی و رسمی و بر اساس قانون اساسی با تایید شورای امنیت ملی و با هماهنگی و راهبری مقام معظم رهبری صورت گیرد. آخوندی افزود: کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد و گروهی که امید به بازگشت سریع بایدن به برجام را داشتند انتظارشان برآورده نشد. لذا، ایران باید سیاستی مستقل از سیاست امریکا داشته باشد. با توجه به درازا کشیدن بیش از چهل ساله اختلافات ایران و آمریکا و مساله حساس انرژی هستهای قاعدتا سیاست ایران نباید تابعی از تحولات کاخ سفید و تصمیمهایی که در آن اتخاذ میشود باشد. وی افزود: بیگمان، زمان به نفع ما نیست و باید کاری کرد. هرچه این زمان طولانیتر شود منافع ملی ما بیشتر به خطر خواهد افتاد. بنابراین، شرایط گفتگوهای بینالمللی در وضعیت فعلی با شرایط مذاکرات دوره برجام متفاوت است و نیاز به ابتکارهای تازهای است.

جهانگیری بر اجرای اصل ٤٤ تاکید کرد

معاون اول رییس جمهور گفت: مهمترین پیام سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این است که بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد کشور باشد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: متاسفانه عده ای که تازه به مسئولیت رسیده اند تصور می کنند که بخش خصوصی در حال غارت دارایی های کشور است و باید به دنبال بگیر و ببند و ایجاد موانع برای بخش خصوصی باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است، گفت: حتی بخش هایی که اقتصادی نیستند نیز باید رویکردهای اقتصاد مقاومتی را ملاک عمل قرار دهند و این یعنی حتی در کارهایی مانند کارهای نظارتی، هرجا که می توانیم باید امور را به مردم واگذار کنیم.معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: اعتماد بخش خصوصی و مردم به تصمیمات مسئولین کشور یکی از مهمترین سرمایه های هر حکومت است. هرچقدر که مردم را نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین کشور بی اعتماد کنیم، در حقیقت به سرمایه اجتماعی کشور آسیب وارد کرده ایم. عملکرد ما باید به نحوی باشد که تصمیمات مسئولین کشور برای مردم اطمینان بخش باشد. وی افزود: البته در این زمینه خط قرمز نیز وجود دارد و این خط قرمز این است که هیچ مسئولی حق ندارد از موقعیت خود سوء استفاده و فساد کند. هر کس مرتکب فساد شود در هر جایگاهی که باشد باید با او برخورد شود. البته گاهی ممکن است مدیران تصمیماتی اشتباه اتخاذ کنند که باید میان تخلف و فساد با تصمیم غلط تفاوت قائل شویم.معاون اول رییس جمهور افزود: باید از قوه قضاییه درخواست کنیم در مواردی که مدیران واقعا سوء استفاده نکرده اند و خطای آنها صرفاً اتخاذ یک تصمیم غلط بوده، این گونه پرونده ها به صورت دیگری رسیدگی شود. جهانگیری همچنین با ابراز گلایه از وجود فضای نامناسب رسانه ای علیه خصوصی سازی، گفت: متاسفانه فضای رسانه ای تندی علیه بخش خصوصی آن هم در مقطعی که کشور به فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی نیاز فراوان دارد، شکل گرفته است.معاون اول رییس جمهور افزود: در دوره تحریم های ظالمانه و به خصوص سه سال اخیر که آمریکا فضای تنفس اقتصاد کشور را مسدود کرد، بخش خصوصی در این دوره کمک های شایانی را به اقتصاد کشور انجام داد و در حقیقت زمینه تنفس برای اقتصاد کشور را فراهم کرد. نباید به کسانی که مردانه پای کشور ایستادند و خدمت کردند فشار وارد کنیم زیرا اگر دفعه بعد شرایط مشابه ای ایجاد شود، مجددا باید از توانمندی بخش خصوصی برای فعالیت های اقتصادی استفاده کرد. وی با اشاره به دستور اخیر مقام معظم رهبری به سران سه قوه مبنی بر اینکه کسری بودجه باید از طریق فروش اوراق و واگذاری دارائی ها و سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی جبران شود، اظهار داشت: فروش شرکت ها و دارایی های دولتی به بخش خصوصی هم وظیفه قانونی و هم تکلیفی است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و علاوه بر آن علم اقتصاد نیز می گوید بهترین راه برای جبران کسری بودجه بدون افزایش نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی، فروش شرکت ها و دارایی های دولت به بخش خصوصی است.