«تجارت» پیامدهای انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت را بررسی می کند؛
گروه اجتماعي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌روز گذشته و در جريان بررسي ماده ۸۷ لايحه برنامه ششم مربوط به نظام سلامت با انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت موافقت کردند.
ديروز و در جريان بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم، ماده ۸۷ اين لايحه را به تصويب نمايندگان مجلس رسيد، ماده قانوني که براساس آن توليت نظام سلامت شامل سياست‌گذاري اجرايي، برنامه‌ريزي‌هاي راهبردي، ارزشيابي، اعتبارسنجي و نظارت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي متمرکز مي‌گردد. همچنين کليه اشخاص حقيقي وحقوقي اعم از دولتي و غيردولتي، از جمله ارايه‌کنندگان خدمات سلامت، سازمان‌ها و شرکت‌هاي بيمه پايه و تکميلي، موظفند از خط ‎مشي و سياست‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، با تأکيد بر خريد راهبردي خدمات و واگذاري امور تصدي‌گري با رعايت ماده ۱۳ قانون مديريت خدمات کشوري و سطح بندي خدمات، تبعيت کنند. به موجب اين مصوبه از زمان ابلاغ اين قانون، سازمان بيمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي منتزع و با حفظ شخصيت حقوقي و استقلال مالي براساس اساسنامه‌اي که به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اداره مي‌شود. اساسنامه اين سازمان مطابق قانون به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد. همچنين نمايندگان مجلس با انتقال شوراي عالي بيمه سلامت و دبيرخانه آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مخالفت کردند. اين پيشنهاد با 121 رأي موافق، 106 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از 263 نماينده حاضر در مجلس در مجلس رأي نياورد که به گفته رئيس مجلس تنها يک رأي کم داشت. بعد از اعلام نتيجه رأي شهرياري عضو کميسيون بهداشت در جايگاه هيأت رئيسه حاضر شد و بارها تأکيد کرد که دستگاهش براي دادن رأي خراب بوده و حتي آن را به هيأت رئيسه اعلام کرده است. در واكنش به اين راي نمايندگان بود ديروز طاهر موهبتي، معاون برنامه‌ريزي، هماهنگي، حقوقي و امور مجلس وزارت بهداشت از آنها قدرداني و تاکيد کرد كه حمايت موثر نمايندگان محترم را از نظام سلامت کشور، ارج نهاده و مراتب سپاس تلاشگران عرصه سلامت را به محضر شريفتان تقديم مي‌دارم. اين اما تمام واكنش‌هاي صورت گرفته روز گذشته به تصويب اين ماده از برنامه ششم توسعه نبود. بسياري از كارشناسان اين اقدام را حركت مثبتي براي اجراي بهتر خدمات در حوزه سلامت در زيرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كردند.
نياز به بيمه‌اي داريم كه مشكل مردم را حل كند
در همين حال دکتر ايرج فاضل، وزير اسبق بهداشت با اشاره به مصوبه مجلس تاکيد کرد: بيمه درماني کشور نياز به بازخواني دارد. وي درخصوص انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت، اظهار کرد: من با انتقال بيمه سلامت به وزارت بهداشت موافقم؛ چراکه يکي از بزرگترين مشکلات بخش سلامت، بيمه ناتوان و ناکارآمدي است که در کشور داريم؛ اين بيمه‌ها نه تعهدات خود نسبت به بيمارستان‌ها را انجام مي‌دهند و نه نسبت به بيماران. در عين حال بدهکاري‌هاي بسيار طولاني و غيرقابل قبولي دارند. وي تاکيد کرد: بيمه درماني کشور نياز به بازخواني دارد. نياز به بيمه‌اي داريم که مشکل مردم را حل کنيم. وزارت بهداشت متولي سلامت است و اگر بيمه هم در اختيار او باشد، وزارت بهداشت بهتر مي‌تواند اين حوزه و امور سلامت را اداره کند. در اين صورت اختلافات فعلي نيز که بسيار مزاحم است، از بين مي‌رود.
وزارت بهداشت به دنبال تجميع بيمه‌ها بود
در همين ارتباط محمدباقر هوشنگي، مديرکل اسبق دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره انتقال اين بيمه در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه انتقال بيمه سلامت نمي‌تواند کمک چنداني به وزارت بهداشت کند، گفت: اگر قانونگذار همه بيمه‌هاي پايه را تجميع مي‌کرد و وزارت بهداشت مکلف مي‌شد در طول برنامه بيمارستان‌هاي غيرآموزشي‌اش را واگذار کند و با حفظ مالکيت و بدون ادغام فيزيکي بيمه‌ها، توليت امور را انجام دهد کمک خوبي به حل مشکلات نظام سلامت مي‌کرد. وي درباره مصوبه مجلس براي انتقال سازمان بيمه سلامت ايران به وزارت بهداشت اظهار کرد: آن چيزي که وزارت بهداشت دنبالش بود و مي‌توانست اثربخش باشد تجميع و انتقال همه بيمه‌ها بود تا بتوانند با توجه به ماموريت‌ها، قوانين بالادستي و سياست‌هاي ابلاغي رهبري در حوزه سلامت ساماندهي بهتري داشته باشند. وي افزود: اما اکنون شايد با آمدن سازمان بيمه سلامت به وزرات بهداشت به تنهايي، وزارت بهداشت نتواند به اهدافي که مدنظر داشته است دست يابد و اين يک اتفاق ناقص است. هوشنگي گفت: انتقال بيمه سلامت نمي‌تواند کمک چنداني به وزارت بهداشت کند.
انتقال با ارزش بيمه سلامت به وزارت بهداشت
دکتر رضا ملک‌زاده، وزير اسبق بهداشت نيز در گفتگو با ايسنا انتقال بيمه سلامت به وزارت بهداشت را اقدامي‌با ارزش و مبارک خواند و گفت: اميدواريم بخش سلامت بيمه تامين اجتماعي نيز به وزارت بهداشت بيايد و شاهد تجميع همه بيمه‌ها باشيم. وي ضمن تاکيد بر اينکه در صورت انتقال شوراي عالي بيمه به وزارت بهداشت، وضعيت بهتر مي‌شد، ادامه داد: تجربه تجميع بيمه‌ها را قبلا نيز در وزارت بهداشت داشته‌ايم، در صورت تجميع بيمه‌ها در وزارت بهداشت، به صورت سازمان‌هاي مستقلي فعاليت خواهند داشت. ملك‌زاده درباره مباحث مطرح مبني بر يکي بودن خريدار و فروشنده در صورت انتقال بيمه‌ها به وزارت بهداشت، گفت: در تمام دنيا که يک نظام بيمه موفقي وجود دارد، توليت بيمه با وزارت بهداشت است. هرکسي اين موضوع را بيان مي‌کند يا اطلاعي از آن ندارد يا اشتباه مي‌کند.
انتقال بيمه سلامت مي‌تواند موجب نگراني شود
در همين حال يک فعال صنفي کارگري معتقد است: انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت براي نظام درمان کشور مخاطراتي دارد چراکه تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياستگذار و ناظر درمان را زير سوال مي‌برد. عليرضا حيدري، مسئول کميته بيمه و درمان اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: تصويب انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت را تاحدودي مي‌توان براي کارگران و همه کساني خواستار حفظ استقلال ارکان سازمان تامين اجتماعي هستند، نگران کننده تلقي کرد. وي با بيان اينکه سياست‌هاي سلامت در لايحه برنامه ششم توسعه را به گونه‌اي مورد توجه قرار گرفته که وزرات بهداشت بتواند توليت نظام درمان کشور را عهده‌دار شود، افزود: انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت براي نظام درمان کشور مخاطراتي دارد چراکه تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياستگذار و ناظر درمان را زير سوال مي‌برد. حيدري ادامه داد: براساس بند ۷ سياست‌هاي ابلاغي سلامت تفکيک بخش‌هاي مختلف درمان در جهت تحقق عدالت و ارائه خدمات درماني مطلوب ضرورري است. وي در ادامه با اشاره به اختيارات بيمه سلامت در شوراي عالي بيمه، تصريح کرد: از جمله اختياراتي که بيمه سلامت در شوراي عالي بيمه داشت تعيين نرخ‌ها و تعرفه‌ها بود.
انتقال بيمه سلامت، فرصت يا تهديد؟
نمايندگان مجلس درحالي روز گذشته با پيشنهاد انتقال سازمان بيمه سلامت از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي به وزارت بهداشت موافقت کردند و در مقابل با مخالفت در برابر پيشنهاد انتقال شوراي عالي بيمه سلامت به وزارت بهداشت، مسئوليت آن را در اختيار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي باقي گذاشتند. اين مصوبه از اين حيث حائز اهميت است که يك روز پيش از اين گروه‌هاي مختلفي از کارگران با تجمع در مقابل ساختمان مجلس خواستار به رسميت شناخته شدن استقلال ارکان مختلف سازمان تامين اجتماعي شده بودند. در حالي كه برخي چهره‌هاي نزديك به اتحاديه‌هاي كارگري معتقدند كه انتقال سازمان به بيمه سلامت به وزارت بهداشت مي‌تواند اثرات مثبتي در پيگيري خواسته‌هاي كارگران داشته و تا حدودي از انتقال بيمه درماني تامين اجتماعي به زيرمجموعه وزارت بهداشت جلوگيري كند، برخي كارشناسان از نكات منفي اين انتقال مي‌گويند. به اعتقاد آنها با قطعي شدن انتقال اختيارات بيمه سلامت از زير مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت، تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياست‌گذار و ناظر درمان تا اندازه زيادي زير سوال مي‌رود و به اين ترتيب ممكن است مشكلاتي ايجاد شود.
گيلان _ فرحي ؛ شهردار رودسر با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينکه رودسر از حيث گردشگري و ظرفيت‌هاي موجود از پتانسيل بالايي برخوردار است طرح شهر هوشمند براي نخستين بار در شرق گيلان بصورت پايلوت در رودسر اجرا مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي‌شهرداري رودسر مهندس حسن پورقربان با اشاره به اينکه وسعت شهر، فضاي مناسب گردشگري و گردشگرپذيري و همچنين آمادگي مديران شهر جهت انجام اين طرح از دلايل انتخاب رودسر براي اجراي طرح شهر هوشمند مي‌باشد افزود: اين طرح با اعتبارات دولتي و بخش خصوصي اجرايي مي‌شود که درفاز نخست پياده سازي فيبر نوري و سرويس الکترونيکي در دستور کار قرار گرفته است.وي گفت: اجراي دوربين‌هاي ثبت تخلف و کنترل ترافيکي ، اجراي بستر ارائه خدمات اينترنت پرسرعت از روش‌هاي نوين مانند واي فاي شهري، ارائه سرويس‌هاي خدمات دولت الکترونيک به خصوص سرويس‌هايي که در شهرداري به مردم ارائه مي‌شود با توجه به اينکه شهرداري يکي از مکان‌هايي است که بيشترين ارائه خدمات شهري و مديريت شهري را به مردم ارائه مي‌کند.شهردار رودسر با اشاره به اينکه در اجراي اين طرح به همه شهروندان رودسري کارت شهروندي ارائه مي‌شود گفت: شهروندان با اين کارت مي‌توانند از خدماتي گه گفته شد در سطح شهر بهره مند شوند ضمن اينکه در اجراي طرح شهر هوشمند از سامانه پايش تصويري هم استفاده مي‌شود.

گيلان _ فرحي ؛ مديرعامل شرکت گاز گيلان به‌امتداد خط سوم لوله گاز سراسري تا شهر رشت اشاره کرد و گفت: گيلان از لحاظ تامين سوخت گاز با کمبودي مواجه نيست.
مهندس جمشيد ظهيري در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه دوره گازرساني شرکت گاز به پايان رسيده است اظهار کرد: اکنون بايد خدمات به صورت کيفي ارائه شود و اين امر نيازمند فرهنگ‌سازي است.وي به قطع گاز وارداتي از ترکمنستان اشاره کرد و افزود: تامين گاز از برنامه‌هاي دولت است و اين تهديد را بايد تبديل به فرصت کنيم.مديرعامل شرکت گاز گيلان با بيان اينکه روزانه 700 ميليون متر مکعب گاز در کشور غني‌سازي شده و به دست مصرف‌کننده مي‌رسد، تصريح کرد: 70 درصد از سبد انرژي سوخت مصرفي کشور از طريق گاز تامين مي‌شود.ظهيري از هدررفت بسيار گاز در ايران خبر داد و بيان کرد: اگر گاز به‌درستي در جامعه مصرف شود به‌اندازه کافي گاز در کشور داريم.وي، 13 نهاد و سازمان را مسؤول فرهنگ‌سازي در صرفه‌جويي سوخت عنوان کرد و گفت: شرکت گاز گيلان در زمينه فرهنگ‌سازي ورود کرده است.
مديرعامل شرکت گاز گيلان در ادامه با اشاره به توسعه گازرساني در استان، خاطرنشان کرد: شاهکار شرکت ملي گاز ايران در گيلان رقم خورده و بدون ايجاد تورم توانستيم گازرساني را انجام دهيم.ظهيري به اجراي پروژه‌هاي گازرساني از سال 94 در کشور اشاره کرد و يادآور شد: امسال بخشي از پروژه‌هاي گازرساني تحقق پيدا کرده است.وي با بيان اينکه تغيير رويکردها و استفاده صحيح از منابع مهم‌ترين موضوع در گازرساني محسوب مي‌شود، اظهار کرد: در مدت يک سال، سه هزار کيلومتر گازرساني در گيلان انجام شده و اکنون 90 هزار خانوار روستايي به شبکه گاز وصل شدند.مديرعامل شرکت گاز گيلان همچنين به مطالبات اين شرکت از بخش‌هاي مختلف اشاره کرد و افزود: 30 ميليارد تومان از صنايع بزرگ استان طلب داريم و شرکت چوکا و کارخانه‌هاي سيمان از جمله اين بدهکاران هستند.ظهيري با اشاره به طلب 34 ميليارد توماني شرکت گاز گيلان از خانوارها در استان، بيان کرد: جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي 20 ميليارد تومان به شرکت گاز گيلان بدهکار هستند.وي، شبکه‌هاي گاز در کشور و استان را به‌هم پيوسته دانست و خاطرنشان کرد: خط لوله گاز پس از هزاران کيلومتر به شمال کشور انتقال پيدا مي‌کند و خط سوم لوله سراسري تا رشت امتداد پيدا کرده است.مديرعامل شرکت گاز گيلان با تاکيد براينکه استان از نظر گاز با کمبودي مواجه نيست، تصريح کرد: وزارت نفت متعهد به تامين سوخت صنايع، حمل و نقل و خانگي است.

اين روزها هواي بسياري از شهرهاي کشورمان در وضعيت قرمز و اضطرار قرار دارد و صداي آژير آمبولانس‌ها خبر از سختي نفس کشيدن در شهرهاي آلوده دارد و در چنين شرايطي سفر به جزيره قشم براي راحت نفس کشيدن به‌اندازه اي اهميت دارد که بي توجهي به آن همانند دست گذاشتن روي زنگ خطر و به صدا در آوردن آن است.
شاخص آلودگي هوا (PSI) معياريست که غلظت ترکيبات مختلف آلاينده موجود در هوا نظير منوکسيد کربن - دي اکسيد گوگرد - ترکيبات نيتروژن - ازن و ذرات معلق را که داراي حدود مجاز متفاوت با واحدهاي مختلف مي‌باشند را تبديل به يک عدد بدون واحد کرده و وضعيت آلودگي هوا را بصورت کيفي در پنج سطح خوب - سالم - ناسالم - بسيار ناسالم و خطرناک نمايش ميدهد. جدول(1) تقسيم بندي وضعيت آلودگي هوا را براساس شاخص PSI نشان داده است.
متاسفانه بسياري از شهرهاي بزرگ کشورمان به دفعات در طول سال و به ويژه در فصل زمستان وضعيت‌هاي نارنجي و قرمز (نا سالم و بسيار ناسالم) را تجربه مي‌کنند. سفر در فصل سرد زمستان به مناطق خوش آب و هواي کشورمان همچون جزيره قشم به ويژه براي ساکنان پايتخت و چند شهر ديگر همانند کرج، اراک، اهواز و ... که در طول سال شايد تنها دو تا سه ماه هواي سالم استنشاق نمي‌کنند بسيار ضروري به نظر مي‌رسد.
جزيره قشم در طول سال و به ويژه در نيمه دوم از شرايط آب و هوايي کاملا بهاري، سالم و پاک براي نفس کشيدن، تفريح، ورزش و زندگي برخوردار است و مردم اين منطقه مي‌توانند ميزبانان مهربان و خوبي براي مسافران زمستاني از نقاط مختلف ايران باشند.مسافران قشم در سفر به اين منطقه جنوبي مي‌توانند علاوه بر استفاده از هوايي پاک، سالم و آسمان کاملا آبي اين جزيره از ورزش‌هاي آبي شامل غواصي، پاراگلايدر، کايت بورد، جت اسکي و شنا در دريا هم استفاده
کنند.
جزاير ناز، جنگل دريايي حرا، خليج دلفين‌هاي بازيگوش هنگام، دره ستاره‌ها، تنگه چاهکوه، دره تنديس‌ها، چاه‌هاي تلا و بادگيرهاي منحصر به فرد بندر تاريخي لافت، طيف وسيعي از خاک‌هاي رنگي هرمز، ماسه‌هاي طلايي، آهوان جبير در هنگام و هرمز، قلاع پرتغالي‌ها در قشم و هرمز و دهها اثر طبيعي و تاريخي ديگر هم از ديگر ظرفيت‌هاي مهم حوزه گردشگري قشم است که تماشاي آنها براي مسافران به ويژه آناني که براي نخستين بار به اين جزيره سفر مي‌کنند خاطره انگيز خواهد بود.

همزمان با شروع فصل سرد،شرکت گاز استان مرکزي درپي توزيع گسترده کتابچه‌ايمني درسطح استان که به همت واحدخدمات فني وفروش اين شرکت صورت پذيرفت ،اقدام به توزيع گسترده پوستر حاوي پيامهاي ايمني و ترويج فرهنگ صرفه جويي در مصرف گاز طبيعي ،دربين مدارس،مساجد وادارات استان مرکزي نموده است.
رضا طراوتي رييس روابط عمومي‌شرکت گاز استان مرکزي در اين خصوص گفت :با توجه به شروع فصل سرد سال و احساس نياز و لزوم اطلاع رساني مسائل ايمني و صرفه جويي گاز به مصرف کنندگان گاز طبيعي ،روابط عمومي‌شرکت گاز استان مرکزي اقدام به تهيه و توزيع بيش از پنج هزار پوستر تحت عنوان "پيامهاي ايمني و صرفه جويي مصرف گاز" را نموده است .وي هدف از چاپ و توزيع اين پوسترها در سطح استان را ترويج و توسعه فرهنگ استفاده بهينه ازگاز طبيعي همچنين ارائه راهکارهاي مهم استفاده‌ايمن از گاز را به مشترکين گاز طبيعي دانست و در ادامه گفت:با عنايت به جايگاه ارزشمند آموزش و پرورش و تاثير گذاري بسيارخوب در سنين پايين در زمينه يادگيري و آموزش همچنين افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در زمينه راهکارهاي صرفه جويي و نکات ايمني دراستفاده از گاز طبيعي و وسايل گازسوز،توزيع اين پوسترها در مدارس مي‌تواند نقش به سزايي در اين امر داشته باشد.

اهواز- ليلا زرگانيان- ۱۳۵ دستگاه ترانسفورماتور اين شهرستان كه داراي روغن ريزي شديد بوده‌اند شناسايي و به منظور جلوگيري از بروز مشكلات در تابستان نسبت به اورهال آنها در كارگاه ترانس و رفع عيب روغن ريزي آنها اقدام گرديد.
مهندس سعيد احترامي‌مدير امور برق منطقه چهار اين شركت در اين خصوص گفت: شرايط نامناسب آب هوايي و گرماي شديد هوا درشهرستان اهواز در طول تابستان اثرات نامطلوبي بر تجهيزات شبكه بويژه ترانسفورماتورها مي‌گذارد لذا ضروري است با انجام فعاليتهاي پيشگيرانه نسبت به اصلاح ترانسفورماتورهاي معيوب كه مهمترين تجهيزات شبكه نيز مي‌باشند اقدام گردد .وي در ادامه افزود: مطابق بررسي بعمل آمده يكي از عوامل اساسي در ترانس سوزيهاي شبكه در طول دوره گرم سال مشكلات روغن ريزي ترانسها مي‌باشد كه با نشتي روغن از ترانس موجب كاهش خاصيت عايقي و خنك كنندگي ترانس و در نتيجه سوختن سيم پيچ و آسيب ديدن ترانس مي‌گردد .
 بدين منظور گروههاي بهره برداري اين امور در طي برنامه اي مدون وسالانه در تابستان نسبت به بازديد و شناسايي ترانسهاي روغن ريزي با شدت كم و زياد اقدام مي‌نمايند و در طول دوره سرد و معتدل سال كه‌امكان اورهال و تعميرات پيشگيرانه در شبكه برق مهيا است ، گروههاي عملياتي ترانسهاي روغن ريزي شبكه را به كارگاه مجهز ترانسفورماتور شركت ارسال و نسبت به رفع عيب روغن ريزي ، تعويض تجهيزات معيوب ترانس ، تصفيه و تست روغن ترانس و رنگ آميزي كامل بدنه ترانس اقدام نموده و پس از اورهال كامل، مجددا در محل قبلي در شبكه نصب مي‌گردد .
مراجعه بيش از ۴۰۰ هزار نفر به پزشکي قانوني براثر نزاع
در هشت ماهه سال جاري ۴۰۱ هزار و ۳۳۵ مصدوم نزاع به مراکز پزشکي قانوني مراجعه کردند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که‌امار مراجعان ۴۰۷ هزار و ۸۹۳ نفر بود، ۱.۶ درصد کاهش يافته است. به گزارش اداره کل روابط عمومي‌و امور بين‌الملل سازمان پزشکي قانوني کشور، در هشت ماهه سال جاري از کل مراجعين نزاع 276 هزار و 393 نفر مرد و 124 هزار و 942 نفر زن بودند. براساس اين گزارش در اين مدت استان‌هاي تهران با 71 هزار و سه، خراسان رضوي با 33 هزار و 648 و اصفهان با 28 هزار و 863 نفر بيشترين و استان‌هاي ايلام با دو هزار و 522، خراسان جنوبي با دو هزار و 581 و سمنان با سه هزار و 42 کمترين آمار مراجعين نزاع را داشته‌اند. در آبان ماه سال جاري نيز آمار مراجعين نزاع با کاهش 1.3 درصدي مواجه بود و از 39 هزار و 450 مراجعه کننده در آبان سال گذشته به 38 هزار و 945 نفر در آبان امسال رسيد.

هواي تهران روز چهارشنبه سالم بود
مرکز پايش آلودگي هواي محيط زيست استان تهران وضعيت کيفي هواي تهران را در وضعيت سالم اعلام کرد. به گزارش مهر، مرکز پايش آلودگي هواي محيط زيست استان تهران اعلام کرد: وضعيت کيفي هواي تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهي به ساعت ۸ صبح مورخ چهارشنبه 15/10/95 در وضعيت سالم بوده است. براساس اين گزارش ميزان منواکسيدکربن: پاک (۳۵)، ذرات معلق با قطر کمتر از ١٠ ميکرون: پاک (۴۵)، ذرات معلق با قطر کمتر از ٢.٥ ميکرون: سالم (۷۳) بوده است.

کاهش ۳۶ درصدي جرائم در مترو تهران
مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو از کاهش ۳۶ درصدي جرائم در مترو تهران خبر داد و گفت: ايمني و امنيت مسافران از مهمترين مسؤليت‌ها و دغدغه ما در مترو تهران است. به گزارش مهر، محمد احمدي بافنده گفت: احساس امنيت براي سيستم حمل و نقل عمومي‌پر ترددي چون مترو تهران بسيار پر اهميت است و خدا را شاکريم که با همکاري بسيار مناسب تر و پليس اين امنيت تا حد زيادي محقق شده است. سرهنگ علي راقي از کاهش وقوع جرائم در مترو تهران خبر داد و گفت: ميزان جرائم در مترو نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته و اين نشان از امنيت بالاي شهر زير زميني دارد. وي افزود: امکانات و تجهيزات فني مناسب مترو و گشت‌هاي نامحسوس پليس باعث شده تا مترو تهران از معضلات کمتري نسبت به سطح شهر برخوردار باشد و حتي ميزان سرقت‌هاي گزارش شده با توجه به وسعت و تعداد ايستگاه‌ها بسيار کم است.

توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات شهيد عاطف
 عمليات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات شهيد عاطف از تاريخ 16 دي ماه آغاز مي‌شود. به گزارش روابط عمومي‌مخابرات منطقه تهران، با اجراي عمليات مذکور ارتباط تلفني مشترکين در مرکز مخابرات شهيد عاطف با پيش شماره‌هاي 7729، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7670 در محدوده خيابان‌هاي 1‏/174 شرقي، شهيد شادالوئي، شهيد صادقي، شهيد سجده اي به مدت 3 روز با اختلال همراه است.  


9 هزار و 650 نفر آموزش‌هاي فني و حرفه اي را در ايلام فرا گرفتند
ايلام - رييس اداره‌اموزش، پژوهش و برنامه ريزي اداره کل فني و حرفه اي ايلام گفت: 9 هزار و 650 نفر در مراکز دولتي و آزاد استان در 9 ماه سال جاري آموزش‌هاي فني و حرفه اي را فرا گرفتند.علي خردمند اظهار کرد: از اين تعداد پنج هزار و 50 نفر زن و چهار هزار و 600 نفر مرد آموزش‌هاي فني و حرفه اي را در مدت ياد شده(9 ماهه‌امسال) فرا گرفتند. به گفته وي، اين تعداد شرکت کننده در قالب يک ميليون و 780 هزار نفر ساعت در مراکز و آموزشگاه‌هاي آزاد استان آموزش‌هاي فني و حرفه اي را کسب و موفق به پايان رساندن دوره شدند.رييس اداره‌اموزش، پژوهش و برنامه ريزي اداره کل فني و حرفه اي ايلام از ارائه‌اموزش‌هاي فني و حرفه اي به کارآموزان عراقي در سال جاري نيز خبر داد و يادآور شد: در مدت ياد شده براي 22 نفر از کارآموزان اتباع عراقي(استان واسط) نيز دوره تخصصي جوش آرگون نيز برگزار شد.خردمند با اشاره به رشد 15 درصدي رشد عملکرد در مهارت آموزي در بخش روستايي در راستاي توجه تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، گفت: مهم‌ترين ماموريت و رسالت سازمان آموزش فني و حرفه‌اي مهارت آموزي و آموزش که هويت اصلي آن را تشکيل مي‌دهد است .
وي افزود: آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در مراکز ثابت و شهري آموزش در مناطق روستايي و عشايري، صنايع و صنوف، جوار دانشگاهي، پادگان، زندان و آموزشگاه‌هاي آزاد نسبت به تامين نيروي انساني ماهر مورد نياز حوزه‌هاي مختلف صنعت، کشاورزي، خدمات، فرهنگ و هنر در استان اقدام مي‌کند.خرمند با اشاره به وجود 150 مربي فني و حرفه اي رسمي‌و غير رسمي‌در بخش دولتي استان ايلام گفت: 220 آموزشگاه خصوصي در سطح استان ثبت شده که از اين تعداد 200 آموزشگاه فني فعال است که حدود 400 مربي در اين آموزشگاه‌ها مشغول تدريس هستند.

در سال جاري 56 روستاي استان مركزي به صورت سيار آبرساني شده‌اند
از ابتداي سال جاري تعداد 56 روستاي استان مركزي با جمعيتي بالغ بر 17220 نفر به صورت سيار آبرساني شده‌اند.به گزارش شركت آبفار مركزي به دليل خشكسالي‌هاي چند سال اخير و كاهش سطح منابع آبي در روستاهاي استان ، آب مورد نياز مردم 56 روستاي استان از ابتداي سال 95 به صورت سيار تامين مي‌شود.براي آبرساني سيار به ين روستاها كه هم اكنون هم در برخي از روستاها ادامه دارد كار آبرساني با 3788 سرويس به صورت سيار انجام شد و در هفت ماه نخست امسال 48400 متر مكعب آب در اين روستاها توزيع شد.شركت آبفار مركزي براي مقابله با مشكلات پيش روي مردم در مواجهه با خشكسالي علاوه بر انجام آبرساني به صورت سيار، نسبت به انجام عمليات اجرايي از جمله حفر چاه جديد ، كفكشي چاه‌هاي موجود، تعويض خطوط انتقال و شبكه و غيره اقدام نموده است.


 احياي تالاب‌هامون در گرو توافق با افغانستان
معاون محيط زيست طبيعي تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به وضعيت تالاب‌هامون اظهار کرد: امسال سال پرآبي براي تالاب‌هامون بود ولي نگراني اصلي آن است که بتوانيم بر مشکلات موجود در ارتباط با همسايه خود کشور افغانستان فائق بياييم و سهم خود را از اين کشور براي‌هامون دريافت کنيم.
فرهاد دبيري با اشاره به احداث و فعاليت سدهايي در افغانستان که به لحاظ تامين حق آبه تالاب‌هامون را در مضيقه قرار مي‌دهد، گفت: اميدواريم بتوانيم طرف افغاني را متقاعد کنيم تا اين کشور در حفاظت تالاب مشارکت داشته باشد چون تنها بخش ايراني تالاب ثبت ذخيره‌گاه شده است.

احتمال ورشكستگي آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي 
رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران گفت: اگر آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي به همين روال اداره شوند، به ورطه ورشکستگي خواهند افتاد. دکتر عليرضا زالي اظهار کرد: رشته پاتولوژي از يک شالوده نوين برخوردار است که مي‌تواند تحولات عرصه سلامت را پذيرا باشد. وي با اعلام اينکه نگاه ما به رشته پاتولوژي بايد با شرايط روز جهاني همخواني داشته باشد، افزود: متاسفانه پيشرفت‌هاي رشته پاتولوژي در کشور متناسب و متناظر با پيشرفت‌هاي جهاني نيست. زالي افزود: چنانچه قرار است بخشنامه‌اي در نظام پزشکي يا وزارت بهداشت و يا همچنين بيمه‌ها با محوريت پاتولوژي و آزمايشگاه‌ها به تصويب برسد، بايد از نظرات افراد صاحب اين حرفه استفاده کرد.

بودجه دولتي کميته‌امداد محقق شد 
رئيس کميته‌امداد امام خميني (ره) با اعلام اينکه بخش بودجه دولتي کميته‌امداد در 9 ماه سال‌جاري محقق و رقمش ٣ هزار و ٩٠٠ ميليارد تومان است، گفت: دولت همکاري خوبي داشته و تمام وظيفه‌اش را انجام داده است. سيد پرويز فتاح افزود: بودجه کميته‌امداد در سال آينده 10 درصد، مطابق رشد بودجه کشور افزايش يافته است.
 به گفته فتاح، رشد بودجه کميته‌امداد بايد بيشتر از 10 درصد باشد، زيرا نهادهاي حمايتي به ميزان بيشتري بودجه نياز دارند. فتاح افزود: در حال رايزني با مجلس و دولت براي افزايش بودجه کميته‌امداد در جريان بررسي لايحه بودجه 96 در مجلس هستيم.