سعيد قليچي
Saeedg6@gmail.com


از سويي بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه میزان رشد اقتصادی با نرخ بیکاری همخوانی ندارد. این رشد تنها درخصوص تولید نفت بوده که تاسیسات آن‌هم در کشور موجود است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود نفت استخراج و صادر می‌شود بنابراین می‌بینیم که این روند تورمی به علت مسکوت ماندن فعالیت‌های اقتصادی است و رشد اقتصادی در کنار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هر دو منفی است و از سوی دیگر نرخ بیکاری هم اضافه شده است. نرخ رشد اقتصادی مفهوم سازنده‌ای در کشور ندارد و بحث مربوط به بیکاری که به‌عنوان معضل اصلی اعلام شده سنخیتی با رشد و توسعه اقتصادی نداشته و تمام توان کشور در این میان به حرکت درنیامده و تنها دریک بخش بوده است. رشد اقتصادی که در سه ماهه ابتدای امسال اعلام شد‌ ناشی از تولید نفت بوده و این موضوع به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در زندگی مردم شود. در ادبیات اقتصادی مدلی وجود دارد که اگر رشد اقتصادی موجب افزایش رفاه اقتصادی مردم نشود کارایی و اثری نخواهد داشت و موقتی خواهد بود. در مورد اقتصاد ایران همیشه افزایش تولید نفت مطرح بوده این در حالی است که تولید و صادرات نفت به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در جامعه شود. ضمن اینکه رشد اقتصادی باید منجر به افزایش اشتغال در جامعه شود این در حالی است که سال گذشته نرخ بیکاری ۱۰ درصد و برای امسال ۱۲ درصد اعلام شد. در کل زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد سطح درآمد مردم پایین می‌آید که مردم را به سمت مصرف و بازار خریدهای جدید و نو نمی‌کشاند و عامل بازدارنده‌ای برای تورم می‌شود. از طرف ديگر براساس آمار رسمی نقدینگی ۱۰۹۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۹.2 درصد رشد داشته است. در اين ميان علت اصلی این است که ۵۰ درصد این نقدینگی در نظام بانکی قفل و محصور مانده و اقتصاد و خرید و فروش در حوزه مسکن راکد مانده و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند نتوانستند این بدهی را به بانک‌ها بازگردانند. در مورد بدهی دولت به بانک مرکزی اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای نوشته که مجموعه این بدهی‌ها باعث قفل شدن منابع بانکی شده است. بسیاری از برج ساز‌ها و ساختمان ساز‌ها از بانک‌ها تسهیلات گرفتند و نتواستند واحدهای خود را بفروشند و این منابع به نوعی قفل شدند. هم‌اکنون به صورت تقریبی منابع قفل شده به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که دلیل عمده‌ای که تورم به این سمت کشیده شده نیز همین است و به محض بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی و پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها و خروج از رکود، تورم افزایش خواهد یافت.


امیر مهدی نعمتی
روزنامه‌نگار

رئيس جمهور روحاني خبر مهمي‌را اعلام کرد که نشان دهنده وضعيت اسف بار اقتصاد کشور است و تصميم گيري‌هاي مهمي‌را مي‌طلبد که اين وضعيت را با اجراي دقيق و پيگير این تصمیمها تحت کنترل خود در آورد . ايشان اعلام کردند به دليل آنکه خزانه در ماههاي بهمن و اسفند خالي بود براي پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نفت را پيش فروش کرديم و به همين دليل در سه ماهه اول سال جاري دولت هيچ درآمد ارزي نداشت . ايشان کاهش در آمدهاي نفتي را دليل اين امر مي‌داند و معتقدند در تاريخ بي سابقه است که درآمدهای نفتی ناگهان به يک سوم کاهش يابد . اما سالهاي طولاني است که کارشناسان بصير و اقتصاددانان هشدار مي‌دادند اتکا به در آمدهاي نفتي ناپايدار مي‌تواند روزي به فاجعه ختم شود.اگر صدهزار‌میلیارد دلار درآمدهاي نفتي در مسير درست و عقلاني سرمايه گذاري مي‌شد امروز آنقدر اقتصاد مولد قويي داشتيم که دولت در پرداخت دستمزد کارکنان خود در نماند . بايد از همين حالا چاره‌يي اساسي انديشيد و اتکا به در آمدهاي نفتي درهزينه جاري را به صفر رساند. در همین ارتباط خبري داشتيم که وزارت نيرو اعلام کرد براي نوسازي شبکه انتقال برق تهران که فرسوده شده نياز به ده هزار ميليارد نقدينگي دارد . نرخ استهلاک در کشور بسيار بالا است و در همه زمينه‌ها دولت به منابع کلان براي نوسازي خدمات عمومي ‌و نهادهاي صنعتي نياز دارد . منابعي که بي ترديد دولت توان پرداخت همه آنها را ندارد . چه بايد کرد.؟لازم است دولت چابک و کوچک شود . تعداد کارکنان پيش از استاندارهاي جهاني است. اما در شرايط بيکاري دو رقمي‌تعديل نيرو بدترين اتفاقي است که مي‌توان رخ دهد . سه گام دولت مي‌توان براي حل مشکل بردارد . اول متنوع کردن منابع درآمد خود از طريق گرفتن ماليات واقعي از بنگاههاي اقتصادي بزرگ و سودآور عمومي‌که زير نظر دولت نيستند و تا کنون از پرداخت ماليات خود‌داري کردند و دوم کاهش هزينه‌هاي غير ضروري از طريق حذف هزينه‌هاي بيهوده و ريخت و پاش‌هايي که در تمام نهادها قابل رصد است و گام سوم خصوصي سازي است. دولت عزم خود را برای کاهش تصدی گری و خصوصی سازی اعلام کرده است. امروز اعلام شده است 35 هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت به بخش خصوصی واگذار می شود . متاسفانه تا کنون با فشار نهادهای عمومی غیر دولتی بیشتر خصوصی شده ها به این نهادها سپرده شد و هنوز هیچ بررسی جدی به عمل نیامده است که آیا آنها توانستند این دارایی ها را وارد چرخه مولد کنند و برای کشور ثروت و کا رایجاد کنند و یا در همان نهادها هم به دلیل کندی نظام اداری و بی انگیزه گی هیچ اتفاق مثبتی به نفع اقتصادکشور نیفتاده است . اگر احتمال دوم صحت داشته باشد  نباید تجربه های بی ثمر را باز تکرار کنیم و این بار باید باید اموال عمومی را به کار آفرینان واقعی سپرد و دولت بعنوان نماد حاکمیت عمومی باید بعد از واگذاری ها روند اداره  امور در دارایی های انتقال یافته اش را پیگیری کند و اجازه ندهد این اموال به شکل ناصحیح استفاده و از چرخه تولید مولد خارج شود . از این طریق می تواند کمبود منابع را در میان مدت کنترل و دولت را از فشار روزمره گی خارج کرد و اجازه داد نظام اجرایی وظایف اصلی خود را برای توسعه همه جانبه و برانگیختن رفاه عمومی تحقق بخشد


به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک سپه، عضو هيأت مديره بانک سپه در سومين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه در کيش گفت: بانک سپه در تلاش است تا سرمايه خود را به 100 هزار ميليارد ريال و سرمايه شعب خارج کشورش را به 50 ميليون يورو افزايش دهد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانک سپه، مصطفي پرتوافکنان در سومين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه در کيش با حضور در جمع خبرنگاران در غرفه بانک سپه در خصوص قراردادهاي ارزي اظهارداشت: بانک سپه حدود 10 ميليارد دلار قرارداد ارزي براي پروژه‌هاي بزرگ انجام داده است. وي با بيان اينکه در حوزه تسويه بين بانکي در اروپا، شعب بسياري به انجام اين کار مي‌پردازند گفت: بانک سپه از طريق سه شعبه اروپايي خود به برقراري ارتباط و انجام اين کار اقدام کرده است.
معاون ارتباطات صندوق بين‌المللي پول (IMF) در گردهمايي تشريح سياست‌هاي ارتباطي اين صندوق که با همت بانک مرکزي و با حضور مديران و کارشناسان روابط عمومي‌بانک‌هاي کشور برگزار شد از گسترش ارتباطات مردمي‌در اين سازمان خبر داد .
به گزارش اداره کل روابط عمومي‌بانک دي، کريستوف روزنبرگ ضمن بررسي عملکرد و برنامه‌هاي صندوق بين‌المللي پول درباره سياست جديد ارتباطي در اين صندوق گفت: پيش از اين مخاطب اصلي خروجي داده‌هاي صندوق صرفا متخصصان و مديران ارشد اقتصادي و سياسي کشورها بودند اما در سال‌هاي اخير ما به سمت گسترش ارتباطات رسانه‌اي رفته‌ايم. وي افزود: هم‌اکنون از همه ابزارهاي رسانه‌اي به ويژه رسانه‌هاي نوين و مجازي براي ايجاد ارتباط با عامه مردم در سراسر دنيا بهره مي‌گيريم و تلاش کرده‌ايم که اطلاعات و آمار و گزارش‌هاي خود را با ابزار رسانه‌ به گونه‌اي منتشر کنيم که براي همه قابل فهم باشد.
معاون ارتباطات صندوق بين‌المللي پول(IMF) در ادامه گفت:‌ در آن زمان احساس شد که لازم است کشورها براي هماهنگ کردن سيستم‌هاي پولي خود با يکديگر تعامل داشته باشند.
ووشوکاران ایران با کسب چهار مدال طلا و سه نقره به مقام نایب قهرمانی هشتمین دوره جام جهانی ساندا 2016 در چین دست یافتند.
رقابت های جام جهانی ساندا که از روز جمعه به میزبانی شهر «شین» کشور چین آغاز شده بود، دیروز به اتمام رسید. مدال‌آوران سال گذشته مسابقات قهرمانی جهان که در اندونزی برگزار شد، در جام جهانی ساندا به میدان رفتند که تیم ایران نیز با هفت سانداکار (چهار نفر در مردان و سه نفر در زنان) در این رویداد شرکت کرد. در پایان این مسابقات تیم ایران با کسب چهار مدال طلا و سه نقره بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد. چین قهرمان بلامنازع جهان با کسب 10 مدال طلا، قهرمان شد و فیلیپین با 2 مدال طلاِ یک نقره و یک برنز به مقام سومی رسید.
معاون حقوقي رئيس‌جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات:
معاون حقوقي رئيس‌جمهور گفت: از بعضي رسانه‌ها و مطبوعات به دليل اتهام‌افکني عليه دولت به قوه قضائيه شکايت کرده‌ايم.
به گزارش تسنيم، حجت‌الاسلام مجيد انصاري در نشست خبري گفت: در جمهوري اسلامي‌ايران بر اساس قانون اساسي، آزادي بيان و قلم مورد تاکيد است و دولت تدبير و اميد نيز خود را موظف به حمايت از آزادي بيان و رسانه‌ها مي‌داند. دولت از نقد منصفانه همه رسانه‌ها در مسير پيشرفت کشور کمک مي‌گيرد و در برابر برخي جريانات تخريب‌گر و اتهام‌افکن از رسانه‌هايي که حامي‌دولت هستند، حمايت مي‌کند. وي با اشاره به اظهارات برخي نمايندگان در جلسه راي اعتماد به وزراي دولت در مجلس گفت: راي اعتماد به وزراي پيشنهادي پاسخ عملي مثبت به بداخلاقيها و اتهام افکنيها عليه وزراي پيشنهادي دولت بود. زيرا هر 3 اين وزرا در مجلس نهم به دليل اتهامات ناروا موفق به کسب راي اعتماد نشدند.درباره مواردي که از تريبون مجلس به وسيله نمايندگان مطرح مي‌شود و بعضا اتهاماتي را به اعضاي دولت وارد مي‌کنند، طبق آئين‌نامه داخلي مجلس به هيئت نظارت بر نمايندگان شکايتي ارائه شده که در حال پيگيري آن هستيم. معاون حقوقي رئيس جمهور با بيان اينکه از بعضي رسانه‌ها و مطبوعات به دليل اتهام افکني عليه دولت به قوه قضائيه شکايت شده، تصريح کرد: در قبال هرگونه ايراد و تهمت و تخريب عليه رئيس جمهور به عنوان شخص دوم کشور نمي‌توانيم بي‌تفاوت باشيم. برخي نشريات کشور از نشريات منافقين در اول انقلاب و بعضي رسانه‌هاي ضد انقلاب کپي‌برداري مي‌کنند و مطالبي را که منتشر مي‌کنند در راستاي نهادينه کردن نااميدي و تهمت در جامعه است. وي افزود: در اين راستا در مواردي محدود و معدود با چند نشريه که به تذکرات ما توجه نکردند و آشکارا به نقض حقوق ديگران پرداختند، اقدام حقوقي کرديم و قوه قضائيه هم طبق قانون به اين موارد رسيدگي مي‌کند. رياست جمهوري تاکيد دارند آنجا که بحث شخص خودشان مطرح است، معاون حقوقي با خويشتنداري برخورد کند و از شکايت صرفنظر کند ولي آنجا که بحث تشويش اذهان عمومي‌مطرح است ما به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کنيم".
وي درباره لايحه قانون انتخابات و شکايت دولت عليه برخي روحانيون گفت: قانون انتخابات در وزارت کشور با کسب نظر از همه کارشناسان آماده شده بود و در دستورکار کميسيون سياسي دولت قرار داشت اما بعد از ابلاغ سياستهاي کلي انتخابات يک وقفه‌اي کوتاه ايجاد کرديم تا وزارت کشور اين لايحه را با سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري تطبيق دهد.درباره شکايت‌ها هم تنها دو مورد بوده که مربوط به مديران برخي رسانه‌ها بود و اين دو مورد را به دادگاه ويژه روحانيت ارجاع داديم. معاون حقوقي رئيس‌جمهور با بيان اقدامات صورت گرفته درباره حقوق‌هاي نجومي‌تصريح کرد: اين موضوع در حوزه کاري دولت نبوده و به قوه قضائيه بر مي‌گردد.
انصاري با اشاره به دستاوردهاي برجام اظهار کرد: مگر ما ادعا کرده بوديم که‌امريکا با برجام خوش عهد خواهد شد؟ اولين دستاورد برجام متوقف کردن ماشين تحريم عليه ملت ايران بود و اگر ما برجام را نمي‌پذيرفتيم امروز بايد برنامه نفت در برابر غذا را اجرا مي‌کرديم. ما در سايه برجام از ذيل فصل 7 منشور سازمان ملل خارج شديم و دليل امنيت موجود در جامعه علاوه بر تلاش نيروهاي نظامي‌و امنيتي تلاش دولت براي هرينه در بخشهاي امنيتي کشور است.
وي ادامه داد: برجام بزرگترين دستاورد حقوقي نظام بوده است و در 100 سال گذشته اينکه يک کشور در مصاف حقوقي در دنيا پيروز شود، بي نظير بوده است. البته‌امريکا کشور بدعهدي است و تمايلي به رشد و پيشرفت ايران ندارد.
معاون حقوقي رئيس جمهور در پايان با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي پيگيري حقوقي جانباختگان فاجعه منا گفت: با همکاري خانواده‌ها و دستگاههاي ذيربط پيگيريهاي گسترده‌اي در اين باره داشته‌ايم ولي به دليل قطع مراودات با عربستان و عدم امکان حضور وکلا اين پيگيريها با مشکل مواجه شده است ولي با تلاش وزارت خارجه براي بکارگيري وکلاي بين‌المللي همچنان در حال پيگيري اين موضوع هستيم.
انصاري در پاسخ به سوال يکي ديگر از خبرنگاران درباره اقدامات دولت در حوزه فساد صندوق ذخيره فرهنگيان و رفع ممنوع‌التصويري رئيس دولت اصلاحات گفت: بخشي از مسائل مالي صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به معوقات بانکي است و بخشي هم مربوط به سوء استفاده وام گيرندگان از اين صندوق است که با تعامل با قوه قضاييه به جد در حال پيگيري هستيم. درباره ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات اميدوارم هيچ مسئول ممنوع‌التصويري نداشته باشيم و مشکل ايشان هم حل شود. وي درباره اقدامات متقابل حقوقي ايران در مقابله با آمريکا گفت: با تشکيل شعبه 55 در قوه قضاييه در اين باره اقدامات خوبي انجام داده‌ايم. تاکنون درباره خسارت‌هاي وارده به خانواده‌هاي شهداي ترور، آسيب‌ديدگان جنگ تحميلي و جانبازان موفق به صدور احکام دريافت 70 ميليارد دلار از آمريکا شده‌ايم و پرونده‌هاي ديگري نيز در دست اقدام داريم.

آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني تأکید کرد:
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تمامي‌سياست‌هاي کلي در بخش‌هاي مختلف بايد همچون سياست‌هاي کلي محيط زيست دنبال شود تا به توسعه پايدار دست يابيم.
به گزارش ايرنا، آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني در همايش بررسي سياست‌هاي کلي محيط زيست افزود: خوشحاليم که شاهد پيگيري جدي يکي از سياست‌هاي کلي مورد تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيم، اگر ديگر سياست‌هاي کلي نيز پيگيري مي‌شد امروز ايران را يک شکل ديگر مي‌ديديم.
وي ادامه داد: اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي که با تفسير درستي آماده کرديم اگر پيگيري شده بود امروز در کشور اقتصاد کاملا رقابتي بود و صحبت از بيکاري و گراني به فراموشي سپرده شده بود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: متاسفانه اين گونه نيست و بسياري از سياست‌ها تنها اسمي‌از آن است.
آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني به نقش سازمان حفاظت محيط زيست در تهيه بندها و تصويب سياست‌هاي کلي محيط زيست در مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره کرد و يادآور شد: اگر دنيا نفهميده بود که در حوزه محيط زيست چه به سرش آمده و با اعمال خودش چه آينده بدي براي کره خاکي بوجود خواهد آورد کار اين گونه جلو نمي‌رفت. دنيا امروز يا با ما همراه است يا جلوتر است.
وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته تلاش مي‌شد آمريکايي‌ها را وادار کنند به اين مساله بپيوندند اما اين کشور حاضر نبود چراکه سوخت آنها از زغال سنگ و مواد مخرب محيط زيست بود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امروز دنيا فهميده و اين طبيعت اوضاع آفرينش است که براي ما خلق شده، گاهي کارها تا به نقطه خطر نرسد جامعه نمي‌فهمد و اقدام نمي‌کند.
آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني افزود: خشکسالي‌هاي اخير و ضربه‌هايي که به تالاب‌ها وارد شد و کويرزايي که اتفاق افتاد و هواي آلوده، مردم قانع شدند که بايد فکري کنيم. آلودگي‌هايي که بسياري از مردم را مريض و فقير کرده است.
وي گفت: دنيا در آستانه يک حرکت در حوزه حفظ محيط زيست است اما اين حرکت کار آساني نيست. اگر سيل‌ها و طوفان‌ها و مواردي که سال‌هاي اخير در دنيا اتفاق افتاده و به هر گوشه اي از دنيا آسيب مي‌رساند، نبود آنها به اين آساني متوجه نمي‌شدند و بيشتر خراب مي‌کردند.
آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني تصريح کرد: در حال حاضر روشن شده است که دستکاري نظام طبيعي که خداوند براي ما تهيه کرده مضر است و بايد اين نظام را حفظ کنيم تا خودمان محفوظ باشيم.
وي ادامه داد: البته کار سختي است و اگر مي‌دانستيم آلودگي هوا چه بر سر ما مي‌آورد، اجازه نمي‌داديم موتورسيکلت‌هايي که به‌اندازه يک اتوبوس آلودگي ايجاد مي‌کنند، حرکت کنند يا خودروهايي توليد کنيم که اين همه سوخت مصرف و آلودگي توليد مي‌کنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با اين شکل که در حال حاضر انرژي توليد مي‌کنيم يعني با سوخت فسيلي و آن هم ناقص، خطر ايجاد مي‌کنيم؛ دنيا خيلي وقت است دنبال منبع انرژي است که آلودگي ايجاد نکند. آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني همچنين به مشکل آب اشاره کرد و افزود: در کشورهايي که دائم بارندگي و منابع آبي دارند مشکل آب خيلي محسوس نيست، در حال حاضر همه کشورها فهميده‌اند که محيط زيست را نمي‌توان منطقه اي حفظ کرد، ما هر چه محيط زيست خود را حفظ کنيم، وقتي همسايگان ما آلوده باشند، اين آلودگي به ايران منتقل مي‌شود يعني دنيا از اين نظر هم دهکده کوچکي است و کم کم دنيا براي آلوده کردن مجازات هم تعيين مي‌کند.
وي ادامه داد: درمورد مشکل آب هم بايد ببينيم چه کنيم که آب ارزان و فراوان در اختيار بشر قرار بگيرد. آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني افزود: خوشبختانه حوادث اخير و برجام هم به داد ما رسيد. در حال حاضر چند کشور پيشرفته دنيا شريک شده‌اند و با اين شعار که خورشيد را روي زمين بياوريم، صنعتي را دنبال مي‌کنند، خيلي هزينه و مطالعه کرده‌اند و در حال ساختن يک نيروگاه 500 مگاواتي در جنوب فرانسه هستند که 50 درصد هم پيشرفت کرده و قرار است نه از نوع شکاف هسته اي بلکه از گداخت و جوش هسته اي انرژي عظيم را توليد کنند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اين همه زباله که علاوه بر تنگ کردن محيط براي ما خطرهاي ميکروبي درست مي‌کنند را همين ‌طور زير خاک مي‌کنيم اما با اين روش از دست ميکروب‌ها به خصوص ميکروب‌هاي بيمارستاني راحت نمي‌‌شويم.
آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني افزود: بيمارستان‌ها هر روز اين ميکروب‌ها را توليد مي‌کنند، ما به فکر افتاديم براي مقابله با خطر اين ميکروب‌ها از پلاسما استفاده کنيم. کافي است يک موتور کوچک داشته باشند و زباله‌ها را در آن بسوزانند و هيچ ميکروب و ويروسي نمي‌ماند و پسماندش را هم مي‌توانيم به عنوان کود استفاده کنيم.
وي ادامه داد: امسال يک نمونه يک تني افتتاح مي‌شود و دومين نمونه را که 100 تني است با شهرداري آمل قرارداد بسته‌ايم؛ زيرا آنجا هم کوهي از زباله جمع شده که‌اميدواريم آن نمونه 100 تني را هم آنجا اجرا کنيم. در حال حاضر در تهران زباله سوز داريم اما خيلي گران است در حالي که پلاسما اينطور نيست.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام اينکه يکي از راه‌هاي بسيار ارزان، آبخوان‌ داري است که نمي‌دانم چرا اين سياست آبخوان ‌داري فراموش شد افزود: بايد آبخوان داري را احيا کنيم البته راهکار فوري تر در حال حاضر آن است که مصرف آب را کاهش دهيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر بايد دانشگاه‌ها و محققان و متفکران وارد مسايل صنعتي و اجرايي شوند تا شرايطي فراهم شود که آب و هوايمان را حفظ کنيم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که محيط زيست را با کم آبي نمي‌توان حفظ کرد، گفت: جنگل‌ها مشکل پيدا مي‌کند، منابع گياهي کشور دچار مشکل مي‌شود، کويرزايي ما بالا مي‌رود و کويرزدايي متوقف مي‌شود، آبخيزداري که کار آساني است و همه مي‌توانند انجام دهند، آنچنان جدي گرفته نمي‌شود.
تداوم روند نزولی شاخص کل بورس
معامله‌گران بورس تهران روز گذشته نیز همچون روزهای اخیر با چشم‌های خیره به رخدادهای سیاسی و انتخاباتی تاثیرگذار بر بازارهای جهانی نگریستند، شاخص کل بورس تهران ۱۱۶ واحد افت کرد.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه 16 آبان ماه 95، با کاهش 116 واحدی به رقم 79 هزار و 137 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن اما با 36 واحد افت عدد 15 هزار و 729 واحد را تجربه کرد، روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 188 واحدی به رقم 88 هزار و 66 واحد دست یافت.
شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 65 واحدی به رقم 55 هزار و 671 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 343 واحد کاهش عدد 171 هزار و 305 واحد را تجربه کرد.
روز گذشته همچنین شاخص کل فرابوررس (آیفکس) با کاهش یک واحدی به عدد 836 واحدی دست یافت.
براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 27 واحد، ملی صنایع مس ایران با 19 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا 9 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 41 واحد، آسان پرداخت پرشین با 15 واحد و توسعه معدنی و صنعتی صبانور با 5 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
به نقل از فارس، ارزش کل معاملات بورس امروز تهران به کمتر از 143 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از 565 میلیون و  456 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56 هزار و 912 نوبت داد و ستد بود.
طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های فنر سازی زر، ایران تایر، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی امین، صنایع بهداشتی ساینا، بیمه اتکایی امین، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، گواهی سپرده عام بانک گردشگری، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی ایرانیان، بیمه کارآفرین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد. در حالی که هیچ نماد معاملاتی امروز با توقف مواجه نبوده است.
روز گذشته کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 7.5 میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده با هدف تجمیع سهام کد به کد شد. 16 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان کد به کد شد.
دیروز همچنین 8 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. 4.5 میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد.
بر اساس این گزارش روز گذشته بازار سهام در گروه خودرویی‌ها معاملاتی متعادل و در محدوده صفر تابلو را در حالی نظاره‌‌گر بود که غلبه عرضه حقوقی‌ها بر تقاضای سهام روندی متعادل و ساکن را بر معاملات این گروه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته بر آن حاکم کرد.  در گروه سیمانی‌‌ها اما برخورد الگوهای تکنیکالی با مقاومت‌های سنگین باعث شده تا پس از پیش‌خور شدن خبرهای مثبت از جمله آغاز معاملات رینگ صادراتی سیمان در بورس کالا اما معاملات این گروه فعلا درجا زند. روز گذشته گروه کانی‌های غیرفلزی و در عین حال برخی نمادها در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی دستخوش نوسان گیری معامله‌گران حرفه‌ای بازار شدند.
در گروه غذایی‌ها و دارویی‌ها و همچنین گروه کاشی و سرامیک نیز انتظار برای بازدهی کوتاه مدت همچنان جذابیت نوسان‌گیری را برای برخی معامله‌گران در روزهای کم نوسان بازار را افزایش داده است. بر اساس این گزارش بازار سهام در معاملات رخوت‌آور و کم حجم روز گذشته همچنان با نیم‌نگاهی به آخرین تحولات بازارهای جهانی در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز‌های آینده است، بازاری که ترجیح می‌دهد، این روزها دست به نقدتر از هر روز دیگری در بازار قدم بردارد.

با شناسايي۸۰۰ نقطه دپو و بارانداز کالاي قاچاق
مدتها بود که نمايندگان اصناف تاکيد داشتند بازرسي از صنوف را به اتاق اصناف بسپارند،‌ زيرا بازرساني که نماينده اصناف باشند، راهکارها و گريزگاهها را بهتر مي‌شناسند.
اما امروزه ثابت مي‌شود که اتاق اصناف نمي‌تواند بازرس خوبي براي مبارزه با قاچاق کالا باشد. هنگامي‌که اتاق اصناف قبل از آغاز بارزسي به صنف مورد نظر اعلام مي‌کند که قرار است بازرسي صورت بگيرد، ملعوم مي‌شود که کالاهاي قاچاق به انبارها مي‌روند تا پس از پايان دوره بازرسي دوباره به مغازه‌ها بازگردند.  دليل اثبات اين ادعا عمليات بزرگ پليس پايتخت در برخورد با قاچاقچيان بود که در اين عمليات پليس به 4000 انبار و محل دپوي کالاي قاچاق پاتک زد. به گزارش ايسنا، حسين ساجدي‌نيا در حاشيه طرح عملياتي برخورد با انبارها و باراندازهاي قاچاق کالا گفت: اين عمليات داراي گستردگي زيادي بود و در جريان آن بيش از ۸۰۰ نقطه دپو و بارانداز کالاي قاچاق شناسايي شد. وي اين عمليات را يکي از عمليات‌هاي بي‌سابقه در برخورد با قاچاقچيان اعلام کرد و گفت: بيش از دو ماه است که اقدامات مأموران براي شناسايي و برخورد با اين انبارها آغاز شده و اکنون فاز عملياتي آن اجرا شد. وي افزود: در ادامه اين عمليات انبار بزرگ لوازم ورزشي قاچاق در جنوب تهران نيز شناسايي شد که عمده اقلام آن متعلق به کشورهاي آمريکايي و اروپايي بود.ساجدي‌نيا افزود: چندين انبار و سوله که لوازم خودرو، سيگار قاچاق، لوازم خانگي و ... در آن نگهداري مي‌شد و اقلام آن از نوع قاچاق بود شناسايي شد. يک کارگاه توليد برچسب تقلبي محصولات نيز شناسايي شده و برخورد قانوني با آن صورت گرفته است.ساجدي نيا با بيان اينکه تا اينجاي کار ارزش اقلام مکشوفه قاچاق بيش از 300 ميليارد تومان بوده است اظهار کرد: البته پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان عمليات ارزش ريالي اوليه اقلام مکشوفه به 500 ميليارد برسد.وي افزود: بررسي‌هاي ما حاکي از اين است که به بيش از ۴۰۰ دستگاه تريلر و کاميون براي انتقال اين اقلام از سوله‌ها و انبارها نياز است.رئيس پليس پايتخت گفت: بيش از ۸۰ درصد از اموال مکشوفه را اموال قاچاق شامل شده و حدود ۲۰ درصد باقي مانده نيز داراي برگ سبز بودند.ساجدي نيا با اعلام اينکه تعدادي از انبارها بازديد نشده است گفت: تا به اينجاي کار تعدادي از کارگران و افراد شاغل در اين انبارها بازداشت شده‌اند؛ اما هدف اصلي پليس برخورد با سر شاخه‌ها و دانه درشت‌ها و مبارزه با پديده قاچاق است.
کوچ قاچاقچيان به فضاي مجازي
با وجود انتقادهايي که به بازرسي‌هاي اتاق اصناف مي‌شود، اين سوال به قوت خود باقي است که کالاي قاچاق کجا مي‌رود. در اين رابطه سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به افزايش قاچاق کالا در فضاي مجازي از تشکيل اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضاي مجازي و ايجاد مجموعه سامانه الکترونيکي در کشور براي شناسنامه دار شدن کالاها خبر داد. قاسم خورشيدي ادامه داد : اين ستاد با توجه به رصد پيوسته و مستمري که بر قاچاق کالا در فضاي مجازي دارد به اين جمع بندي رسيد که جلساتي در اين چارچوب با دست اندکاران وزارت صنعت و معدن داشته باشد و از پتانسيل پليس فتا و وزارت اطلاعات در اين راستا استفاده کند .خورشيدي با بيان اين که در حال حاضر فروشگاه‌هاي الکترونيکي براي فعاليت در فضاي مجازي فقط در سامانه اي ثبت نام مي‌کنند واين موضوع در باب نظارت کافي نيست، توضيح داد : دراين راستا تصميم گرفته شد که يکسري اقدامات ايجابي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اين فروشگاه‌هاي الکترونيکي انجام شود و از ديگر سو با کمک پليس فتا و وزارت اطلاعات از فعاليت‌هاي فروشگاه‌هاي الکترونيکي که اقدام به قاچاق کالا کرده‌اند، جلوگيري شود .وي تصريح کرد : اين کالاها در فضاي مجازي مبادله مي‌شوند اما فيزيک آنها از طريق پست و پيک‌ها جابه جا مي‌شود و در همين چارچوب تصميم گرفته شده که همکاريي‌هاي نيز با پست براي نظارت بيشتر انجام شود .
قاچاقچيان به قانون‌گريزي آشنا هستند
از سوي ديگر رئيس اتاق اصناف لالي گفت: قاچاقچيان براي واردات کالاهاي قاچاق به کشور اسناد قانوني در دست دارند.محمد فاريابي افزود: برخورد قهرآميز با کالاي قاچاق در سطح عرضه نه تنها کارساز نيست، بلکه منجر به تشنج در بازار و تزلزل در بنگاه‌هاي توزيعي مي‌شود؛ بنابر اين بايد مبادي ورودي و رسمي‌مورد کنترل و نظارت قرار گيرد.وي افزود: اگرچه در قانون آمده که مدارک کالاهاي وارداتي بايد داراي اسناد مثبته باشد اما منظور از اسناد مثبته مشخص نيست و برخي آن را به فاکتور و برخي هم به برگ سبز مرتبط مي‌دانند در حالي که همگان بر اين امر متفق القولند که بازرگان و تجار برگ سبز خود را براي عرضه در خرده فروشي تکثير نمي‌کند.رئيس اتاق اصناف لالي گفت: قاچاقچيان براي ورود کالاهاي قاچاق به کشور اسناد قانوني به دست دارند و اتفاقا از سوي برخي افراد پرنفوذ هم مورد حمايت قرار مي‌گيرند.وي تصريح کرد: بخش عمده اجناس قاچاق از مبادي قانوني و رسمي‌و بخشي ديگر با سوء استفاده از کارت بازرگاني، خريداري از مرزنشينان و چتربازان و يا کم‌اظهاري وارد کشور مي‌شود ضمن اينکه ميزان اجناس قاچاق در شهرهاي نزديک به مرز بسيار و در شهرهاي دورتر از مرز کمتر است.

طی شش ماهه ابتدای سال جاری تحقق یافت؛
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی شش ماهه سال 1395 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2328.8 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 727.3 هزار میلیارد ریال (معادل 45.4 درصد) افزایش داشته است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس جدول 1 که بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی شش ماهه سال 1395 است، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی شش ماهه سال جاری مبلغ 1527.7 هزار میلیارد ریال معادل 65.6 درصد کل تسهیلات پرداختی است و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 509 هزار میلیارد ریال معادل 50 درصد افزایش داشته است.
بر این اساس، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در شش ماهه سال جاری معادل 551.2 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 36.1 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 1527.7 هزار میلیارد ریال) است.
ملاحظه می‌شود از 653.1 هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 84.4 درصد آن (مبلغ 551.2 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.
همچنین در جدول شماره 2 مشاهده می‌شود تعداد 140437 فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره 4651 میلیون ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌هاست. درضمن در بخش خدمات تعداد 1868363 فقره تسهیلات با میانگین هر فقره 514 میلیون ریال پرداخت شده است.
شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

مشاور نعمت‌زاده تاكيد كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: زمزمه‌هاي خروج پژو 405 و پرايد از خط توليد خودروسازان، به مرور بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود.
مدتي قبل نام وانت نيسان نيز به‌عنوان يكي از خودروهايي كه قرار است توليدش متوقف شود، مطرح شد، با اين حال آخرين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي بهروز رياحي، مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت نشان از اراده جدي اين وزارتخانه براي توقف توليد پژو 405 و پرايد دارد.
به گزارش تجارت آنلاين، سال‌هاست كه ديگر اثري از خودروهايي مانند پژو 405 يا پرايد در كشورهاي سازنده آنها مشاهده نمي‌شود. با اين حال صنعت خودروي ايران همچنان درگير توليد و مونتاژ خودروهايي از اين دست است. مدت‌هاست كه مسئولان، وعده‌هايي براي خروج اين خودروها از خط توليد را مطرح مي‌كنند و زمان‌هاي مختلفي را براي اين اتفاق وعده مي‌دهند. با اين حال هنوز هم خودروسازان داخلي به توليد اين محصولات مي‌پردازند. با اين حال آخرين صحبت‌ها نشان مي‌دهد كه محصولاتي مانند پژو 405 و پرايد اين روزها در مسيري قرار گرفته‌اند كه حدود 11 سال پيش پيكان آن را طي كرده است. بيش از 11 سال از توقف خط توليد پيكان در كشور مي‌گذرد. آخرين ماه‌هاي دوران رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي‌در ارديبهشت‌ماه سال 84 بود كه اسحاق جهانگير،ي وزير وقت صنايع و معادن، بيژن زنگنه، وزير نفت و معصومه ابتکار، رييس سازمان محيط زيست با امضاي توافق‌نامه‌اي رسما خط توليد پيکان را متوقف کردند. حالا در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم، هر سه اين افراد بازهم در دولت حضور دارند و اين مرتبه زمزمه‌هاي توقف خط توليد پژو 405 و پرايد شنيده مي‌شود. امروز جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور است و زنگنه و ابتكار در همان پستي كه در دولت اصلاحات داشتند، مشغول فعاليت هستند.
عمر صنعت خودروي ايران اين روزها به بيش از پنجاه سال مي‌رسد و اين در حالي است كه 37 سال از اين عمر نيم قرني، خط توليد پيكان در كشور مشغول فعاليت بود. در نهايت نيز بالا بودن ميزان آلايندگي و كيفيت و ايمني پايين اين محصول، موجب شد تا توليد پيكان متوقف شد. حالا نيز بيش از 25 سال از توليد پژو 405 و 20 سال از توليد پرايد در كارخانه‌هاي خودروسازي داخلي مي‌گذرد. در اين مدت مسئولان مختلف بارها اعلام كرده‌اند كه عمر اين توليدات به پايان رسيده و بايد خط توليد آنها متوقف شود. در اين مدت چندين مرتبه زمان‌هاي مختلفي نيز براي اين مهم از سوي مسئولان وعده داده شده كه هيچ كدام عملياتي نشده است. در همين حال روز گذشته مشاور عالي وزير صنعت با اشاره به مشکلات کيفي دو خوردو پرايد و پژو ۴۰۵ گفت: تا پايان سال ۹۵، اين خودروها از خط توليد خارج مي‌شوند.
آنطور كه تسنيم گزارش داده بهروز رياحي اظهار کرد: شوراي سياست‌گذاري خودرو در دولت يازدهم هر دو هفته يک بار تشکيل جلسه مي‌دهد و اقدام به بررسي وضعيت کمي‌و کيفي خودرو مي‌کند. وي افزود: در مقايسه با سه دهه قبل پيشرفت‌هايي در صنعت خودرو کشور داشته‌ايم اما هنوز نظر مردم را جلب نمي‌کند. رياحي گفت: بيشترين گلايه‌هاي مردم از خودروسازان در بخش خدمات پس از فروش است و درخصوص قطعات و مدت خواب خودرو براي تعمير نارضايتي‌هاي زيادي وجود دارد. مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخشي از اين مشکلات ما به قطعه‌سازان برمي‌گردد، البته طراحي و تنوع توليد موجود نيز دچار مشکل است. رياحي گفت: با توجه به نيازي که براي تأمين قطعات داريم، به شکل مطلوبي نتوانسته‌ايم قطعه‌سازان را براساس استانداردهاي موردنظر هماهنگ کنيم، هرچند برخي خوب کار کرده‌اند و استانداردهاي ما را رعايت مي‌کنند. رياحي گفت: تا پايان سال 95 خودروهاي پرايد و پژو 405 از خط توليد بايد خارج شوند.
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه تا پايان سال انتظار داريم حداقل 30 درصد خط توليد موتور سکيلت‌هاي کاربراتي کاسته شود، تصريح کرد: اميدورايم که در سال‌هاي آينده خط توليد موتور سيکلت‌هاي کاربراتي به‌طور کامل از رده خارج شوند. رياحي گفت: خودرو در کشور 55 استاندارد اجباري دارد که 51 مورد در خصوص خورد خودرو و 4 مورد درخصوص آلايندگي است، اما خودرو‌هاي 2 خودروساز بزرگ کشور تمام استانداردهاي کيفي را پاس نمي‌کنند. وي تصريح کرد: خودروهاي وارداتي و توليد داخلي اين 55 استاندارد را بايد بتواند پاس کنند که در دو خوردساز مطرح ما و خودروهاي مونتاژي اين وضعيت موردبررسي قرار مي‌گيرد.
رياحي گفت: برخي از استاند‌ادهاي ما درخصوص خودرو‌هاي چيني مونتاژ شده در کشور نيز صدق نمي‌کند و حتي در مواردي خودروهاي وارداتي نيز اين مشکلات را دارند. وي افزود: مردم زماني که خودروهاي خود را به درب نمايندگي براي خدمات پس از فروش مي‌برند برخوردهاي مناسبي با آنها صوت نمي‌گيرد اين امر باعث شده که تعداد زيادي از پروانه‌هاي نمايندگي‌ها در استان‌ها باطل‌شود. رياحي گفت: بايد اذعان داشت که ايران به آن شکل خودروساز نيست و کار خود را با مونتاژ شروع کرده، البته اکنون برخي از خودروهاي ما تا 90 درصد اکنون ساخت داخل شده‌اند. وي در پايان اظهار داشت: در سال 92 ايران 17 توليدکننده بزرگ خودرو در دنيا بوده که اين رتبه اکنون به 19 رسيده و ما 2 پله تزلزل داشته‌ايم.

بخش مسکن همچنان که مهمترين حوزه اقتصادي است؛ داراي معضلات فراواني نيز هست به ويژه اينکه اگربازار نيز داراي سيستم سنتي باشد.
سالهاست که مسکن درگيرانواع فسادهاي مالي از جمله پول شويي؛ کلاهبرداري و معضلاتي اينگونهاست و ازوجوديک بانکاطلاعاتي و سيستم مدون رنج مي‌برد.
موضوعي که بسياري از اقشارمختلف جامعه با آن در اين حوزهدرگير مي‌شوند موضوع خريد و فروش است. پيش فروش مسکن واژه اي است که درسالهاي اخيربا پديده کلاهبرداري همذاد پنداري مي‌کند،آن هم فقط و فقط در آشفته بازار سنتي بخش مسکن اين امر اتفاق مي‌افتد. اين بار درکنار همه طرح‌هاي دولتي‌ها که براي نجاتمسکن ورژن‌هاي مختلفي تبيين مي‌کنند؛ايجاد يک نهاد تضميني مسکن ازسوي مسئولان وزارت راه و شهر سازي جديدترين سناريو براي حذف دلالان و جلو گيري از کلاهبرداري و ارائه اطلاعات شفاف به منظور استفاده پيش خريداران و فروشندگان است.
البته اين طرح در نوع خود جالب توجه است اما اگر به تاريخ مسکن رجوع کنيم متوجه مي‌شويم بسياري از طرح‌ها اين وزارتخانه در دولتهاي گذشته تا کنون يا در همان نقطه ابتدايي متوقف شده و يا به علت ناهماهنگي با ساير دستگاه‌هاي ديگر رسالت و ماهيت خود را از دست داده است.  نموه بارز آن در کد رهگيري بودکه تا مدتها محل اختلاف وزارت راه و شهر سازي و سازمان ثبت بود. حالا اين طرح نيزبايد با مطالعه و ايجاد زيرساختها تبيين شود تا خروجي سناريو آن به سرنوشت ديگر سناريو‌هاي دچار نشود. در همين حال معاون وزير راه و شهرسازي گفته: در برنامه ششم در کنار توسعه‌اي شدن بانک مسکن،درحال بررسي نهاد تضميني مسکن هستيم. حامد مظاهريان با بيان اينکه پيش‌فروش مسکن نيازمند يک نهاد است تا خريداران و پيش فروشندگان مسکن با خيال راحت اقدام به معامله کنند گفته: در برنامه ششم در کنار توسعه‌اي شدن بانک مسکن نهاد تضميني مسکن را در حال بررسي داريم.
وي تصريح کرده: در برنامه ششم توسعه در کنار توسعه‌اي شدن، بانک مسکن يک نهاد تضميني را در حال بررسي داريم. نهاد تضميني نهادي است که به پيش خريداران مسکن و فروشنده گان بازار مسکن بازار با ثباتي را اطمينان مي‌دهد بطوري که پيش خريدار از قيمت و واقعي بودن پروژه و سرمايه گذار از کافي بودن سرمايه در فرايند ساخت و ساز اطمينان حاصل مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه اجاره‌داري در ايران سنتي است ادامه داده: نهاد اجاره‌داري حرفه‌اي از ديگر برنامه‌هاي ماست در يک سيستم مدرن نهادهايي براي اجاره‌داري وجود دارد که باعث افزايش تمايل صاحبان املاک براي اجاره‌دادن و اطمينان مستاجران براي کيفيت خانه‌ها مي‌شود.  معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي، درباره اقدامات دولت يازدهم براي تحول در بخش مسکن افزوده: تحولات بزرگي در بخش مسکن در راه است بطوري که ما توانستيم در اصلاحيه بودجه ۹۵ افزايش سرمايه بانک مسکن را ۴ برابر کنيم که با اين افزايش سرمايه، بانک مسکن به بانک اول کشور تبديل مي‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه افزايش اعتبار بانک مسکن به نفع بازار است تصريح کرده: اولين قدم وزارت راه و شهرسازي تبديل بانک مسکن به بانک توسعه اي، تغيير اساسنامه بانک و تهيه آئين نامه است زيرا با اين کار، اين بانک مجري سياستهاي دولت در بخش مسکن خواهد بود. مظاهريان گفت: با توسعه اي شدن بانک مسکن نظام تامين مالي بخش مسکن آينده‌اي اميدبخش خواهد داشت. وي با بيان اينکه کاهش نرخ سود تسهيلات بيانگر کاهش تورم در کشور است و اينکه سرمايه مي‌تواند به بخش‌هاي توليدي و مسکن تزريق شود، افزوده: کاهش سود تسهيلات تاثير بسيار کمي‌در بخش استيجاري و رهن داشته بطوري که تمايل مالکان به دريافت کرايه بيشتر شد البته اين افزايش قيمتها نزديک نرخ تورم است و هنوز در کشور اجاره داري کار پر رونقي تلقي نمي‌شود.  مظاهريان تصريح کرده: همبستگي کاملي بين رشد اقتصادي و بخش مسکن وجود دارد دولت برنامه‌ريزي کرده که‌امسال رشد ۴ يا ۵ درصدي را تجربه کند. پيشتر نيز حامد مظاهريان در نشست مشترک اقتصاد مقاومتي که با حضور وزير راه و شهرسازي و ساير معاونان وي و معاون اول رئيس جمهوري در وزارت راه و شهرسازي (مردادماه سال جاري) تشکيل شد با ارايه گزارشي از وضعيت واقعي مسکن درخواست تشکيل دو نهاد بانک توسعه‌اي و نهاد تضمين خدمات مسکن را به عنوان دو خواست مهم وزارت راه و شهرسازي مطرح کرد.  وي پيشنهاد کرده: دولت اگر مي‌خواهد سياست‌هاي خود را در بخش مسکن جاري کند بايد يک نهاد توسعه‌اي داشته باشد. همچنين، نهاد ديگري که لازم است داشته باشيم و تجربه جهاني در اين باره وجود دارد نهاد تضمين خدمات مسکن است.  در حال حاضر اگر کسي بخواهد سرمايه‌گذاري در بخش مسکن داشته باشد آماده است، اما سرمايه‌گذاري‌اش در اين بخش ريسک دارد زيرا انتظار دارد نهادي براي رتبه‌بندي سرمايه گذار و شرايط بازار وجود داشته باشد و بتواند تضمين دهد. مظاهريان گفته: ما سرمايه‌گذاران خارجي در بخش مسکن داريم که نياز به تضمين دارند. بنابراين نهاد توسعه‌اي و نهاد تضميني مهمترين خواست ماست.

10هزار میلیارد تومان برای توسعه و بهینه‌سازی نیاز داریم
مديرعامل برق منطقه‌اي تهران گفت: براي توسعه و بهينه‌سازي ۳۰ درصد از شبکه‌هاي فرسوده برق تهران در افق ۱۴۰۴ نياز به ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايه داريم.
غلامرضا خوش‌خلق روز گذشته در حاشيه شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت برق در نشست خبري در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان فرسودگي شبکه‌هاي برق تهران اظهار کرد: با توجه به اين‌که شبکه‌هاي فوق توزيع زميني بسيار قديمي‌هستند و نياز به بازسازي دارند لازم است که بخش‌هاي مختلف همچون شهرداري عنايت لازم به اين بخش را داشته باشند.
وي طول عمر تاسيسات شبکه‌هاي برق را ۳۰ سال دانست و افزود: اين در حالي است که برخي از تاسيسات برق تهران عمري بالاي ۳۰ سال دارند.
واگذاري ۳۱۲ پست توزيع به کجا رسيد؟
مدير عامل برق منطقه‌اي تهران در خصوص آخرين واگذاري ۳۱۲ پست فوق توزيع، ادامه داد: رويکرد براين بود که اين پست‌ها به شرکت‌هاي خارجي واگذار شود و بنا بر اين گذاشته شده بود کل ۳۱۲ پست به صورت يکجا صورت بگيرد، اما بعد از آن قرار بر اين شد که در پنج مرحله ۲۰۰ ميليون دلاري فاينانس انجام شود.
خوش خلق، اظهار کرد: در حال حاضر مرحله‌ي اول مناقصه که ۶۷ دستگاه پست بود با تقاضاي ۹۷ شرکت صورت گرفت که پس از بررسي از اين تعداد شرکت ۳۶ شرکت قابل قبول انتخاب شدند. وي با بيان اين‌که نهايتا بعد از بررسي‌هاي به عمل آمده ۲۰ شرکت مدنظر قرار گرفتند، بيان کرد: ۱۰ شرکت در مرحله اول براي شرکت در مناقصه حضور به عمل آوردند که از اين تعداد دو شرکت به دليل نپذيرفتن شرايط مناقصه که يکي از آنها استفاده ۵۱ درصدي از تجهيزات داخلي بود، حذف شدند. به گفته مدير عامل برق منطقه‌اي تهران بالاترين امتياز فني را يک شرکت که قبول کرد بيش از ۵۱ درصد تجهيزات داخلي استفاده کند، انتخاب شد. مرحله بعد نيز کشف قيمت بود که اين مرحله نيز به انجام رسيد و در حال حاضر منتظر اعلام شرايط فاينانس از سوي بانک مرکزي براي نهايي شدن نتيجه مناقصه هستيم. خوش خلق در خصوص وضعيت شرکت برق منطقه‌اي تهران گفت: اين شرکت برق سه استان البرز، تهران و قم را با جمعيت هشت ميليون و ۲۰۰ هزار مشترک تامين مي‌کند که اين ميزان ۲۰ درصد از مشترکان کل کشور را شامل مي‌شود. وي با اشاره به تاسيسات برق منطقه‌اي تهران، توضيح داد: حدود ۲۰ درصد از تاسيسات کل کشور مربوط به برق تهران مي‌شود و اين شرکت يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي برق منطقه‌اي شناخته شده است.
قديمي‌بودن شبکه موجب نگراني شده است
مدير عامل برق منطقه‌اي تهران يکي از عمده‌ترين مشکلات شرکت برق منطقه‌اي تهران را قديمي‌بودن شبکه دانست و افزود: مرمت يک کار در تهران با توجه به شلوغ بودن اين شهر با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو است، به‌طوري که اين فرسودگي موجب نگراني ما شده است. خوش خلق در خصوص همکاري‌هاي صورت گرفته براي تامين برق تهران، اظهار کرد: با توجه به‌امار پيک مصرف نسبت به سال قبل ۶.۲ درصد رشد داشته‌ايم و اين در حالي است که سال گذشته تنها شاهد ۰.۳ درصد رشد بوديم.
وي بيشترين مصرف برق تهران را در بخش خانگي عنوان و افزود: حدود ۴۰ درصد مصرف برق در تهران مربوط به اين مشترکان مي‌شود و اين در حالي است که در ساير استان‌ها اين عدد تنها ۳۵ درصد، همچنين در بخش تجاري نيز تعداد مشترکان بالاي ۲۰ درصد تخمين زده، اما در مناطق ديگر بين ۹ تا ۱۲ درصد است.
مديرعامل برق منطقه‌اي تهران با بيان اين‌که ميزان مشترکان و مصرف برق در حوزه عمومي‌(اداره‌ها) دو برابر استان‌هاي ديگر است، تصريح کرد: اين گروه حدود ۲۶ درصد مشترکان را تشکيل داده‌اند، در حالي که استان‌هاي ديگر بين ۱۰ تا ۱۲ درصد هستند.
خوش خلق با اشاره به برنامه‌هاي شرکت برق منطقه‌اي تهران در خصوص تغيير شبکه‌هاي هوايي و زيرزميني گفت: با توجه به اين‌که در شبکه‌هاي زيرزميني نيز نياز به همکاري و کمک زيادي براي بازسازي داريم، از شهرداري‌ها در اين زمينه تقاضاي کمک کرده‌ايم تا بتوان از اين طريق شاهد تامين برق پايدارتر بود.
پيش‌بيني بيش از ۱۰هزار مگاوات در پيک سال آتي
وي در خصوص پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي پيک سال ۱۳۹۶، بيان کرد: اگر بخواهيم همين روند فعلي را طي کنيم پيش‌بيني مي‌شود که بيش از ۱۰ هزار مگاوات شاهد پيک مصرف برق در سال آتي باشيم. مدير عامل برق منطقه‌اي تهران با بيان اين‌که براي اين مساله از هم‌اکنون راهکارهايي پيش‌بيني شده است، تصريح کرد: ۶۴ پروژه اولويت‌دار در اين زمينه تعريف شده که براي پيشبرد اين پروژه‌ها نياز به ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار است.
به گفته خوش خلق، طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است که اين پروژه‌ها تا قبل از پيک تابستان اجرايي شود.

ابتكار از كم‌توجهي به محيط زيست در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي انتقاد كرد
گروه اجتماعي: جاي خالي برنامه‌هاي محيط زيستي در سياست‌هاي كلي ابلاغ شده براي اقتصاد مقاومتي احساس مي‌شود.
اين موضوعي است كه روز گذشته رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در همايش سياست‌هاي كلي محيط زيست بيان كرد. محيط زيست يكي از بخش‌هايي است كه مي‌تواند زيرساخت‌هاي بخش اقتصادي را فراهم كند، با اين حال اجرايي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بدون در نظر گرفتن موضوع محيط زيست امكان‌پذير نخواهد بود.
رئيس سازمان حافظت محيط زيست و معاون رئيس‌جمهوري در همايش سياست‌هاي کلي محيط زيست، اجرا و نظارت در دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مهمترين شاخصه سياست‌هاي کلي حوزه محيط زيست، همگرايي ملي براي حفظ محيط زيست بود. ما شايد بيشترين فشار را در قوه مجريه داريم هم از نظر مسئوليت‌ها و هم از نظر فشاري که به جهت شرايط محيط زيست جهاني و کشورمان وارد مي‌شود. ابتکار افزود: از زماني که سياست‌هاي کلي محيط زيست توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شد، تغيير شرايط به نفع همراهي بيشتر قوا رخ داد و هم‌راستايي خيلي خوبي شکل گرفته است. ابلاغ سياست‌ها في نفسه يک اتفاق بسيار مهم در سپهر نظامات سياسي کشور بود. اين اتفاق همزمان شد با دو مسئله مهم جهاني، مسائل محيط زيست خيلي تحت تاثير شرايط کلي محيط زيستي جهان است.
رئيس سازمان حافظت محيط زيست ادامه داد: در کشور خودمان، درون بحران تغييرات اقليم هستيم؛ زيرا دنيا محدوديت دو درجه افزايش دما را وضع کرده در حالي که ما هم‌اکنون بيش از يک و نيم درجه را پشت سر گذاشتيم. کاهش بارش مستمر در ۳۰ سال اخير را ثبت کرده‌ايم و کاهش ميزان بارش برف را کشاورز ما مي‌بيند. ابتكار تصريح کرد: سال گذشته توافق جهاني براي مقابله با تغييرات اقليم شکل گرفت و خوشبختانه دولت هم لايحه توافق پاريس را تصويب کرده و اگر اقدام جدي نکنيم آسيب آن براي اقتصاد ما و منابع طبيعي ما بسيار بسيار ناگوار خواهد بود. وي اظهار داشت: اين اراده جهاني براي مواجهه درست با تغييرات اقليم شکل گرفت. همينطور اراده جهاني براي توسعه پايدار هم بود که اهداف توسعه پايدار ابلاغ شد يعني همزمان دو جهت‌گيري خوب جهاني با ابلاغ سياست‌هاي کلي توسط مقام معظم رهبري و همچنين با تبيين برنامه ششم توسعه کشور و علاوه بر اين‌ها با ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي همزمان شد. البته محيط زيست آنگونه که بايد در سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي ديده نشد. قطعا اگر محيط زيست به‌عنوان زيرساخت، اقتصاد را پشتيباني نکند، نمي‌توانيم اقتصاد مقاومتي داشته باشيم. ابتکار ادامه داد: امروز تهديدات محيط زيست به فرصت‌هاي استثنائي اشتغالزايي براي ايران در حوزه انرژي‌هاي نو و بهينه‌سازي مصرف انرژي بدل شده و بسياري حوزه‌هاي ديگر مثل گردشگري طبيعي، تالاب‌ها و... نيز مي‌تواند به اقتصاد کمک کند و فرصت‌هايي براي اشتغال ايجاد کند. رئيس سازمان حافظت محيط زيست ادامه داد: اگر مسئله‌اي مثل آب را درست مديريت نکنيم و همين روند کنوني را ادامه دهيم، مي‌تواند به مسئله اي جدي و حتي تهديد امنيتي بدل شود. وي گفت: ما از سال قبل نمره دادن در دولت را آغاز کرده بوديم که خوشبختانه ردي نداشتيم هرچند دستگاه تجديدي و لب مرز يکي دو تا داشتيم. سال بعد نيز کارنامه کلي داديم که بر آن عملکرد همه دستگاه‌ها آمده و در آن رتبه بندي هم شده است.
عدم موفقيت سازمان محيط زيست
در ادامه اين همايش دادستان کل کشور اعلام كرد که سازمان محيط زيست در انجام وظيفه خودش موفق نبوده است. حجت الاسلام والمسلمين محمد جعفر منتظري، اظهار داشت: مصاديق روشني در سازمان حفاظت محيط زيست تعريف شده داريم مثل صيانت و حفاظت از منابع ملي، کوه‌ها، جنگل‌ها، مراتع ملي، دره‌ها و امثال اين‌ها، يک مسئوليت فوق العاده‌اي برعهده سازمان حفاظت محيط زيست است و من با تمام احترامي‌که براي خانم ابتکار و همکارانش قائل هستم عرض مي‌کنم که سازمان محيط زيست در انجام وظيفه خودش موفق نبوده است. وي با بيان اينکه محيط زيست مسئول حراست، مراقبت و دفاع از حقوق عامه است گفت: در تجاوزات به جنگل‌ها و اراضي که سرمايه ملت است از جمله مواردي است که در کشور ما اتفاق افتاده است. وي بيان داشت: بعضي پروژه‌ها مصداق روشن زمين‌خواري و کوه‌خواري است. کنار دريا و در سواحل دريا برويد ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد دستگاه‌هاي دولتي و افراد ثروتمند با هم مسابقه گذاشته‌اند. حفاظت از محيط زيست به‌طور جدي در حال پيگيري است قوه قضائيه در اين خصوص جدي است منتهي اگر بين قوه قضائيه و دستگاه‌هاي اجرايي و محيط زيست اين تعامل و همکاري باشد ما موفق هستيم ولي اگر محيط زيست هرچند فعاليت کند ولي قوه قضائيه و دستگاه‌هاي مربوطه همکاري‌اي نداشته باشند موفق نخواهد بود. دادستان کل کشور تأکيد کرد: در هر کجاي کشور هر بخشي از محيط زيست و حقوق عمومي‌را که مسئولان و کارکنان ادارات و مسئولان ذي‌ربط گزارش دهند مطمئن باشيد که ما پيگيري خواهيم کرد يعني جزو وظايف خود مي‌دانيم و حتما بايستي به اين وظيفه خود جامه ي عمل بپوشانيم. منتظري خاطرنشان كرد: محيط زيست که براي نسل‌هاي آينده است بايد حفظ و حراست شود.

ادامه درگيريهاي تروريستهاي داعش و نيروهاي عراقي
منابع خبري از انفجار در تکريت و سامرا حاکي از 24 کشته و بيش از 40 زخمي‌بود.خودروي بمب‌گذاري شده در ترمينال مسافربري شهر سامراء قرار داشته است.
 گزارش‌هاي ديگر نيز حاکي از وقوع انفجار در تکريت عراق است.به گزارش النشره ، در جريان اين انفجار که در جنوب تکريت رخ داد، 14 نفر کشته و 25 نفر ديگر زخمي‌شدند. به گزارش اسکاي نيوز، يک منبع امنيتي در استان صلاح الدين عراق اعلام کرد براساس آمار اوليه در اين انفجار که در ورودي سازمان هواشناسي در جنوب تکريت رخ داده است. نيروهاي امنيتي قانون منع آمد و شد را در سامراء‌ واقع در جنوب تکريت هم اجرا کردند و با بلندگو از ساکنان سامراء خواستند نسبت به تحولات امنيتي هوشيار باشند. سومريه نيوز گزارش داده است، هشت تن تاکنون در اين انفجار کشته ‌و ۱۶ تن نيز زخمي‌شده‌اند. در ميان قربانيان انفجار چندين زائر ايراني شهيد و زخمي‌شده‌اند. داعش مسئوليت اين انفجارها را برعهده گرفته است.رئيس اورژانس ايران از قطعيت شهادت 7 زائر ايراني در سامرا خبر داد.پيرحسين کوليوند؛ رئيس مرکز اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به حادثه تروريستي سامرا، گفت: از 10 زائر که اعلام مي‌شود در اين حادثه به شهادت رسيده‌اند، شهادت 7 زائر قطعيت پيدا کرده‌است.وي با اعلام اينکه مصدومان و مجروحان اين حادثه 60 نفر است، افزود: هنوز مشخص نيست که از اين تعداد، چند نفر زائر ايراني هستند. رئيس اورژانس کشور از آماده‌باش آمبولانس هوايي اورژانس خبر داد و گفت: به محض اينکه عراق اعلام کند؛ مجروحان ايراني، توسط آمبولانس‌هاي هوايي به بيمارستان‌هاي تهران منتقل مي‌شوند.
ادامه پيشروي‌ها در حومه موصل
حيدر عبادي، نخست وزير عراق که از خطوط مقدم نبرد موصل بازديد مي‌کرد اعلام کرد اين شهر به زودي از کنترل شبه‌نظاميان داعش در خواهد آمد.او به نيروهاي گروه تروريستي داعش هشدار داد براي زنده ماندن اسلحه‌ها را زمين بگذارند و تسليم شوند.موصل که براي حدود دو سال در کنترل داعش بود و به پايتخت اين گروه در خاک عراق بدل شده بود، در هفته‌هاي اخير با حمله سنگين نيروهاي دولتي و نيروهاي شبه‌نظامي‌حامي‌دولت روبرو شده است.هشدار عبادي به گروه تروريستي داعش در حالي شکل گرفته که نيروهاي دولت عراق موفق به پيش‌روي در مناطق شرقي حومه موصل شده‌اند. عمليات بازپس‌گيري موصل تمرکز خود را بر پيش‌روي از سمت شرق اين شهر قرار داده است؛ با گذشت بيش‌ از دو هفته از آغاز مرحله پاياني عمليات آزادسازي موصل، درگيري‌ها اکنون در شرق اين شهر گره خورده و کار به جنگ تن‌به‌تن کشيده شده است، جنگي که داعش با توجه به‌امادگي‌هاي قبلي براي آن توانايي مانور بالايي براي اين جنگ دارد. گرچه نيروهاي عراقي در اطراف شهر و به ويژه در حاشيه جنوبي پيشروي‌هاي مهمي‌به دست آورده‌اند. نيروهاي عراقي که وارد شهر موصل شده‌اند اکنون در 9 محله در ساحل شرقي شهر و دو محله در شمال آن در حال نبرد با داعش هستند و چند محله نيز به طور کامل تحت کنترل آنهاست، گرچه به گفته فرماندهان ميداني در 24 ساعت گذشته مجبور شده‌اند از دست‌کم سه محله عقب‌نشيني کنند.
پس از تشييع در امجديه
در حضور هزاران نفر از پيشکسوتان فوتبال، مسئولان و مردم علاقمند به منصور پورحيدري، پيکر اين مرحوم در ورزشگاه شيرودي تشييع و در نهايت در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
ديروز از ساعت‌هاي اوليه صبح صدها نفر از دوستداران منصور پورحيدري، مسئولان و پيشکسوتان باشگاه استقلال و تيم‌ ‌ملي با حضور در در ورزشگاه شيرودي (امجديه) پيکر منصور پورحيدري «پدر استقلال» را تشييع کردند.
در اين مراسم چهره‌هاي ورزشي به همراه جمعي از علاقمندان به آن مرحوم حضور داشتند. از جمله چهره‌هاي سرشناس در اين مراسم مي‌توان به مسعود سلطاني‌فر، حسن غفوري فرد، علي پروين، کيومرث‌هاشمي، محمد دادگان، عادل فردوسي‌پور، علي کريمي، علي کفاشيان، مهدي محمد نبي، برانکو ايوانکوويچ، علي اکبر طاهري، محمود خوردبين، مرتضي و مهدي فنوني‌زاده، حسين فرکي، فرهاد مجيدي، عليرضا منصوريان، مهدي رحمتي، احمدرضا عابدزاده، فرامرز ظلي، حسين کلاني، مهدي مناجاتي، عبدالحميد احمدي، ناصر ابراهيمي، حسين ترابپور، عبدالصمد مرفاوي، عزيزالله محمدي، پرويز برومند، صادق درودگر، شاهرخ شهنازي، آرش ميراسماعيلي، مناف‌هاشمي، شهاب جهانيان، بهتاش فريبا، امير حاج رضايي، سيدرضا افتخاري، محمد مايلي کهن، ستار همداني، ميرشاد ماجدي، علي موسوي،‌ عليرضا نيکبخت واحدي، حميد استيلي، اميدوار رضايي، جعفر کاشاني، پرويز مظلومي، ناصر نوآموز، جلال طالبي، عباس کردنوري، علي جباري، جواد قراب، فرشاد پيوس، محسن مهرعليزاده، محمد پنجعلي، امير قلعه‌نويي،‌هادي عقيلي، امين منوچهري، وحيد طالب‌لو، محمد نوازي، عنايت آتشي، شاهرخ شهنازي، حسن زماني، سيروس دين محمدي و اصغر حاجيلو، موسي سلامت و .... اشاره کرد.
در اواخر اين مراسم برانکو ايوانکوويچ، سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس به همراه دکتر سلطاني فر وزير ورزش و جوانان حاضر شدند.
در حالي که خيلي تلاش شده بود اين مراسم با نظم و ترتيب خاصي برگزار شود اما شلوغي بيش از حد داخل چمن ورزشگاه شيرودي (امجديه) مشکلاتي را به همراه آورده بود و برخي از هواداران در اين ميان از روي سکو مي‌پريدند که اين مساله با واکنش مجري مراسم همراه شد. او از هواداران خواست تا وارد زمين نشوند چراکه چند خبرنگار خارجي اين مراسم را پوشش مي‌دهند و اين مساله وجهه خوبي را نخواهد داشت.
 روز داغ سلفي‌هاي بي‌پايان
در حالي که باشگاه استقلال رسما از هوادارانش خواسته بود از گرفتن عکس سلفي در اين مراسم خودداري کنند بارها و بارها و در طول برنامه بازار گرفتن عکس سلفي داغ بود و مشخصا در اين زمينه همکاري زيادي از سوي هواداران انجام نمي‌شد.
در پايان مراسم، علي پورحيدري با رفتن به سمت هواداران استقلال، درحالي که به شدت گريه مي‌کرد از آنها تشکر کرد. در همين زمان هواداران استقلال با او همدردي مي‌کردند.
با وجود برنامه‌ريزي‌هاي قبلي، بي‌نظمي‌هاي عجيبي در برگزاري اين مراسم شکل گرفته بود. به طوري که ماموران يگان ويژه‌ به خبرنگاران و تعدادي از مسئولان اجازه حضور در کنار زمين را ندادند.
روزنامه پيروزي در اقدامي‌شايسته براي ابراز همدردي با خانواده پورحيدري و جامعه فوتبال، 5000 پوستر زنده‌ياد منصور پورحيدري را در مراسم تشييع و تدفين آن مرحوم پخش کرد.
 سلطاني‌فر: آسمان هم براي پورحيدري اشک ريخت
وزير ورزش و جوانان که در مراسم تشييع پيکر منصور پورحيدري، پيشکسوت تيم‌ ‌ملي و باشگاه استقلال شرکت کرده بود، گفت‌: درگذشت ايشان ضايعه بزرگي براي فوتبال، ورزش و ملت ايران بود. پورحيدري انساني با اخلاق و با تعصب بود که متاسفانه او را از دست داديم.
سلطاني‌فر با اشاره به بارش صبحگاهي باران گفت‌: امروز همه عزادار فقدان پورحيدري هستيم و حتي آسمان هم براي او اشک ريخت.
او افزود: پورحيدري از قهرماناني است که در ورزش ايران درخشيد و هميشه در قلب مردم خواهد بود. او بايد الگوي جوانان و فوتباليست‌هاي ما باشد. يک بار ديگر درگذشت اين مرد بزرگ را به خانواده‌ او و جامعه فوتبال تسليت مي‌گويم.
پيکر منصور پورحيدري پس از تشييع در امجديه براي خاکسپاري به بهشت زهرا منتقل شد.
پيکر پدر استقلال در نهايت ظهر ديروز در قطعه نام آوران و در کنار آرامگاه همايون بهزادي به خاک سپرده شد.
پورحيدري طي دو سال اخير از بيماري سرطان رنج مي‌برد و روز جمعه ۱۴ آبان ۹۵ چشم از دنيا فروبست. پورحيدري دو بار با استقلال قهرمان قاره آسيا شده بود و در تيم ملي ايران هم ضمن قهرماني در اين قاره، افتخارات بين المللي زيادي داشت.
 24 استقلال هم ابدي شد
پس از درگذشت‌هادي نوروزي که عدد ۲۴ را به عنوان يک نماد در فوتبال ايران به يادگار گذاشت حالا اين عدد در غم درگذشت منصورخان پورحيدري نيز مدام به چشم مي‌خورد.
زنده ياد منصور پورحيدري که به عنوان "پدر استقلال" از او ياد مي‌شود متولد سال ۱۳۲۴ است و اين درحاليست که باشگاه محبوب او نيز در سال ۱۳۲۴ تأسيس شده است به همين دليل سال ۲۴ سال مهمي‌در تاريخ باشگاه استقلال محسوب مي‌شود سالي كه يك پيوند ۷۱ ساله را براي استقلالي‌ها به يادگار گذاشت. پيوندي كه به رغم فقدان منصورخان پورحيدري تا ابد ناگسستني باقي خواهد ماند.
واکنش رشيدپور به خبر درآمدزايي از فوت پورحيدري
رضا رشيدپور با انتشار متني در اينستاگرام خود در مورد آنچه به عنوان درآمدزايي برنامه «حالا خورشيد» از درگذشت منصور پورحيدري مطرح شده، توضيح داد.
به نقل از «خبرآنلاين»، رشيدپور در اين‌باره نوشت: «من با کمال احترام از حساسيت برخي رسانه‌ها در خصوص شائبه درآمدزايي از محل خبر فوت مرحوم منصور حيدري عزيز سپاسگزارم. نکته مهم و قابل دقتي است. اما کاش قبل از انتشار خبر و خدشه به حيثيت يک گروه برنامه‌ساز، زحمت کوچکي مي‌کشيديد و استعلام مي‌فرموديد. ما که هميشه با افتخار در دسترس شما بوده‌ايم. عزيز دل برادر، پيامک‌هاي برنامه من از نوع ارزش افزوده نيست و هيچ درآمدي برايمان ندارد. تنها امکاني براي سرشماري و نظرسنجي است.
نشاني را اشتباه‌امده‌ايد. حالا به فرض شوخي، شرکت مخابرات درآمد تمام صدهزار پيامک را بلافاصله به حساب من بريزد. يعني کلا مي‌شود يک ميليون و ششصد هزار تومان! همکار نازنين رسانه‌اي، من را چند مي‌فروشي؟! رفيق حسابي، ما هر روز بيش از پنج ميليون تومان به مردم جايزه مي‌دهيم. البته با افتخار ما به خاطر تذکر برخي از بينندگان برنامه، حاميان مالي دست به نقد را نپذيرفته‌ايم حالا بياييم از محل ختم صلوات براي يک اسطوره درآمد جمع کنيم؟!
ان‌شاءالله که انتشار گسترده اين خبر کذب از روي دلسوزي و جهت اصلاح برخي رفتارهاي ناهنجار در اين عرصه بوده و لاغير. ترجيح مي‌دهم از اين زاويه نگاه کنم و ضمن عرض ارادت مجدد به همه همکاران خوبم در رسانه‌هاي مختلف، تاکيد کنم که من هرگز شرافت و تعهد کار رسانه‌اي و افتخار روزنامه‌نگاري را با تمام دنيا عوض نخواهم کرد.
امروز صد هزار نفر، هم‌نفس با ما براي شادي روح منصورخان صلوات فرستادند. يک جرعه از اين صدهزار ما را بس.»
کلافگي فردوسي‌پور از سلفي بگيرها
يکي از شخصيت‌هاي سرشناسي که در مراسم تشييع پيکر منصور پور حيدري حضور داشت عادل فردوسي پور بود که لحظات سختي را پشت سر گذاشت. چراکه حاضران در مراسم تشييع با گرفتن سلفي بسيار وي را کلافه کرده بودند.
عذرخواهي عباس جديدي بابت عکس حاشيه‌ساز
حضور اهالي ورزش و هنر و سياست در بيمارستان و ملاقات با منصور پورحيدري طي روزهاي اخير با حواشي زيادي همراه بوده است اما تاريک‌ترين عکس از اين ملاقات‌ها از قهرمان سابق کشتي ايران منتشر شد، جايي که ديدن جسم نيمه جان منصور پورحيدري و ژست آقاي قهرمان سابق به مذاق خيلي‌ها خوش نيامد و اهالي ورزش را بابت اين اتفاق دل چرکين کرد.
عباس جديدي که پيش از اين بارها تلاش کرده بود مسئوليت انتشار اين عکس‌ها را از خود سلب کند، با فشاري که طي روزهاي اخير متحمل شد بالاخره راضي به انتشار متني کوتاه در صفحه رسمي‌اش در اينستاگرام شد و از اهالي ورزش و خصوصا خانواده پورحيدري و استقلال بابت انتشار اين عکس عذرخواهي کرد.
 تشکر خانواده پورحيدري از حضور مردم
خانواده مرحوم منصور پورحيدري به دنبال حضور مردم در تشييع پيکر پيشکسوت استقلال بيانيه‌اي منتشر کردند. اين پيام به شرح زير است:
«پورحيدري عاشق استقلال بود، عاشق تيمي‌که زندگي‌اش را براي موفقيت آن وقف کرده بود. در تمام اين سال‌ها مي‌گفت اول استقلال و بعد زندگي، درکش کرده بوديم و به عشقش احترام مي‌گذاشتيم. امروز اما تازه مفهوم "عشق منصور به استقلال" را فهميديم، عشقي که به او خانواده‌اي بزرگتر از خانواده پورحيدري داده بود، خانواده‌اي به نام استقلال و فوتبال...
ديروز و امروز سخت‌ترين و تلخ‌ترترين لحظات زندگي‌مان را تجربه کرديم؛ لحظاتي که در آن ديگر نفس پدر همراهي‌مان نمي‌کرد، لحظاتي بدون حضور پراقتدار و مهربان و عاشقش. سخت بود نفس کشيدن در اين فضا و سخت بود ديدن آسماني که‌امروز در فراغش حتي ديگر آبي هم نبود، اما آنچه مرحمي‌بود بر دل پردردمان، پرتو عشقي بود که پدر سال‌ها براي‌مان کاشت تا امروز و در اين لحظات تنها نباشيم. حضور پرشور و پر از عشق‌تان، در روزي که انگار تمام خانواده براي نبود پدر مي‌گريست مرحمي‌براي زخم‌مان بود، براي نفس کشيدن دوباره.
عشق پدر به استقلال، امروز با عشق خانواده فوتبال به منصور پورحيدري و ما معناي جديدي پيدا کرد؛ آنقدر که بتوانيم روي پا بايستيم و بگوييم سپاس بيکران از شما خانواده فوتبال و استقلال و حتي پرسپوليسي‌هاي عزيز که در ابري‌ترين روز زندگي‌مان همراه‌مان بوديد، در روزي که منصور نبود، روزي که پدر براي هميشه آرام گرفت...»