رئيس جهاد کشاورزي مازندران خبرداد
کورش شرفشاهي - يک سرما و هزاران دردسر براي کشاورزاني که يک سال زحمت مي‌کشند تا نتيجه زحمات خود را با برداشت محصولات کشاورزي مشاهده کنند.
 اما در بسياري از موارد کشاورزان نااميد از همه چيز مي‌شوند و براي ادامه زندگي درسال آينده، ناچار مي‌شوند به مشاغل فصلي يا دست فروشي روي بياورند تا بتوانند چشم به محصول درختاني داشته باشند که اگر بحران خشکسالي، تگرگ، سرما، يخ زدگي، برف،‌ سيل و... پيش نيامد، دسترنج کارشان را تبديل به نقدينگي کنند. يکي از اين موارد، سرمايي بود که يک باره گريبانگير کشاورزان مازندراني شد و مرکبات اين منطقه را به ضايعات تبديل کرد.
در اين رابطه رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: ۳۰ ميليارد تومان براي کمک بلاعوض به باغداران مرکبات شمال مصوب شده که براي امحاي ۱۲۰ هزار تن پرتقال يخ‌زده کيلويي ۳۵۰ تومان بلاعوض به باغداران پرداخت مي‌شود. دلاور حيدرپور در گفت‌وگو با فارس، آخرين وضعيت مرکبات استان مازندران را تشريح کرد و گفت: امسال برآورد کرده بوديم که بين 2.7 تا 2.8 ميليون تن توليد مرکبات داشته باشيم، اما سرماي نابه هنگامي‌آمد که در تاريخ هواشناسي مازندران بي‌سابقه بود و طي سي چهل سال اخير، سرماي زير 5 درجه آذرماه و برف 70 سانتي‌متري بي سابقه بود. وي اضافه کرد: در عين حال، قبل از اين برف، 70 درصد نارنگي توليدي برداشت شده بود، اما تنها 7 تا 8 درصد محصول پرتقال استان را برداشت کرده بوديم. چون رشد فيزيولوژي آن کامل نشده بود و 50 درصد محصول کيوي هم تا پيش از سرمازدگي برداشت شده بود. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: محصول پرتقال تا دماي زير 3 درجه سانتيگراد مقاومت مي‌کند، اما اين مسئله در مورد کيوي صدق نکرده و در دماي منفي يک درجه يخ‌زده شده و قابل مصرف نيست. بنا بر اذعان متولي بخش کشاورزي استان مازندران، اين سرمازدگي 900 ميليارد تومان به باغات مرکبات، دام، طيور و گلخانه‌هاي استان مازندران خسارت وارد کرد. وي گفت: به دليل پهن بودن شاخه درختان کيوي و سنگيني برف، با شکستگي درختان مواجه شده‌ايم که 15 تا 20 درصد باغات کيوي نياز به مرمت و بازسازي دارند. حيدرپور با اشاره به اينکه‌امسال پيش‌بيني افزايش 15 درصدي توليد مرکبات را داشتيم، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه پس از سرمازدگي، با بداخلاقي‌هايي از سوي دلالان مواجه شديم که پرتقال را کيلويي 300تومان از باغداران خريداري کرده و به يکباره از حجم زيادي محصول در بازار مواجه شديم. رئيس جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: با تصويب 30 ميليارد تومان کمک بلاعوض دولت، 120 هزار تن پرتقال يخ‌زده از سطح باغات جمع‌آوري و از مدار خارج شد که ما به ازاي هر کيلوگرم پرتقال 350 تومان بلاعوض به باغدار کمک کرده‌ايم و همچنين 12 هزار تن پرتقال آسيب‌ديده خريداري و به کارخانجات براي تبديل آن به کنسانتره ارسال شده است.
پرتقال جنوب گران شد
هميشه يک جاي کار ايراد پيدا ميکند تا بخش ديگري به سود بالايي برسند. اگر چه سرما و يخبندان بلاي جان کشاورزان مازندراني شد و آينده آنان را به چالش کشيد، اما کشاورزان جنوب کشور که در آب و هواي بهاري زندگي مي‌کنند، از سرما و يخبندان شمال منفعت بردند و شاهد افزايش قيمت محصولات خود شدند. به نوعي که رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي از افزايش قيمت 10 هزار ريالي پرتقال نافل جنوب به دليل افزايش تقاضا خبر داد و گفت: قيمت ساير ميوه‌ها نسبت به هفته‌هاي گذشته تغيير چنداني نداشته است. حسين مهاجران در گفت و گو با ايرنا علت گراني پرتقال جنوب را افزايش تقاضاي مصرف به دليل وجود پرتقال‌هاي يخ زده شمال کشور در بازار عنوان کرد و افزود: اکنون هر کيلوگرم پرتقال نافل جنوب (جيرفت) به قيمت 70 هزار ريال و نارنگي بندرعباس 140 هزار ريال عرضه مي‌شود.وي قيمت هر کيلوگرم پرتقال شمال را 4 هزار تا 15 هزار ريال، نارنگي شمال بين 10 تا 25 هزار ريال، کيوي بين 15 تا 25 هزار ريال، ليموشيرين بين 15 تا 30 هزار ريال، گريپ فروت قرمز 15 تا 30 هزار ريال، انار سردخانه اي 50 هزار ريال و انار متوسط 15تا 25 هزارريال، انواع سيب درختي قرمز و سفيد بين 20 تا 40 هزار ريال، انگور بين 30 تا 40 هزارريال، خرمالو کن 60 هزار ريال، خرمالو شمال بين 20 تا 30 هزارريال، گلابي عطري 70 هزار ريال و گلابي نطنز 160 هزارريال، موز 35 تا 40 هزارريال، ازگيل 60 تا 80 هزار ريال اعلام کرد. اگرچه قيمت پرتقال شمال به کمتر از يک هزار تومان رسيده و کشاورزان چوب حراج به محصولاتشان زده‌اند تا حداقل درآمد را براي ادامه زندگي در سال آينده داشته باشند،‌اما اکنون مردمي‌که براي خريد پرتقال به سراغ ميوه فروشان مي‌روند، اولين جمله اي که بر زبان مي‌آورند،‌ اين است که مبادا يخ زده وتلخ باشد؟ جمله ديگر مشتريان پرتقال اين است که مبادا پرتقال را زود برداشته کرده‌اند و آبدار نيست؟ البته اين دو سوال بي جا نيست و اين معضل پرتقالهايي است که‌امروزه در بازار عرضه مي‌شود.

درپي افزايش خودسرانه قيمت شير و اعلام رييس سازمان حمايت مبني بر معرفي ۹ برند لبني گران فروش به تعزيرات حکومتي، دبير انجمن صنايع لبني مدعي است که ابلاغيه وزراي صنعت و کشاورزي براي استفاده از ارز آزاد در واردات پاکت‌هاي بسته‌بندي و همچنين افزايش 16 درصدي تعرفه واردات اين محصول، باعث گراني شير شده و با توجه به اينکه ابلاغيه دو وزير بالاتر از ستاد تنظيم بازار است، نيازي به مصوبه تنظيم بازار نداشتيم.
به گزارش ايسنا اين در حالي است که دبير انجمن صنفي صنايع لبني معتقد است که وزراي جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت با ابلاغيه‌هاي اخيرشان که باعث افزايش قيمت تمام شده پاکت بسته‌بندي تتراپک استريل شده‌اند، عامل اين افزايش قيمت هستند و هنگامي‌که ابلاغيه دو وزير باعث افزايش هزينه‌هاي توليد مي‌شود، ديگر نيازي به مجوز ستاد تنظيم بازار نيست. رضا باکري تشريح کرد که وزير جهاد کشاورزي ابلاغ کرده بود ارز مبادله‌اي براي واردات پاکت بسته‌بندي تتراپک استريل به ارز متقاضي يا همان آزاد تبديل شود. از سوي ديگر نيز تعرفه واردات پاکت‌هاي تتراپک استريل از چهار درصد به ۲۰ درصد افزايش يافته و هنگامي‌که اين ابلاغيه‌ها سبب مي‌شود تا به هنگام وارد کردن اين پاکت‌ها از شما ارز مازاد بگيرند يعني اينکه هزينه‌هاي تمام شده شير خام افزايش يافته است. از سوي ديگر عضو هيات مديره انجمن صنفي صنايع لبني گفت که اصول قيمت‌گذاري بايد رعايت شود اما در اين شرايط کارخانه‌هاي لبني مي‌توانند قيمت خود را بر اساس چارچوب و دستورالعمل سازمان حمايت افزايش دهند چرا که سازمان حمايت ۱۴ تا ۱۷ درصد سود، سه درصد هزينه‌هاي مالي، پنج درصد هزينه بازاريابي و ديگر پارامترها را براي قيمت‌گذاري لبنيات تعيين کرده است و هنگامي‌که پاکت‌هاي بسته‌بندي هزينه واردات و قيمت تمام شده‌اش افزايش مي‌يابد مي‌توان بر اين اساس قيمت را افزايش داد. محمد فربد اعلام کرد: بر اساس آمار بانک مرکزي، لبنيات در مقايسه با تمامي‌محصولات غذايي کمتر افزايش قيمت يافته و ميزان آن حدود پنج درصد در سال جاري بوده است و صنايع لبني به اين مساله اعتراض دارند، چرا که وقتي واردات پاکت‌هاي بسته‌بندي آزاد مي‌شود و تعرفه‌هاي آن نيز افزايش مي‌يابد صنايع بايد حق داشته باشد که قيمت‌هاي نهايي محصولات خودشان را بر اساس اين هزينه‌ها تغيير دهند.
مدير اتحاديه لاستيک، روغن و فيلتر کشور با اشاره به درآمد دولت از قبال اتحاديه‌ها گفت: در گذشته اتحاديه‌هايي وجود داشتند که سالانه از 10 تا 300 ميليارد تومان گردش مالي داشتند و دولت با دريافت ماليات از اين واحدها، درآمد قابل توجهي را به دست مي‌آورد که‌امروزه متأسفانه اين واحدها يا عمدتاً تعطيل يا نيمه‌تعطيل هستند.
به گزارش فارس، محمدرضا آل‌سارا با اشاره به اينکه متأسفانه در شرايط فعلي، آينده درخشاني براي اين اتحاديه متصور نيست، گفت: اميدواريم نگاه مسئولان به اتحاديه تغيير کند.
آل‌سارا گفت: امروزه تعاوني‌ها از آن تعداد درخشان سال‌هاي قبل، فقط به 30 تا 35 شرکت رسيده‌اند و غالباً نيمه‌تعطيل هستند. وي با اشاره به اينکه در صورت شبکه گسترده توزيع بتواند از طريق دولت حمايت شود، خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاري مؤثر و تأثيرگذار نيز در کنار حمايت دولت مي‌تواند نقش مؤثري را در ايجاد شکوفايي اتحاديه‌ها و انجمن‌ها داشته باشد، اما اگر اين بي‌توجهي ادامه داشته باشد، قطعاً ديگر واحدهايي که هم‌اکنون هستند، تعطيل خواهد بود.
وي با اشاره به موضوع اشتغال اين واحدها گفت: به طور مثال، اگر 5 هزار واحد صنعتي فعال در کشور وجود داشته باشد، هر کدام از اينها دو نفر نيز جذب کنند، تعداد قابل ملاحظه‌اي شاغل در کشور خواهد بود، اما متأسفانه بايد گفت، عدم حمايت دولت از اتحاديه‌ها موجب شده است تا تعداد بيکاران اين بخش افزوده شود.
آل‌سارا با تأکيد بر اينکه مديران اجرايي کشور به هيچ عنوان وقت نمي‌گذارند تا درد و دل مديران اتحاديه‌ها را بشنوند، تصريح کرد: اگر مديران اجرايي کشور اين کار را انجام مي‌دادند، هم ما مشکلات را به آنها مي‌گفتيم و هم راه‌حل‌هايي که براي برطرف کردن اين مشکلات وجود داشت.
اين مقام مسئول با تأکيد بر اينکه در گذشته، وزارت تعاون به صورت مستقل فعاليت مي‌کرد و بودجه قابل‌توجهي داشت، گفت: امروز اين وزارتخانه با دو وزارت ديگر ادغام شده که بر اين اساس، بودجه مورد نياز اين اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها به نسبت کاهش پيدا کرده است و اين شرايط نگران‌کننده موجب شده است که انگيزه براي فعاليت اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها کاهش پيدا کند، به طوري که اين روند موجب فراموشي اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها خواهد شد.
همتي و اوليا سخنرانان کليدي همايش توسعه بيمه‌هاي مسئوليت
رئيس کل بيمه مرکزي و دبيکل سنديکاي بيمه گران ايران در همايش توسعه بيمه‌هاي مسئوليت حضور مي‌يابند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌انجمن حرفه اي صنعت بيمه، آقاي دکتر همتي، رئيس کل بيمه مرکزي، به همراه دو تن از معاونين و چهار نفر از مديران و آقاي علي اکبراوليا، دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران، در همايش توسعه بيمه‌هاي مسئوليت حضور يافته و از سخنرانان کليدي و اصلي همايش مي‌باشند.

مدير عامل بيمه ايران خبر داد: بيمه ايران متحول ميشود
اهم سخنان آقاي پورکياني رئيس هيئت مديره و مديرعامل بيمه ايران درگفتگو با ايسنا. برنامه من ايجاد هلدينگ چهارقلوي بيمه ايران در راستاي اقتصاد مقاومتي است. هلدينگي که شامل شرکت‌هاي بيمه زندگي، بيمه غيرزندگي، بيمه اتکايي و نيز شرکت سرمايه گذاري است. اين ساختار جديد در ايران براي اولين بار اجرا خواهد شد، اما در دنيا بصورت يک ساختار پذيرفته جهاني در حال اجراست. اگر بتوانيم آن را به خوبي اجرايي کنيم مي‌تواند اين شرکت و صنعت بيمه کشور را متحول سازد. در اين چند ماهي که بيمه ايران را تحويل گرفته‌ام، يکي از اولويت‌هاي بنده در اين شرکت که سابقه طولاني فعاليت در آن دارم، حرکت به سمت ايجاد يک اهرم مالي و سهامداري در يک بانک خوشنام و معتبر از سوي بيمه ايران است. در ايران متاسفانه بيمه اتومبيل بسيار از استانداردهاي جهاني عقب افتاده است. ما به جاي آن که فرد را بيمه کنيم، ماشين را بيمه مي‌کنيم! در حالي که راننده اهميت دارد و اوست که ميزان خطرپذير بودنش و ميزان ريسک گريز و ريسک پذير بودنش باعث مي‌شود تا حق بيمه متفاوتي را بپردازد و متاسفانه اين ساختار در کشور وجود ندارد، بدنبال جا انداختن اين موضوع هستيم.

ايران کوچک ميزبان مديرعامل بيمه‌کوثر
مجيد مشعلچي فيروزآبادي در ادامه سفرهاي استاني و ارزيابي از شبکه فروش شرکت بيمه‌کوثر، از سرپرستي استان البرز بازديد کرد و در جريان روند خدمت‌رساني به بيمه‌شدگان قرار گرفت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بيمه‌کوثر؛ مديرعامل شرکت در جريان اين بازديد با مراجعه‌کنندگان به اين سرپرستي و نيز کارکنان و نمايندگان به گفت‌وگو پرداخت و جوياي مسايل و مشکلات آن‌ها شد. مدير سرپرستي استان البرز ضمن بيان گزارشي از روند فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال جاري، آماري از تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادر شده، حجم فروش و ميزان خسارت‌هاي پرداختي در سال جاري را به مديرعامل و هيأت همراه ارايه کرد. مجيد مشعلچي اظهار اميدواري کرد؛ رحيمي‌که به تازگي سکان اداره اين سرپرستي را در دست گرفته است، بتواند روند رو به رشد شرکت در استان البرز را تسريع کند.

درج اطلاعات بيمه‌هاي درمان تکميلي در اينترنت بيمه ملت
وضعيت سوابق بيمه درمان تكميلي بيمه شدگان تحت پوشش بيمه ملت در دسترس آنها قرار گرفت و قابل مشاهده است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ملت، از اين پس بيمه شدگان بيمه‌هاي درمان تکميلي مي‌توانند با مراجعه به اينترنت بيمه ملت، از وضعيت سوابق بيمه درمان تکميلي خود آگاه شوند. در اينترنت بيمه ملت ليست محصولات بيمه اي خريداري شده توسط فرد نمايش داده مي‌شود و در قسمت بيمه درمان تکميلي براي افرادي که اين بيمه نامه را تهيه کرده‌اند اطلاعاتي شامل اعتبار بيمه نامه، جزئيات معرفي نامه‌هاي دريافت شده، جزئيات كامل خسارتهاي دريافتي به تفكيك تاريخ وقوع خسارت، تاريخ ثبت خسارت، شماره پرونده خسارت، نوع هزينه، خسارت وارده، فرانشيز و خسارت قابل پرداخت، نوع حواله، تاريخ ثبت، شماره حواله، مبلغ حواله، وضيعت حواله و تاريخ پرداخت قابل مشاهده است.

امضاي تفاهم نامه بين پژوهشكده بيمه و بيمه البرز
پژوهشكده بيمه و بيمه البرز به منظور گسترش همكاري‌هاي علمي‌در زمينه‌هاي آموزشي و پژوهشي تفاهم نامه همكاري امضا نمودند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشكده بيمه، در اين تفاهم‌نامه به ايجاد زمينه‌هاي همكاري و استفاده طرفين از توانمندي‌هاي مطالعاتي و پژوهشي يكديگر، همكاري پژوهشي جهت رتبه‌بندي نمايندگان مطابق مفاد آيين نامه 75 و تشكيل هسته‌هاي كارشناسي و مشاوره به منظوربررسي، تحليل و ارائه راه‌حل براي معضلات مرتبط با صنعت بيمه جهت ارائه به بالاترين مراجع سياست گذاري كشورتاكيد شده است. همچنين تعامل و ايجاد همكاري‌هاي مشترك تحقيقاتي و پژوهشي و تبادل اطلاعات، تجربيات، مشاوره علمي‌و اطلاع‌رساني آموزشي و توانايي‌هاي علمي‌و تجربي در زمينه‌هاي مورد نياز در چارچوب تعيين شده از ديگر موارد ذكر شده در اين تفاهم‌نامه مي‌باشد.
پاي ميوه‌هاي آمريکايي هم به بازار باز شد
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي گفت: از ابتداي هفته جاري پاي برخي ميوه‌هاي قاچاق حتي از آمريکا به بازار داخل باز شده است. حسين مهاجران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از قاچاق مجدد ميوه خبر داد و گفت: از ابتداي هفته جاري پاي برخي ميوه‌هاي قاچاق حتي از آمريکا نيز به بازار داخلي باز شده، به طوريکه خارج از ميدان خريد و فروش آن مشاهده مي‌شود. وي با اشاره به نرخ چهار قلم ميوه وارداتي قاچاق در بازار افزود: در حال حاضر قيمت هر کيلو شبرنگ آفريقايي 30 هزار تومان،گلابي آمريکايي 25 هزار تومان، انبه کنيا آفريقا 15 و شاه بلوط ترکيه 15 هزار تومان است.مهاجران با اشاره به اعمال نظارت سخت گيرانه دستگاه‌هاي مربوطه بر توزيع ميوه‌هاي قاچاق در ميادين بيان کرد: با وجود اعمال نظارت دقيق و برخورد با متخلفان پرونده ميوه‌هاي قاچاق به طور کلي بسته شده بود اما هم اکنون اين ميوه‌ها در باغات حاشيه تهران در حال توزيع است.

حجم بالاي قاچاق، نتيجه تعرفه بالاي گمرگي
رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان عينک با تکذيب افزايش قيمتِ عينک به تبع افزايش قيمت ارز گفت: هيچ گونه تغيير و تحولي از سوي فروشندگان روي قيمت عينک اعمال نشده است. حميد ثابت قدم با تاکيد بر اينکه افزايش قيمتي روي کالاهاي قديمي‌در صنف عينک صورت نگرفته است، افزود: البته مبنا بر اين است که براي کالاهاي خريداري شده در زمانِ افزايش نرخ ارز با توجه به صدور حواله و ترخيص آن از گمرک نرخ گذاري انجام شود اما روي کالاهاي قديمي‌افزايش قيمتي صورت نپذيرفته است.وي در مورد اجراي طرح برخورد با کالاي قاچاق در اين اتحاديه نيز ضمن اشاره به اين که در زمينه عينک توليد داخلي نداريم و عينک‌هاي موجود در بازار از خارج وارد کشور مي‌شود، افزود: عينک‌هاي برند بازار از کشورهاي ايتاليا، آلمان و فرانسه وارد کشور مي‌شود اما بخش زيادي از مصرف ما در حوزه ي عينک از کشور چين صورت مي‌گيرد که در واقع برترين و با کيفيت‌ترين محصولات وارد مي‌شود.وي حجم بالاي قاچاق در کشور را در نتيجه تعرفه‌هاي بالاي گمرگي عنوان کرد و افزود: متاسفانه تا زماني که تعرفه‌هاي گمرکي در کشور به صورت غيرمنطقي بالا باشد، سودجويان به صورت غيرقانوني و با صرف هزينه‌هاي سرسام آور اقدام به واردات کالاهاي قاچاق مي‌کنند.

قيمت هرکيلوتخم مرغ ۴۷ هزارو ۵۰۰ ريال و مرغ ۶۷ هزارو۵۰۰ ريال اعلام شد
رييس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي گفت: نرخ هر کيلوگرم تخم مرغ در محل مرغداري‌ها حدود ۴۰ هزار ريال، در واحدهاي صنفي ۴۳ هزارو ۵۰۰ ريال و در خرده فروشي‌ها ۴۷ هزارو ۵۰۰ ريال است. مهدي يوسف خاني قيمت هر کيلوگرم مرغ زنده در محل مرغداري‌ها را ۴۳ تا ۴۴ هزار ريال، کشتارگاه ۵۹ هزار و ۵۰۰ ريال، ميدان بهمن ۵۸ هزار ريال، تحويل درب واحدهاي صنفي ۶۱ هزار ريال و در بازار مصرف ۶۷ هزارو ۵۰۰ ريال است. همچنين هر کيلوگرم ران مرغ به نرخ ۵۷ هزار ريال به فروش مي‌رسد. پيش از اين اعلام شده بود، بر پايه برآوردهاي وزارت جهادکشاورزي در سال ۱۳۹۳ قيمت تمام شده هر کيلوگرم گوشت مرغ بين ۷۰ تا ۷۵ هزار ريال و تخم مرغ حدود ۴۰ هزار ريال است که به نظر مي‌رسد عرضه اين محصولات با نرخي بيش از نرخ تعيين شده اجحاف به توليد کنندگان ومصرف کنندگان است.