ارتقاي سهم ايران از صادرات فرآورده‌هاي نفتي
سهم ايران پس از برجام در زمينه صادرات فرآورده‌هاي نفتي در خاورميانه به ١٣,٧ درصد ارتقا يافت.
منصور رياحي، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به خبرنگار شانا گفت: سهم ايران از صادرات فرآورده‌هاي نفتي در خاورميانه با رشد ١٣,٧ درصدي، امسال به ٦٤ ميليون ليتر رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا سال آينده از مرز ٨٠ ميليون ليتر عبور کند. وي افزود: ايران براي نخستين بار پس از ١٠٠ سال به صادرکننده پايدار فرآورده‌هاي نفتي تبديل شده و روزانه ٤٠٠ هزار بشکه فرآورده (٥٠ ميليون ليتر نفت‌کوره و ١٤ ميليون ليتر نفت‌گاز ) صادر کرده است. به گفته وي، توانايي افزايش صادرات تا روزانه ٨٠ ميليون ليتر در کشور وجود دارد.

همکاري 61 شرکت با مناطق نفتخيز
مدير امور فني شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: ۶۱ شرکت خارجي و داخلي علاقمند به همکاري در توسعه ميادين نفتي اين شرکت در قالب قراردادهاي جديد نفتي هستند.
حميد دريس در مراسم انعقاد تفاهمنامه شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب با شرکت پرگس اظهار کرد: تصميم کلي وزارت نفت بر اين قرار گرفته که توسعه مخازن نفتي و گازي و افزايش توليد را با سبدي از مدل‌هاي قراردادي و نه يک مدل خاص انجام بدهد، همانطور که مصوبه دولت هم به آن اشاره دارد.
وي گفت: در کنار مدل‌هاي ديگر، مدل مناطق نفتخيز جنوب با توجه به شرايط خاص مخازن تحت مديريت طراحي شده است.

انصراف نمايندگان از طرح سوال از زنگنه

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌از انصراف برخي نمايندگان درخصوص سوال خود از وزير نفت درخصوص قراردادهاي جديد نفتي خبر داد. به گزارش ايلنا، غلامرضا کاتب در جريان نشست علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به انصراف نمايندگان از طرح سوال از وزير نفت، گفت: تعدادي از نمايندگان مجلس از طرح سوال از وزير نفت درخصوص تاثير الگوي جديد قراردادهاي نفتي در تضعيف استقلال کشور انصراف دادند. سوال ۱۲ نماينده در رابطه با تأثير الگوي جديد قراردادهاي نفتي در تضعيف استقلال کشور در پايان جلسه علني روز گذشته از سوي هيات رييسه مجلس اعلام وصول شده بود و اين نمايندگان امروز از طرح سوال خود انصراف دادند.



با قطعي گاز و برق صنايع، نيروگاه‌ها و ادارات دولتي شهرهاي شمالي و غربي صورت گرفت؛
با وجود افزايش بي‌سابقه توليد گاز، با ورود يک جبهه هواي سرد به برخي شهرهاي شمال و غرب کشور، مشترکان با افت فشار و يا قطعي روبرو شده و گاز تعدادي از صنايع و نيروگاه‌ها هم قطع شده است.
با وجود افزايش بي‌سابقه توليد گاز، با ورود يک جبهه هواي سرد به برخي شهرهاي شمال و غرب کشور، مشترکان با افت فشار و يا قطعي روبرو شده و گاز تعدادي از صنايع و نيروگاه‌ها هم قطع شده است. به نقل از مهر، ظرفيت توليد گاز طبيعي ايران در حالي از ابتداي فعاليت دولت يازدهم تاکنون بالغ بر ۱۵۰ ميليون مترمکعب با توسعه و راه‌اندازي فازهاي جديد پارس‌جنوبي افزايش يافته که با ورود اولين جبهه هواي سرد پاييزي به کشور، شبکه گاز با افت فشار مواجه شده است. بر اين اساس، فشار گاز در برخي از شهرهاي استان مازندران در شمال کشور و شهرهاي استان ايلام در غرب کشور، با افت شديد همراه شده است.
از سوي ديگر با توجه به آغاز افت شديد فشار گاز در شهرهاي شمال و غرب کشور، قطع گاز صنايع و نيروگاه‌هاي برق هم آغاز و هم اکنون اين واحدهاي صنعتي و نيروگاهي، به‌جاي گاز طبيعي از سوخت مايع استفاده مي‌کنند.
محمداسماعيل ابراهيم‌زاده، مديرعامل شرکت گاز مازندران امروز با تائيد افت فشار گاز در سطح شهرهاي استان مازندران، گفت: علت افت فشار گاز در اين استان حاشيه‌اي درياي خزر، مصرف زياد مشترکان به خاطر بارش برف و سرماي هوا بوده است. اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه مازندراني‌ها در طول ۲۴ ساعت گذشته، بيش از ۲۶ ميليون مترمکعب گاز مصرف کردند که ۲۰ درصد بيشتر از ميانگين مصرف استان بوده است، تصريح کرد: با توجه به اطلاع‌رساني قبلي، صنايع بزرگ نظير نيروگاه نکا، کارخانه‌هاي سيمان و صنايع چوب و کاغذ از شب گذشته مصرف سوخت جايگزين را آغاز کردند.
وي، افزود: با توجه به ادامه سرما و يخبندان پس از بارندگي روزهاي آينده، گاز ادارات دولتي از بعداز ظهر چهارشنبه قطع خواهد شد تا افت فشار، موجب قطع گاز مشترکان خانگي نشود. از سوي ديگر همزمان با افت فشار در شهرهاي شمال کشور، گاز در برخي از شهرهاي غرب کشور هم قطع شده است.
در همين حال مسئولان شرکت ملي گاز، دليل قطع اين حامل انرژي در برخي از شهرهاي غرب کشور به ويژه استان ايلام را، مشکلات فني اعلام مي‌کنند. روح‌اله نوريان، مديرعامل شرکت گاز استان ايلام با بيان اينکه روز گذشته به دليل عملکرد شير اتوماتيک (LBV) ايستگاه سي جي اس (CGS) ورودي شهر ايلام، گاز تعدادي از مشترکان اين شهر قطع شد، تاکيد کرده است: قطع گاز تعدادي از مشترکان گاز شهر ايلام، ارتباطي به افت فشار و کمبود گاز ندارد و يک مشکل فني است.

توليد افزايش يافت، گازها باز هم قطع مي‌شود

به هر حال، افت فشار و يا قطعي گاز در برخي از شهرهاي شمال و غرب کشور در حالي با ورود اولين جبهه هواي سرد زمستاني آغاز شده که در طول سه سال نخست فعاليت دولت يازدهم، توليد گاز ايران به طور متوسط روزانه بيش از ۱۵۰ ميليون مترمکعب افزايش يافته است. در عين حال در طول سه سال گذشته تاکنون، طرح توسعه فازهاي ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و بخش‌هايي از فاز ۱۹ پارس‌جنوبي در مدار بهره‌برداري قرار گرفته‌اند و با وجود ثبت رکوردهاي گازرساني در بخش‌هاي مختلف در هشت ماهه نخست امسال؛ اما باز هم همچون سال گذشته با ورود يک جبهه هواي سرد، گاز تعدادي از مشترکان با افت و يا قطعي همراه شده است.
بر اساس آخرين گزارش رسمي‌شرکت ملي گاز، ميزان مصرف گاز در هفته جاري حدود ۱۰۰ ميليون مترمکعب در بخش خانگي نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، افزايش يافته است. بر همين اساس با وجود اينکه پيش‌بيني مي‌شود موج سرما تا پايان هفته ادامه يابد و در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه به اوج خود برسد که اين سرما، مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي را به ۴۴۰ ميليون مترمکعب در روز مي‌رساند. متوسط مصرف گاز خانگي درحالي براي زمستان امسال شايد به ۴۴۰ ميليون مترمکعب در روز برسد که در طول سال‌هاي گذشته، حتي رکورد مصرف بيش از ۴۵۰ ميليون متر مکعب گاز در يک روز به ثبت رسيده بود و در آن ايام، ظرفيت توليد گاز به ميزان امروز افزايش نيافته بود.
در همين حال تماس تلفني با مجيد بوجارزاده، سخنگو و روابط عمومي‌شرکت ملي گاز به منظور پيگيري دلايل وقوع افت فشار و قطعي گاز در برخي از شهرهاي کشور، بي‌نتيجه مانده و به نظر مي‌رسد مديران اين بخش حاضر به پاسخگويي نيستند.

5 درصد از خط‌هاي اصلي برق مازندران قطع است

همچنين مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران گفت: بارش برف و باران سبب شد تا 5 درصد از خط‌هاي اصلي برق مازندران قطع شود. قاسم شهابي در گفتگو با فارس، اظهار کرد: کاهش دما و بارش برف از سه‌شنبه شب سبب قطعي برق مناطق بالا دست برخي از مناطق مازندران شد.
وي با اشاره به اينکه دو خط برق در مناطق بالا دست سوادکوه و سوادکوه شمالي قطع شده است، افزود: بارش برف پاييز از نيمه شب گذشته موجب قطعي 25 خط برق در شهرستان آمل شده است. مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران، تصريح کرد: 5 درصد از خط‌هاي اصلي برق در مازندران قطع است. اين مسئول با اعلام اينکه همکاران شرکت توزيع برق در آمل مستقر و در حال رفع مشکل قطعي برق در اين مناطق هستند، ادامه داد: اگر راه‌هاي مواصلاتي در مناطق بالا دست سوادکوه و آمل از پوشش برف باز شود کار اتصال برق سريع‌تر انجام مي‌شود.
شهابي با بيان اينکه در حال حاضر شاهد بارش برف در مازندران هستيم، خاطرنشان کرد: اگر تا عصر چهارشنبه مشکل ويژه‌اي در انجام ماموريت کاري ما پيش نيايد برق مناطقي که دچار قطعي شدند وصل مي‌شود. وي اصلاح درختان در حين رفع مشکلات شبکه برق را از اقدامات جدي دانست و گفت: با کاهش دما و بارش برف و باران شديد شکسته شدن و فرود درختان بيشتر آسيب را به شبکه برق استان وارد مي‌کند. همچنين مديريت بحران استانداري مازندران آخرين وضعيت مناطق برفي را اعلام کرد.
علي ‌اصغري احمدي مديرکل مديريت بحران استانداري مازندران با بيان اينکه اين توده هواي سرد از سيبري ابتدا وراد شرق استان شده است، گفت: در برخي از مناطق استان 40 سانتي متر برف مشاهده مي‌شود. وي افزود: اين توده هواي سرد و بارش برف تا جمعه ادامه دارد و روز جمعه از استان خارج مي‌شود.
احمدي گفت: جاده فيروزکوه که صبح چهارشنبه به علت بارش برف بسته شده بود، بازگشايي شد و در حال حاضر همه جاده‌هاي مازندران باز است. مديرکل مديريت بحران استانداري مازندران افزود: راه‌هاي فرعي استان مانند آلاشت و بلده و روستاهاي اطراف آن به علت برف بسته است و بازگشايي اين راه‌ها نيز در حال انجام است. احمدي گفت: همچنين چند اصله درخت سبب قطع راه ارتباطي قطار در جاده شيرگاه و اختلال در حرکت قطارها شده بود، اکنون بازگشايي شد. وي افزود: مشکل برق شهرهاي آمل و سوادکوه شمالي حل شد و برق منطقه چمستان نيز در حال وصل شدن است.
مديرکل مديريت بحران استانداري مازندران گفت: در حال حاضر قطعي گاز در استان نداريم و براي جلوگيري از قطع شدن گاز خانگي، گاز صنايع پر مصرف قطع شده است.
احمدي افزود: با توجه به برودت هوا به خصوص از امشب، از قبل به کشاورزان در خصوص آسيب به مرکبات هشدار داده شد.
وي گفت: کشاورزان براي کم کردن خسارت‌ها مي‌توانند با کارشناسان جهاد کشاورزي مشورت کنند.

حدود يک هفته به اجلاس ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) اوپک مانده و قرار است در اين نشست که هدف آن دستيابي به کاهش ميزان توليد اوپک است، با تعيين سهميه توليد هر عضو، سرنوشت قيمت نفت در بازارهاي جهاني تغيير کند.
حدود يک هفته به اجلاس ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) اوپک مانده و قرار است در اين نشست که هدف آن دستيابي به کاهش ميزان توليد اوپک است، با تعيين سهميه توليد هر عضو، سرنوشت قيمت نفت در بازارهاي جهاني تغيير کند. لزوم کاهش سهميه توليد هر عضو در حالي مطرح مي‌شود که به نظر مي‌رسد برخي از اعضا با ارائه دلايل مختلفي همچنان بر افزايش ميزان توليد خود اصرر دارند. به نقل از ايسنا، ايران يکي از کشورهايي است که روي حرف خود مبني بر رسيدن به ميزان توليد پيش از تحريم‌ها ايستاده و با وجود اينکه اعضاي ديگر پيش از اين ايران را از کاهش توليد معاف کرده بودند، طبق گفته برخي رسانه‌ها در جلسه اخير کارشناسان اوپک، از ايران خواسته شده ۱۳۰ هزار بشکه، توليد نفت خود را نسبت به ماه اکتبر کاهش دهد.

سناريوي کاهش توليد، مورد قبول ايران نيست

يک مقام مسئول در مورد اين موضوع گفت: نمي‌توان گفت اين موضوع صحت دارد يا خير، سناريوهاي مختلفي در جلسات مطرح مي‌شود که ممکن است يکي از آن‌ها کاهش توليد باشد که اين سناريو مورد قبول ايران قرار نگرفته است. سناريوهاي مختلفي به منظور کاهش توليد اوپک از ۳۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه مطرح مي‌شود اما ايران با هيچ کاهشي از وضع توليد موجود خود موافقت نکرده و نخواهد کرد و اين موضوع در جلسه اخير کارشناسان اوپک اعلام شد.
وي با تاکيد بر اينکه تلاش همه اعضا به سمت توافق براي توزيع ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه است، افزود: ايران هم از اين تلاش حمايت مي‌کند و اصول چنين تفاهمي‌موجب مي‌شود که غير اوپک و روسيه هم به اين جمع بپيوندند و ميزان توليد نفت خود را کاهش دهند و همه اين اتفاقات به افزايش قيمت نفت کمک خواهد کرد. اميدواريم چنين توافقي به نتيجه برسد.
اين مقام آگاه با اشاره به اصرار عراق مبني بر افزايش ميزان توليد به دليل جنگ با داعش نيز توضيح داد: هر کشوري به دلايل مربوط به خود سعي در مشارکت کمتري در کاهش توليد دارد. ليبي به دليل نا آرامي‌سياسي، نيجريه به دليل حضور بوکو حرام، عراق به دليل جنگ با داعش و ايران به دليل اينکه مي‌خواهد به شرايط قبل از تحريم‌ها برسد سعي دارند در اين توافق سهم بيشتر را به گردن کساني بيندازند که بيشتر توليد کرده‌اند، زيرا افزايش توليد اين کشورها به دليل کاهش توليد در ليبي، نيجريه، ايران و عراق بوده است. اين بحث‌ها ادامه دارد تا کشورها يکديگر را قانع کنند اما گام‌ها به سمت توافق است.
با اين حال، همچنان بايد منظر ماند و ديد ايستادگي ايران بر سر حرف خود مبني بر عدم مشارکت در کاهش ميزان توليد تا کجا ادامه دارد و آيا کشورهاي ديگر با معافيت ايران از کاهش ميزان توليد موافقت مي‌کنند يا خير.

يک مقام مسئول، اعلام کرد: به زودي شرکت مناطق نفت‌خيز جنوب ايران و شلمبرژه انگليس يک تفاهم‌نامه جديد همکاري در صنعت نفت امضا مي‌کنند.
يک مقام مسئول، اعلام کرد: به زودي شرکت مناطق نفت‌خيز جنوب ايران و شلمبرژه انگليس يک تفاهم‌نامه جديد همکاري در صنعت نفت امضا مي‌کنند.
به نقل از شرکت ملي نفت، بيژن عالي‌پور با اشاره فعاليت‌هاي انجام‌شده در مناطق نفت‌خيز براي افزايش توليد نفت کشور، گفت: مجموعه اقدامات انجام‌شده منجر به افزايش يک ميليون و ۷۰ هزار بشکه‌اي توليد نفت‌خام ايران شده است.
مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با اعلام اينکه افزايش توليد نفت ايران طي ماههاي گذشته منجر به شگفتي جامعه بين‌المللي شده است، تصريح کرد: پس از اجرايي شدن برجام، بيش از ۲۵ هزار اقلام مهندسي، پنج هزار مورد تعميرات، ۵ هزار مورد اصلاحيه فرآيندي و بيش از ۲۵۰ هزار تعميرات اساسي توربين انجام شد که منجر به شگفتي کشورهاي حوزه خليج‌فارس به ويژه عربستان سعودي شده است.
اين مقام مسئول، افزود: شرکت مناطق نفت‌خيز جنوب، چهار ميدان براي توسعه دارد که در قالب مدل جديد قراردادي، پس از انجام مطالعات اوليه به مناقصه گذاشته مي‌شود. وي همچنين با اشاره به ۶۰ جلسه برگزار شده با اعضاي کنسرسيوم توسعه اين ۴ ميدان نفتي، بيان کرد: در مديريت فني نفت‌خيز جنوب، پس از بررسي محتواي اين جلسات به نتيجه رسيديم امروز اين تفاهم‌نامه را با اعضاي کنسرسيوم پرگس و دانشگاه شريف تهران به‌امضا برسانيم.
حميد دريس، مدير امور فني شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب هم با اشاره به تصميم وزارت نفت براي توسعه هرچه بيشتر مخازن نفتي و گازي در کشور، گفت: براي توسعه اين مخازن، سبدي از مدل‌هاي قراردادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و موضوع نوع قرارداد نيست؛ بلکه توليد و توسعه اولويت وزارت نفت است.
وي به تصويب مدل قراردادهاي جديد شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از سوي هيأت مديره شرکت ملي نفت ايران اشاره کرد و يادآور شد: در کنار مدل‌هايي همچون بيع‌متقابل و مدل جديد قراردادهاي موسوم به IPC، شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با توجه به شرايط مخازن تحت مديريت خود، مدل قراردادي ويژه‌اي دارد که پس از تأييد از سوي هيأت‌مديره، به مناطق ابلاغ شده است.
مدير امور فني شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با بيان اينکه ۶۱ شرکت خارجي بر اساس اين مدل قراردادي براي همکاري ابراز تمايل کرده‌اند، تاکيد کرد: در مذاکراتي که با ۳۳ شرکت داشته‌ايم، به زودي موافقت‌نامه‌هايي را به‌امضا مي‌رسانيم.
وي با اشاره به‌امضاي نخستين تفاهم‌نامه در قالب قراردادهاي جديد مناطق نفت‌خيز جنوب، خاطرنشان کرد: در هفته آتي تفاهم نامه‌اي با شرکت شلمبرژه انگليس امضا مي‌کنيم.
بیستمین جشنواره فرهنگی- ورزشی ایثارگران شرکت ملی گاز ایران از تاریخ 1 لغایت 7 آذرماه با حضورحدود 500 ایثارگر در هفت رشته ورزشی فوتسال، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، شطرنج، پرتاب وزنه و دارت در شهر اصفهان در حال برگزاری است.
بیستمین جشنواره فرهنگی- ورزشی ایثارگران شرکت ملی گاز ایران از تاریخ 1 لغایت 7 آذرماه با حضورحدود 500 ایثارگر در هفت رشته ورزشی فوتسال، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، شطرنج، پرتاب وزنه و دارت در شهر اصفهان در حال برگزاری است. به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، رئیس امور ایثارگران شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: هدف از اجرای این جشنواره، تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در راستای توجه ویژه به قشر ایثارگر، ارتقای روحیه و سلامتی همکاران جانباز، آشنایی بیشتر ایثارگران با یکدیگر و تحکیم اخوت و همبستگی عزیزان، تقویت باورهای معنوی و حضور پرصلابت در عرصه های سازمانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. محمدرضاحصارکی زاد، تکریم مقام شامخ ایثارگران را تکریم ارزش های والای انسانی دانست و با بهره گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری، بر لزوم خدمت رسانی به این شهیدان زنده انقلاب تأکید کرد. وی، با یادآوری دوران دفاع مقدس، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و فعالیت مستمر در راه کسب رضای الهی را از مهم ترین وظایف برشمرد. رئیس امور ایثارگران شرکت ملی گاز ایران ضمن تشکر از شرکت گاز استان اصفهان و همکاران اجرایی این دوره از مسابقات، اقدامات امور ایثارگران در راستای تکریم مقام ارزشمند این قشر عظیم و عزیز را تشریح کرد و گزارشی از مراحل برنامه ریزی و اجرای این جشنواره ارائه داد.  حصارکی زاد اظهار امیدواری کرد:تا با برنامه ریزی های صورت گرفته، این دوره از مسابقات به نحو احسن انجام پذیرد و ایجاد روحیه نشاط و تعالی در همکاران ایثارگر درخدمت رسانی و انجام وظایف سازمانی آنان موثر باشد. همچنین در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان، توجه و اهمیت دادن به جایگاه جانبازان و ایثارگران، حفظ سلامت و تقویت روحیه نشاط انگیز این همکاران , ... از دستاوردهای برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
قيمت نفت بلاتکليف تا نشست اوپک
قيمت نفت درپي ترديد درباره نتيجه نشست کارشناسان بلندپايه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) تقريبا بدون تغيير باقي ماند. به نقل از ايسنا، نامعلوم بودن نتيجه نشست دو روزه کميته بلندپايه اوپک درباره جزئيات توافق تثبيت سطح توليد، سبب افزايش ترديدها در بازار معاملات اين کالا شد. به همين علت ديروز قيمت نفت نوساني در حد يک دلار داشت. قيمت هر بشکه نفت خام برنت در پايان معاملات ديروز با ٢٢ سنت رشد، به ٤٩ دلار و ١٢ سنت براي هر بشکه رسيد و قيمت شاخص دبليو تي آي آمريکا با ٢١ سنت کاهش ٤٨ دلار و ٣ سنت شد. جيمز ويليامز، رئيس موسسه مشاوره انرژي «دبليو تي آر جي» در آرکانزاس گفت: تا نشست ٣٠ نوامبر اوپک مسير واضحي براي تصميم‌گيري درباره قيمت نفت وجود ندارد؛ بنابراين بازار نفت در هفت روز باقي مانده تا اين نشست در ترديد به سر خواهد برد. وزيران نفت و انرژي اين سازمان قرار است ٣٠ نوامبر در وين گردهم آيند تا درباره سطح توليد هر يک از اعضا رايزني و توافق اوليه تثبيت سطح توليد را نهايي کنند.

توسعه 4 ميدان نفتي کشور به مناطق نفتخير جنوب واگذار شده است
مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: اميدواريم انعقاد تفاهم‌نامه ميان ما و کنسرسيوم پرگس، منجر به مناقصه شود و با انجام آن شاهد افزايش توليد در ساير مناطق نفتي باشيم. به نقل از ايسنا، بيژن عاليپور در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري بين مناطق نفتخيز جنوب و کنسرسيوم بين المللي پرگس که‌امروز، سوم آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از بهمن 94 که مذاکراتي براي انعقاد قراردادهاي با الگوي مناطق نفتخيز داشتيم، پس از چندين جلسه با وزير نفت و پس از کسب مجوز از هيات مديره مناطق نفتخيز، همکاران در بخش مديريت فني بيش از 60 جلسه با 33 شرکت و کنسرسيوم داخلي و خارجي برگزار کردند که اين جلسات و بررسي‌ها منجر به‌امضاي تفاهم‌نامه‌امروز شد. وي افزود: با توجه به اين‌که توسعه چهار ميدان نفتي شامل شادگان، ‌کرنج، رگ‌سفيد و پارسي به شرکت مناطق نفتخيز جنوب واگذار شده و اين ميادين مشتمل بر 9 مخزن هستند، اميدواريم با عقد اين تفاهم‌نامه‌ها شاهد نتايج خوبي باشيم. عاليپور با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مناطق نفتخيز جنوب تصريح کرد: در اين شرکت پس از برجام همکاران اقداماتي انجام دادند که باعث شگفتي کارشناسان نفتي در دنيا شد و توانستند به حدود يک ميليون و 70 بشکه افزايش توليد برسند. وي خاطرنشان کرد: در مناطق نفتخيز اقداماتي شامل 25 هزار اقدام مهندسي درون چاهي، ‌560 هزار مورد تعمير اساسي تجهيزات بيش از 5 هزار اصلاحيه‌هاي فرآيندي و حدود 250 مورد تعميرات اساسي توربين، کمپروسور و ماشين‌هاي دوار انجام شد که باعث شگفتي وزيران عربستان و مسئولين نفتي حوزه‌هاي خليج فارس شد.

امضاي نخستين قرارداد در چارچوب قراردادي شرکت مناطق نفتخيز جنوب
نخستين تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگي مبتني بر چارچوب قراردادي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، بين اين شرکت و کنسرسيومي‌متشکل از شرکت‎هاي بين المللي امضا شد. به نقل از ايسنا، اين تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگي با هدف مطالعه ٢ ميدان کرنج (مخازن آسماري، پابده و خامي) و شادگان (مخازن آسماري و بنگستان)، صبح امروز (چهارشنبه، سوم آذر ماه) با حضور غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان، بين بيژن عاليپور، مديرعامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب و سه نماينده از کنسرسيوم پرگس متشکل از ١١ شرکت اروپايي، کانادايي، آسيايي و دانشگاه صنعتي شريف امضا شد. کنسرسيوم پرگس حداکثر ٦ ماه زمان دارد تا نتايج مطالعات خود را ارائه دهد و در صورتي که بتواند زودتر طرح اوليه توسعه ميدان‌هاي مدنظر را ارائه کند، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بر اساس اعلام شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، مطالعات ميدان‎هاي موضوع اين تفاهم‎نامه و ساير ميدان‌هاي منتخب اين شرکت به شرکت‎ها يا کنسرسيوم‎هاي ديگر نيز داده مي‌شود و بر اساس رويه‎اي که شرکت ملي نفت ايران تعيين مي‌کند، کنسرسيوم برتر براي توسعه هر ميدان مشخص خواهد شد. چارچوب قراردادي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب به پيشنهاد اين شرکت و با موافقت و ابلاغ وزير نفت، تدوين شد و پس از تصويب در هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران قابليت اجرا پيدا کرد.اين چارچوب قراردادي در مسير الگوي جديد قراردادهاي نفتي و منطبق با کليات آن و در جزئيات تابع شرايط ميادين و ساختار فني و تخصصي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب است که براي نخستين بار در صنعت نفت اجرا مي‌شود.
با اعلام و تاييد وزير نفت، چهار ميدان ‍پارسي، کرنج، رگ سفيد و شادگان شامل ٩ مخزن براي توسعه بر اساس چارچوب قراردادي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در نظر گرفته شده است که‌امروز، تفاهم‎نامه اي با هدف مطالعات ٢ ميدان از چهار ميدان نامبرده بين شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب و کنسرسيوم پرگس امضا شد. شرکت PERGAS انگليس (فعال در حوزه مهندسي و مديريت سرمايه گذاري در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاري و طراحي مهندسي)، شرکت SPEC خاورميانه (فعال در زمينه ساخت مجتمع‌هاي بهره‎برداري)، شرکت Oilserv خاورميانه (فعال در عمليات بالادستي)، شرکت LOOBY انگليس (فعال در ساخت تجهيزات سطح الارضي)، شرکت ملي نفت فيليپين (PNOC)، شرکت Standard Handson انگليس (فعال در زمينه مالي و سرمايه‌گذاري) و دانشگاه صنعتي شريف، کنسرسيوم پرگس را تشکيل مي‌دهند که شرکت PERGAS مديريت اين کنسرسيوم را
بر عهده دارد.

قيمت نفت کاهش يافت
قيمت جهاني نفت در معاملات امروز کاهش يافت و به ۴۸ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسيد. به نقل از رويترز، در حالي که بار ديگر ترديدها در مورد به نتيجه رسيدن توافق نفتي اوپک براي کاهش توليد در نشست هفته آينده اين سازمان افزايش يافته، قيمت نفت روز چهارشنبه در معاملات آسيايي کاهش يافت. در آستانه تعطيلات روز شکرگذاري در آمريکا در روز پنجشنبه و حجم پايين معاملات، تقويت ارزش دلار که هفته گذشته به بالاترين رقم در 13 سال و نيم گذشته رسيده بود نيز بر قيمت‌ها سايه افکنده است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت امروز ابتدا به دليل خوش بيني به تصميم اوپک به 49 دلار و 42 سنت رسيد، اما بعدا، 13 سنت نسبت به رقم پاياني ديروز کاهش يافت و به 48 دلار و 99 سنت رسيد.