پيشنهاد کاهش توليد اوپک به غيراوپکي‌ها 
وزير انرژي جمهوري آذربايجان انتظار دارد که پيشنهاد اوپک به کشورهاي غير عضو اين سازمان براي کاهش سطح توليد ٨٨٠ هزار بشکه در روز باشد. ناطق علي‌اف، وزير انرژي جمهوري آذربايجان پنج شنبه گفت: پيش‌بيني مي‌شود اوپک در نشست آينده، به توليدکنندگان غير عضو اين سازمان پيشنهاد کنند مجموع توليد روزانه خود را از ابتداي ژانويه ٢٠١٧ ميلادي به مدت شش ماه ٨٨٠ هزار بشکه کاهش دهند. يک منبع عضو اوپک اعلام کرد: اين سازمان قرار است در نشست ٢٨ نوامبر در وين پيشنهاد نهايي خود را درباره ميزان کاهش توليد نفت به کشورهاي غير عضو اوپک اعلام کنند. کشورهاي عضو و غير عضو اوپک قرار است دو روز پيش از نشست عادي ٣٠ نوامبر، در وين گردهم آيند.

نشست آينده اوپک با اهميت است 
نشست ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در وين، مهم‌ترين رويداد هفته جاري خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري نزدک، «نورالدين بوطرفه»، وزير انرژي الجزاير با اشاره به اهميت نشست اين هفته اوپک اعلام کرد که سفر به تهران براي رايزني درباره توافق ميان اعضاي اين سازمان ضروري است.
وي نگراني اصلي را عربستان دانست، زيرا اين کشور اعلام کرده است که اگر کشورهاي توليد کننده نفت غيرعضو اوپک، روز دوشنبه (٨ آذرماه) درنشست کارشناسان بلندپايه اعضاي اوپک حضور داشته باشند، حاضر به شرکت در اين نشست نخواهد بود.

برنامه‌هاي تأمين برق تابستان 96 کليد خورد 
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌اي تهران اظهار کرد: براي عبور مطمئن از اوج مصرف سال آينده، از اوايل پاييز امسال، عمليات اجراي 64 پروژه را آغاز کرديم. "رسول قسمت" گفت: عمليات اجرايي بخشي از اين پروژه‌ها از ابتداي سال جاري آغاز شده است و پيش‌بيني مي‌کنيم به مقطع اوج مصرف سال 96 مي‌رسند. وي افزود: تعداد ديگري پروژه نيز کليد زده شدند که هر چند به پيک مصرف نمي‌رسند؛ ولي تا پايان سال آينده قابل بهره‌برداري خواهند بود. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: در عين حال، عمليات اجراي چند پروژه ديگر نيز آغاز شد که هرچند قرار است در پيک سال 97 به بهره‌برداري برسند؛ اما مجبور هستيم کار را از هم اکنون آغاز کنيم.


چيت‌چيان: سياست‌گذاري‌هاي يکسويه چالش‌هاي انرژي را پيچيده مي‌کند
با امضاي اسناد الحاق کشورمان توسط چيت چيان نماينده جمهوري اسلامي‌ايران به منشور بين المللي انرژي ۲۰۱۵، ايران رسماً به عضويت ناظر کنفرانس بين المللي منشور انرژي درآمد.
در مراسمي‌با حضور وزير امور خارجه ژاپن، دبيرکل منشور بين المللي انرژي، وزرا و نمايندگان کشورهاي مختلف جهان در توکيو، وزير نيروي جمهوري اسلامي‌ايران اسناد الحاق کشورمان به منشور يبن المللي انرژي ۲۰۱۵ را امضا و جمهوري اسلامي‌ايران رسماً به عضويت ناظر کنفرانس بين المللي منشور انرژي درآمد. در اين مراسم کشورهاي عراق و گواتمالا و همچنين سه نهاد منطقه اي آفريقا نيز به عضويت ناظر اين سازمان درآمدند. «کيشيدا» وزير امورخارجه ژاپن در سخنان کوتاهي ابراز اميدواري کرد همکاري کشورهاي عضو منشور بتواند در مقابله با چالش‌هاي مهم پيش روي جامعه جهاني بويژه مقابله با آلودگي محيط زيست نقش مهمي‌ايفا کند.
همه کشورها از برجام حمايت کنند
وزير نيروي کشورمان گفت: برجام توافقي بين المللي است و لازم است همه کشورها از موفقيت اين توافق مهم که به نفع جامعه جهاني است حمايت کنند. همچنين حميد چيت چيان، وزير نيروي کشورمان، پس از امضاي سند الحاق جمهوري اسلامي‌ايران به اين نهاد بين المللي، در توکيو، با «فوميو کيشيدا» وزير امور خارجه ژاپن گفتگو کرد.  چيت چيان با اشاره به اينکه برنامه جامع اقدام مشترک جمهوري اسلامي‌ايران و گروه پنج به علاوه يک در خصوص موضوع هسته اي (برجام) توافقي بين المللي است، عنوان داشت که لازم است همه کشورها از موفقيت اين توافق مهم که به نفع جامعه جهاني است حمايت کنند. وي اضافه کرد: برجام فضاي جديدي براي توسعه همکاري‌هاي ايران و ژاپن به ويژه بخش انرژي و انرژي‌هاي نو فراهم کرده است.  وزير امور خارجه ژاپن نيز اظهار داشت: ژاپن همواره از کشورهاي حامي‌برجام بوده و براي موفقيت آن از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد کرد. دو طرف همچنين، در خصوص ساير موضوعات مهم در روابط دوجانبه از جمله سرمايه گذاري ژاپن در نوسازي نيروگاه‌هاي برق ايران و سفر نخست وزير ژاپن به جمهوري اسلامي‌ايران تبادل نظر کردند.
نقش ايران در تامين «امنيت انرژي جهان» بسيار تعيين کننده است
همچنين وزير نيرو کشورمان گفت: نقش جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان کشور دارنده بزرگترين منابع انرژي‌هاي فسيلي در تامين امنيت انرژي جهان بسيار تعيين کننده است. به نقل از مهر، يک روز پس از پيوستن جمهوري اسلامي‌ايران به منشور بين المللي انرژي، چيت چيان وزير نيرو کشورمان با «اوربان راسناک» دبيرکل اين نهاد بين المللي ديدار و در خصوص راه‌هاي ايفاي نقش فعال از سوي جمهوري اسلامي‌ايران در تحقق اهداف منشور گفتگو کرد. چيت چيان با اشاره به اينکه نقش جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان کشور دارنده بزرگترين منابع انرژي‌هاي فسيلي در تامين امنيت انرژي جهان بسيار تعيين کننده است، اعلام کرد که جمهوري اسلامي‌ايران براي اجراي تعهدات خود در کاهش توليد کربن و افزايش استفاده از انرژي‌هاي نو در چارچوب توافقنامه پاريس بسيار جدي است. وزير نيرو با اشاره به تجربيات جمهوري اسلامي‌ايران در ايجاد شبکه مبادله و انتقال برق با هفت کشور منطقه، پيشنهاد کرد علاوه بر خطوط انتقال نفت و گاز، تبادل برق و ايجاد شبکه‌هاي برق نيز مد نظر کشورهاي عضو قرار گيرد.
راسناک هم با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي‌ايران بازيگر مهمي‌در صحنه انرژي جهاني است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي‌ايران مي‌تواند از طريق ارائه تجربيات خود به کشورهاي عضو در حوزه نفت، گاز و برق و همچنين تامين پرسنل تخصصي دبيرخانه، ميزباني نشست‌هاي مختلف منشور و همکاري در تدوين قواعد انرژي در صحنه معادلات انرژي جهاني نقش فعالي ايفا کند.
گسترش بازارهاي منطقه‌اي برق و انرژي در ايران و کشورهاي هم‌جوار
همچنين در ديدار صبح ديروز شنبه چهارم آذر ماه، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو و اوربان راسناک، دبيرکل منشور انرژي در بيست و هفتمين نشست کنفرانس منشور انرژي در ژاپن، مقرر شد مطالعات مشترکي در مورد گسترش بازارهاي منطقه‌اي برق و گاز طبيعي در ايران و کشورهاي همجوار انجام شده و نتايج آن در نشست بعدي کنفرانس منشور انرژي در ترکمنستان ارائه شود. بر اساس اين گزارش، مقرر شد که با مشارکت متخصصان ايراني و دبيرخانه منشور انرژي، مطالعات مشترک در زمينه‌هاي مورد نياز در خصوص بهره‌گيري از تجارب کشورهاي عضو، براي تنظيم مقررات بازار جهاني برق و انرژي و ايجاد نهاد تنظيم مقررات انجام گيرد. بر همين اساس، پس از امضاي منشور بين‌المللي انرژي، قرار شد، دبير خانه منشور انرژي، آمادگي خود را براي مشارکت در برگزاري دوره‌هاي بعدي همايش بين‌المللي انرژي در ايران اعلام کرده و هماهنگي لازم بين دبيرخانه همايش بين‌المللي انرژي و دبيرخانه منشور انرژي در اسرع وقت صورت پذيرد. در اين جلسه طرفين نمايندگان خود را براي پيگيري موضوعات مربوط به اين نشست، تعيين کردند. براساس اعلام وزارت نيرو، در سفر وزير نيرو به ژاپن، سند الحاق ايران منشور جهاني انرژي امضا شد و ايران به طور رسمي‌به جمع کشورهاي عضو در منشور جهاني انرژي پيوست. در آيين امضاي اين سند که روز جمعه در پيش‌افتتاحيه اجلاس بيست و هفتم اين منشور با حضور راسناک، دبيرکل منشور جهاني انرژي، فوميو کيشيدا، وزير امور خارجه ژاپن و نمايندگان کشورهاي عضو در منشور جهاني انرژي برگزار شد، وزير نيرو سند نهايي کنفرانس وزارتي «لاهه ۲» در زمينه منشور بين‌المللي انرژي را امضا کرد. هدف عمده منشور بين‌المللي انرژي، انعکاس بهتر واقعيت‌هاي جديد بخش انرژي به خصوص رشد انرژي در کشورهاي در حال توسعه و همکاري کشورهاي شرکت کننده جهت توسعه و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد، و همچنين مقابله با چالش‌هاي مشترک در بخش انرژي ذکر شده است. کنفرانس وزارتي «لاهه ۲» درخصوص منشور بين المللي انرژي در سال ۲۰۱۵ در لاهه برگزار شد تا منشور بين‌المللي انرژي را به عنوان منشور به روز شده انرژي اروپا تصويب نمايد. در کنفرانس، نمايندگان بلند پاية کشورهاي امضاکننده منشور انرژي اروپا در سال ۱۹۹۱ و همچنين نمايندگان بلندپايه دولت‌هاي پيوسته به منشور، منشور بين‌المللي انرژي را امضا نموده يا موافقت خود را با آن اعلام کردند. علاوه بر ايران، کشورهاي ديگري از همچون عراق و کامبوج، گواتمالا، اتحاديه کشورهاي مرکزي آفريقا نيز اين سند را روز جمعه‌امضا کردند.
تصميم‌هاي يک طرفه به پيچيده‌تر شدن چالش‌هاي جهاني مي‌انجامد
وزير نيرو گفت: همکاري‌هاي بين‌المللي در زمينه انرژي در سطوح ملي، منطقه‌اي و جهاني بايد بر اساس دستورکار مشترک انجام پذيرد.
حميد چيت‌چيان، وزير نيرو همچنين در ادامه سفر خود به ژاپن در جمع اعضاي حاضر در بيست هفتمين اجلاس منشور جهاني انرژي اظهار داشت: امروز دنيا با چالش‌هايي مواجه است که نيازمند همکاري صادقانه و هماهنگي بيشتر ميان دولت‌هاي مختلف است؛ بهبود دسترسي به انرژي، تنوع منابع انرژي، امنيت انرژي، بهره‌وري انرژي و افزايش استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در زمره برنامه‌هاي استراتژيک و سياستگذاري دولت‌هاي حاضر در اجلاس منشور بين‌المللي انرژي است.
وي ادامه داد: اين امر مي‌تواند نشانه بسيار خوبي از وجود اجماع کلي در ميان اعضاي جامعه ملل در خصوص موضوعات متفاوت و مرتبط با انرژي باشد. وزير نيرو تصريح کرد: امروز ارتباط ميان انرژي، امنيت غذا و آب در زندگي امري انکارناپذير است، به همين دليل مسئوليت خطيري بر عهده همه ما وجود دارد. چيت‌چيان تأکيد کرد: انرژي برق‌آبي به عنوان منبع انرژي تجديدپذير نقش مهمي‌در توليد برق در بسياري از کشورها ايفا مي‌کند و نقش سوخت‌هاي فسيلي مثل نفت، گاز و گازوييل را در توليد انرژي، حداقل تا سال 2030، کسي نمي‌تواند منکر شود. وي ادامه داد: بخش اعظمي‌از گرمايش زمين، تغيير اقليم و فجايع طبيعي ناشي از فعاليت‌هاي بشري است و امروز همه اين‌ها تبديل به تهديداتي اساسي براي سلامت بشر و محيط زيست شده‌اند. وزير نيرو خاطرنشان کرد: همه بايد براي مديريت و رفع اين مخاطرات بسيج شوند و پر واضح است که هر نوع سياست‌گذاري نادرست در خصوص انرژي همچون سياست‌گذاري‌هاي يک طرفه مي‌تواند به پيچيدگي اين چالش‌ها انجاميده و زمينه ساز تخريب روند زندگي روزمره شود.
وي اضافه کرد: همکاري‌هاي بين المللي در زمينه انرژي بر اساس سياست‌هاي توافقي و درست تعريف شده، و اجراي اين خط مشي‌ها در سطوح ملي، منطقه اي و جهاني مي‌بايست براساس دستورکار مشترک انجام پذيرد. چيت‌چيان با اشاره به اينکه اهداف توسعه پايدار بويژه هدف شماره 7 در حوزه انرژي مهم‌ترين اجزاي دستورکار توسعه اي سازمان ملل براي سال 2030 است، اظهار داشت: نياز است از اين دستورکار به عنوان چتري براي همه سياست‌گذاري‌ها و فعاليت‌ها استفاده شود. در واقع، هدف شماره 7 اشاره شده در منشور جهاني انرژي، بر ابزار اجرايي همچون بسيج منابع مالي، افزايش ظرفيت سازي و انتقال فناوري تأکيد مي‌کند. وزير نيرو در ادامه با اشاره به رسالت منشور جهاني انرژي گفت: اين منشور همکاري ميان دولت‌ها و ساير ذي‌نفعان را تشويق مي‌کند و به همين خاطر مي‌تواند اساسي براي مساعي مشترک کشورهاي حاضر در اين نشست براي فراهم کردن منابع متنوع انرژي باشد. وي تصريح کرد: اميد است اين اجلاس زمينه‌ساز تأمين انرژي پايدار، ارزان و البته قابل قبول از منظر اجتماعي و زيست محيطي براي کشورهاي عضو باشد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از نهايي شدن سناريوهاي تامين آب سال ۹۶ و ارائه ليست اين اقدام از سوي شرکت مديريت منابع آب خبر داد و گفت: برنامه‌هاي کوتاه مدت و بلندمدت مقابله با کمبود آب در سال ۹۶ تهيه شده است تا با کمبود منابع آب مقابله کنيم.
حميدرضا جانباز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه در حال حاضر در حال آماده کردن خود براي فصل تابستان سال آينده هستيم گفت:شرکت مديريت منابع آب ايران برنامه‌ها و سناريوهاي سال آبي 95-96 را اعلام کرد و ما براساس اين اعلام و براساس کمبود آب يا احياناً نبود آب در برخي از نقاط آب شهري و روستايي کشور برنامه‌ريزي خواهيم کرد.
وي ادامه داد: طبق پيش بيني‌هاي صورت گرفته سال آينده به جهت بارش‌ها نرمال و زير نرمال است و درجه حرارت به طور متوسط يک تا يک و نيم درجه افزايش خواهد يافت بنابراين پيش بيني مي‌شود در برخي از نقاط کشور مشکل کمبود منابع آب داشته باشيم.
جانباز اضافه کرد: به صورت کلي در برخي نقاط ايران مثل فلات مرکزي ايران ،زاينده رود،ملاصدرا، درودزن و استانهايي نظير خراسان جنوبي،يزد،کرمان و سيستان و بلوچستان بارش‌ها کمتر بوده است اما از هم اکنون نمي‌توان در خصوص بارش‌ها قضاوت کرد.
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطر نشان کرد:به عنوان مثال اگر زاينده‌رود بارش مناسبي نداشته باشد در خصوص چگونگي تأمين آب براساس سياست‌هاي وزارت نيرو برنامه‌ريزي خواهيم کرد يا اگر براساس پيش‌بيني‌هاي هواشناسي که ما امسال پاييز نرمال را از لحاظ بارش خواهيم داشت برنامه‌ريزي مي‌کنيم که ببينيم به چه شيوه‌اي مي‌توانيم تأمين آب شهرها را انجام و مديريت کرد. وي گفت: هم برنامه‌هاي کوتاه مدت و هم برنامه‌هاي بلندمدت خواهيم داشت، به عنوان مثال براساس ميزان بارش در حوضه زاينده‌رود يا در حوضه سدهاي درودزن و يا ملاصدرا در استان فارس که بيشترين کاهش بارندگي را داشتند براي نحوه تأمين آب سناريوسازي مي‌کنيم.

وزارت نيرو با پيش بيني افزايش شهرهاي درگير با تنش آبي در تابستان سال ۹۶، منابع اضطراري آب را در هر استان و شهر به شهر تعريف کرده تا در صورت بروز وضعيت قرمز در تأمين آب، اين منابع به مدار بهره برداري بيايند.
به گزارش تسنيم، اگرچه در يک هفته اخير شاهد بارش نزولات جوي در اقصي نقاط کشور بوديم، اما واقعيت اين است که در مجموع با سال آبي خشک تر از سال گذشته مواجه‌ايم.
در سال آبي گذشته بيش از 300 شهر کشور درگير تنش آبي بودند و پيش بيني شده که در تابستان سال آينده با افزايش تعداد شهرهاي درگير با تنش آبي مواجه شويم. وزارت نيرو با پيش بيني افزايش شهرهاي درگير با تنش آبي در تابستان سال 96، منابع اضطراري آب را در هر استان و شهر به شهر تعريف کرده تا در صورت بروز وضعيت قرمز در تأمين آب، اين منابع به مدار بهره برداري بيايند.
«ستار محمودي» قائم مقام وزير نيرو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري تسنيم در اين خصوص اظهار داشت: يکسري منابع آب اضطراري داريم که براي يکسال مي‌توانيم از اين منابع آب اضطراري استفاده کنيم. وي افزود: معمولا اين منابع اضطراري آب يا منابع آبي است که نزديک به شهرها است يا در کنار منابع آب موجود فعلي است و مي‌توانيم با حفر يک چاه اضافه به اين منابع دسترسي پيدا کنيم.
قائم مقام وزير نيرو خاطرنشان کرد: در واقع در بيشتر موارد، از اين منابع استفاده مي‌شود اما ما در زمان مورد نياز، فشار بيشتري به آنها مي‌آوريم.
محمودي در پاسخ به اينکه "اين منابع اضطراري آب چقدر جوابگو است؟"، گفت: هر کدام از اين منابع وزني متفاوت دارند که استان به استان فرق مي‌کنند اما قطعا در موارد اضطرار، تأثير گذار هستند؛ در واقع هدفگذاري ما اين است در زمان کمبود آب فشار کمتري به مردم بياوريم و ناچاريم فشار بيشتر به منابع آبي وارد کنيم.

ذخيره‌سازي مطلوب فرآورده‌هاي نفتي در بخش نيروگاهي
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از تحويل روزانه ٩٥ ميليون ليتر سوخت مايع به نيروگاه‌ها با افزايش برودت هوا در کشور خبرداد.
منصور رياحي به خبرنگار شانا گفت: با توجه به پيش‌بيني هواشناسي مبني بر کاهش دماي هوا و افت طبيعي فشار گاز به دليل افزايش مصرف، اقدامات لازم براي تامين سوخت مورد نياز در همه نيروگاه‌هاي کشور انجام شد.    وي افزود: در چند روزه گذشته، با توجه به بارش و برودت هوا به دنبال پايداري انتقال فرآورده بوديم، به طوري که مصرف نيروگاه‌هاي کشور از روزانه ١٢ ميليون ليتر با ٦٠ درصد افزايش به ٩٥ ميليون ليتر رسيد.   مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: با کاهش شديد دما در شمال کشور، شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي به سرعت سوخت مايع (نفت سفيد، نفت‌گاز و گاز مايع) را جايگزين گاز طبيعي کرد. وي اعلام کرد: شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي در مناطق شمال کشور با ارسال ١٣٠ دستگاه تانکر دو هزار ليتري در سطح شهر به طور پايدار سوخت مورد نياز مردم را تامين کرد.  رياحي تصريح کرد: شرکت پخش در کشور جايگزيني سوخت دوم را با توجه به برودت هوا در دستور کار قرار داده است و هيچ‌گونه مشکلي براي تامين سوخت در هيچ يک از مناطق وجود ندارد.

بدون قطع گاز حتي يک مشترک صورت گرفت
عمليات ترميم بخشي از خط لوله انتقال گاز هشتم سراسري ايران واقع در شهرستان اردستان، با تدابير فني مناسب و تخصصي، بدون قطع گاز هيچ مشترک خانگي، با موفقيت کامل اجرايي شد.
به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان، اين عمليات اجرايي توسط منطقه 2 عمليات انتقال گاز ايران با همکاري کارکنان اداره گاز اردستان به مدت 36 ساعت متوالي ، و توسط متخصصين مربوطه انجام گرفت که طي آن حدود دومتر از خط 56 اينچ هشتم سراسري که به صورت عرضي ترک خورده بود و هر لحظه‌امکان انفجار آن وجود داشت ، ترميم و تعويض شد. مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به شرايط سخت، پيچيده و حساسيت بالاي اين پروژه گفت: با اعلام قبلي از محدوديت کامل مصرف گاز به 10 مرغداري واقع در منطقه جهت تدارک سوخت جايگزين،کاهش فشارگاز 5 ايستگاه TBS و يک ايستگاه CGS و همچنين اعلام آمادگي قطع گاز 19 روستاي تابعه شهرستان با هماهنگي فرمانداري و ادارات شهرستان ، اين پروژه اجرايي گرديد. سيد مصطفي علوي، بيان داشت: با توجه به افزايش برودت هوا ، تمام تلاش تيم عملياتي بر اين بود که گاز مشترکين تحت پوشش اين منطقه قطع نشود و هيچ گونه خسارتي نيز به مراکز توليدي و صنعتي واقع در محدوده تحت پوشش وارد نگردد. لذا عمليات بي وقفه و بدون قطع گاز مشترکين خانگي که عمدتاً ساکنين 19 روستاي تابعه شهرستان اردستان بودند، انجام شد.  

زنگنه خبر داد:
برگزاري مناقصات اکتشاف نفت و گاز
وزير نفت با اشاره به برگزاري مناقصه‌هاي جديد اکتشاف نفت و گاز در ايران، ضوابط و شرايط جديد امضاي قراردادهاي اکتشافي با شرکت‌هاي نفتي را در دوران پسابرجام تشريح کرد. به گزارش مهر، همزمان با آغاز برگزاري مناقصات توسعه ميادين نفت و گاز ايران شامل فاز ۱۲ پارس جنوبي، ميدان نفتي آزادگان جنوبي، لايه نفتي پارس جنوبي و تعدادي از ميادين مشترک نفتي در غرب کشور، به زودي دور جديد فعاليت‌هاي اکتشاف نفت و گاز ايران با برگزاري مناقصات بين‌المللي برگزار خواهد شد. بيژن زنگنه در تشريح برنامه جديد برگزاري مناقصات اکتشاف نفت و گاز ايران در دوران پسا برجام، گفت: اولويت بعدي فعاليت‌ها پس از برگزاري مناقصات توسعه ميادين نفت و گاز، برگزاري مناقصه فعاليت‌هاي اکتشافي در کشور است. وزير نفت با اعلام اينکه به زودي مناطقي که تاکنون مطالعات و اکتشافي در آن انجام نگرفته، براي اکتشاف واگذار خواهد شد، تصريح کرد: در روش جديد فعاليت‌هاي اکتشاف نفت و گاز در کشور، توسعه ميادين پس از انجام فرآيند اکتشافي به شرکت‌هاي کاشف واگذار خواهد شد. اين عضو کابينه دولت با تاکيد بر اينکه ميزان پاداش فعاليت‌هاي اکتشافي هم در ابتداي امضاي قرارداد تعيين و ابلاغ خواهد شد، بيان کرد: بر اين اساس از همان ابتدا تکليف کار مشخص بوده و اين جريان فعاليت اکتشافات نفت و گاز در کشور را تسهيل و تسريع مي‌کند. با صدور دستور انجام فعاليت‌هاي اکتشاف نفت و گاز ايران در پسابرجام، پيش بيني مي‌شود به زودي دور جديد برگزاري مناقصات بين‌المللي اکتشاف نفت و گاز ايران با محوريت ۱۳ بلوک جديد اکتشاف نفت و گاز به منظور سرمايه‌گذاري و مشارکت شرکت‌هاي نفتي جهان انجام شود. بر اين اساس، شرکت ملي نفت ايران هم پيشتر بلوک کوير در مرکز ايران، مغان، سرخس در حوزه کوپه ‌داغ در شمال ‌شرق ايران، بلوک خليج‌فارس، سيستان، تايباد، بلوک‌هاي تيماب ذهاب در لرستان، آبادان، تودج فارس، در حوزه زاگرس جنوبي و چهار بلوک اکتشاف و توسعه در درياي خزر را به سرمايه گذاران خارجي معرفي کرده بود. از اين رو بلوک ۲۴، ۲۶ و ۲۹ و بلوک سردار جنگل هم به منظور حفاري اکتشافي و توسعه در آبهاي عميق درياي خزر به شرکت‌هاي نفتي خارجي معرفي شده‌اند. در مجموع ايران قصد دارد در دوران پساتحريم علاوه بر امضاي قراردادهاي اکتشاف و توسعه، مناقصه طرح توسعه ۲۹ ميدان نفتي شامل ۲۱ ميدان در خشکي و ۸ ميدان دريايي را به شرکاي خارجي و داخلي واگذار کند.

دوراهي اوپک بين کاهش توليد و قيمت بالاتر
 يا حفظ توليد و قيمت پايين‌تر
درحالي که کم تر از يک هفته به اجلاس ۳۰ نوامبر(۱۰ آذر) اعضاي اوپک باقي مانده است،برخي کارشناسان عقيده دارند اعضاي اوپک بايد بين کاهش توليد و قيمت‌هاي بالاتر يا حفظ ميزان توليد فعلي و قيمت‌هاي پايين تر يک گزينه را انتخاب کنند. در اين راستا، محمدعلي خطيبي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه ايران مي‌تواند توليد نفت خود را تا ميزان قبل از تحريم‌ها افزايش دهد،گفت: اين موضوع نه تنها درمورد ايران بلکه درمورد نيجريه و ليبي هم توافق شده است زيرا اين سه کشور به دلايل مختلف نمي‌توانستند توليد خود را افزايش دهند و اکنون مي‌توانند توليد خود را تا حد قبلي افزايش دهند. وي با تاکيد بر اينکه هدف اجلاس ۳۰ نوامير اوپک، کاهش ميزان توليد نفت است،اظهار کرد: در حال حاضر توليد اوپک ۳۳ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه تا ۳۳ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه است در حالي که تقاضا و يا سقفي که در اجلاس قبلي تعيين شده ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه تا ۳۳ ميليون بشکه است، البته اخيرا سقف ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه براي نيمه اول سال ميلادي تاکيد شده است. نماينده سابق ايران در اوپک ادامه داد:توليد اوپک براي نيمه دوم سال ميلادي ممکن است ۳۳ ميليون بشکه تعيين شود اما براي نيمه اول سال کشش بازار بيشتر از ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه نيست.اين يک ميليون بشکه بايد توسط سه کشور مذکور کاهش داده شود. در واقع هر کشوري بايد داراي يک سهميه شود و ميزان توليد بين اعضا توزيع شود که روي روش‌هاي اين توزيع بحث وجود دارد. خطيبي با تاکيد بر اينکه هيچ کشوري مايل نيست توليد خود را کاهش دهد،تصريح کرد: همه کشورها تمايل دارند با نهايت توان توليد کنند اما از طرف ديگر همه مي‌خواهند قيمت‌ها افزايش پيدا کند. تنها راه افزايش قيمت‌ها نيز اين است که بين عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

آمادگي دانمارکي‌ها براي مشارکت
 درپارس جنوبي
سفير دانمارک با اظهار شگفتي از توسعه پارس جنوبي توسط ايران، گفت: حضور شرکت‌هاي دانمارکي در پارس جنوبي فرصت آغاز همکاري با ايران در زمينه‌ سرمايه گذاري و انتقال تکنولوژي است. به گزارش مهر، «دني عنان» سفير دانمارک در ايران در حاشيه بازديد از فازهاي پارس جنوبي با بيان اينکه پيشرفت‌هاي ايران در توسعه پارس جنوبي خيره کننده است، گفت: تحت تاثير تمام آنچه که شما در منطقه پارس جنوبي و در فازهاي مختلف انجام مي‌دهيد قرار گرفتم. اين مقام ارشد دانمارکي با اعلام اينکه در ابتداي ورود به پارس جنوبي انتظار ديدن چنين شرايطي را نداشته‌اما به گفته او پس از مشاهده اين وضعيت بسيار شگفت زده شده است، تصريح کرد: تمام نمايندگان شرکت‌هاي نفتي که‌امروز در بازديد از منطقه پارس جنوبي حاضر بودند هم تحت تاثير اين فعاليت‌ها قرار گرفته‌اند. وي با بيان اينکه حضور شرکت‌هاي دانمارکي در پارس جنوبي را فرصت طلايي آنها براي آغاز همکاري با ايران در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در بخش سرمايه گذاري در حوزه انرژي و انتقال تکنولوژي است، اظهار داشت: شرکت‌هاي فعال نفتي دانمارک علاقمند به حضور و سرمايه گذاري در ميدان پارس جنوبي هستند. سفير دانمارک در ايران افزود: سرمايه گذاري در بازار انرژي ايران مزيت رقابتي دارد، چرا که هزينه استخراج نفت و گاز در اين بازار، به مراتب کمتر از آن چيزي است که اين شرکت‌هاي خارجي در درياي شمال انجام مي‌دهند. فعاليت‌هاي حفاري   در اين منطقه شرايط بهتري دارد و اين موضوع شرکت‌هاي بين‌المللي زيادي را مجاب کرده تا علاقمند به حضور و سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز ايران باشند. «دني عنان» با تاکيد بر اينکه در صورت علاقمندي ايران، شرکت‌هايي را معرفي خواهيم کرد تا بر سر آغاز فعاليت‌ها در پارس جنوبي مذاکره کنند، خاطرنشان کرد: امکان توسعه همکاري‌ها بين تهران-کپنهاگ به ويژه در حوزه صنايع نفت، گاز و انرژي در دوران پسابرجام وجود دارد.