سکه گران شد ، دلار 3925 تومان
عصر ديروز ، قيمت دلار با ۹ تومان کاهش نسبت ، به ۳۹۲۵ تومان رسيد؛ اين درحالي است که سکه تمام‌بهار طرح جديد نيز ۶۳۰۰ تومان گران شد.
به گزارش تجارت ، در معاملات ديروز بازار آزاد تهران، قيمت هر دلار آمريکا به ۳۹۲۵ تومان رسيد. اين در حالي است که در ساعات ابتدايي معاملات، قيمت ۳۹۳۹ تومان بود. قيمت يورو ۴۲۳۵ تومان، پوند ۴۸۶۵ تومانبود همچنين هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با ۶۳۰۰ تومان افزايش، به يک ميليون و ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان، طرح قديم يک ميليون و ۱۳۰ هزار تومان، نيم سکه ۶۰۴ هزار تومان، ربع سکه ۳۲۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۱۶۶ دلار و ۳۰ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۱۱۳ هزار و ۴۰۲ تومان است.

اسکناس پول‌هاي بلوکه‌شده به ايران نمي‌آيد
معاون ارزي اسبق بانک مرکزي با بيان اينکه نقل و انتقال فيزيکي ارز مرسوم نيست؛گفت: اسکناس دلارهاي بلوکه‌شده‌اي که آزاد شد،به ايران نمي‌آيد و بانک مرکزي به مرور آن را طبق قانون مصرف مي‌کند. سيدکمال سيدعلي به مهر گفت: اسکناس يا ارز فيزيکي ناشي از منابع آزادشده ايران بعد از توافقات اخير، قرار نيست به داخل کشور بيايد و در حساب‌هاي ما در کشورهاي مختلف باقي مي‌ماند؛ اين در حالي است که وقتي ارز حاصل از فروش نفت از سوي وزارت نفت به حساب بانک مرکزي واريز مي‌شود؛ اين بانک همزمان رالج آن را به خزانه تحويل مي‌دهد و قرار نيست که اسکناس را به صورت فيزيکي وارد کشور کند.

گردش ۶۰ ميليارد دلار ارز در بازار طي ۹ ماه
عضو کميسيون اقتصادي مجلس رشد اقتصادي، مسائل سياسي و درخواستهاي فصلي را به عنوان نکاتي ياد کرد که دولت آنها را دليل اصلي نوسانات ارز مي‌داند و گفت: دولت روندي طراحي کند تا ميزان اين نوسانات در مقاطع مختلف به حداقل برسد. سيد حسن حسيني شاهرودي در گفت و گو با تسنيم گفت: به عقيده مديران اقتصادي دولت، رشد اقتصادي 6 ماهه اخير، حتما افزايش تقاضا به همراه خواهد داشت و اين افزايش تقاضا منجر به افزايش تقاضاي ارز هم مي‌شود و يکي از دلايل کاهش ارز در هفته‌هاي اخير همين موضوع بوده است. وي گفت، در گذشته حدود 70 درصد ارز مورد نياز از طريق دولت تامين مي‌شد اين در حالي است که‌امروز اين نسبت به 40 درصد رسيده است.
هزينه‌هاي خوراک بالغ بر ۴۰ درصد افزايش يافته است
گروه اقتصاد کلان- پيام عابدي: رشد تورم به دنبال افزايش تحريم‌ها و سياست‌هاي اقتصادي تورم زاي دولت گذشته موجب افزايش سطح قيمت اقلام مصرفي سبد خانوار‌ها شده است و تاکنون نيز که بخش اصلي تحريم‌ها برداشته شده است، شاهد کاهش قيمت اقلام مصرفي نبوده‌ايم.
با بررسي سرانه مصرف گوشت قرمز به راحتي مي‌توان دريافت، که سهم اين کالاي مهم و حياتي در سبد مصرفي خانوار‌ها کاهش چشمگيري داشته است؛ به گونه‌اي که بسياري از حداقل بگيران و زير حداقل بگيران ديگر قادر به خريد گوشت قرمز نيستند و اگر هم هرازچندگاهي به صورت گرمي‌و نه، کيلويي و شقه‌اي از آن خريداري مي‌کنند، سعي مي‌کنند که به خاطر حفظ آبرويشان صحبتي از آن نکنند.
تصويري که چندي پيش از يک مغازه قصابي در شبکه اجتماعي منتشر شده بود را هيچ‌گاه فراموش نمي‌کنيم. مغازه دار پشت شيشه يک تکه کاغذ چسابنده بود که روي آن نوشته شده بود: آشغال گوشت موجود است.
البته کاربران در فضاي مجازي به تدريج بازنشر اين تصوير را به دست فراموشي سپردند؛ اما اين تصوير در ذهن همه حک، و به يک مسئله اجتماعي براي افکار عمومي‌تبديل شد.
اما خارج از فضاي شبکه‌هاي اجتماعي، مي‌توان با استناد به‌امار‌ها و روايت‌هاي که در اين خصوص در رسانه‌هاي رسمي‌وجود دارد، تصوير بهتري از کاهش مصرف گوشت قرمز در دست داشت.
آنطور که «سعيد سلطاني سروستاني»، مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران ايران سال ۹۳ سرانه مصرف گوشت را براي هر نفر ۱۳ کيلوگرم اعلام کرده بود. اين در حالي است که در سال ۹۵ به گفته «علي اصغر ملکي»، رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي سرانه مصرف گوشت قرمز براي هر نفر به ۹ کيلو گرم رسيده است.  به طور کلي سرانه استاندارد مصرف گوشت قرمز بايد چيزي در حدود ۱۳ کيوگرم باشد و بيشتر از اين ميزان براي بدن ضرر‌هاي جبران ناپذيري دارد؛ اما اينکه بگوييم علت شيوع امراضي مثل سرطان به علت افزايش مصرف گوشت قرمز است نوعي فرافکني است تا کوتاهي در انجام وظيفه در قبال سلامت مردم را به گونه‌اي توجيه کرده باشيم.  طبق گزارش سازمان خواربار جهاني (فائو) که به بهبود سطح تغذيه مردم جهان مي‌پردازد، در حال حاضر کشورهاي توسعه‌يافته مصرف‌کننده ۴۰ درصد ازگوشت توليدي در جهان هستند. گزارش فائو از مصرف گوشت قرمز در سطح جهان نشان مي‌دهد که کشور دوک نشين لوکزامبورگ با مصرف ۱۳۶ کيلوگرم گوشت قرمز در رتبه نخست و کشور هند با مصرف ۳ کيلوگرم در رتبه ۱۷۷ و آخر اين رتبه‌بندي قرار دارد.  گشتي در بازار نشان مي‌دهد که قيمت‌ها آنقدر بالا هست که هر کسي نتواند گوشت بخرد يا گوشت با کيفيت بخرد. هم اکنون فيمت گوشت چرخ کرده بيش از ۳۰ هزار تومان است. البته با قيمت کمتر هم پيدا مي‌شود، اما با اطمينان مي‌توان گفت که گوشت واقعي نيست.  حال که تصوير روشن تري از پايين‌تر رفتن قدرت خريد مردم در خصوص اقلام اصلي سبد مصرفي مثل گوشت قرمز داريم. به صورت کلي تر مي‌توانيم بپرسيم که چرا دولت با وجود پرداخت يارانه نقدي به مردم در بيش از ۶ سالي که از آن مي‌گذرد نتوانسته است کوچک شدن سبد مصرفي خانوار‌ها جلوگيري کند؟ آيا سياست‌هاي دولت گذشته و دولت فعلي در زمينه پرداخت يارانه نقدي خود عامل کوچک شدن سبد مصرفي خانوار‌ها نبوده است؟ آيا پيامدهاي بعدي پرداخت نقدي، يعني گسترش نقدينگي، منجر به افزايش سطح عمومي‌قيمت‌ها نشده است؟
 بحران حاد تقاضاي موثر در سبد مصرفي
سال گذشته در نشست «عدالت اجتماعي» که در دانشکده علامه برگزار شده بود. «فرشاد مومني»، اقتصاددان با اشاره با افزايش هزينه‌هاي زندگي مردم بر اثر اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفته بود: زماني که به سبد مصرفي ايراني‌ها از سال۸۳ تاکنون نگاه مي‌کنيم بحران حاد تقاضاي موثر را مشاهده مي‌کنيم، بحراني که سبب شده هزينه درمان، ‌آموزش و تغذيه خانوار‌ها افزايش پيدا کند.  اين استاد دانشگاه افزود: يکي از راه‌هاي نجات کشور اين است که دولت به سمت سياست و راهبرد توسعه عادلانه پيش رود و وظيفه ديگر ما کمک به دولت براي رسيدن به بلوغ فکري است تا به‌ صورت دقيق‌تر کانون‌هاي مشکلات را شناسايي و در جهت رفع آن تلاش کند. مومني در جاي ديگري، يک سال پس اجراي هدفمندي يازانه‌ها گفته بود: به گواه گزارش‌هاي رسمي‌مرکز آمار، در سبد شاخص هزينه مصرف کننده‌ها، هزينه‌هاي مربوط به خورد و خوراک از سال ۸۹ تا ۹۰ بالغ بر ۴۰ درصد افزايش يافته است.  اين در شرايطي بود که در‌‌ همان زمان، حدود ۷۰ درصد کارکنان دولت و ۸۵ درصد کارگران مشمول بيمه تامين اجتماعي کساني هستند که دريافتي‌هايشان حول وحوش حداقل دستمزد بود و مواد غذايي هم بيشترين سهم را در سبد مصرفي آن‌ها داشت.
*کاهش فقر درآمدي و فقر قابليتي
عدم وجود بعضي اقلام در سبد مصرفي خانوار‌ها را مي‌توان از منظري ديگري نيز نگاه کرد. «وحيد محمودي»، اقتصاددان در گفت‌و‌گو با سايت فودنا، کاهش فقر درآمدي و فقر قابليتي را راهکار اساسي اين مسئله مي‌داند.
محمودي اعتقاد دارد که با تمرکز بر رفع فقر و محروميت قابليتي از طريق توانمندسازي، افزايش دانش تغذيه‌اي و مديريت مناسب اقتصاد خانواده تا حدود زيادي مي‌توان سوءتغذيه را کاهش داد.  اين اقتصاددان براي نمونه، گوشت را مثال مي‌زند و مي‌افزايد: ممکن است خانواده‌اي حتي ماهي يک‌بار هم امکان خريداري گوشت را نداشته باشد. حال آنکه اگر از سرپرست خانوار بخواهيد با جايگزيني سويا به جاي گوشت در سبد خانواده، مواد مغذي مورد نياز را تامين کند ممکن است حتي اسم سويا را هم نشنيده باشد. بنابراين اگرچه ممکن است با افزايش آگاهي، افراد از زيرخط فقر خارج نشوند اما سوءتغذيه را با آموزش و تخصيص بهتر منابع مي‌توان کاهش داد.
*گوشت سفيد مکمل گوشت قرمز
در خصوص ساير اقلام سبد مصرفي نيز مي‌توان به همين شکل ورود کرد و هر کدام را از زواي متفاوتي بررسي کرد. اما بايد با جديت بيشتري به افزايش هزينه‌هاي اقلام خوراکي پرداخت. در غياب گوشت قرمز، مردم تمايل بيشتر به مصرف گوشت سفيد دارند و آن را جايگزيني آبرومندانه در سفره‌هاي خود مي‌دانند اما واقعيت اين است که مصرف گوشت سفيد بايد در کنار گوشت قرمز و مکمل آن باشد و متخصصين تغذيه به هيچ وجه حذف گوشت قرمز را توصيه نمي‌کنند.
 آخرين آمار ديوان محاسبات از نجومي‌بگيران ۳۹۷ نفر است نه ۳۰۰ نفر
عضو کميسيون اصل‌نود مجلس در واکنش به اظهارات اخير رئيس جمهور با اعلام اينکه آخرين آمار نجومي‌بگيران ۳۹۷ نفر است نه ۳۰۰ نفر، گفت:‌ برخي نجومي‌بگيران حتي اگر مصوبه هيات مديره داشته‌اند ولي نبايد از اختيارات خود سوءاستفاده مي‌کردند. محمد رضا امير‌حسن‌خاني در گفت‌‌وگو با تسنيم در مورد صحبت‌هاي اخير رئيس جمهور مبني بر کاهش آمار نجومي‌بگيران به 300 نفر از سوي ديوان محاسبات اظهار داشت: آخرين آماري که از نجومي‌بگيران به کميسيون از سوي ديوان محاسبات اعلام شده 397 نفر بوده و چيز جديد مبني به اينکه اين ارقام کاهش يافته به دست ما نرسيده است. وي در ادامه خاطر نشان کرد:‌ نکته مهم در فيش‌هاي حقوقي اين است که تعدادي از نجومي‌بگيران بر اساس مستندات قانوني چنين دريافتي‌هايي داشتند و مصوبه مجمع و هيئت مديره را در اختيار داشتند، ولي غير متعارف بودن اين حقوق‌ها امري قطعي است.بعضي از اين افراد ممکن است مصوبه مجمع را داشته باشند اما مصوبه شواري عالي دستمزد را ندارد و البته اين شورا اصلا جلسه‌اي نداشته که اين موضوع در آن مطرح و يا مخالفت و موافقتي اعلام شده باشد. اين عضو کميسيون اصل‌نود در واکنش به اين موضوع که با توجه به نبود مستندات قانوني مي‌توان برخورد و آنها را مجازات کرد، گفت: براي برخورد و مجازات نياز به مستندات است زيرا برخي از اين 397 نفر مجوز قانوني داشتند ولي در غيرمتعارف بودن اين حقوق‌ها شکي نيست و به گفته مقام معظم رهبري اين کار ظلم به مردم است. امير‌حسن‌خاني در پايان تأکيد کرد: از قديم گفته‌اند، در ديزي باز است...، بنابراين درست است اين افراد اختيار صد‌درصدي داشتند و با مصوبه قانوني اين حقوق‌ها را دريافت کرده‌اند ولي آيا نبايد خودشان ببينند حقشان چقدر است.

بودجه دولت با ۲۵ درصد کسري مواجه است
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آغاز به کار کميسيون تلفيق بودجه، گفت: لايحه بودجه 96 کل کشور با کسري ۲۰ تا ۳۰ درصدي و بودجه سال جاري با ۲۵ درصد کسري روبرو است. به گزارش فارس، محمد حسيني ، با اشاره به بررسي برنامه ششم توسعه در صحن مجلس اظهار داشت: طبق زمان‌بندي قرار بود اين هفته بررسي لايحه برنامه ششم پايان يابد، اما به نظر مي‌رسد، تا دو هفته آينده ادامه خواهد داشت، بنابراين مقرر شد که کميسيون تلفيق بودجه از هفته آينده در شيفت سوم عصر کار خود را آغاز کند. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حال حاضر جمع‌بندي کميسيون‌هاي مختلف از لايحه بودجه انجام شده و به کميسيون تلفيق بودجه ارجاع مي‌شود. اين نماينده مجلس در مورد کسري بودجه دولت تصريح کرد: 25 درصد از درآمدهاي بودجه سال 95 محقق نشده است و مسئولان در اظهارات خود اطمينان مي‌دهند در حوزه ماليات با توجه به پرداخت تسهيلات و سرمايه‌ در گردش واحدهاي توليدي و بنگاه‌ها در 6 ماهه دوم وضعيت درآمدها حداکثر تا 85 درصد محقق شود. حسيني با بيان اينکه طرح جامع مالياتي از 15 سال قبل مطرح بوده و قرار است تکميل شود، عنوان کرد: اراده سياسي براي انجام اين کار وجود دارد و پيشرفت‌هاي خوبي حاصل شده، اما اطلاعات به صورت جزيره‌اي وجود دارد که طبق قانون بايد در اين زمينه تجميع صورت بگيرد. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: اين موضوع قابل کتمان نيست، اما نمي‌توان هزينه‌ها را بيش از اين انقباضي کرد.