اولين جلسه مشترک مديران عامل بانک‌هاي دولتي با نمايندگان عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با حضور معاونان و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي به ميزباني بانک ملي ايران در ساختمان موزه بانک برگزار شد.
اولين جلسه مشترک مديران عامل بانک‌هاي دولتي با نمايندگان عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با حضور معاونان و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي به ميزباني بانک ملي ايران در ساختمان موزه بانک برگزار شد. با توجه به قدمت بيش از سه دهه اي قانون بانکداري بدون ربا و وجود نواقص و کاستي‌هاي اين قانون، کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در حال تدوين قوانين جديد اين حوزه با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي ، بانک مرکزي و مسئولان اجرايي بانک‌هاي دولتي است و اين نشست به منظور تبادل نظر ، انتقال دانسته‌ها و آگاهي از نظرات و پيشنهادات سازمان‌ها و اشخاص مرتبط با موضوع تشکيل گرديد .  دکتر محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به بررسي طرح اصلاح نظام بانکي در کميسيون اقتصادي مجلس گفت : از سال 1362 تاکنون قانون جديدي در خصوص مسائل بانکي تدوين نشده و اين امر باعث مشکلاتي در حوزه عقود بانکداري اسلامي‌، شفاف سازي صورت‌هاي مالي و ساير امور اقتصادي کشور شده است و براي رفع مشکلات اقتصادي و پاسخگويي به دغدغه مراجع عظام و مردم بايد با اصلاح قوانين ، نقاط ضعف آن را بر طرف کنيم .  همچنين در اين جلسه دکتر فرشاد حيدري معاون نظارتي بانک مرکزي وجود يک قانون روان در حوزه بانکي را مشکل گشاي اکثر پيچيدگي‌هاي اقتصادي دانست و گفت : بانک‌ها بايد پايداري و ثبات مالي داشته باشند و هر موضوعي که به اين بحث خدشه وارد کند ، به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد و شأني بالاتر از حفظ حقوق سپرده‌گذاران در سيستم بانکي وجود ندارد .  در اين جلسه دکتر محمدرضا حسين زاده رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و مدير عامل بانک ملي ايران با شرح مختصري از سابقه تاريخي تأسيس بانک ملي ايران گفت : بانک‌ها براي خدمت به مردم تشکيل شده‌اند و در اين راستا مجلس و بويژه کميسيون اقتصادي را هميشه در کنار خود داشته و لذا هماهنگي با نمايندگان و ارائه خدمات رضايت بخش به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.
رهبر انقلاب در ديدار رئيس‌جمهوري فنلاند:
رهبر انقلاب اسلامي، موضع جمهوري اسلامي‌ايران براي حل مسئله سوريه را منطقي و بر پايه طرفداري از ملت و دولت قانوني اين کشور خواندند و گفتند: امريکا و برخي دولتهاي ديگر بر تغيير دولت سوريه پافشاري مي‌کنند، در حالي‌که براي پايان دادن به جنگ، بايد شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزي مشخص شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، موضع جمهوري اسلامي‌ايران براي حل مسئله سوريه را منطقي و بر پايه طرفداري از ملت و دولت قانوني اين کشور خواندند و گفتند: امريکا و برخي دولتهاي ديگر بر تغيير دولت سوريه پافشاري مي‌کنند، در حالي‌که براي پايان دادن به جنگ، بايد شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزي مشخص شوند.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي‌در ديدار آقاي سائولي نينيستوو رئيس‌جمهوري فنلاند با اشاره به پديده تروريسم به‌عنوان يکي از مصائب دردناک جامعه بشري، کشتارهاي دسته‌جمعي همچون کشتار مردم يمن را بدترين نوع تروريسم خواندند و تأکيد کردند: مقابله با تروريسم نيازمند اراده جدي همه کساني است که در قدرتهاي بين‌المللي نفوذ دارند و عقلاي جهان، و دولت‌ها و قدرتمندانِ با شرف دنيا بايد براي علاج اين پديده، فکر و اقدام کنند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، سخنان و اقدامات امريکا و برخي دولتهاي ديگر را در مبارزه با تروريسم جدي ندانستند و افزودند: اين دولت‌ها همه مسائل را بر اساس منافع خود محاسبه مي‌کنند و به فکر ريشه‌کن کردن بيماري تروريسم چه در عراق و چه در سوريه نيستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌در بيان نمونه‌اي از نبود اراده جدي در مبارزه با تروريسم، به کشتار مردم يمن اشاره و خاطرنشان کردند: تروريسم فقط به معناي اقدامات تروريستي گروههاي غيررسمي‌نيست، بلکه کشتارهاي دسته‌جمعي مردم به‌دست برخي دولت‌ها مانند حمله سعودي به مردم در مجلس عزاداري در يمن با صدها کشته و زخمي‌نيز بدترين نوع تروريسم است که به رغم گذشت يک سال و هفت ماه از اينگونه اقدامات، هيچ اراده جدي براي مقابله با آن ديده نمي‌شود.
رهبر انقلاب اسلامي، موضع جمهوري اسلامي‌ايران براي حل مسئله سوريه را نيز منطقي و بر پايه طرفداري از ملت و دولت قانوني اين کشور خواندند و افزودند: امريکا و برخي دولتهاي ديگر بر تغيير دولت سوريه پافشاري مي‌کنند، در حالي‌که براي پايان دادن به جنگ، بايد شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزي مشخص شوند.
ايشان، عدم توجه سازمان ملل به مسئله آغازگر تهاجم در جنگ رژيم صدام با ايران را از عوامل طولاني شدن آن جنگ برشمردند و گفتند: البته چندين سال پس از پايان جنگ تحميلي، دبيرکل وقت سازمان ملل که انساني با وجدان و شجاع بود، صدام را به‌عنوان آغازگر جنگ معرفي کرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي از همين زاويه مواضع دبيرکل کنوني سازمان ملل را مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: دبيرکل سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که به دليل وابسته بودن اين سازمان به پول دولت سعودي، امکان محکوم کردن کشتار کودکان يمني وجود ندارد که اين نشان‌دهنده وضع اخلاقي اسف‌بار سياستمداران بين‌المللي است و اميدواريم دبيرکل بعدي سازمان ملل بتواند از استقلال اينجايگاه حفاظت کند.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با استقبال از افزايش همکاري‌ها با دولت فنلاند، تأکيد کردند: تفاهم‌هاي امضا شده بين دو دولت بايد عملياتي شوند و اجرايي نشدن آن‌ها بازتاب نامناسبي در ذهن مردم خواهد داشت.
در اين ديدار که آقاي روحاني رييس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي سائولي نينيستوو رييس‌جمهوري فنلاند با ابراز رضايت از گفت‌وگوهاي خود در تهران گفت: امروز چهار يادداشت تفاهم در بخشهاي مختلف امضا و در مذاکرات هيئتهاي تجاري دو کشور نيز گامهاي خوبي برداشته شد.
آقاي نينيستوو خاطرنشان کرد: مطمئناً اين تفاهم‌ها روي کاغذ نخواهد ماند و با عملياتي کردن آن‌ها به دنبال نتايج ملموس هستيم، همچنان که جامعه بازرگانان و تجار فنلاندي مصمم به همکاريهاي جدي و مؤثر با ايران هستند.
رئيس جمهور فنلاند با اشاره به تحولات ۱۰ سال اخير جهان و گسترش تروريسم، وضعيت فعلي دنيا را پرآشوب دانست و گفت: تروريسم در ابعاد جديد و بزرگي ظهور کرده و موجب آوارگي بسياري از انسان‌ها شده و امروز متأسفانه در سوريه، عراق و يمن کودکان و مادران زيادي به قتل مي‌رسند.
آقاي نينيستوو با تأييد نظرات رهبر انقلاب اسلامي‌درباره مسئله تروريسم، خاطرنشان کرد: دولت‌ها و سازمان ملل در کنترل و مبارزه با تروريسم موفق نبوده‌اند.
رئيس جمهور فنلاند با اشاره به جايگاه و نفوذ ايران در منطقه و نقش عمده آن در مبارزه با تروريسم، گفت: ايران ‌نهايت تلاش خود را براي ريشه‌کن کردن تروريسم انجام داده و مطمئناً اين کار را ادامه خواهد داد.
گريزي ازجهاني شدن نيست. بي ترديد هرکشوري که مي‌خواهد سهمي‌پايداردرتجارت جهاني باشد بايد وارد شبکه‌هاي درهم تنيده شود که حرکت سرمايه، کالا ومهارت را توزيع و کنترل مي‌کند.
اصغر نعمتي
مدیر مسئول
گريزي ازجهاني شدن نيست. بي ترديد هرکشوري که مي‌خواهد سهمي‌پايداردرتجارت جهاني باشد بايد وارد شبکه‌هاي درهم تنيده شود که حرکت سرمايه، کالا ومهارت را توزيع و کنترل مي‌کند. ايران هم درمسير بهبود اقتصاد خود نمي‌تواند خود را ازفرايند جهاني شدن کنار بکشد و در درون حصارزندگي کند. ورود به سازمان تجارت جهاني بخشي ازاين فرايند ناگزيرجهان امروزاست. بيش از160 کشوردراين سازمان اند که بسياري از قوانين و حجم زيادي ازمبادلات تجاري بين المللي را درکنترل خود دارد فضاي پسابرجام اين پروژه متوقف شده را احيا کرد و دولت يازدهم با تمام توان مي‌کوشد اين الحاق انجام شود.سازمان تجارت جهاني با حضورمقتدرخود بسياري از اختلافات کشورهاي عضو را حل وفصل مي‌کند . ورود به اين سازمان آسان نيست و کشورهاي داوطلب به آن بايد معاهده‌ها و توافقنامه‌هاي زيادي را امضا کنند و پيشاپيش اجماع و توافق ديگر کشورها را همراه خود داشته باشند. ايران با درک ضرورت و اهميت اين عضويت سال1375 تقاضاي عضويت خود را ارائه داد و بعد از سالها بعنوان ناظر دراين سازمان پذيرفته شد. اما ماجراي چالش‌هاي هسته اي اين روند را متوقف کرد. روزگذشته رئيس جمهوري فنلاند نيزدر ديدار با همتاي ايراني اش اعلام کرد حتما ازعضويت کامل ايران دراين سازمان دفاع مي‌کند و راي مثبت بي سابقه و مثبت اتحاديه اروپا براي همکاري اقتصادي با ايران اين مسير را هموارمي‌کند ولي مشکل اصلي درپيوستن به اين سازمان را بايد در ساختار اقتصادي خود کشورجستجو کرد و ازهم اکنون براي پيامدهاي منفي اين الحاق چاره اي انديشيد.جدا ازاهداف کلي سازمان که ارتقاي سطح زندگي مردم و توسعه پايداررا نشانه گرفته است؛اين سازمان پنج محورمهم دارد. اصل عدم تبعيض که شامل رفتار برابر با يکديگرمي‌شود،اصل آزادي تجارت، اصل کاهش تعارفه‌ها، اصل شفاف سازي تجاري واصل تجارت منصفانه. اين اصول درنفس خود امکان ورود توليدات و خدمات ايراني را درجهان ميسرمي‌کند ، ولي مسئله اصلي آنست که ما هم در قدم اول مزيت‌هاي نسبي خود را بشناسيم، توليد نامولد را به توليد مولد تغييردهيم .با تزريق منابع افزايش مهارت نيروي انساني را تضمين کنيم و درقدم بعدي قيمت نهايي وکيفيت را مساعد و قابل رقابت درسطح جهاني کنيم. بدون اين اقدام اساسي بازار ايراني توسط کالاها و خدمات ديگران تسخير مي‌شود و ما تنها خرج مي‌کنيم بدون آنکه ازکشورهاي ديگردرآمدي کسب کنيم. اين عضويت بايد انگيزه بهبود شرايط کسب وکالا را افزايش دهد. زمينه توسعه تحقيقات و بازاريابي را فراهم سازد وسازمان‌هاي ما از رخوت و سستي بيرون بجهند و با بهره وري نيروي انساني استفاده بهينه از منابع را بياموزند.ترديدي نيست ما درجهانگردي، توليد درعرصه نرم افزاري،قعطه سازي، صنايع جانبي نفت و در بخش‌هايي از کالاها و محصولات باغي وکشاورزي مزيت‌هاي خوبي داريم که بايد بالقوه شود. حتي درتوليد انرژي پاک ازخورشيد مي‌توانيم به استاندارهاي جهاني برسيم. ايران مي‌تواند پايگاه جابجايي مسافران ازغرب به شرق و برعکس باشد و درآمدهاي خوبي هم بدست آورد.همچنين در صادرات مجدد دست برتري داشته باشد. اما همه مزيت‌ها زماني عيني مي‌شوند که فساد ساختاري را رام وسرکوب کنيم وشفافيت کافي دراقتصاد ملي بوجود بياوريم. اگرخود همت کنيم عضويت دراين سازمان فرصتي است که آينده ايران را تضمين مي‌کند.



مديرعامل بانک سپه گفت: طي تفاهم نامه همکاري بين بانک سپه و نيروي انتظامي، اين بانک به کارکنان اين نيرو و زيرمجموعه‌هاي آن قرض الحسنه ازدواج و تسهيلات خرد ديگر پرداخت مي‌کند.
مديرعامل بانک سپه گفت: طي تفاهم نامه همکاري بين بانک سپه و نيروي انتظامي، اين بانک به کارکنان اين نيرو و زيرمجموعه‌هاي آن قرض الحسنه ازدواج و تسهيلات خرد ديگر پرداخت مي‌کند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانک سپه، محمدکاظم چقازردي گفت: در راستاي اجراي منويات مقام معظم رهبري و سياست‌هاي دولت محترم تدبير و اميد و نيز نقش آفريني موثر نيروي انتظامي‌در حفظ امنيت کشور و سختي کار آنها در راستاي خدمات رساني شايسته به مردم شريف ايران، اين بانک در تلاش است تا با امکانات در اختيار خود به ارائه خدمات بانکي با هدف تأمين نيازهاي مالي اين نيروها اقدام کند. چقازردي با اظهار اميدواري نسبت به اينکه اين تفاهم نامه بتواند در قالب ارائه تسهيلات، موجبات تأمين نياز مالي پرسنل نيروي انتظامي‌را فراهم کند ، به تقدير از اين نيروها که در راستاي حفظ امنيت کشور تلاش مي‌کنند پرداخت .
وي اضافه کرد: اميد است ارائه خدمات بانکي که به مدد اين تفاهم نامه صورت مي‌گيرد، بتواند پاسخي به گوشه اي از زحمات نيروي انتظامي‌تلاشگر باشد.
مديرعامل بانک سپه با ذکر اهميت و جايگاه نيروي انتظامي‌و هدف از تعامل بانک سپه با اين نيرو، به تشريح زمينه‌هاي همکاري همچون اعطاي وامهايي نظير قرض الحسنه ازدواج و تسهيلات خرد ديگر پرداخت.
دکتر ايوب سليماني معاون هماهنگ کننده نيروي انتظامي‌نيز در مراسم امضاي تفاهم نامه فوق با اشاره به سابقه همکاري موثر بانک سپه و پليس و نيز تشريح نزديکي اين دو مجموعه، به تشريح امنيت و اهميت آن از منظر مقام معظم رهبري پرداخت.
وي ضمن تبيين ويژگيها و جايگاه پليس در امنيت و ارتقاي امنيت و فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي ، به تشريح لزوم و ضرورت رسيدگي به وضعيت معيشتي کارکنان و رفع دغدغه‌هاي آنها و نيز فرمايشات مقام معظم رهبري در اين خصوص پرداخت.
در اين جلسه، سردار مقيمي‌رئيس پليس آگاهي کشور نيز با تقدير از بانک سپه و خدمات آن، گفت: بانک سپه در هفته نيروي انتظامي‌به تقدير از خانواده شهدا و پليس آگاهي پرداخت که خود از توجه ويژه اين بانک به نيروهاي خدوم انتظامي‌حکايت دارد.
در جلسه‌امضاي تفاهم نامه همکاري بين بانک سپه و نيروي انتظامي‌مديرعامل و اعضاي هيأت مديره بانک سپه و نيز تني چند از مديران اين بانک و همچنين دکتر سليماني معاون هماهنگ کننده نيروي انتظامي، سردار مقيمي‌رئيس پليس آگاهي و جمعي از همراهان وي از جمله سرهنگ اعظمي‌معاون مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي ناجا و قجاوند مديرکل طرح حکمت بنياد تعاون حضور داشتند.

بررسي شرايط نشان مي‌دهد كه گزارش‌هاي منتشر شده توسط مرکز آمار و بانك مركزي درباره نرخ رشد اقتصادي از ابتداي سال‌جاري صحيح بوده و ترديدي در صحت آنها وجود ندارد ولي بايد بررسي کرد که اين نرخ رشد چگونه محقق شده است.
سعيد قليچي
  Saeedg6@gmail.com

بررسي شرايط نشان مي‌دهد كه گزارش‌هاي منتشر شده توسط مرکز آمار و بانك مركزي درباره نرخ رشد اقتصادي از ابتداي سال‌جاري صحيح بوده و ترديدي در صحت آنها وجود ندارد ولي بايد بررسي کرد که اين نرخ رشد چگونه محقق شده است. به نظر مي‌رسد مهمترين دليلي که موجب شده‌امروز شاهد اين نرخ رشد باشيم به فروش نفت و درآمد حاصل از آن در پسابرجام مربوط است. به هر حال موتور رشد اقتصادي ايران هميشه درآمدهاي نفتي بوده و اين رشد غيرطبيعي نيست. نبايد فراموش کرد که در سال ۱۳۹۴ رشد خوبي نداشتيم، رشد مثبتي که‌امسال اتفاق مي‌افتد ناشي از درجا زدن سال ۱۳۹۴ است وبه اين ترتيب رشد اقتصادي شش يا هفت درصد نيز ممکن است محقق شود.
با اين حال بايد بپذيريم كه بخش نفت به خودي خود اشتغالزا نيست، البته وقتي درآمد نفت زياد مي‌شود به ويژه وقتي که از بودجه دولت راه به اقتصاد ايران پيدا مي‌کند، به‌طور موقت اشتغالزا خواهد بود. به اين ترتيب در وضعيت رکودي افزايش درآمد نفت مي‌تواند به‌خاطر اينکه منابع مالي حاصل از فروش نفت تزريق مي‌شود به بخش‌هاي مختلف اقتصاد و از آن منظر اثر مثبتي در اشتغال داشته باشد. از طرف ديگر اگر بخواهيم وضعيت کلي اقتصاد ايران را بررسي کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که براي يک دوره ۱۰ ساله ما شاهد رشد خيره کننده نخواهيم بود، چراکه مجموعه عواملي که وضعيت کنوني اقتصاد ايران را شکل داده، مانع از آن مي‌شود که اقتصاد ايران به شکل خيره‌کننده‌اي رشد کند. البته اقتصادي که به خاطر تحريم‌ها در رکود قرار گرفته بود مي‌تواند در يکي دو سال رشدهاي عجيب را تجربه کند و اين موضوع خيلي شگفت‌آور نيست، ولي در بلندمدت اين موضوع تحقق‌پذير نيست؛ چراكه بخش صنعت در ايران وضعيت مطلوبي ندارد و اکنون بسياري از صنايع ورشکسته هستند و قدرت رقابتي با بنگاه‌هاي اقتصاد جهاني ندارند، بنابراين ما انتظار رشد خيره کننده‌اي از بخش صنعت نبايد داشته باشيم.
اگر به وضعيت اقتصاد ايران در قبل از تحريم‌ها بنگريم متوجه مي‌شويم در يک بازه زماني ۲۰ ساله رشد ما در حدود چهار درصد بود و اين تصويري از اين است که چقدر ايران پتانسيل رشد دارد؟ وقتي متوسط رشد اقتصادي ايران در بيست سال زير چهار درصد بوده است نشان دهنده اين است که در اقتصاد ما پتانسيل تجربه رشدهاي بالا وجود ندارد، ولي از سوي ديگر بايد به اين نکته هم واقف بود که به هر حال اقتصادي مثل کشور ما بايد سالي حدود سه تا چهار درصد رشد کند، ولي در چند سال متوالي ما شاهد هيچ رشدي نبوديم در نتيجه اين امکان وجود دارد که پس از خروج از رکود تا يک دوره‌اي رشدهاي پنج، شش درصدي را تجربه کنيم.  از طرف ديگر در موضوع سرمايه‌گذاري خارجي اگر فقط ورود سرمايه مالي صورت گيرد مشکلي از مشکلات ما را حل نمي‌کند، چون در گذشته هم تجربه داشتيم که منابع مالي آورديم ولي کمکي به اقتصاد ما نکرده است. ولي اگر ورود سرمايه خارجي به کشور ما در جهت راه‌اندازي فعاليت اقتصادي باشد به اقتصاد ما کمک خواهد کرد، ولي مجموعه شرايطي که اقتصاد ايران اکنون با آن روبه رو است به نظر من نمي‌تواند براي ورود سرمايه‌گذار خارجي جذاب باشد.


65 هزار کاميون فرسوده با عمر بيش از 35 سال در حال حمل بار و کالا
بي شک اقتصاد هر کشوري به ناوگان حمل و نقل وابستگي دارد و براي اثبات اين ادعا، کافي است به اعتصابهايي که در گوشه و کنار جهان از سوي بخشهاي حمل و نقل هوايي، ريلي و جاده اي اتفاق مي‌افتد، توجه کنيم.
کورش شرفشاهي
بي شک اقتصاد هر کشوري به ناوگان حمل و نقل وابستگي دارد و براي اثبات اين ادعا، کافي است به اعتصابهايي که در گوشه و کنار جهان از سوي بخشهاي حمل و نقل هوايي، ريلي و جاده اي اتفاق مي‌افتد، توجه کنيم. بنابر اين اهميت حمل و نقل بسيار بالاست و لازم است وسايل حمل ونقلي در اين بخش به کار گرفته شود که کمترين استهلاک را داشته و ميزان سوخت آنها نيز پايين باشد. اما با کمال تاسف مدتهاست که سيستم حمل و نقل کشورمان با چالشهاي بسياري رو به رو است. يکي از اين بخشها، کاميونداران هستند که مدتهاست کاميونهاي قديمي‌درجاده‌هاي ايران نه تنها هزينه بالايي بابت سوخت به کاميوندار تحميل مي‌کنند،‌ بلکه باعث آلودگي هوا نيز مي‌شوند. دراين رابطه مدير گروه پژوهش‌هاي سرمايه‌گذاري و تامين مالي موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، زمان‌بر بودن فرآيند نوسازي کاميون‌هاي فرسوده را يکي از موانع نوسازي ناوگان خودروهاي تجاري ذکر کرد وگفت: 65هزار کاميون و کشنده فرسوده بالاي 10 تن با سن بالاتر از 35 سال در کشور رفت وآمد مي‌کنند. عليرضا گرشاسبي در گفت و گو با ايرنا توضيح داد: از جمله مهمترين دلايل تاخير در اجرايي شدن طرح نوسازي خودروهاي تجاري، زمان‌بر بودن فرآيند نوسازي در شوراي اقتصاد مطابق با ماده 12 قانون «رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور» است.
وي افزود: طراحي زيرساخت‌هاي حقوقي و نرم‌افزاري، طراحي مکانيزم پياده‌سازي شامل چگونگي ثبت‌نام متقاضيان نوسازي و تامين‌کنندگان خودرو، چگونگي اسقاط خودرو توسط متقاضيان،‌ اعطاي تسهيلات نوسازي و در پايان اندازه‌گيري، صحه‌گذاري و پرداخت پاداش به سرمايه‌گذار، از ديگر موانع پيش روي اين طرح است. وي با اعلام اينکه اتاق فکر و هم‌انديشي در زمينه «راهکارهاي تحريک تقاضاي نوسازي خودروهاي تجاري مشمول بند 'ق' تبصره 2 رديف يک قانون بودجه سال 1393 کشور» برگزار شد افزود: در اين جلسه به بررسي علل عدم اجرايي شدن اين ماده قانوني پرداخته شد. گرشاسبي با بيان اينکه در صورت فراهم بودن الزامات مورد نياز، اجرايي‌شدن طرح با دو محدوديت اساسي مواجه است، افزود: اين دو محدوديت شامل کاهش صرفه‌هاي اقتصادي طرح و چالش پيش‌روي مالکان خودروهاي فرسوده در اسقاط خودرو و مشکلات تامين مالي خودروي جديد است. وي ادامه داد: در فرايند پيشنهادي مربوط به نوسازي کاميون‌ و کشنده فرسوده، از پاداش صرفه‌جويي سوخت به‌عنوان ابزاري براي تحريک تقاضا استفاده شده در حالي که با رکود حاکم بر بازارهاي داخلي و کاهش 8.5 درصدي متوسط سرانه بار جابه‌جا شده هر دستگاه کاميون در دوره 1385 تا 1394، از يکسو تقاضاي نوسازي ناوگان کاهش يافته و از سوي ديگر با کاهش قيمت جهاني گازوئيل (از 46 سنت در زمان تصويب قانون به 33.1 سنت به‌ا‌زاي هر ليتر در بهار امسال) و تغييرات نرخ ارز، از حاشيه سود صرفه‌جويي به ازاي هر ليتر، 27.8 درصد کاسته شده است. مدير گروه پژوهش‌هاي سرمايه‌گذاري و تامين مالي موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني اظهار کرد: با توجه به مالک محور بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومي‌باري (سهم بيش از 90 درصد در کل ناوگان) و چالش‌هاي پيش‌روي مالکان در فرايند نوسازي،‌ به نظر مي‌رسد مشوق اين طرح به دلايلي از اثربخشي لازم در تحريک تقاضا برخودار نخواهد بود.
وي، «بهاي کمتر لاشه اسقاطي خودرو نسبت به ارزش خودروي کارکرده در بازار که گاهي به‌صورت متوسط اين تفاوت تا دو برابر هم مي‌رسد و وجود بازار ثانويه برگ اسقاط خودرو با توجه به نياز به برگ اسقاط در فرايند واردات خودرو و در نتيجه تفاوت قيمت فروش برگ اسقاط توسط مالک خودرو و قيمت خريد واردکننده» را از جمله مشکلات موجود در اجراي اين طرح برشمرد. گرشاسبي، محدوديت‌هاي مالکان خودرو در تامين 30 درصد ارزش خودرو به‌‌عنوان آورده اوليه و عدم پوشش آن با فروش برگ اسقاط و پيش پرداخت سود صرفه‌جويي سه‌ماهه سوخت و ملزم شدن مالک خودرو به ارايه وثيقه ملکي براي تضمين بازپرداخت اصل و فرع ارزش خودرو (در مواردي که تسهيلات دريافتي بيش از 50 درصد ارزش خودرو باشد) را از ديگر چالش‌هاي پيش‌روي اجراي اين طرح عنوان کرد.
وي ادامه داد: همچنين بالاتر بودن هزينه‌هاي بيمه‌اي اجباري (شخص ثالت) و بيمه‌هاي بدنه براي خودروهاي نو، هزينه فرصت ناشي از بيکاري مقطعي مالک خودرو متقاضي نوسازي به علت زمان‌بر بودن فرايند اسقاط و طولاني بودن بازه زماني درخواست تسهيلات و تحويل خودرو از ديگر مشکلات پيش‌روي اجراي اين طرح است. از سوي ديگر احمد كريمي‌دبير كانون انجمن‌هاي صنفي كاميون‌داران كشور هم با بيان اينكه ساختار حمل و نقل كشور نامناسب و فرسوده است افزود: متأسفانه شركت‌هاي حمل و نقل ما در جايگاه واقعي خود نيستند و بيشتر كار دلالي انجام مي‌دهند تا سرمايه‌گذاري. وي با يادآوري اينكه منافع شركت‌هاي حمل و نقل با منافع مالكين ناوگان در تضاد است ادامه داد: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل جاده‌اي به ۴ دسته ناوگان فرسوده ناوگان چيني،ناوگان كاميونت و ناوگان اروپايي تقسيم مي‌شود. ناوگان چيني بسيار بدتر و خطرسازتر از ناوگان فرسوده هستند و توسط دو شركت ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل توليد و وارد مي‌شوند. ناوگان كاميونت هم كه كاميون‌هايي با تناژ پايين هستند۱۰ برابر وزن خود بار مي‌زنند .تنها دسته چهارم يعني ناوگان اروپايي است كه خوب عمل مي‌كند. كريمي‌با انتقاد از اينكه در بخش حمل و نقل كالا در اين چند ساله هيچ اقدامي‌نشده و شما وارث بي برنامگي‌ها و بي‌نظمي‌هاي سال‌هاي گذشته هستيد  افزود: اخيرا زمزمه‌هايي مبني بر ادغام راهداري استان‌ها با حمل و نقل پايانه‌ها شنيده مي‌شود كه به نظر من اين مسئله بايد با دقت انجام شود والا به حمل و نقل ضربه مي‌زند. وي تأكيد كرد: راه حلي كه براي استفاده از ناوگان با كيفيت وجود دارد حذف يا تخفيف گمركات براي واردات ناوگان است و نياز است يك برنامه كوتاه مدت و فوري براي خروج ناوگان فرسوده خطرآفرين در نظر گرفته شود و درخواست داريم چنانچه هر تصميمي‌در اين راستا گرفته مي‌شود در كارگروهي با حضور تشكل‌هاي صنفي اين تصميمات اتخاذ شود تا امور به بهترين شكل ممكن اجرايي شود.
پاسخ‌هاي وزير صنعت، قاضي‌پور را قانع نكرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از هفته‌ها سرانجام سه‌شنبه بعد از ظهر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس حاضر شد.
گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از هفته‌ها سرانجام سه‌شنبه بعد از ظهر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس حاضر شد. وزير صنعت اما به تنهايي به كميسيون نرفته و آنطور كه خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند دو مديرعامل گروه‌هاي خودروسازي بزرگ كشور، ايران‌خودرو و سايپا نيز نعمت‌زاده را در اين جلسه همراهي كرده‌اند.
به گزارش تجارت آنلاين، نتيجه جلسه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت و اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس از قبل هم قابل پيش‌بيني بود. سوال‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي گوناگون از سوي نمايندگان مطرح شده و براساس گزارش‌ها پاسخ‌هاي نعمت‌زاده نتوانسته آنها را قانع كند. به اين ترتيب سوال از وزير صنعت، معدن و تجارت قرار است در صحن علني مجلس مطرح شود. چند هفته‌اي است كه نمايندگان مجلس سوال‌هاي گوناگوني از وزراي مختلف را مطرح مي‌كنند و اين روزها ترافيك مسير پاستور - بهارستان شلوغ به نظر مي‌رسد.
سوالات نمايندگان از نعمت‌زاده چه بود؟
در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس، سوالات مختلفي از سوي نمايندگان مجلس از نعمت‌زاده مطرح شد. يکي از سوالات مشترك مطرح شده در اين جلسه مربوط به چرايي عدم ارائه شرح وظايف وزارت صنعت در 6 ماه گذشته بوده است. سوال ديگر نمايندگان مربوط بود به علت عدم برخورد وزارت صنعت با حقوق بگيران نجومي‌فولاد مبارکه، مس، آلومينيوم و ذوب‌آهن بود. همچنين براساس گزارش خبرگزاري‌ها چرايي هزينه بالاي 7 طرح فولادي سوالي ديگري بود كه مطرح شذ چراكه طبق گفته‌هاي نمايندگان هزينه توليد هر تن فولاد در اروپا 130 ميليون يورو است در حالي که در ايران هزينه هر تن 200 ميليون يورو تمام مي‌شود که اين هزينه بسيار بالا است. يكي ديگر از سوالات حاشيه‌اي مطرح شده در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس و وزير صنعت، معدن و تجارت چرايي ايجاد فروشگاه‌هاي کوروش در استان‌ها بود. در همين حال آنطور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، پاسخ‌هاي وزير صنعت نتوانسته نمايندگان مجلس را قانع كند و قرار است اين سوالات در صحن مجلس مطرح شود.
شفافسازي درباره قرارداد با رنو صورت نگرفت
در همين ارتباط عبدالله رضيان، عضو کميسيون صنايع و معادن در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به توضيحات وزير صنعت و معدن درخصوص قراردادهاي خودرويي گفت: با توجه به توضيحات وزير صنعت و معدن و جمع‌بندي که از نتيجه جلسه صورت گرفت، به نظر مي‌رسد که قراردادهايي که با پژو و سيتروئن منعقد گرديده در جهت توسعه و حل مشکلات دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. رضيان همچنين اظهار داشت: البته درخصوص قراردادهاي خودرويي شفافسازي چنداني صورت نگرفت اما با دعوتي که وزير صنعت از نمايندگان داشتند، مقرر گرديد تا مجموعه کميسيون صنايع و معان در حاشيه بازديدي که از دو شرکت ايران خودرو و سايپا خواهند داشت، پيش‌نويسي از قراردادها ارائه و توضيحات لازم ارائه شود. وي همچنين با اشاره به استدلال وزير درخصوص عدم ارائه نسخه‌اي از قراردادهاي خودرويي به کميسيون صنايع و معادن گفت: آقاي نعمت‌زاده با نگاه به اينکه ممکن است با ارائه نسخه‌اي از قراردادها به کميسيون، مفاد قراردادها انتشار عمومي‌شود نسخه‌اي از آنها را در کميسيون ارائه نکردند. وي گفت: البته نگاه مجلس و اعضاي کميسيون صنايع و معادن بر اين است که بايد قراردادهاي خودرويي کاملا مورد بررسي و ارزيابي نمايندگان قرار گيرد تا به نقدهاي زيادي که به قراردادهاي اخير وارد است از جمله آسيب‌هايي که در بخش‌هايي از قراردادها وجود دارد و اينکه آيا در اين قراردادها دانش فني و تکنولوژي منتقل خواهد شد و چرا بعد از اين همه سال مجددا صنعت خودرو به مونتاژ روي آورده، پاسخ داده شود.
همکاري ايدرو و رنو فعلا در حد تفاهم‌نامه
رضيان همچنين درخصوص توضيحات وزير صنعت در مورد واگذاري بن رو در تفاهم‌نامه‌ايدرو و رنو گفت: البته وزير اعلام کردند موضوع همکاري ايدرو و رنو فعلا در حد تفاهم‌نامه است و به قراردادي منتهي نشده است. همچنين درخصوص اينکه آيا واگذاري بن رو با موافقت سايپا بوده است؟ توضيحاتي ارائه شد اما مجموعه اعضاي کميسيون صنايع و معادن قانع نشدند و قرار است در اين ارتباط بررسي‌هاي بيشتري صورت گيرد. اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: در اين جلسه همچنين مديرعامل شرکت ايران‌خودرو اعلام كرد که تاکنون اين شرکت 20 قرارداد را در موضوعات مختلف منعقد کرده و مديرعامل سايپا نيز به دو سه قرارداد اين شرکت اشاره کرد. وي با اشاره به استدلال وزير صنعت و معدن درخصوص همکاري ايدرو و رنو گفت: براساس توضيحات وزير صنعت، هدف دولت در تفاهم‌نامه همکاري با رنو، تسريع در جريان همکاري و نهايتا واگذاري آن به بخش خصوصي است. رضيان گفت: بنا به گفته‌هاي نعمت‌زاده، هدف نهايي از قراردادهاي اخير خودرويي ورود تکنولوژي به صنعت خودرو بوده که البته نمايندگان معتقدند که اين مساله نيز جاي بحث دارد. وي تصريح کرد: بنده به‌عنوان عضو کميسيون صنايع و معادن معتقدم قراردادهايي که با پژو و سيتروئن منعقد شده در جهت ايجاد رقابت و تحرک در بازار داخلي و پاسخ‌گويي به نياز مصرف‌کنندگان در حوزه تنوع محصولي مسلما شرايط خوبي را ايجاد خواهد کرد ضمن اينکه قرار است تا 30 درصد از اين توليدات مشترک با مسئوليت شرکت‌هاي خارجي به صادرات اختصاص يابد.
صحبت‌هاي نعمت‌زاده نمايندگان را قانع نكرد
در همين حال سيد جواد حسيني‌کيا، ديگر نماينده عضو كميسيون صنايع و معادن درخصوص پرسش‌هاي نمايندگان در مورد قراردادهاي جديدي خودرويي از وزير صنعت، به تسنيم گفت: به اعتقاد نمايندگان قرارداد جديد رنو با ايدرو و مشارکت اين شرکت با ايران‌خودرو و سايپا رقابتي را در بازار ايجاد نمي‌کند. البته نمايندگان تأکيد داشتند که وزير در مورد تعهداتي که طرف خارجي بايد در اين قراردادها اجرايي کند هم بايد توضيحاتي دهد چراکه هنوز مشخص نيست ما چه ضمانت‌هايي را از طرف خارجي براي الزام او به اجراي تعهدات گرفته‌ايم.
همچنين اين پرسش که آيا ما در اين قراردادها همچنان مونتاژکاري محصولات خارجي را انجام مي‌دهيم يا واقعا تکنولوژي هم وارد کشور مي‌شود مطرح شد. وي تصريح کرد: وزيرصنعت تأکيد داشت که قرارداد جديد رنو و ايدرو هنوز امضاء نشده و پيش‌نويس است اما تمام دغدغه‌هاي نمايندگان در مورد صنعت خودرو در قراردادهاي جديد ديده شده و ما تأکيد زيادي بر انتقال تکنولوژي داريم.
 حسيني‌كيا با اعلام اينکه توضيحات وزير صنعت در مورد صنعت خودرو هم قانع کننده نبود، افزود: قرار بود متن قرارداد جديد را بياورند اما وزير با اين استدلال که هنوز امضاء نشده و پيش‌نويس است آن را به مجلس نياورد. در مجموع قرار شد در جلسه ديگري اين موضوع با حضور وزير صنعت مورد ارزيابي بيشتري قرار گيرد.
همچنين سعيد باستاني، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن در تشريح نشست کميسيون متبوع خود با وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: قاضي‌پور از پاسخ‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و سوال وي به صحن علني ارسال شد.
 باستاني ادامه داد: در اين جلسه وزير صنعت به سوالات نمايندگان پاسخ داد که آقاي قاضي‌پور از سوالات وزير قانع نشد و سوال وي به صحن علني ارجاع شد، اما آقاي ادياني مشروط قانع شد و به وزارت صنعت مهلت دو ماهه داد.


با ورود موج سرما به مناطق مختلف کشوررخ داد:
مصرف گاز بخش خانگي کشور به مرز ٢٩٠ ميليون مترمکعب رسيد. به گزارش ميزان، مهدي جمشيدي دانا، مدير ديسپچينگ شرکت ملي گاز ايران، اظهار کرد: هم اکنون گازرساني به تمام بخش‌هاي مصرف کشور به طور پايدار انجام مي‌شود.
مصرف گاز بخش خانگي کشور به مرز ٢٩٠ ميليون مترمکعب رسيد. به گزارش ميزان، مهدي جمشيدي دانا، مدير ديسپچينگ شرکت ملي گاز ايران، اظهار کرد: هم اکنون گازرساني به تمام بخش‌هاي مصرف کشور به طور پايدار انجام مي‌شود. مدير ديسپچينگ شرکت ملي گاز ايران افزود: با ورود موج جديد سرما در نيمه شمالي و شمال غربي کشور شاهد افزايش مصرف گاز در بخش خانگي بوده‌ايم.وي عنوان کرد: مصرف گاز کشور اوايل هفته جاري نسبت به مدت مشابه هفته پيش از آن نيز با ١٠٠ ميليون مترمکعب افزايش به ٢٦٠ ميليون مترمکعب رسيد.برپايه گزارش سازمان هواشناسي، در آخر هفته جاري در استان‌هاي اردبيل، آذربايجان شرقي و غربي، زنجان، ارتفاعات استان‌هاي گيلان و مازندران شاهد بارش برف خواهيم بود وشرکت ملي گاز ايران با توجه به افزايش توليد گاز، اجراي تعميرات اساسي واحدهاي پالايشي، خطوط و تاسيسات انتقال و توزيع گاز و ذخيره سازي مناسب اين سوخت پاک در مخازن شوريجه و سراجه، آمادگي کامل را براي تامين سوخت مورد نياز بخش‌هاي مختلف دارد، اما مصرف بهينه گاز در بخش خانگي، امکان افزايش تحويل به ديگر بخش‌هاي مصرف از جمله نيروگاه‌ها و صنايع را در فصل زمستان فراهم مي‌کند. در واقع با سرد سردن دماي هوا و نصب وسايل گرمايشي، مشترکان بخش‌هاي مختلف مصرف در زمان نصب و براي عبور بدون حادثه از فصل سرما، نکات ايمني را رعايت کنند. در حقيقت مصرف گاز استان‌هاي شمال غرب کشور با ورود نخستين موج سرما در مجموع ٦٧ميليون مترمکعب افزايش يافت و اولين افزايش مصرف گاز در بخش خانگي کليد خورد.مدير منطقه هشت عمليات انتقال گاز در اين رابطه گفت: مصرف گاز استان‌هاي شمالي غرب کشور از ٢٨ مهر تا چهارم آبان ماه نسبت به مدت مشابه هفته پيش از آن (٢١ تا ٢٧ مهرماه) محاسبه شده است.يدالله بايبوردي افزود: در روزهاي ٢١ تا ٢٧ مهرماه در مجموع ٢٤٩ ميليون مترمکعب گاز در اين منطقه مصرف شد که اين مقدار در روزهاي ٢٨ مهر تا چهارم آبان به ٣١٦ ميليون مترمکعب رسيده است.به گفته مدير منطقه هشت عمليات انتقال گاز، از ٢١ تا ٢٧ مهرماه در مجموع ٤٤٥ ميليون مترمکعب گاز وارد اين منطقه شد و اين مقدار در روزهاي ٢٨ مهرماه تا چهارم آبان ماه با ١٠١ ميليون مترمکعب افزايش به ٥٤٦ ميليون مترمکعب رسيده است.وي با يادآوري شرايط نامساعد جوي، سرماي غيرمنتظره هوا و بارش نخستين برف پاييزي در ارتفاعات استان‌هاي سردسير کشور گفت: کارکنان اين منطقه به حالت آماده باش درآمده و شبانه روز در تلاشند تا با آماده به کار نگه داشتن خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار، ارايه خدمات مطلوب و انتقال بهينه گاز به مصرف کنندگان، زمستان امسال را نيز با سربلندي سپري کنند.بايبوردي خاطرنشان کرد: اين منطقه پيش از آغاز فصل زمستان با اتخاذ تدابير ويژه و تمهيدات لازم از جمله تشکيل تيم‌هاي عملياتي، شناسايي نقاط ضعف و قوت، رفع کمبودهاي ابزاري و تامين امکانات و اقلام مورد نياز، آمادگي مقابله با بحران‌هاي احتمالي را زمستاني دارد.منطقه شمال غرب کشور استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل و بخشي از استان‌هاي کردستان و زنجان را تحت پوشش دارد که در روزهاي اخير، موج جديد سرما با بارش باران و برف از اين منطقه آغاز شده است.

معاون نظارتي بانک مرکزي خبر داد:
معاون نظارتي بانک مرکزي گفت، لايحه اصلاح قانون نظام بانکي کشور در روزهاي آينده تقديم مجلس شوراي اسلامي‌مي‌شود.
معاون نظارتي بانک مرکزي گفت، لايحه اصلاح قانون نظام بانکي کشور در روزهاي آينده تقديم مجلس شوراي اسلامي‌مي‌شود.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، فرشاد حيدري که در نشست مشترک مديران عامل بانک‌هاي دولتي با اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس سخن مي‌گفت، افزود: اين لايحه را بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و تقديم دولت کرده‌اند. دو لايحه «بانکداري ايران» و «بانک مرکزي» را مرداد ماه‌امسال به طور مشترک بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و براي تصويب به هيات دولت ارسال کردند. در صورت تصويب نهايي اين دو لايحه در مجلس شوراي اسلامي، قوانين بانکي ايران به روز رساني مي‌شود.
حيدري وجود يک قانون روان در حوزه بانکي را مشکل گشاي بيشتر پيچيدگي‌هاي اقتصادي دانست و گفت: بانک‌ها بايد پايداري و ثبات مالي داشته باشند و هر موضوعي که به اين بحث خدشه وارد کند، به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد و شأني بالاتر از حفظ حقوق سپرده‌گذاران در سيستم بانکي وجود ندارد . «محمدرضا پورابراهيمي» رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌نيز در اين نشست با اشاره به بررسي طرح اصلاح نظام بانکي در اين کميسيون گفت: از سال 1362 تاکنون قانون جديدي درباره مسائل بانکي تدوين نشده است. نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: اين امر سبب بروز مشکلاتي در حوزه عقود بانکداري اسلامي، شفاف سازي صورت‌هاي مالي و ساير امور اقتصادي کشور شده است. وي تاکيد کرد: براي رفع مشکلات اقتصادي و پاسخگويي به دغدغه مراجع عظام تقليد و مردم بايد با اصلاح قوانين، نقاط ضعف آن را بر طرف کنيم.
بنا بر اعلام بانک ملي ايران، با توجه به قدمت بيش از سه دهه اي قانون بانکداري بدون ربا و وجود نواقص و کاستي‌هاي اين قانون، کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در حال تدوين قوانين جديد اين حوزه با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانک مرکزي و مسئولان اجرايي بانک‌هاي دولتي است و اين نشست به منظور تبادل نظر ، انتقال دانسته‌ها و آگاهي از نظرات و پيشنهادات سازمان‌ها و اشخاص مرتبط با موضوع تشکيل شد. در اين نشست که به ميزباني بانک ملي ايران در ساختمان موزه بانک برگزار شد، علاوه بر مديران عامل بانک‌هاي دولتي و اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، معاونان و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي نيز حضور داشتند. «محمدرضا حسين زاده» رييس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و مدير عامل بانک ملي ايران نيز در اين نشست يادآور شد: بانک‌ها براي خدمت به مردم تشکيل شده‌اند و در اين راستا مجلس و بويژه کميسيون اقتصادي را هميشه در کنار خود داشته‌اند. وي بر هماهنگي با نمايندگان مجلس براي ارايه خدمات رضايت بخش به مردم تاکيد کرد. عملکرد نظام بانکي، عقود اسلامي، مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم و همکاري با گروه ويژه اقدام مالي (FATF)، عملکرد نظارتي بانک‌ها، مطالبات بانک‌ها از دولت، افزايش سرمايه بانک‌هاي دولتي و ساير مسائل حوزه نظام بانکي از مباحثي بود که در اين جلسه مطرح شد.

«تجارت» از آثارحضورايرلاين‌هاي اروپايي وآسيايي درکشورگزارش مي‌دهد:
گروه راه ومسکن: با اجرا شدن برجام وحضورايرلاين‌هاي مختلف اروپايي وآسيايي در آسمان کشورمان شاهد رشد چشم گيري مسافران هوايي در فرودگاههاي ايران هستيم.
گروه راه ومسکن: با اجرا شدن برجام وحضورايرلاين‌هاي مختلف اروپايي وآسيايي در آسمان کشورمان شاهد رشد چشم گيري مسافران هوايي در فرودگاههاي ايران هستيم. در حقيقت صعودي شدن تعداد مسافران درفرودگاههاي کشور را بايد در بازگشت ايرلاين‌هاي انگليسي،آلماني، فرانسوي ،اتريشي وحتي چند کشور آسيايي جستجو کرد هرچند نبايد از تلاش بي وقفه مديران هوايي کشورمان هم غافل شد. در حقيقت براساس آمار شرکت فرودگاههاي کشور، حجم اعزام و پذيرش مسافر از فرودگاهها طي شش ماهه ابتدايي سال جاري، ۱۹ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است. در واقع از ۴۷ فرودگاه عضو شرکت فرودگاه‌هاي کشور و ۵ فرودگاه اختصاصي، مهرآباد با ۶۹ هزار و ۳۷۶ فروند نشست و برخاست در نيمه اول سال ۹۵، نشان پرترددترين فرودگاه کشور را از آن خود مي‌کند و پس از آن فرودگاه مشهد با ۳۸ هزار و ۸۷۹ فروند جايگاه دوم و فرودگاه‌امام خميني(ره) هم با ۲۸ هزار و ۱۰۲ فروند نشست و برخاست مقام سوم شلوغ‌ترين فرودگاه‌هاي کشور را به خود اختصاص مي‌دهند، درانتهاي ليست هم فرودگاه کلاله بدون هيچ نشست و برخاستي در شش ماهه ابتدايي سال، ماکو با ۲ فروند و ابوموسي با ۷۴ فروند، کمترين ميزان هواپيما را درميان ساير فرودگاهها پذيرش کردند.علاوه بر مقايسه تعداد نشست و برخاست در ميان فرودگاههاي کشور طي شش ماهه گذشته، بررسي حجم نشست و برخاست هر فرودگاه در نيمه ابتدايي سال ۹۵ با مدت مشابه سال ۹۴ همان فرودگاه نشان مي‌دهد که فرودگاه سبزوار و ماکو با رشد ۱۰۰ درصدي و رامسر با ۷۸ درصد رشد بيشترين پيشرفت را در اين زمينه تجربه کرده‌اند اما فرودگاه کلاله، همدان و ابوموسي با رشد منفي ۱۰۰، منفي۶۴ و منفي ۶۰ در تعداد نشست و برخاست نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در انتهاي ليست قراردارند.اگرچه فرودگاههاي ماکو، سبزوار و شهرکرد با رشد ۱۰۰ درصدي در اعزام و پذيرش مسافر طي نيمه ابتدايي سال جاري توانستند در جذب مسافر موفق عمل کنند اما فرودگاه ابوموسي، همدان و زنجان در اين زمينه با رشد منفي ۶۰، منفي ۴۶ و منفي ۴۰ مواجه شدند و نتوانستند عملکرد خوبي در زمينه اعزام و پذيرش مسافر داشته باشند. از سوي ديگر طي نيمه ابتدايي سال ۹۵، سه فرودگاه رامسر، سبزوار و شهرکرد در پذيرش و ارسال کالا رشد ۱۰۰ درصدي داشتند اما فرودگاه ابوموسي، زنجان و همدان در ارسال و پذيرش بار رشد منفي ۶۱، منفي ۵۸ و منفي ۵۳همدان را تجربه کرده‌اند.البته فرودگاه مهرآباد در اعزام و پذيرش مسافر رتبه نخست را دارد اما در ارسال و پذيرش کالا اين فرودگاه‌امام است که در جايگاه اول مي‌ايستد و سپس فرودگاه مهرآباد و مشهد قراردارند.سه فرودگاه مهرآباد، امام خميني و مشهد در دوسال ۹۴ و ۹۵ به ترتيب آمار بيشترين نشست و برخاست و اعزام و پذيرش مسافر را دارند که در مورد ارسال و پذيرش بار اين ترتيب از ميان مي‌رود و فرودگاه‌امام در بالاترين جايگاه و مهرآباد و مشهد در جايگاه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.گفتني است در حالي که شاخص‌هاي(نشست و برخاست، اعزام و پذيرش مسافر و بار) براي ۵۲ فرودگاه تحت نظر شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه‌هاي اختصاصي مورد بررسي قرار گرفتند اما در ميان فرودگاه‌هاي اختصاصي(کيش، عسلويه چابهار، قشم و ماهشهر) کيش رتبه نخست اين شاخص‌ها را هم درسال ۹۴ و ۹۵ ازآن خود کرده است.بنابراين رشد 19 درصدي مسافران هوايي در فرودگاههاي کشور را نسبت به سال گذشته بايد به فال نيک گرفت هرچند نبايد از نوسازي ناوگان هوايي ايران در فضاي پسابرجام غافل شد به طوري که تزريق هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي ايران از يک طرف وحضور ايرلاين‌هاي متعدد در کشور از طرف ديگر مي‌تواند تعداد انتخاب‌هاي مسافران هوايي را بالا ببرد البته موضوع ارائه خدمات فرودگاهي وهوايي به مسافران همچنان در وضع مطلوبي نيست که براي رفع چنين معظلي مديران ارشد هوايي کشور بايد تدابير لازم را اتخاذ کنند.

اعلام جزئيات کمک‌ هزينه‌ درمان بازنشستگان
گروه اجتماعي: با افزايش هزينه‌هاي درماني همه صندوق‌هاي بيمه اي كشور به منظور دسترسي بهتر به خدمات و امكانات بهداشتي و همچنين حمايت مالي در برابر هزينه‌هاي ناشي از بيماري همه خدمت گيرندگان و ذي‌نفعان را تحت پوشش بيمه تكميلي درمان قرار داده‌اند.
گروه اجتماعي: با افزايش هزينه‌هاي درماني همه صندوق‌هاي بيمه اي كشور به منظور دسترسي بهتر به خدمات و امكانات بهداشتي و همچنين حمايت مالي در برابر هزينه‌هاي ناشي از بيماري همه خدمت گيرندگان و ذي‌نفعان را تحت پوشش بيمه تكميلي درمان قرار داده‌اند. آنطور كه مشخص است تاكنون خدمات پايه‌اي بيمه درمان پاسخگوي نياز مشمولان نبوده و همين مسئله موجب شده صندوق‌هاي بيمه اي در ادامه تعهدات وظايف خود براساس قانون بيمه خدمات درماني كشور و قوانين متعاقب آن در زمينه خدمات رفاهي بازنشستگان نيز تسهيلاتي همچون بيمه تكميلي درمان را براي افراد تحت پوشش صندوق خود برقرار كنند. در اين ميان توضيح اين نكته ضروري است كه هم اينك بيمه درمان اجتماعي از سوي دولت تحت عنوان بيمه پايه به همه افراد جامعه ارائه مي‌شود كه متولي آن صندوق‌هاي مختلفي هستند اما از آنجايي كه دامنه خدمات بيمه پايه محدود است و برخي از خدمات بهداشتي و درماني را پوشش نمي‌دهد متوليان صندوق‌هاي بيمه‌اي كشور با اختصاص بخشي از اعتبارات و بودجه خود و با مشاركت و موافقت بيمه شده مبني بر كسر مبالغي از حقوقش، از طريق شركت‌هاي بيمه‌گر در قالب بيمه تكميلي درمان خدماتي را به مشتركان و ذي‌نفعان خود ارائه مي‌كنند كه جزو تعهدات بيمه پايه نيست، از طرفي به‌علت سنگين بودن هزينه‌هاي حوزه سلامت اكثر بازنشستگان، مستمري بگيران و بيمه‌شدگان نيز خواستار ارائه اين خدمات درماني هستند.
پرداخت حق بيمه ماهانه به ميزان يك درصد صندوق بازنشستگي كشوري به‌عنوان يكي از صندوق‌هاي بيمه‌اي در راستاي دسترسي بهتر به خدمات و مراقبت‌هاي درماني به بازنشستگان بيمه تكميلي درمان را براي اين افراد و خانواده تحت تكفل آنان برقرار كرده است. ارتقاي سلامت و ارائه خدمات درماني با كيفيت مطلوب براي بازنشستگان را از برنامه‌هاي اين صندوق در سال‌هاي متمادي دوران فعاليت اين صندوق‌هاست. به همين خاطر براساس قرارداد جديد با يكي از شركت‌هاي بيمه‌گر همه بازنشستگان و وظيفه بگيران تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري با پرداخت حق بيمه ماهانه به ميزان يك درصد به همراه تمامي‌افراد تحت تكفل زير پوشش بيمه تكميلي درمان قرار مي‌گيرند كه هم اينك به بيش از 2 ميليون و 300 هزار نفر از بازنشستگان و خانواده آنان از خدمات بيمارستان‌ها و مراكز درماني طرف قرارداد استفاده مي‌كنند. در اين ميان هرچند وقت يك مرتبه سياست‌هاي حمايتي صورت گرفته از بازنشستگان موجب شده تا بخش‌هاي مختلفي به تعهدات اين صندوق‌هاي بيمه‌اي اضافه شوند. با اين حال هنوز هم مهمترين بحث مشكلات و هزينه‌هاي مربوط به حمايت‌هاي درماني از بازنشستگان و بيمه شدگان است. حالا آنطور كه برخي رسانه‌ها خبر مي‌دهند به نظر مي‌رسد كه گسترش تعهدات بيمه‌اي يكي از جديدترين برنامه‌هاي پيش رو براي اجرا توسط مسئولان صندوق بازنشستگي كشوري است. در همین ارتباط،مديرکل اجتماعي و فرهنگي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: در حوزه درمان، کمک هزينه‌هاي زيادي در حمايت از بازنشستگان انجام مي‌شود که برخي از آنها امسال بيشتر شده است. عباس رشيدي در گفتگو با فارس گفت: کمک هزينه خريد عينک ويژه بازنشستگان کشوري از 500 هزار ريال به 800 هزار ريال، سمعک از يک ميليون و 500 هزار ريال به 2 ميليون ريال و عصا از 100 هزار ريال به 200 هزار ريال براي بازنشستگان کشوري افزايش يافت. وي افزود: بازنشستگان کشوري مي‌توانند با مراجعه به سايت اطلاع‌رساني صندوق بازنشستگي کشوري به آدرس cspf.ir در بخش خدمات ويژه، منوي هزينه‌هاي بيمه تکميلي عصا، عينک و سمعک، از جزئيات بيشتر و نحوه ارائه اين خدمات اطلاع يابند. مديرکل اجتماعي و فرهنگي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: تعهد بيمه عمر و بيمه حادثه بازنشستگان نيز در سال‌جاري از 30 ميليون ريال به 50 ميليون ريال افزايش يافته است. وي گفت: از جمله خدماتي که صندوق به بازنشستگان ارائه مي‌دهد در حوزه جراحي، اعمال جراحي مهم و فوق‌تخصصي که سقف 15 ميليون تومان دارد و بستري عمومي، 7 ميليون و 500 هزار تومان است. رشيدي ادامه داد: هزينه‌هاي خدمات تخصصي و سرپايي مانند ماموگرافي و سونوگرافي سقف 550 هزار تومان و هزينه آزمايشگاه 280 هزار تومان است. رشيدي در پايان تصريح كرد: اعمال مجاز سرپايي مانند شکستگي‌ها 300 هزار تومان است و برخي خدمات درماني که هزينه‌هايشان بيشتر شده مانند آنژيوگرافي‌هاي عروق قلب و جراحي‌هاي لگن و مفصل سقف 500 هزار تومان بود که اکنون به 7 ميليون و 500 هزار تومان افزايش يافته است.

سود هفتگي بازار سهام 1.5 درصد شد؛
گروه بورس: بورس تهران با احتساب کل روزهاي کاري اين هفته در مجموع 1208 واحد به ارتفاع شاخص کل خود افزود که معادل بازدهي بالغ بر يک و نيم درصدي کل بازار محسوب مي‌شود.
گروه بورس: بورس تهران با احتساب کل روزهاي کاري اين هفته در مجموع 1208 واحد به ارتفاع شاخص کل خود افزود که معادل بازدهي بالغ بر يک و نيم درصدي کل بازار محسوب مي‌شود. ورود کانال نماگر بورس به بالاي محدوده 79 هزارواحدي با پيشرو شدن گروه فولادي‌ها و معدني‌ها روزهاي خوشايندي را براي معامله گران بورسي رقم مي‌زند. افزايش ارزش و حجم معاملات بازار سهام در کنار رشد شاخص‌ها حاکي از شرايط نسبتا مطلوب اين بازار است؛  به اعتقاد تحليلگران بازار خوشبيني به شرايط آتي اقتصاد کل کشور و تاکيد مسئولان اقتصادي دولت بر رشد 5 درصدي اقتصاد تاپايان سال جاري از يک طرف و مهمتر‌ از آن بهبود روابط سياسي بين‌المللي و پررنگ شدن سياست تعامل سازنده با دنيا که يکي از اثرات آن در مصوبه پارلمان اتحاديه اروپا نمود پيدا کرد، مبني بر مصوب کردن قطعنامه عادي سازي روابط اين اتحاديه با ايران، جو مثبت و مساعدي رابراي بازار حساس سهام تهران رقم زده است. بر اساس اين گزارش سيگنالهايي که بورس و بازيگران بورسي از اوضاع اقتصاد و سياست دريافت مي‌کنند، در رشد شاخصهاي اين بازار انعکاس يافته است اين در حاليست که هنوز تحرک کافي در اقتصاد واقعي مشاهده نشده است.
در نتيجه انتظارات رواني مثبت فعالان بازار و کليت بازار اين روزها معاملات دلچسبي‌را براي بورس‌بازان در حال رقم زدن است. از اينرو در آخرين روز کاري اين هفته نيز بورس تهران با رشد قابل توجه 537 واحدي به بالاي ارتفاع 79 هزار واحد صعود کرد. معامله‌گران بورس تهران ديروز شاهد معاملاتي پرحجم با پيشرو شدن گروه فولادي‌ها و معدني‌ها بود، بازاري که البته نيم نگاهي به گروه پالايشي‌ها داشت، شاخص کل نيز با ۵۳۷ واحد رشد به ۷۹۲۹۹ واحد رسيد. سهامداران بيش از يک ميليارد و 80 ميليون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 284 ميليارد تومان در 95 هزار نوبت معاملاتي دست به دست کردند. در پنجمين روز آبان ماه هفت شاخص منتخب بورسي، رشدي قابل توجه داشتند.  شاخص‌هاي بازار اول و دوم به ترتيب 525 و 292 واحد بالا رفتند.نمادهاي فولاد مبارکه، گل گهر، پالايش نفت اصفهان، چادرملو، سرمايه گذاري معادن و فلزات، سرمايه گذاري اميد و پالايش نفت بندرعباس با بيشترين تاثير مثبت بر شاخص رشد اين متغير را رقم زدند.همچنين در اين روز گروه‌هاي رايانه، فرآورده‌هاي نفتي و خودرو با بيشترين حجم و ارزش معاملات در صدر برترين گروه‎هاي صنعت قرار گرفتند.صدرنشيني نمادهاي بورسي نيز با بيشترين رشد قيمت متعلق به نمادهاي سيمان خزر، بيمه ما، آسان پرداخت پرشين، فرآورده‌هاي نسوز ايران، سيمان غرب، داده‌پرداي ايران و توسعه شهري توس گستر بود.ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با رشد يک واحدي عدد 828 واحد را به نمايش گذاشت.طي معاملات ديروز کمتر از 30 ميليون سهم صنعتي دريايي ايران به ارزش بيش از 7.5 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد. در آتيه داده‌پرداز نيز ديروز کمتر از 21 ميليون سهم به ارزش کمتر از 21.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي انتقال داده شد.بر اساس اين گزارش، ديروز بازار سهام شاهد نشانه‌هاي ضعيفي از ورود نقدينگي همگام با افزايش غلبه خريداران در فروشندگان سهام بود بازاري که همسو با روند قيمت‌ها در بازارهاي جهاني پيشرو شدن گروه فلزات اساسي و معدني‌ها را به نظاره نشستند. در اين ميان اصلاح کوتاه‌مدت قيمت‌ها در گروه پالايشي‌ها همزمان با افزايش انتظارها در اين گروه براي منتفع شدن از محاسبه فرآورده‌هاي فرعي بر اساس نرخ ارز آزاد باعث شد، تا اين گروه با پيشرو شدن پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تبريز ديروز خودنمايي کند.در گروه انفورماتيک نيز پس از شفاف‌سازي «مداران» اين سهم شاهد شکل‌گيري صف خريد ناپايدار در بالاترين سقف قيمتي بود. روند معاملات سهام در بازار نشان مي‌دهد که موضوع ارز تک‌نرخي اين روزها باعث شده تا در ميان جا ماندن گروه خودرويي‌ها و پتروشيمي‌ها گروه‌هاي معدني و فلزات اساسي حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند. به گزارش فارس، ديروز بازار سهام بازاري به نسبت شاداب‌تر از روزهاي گذشته بود که با افزايش نسبي‌حجم و ارزش معاملات سهام همراه شده است، بازاري که گروه معدني‌ها و فلزات اساسي در کنار پالايشي‌ها در آن خودنمايي کردند. در بازار ديروز نيز با ادامه پيشروي گروه‌هاي فلزي و معدني مواجه بوديم اما گروه استخراج کانه‌هاي فلزي اکثرا دادوستدهاي مثبت تر و پرتقاضا تري داشتند و با صف خريد مواجه بودند.گروه خودرويي اکثرا دادوستدهاي متعادل و منفي داشتند در اين بين نمادهاي خاهن، خمحرکه و خنصير همچنان پرتقاضا و مثبت دنبال شدند.به گزارش سنا، در گروه حمل و نقل نمادهاي حپارسا و حتايد مثبت و نماد حريل به دليل عدم انجام معامله عمده ديروز با فشار فروش، معاملات منفي و صف فروش همراه بودند. در پايان معاملات نماد خنصير جهت برگزاري مجمع فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره متوقف شد. به طور ملموسي فعالين بازار به سمت سهام مرتبط با نرخ دلار و ارز جهت گيري کرده شاهد تشکيل صف خريد نمادهاي بزرگي همانند فولاد، کگل، شپنا، ومعادن و کروي بوديم که مي‌تواند مقدمات شکستن مقاومت‌هاي محکم پيش روي شاخص کل را ايجاد نمايد و موجب شتاب گرفتن افزايش ورود نقدينگي جديد به بازار سرمايه باشد.افزايش تقاضا در گروه بيمه‌اي با ادامه صف خريد نماد ما و تشکيل صف خريد نمادهاي پارسيان و البرز محسوس تر بود. در گروه‌هاي ليزينگي و بانکي نمادهاي ولساپا، وپارس، ولصنم و ولملت پرتقاضا و مثبت ظاهر شدند و گروه سرمايه گذاري همچنان اکثرا متعادل و مثبت به کار خود پايان دادند که در اين بين نمادهاي واتي، گوهران، وصنا، وصنعت و وسپه از اقبال به مراتب بيشتري برخوردار بودند.صندوق ضمانت صادرات ايران با «هرمس» آلمان و «سرو» سوييس تفاهم نامه همکاري امضا کردند. براساس اين تفاهم نامه، دو طرف در زمينه تبادل اطلاعات اقتصادي، تجاري، بانکي و پوشش اتکايي، بيمه مشترک، و آموزش به توافق رسيدند.نمادهاي شفن و شپاکسا صف خريد و نمادهاي شاراک، پارسان، شکلر، شکربن، شگل، شخارک، شپديس، شتوکا و وپترو مثبت و ساير نمادهاي گروه شيميايي معاملاتي اکثرا متعادل را تجربه مي‌کنند. اکثر نمادهاي گروه پالايشگاهي و روانکارها بعد از شروعي منفي با افزايش تقاضا و معاملاتي مثبت مواجه شدند تا جايي که نمادهاي شپنا و شبهرن با صف خريد به کار خود پايان دادند.در بازار ديروز نيز با ادامه پيشروي گروه‌هاي فلزي و معدني مواجه بوديم اما گروه استخراج کانه‌هاي فلزي اکثرا دادوستدهاي مثبت تر و پرتقاضا تري داشتند و با صف خريد مواجه بودند. حسابرس شرکت ذوب آهن اصفهان، افزايش سرمايه321درصدي از محل مازاد حاصل از تجديد ارزيابي‌دارايي را بلامانع اعلام کرد موضوعي که تداوم معاملات مثبت آنرا درپي داشت و نماد ارفع نيز پس از ارائه اطلاعات پيش بيني سود و توضيحات تکميلي، با افت حدود 2 درصدي به گردونه دادوستدها بازگشت. بزرگترين کارخانه ريل خاورميانه و 4 پروژه مهم توليدي و زيست محيطي مهم ديگر در ذوب آهن اصفهان با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و جمعي ديگر از مسئولين کشور و استان اصفهان شنبه 8 آبان ماه به بهره برداري مي‌رسد.گروه سيماني اکثرا صف خريد بودند و گروه‌هاي کاشي و سراميک و ساختماني اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند. بجز نمادهاي بسيوچ، بمپنا، بکهنوج، وتوشه، تايرا، لابسا، لسرما و تکشا که مثبت بودند ساير نمادهاي گروه‌هاي ماشين آلات، تجهيزاتي، برقي و گروه‌هاي وابسته، اکثرا متعادل و منفي به کار خود پايان دادند.در شروع بازار و در گروه‌اي تي شاهد تقاضاي بالا و صف‌هاي خريد سنگين نمادهاي مداران و آپ بوديم اما با گذشت زمان، حجم عرضه‌ها افزايش يافت و در نهايت با صف خريد در کنار نمادهاي اپرداز رکيش، رانفور به کار خود پايان دادند. نمادهاي رکيش و رانفور نيز پس از انتشار شفاف سازي، محدود اما با صف خريد مورد بازگشايي قرار گرفتند.گروه‌هاي لاستيک سازي اکثرا مثبت و صف خريد بودند. در کاني‌هاي غير فلزي شاهد ادامه صف خريد و رشد قيمتي نماد شليا بوديم که با توجه رشد بالا و بدون توقف آن از پر ريسک بودن اين نماد حکايت داشت. نمادهاي کفرا و کهمدا نيز صف خريد و نمادهاي کاذر و کمرجان مثبت دنبال شدند. در نماد کسرا با توجه به دادوستدهاي غير منطقي و جهش قيمتي آن طي معاملات ديروز شاهد ابطال معاملات و توقف آن جهت بررسي بيشتر اطلاعات بوديم.
ادامه درگيريها در موصل
براساس گزارش‌هاي رسيده از اطراف موصل نيروهاي داعش در داخل شهرستان الحمدانيه در جنوب شرق اين شهر سنگر گرفته‌اند، در حالي که داعش بر مساحتي حدود ۱۰ درصد الحمدانيه کنترل دارد، اين در حالي است که منابع نظامي‌عراق از پيشروي‌هاي ارتش و نيروهاي پيشمرگ در محورهاي مختلف خبر مي‌دهند.به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، بيش از ۱۰۰۰ نيروي مسلح داعش به موصل رسيده و در محورهاي کوکجلي و العربي مستقر شده‌اند. اين در حالي است که نيروهاي يگان ويژه ارتش عراق پيشروي به سمت موصل را همزمان با نزديک شدن به ورودي‌هاي شرقي شهر متوقف کرده‌اند.نيروهاي حشد شعبي از مشارکت ۳۰۰۰ نيروي حشد شعبي ترکماني از ساکنان تلعفر براي آزادسازي مناطق محور غرب خبر داد.نيروهاي امنيتي عراق توانسته بودند بر شهرستان الرطبه در قلب الانبار بعد از درگيري‌هاي شديد با داعش تسلط کامل يابند.فرماندهي عمليات الانبار اعلام کرده است که اين شهرستان به منظور انجام تحقيقات امنيتي و جست‌وجوي مظنونان داعش تخليه خواهد شد و بعد از آن ساکنان به اين شهرستان باز خواهند گشت. گزارش‌ها حاکي ازفرار نيروهاي داعش به سوي سوريه است طبق گزارشات مسئول مالي داعش به همراه ميليون‌ها دلار نيز، متواري شده است.
تخليه يک هزار نفر از موصل
نيروهاي ويژه عراقي بيش از يک هزار نفر را از روستاهاي نزديک خط مقدم نبرد موصل به مناطق امن منتقل کردند. ، حيدر فاضل فرمانده نيروهاي ويژه عراق اعلام کرد که ساکنان طوب زاوا و ديگر روستاهاي نزديک موصل با هدف تامين امنيتشان به اردوگاه منطقه خاضر منتقل شدند.طوب زاوا و روستاي خزنه روز گذشته با تلاش نيروهاي ضد تروريسم عراق در محور شرقي جبهه موصل از اشغال گروه تروريستي داعش آزاد شدند.سازمان بين المللي مهاجرت اعلام کرده که دست کم 8 هزار و 940 نفر از زمان آغاز عمليات موصل در 26 مهرماه آواره شده‌اند.
گزارش جنايات داعش در سازمان ملل
سازمان ملل مي‌گويد گزارش‌هاي تازه‌اي از جنايت‌هاي گروه تروريستي داعش در شهر موصل و مناطق اطراف آن دريافت کرده است. روپرت کالويل سخنگوي کميساريا عالي حقوق بشر سازمان ملل ديروز در کنفرانسي خبري در شهر ژنو سوييس گفت گزارش قساوت‌هاي داعش عليه زنان و کودکان و همچنين مردان همچنان به دست سازمان ملل مي‌رسد.اما او تاکيد کرد که "تاييد فوري تمام گزارش‌هايي که به دست سازمان ملل مي‌رسد بسيار دشوار است بنابراين اين موارد را بايد به عنوان گزارش‌هاي اوليه تلقي کرد نه گزارش‌هاي قطعي." سازمان ملل مي‌گويد اين گزارش‌ها اين ظن را تقويت مي‌کند که داعش از غيرنظاميان به عنوان سپر دفاعي استفاده مي‌کند.از هشت روز پيش حدود سي هزار نيروي امنيتي و نظامي‌عراق، پيشمرگ‌هاي کرد، قبايل سني و شبه‌نظاميان شيعه با پشتيباني هوايي ائتلاف به رهبري آمريکا عمليات آزادسازي موصل را آغاز کرده‌اند.اين عمليات ممکن است هفته‌ها و حتي ماه‌ها طول بکشد .همزمان با ادامه نبرد موصل که بزرگترين عمليات نظامي‌در عراق در يک دهه گذشته محسوب مي‌شود، اولين کاروان کمک‌هاي بين المللي براي آوارگان جنگ موصل نيز روز سه شنبه وارد شهر اربيل در شمال عراق شد.تعداد بيست کاميون ۳۵۰ تن کمک شامل غذا، چادر، لباس، پتو و تجهيزات پزشکي را به شهر اربيل در صدو پنجاه کيلومتري شرق موصل منتقل کردند.

دفاع سرسختانه نوبخت ازتيم اقتصادي روحاني:
رئيس سازمان برنامه و بودجه از تقديم پيش‌نويس لايحه بودجه تا هفته آينده به دولت، پرداخت پاداش فرهنگيان تا پايان آبان و تسويه مطالبات گندمکاران تا پايان هفته خبرداد.
تقديم پيش‌نويس لايحه بودجه تا هفته آينده به دولت

 رئيس سازمان برنامه و بودجه از تقديم پيش‌نويس لايحه بودجه تا هفته آينده به دولت، پرداخت پاداش فرهنگيان تا پايان آبان و تسويه مطالبات گندمکاران تا پايان هفته خبرداد.
به گزارش صداوسيما، محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوي ويژه خبري با تائيد آمار مرکز آمار ايران در رابطه با رشد اقتصادي گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ايران، نرخ رشد اقتصادي سه ماهه ابتداي امسال ۴.۴ درصد است که اگرچه يک درصد اختلاف با آمار اعلامي‌از سوي بانک مرکزي که ۵.۴ درصد اعلام شده است، دارد اما بايد توجه داشت بانک مرکزي هم نهاد تخصصي کارشناسي و متقن با مباني محاسباتي خود است.

رشد اقتصادي همان ۴.۴ درصد است

رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: گاهي نرخ تورم اعلامي‌مرکز آمار، کمي‌کمتر از نرخ تورم بانک مرکزي است و اين تفاوت ناشي از مباني محاسباتي و سال پايه است. اين در شرايطي است که آثار مجموعه سياست‌هاي خروج از رکود به صورت کوتاه‌مدت در سه ماه پاياني سال گذشته مشاهده شده؛ به نحوي که آن زمان رشد اقتصادي ۱.۳ درصد بود که در سه ماهه اول امسال به ۴.۴ درصد رسيده است.وي در ادامه از تقديم پيش‌نويس لايحه بودجه سال ۹۶ در هفته آينده به دولت خبرداد و تصريح کرد: دولت به طور قطع در زمان قانوني، لايحه بودجه سال ۹۶ کل کشور را تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد کرد.

تيم اقتصادي نبايد ازهم بپاشد

نوبخت در خصوص اظهارنظر برخي افراد مبني بر ضرورت تغيير در تيم اقتصادي کابينه، خاطرنشان کرد: سوال اين است که چرا وزير اقتصاد بايد تغيير مي‌کرد؛ در حاليکه اقتصاد کشور از سوي ستادي به رياست رئيس‌جمهور اداره شده و يکشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها به صورت مرتب نشست‌هايي با حضور وي و وزراي اقتصادي و مشاوران برگزار مي‌شود.وي اظهار داشت: آيا پاداش تيمي‌که توانست نرخ تورم بالاي ۴۰ درصد را به زير ۸ درصد و رشد ۶.۸- را به ۴.۴ درصد رسانده، اين است که آن تيم از هم بپاشد؟
 بنابراين من از وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس‌کل بانک مرکزي دفاع مي‌کنم؛ چراکه ما در زماني توانستيم به نرخ رشد مثبت اقتصادي دست پيدا کنيم که هنوز تحريم‌ها پابرجا بود.به گفته نوبخت، دولت خود را درباره مسکن مهر متعهد مي‌داند و در حال حاضر قيمت تمام‌شده، هم براي پيمانکار و هم متقاضي افزايش يافته و بايد بخشي از هزينه‌ها را از طريق افزايش سقف وام تامين کنيم که اين افزايش صورت گرفته است؛ البته پيش‌بيني مي‌شود با تسهيلات پرداخت‌شده به واحدهاي نيمه فعال، شرايط رشد اقتصادي و اشتغال بهبود يابد.

جزئيات حمايت‌هاي دولت از صنايع کوچک و متوسط

رئيس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي متعهد شديم در دو عرصه افزايش توليد و اشغال گام برداريم و در بخش واحدهاي خصوصي و تعاوني از طريق تسهيلات و طرح‌هاي عمراني مربوط به دولت از اعتبارات خزانه پرداخت شود؛ البته قرار بود واحدهاي توليدي که به دليل نداشتن سرمايه در گردش متوقف هستندو همچنين واحدهايي که نياز به سرمايه دارند از تسهيلات برخودار شوند.
وي اظهار داشت: ۵ هزار واحد از اين نوع واحدها شناسايي و ۱۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي به آنها ارايه شد اين در حالي است که براي پرداخت ستاد تسهيلات رفع موانع توليد در استان‌ها تشکل شده بود؛ بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود با اين روش بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار اشتغال ايجاد شود، البته دولت از دو روش نسبت به اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليد اقدام کرد يک بخش واحد‌ها از طريق ستاد تسهيل استانداري معرفي شدند که حدود ۶هزار و ۵۹۵ واحد توليدي از اين طريق تسهيلات دريافت کردند علاوه بر آن ۷ هزار و ۸۲ واحد توليدي نيز به بانک‌ها مراجعه و تسهيلات را دريافت کردند.
سخنگوي دولت اظهارداشت: در مجموع ۱۳ هزار و ۶۷۷ واحد توليدي تا چهارم آبان ماه به ميزان ۹ هزار و ۸۸۴ ميليارد تومان از بانک‌ها تسهيلات دريافت کرده‌اند؛ اما در مورد اينکه آيا پمپاژ پول شغل ايجاد مي‌کند بايد گفت که معمولا طرح‌هايي نظير طرح ضربتي اشتغال مي‌توانند شغل‌هاي کوتاه‌مدت ايجاد کنند؛ اما امور مولد مي‌تواند شغل‌هاي مستمر داشته باشد.نوبخت با بيان اينکه دولت به روش علمي‌عمل مي‌کند و در سه ماهه اول امسال، ۷۵۰ هزار فرصت شغلي ايجاد کرده است، ضمن اينکه يک ميليون و ۲۵۰ هزار نفر امسال وارد بازار کار شدند و ۷۵۰ هزار فرصت شغلي ايجاد شد؛ اما تعدادي هم مشغول کار نشدند و تعدادبيکاران افزايش يافت، ضمن اينکه‌امسال يک ميليون و ۲۵۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر بود و اين در حالي بود که تسهيلات به واحدهاي توليدي و بخش خصوصي ارايه شده است.
وي تصريح کرد: ۳۷ هزار ميليارد تومان تسهيلات به طرح‌هاي عمراني ارايه مي‌شود که ۱۰ هزار ميليارد تومان بيشتر از سال گذشته است؛ البته تا امروز ۱۵ هزار ميليارد تومان اعتبارات براي طرح‌هاي دولتي ارايه شده که بيش از ۴ هزار ميلياردتومان به صورت نقدي و بخشي نيز با خزانه اسلامي‌بوده است.نوبخت افزود: همچنين ۲۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ديگر طي هفت‌‌هاي آينده در جهت مطالبات به پيمانکاران پرداخت مي‌شود و قرار است تا بهار سال آتي ۳۲ کيلومتر از جاده کندوان که همه کوه و تونل است احداث شود و بر اين اساس بيش از ۶۰ کيلومتر از جاده کرج چالوس کوتاه مي‌شود.سخنگوي دولت با اشاره به اين موضوع که برخي از پيمانکاران طلب خود را از دولت با تاخير دريافت کرده‌اند و يا اصلا دريافت نکرده‌اند، افزود: براي بازسازي اتوبان تهران کرج و رفع مشکل توقف مسافران مبالغي اختصاص يافته است و در اين زمينه جلساتي با معاون وزير راه و پيمانکاران برگزار کرده‌ايم.رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: تسهيلات بانکي و اعتبارات دولتي براي فعال کردن واحدهاي توليدي اختصاص مي‌يابد.

پرداخت پاداش بازنشستگي فرهنگيان تا پايان آبان‌ماه

رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره صندوق‌هاي بازنشستگي و پرداخت پاداش به فرهنگيان گفت: دولت در بودجه‌امسال، پنج هزار ميليارد تومان پاداش بازنشستگي فرهنگيان پيش‌بيني کرد؛ اين در شرايطي است که براي پرداخت پاداش بازنشستگي فرهنگيان بين يک هزار ۲۰۰ تا يک هزار ۳۰۰ ميليارد تومان وزارت آموزش و پرورش از بانک ملي تسهيلات گرفته است، شايد کمتر از ۱۰ درصد از اين رقم باقي مانده و امروز ديگر تمامي‌مطالبات بازنشستگان فرهنگيان بابت پاداش بازنشستگي در سال ۱۳۹۳ پرداخت شده است.نوبخت ادامه داد: در بودجه سال جاري مبلغ ۵ هزار ميليارد تومان براي پرداخت پاداش بازنشستگان اعم از فرهنگيان و غير آن در نظر گرفته شده؛ اما با اين حال تعداد بازنشستگان غير فرهنگي کم است؛ البته برخي تصور مي‌کردند دولت قصد دارد به جاي پول نقد به فرهنگيان اوراق بدهد که دولت اصلا چنين قصدي نداشت. بلکه اگر اوراق خريد تضميني گندم و پرداخت پاداش بازنشستگان را به طور همزمان وارد بازار پول و سرمايه مي‌کرديم، ثبات بازار از بين مي‌رفت؛ در حالي که ثبات آن براي دولت مهم است.
نوبخت از پرداخت پاداش بازنشستگي فرهنگيان تا پايان آبان ماه خبر داد و گفت: اوراق مرتبط با اين موضوع نيز طي روزهاي آينده بتدريج وارد بازار بورس خواهد شد؛ ضمن اينکه دولت براي پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها از بيمه سلامت، ۸ هزار ميليارد تومان از اسناد خزانه را ظرف روزهاي آينده وارد بازار خواهد کرد.
سخنگوي دولت همچنين درباره کسر حق بيمه از اضافه کار و عدم پرداخت آن به بازنشستگان براساس بخشنامه سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون مشخص کرده است که دولت نمي‌تواند اضافه کار که موضوعي غير مستمر است را براي حقوق مستمري بازنشستگي در نظر بگيرد؛ البته تعدادي از دستگاه‌ها از کارکنان خود کسوراتي بابت اضافه کار در حق بيمه داشتند و دولت دستگاه‌هايي که چنين اقدامي‌را انجام داده بودند، در حقوق بازنشستگي کارکنانشان در نظر گرفته است.رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه دولت شرايط بازنشستگان را درک مي‌کند، گفت: بايد دقت داشته باشيم که سال گذشته قيمت نفت به شدت تنزل پيدا کرد و حتي در مقاطعي به زير ۳۰ دلار در هر بشکه رسيد؛ اين موضوع باعث بروز مشکلات بزرگي براي تمامي‌کشورهاي صادرکننده نفت از جمله عربستان و کويت شد و برخي از کشورها حتي ۱۵ درصد از حقوق کارکنان خود را کسر کردند؛ اين در شرايطي است که دولت براي پرداخت حقوق کارکنان در شش ماهه دوم سال گذشته مشکل داشت و براي تامين اين موضوع ناچار شد نفت توليدي شش ماهه نخست سال جاري را پيش فروش کند تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: با اين حال در روزهاي پاياني اسفندماه سال گذشته صندوق بازنشستگي اعلام کرد که نتوانسته حقوق تعدادي را پرداخت کند و دولت ناچار به دريافت هزار ميليارد تومان تسهيلات شد؛ البته شرايط در بودجه سال جاري بهتر است زيرا قيمت نفت از سال گذشته بالاتر و همين طور رقم پيش بيني شده در بودجه بالاتر است.


با امضاي چهار سند همکاري ميان تهران و هلسينکي رقم خورد:
جمهوري اسلامي‌ايران و فنلاند چهار سند همکاري در بخش‌هاي انرژي، ارتباطات و فناوري، محيط زيست و سرمايه گذاري در حضور حجت الاسلام حسن روحاني و سائولي نينيستوو، روساي جمهوري دو کشور امضا کردند.
جمهوري اسلامي‌ايران و فنلاند چهار سند همکاري در بخش‌هاي انرژي، ارتباطات و فناوري، محيط زيست و سرمايه گذاري در حضور حجت الاسلام حسن روحاني و سائولي نينيستوو، روساي جمهوري دو کشور امضا کردند.
به گزارش ايرنا، يادداشت تفاهم همکاري در بخش انرژي يکي از اين سندهاست که به‌امضاي حميد چيت چيان وزير نيرو و کايمو کانن وزير توسعه و تجارت فنلاند رسيد. يادداشت همکاري در زمينه ارتباطات و فناوري را محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از ايران و کايمو کانن وزير توسعه و تجارت فنلاند امضا کردند.سومين يادداشت تفاهم درباره مديريت منابع طبيعي و جنگل بود که خداکرم جلالي رئيس سازمان جنگل‌هاي ايران و کايمو کانن وزير توسعه و تجارت فنلاند به‌امضا رساندند.يادداشت تفاهم همکاري سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي فني واقتصادي ايران و آژانس اعتباري صادراتي فنلاند نيز چهارمين سندي بود که به‌امضاي محمد خزاعي معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و يولي آراسيلتا رئيس آژانس اعتبار صادراتي فنلاند رسيد.
رئيس جمهوري اسلامي‌ايران در نشست مشترک هيأت‌هاي عالي‌رتبه ‏ايران و فنلاند براي گفت و گو با اتحاديه اروپا درباره مباحث اجتماعي و حقوقي اعلام آمادگي کرد و گفت: آشنايي با قواعد حقوقي کشورهاي ديگر از جمله قواعد اسلامي، کمک خوبي براي ‏درک مشترک و گسترش همکاري‌هاي بيشتر حقوقي است.‏
به گزارش ايرنا حجت‌الاسلام حسن روحاني با بيان اينکه روابط دو کشور همواره مثبت بوده و امروز خوشحاليم که اراده جدي در دو طرف براي ‏توسعه مناسبات وجود دارد، گفت: بي‌ترديد اين سفر، نقطه عطفي در گسترش روابط و همکاري‌هاي ‏ايران و فنلاند است.‏
رييس‌ جمهوري با اشاره به اينکه براساس آمار گمرک ايران پس از رفع تحريم‌هاي ظالمانه، حجم ‏مبادلات تجاري ميان ايران و فنلاند افزايش يافته است، افزود: البته حجم اين روابط با ظرفيت‌ها و ‏توانمندي‌هاي دو کشور، تناسب ندارد که بايد با تلاش بيشتر، روند رو به رشد روابط را تسريع کنيم.‏
روحاني با اشاره اشتراکات فرهنگي و علاقه مشترک ميان دو ملت، گفت: هيچ مانعي براي توسعه تهران و هلسينکي وجود ندارد.‏
رييس‌ جمهوري ادامه داد: تحريم که مانع اصلي در توسعه روابط دو کشور بود، امروز برطرف شده و بايد با ‏همکاري مشترک، در مسير توسعه مناسبات و جبران گذشته حرکت کنيم.‏
روحاني گسترش روابط بانکي را براي توسعه مناسبات ‏اقتصادي ميان دو کشور، حائز اهميت اساسي دانست و خاطر نشان کرد: تقويت ارتباط کارگزاري بانک‌هاي ايران و ‏فنلاند مهم‌ترين نياز براي تحرک در روابط اقتصادي دو کشور است.‏
رييس‌ جمهوري تأکيد کرد: در شرايط امروز بايد شناخت فعالان بخش خصوصي به توانمندي‌هاي متقابل ‏را افزايش دهيم تا به واسطه آن فعاليت‌ها و همکاري‌ها آغاز شده و گسترش يابد.‏
دکتر روحاني با اشاره به اينکه ايران و فنلاند علاوه بر فعاليت‌هاي اقتصادي در زمينه بهداشت، درمان، ‏محيط زيست و حفظ جنگل‌ها نيز مي‌توانند همکاري‌هاي خوبي با يکديگر داشته باشند،‌ گفت: همچنين در ‏زمينه‌هاي علمي، فرهنگي و فناوري‌هاي نوين نيز ظرفيت‌هاي بزرگي براي همکاري ميان تهران – ‏هلسينکي وجود دارد و آمادگي داريم در بخش‌هاي مختلف مانند، فناوري ارتباطات و اطلاعات و انجام ‏پروژه‌هاي فني و مهندسي فعاليت‌هاي مشترکي با فنلاند داشته باشيم.‏
روحاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران علاوه بر توسعه روابط با فنلاند، علاقمند بر گسترش ‏مناسبات با کشورهاي اتحاديه اروپا است، ‏افزود: امروز ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون صنعت، انرژي، ‏حمل و نقل و ارتباطات در ايران وجود دارد که از مشارکت سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي فنلاندي در اين ‏راستا استقبال مي‌کنيم.
رييس‌ جمهوري با تأکيد بر ضرورت رايزني و همکاري ايران و فنلاند در خصوص حل و فصل معضلات منطقه و جهان مانند مبارزه با ‌تروريسم، افراطي‌گري و مواد مخدر، گفت: معتقديم مشکلاتي که ‏امروز در منطقه وجود دارد، راه‌حل سياسي داشته و مبارزه با تروريسم، وظيفه همگان است و در غير ‏اين صورت در آينده تروريسم، قادر خواهد بود تا ثبات و امنيت کل منطقه و جهان را به خطر بيندازد.‏
وي با اشاره به اجراي دو قانون مبارزه با پولشويي و ‏مبارزه با منابع و کمک‌هاي مالي به تروريسم، گفت: ‌روابط بانکي ايران ‏از شفافيت کافي و انطباق با قوانين و مقررات بين‌المللي برخوردار است.‏
روحاني با اشاره به اينکه‌امروز با برخي از شرکت‌هاي اروپايي در زمينه همکاري‌ها در حوزه ‏انرژي مشغول مذاکره هستيم و اين فرصت براي شرکت‌هاي فنلاندي هم وجود دارد، گفت: در زمينه ‏فناوري‌هاي نوين از جمله نانو و بيوتکنولوژي پيشرفت‌هاي بسيار خوبي در ايران صورت گرفته که ‏مي‌توانيم همکاري‌هاي خوبي با فنلاند در اين راستا داشته باشيم.‏
رييس‌ جمهوري توسعه حمل و نقل ريلي را موضوعي حائز اهميت برشمرد و تصريح کرد: امروز راه‌آهن ‏ايران از ‏طريق ترکمنستان و قزاقستان به روسيه متصل شده و تلاش مي‌کنيم اين اتصال از طريق باکو ‏هم به طور کامل صورت ‏پذيرد که از اتصال اين خط آهن تا هلسينکي استقبال مي‌کنيم تا به واسطه آن ‏فنلاند هم به حوزه ‏خليج فارس، ‌درياي عمان و اقيانوس هند وصل شود.‏
روحاني با تأکيد بر ضرورت کمک‌هاي نوع‌دوستانه به مردم سوريه و يمن که‌امروز در شرايط ‏دشواري از نظر دارويي، ‌غذايي و آب آشاميدني و نيز سرما بسر مي‌برند، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آمادگي ‏دارد، با همکاري سازمان‌هاي بين المللي در راستاي ارسال کمک‌هاي ‏انسان‌دوستانه به مردم اين کشورها فعاليت کند.‏
روحاني افراطي‌گري را معضلي بزرگ و ريشه تروريسم عنوان کرد و با تأکيد بر اينکه جمهوري ‏اسلامي‌‏ايران آماده همکاري بيشتري با اتحاديه اروپا در زمينه مسايل منطقه‌اي است، گفت: ما بر مبناي ‏قطعنامه ‏پيشنهادي ايران در سازمان ملل متحد تحت عنوان ‏wave‏ آماده همکاري قاطع در زمينه ‏مبارزه با ‏افراط، خشونت و تروريسم در جهان هستيم.‏
براي توسعه بيش از پيش روابط آماده‌ايم
'سائولي نينيستوو' رييس جمهوري فنلاند نيز در اين نشست با اشاره به توافق ايران و 1+5 در مذاکرات هسته‌اي، گفت: برجام دستاورد ‏بزرگي نه ‏تنها براي مردم ايران بلکه براي جامعه جهاني بود و بسيار مهم است که اجراي برجام از سوي طرفين به دقت ‏پيگيري، ‏تا فضاي لازم براي توسعه همکاري‌ها و بهره برداري از فرصت‌ها گشوده شود‏.
وي با اشاره به لزوم توسعه همکاري‌ها در بخش‌هاي مختلف ميان دو کشور افزود: به هر ‏ميزان ‏سطح روابط تجاري و اقتصادي دو کشور افزايش يابد، سرمايه‌گذاري‌ها و فعاليت‌هاي مشترک ‏نيز ارتقاء خواهد ‏يافت.‏
رييس جمهوري فنلاند افزود: امروز زمينه‌هاي گسترده‌اي براي توسعه مناسبات ايران با اتحاديه اروپا ‏وجود ‏دارد و فنلاند آمادگي دارد تا در راستاي گسترش هر چه بيشتر اين روابط با تهران همکاري کند.‏‏
رييس جمهوري فنلاند با اشاره به وضعيت وخيم مردم در سوريه و يمن و ضرورت کمک‌رساني به ‏آوارگان، ‏مهاجرت مردم آسيب‌ديده به اروپا را يکي از موضوعات مهم در اين زمينه عنوان ‏کرد و افزود: ما به ‏خوبي آگاهيم که ايران طي سال‌هاي اخير مسئوليت سنگيني در رابطه با موضوع ‏مهاجران منطقه و از جمله 3 ميليون مهاجر ‏افغاني داشته که مي‌توانيم با استفاده از تجربيات ايران همکاري‌هاي خوبي ‏در اين خصوص داشته باشيم.‏