شورای رقابت از حوزه قیمتگذاری خودرو کنار برود

مدیرعامل اسبق سایپا نظام قیمتگذاری سازمان حمایت را منطقیتر از شورای رقابت اعلام کرد و گفت: اثرگذاری بازنگری فصلی قیمت خودرو منوط بر این است که خودروسازان را به حاشیه سود معقول نزدیک کرده باشد. سعید مدنی در گفتگو با خبرخودروُ اظهار داشت: بازنگری فصلی قیمت خودرو از ابتدای سال جاری به تصویب شورای رقابت رسید که طی ۹ ماه نخست سال جاری اجرایی شد و میزان اثرگذاری آن منوط بر این است که خودروسازان چقدر به حاشیه سود معقول نزدیک شدهاند. وی درخصوص مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ و لوکس و سپس لغو آن گفت: ورود شورای رقابت به حوزه سیاستگذاری برای قیمت خودرو، همواره خودروسازان را دچار بحران کرده است. مدیرعامل اسبق سایپا با تاکید بر لزوم واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت افزود: سیاستگذاری سازمان حمایت در حوزه تعیین قیمت خودرو معقولتر از شورای رقابت است، هر چند ممکن است تصمیمات این سازمان نیز متاثر از نهادهای بالادستی بوده و موردتایید این سازمان نباشد. مدنی تاکید کرد: پارادایمهای شورای رقابت و سیاستگذاریهایی که در حوزه قیمتگذاری اعمال میکند، به هیچ وجه منطقی نیست زیرا تخصصی در این حوزه ندارد و عملا نظام قیمتگذاری این شورا خود، موجب انحصار شده است.

 

آزادسازی بیش از ۵۰۰۰ پهنه معدنی حبس شده تا پایان سال

وزیر صمت بیان کرد: بیش از ۵۰۰۰ پهنه معدنی حبس شده را تا پایان سال آزاد خواهیم کرد و برای فعالسازی به مزایده خواهیم گذاشت. به گزارش شاتا، علیرضا رزمحسینی با بیان این مطلب افزود: آزادسازی پهنه های معدنی فرصت مناسب برای شرکت های بزرگ معدنی است که با شرکت در مزایده از آن میتوانند استفاده کنند. وزیر صمت با بیان اینکه یکی از معادن بزرگ روی جهان در منطقه مهدی آباد قرار دارد، اضافه کرد: این واحد با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری بخش خصوصی شروع شده است. رزم حسینی گفت: معدن سرب روی تاجکوه در بافق ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن کنسانتره روی و ۱۰ هزار تن کنسانتره سرب دارد که با سرمایه گذاری بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای ۴۰۰ نفر اشتغال زایی داشته است. وی با بیان اینکه سرمایهگذاری خوبی در حوزه سرب و روی کشور در حال انجام است، تصریح کرد: باید اکتشافات جدیدی در حوزه سرب و روی انجام شود تا ظرفیت تولید در این حوزه هم برای صادرات و هم تولید داخل اضافه شود. وزیر صمت ادامه داد: استان یزد مناطق معدنی امیدبخش زیادی دارد که باید در حوزه اکتشافات در زمینه سنگ آهن نیز اقدامات گستردهتری انجام دهیم تا زنجیره فولاد را تکمیل تر نماییم.

صادرات ایران به امارات ۷ درصد
افزایش یافت

فرزاد پیلتن گفت: صادرات ایران به امارات در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۹ با افزایش ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم بیش از ۳ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار رسید. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد روند صادارت کالایی ایران به امارات اظهار داشت: صادرات ایران به امارات در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۹ با افزایش ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم بیش از ۳ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار رسید.

وی رقم صادارت ۱۰ ماهه ایران به امارات در سال ۹۸ را ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار اعلام کرد. پیلتن تصریح کرد: البته باید توجه داشت که دلایلی مانند تشدید تحریمها، تعطیلی رویدادها و ارتباطات تجاری ۴ ماهه ابتدایی سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در صادرات فولاد و محصولات وابسته به آن باعث شد تا افزایش بیشتر در صادرات ایران به امارات محقق نشود.

پیلتن خاطرنشان کرد: طی مدت مذکور امارات بعد از چین (با ۷.۲ میلیارد دلار واردات از ایران) و عراق (با ۶.۳ میلیارد دلار واردات از کشورمان) در رتبه سوم مهمترین بازارهای صادراتی ج. ا. ایران و پس از عراق در رتبه دوم بازارهای کشورهای همسایه قرار دارد.

واردات موز به شرط صادرات سیب

عباس قبادیُ دبیر ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز میزان واردات اقلام اساسی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد وزن اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کشور به طور مناسبی افزایش پیدا خواهد کرد. او درباره مازاد تولید میوه در بازار گفت: در مرحله اول واردات موز مشروط به صادرات سیب شد تا در حد امکان از ایجاد اختلال در این بازار جلوگیری کند. هر فردی میتوانند غرفه ای از طرف شهرداری در اختیار بگیرد و میوه به بازار عرضه کند. فصل مصرف سیب در حال شروع شدن است. با نزدیک شدن به شب عید و ماه رمضان سیب صرف مصرف داخلی خواهد داشت. قبادی درباره عرضه روغن در بازار بیان کرد: موضوع عرضه روغن با کارت ملی شیطنت بوده و من آن را تکذیب میکنم. میانگین مصرف ماهیانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، اما در ماههای گذشته بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در ماه تولید روغن داشتیم.

فضای روانی ایجاد شده در جامعه مراجعه به فروشگاهها را بیشتر کرده است. در تمام دنیا افزایش تقاضا بازار را با مشکل مواجه میکند. امروز هیچ مشکل و کمبودی در بازارهای کشور وجود ندارد.

هدفگذاری ۱۵۰ میلیون دلاری
صادرات فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه برای سال آینده برنامه صادراتی فرش دستباف ایرانی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است، گفت: برای حفظ کیفیت و جایگاه صادراتی فرش دستباف ایرانی در دنیا، ناچاریم از مواد اولیه مرغوب خارجی استفاده کنیم. فرحناز رافع با بیان اینکه ۲۵ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک قرض الحسنه مهر، ۵ میلیون تومان به مدت سه سال برای بیمه و ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات اعتباری برای خرید مواد اولیه یا معیشتی فعالان حوزه فرش تخصیص می یابد، توضیح داد: از سال ۸۸ تا امروز بیمه جدیدی برای قالیبافان نداشتیم، اما امسال سهمیه ۴۶۰ هزار بیمه را از صندوق عشایر و روستایی دریافت کرده ایم و همچنین موضوعات درمان و تکمیلی از بیمه ایران گرفته شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر نام مورد تایید سازمان های استانی و اتحادیه ها تشکل های استانی قرار گرفته اند و آنها در مسیر صدور کارت
بیمه هستند.

وی ادامه داد: برای پوشش ۱۰۰ درصدی قالیبافان اقدام کرده ایم و تاکنون برای تمام اسامی ارسال شده، اقدام لازم صورت گرفته است، همچنین دو هفته دیگر نیز مهلت نام نویسی فعالان حوزه فرش در این سامانه تمدید شده تا علاقه مندان به دریافت بیمه درمان یا عشایر ثبت نام کنند.

سود ۱۰ برابری برای مشتریان طرح جدید تبدیل محصولات رنو

سایپا برای کسب رضایت مشتریان محصولات رنو که نتوانسته اند به دلیل تحریم خودرو ثبت نامی خود را تحویل بگیرند, پیشنهاد جدیدی را در قالب طرح تبدیل این خودروها ارائه کرده که بررسی این اعداد نشان می دهد در صورت استفاده مشتریان از این طرح تا حدود ۱۰ برابر قیمت ثبت نام سود خواهند کرد. در طرح تبدیل جدید محصولات رنو مبنای قیمت خودروهای ارائه شده,قیمت سال ۹۷است.

از این رو تفاوت قیمت خودروهای موجود در طرح تبدیل و قیمت همین خودروها در بازار,می تواندسود خوبی نصیب شرکت کنندگان در طرح تبدیل کند. بررسی اعداد در طرح نخست که شامل یک خودروی سایپا ۱۳۱(تحویل فوری)، کوییک R(۶۰روزه) و کوئیک اتوماتیک (تحویل فوری) می شود ، نشان می دهد که قیمت سایپا ۱۳۱ در سال ۹۷, ۲۳ میلیون تومان بوده که هم اکنون قیمت این خودرو در بازار به قیمت ۱۰۸ میلیون تومان در بازار رسیده است.

کوییک R نیز از ۴۲ میلیون به حدود ۱۴۰ میلیون تومان و کوییک اتوماتیک که تنها به مشتریان رنو اختصاص دارد از ۴۲ میلیون تومان در سال ۹۷ به حدود ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است. مجموع مبلغ نهایی سه خودرو در سال ۹۷ معادل ۱۰۷ میلیون تومان بوده که این اعداد با بیش از ۴ برابر هم اکنون به حدود ۴۶۸ میلیون تومان رسیده است.

در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران عنوان شد؛

گروه صنعت و تجارت: روز گذشته مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران و تقدیر از آنها با حضور مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و طی آن ۱۴ صادرکننده نمونه معرفی و از آنها تقدیر شد. در حالی که کشور با سخت ترین تحریم های تجاری مواجه است و حمل و نقل کالا به دیگر کشورها و بازگرداندن ارز به داخل کشور با موانع جدی مواجه است، صادرکنندگان به عنوان جهادگران خط مقدم جنگ اقتصادی، همچنان با تلاش جدی در حال صادر کردن کالای ایرانی به بازارهای خارجی و تامین ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای هستند. به همین جهت معرفی و تقدیر از صادرکنندگان که علاوه بر مانع تحریم با موانع خودساخته داخلی نیز دست به گریبان هستند؛ امری مهم و قابل ستایش است.

اتاق بازرگانی تهران برای چهارمین سال پیاپی این کل فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را با همراهی و همکاری سازمان توسعه تجارت و سازمان صمت استان برگزار کرده و بعد از بررسی پرونده های صادرکنندگان، مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران روز گذشته (دوشنبه ۴ اسفندماه) تهران توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. براساس گزارش ها در سال جاری، ۵۵ درخواست از سوی صادرکنندگان برای مشارکت و رقابت در رویداد انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در سامانه ثبت شد و در نهایت ۳۷ پرونده تکمیل شد و در روند ارزیابی قرار گرفت و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و تجارت ۱۴ صادرکننده نمونه انتخاب شدند.

میتوانیم صادرات را به ۱۰۰میلیارد دلار در سال برسانیم

براساس این گزارش مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: از نیمه دوم سال ۹۷ تا سال ۹۹ نه تنها صادرات در رشد کشور نقشی نداشته بلکه رشد آن منفی بوده است. در همه شاخصها از جمله واردات، صادرات، صادرات بدون نفت خام و غیره با کاهش مواجه بودهایم و در هر دو سال ۹۸ و ۹۹ تراز تجاری کشور منفی بوده یعنی میزان صادرات کشور نسبت به واردات کمتر بوده است. وی ادامه داد: بخشنامههای متعدد، متناقض و غیرکارشناسی و روند واردات و صادرات کشور را دچار نوسانات زیادی کرده است. رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران در ادامه تصریح کرد: مقاصد عمده صادراتی کشور، چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و پنج کشور دیگر هستند. برای افزایش صادرات باید به بازارهای دیگر هم توجه کنیم، گرچه همیشه باید همسایههای خود را مورد توجه قرار دهیم اما ظرفیت ما بیشتر از این است که فقط به این ۱۰ کشور صادرات کنیم. وی افزود: اگرچه قیمت ارز دو برابر شد اما صادرات ما کاهش داشت یعنی ما نتوانستیم از این موقعیتی که ایجاد شده استفاده کنیم، علت آن نیز تنگنظریهای حاکم بر اقتصاد کشور است. خوانساری همچنین بیان کرد: دستگاههای مختلف در موضوعات مربوط به تجارت کشور دخالت میکنند. باید سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت باید به عنوان تنها متولیان این امر باشند اما متاسفانه در عمل اینگونه نیست. یکی از مشکلات اصلی ما در صادرات نوسانات در مقررات است. رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر به جای برخورد قهری، برخورد تشویقی صورت میگرفت، میشد با کاهش ارزش پول ملی، صادرات را تا دو برابر افزایش داد. ما میتوانیم صادرات را حتی به مقدار ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

بازگشت ۸۰ درصد ارز صادرکنندگان تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۹، ۲۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون یورو اعلام کرد. یدالله صادقی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تحریمها در کنار تمام مشکلات، فرصت نیز ایجاد کرد، اظهار داشت: از زمان آغاز تحریمها با سرعت بیشتری برای جایگزینی کالاهای وارداتی قدم برداشتیم و به جز مواردی که امکان ساخت آن در داخل وجود نداشت یا مقیاس آن بزرگ بود، دیگر کالاها جایگزین شدهاند. وی ادامه داد: در استان تهران ۱۶ هزار و ۷۲۰ کارت بازرگانی صادر شده است که ۲۹۹۱ مورد آن در حوزه صادرات فعال است و از این تعداد صادرکننده ۱۸۰۶ نفر علاوه بر صادرات به امر تولید نیز مشغول هستند. صادقی میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۹، ۲۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: بدین ترتیب میزان ارز صادراتی استان تهران سالانه حدود ۸ میلیارد یورو میشود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان تعهدات ارزی تجار استان تهران را ۱۹ میلیارد و ۲۲۵ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: از این میزان تجار ۱۵ میلیارد و ۳۸۱ میلیون یورو تعهدات خود را انجام دادهاند. صادقی درباره برگشت ارز صادرکنندگان استان تهران نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، تجار استان تهران ۸۰ درصد از ارز صادراتی خود را به کشور بازگرداندهاند. وی اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۵۰ هزار پرونده تقاضای ارزی از تجار به ما رسیده است که پس از بررسی معادل ۱۳ میلیارد و ۳۷ میلیون یوروی آن قطعی و به بانکها ارسال شده است.

کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماهه سال

حمیدرضا زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این مراسم اظهار کرد: فلسفه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که تعامل ما را با خارج از کشور کاهش دهند اما صادرکنندگان در نوک این پیکان هستند. امروز حتی واردات ما نیز کمک کننده است چون ۹۰ درصد واردات ما مواد اولیه و کالاهای اساسی هستند. وی افزود: به رغم همه مشکلات که از سال ۹۷ افزایش یافته، سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که ۵۰ درصد آن از طریق بخش خصوصی خالص بوده است. از ابتدای سال ۹۷ تا آذرماه سال ۹۹ ، ۶۳ میلیارد یورو صادرات داشتیم که ۴۰ میلیارد یوروی آن به کشور بازگشته است. ۵۰ درصد از این میزان مربوط به استان تهران بوده است. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: بیشترین افزایش صادرات ما مربوط به خشکبار، مواد شوینده، تجهیزات و ... بوده است. میزان صادرات ما در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به شرایط حاصل از شیوع کرونا است. وی خاطرنشان کرد: اتاق تهران میتواند در عرصه بین المللی نیز جایگاه بالاتری داشته باشد، امسال انتخاب صادرکننده نمونه در سطح ملی نیز به اتاق ایران سپرده شده است. زادبوم همچنین خاطرنشان کرد: چهار درصد از نرخ بهره صادرکنندگان را از طریق بانکهای توسعه صادرات و کشاورزی پرداخت خواهیم کرد. رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: هر گونه مقررات زائد، تجارت کشور را از ریل خارج میکند هر گونه یارانه صادراتی یا قانون زائد از ریل خارج کردن تجارت است، اما شرایط موجود باعث ایجاد این مقررات شده است. وی افزود: از آبانماه با تشکیل کمیته اقدام ارزی در وزارت صمت رسیدگی به مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان را آغاز کردهایم. موافقتنامه موقت با اوراسیا نیز تمام شده و مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا در دست انجام است.

مشکلات صادرکنندگان مربوط تحریمهای داخلی است

همچنین محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بیشتر صادرکنندگان از تعدد بخشنامهها و سردرگمی حاصل از آن گلایهمند هستند. صادرکنندگان در بازارهای جهانی با رقبایی در حال رقابت هستند که شرایط آنها نرمال و طبیعی بوده و این کار را سخت کرده است. صادرکنندگان عملا به خاطر تعدد بخشنامهها و تصمیمگیریها به جای تمرکز بر افزایش صادرات تمرکز خود را روی کنار زدن موانع خودساخته گذاشتهاند. لاهوتی در ادامه افزود: امسال ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. متاسفانه نگاهها به صادرکنندگان با خوشبینی همراه نبوده است.

تعامل با دنیا یک ضرورت است

همچنین انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه برای توسعه کشور نیازمند فراهم ساختن زمینههای آن هستیم اظهار کرد: یکی از این زمینهها تعامل با دنیا است چراکه نمیشود حلقهای در دور خود ایجاد کنیم و انتظار داشته باشیم تولید رشد کند و جذب سرمایهگذاری خارجی اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: اتکا به سرمایه داخلی برای رسیدن به رشد کافی نیست و باید به جذب سرمایه گذار خارجی و فناوری های نوین باشیم. محسنی بندپی با بیان اینکه تعامل با دنیا یک ضرورت است اظهار کرد: اگر خواستار رشد، رفاه و ارتقای سطح زندگی شهروندان کشورمان هستیم باید تعامل و همکاری با دنیا را افزایش دهیم. استاندار تهران تاکید کرد: نمیتوانیم ما حقلهای در دوره خود ایجاد کنیم و انتظار توسعه داشته باشیم. استاندار تهران با بیان اینکه از دیگر زمینههای ایجاد توسعه فراهم ساختن شرایط یک رقابت سالم است افزود: تنها با ایجاد یک رقابت سالم است که میتواند محصولات کیفی مناسب صادرات تولید شود. در این زمینه ما مثالهای زیادی داریم که رقابت ناسالم موجب تولیدات محصولات غیرکیفی شده است که حتی مناسب عرضه در بازار دخل نیز نیست. به گفته استاندار تهران؛ برای رسیدن به توسعه رقابت بین دولتها و سیاستهای آنها است تا تولیدکنندگان چراکه دولتها و سیاستهای داخلی و خارجی آنها است که زمنیههای توسعه و رشد تولید را فراهم میکند. محسنی بندپی یادآور شد: بخش مهمی از امر توسعه به دولت برمیگردد و این دولت است که باید شرایط برای تولیدکننده فراهم کند تا مسیر رشد را طی کرده و کشور را به توسعه برساند. محسنی بندپی درباره آخرین آمار ارزش صادراتی استان تهران گفت: ارزش صادرات محصولات از استان تهران در بازه زمانی ۹۷ تا ۹۹ به حدود ۲۵ میلیارد یورو رسیده است. استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: صادرات به عنوان مولفه تعیین کننده در اقتصاد ملی کشورها نقش مهمی دارد و هیچ کشوری بدون تجارت خارجی به رشد و بالندگی در حوزه اقتصاد نمیرسد.

بررسی اطلاعات ۳۱۹ واحد صنعتی بزرگ و مهم کشور نشان میدهد که در ۱۰ ماهه امسال ۱۴۸ واحد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد تولید، ۴۰ واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۴۵ واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۸۶ واحد بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشتند. سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزات صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ماهانه ۴۰ کالای اصلی و مهم بخش صنعت و معدن را تحت عنوان کالاهای منتخب صنعتی و معدنی بررسی میکند. این بررسی از حدود ۱۰۰۰ واحد صنعتی و معدنی انجام میشود. چراکه تعداد کل واحدهای صنعتی و معدنی خیلی زیاد هستند و امکان پایش همه آنها وجود ندارد. وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ واحدی که بررسی میشود بیش از ۶۰ درصد تولید ارزش افزوده بخش صنعت و معدن را پوشش میدهد، تصریح کرد: بنابراین آمار این ۱۰۰۰ واحد وضعیت بیش از ۶۰ درصد صنعت معدن کشور را نشان میدهد. حالا به گفته این مقام مسئول بررسی ۳۱۹ واحد از این ۱۰۰۰ واحد در ۱۰ ماه نخست سال جاری حاکی از این است که ۱۴۸ واحد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد تولید، ۴۰ واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۴۵ واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۸۶ واحد بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشتند. معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این ۳۱۹ واحد که از جمله واحدهای بزرگ و مهم جامعه آماری هستند مربوط به ۳۰ کالا از جمله بخش انواع سواری، لوازم خانگی، محصولات معدنی، محصولات بهداشتی و غیره است. براساس این گزارش، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نیز نشان میدهد که در ۱۰ ماهه سال جاری، از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۰ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۰.۳ تا ۵۵۴ درصد افزایش یافته، تولید انواع لوازم خانگی با ۳۹.۶ درصد افزایش به بیش از ۳.۵ میلیون دستگاه رسیده و مانند ماههای اخیر بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است. همچنین در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ماه امسال، از ۴۰ محصول منتخب و اصلی بخش صنعت و معدن ۲۷ محصول افزایش تولید و ۱۳ کالا روند کاهشی داشته است. در این مدت ۷۸۰ پروانه اکتشاف، ۴۲۵ گواهی کشف ، ۵۰۰ پروانه بهره برداری معدنی ، ۵۱۴ هزار پروانه صنفی، ۲۷ هزار نماد اعتماد الکترونیکی ، ۱۹۷ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: آزادسازی قیمتها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودروها است و معتقدیم باید با مدیریت قیمتهای افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد. مازیار بیگلو افزود: ۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواد اولیه است و معتقدیم امروز قیمت قطعات و مواد اولیه به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است. وی بیان داشت: انجمن قطعهسازان آمادگی کامل دارد در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد.

بیگلو تأکید کرد: موضع قطعی انجمن این است که بدترین راهکار افزایش قیمتهایی است که به مصرفکنندگان لطمه بزند. وی در ادامه به چند طرح مطرح شده در حوزه خودرو اشاره کرد که همگی به صورت موازی بدون اخذ نظر از قطعه سازان در حال پیش رفتن است.

این مقام صنفی بیان داشت: نخستین طرح در مجلس مطرح شده، اما با وجود تماسهای مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهراً نمیخواهند از قطعه سازان نظرخواهی و استفاده کنند. وی اضافه کرد: طرح دوم، طرح جهش تولید مطرح شده توسط وزارت صنعت و طرح سوم، طرح قیمتگذاری خودرو است که در نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و امیدواریم قیمت خودرو یک بار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود. بیگلو تاکید کرد: با کاهش قیمت مواد اولیه میتوان قیمت خودرو درب کارخانه را تا ۳۰ درصد کاهش داد. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به پیشنهاد وزیر صنعت در خصوص تشکیل کنسرسیومی از قطعهسازان در راستای خودکفایی در خودروسازی اشاره کرد و گفت: این کمیسیون با حضور ۳۰ شرکت تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد، اما جالب است که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمیدهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات، قطعهسازان در خط مقدم تولید هستند و سعی دارند تا سال آینده نیز تیراژ تولیدشان را حفظ کنند که از جمله آنها حضور در پروژه های خودکفایی در محصولات جدید ایران خودرو و سایپا است. بیگلو تصریح کرد: در دو سال گذشته و در دوران تحریمها، قطعه سازان به توانمندی بالایی در داخلی سازی قطعات دست یافتند.