مارتين وولف
فايننشال تايمز
درحاليکه دوره جهاني سازي رو به پايان مي‌رود، اين پرسش مطرح است که تنش و رويکرد حمايتگري چه نتيجه اي به دنبال داشت. اين امر درست نيست که بشر قادر به يادگيري از گذشته نيست. بشر مي‌تواند وغرب درسهايي از دوره تاريک 1914 و 1945 آموخته است. اما به نظر مي‌رسد که اين درس‌ها را فراموش کرده است. ما باري ديگر در دوره اي از ناسيوناليسم افراطي و بيگانه هراسي زندگي مي‌کنيم. اميد جهاني تازه،‌هارموني و دموکراسي که توسط بازارها در دهه 80 شکل گرفت به خاکستر تبديل شده است. آنچه در روبروي آمريکا ، قدرت ليبرال پس از جنگ قراردارد توسط رئيس جمهوري کنترل خواهد شد که طرفدار حمايتگري از توليد داخلي و تحسين افراد مستبد است. آنچه در روبروي اتحاديه اروپا قراردارد رشد مخالفان ليبرال‌ها در شرق اروپا ، برگزيت و احتمال رياست جمهوري مارين لوپن است. آنچه در پيش روي ولاديمير پوتين است افزايش تاثيرگذاري برجهان بوده و چين نيز شي جين پينگ را به عنوان رهبر اصلي خودبراي سالهاي آينده برميگزيند. سيستم سياست و اقتصاد معاصر جهان از عکس العمل دربرابر فاجعه جنگ جهاني اول و دوم و رکود بزرگ در اوايل قرن بيستم شکل گرفت. با پايان جنگ جهاني دوم جهان بين دو کمپ تقسيم شد:دموکراسي ليبرال و کمونيسم. با تشويق آمريکا امپراتوري‌هاي اروپايي ازهم پاشيده کشورهاي تازه "جهان سوم" را تشکيل دادند. با توجه به تخريب تمدن اروپايي و تهديد کمونيسم، آمريکا يکي از اقتصادهاي شکوفاي جهان نه تنها از ثروت به عنوان نمونه اي براي تشکيل قدرت دموکراتيک استفاده کرد بلکه باعث الهام به کشورهاي غربي در ترانس آتلانتيک شد.
 با اينکار رهبران اين کشورها از اشتباهات سياسي اقتصادي گذشتگان خود در سال 1917 درس گرفتند. در سطح جهاني موسسات تازه اي چون صندوق بين المللي پول، بانک جهاني، سازمان تجارت جهاني شکل گرفتند که شاهد بازسازي اروپا و توسعه اقتصاد جهاني بودند ناتو پايه اتحاد ميان کشورهاي اروپايي در 1949 تشکيل شد و عهدنامه رم توسط جامعه اقتصادي اروپايي امضا شد شروعي براي اتحاديه اروپا بود. اين فعاليت پاسخي به بدبختي‌هاي اقتصادي پس از جنگ اروپا و تهديد اتحاد جماهير شوروي بود اما منعکس کننده ديدگاهي به جهان با تعاون و همکاري بيشتر بود. از نظر اقتصادي دوره پس از جنگ به دو دوره تقسيم مي‌شود. دوره کينزي که اقتصاد اروپا و ژاپن بايکديگر وارد رابطه شدند و درنهايت بازارهاي جهاني شکل گرفت که در دوره اصلاحات دنگ شائوپينگ در چين و روي کار آمدن مارگارت تاچر و رونالد ريگان رخ داد. دوره دوم با تاسيس سازمان تجارت جهاني در سال 1995 و ورود چين به اين سازمان و گسترش اتحاديه اروپا بود. دوره اول اقتصادي با تورم دهه 70 پيان يافت. دوره دوم با بحران مالي سال 2007- 2009 . بين اين دو دوره زماني از آشوب اقتصادي و بي اطميناني وجود داشت که اکنون نيز وجود دارد.
تهديد اصلي اقتصادي در دوره اول افزايش تورم بود اينبار کاهش تورم است. امروز غرب با نا اميدي ژئوپوليتيکي و اقتصادي روبروست. خاورميانه در آشفتگي است و مهاجرت‌هاي گسترده تهديدي بر ثبات اروپا تبديل شده ، پوتين در روسيه قدرت گرفته و شي جين پينگ در چين قاطع تر شده است.اين تغييرات ژئو پوليتيکي نشانگر تمايل به تغيير و گسترش توسعه اقتصادي فراتر از غرب به خصوص در ميان غول‌هاي آسيايي چون هند و چين است. افزايش نرخ بيکاري در اقتصاد کشورهاي پيشرفته پيش درآمد بحران هستند.پاسخ به بحران باعث زيرسئوال رفتن منصافانه بودن سيستم اقتصادي براي عامه مردم بوده است.امري که باعث ازبين بردن اطمينان به قابليت اقتصادي و سياستگذاري نخبگان شده است که به طور کلي شوک بحران اقتصادي سال 2007 به ترس و خشم تبديل شده است.با انتخاب ترامپ حفره اي در رهبري آمريکا پديد آمده است و ما در پايان دوره اقتصادي رهبري غرب در جهاني سازي است.با تسليم شدن به راهکارهاي اشتباه و توهم ، غرب ممکن است بنيان‌هاي فکري و موسسات را نابود کند و غرب نمي‌تواند با بي توجهي به گذشته خود را شفا دهد.
ترجمه: فاطمه مهتدي

مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
در حالی که التهاب ارزی چند هفته گذشته در بازار آزاد به یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی در ایران تبدیل شده است، راه‌اندازی معاملات آتی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در کنترل تلاطم ارزی و نیز فراهم کردن بستری برای اطلاع از روند آینده می‌تواند در کنترل نرخ ارز بسیار موثر واقع شود. اما با وجود اهمیت راه‌اندازی بازاری رسمی برای مبادلات ارز و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای انجام این امر از سوی بازار سرمایه، طرح راه‌اندازی بازار آتی ارز هنوز اجرایی نشده و مسئولان بازار سرمایه خبر از راه اندازی آن تا پایان سال جاری را داده‌اند. البته راه‌اندازی این بازار مشروط به تک نرخی شدن ارز شده است اما باید به این نکته توجه کرد که ایجاد بازار آتی ارز، ابزاری سودمند برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خواهد بود چه اینکه می‌تواند ریسک نوسانات ارز را پوشش دهد. به هر حال سیاستگذار اصلی و منطقی راه اندازی بازار آتی ارز و تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید اهتمام بیشتری در پیگیری و راه‌اندازی بازار آتی ارز داشته باشد و هرچه زودتر دستور آن را صادر کند چراکه برای راه‌اندازی چنین بازاری باید زیرساخت ها، نرخ افزار و قوانین ایجاد آن فراهم شود. همچنین برای راه اندازی بورس آتی ارز باید موضوعاتی مانند تک نرخی شدن ارز و نیز راه اندازی بازار بین بانکی ارز، برطرف شود.
باید توجه داشت که معاملات فیزیکی ارز در بورس انجام نمی‌شود و بازار مشتقه ایجاد خواهد شد. در چنین حالتی بازار مشتقه اطمینانی به سرمایه‌گذار خارجی و اشخاصی که تجهیزات و کالاهایی را به صورت ارزی خریداری کرده‌اند، می‌دهد که تا بتوانند در آینده منابع ارزی خود را با خیال راحت تامین کنند و اینگونه نیست که تحویل کالایی در بازار انجام شود. در دنیا بازار مشتقه ارزی حدود پنج درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد، ولی اطمینان بخشی زیادی برای سرمایه گذاران خواهد داشت چراکه بازاری برای پوشش دادن ریسک سرمایه‌گذاری است. به هر حال بازار مشتقه ارز با پوشش دادن ریسک نوسانات نرخ ارز، ابزار بسیار مفیدی برای سرمایه‌گذاران خارجی و نیز فعالان اقتصادی داخلی خواهد بود.
در تعریف کلی، یک قرارداد آتی ارز، تعهدی دوسویه است که مطابق آن مقدار مشخصی از یک پول پایه (که اکثرا پول خارجی است) است به نرخ معاوضه معین و در تاریخ سررسید معین، با پول دیگری (که معمولا پول داخلی است)، معاوضه می‌شود. هر دو طرف معامله، مطابق سازوکار قراردادهای آتی، وجهی را به‌عنوان ضمانت ایفای تعهدات یا وجه تضمین نزد کارگزاری یا اتاق معاملات پایاپای می‌گذارند. البته این وجه تضمین، متناسب با تغییرات نرخ آتی ارز و در روند عملیات به‌روزرسانی حساب‌ها تعدیل خواهد شد.
به طوری که در تعریف این قرارداد مشخص شده است، قرارداد آتی، قرارداد تعهد مقابل تعهد است که پرداخت وجه تضمین در قرارداد به‌صورت شرط ضمن عقد و به‌روز رسانی وجه تضمین بر مبنای «اباحه تصرف» است.  مطابق مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس برای جلوگیری از صوری شدن معاملات، اگر یکی از طرفین قرارداد، تصمیم به تحویل فیزیکی دارایی پایه قرارداد بگیرد، طرف مقابل موظف است به تعهدات خود عمل کند، در غیر این ‌صورت باید خسارتی را که بورس برایش تعیین می‌کند، بپردازد. به هر حال همه علمای فقهی در خصوص شرعی بودن معاملات نقدی ارز، اتفاق نظر دارند و اعتقاد دارند معاملات نقدی ارز ماهیت ربوی ندارد و همه ویژگی‌های یک معامله صحیح از نظر اسلامی را دارا است.
بر همگان مبرهن است که حضور بانک مرکزی در بازار آتی ارز و بر عهده گرفتن نقش بازارگردانی آن، بسیار مهم و حیاتی است و بدون آن، این بازار توسعه و تعادل لازم را نخواهد داشت.
مشارکت‌کنندگان در بازار آتی ارز چهار گروه هستند که شامل پوشش‌دهندگان ریسک، آربیتراژگران، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران با افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند.
پوشش‌دهندگان ریسک به منظور محافظت از دارایی خود و یا برای سرمایه‌گذاری در آینده مقابل تغییرات احتمالی نرخ ارز، از قرارداد آتی ارز استفاده می‌کنند. به ‌عنوان مثال، واردکنندگان کالا و تجهیزات که نگران تضعیف پول داخلی در مقابل یک ارز خارجی هستند، می‌توانند موقعیت خرید را در قرارداد آتی پول پایه (ارز خارجی) اتخاذ کنند. بدینگونه که تضعیف پول داخلی، هزینه کالای وارداتی خارجی را افزایش خواهد داد و حاشیه سود کاهش خواهد یافت. بنابراین اتخاذ موقعیت خرید در قرارداد آتی ارز، شخص را در برابر تضعیف پول داخلی مصون خواهد کرد، به گونه‌ای که زیان ناشی از خرید کالای خارجی به ارز خارجی با سود حاصل از قرارداد آتی جبران خواهد شد.
همچنین صادرکنندگان که نگران تقویت پول داخلی در مقابل یک ارز خارجی هستند، موقعیت فروش را در قرارداد آتی پول پایه (ارز خارجی) اتخاذ می‌کنند. تقویت پول داخلی، ارزش درآمد ارزی شخص را کاهش می‌دهد. بنابراین اتخاذ موقعیت فروش در قرارداد آتی ارز، صادرکننده را مقابل تقویت پول داخلی مصون خواهد کرد به طوری که زیان ناشی از فروش کالا به پول خارجی با سود حاصل از قرارداد فروش جبران خواهد شد. اما آربیتراژگران نیز از تفاوت قیمت یک دارایی در بازارهای متفاوت سود کسب می‌کنند. و از تفاوت قیمت بین نرخ جاری و نرخ آتی ارز انتفاع می‌برند. همچنین سرمایه‌گذاران هم به منظور افزایش بازدهی بلندمدت سبد دارایی‌های خود از قرارداد آتی ارز استفاده می‌کنند. در نهایت سرمایه‌گذاران با افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز با هدف کسب سود از تغییرات کوتاه‌مدت نرخ آتی، از قراردادهای آتی ارز استفاده می‌کنند. این سرمایه‌گذاران، منفعتی در پول پایه (ارز خارجی) مدنظر خود ندارند، بلکه با پیش‌بینی جهت تغییرات آینده نرخ ارز کسب سود می‌کنند. این افراد، اگر نرخ جاری ارز در حال افزایش باشد، موقعیت خرید و اگر نرخ جاری ارز در حال کاهش باشد، موقعیت فروش در قرارداد آتی اتخاذ می‌کنند.
با توجه به چشم انداز بازار ارز آیا در صورتی که این اوراق آتی با نرخ بالایی برای سررسیدهای آتی کشف قیمت شود، منجر به افزایش التهاب بازار ارز نمی‌شود؟
تعیین نرخ آتی ارز به قیمت جاری ارز و تفاوت نرخ بهره بین دو کشور بستگی دارد. به همین دلیل، یکی از عوامل تعیین‌کننده در تعیین نرخ آتی توسط معامله‌گران، نرخ جاری ارز است، اما عوامل مختلفی نظیر نرخ سود علی‌الحساب بانکی، زمان باقیمانده تا سررسید و نیروهای عرضه و تقاضا باعث انحراف نرخ آتی ارز از نرخ جاری آن می‌شود.

زلزله در وزارت خارجه‌امريکا
تيم ترامپ از همۀ ديپلمات‌هاي آمريکايي خواسته است پيش ازمراسم تحليف، کناره‌گيري کنند.به گزارش ايسنا، تيم دولت انتقالي دونالد ترامپ، رئيس جمهور منتخب آمريکا از همه ديپلمات‌هاي اين کشور در خارج خواسته است مأموريت خود را تا پيش از مراسم تحليف در کاخ سفيد تحويل دهند و بازگردند.
روزنامه نيويورک تايمز با انتشار اين خبر به نقل از چند ديپلمات آگاه‌امريکايي اعلام کرد که اين درخواست بدون هيج استثنايي مطرح شده است.بر اساس يکي از اسناد وزارت امور خارجه‌امريکا مورخ 23 دسامبر، در صورت اجرايي شدن اين درخواست تيم ترامپ، آمريکا به مدت چند ماه در کشورهاي مهمي‌مانند آلمان، کانادا و انگليس نماينده ديپلماتيکي که به تأييد سنا رسيده باشد، نخواهد داشت.اين درخواست درحالي است که در دولت‌هاي قبلي آمريکا از هر دو حزب، مأموريت برخي نمايندگان و هيات‌هاي ديپلماتيک پس از روي کار آمدن دولت جديد براي چند هفته يا چند ماه تمديد مي‌شد.بر اساس ادعاي يک مقام عاليرتبه دولت انتقالي دونالد ترامپ به نيويورک تايمز، هيچ سوء نيتي پشت اين درخواست نيست و هدف از آن، اطمينان از اين موضوع است که همه نمايندگان دولت اوباما در تاريخ تعيين شده پست خود را تحويل مي‌دهند.به گزارش العالم اين درحالي است که ديپلمات‌هاي آمريکايي به نيويورک تايمز گفته‌اند اين اقدام تيم ترامپ، حتي زندگي شخصي آنها را تحت تأثير قرار داده است و به همين دليل برخي از آنها که فعاليت‌هاي ناتمام در کشورهاي مقصد دارند براي مثال فرزندانشان در اين کشورها به مدرسه مي‌روند بايد براي تمديد اقامت خود درخواست ويزا دهند.
کري: توافق هسته‌اي اثبات قدرت ديپلماسي بود
اين در حالي است که وزيرامور خارجه‌امريکا در آخرين روزهاي کاري خود بار ديگر از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 دفاع کرد و آن‌را نشان دهنده قدرت ديپلماسي دانست.جان کري در آخرين نشست خبري خود گفت: موضوعي که مي‌خواهم به آن اشاره کنم، توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 است که در واقع اثبات قدرت ديپلماسي بود تا ما بتوانيم بدون جنگ به يک مسئله بين‌المللي رسيدگي کنيم. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از اسرائيل و متحدان آمريکا در منطقه محفاظت کرده است.بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه‌امريکا، کري در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايي که برجام بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعمال کرده است، تصريح کرد: اين توافق، سخت‌ترين رژيم بازرسي‌ها را که تاکنون بر سر آن مذاکره شده، ايجاد کرده است. به طور ساده بگويم که ما نمي‌توانستيم به تنهايي هيچکدام از اين اقدامات را انجام دهيم. اين فرصت به ما اجازه داد تا وارد اقدامي‌ديپلماتيک و مشترک شويم. نتيجه اين است که ما اکنون جهان را در کنار خود داريم.
جهان از اين توافق حمايت مي‌کند. جهان از حقيقتي دفاع مي‌کند که بر اساس آن پتانسيل ساخت تسليحات اتمي‌در يک منطقه بي ثبات در جهان از بين رفته است. نتيجه اين است که اگر ما اهرم خود را حفظ کنيم و به تعهدات خود عمل کنيم، آن‌گاه ما مي‌توانيم اين موضوع را تضمين کنيم که ايران دليل و نيازي براي انجام کار مشابهي نداشته باشد.وي با تکيه بر ادعاهاي تکراري و ساختگي غرب و آمريکا عليه برنامه هسته‌اي کشورمان افزود: اکنون کاملا روشن و شفاف است که نابود کردن توافق هسته‌اي ما را با دو گزينه بدي که در گذشته با آن مواجه بوديم، روبرو خواهد کرد؛ يک ايران مجهز به تسليحات هسته‌اي يا جنگ ديگري در خاورميانه. برجام تمام راه‌هاي دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را مسدود کرده است.رييس دستگاه ديپلماسي آمريکا که آخرين روزهاي فعاليت خود را سپري مي‌کند، تصريح کرد: من لازم است اين موضوع را اضافه کنم که ايران با انتخاب خودش اين توافق را پذيرفته است. اين توافق به خودي خود اين کار را نکرده، بلکه پايبندي ايران به توافق اين کار را انجام داده است. اين يک توافق بوده و ايران به مفاد توافق پايبند بوده است. براي حصول يک توافق به دو طرف نياز است و در برجام ما گروه 1+5 را داشتيم که اين نتايج را در پي داشت.کري در بخش ديگري از اين نشست خبري به موضوع جنگ سوريه اشاره و تاکيد کرد که تنها راه پايان دادن به خشونت در سوريه، اتحاد مردم اين کشور و بازسازي آن راه‌حل سياسي است تا سرانجام صلح به اين کشور بازگردد.وي با بيان اين‌که واشنگتن از هرگونه تلاش براي برقراري صلح در سوريه حمايت مي‌کند، گفت: ما از تلاش‌هاي روسيه، ايران و ترکيه براي مذاکره پشتيباني مي‌کنيم و به‌طور مرتب با وزيران امور خارجه روسيه و ترکيه درباره اين روند گفت‌وگو کرده‌ايم.
به گزارش ايسنا، مقامات آمريکا در حالي ادعاهاي خود عليه برنامه هسته‌اي گذشته کشورمان را تکرار مي‌کنند که ايران همواره ضمن رد اين ادعاهاي بي‌اساس تاکيد کرده است که برنامه هسته‌اي کشورمان ماهيت کاملا صلح‌آميز داشته و دارد و تسليحات هسته‌اي هيچ جايي در دکترين دفاعي تهران ندارد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌که نيز وظيفه نظارت بر برنامه هسته‌اي کشورمان را بر عهده دارد، به‌طور مکرر در گزارشات خود تاييد کرده که هيچ شواهدي دال بر وجود انحراف در مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي وجود ندارد.

دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر، اسامي‌۲۸ فيلم منتخب هيأت داوران براي حضور در بخش اصلي جشنواره را اعلام کرد.
به گزارش فارس، محمد حيدري اسامي‌28 فيلم‌ منتخب هيأت انتخاب جشنواره براي شرکت در بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) را بدين شرح اعلام کرد:1- کارگر ساده نيازمنديم (منوچهر‌هادي)2- مادري (رقيه توکلي)3- ايتاليا ايتاليا (کاوه صباغ زاده )4- انزوا (مرتضي علي عباس ميرزايي)5-نگار (رامبد جوان)6-سدمعبر (محسن قرايي)7-چراغ‌هاي ناتمام (مصطفي سلطاني)8-ماه‌گرفتگي (مسعود اطيابي)9- يک روز به‌خصوص (همايون اسعديان)10-کمدي انساني (محمدهادي کريمي)11-ويلايي‌ها (منير قيدي)12-گشت2 (سعيد سهيلي)13-سوفي و ديوانه (مهدي کرم پور)14-رگ خواب (حميد نعمت‌اله)15-پشت دروازه بهشت (علي نوري اسکويي)16-اسرافيل (آيدا پناهنده)17-فراري (عليرضا داودنژاد)18-ماجراي نيمروز (محمدحسين مهدويان)19-بدون تاريخ، بدون امضا (وحيد جليلوند)20-سارا و آيدا (مازيار ميري)21- زير سقف دودي (پوران درخشنده)22- خفگي (فريدون جيراني)23-پشت ديوار سکوت (مسعود جعفري جوزاني)24-آذر (محمد حمزه‌اي)25-قاتل اهلي (مسعود کيميايي)26-تابستان داغ (ابراهيم ايرج زاد)27- بيست و يک روز بعد (سيد محمدرضا خردمندان)28- شماره 17 سهيلا (محمود غفاري).
وزيرامورخارجه در نامه اي به دبيرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاينده اوضاع مسلمانان روهينگيا در ميانمار ابراز نگراني کرد و از وي خواست لزوم توقف سريع نقض حقوق اين مسلمانان و دسترسي فوري و بدون مانع کمک‌هاي بشردوستانه به مناطق آسيب ديده را به مقام‌هاي ارشد آن دولت تاکيد کند.به گزارش ايرنا محمد جواد ظريف در اين نامه خطاب به آنتونيو گوترش آورده است: مسلمانان روهينگيا علاوه بر اينکه از مهمترين حق اساسي و اوليه خود يعني تعلق به سرزمين و دولتي که از آنها حمايت کند، محروم شده‌اند؛ روزانه در معرض کشتار و رفتارهاي خشن و غير انساني هستند و بسياري از آنان مجبور به ترک خانه و آواره شدن در کشورهاي ديگر شده‌اند. وزير امور خارجه تصريح کرده است: اين وضعيت که در تناقض آشکار با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنيادين حقوق بشر است، نگراني عميقي را در جامعه جهاني و نيز مسلمانان جهان پديد آورده است. نشست فوق العاده وزيران خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌که قرار است در تاريخ 19 ژانويه 2017 در کوالالامپور براي رسيدگي به وضعيت مسلمانان روهينگا برگزار شود، مويد عمق نگراني دولتهاي اسلامي‌درباره وضعيت جاري در آن منطقه است. ظريف در اين نامه مي‌افزايد: بديهي است پيامدهاي نقض سيستماتيک و گسترده حقوق اساسي مسلمانان روهينگيا و محروميت آنان از اعطاي حق تابعيت و شهروندي جامعه اي که قرن‌ها است به آن تعلق دارند و نيز اجبار آنها به ترک خانه و کاشانه مي‌تواند پيامدها و آثار نامطلوبي بر صلح و ثبات در آن کشور و نيز کشورهاي همسايه و منطقه ايجاد کند.
افتخاري ديگر براي گروه صنعتي زر رقم خورد؛
در ششمين همايش تجليل از برترينهاي کيفيت استان البرز که با حضور نيره پيروزبخت رئيس سازمان استاندارد کشور، سيد حميد طهايي استاندار البرز و فتانه شکرالهي مديرکل استاندارد استان البرز برگزار شد، شرکتهاي زرماکارون و آرد زر بار ديگر به عنوان شرکتهاي موفق درتوليد محصولات با کيفيت معرفي شدند.
در اين همايش همچنين مديرکل استاندارد استان البرز با اهداء لوحي از تعامل هوشمندانه و همکاري اين شرکتها در جهت استاندارد سازي، استمرار در کيفيت و ايجاد اعتماد براي مصرف کنندگان در سال 95 تقدير کرد. گفتني است زرماکارون و آرد زر پيشتر در سطح ملي به عنوان واحد نمونه استاندارد معرفي شده‌اند.
اعتراف وزیر رفاه درخصوص نحوه اجرای طرح تحول سلامت؛
وزيررفاه دربرنامه تلويزيوني درباره طرح تحول سلامت، وضعيت خط فقر و بيکاري،قتل‌هاي زنجيره‌اي،برجام وحاشيه‌نشيني و انتشار فيش‌هاي حقوقي توضيح داد.
به گزارش فارس،علي ربيعي دربرنامه تلويزيوني دست‌خط دررابطه با وضعيت هدفمندي يارانه‌ها و حذف برخي ازمردم گفت:درموضوع يارانه‌ها مسير درستي نرفته‌ايم. مي‌توانستيم در کم‌ کردن فقر بهتر عمل کنيم وبا دادن شوک ازطريق يارانهها آن را کم کنيم اما اکنون چيزي است که مردم به آن عادت کرده‌اند و بايد آن را جدا کنيم.وي افزود:ازطرفي نمي‌خواهيم سرک مالي بکشيم چون در جامعه ناامني رواني شديد است، اکنون نيز توان اطلاعاتي ما بسياررشد کرده وحدود 4 ميليون نفر را از دريافت يارانه حذف کرده‌ايم، تعدادي برگردانده شده و تعدادي را اصلا نگرفته‌ايم. ربيعي گفت:ما نبايد اشتباه کنيم، حدود 7 ميليون نفر در جامعه درآمد خيلي بالا و رفتار غيرقابل کنترل اقتصادي دارند اما حدود يک دهک تحت پوشش بهزيستي هستند که اگر به آنها کمک نکنيم با بحران تغذيه مواجه مي‌شوند و با يک بيماري از يک طبقه به طبقه ديگرمي‌روند وسرنوشت خانواده با بيماري يک فرد تغيير مي‌کند. وزير رفاه گفت: طبقه متوسط نيزدرکشور تعريفش مخدوش شده است. افرادي ازنظر اقتصادي فرودست اما از نظر منزلت اجتماعي و فرهنگي فرادست هستند. وي درپاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود دولت از شيب انتخاباتي که رد شود يارانه‌ها را حذف مي‌کند، گفت: متاسفانه درجامعه همه چيز را سياسي تحليل مي‌کنيم که اين آسيب مي‌زند، بنده فعلا صلاح نمي‌دانم که اوضاع خيلي تغيير کند و همين روال ادامه خواهد يافت. اکنون نيزبراي سه گروه 3 ميليون نفري پيامک داده‌ايم که اگر سوال يا اعتراضي دارند مطرح کنند. گام بعدي ما حذف سه ميليون نفرديگر از طرح هدفمندي يارانه‌ها است. وزير رفاه با اشاره به افزايش نرخ مشارکت به معني مشارکت افراد جوياي کاردرکشورگفت:درحال حاضر پنجره جمعيتي 4.5 ميليون دانشجو باز شده و اکنون براي دوره‌اي بايد سرمايه‌گذاري اشتغال کنيم که دوره‌هاي قبلي را هم به همراه داريم. دوره‌اي اگر 60 هزار شغل ايجاد مي‌کرديم پاسخگو بود اما در يک سال 700 هزار شغل ايجاد کرديم اما 500 هزار بيکار داريم. به نظر مي‌رسد بايد حدود يک ميليون شغل ايجاد کنيم. حدود دو ميليون نفرنيز از خدمات بيمه بيکاري استفاده مي‌کنند. وزيررفاه همچنين درمورد طرح تحول سلامت گفت: براي همه وزرا احترام قائليم اما درمنظرافکارعمومي‌نبايد هرچيزي را گفت. فايده‌اي ندارد اگردررسانه بگوييم دولت پول را ديرداده است. وزير بهداشت قابل احترام است اما رسانه‌اي کردن بعضي ازموضوعات مشکلي را براي مردم حل نمي‌کند. وي ادامه داد: درست است که پيش‌بيني مي‌شده فقط 5 ميليون نفرافراد نيازمند داشته باشيم که براي آنها دفترچه بيمه صادر کنيم اما در يک بررسي ديديم که 11 ميليون نفرهستند.از طرفي امسال دربودجه سلامت 16 هزارميليارد تومان نيازاست و سرانه هرنفر براي بيمه 35 هزار تومان.
حالا اگر فرض کنيم که 5 ميليون هم اضافه بيمه کرديم رقم کسري بيمه سلامت کجا ورقم اين سرانه بيمه کجا؟ برخي آدرس غلط مي‌دهند.درحال حاضر همپوشاني دفترچه‌هاي بيمه را هم حذف کرده‌ايم و 2 ميليون نفرنيزازتعداد نيازمندان به بيمه کم شده است. ربيعي با طرح اين سوال که هزينه از کجا شروع شد، گفت:اگر5 ميليون نفراضافي بيمه نمي‌شدند که رقم آن هزار و 500 ميليون تومان است فرقي نمي‌کرد چون رقم کسري بسياربيش ازاينهاست. ما کاربزرگي کرده‌ايم که 11 ميليون نفر فردي که بيمه نبودند را بيمه کرديم.
 طرح تحول سلامت براي فقرا و بيچاره‌ها بوده و طبق قانون برنامه بايد بيمه همه ايرانيان فراهم شود. من چطور مي‌توانم بي‌رحمانه اين بيمه‌ها را قطع کنم؛ من اين کار را نمي‌کنم. وزير رفاه ادامه داد: با کمال صداقت مي‌گويم وزارت بهداشت درشوراي عالي بيمه يک راي نبوده و من هميشه پشت او بودم اما هزينه‌هايي که براي طرح تحول داديم کم نبود. ما 2k را افزايش داديم. هزينه ماندگاري پزشکان تعرفه‌ها را بالا برديم. نمي‌گويم بد کرده‌آيم اما اشتباه ما اين بود که منابع و مصارف را يکي نکرديم. کتاب ارزش‌گذاري نسبي که تدوين شد فکرمي‌کرديم 200 ميليارد بارمالي داشته باشد اما آمارهاي وحشتناک‌تري داشتيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: يك روز پس از پايان سفر محمدرضا نعمت‌زاده، از تركيه، وزير صنعت عازم استان مركزي شد تا در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي اين استان شركت كند. در اين جلسه بود كه نرخ رشد صنعت كشور در سال‌جاري معادل 5 درصد اعلام شد.
به گزارش تجارت آنلاين، سال‌جاري روابط ميان واحدهاي توليدي و بانك‌ها بهتر از گذشته شده است. اين موضوع را نيز از صحبت‌هاي نعمت‌زاده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان مركزي مي‌توان درك كرد. با اين حال وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است كه مي‌توان براي حل مشكل نقدينگي واحدهاي صنعتي كشور به جذب فاينانس خارجي اميدوار بود. اتفاقي كه با رفع موانع سياسي بين‌المللي و تحريم‌ها در دسترس بوده و اميدواري زيادي براي اجرايي شدن آن وجود دارد.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان مركزي گفت: با رفع موانع سياسي بين‌المللي، مشکل نقدينگي واحدها از طريق فاينانس خارجي حل مي‌شود. وي گفت: بايد راه سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي هموار شود و فضا به گونه‌اي باشد که مردم به راحتي اعتماد کرده و سرمايه‌گذاري کنند. وي بر نحوه هزينه کرد تسهيلات اعطايي به واحدهاي صنعتي و توليدي نظارت داشته باشد و افزود: وظيفه دولت حمايت از بخش خصوصي است و بايد کمک کنيم تا با اتحاد، همدلي و صداقت مملکت مسير توسعه را بپيمايد.
نعمت‌زاده در بخش ديگري از سخنانش گفت: نداشتن سفارش و محدويت مالي عمده معضل واحدهاي توليدي و صنعتي كشور است که بايد از طريق فاينانس خارجي و فضاي بين‌المللي و نيز از منابع صندوق توسعه ملي به فکر حل کردن آن باشيم. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر تامين اعتبار براي خريدهاي عمده واگن و پروژه‌هاي نفت و گاز بگيريم اين واحدها تا 100 درصد به رونق اقتصادي دست مي‌يابند و مي‌توانند کارشان را توسعه دهند که از طريق تسهيلات داخلي و خارجي بايد انجام شود. وي با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژي و دانش فني روز دنيا افزود: با توجه به گشايش اعتباري که در بانک‌هاي خارجي مي‌بينيم براي طرح‌هاي بزرگ بايد از خارج فاينانس بياوريم.
تاييد و تكذيب واردات واگن
وزير صنعت با اعلام اينکه شايعه ورود واگن به داخل کذب است چراكه اين مسئله اجرائي نشده، در عين حال گفت: البته تعدادي قرارداد از قبل عقد شده که درحال مذاکره با طرف خارجي هستيم و امکان ورود تعدادي واگن به داخل در نظر گرفته شده تا نياز فوري را تامين کند. نعمت‌زاده اظهار داشت: در زمينه توليد واگن خريداران ايراني و همکاران ما در وزارت صنايع درحال مذاکره با طرف‌هاي خارجي هستند تا بتوانيم براي قطعاتي که از خارج به داخل کشور وارد مي‌شوند فاينانس درازمدت داشته باشيم و بخشي از مشکلات مالي از اين طريق برطرف شود. وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: شايعه ورود واگن به داخل کذب است زيرا اين مسئله اجرائي نشده البته تعدادي قرارداد از قبل عقد شده که اکنون درحال مذاکره با طرف خارجي هستيم و وزارت راه و راه‌آهن نيز در اين زمينه با ما همراه هستند تا کمک‌رساني کنند که بخش عمده‌اي از اين بحث را به داخل کشور انتقال دهيم. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: البته‌امکان ورود تعدادي واگن به داخل نيز در نظر گرفته شده تا بتواند نيازهاي فوري و آني را تامين کند، همچنين ما در مرحله ساخت با مشکلي مواجه نيستيم بلکه مشکل ما منابع مالي است که شرکت‌هاي ريلي نمي‌توانند خريد ريلي داشته باشند و به دليل محدوديت سرمايه نيز نمي‌توانند فروش نسيه داشته باشند.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان مركزي گفت: سهامداران برخي صنايع بزرگ پيگير رفع مشکلات واحد صنعتي خود نيستند و مسلم است که در چنين شرايطي کاري از دولت و بانک‌ها برنمي‌آيد. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: به منظور تحقق تاکيدات مقام معظم رهبري درباره سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از صنايع کوچک و متوسط از ابتداي امسال براي حل مشکلات اين صنايع بسيج شديم. وي افزود: آمار ارائه شده نشانگر حرکت خوبي در اين راستا است فرايند حرکت به سوي رونق واحدهاي توليدي و صنعتي آغاز شده است.
رشد 5 درصدي صنعت کشور
وزير صنعت، معدن و تجارت بيان کرد: هم‌اکنون شاهد رشد حدود پنج درصدي در صنعت کشور هستيم و با وجود همه محدوديت‌هايي که گريبانگير صنعت است براي رفع مشکلات مشروط به اتحاد همگاني حرکت مي‌کنيم. نعمت‌زاده گفت: نمايندگان استان نيز در زمينه حمايت از صنايع و کمک به رفع مشکلات همکاري خوبي داشته و اقدامات پيگيرانه‌اي انجام داده‌اند و همه بايد در راستاي رونق توليد و صنعت در کشور در تعامل با يکديگر تلاش کنيم. وي خاطرنشان كرد: سابق بر اين همکاري بانک‌ها در راستاي اعطاي تسهيلات رونق توليد رضايت بخش نبود اما طي سال‌جاري اين مساعدت و همکاري افزايش يافته و در استان مرکزي شاهد اعطاي بيش از ۴۵۰ ميليارد تومان تسهيلات به صنايع کوچک و متوسط هستيم. وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: علاوه بر واحدهاي صنعتي کوچک، صنايع بزرگ و سنگين نيز بايد مورد توجه قرار گيرند و مشکلات آنها رفع شود.
رفع مشكلات با دلسوزي مالكين صنايع
نعمت‌زاده ادامه داد: سهامداران واحدهاي صنعتي بزرگ در جلسات مربوط به بررسي مشکلات اين واحدها متاسفانه حضور نمي‌يابند و پيگير حل مشکل خود نيستند و اگر مالکين يک صنعت دلسوزي نداشته باشند هيچ مشکلي رفع نخواهد شد. وي تصريح کرد: برخي از سهامداران صنايع بزرگ خود بانکدار هستند اما حاضر نيستند براي رفع مشکل واحد صنعتي خود قدم بردارند و به دنبال دريافت تسهيلات از ديگر بانک‌ها هستند. وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: اين مالکين و سهامداران اگر علاقه‌اي به رفع مشکل واحد صنعتي خود ندارند کار را به ديگري و اهل آن واگذار کنند تا سريعتر براي رفع دغدغه‌ها و چالش‌ها اقدام شود.
مالکيت واحدهاي صنعتي بزرگ به اهلش سپرده نشده
نعمت‌زاده ابراز داشت: اگر مالکيت اين واحدهاي صنعتي بزرگ به دست اهل آن سپرده شده بود امروز شاهد اين مشکلات نبوديم و برخي کار را رها کرده‌اند تا ديگران وضعيت را درست کنند که چنين چيزي شدني نيست، بلکه بايد با همفکري و تعامل قدم برداريم. وي گفت: دو دهه قبل کشور ما صادرکننده واگن بود و امروز تبديل به واردکننده واگن شده‌ايم و واحدهاي واگن‌سازي در کشور تعطيل و نيمه تعطيل شده، بسياري واحدهاي بزرگ صنعتي تسهيلات بانکي و حمايت‌هاي ديگر را دريافت کرده‌اما در جهت رونق توليد به کار نگرفته‌اند و همچنان با وضعيت قبل ادامه مي‌دهند. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: پرداخت مطالبات دستگاه‌هاي خدماتي همچون آب، برق و گاز و بازگرداندن تسهيلات بانکي دريافتي از سوي برخي از اين صنايع بزرگ، بيش از حد با تاخير و تعويق مواجه شده و دولت هم در اين زمينه تا حدي اختيار دارد و بيش از حد نمي‌تواند به بانک‌ها و دستگاه‌هاي خدماتي فشار بياورد.

تاثیر منفی بسته بودن نمادها موجب شد؛
رییس سازمان بورس از بازنگری و تدوین مجدد دستور العمل توقف و بازگشایی نماد ها خبر داد و عنوان کرد: بسته بودن نماد ها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی وقفه به دنبال آن هستیم که طی یک یا دو هفته آینده تعدادی از نماد‌های مهم بازگشایی شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع تعدادی از سهامداران و فعالین حقیقی بازار سرمایه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت. در این نشست دوستانه که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد شاپور محمدی مشکلات فعالین بازار سرمایه را شنید و به پرسش های آنها پاسخ داد. در این دیدار، فعالین و سهامداران حقیقی بازار سرمایه ضمن اذعان به صحت عملکرد رییس سازمان بورس طی ماه های گذشته، از راه اندازی ابزار های نوین مالی همچون "آپشن" قدردانی و مشکلات خود را مطرح کردند. به نقل از سنا، در ابتدای این نشست، سخنگوی سازمان بورس ضمن خوش آمد گویی به فعالین حقیقی بازار سرمایه  به مشکلات امروز بورس از جمله بسته بودن برخی نماد ها اشاره کرد و گفت: بسته بودن نماد ها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی وقفه به دنبال آن هستیم که طی یک یا دو هفته آینده تعدادی از نماد های مهم بازگشایی شود.
 نمادهای مهم طی دو هفته آینده بازگشایی می‌شود
رییس سازمان بورس ابراز امیدواری کرد تعداد نماد های بسته در روزهای پیش رو به حداقل ممکن برسد و افزود: یکی از دلایل بسته شدن نماد‌ها تاخیر در ارسال گزارش های مالی به سازمان بورس است. در برخی از کشور ها مانند انگلیس گزارش های مالی 6 ماهه و یک ساله و در برخی از کشور ها همچون ایالات متحده و ایران این گزارش ها به صورت سه ماهه منتشر می شود و این زمان کوتاه، به تاخیر انتشار گزارش های مالی شرکت ها منجر می شود. همچنین در برخی موارد گزارش های مالی به سازمان بورس ارائه می شود اما این گزارش ها در مرحله حسابرسی به دقت بیشتری نیاز دارد و لذا زمان بر است.
محمدی ادامه داد: به نحوی از انحا دستور العمل بازگشایی نماد ها با محدودیت هایی روبرو است و بازنگری و تدوین مجدد آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.
 عرضه اوراق بدهی متناسب با ظرفیت بازار سرمایه
رییس سازمان بورس، عرضه اوراق بدهی را یکی دیگر از موضوعات مهم بازار سرمایه دانست و گفت: این اوراق باید بر اساس ظرفیت بازار سرمایه منتشر شود و با تعامل بین سازمان بورس و مجلس تلاش می کنیم عرضه این اوراق در بودجه سال آینده با حجم متناسب بازار سرمایه باشد.
سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: منافع مردم همواره رسالت سازمان بورس بوده و چون سهام نسبت به اوراق بدهی نقش بیشتری در بورس ایفا می کند و حجم زیادی از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده و منافع بیشتری درگیر آن است، بنابراین باید به آن توجه داشت.
 برای رفع محدودیت‌های معاملات بر خط تلاش می‌شود
به گفته این مدیر ارشد بازار سرمایه رفع محدودیت‌های معاملات بر خط یکی دیگر از مسائل مورد توجه سازمان بورس است و دسترسی سرمایه گذاران بر خط باید با سایرین برابری کند.
 رفع اختلال سامانه معاملات در دستور کار سازمان بورس
رییس سازمان بورس رفع اختلال های موجود در سامانه معاملات را یکی دیگر از اقدامات اخیر دانست و گفت: اختلال در سامانه معاملات بخشی از ذات رویکرد های مبتنی بر فن آوری اطلاعات است و طی ماه های گذشته تلاش گسترده ای برای بروز رسانی این سامانه صورت گرفته و مشکلات آن در سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید.
 تکثر ابزارهای نوین مالی تنوع بازار سرمایه را به همراه دارد
محمدی به راه اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من ابزار های نوین مالی باید به صورت کامل راه اندازی شود و به زودی اختیار فروش نیز به اختیار خرید اضافه خواهد شد.
سخنگوی سازمان بورس افزود: تکثر ابزار های مالی، تنوع بازار سرمایه و توسعه آن را به همراه دارد و یکی از مهمترین مسایل پیش روی سازمان است.
 نقد شوندگی و شفافیت متعادل، راه توسعه بازار سرمایه
وی همچنین تعادل میان نقد شوندگی و شفافیت در بازار سرمایه را راه توسعه این بازار دانست و گفت: تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت، توسعه و ثبات بازار سرمایه را به همراه دارد و یکی از دغدغه های سازمان بورس است.
در پایان رییس سازمان بورس عنوان کرد ما اینجاییم تا بازار سرمایه را به جلو حرکت دهیم. افزایش شفافیت، نقدشوندگی و توسعه ابزار های مالی مهمترین موضوعات مورد توجه سازمان است. وی تاکید کرد: عملکرد اخیر سازمان بورس نشان می دهد همواره مشکلات و صدای سرمایه گذاران و فعالین بازار سرمایه شنیده شده و برای حل مشکلات آنها تلاش کرده ایم. اقدامات سازمان بورس به حق انجام شده و باید در مورد آن منصفانه قضاوت کرد و از فضای شایعات دور شد.
مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي:
مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي در مورد فعاليت فين تک‌ها در کشور گفت: با توجه به اينکه فعاليت فين‌تک‌ها ارزش افزوده در جامعه ايجاد مي‌کند،تلاش ما اين است که فضاي فعاليت آنها را مهيا و تسهيل کنيم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، مديرکل فناوري اطلاعات اين بانک در ميزگرد تخصصي «فين‌تک، زيرساخت‌ها، الزامات و چالش‌ها» با اشاره به محدود کنندگي مقررات گذاري و رگولاتوري حاکميت بر فعاليت فين تک‌ها، اظهارداشت: اگرچه فين‌تک‌ها نياز به حمايت دولت ندارند و فعاليت آنها به خودي خود در کشور ما ارزش آفرين است اما با اين وجود حاکميت و بانک مرکزي به دنبال حمايت همه جانبه از فعاليت اين کسب و کار است.
وي افزود: بهتر است فين‌تک‌ها خواهان حمايت حاکميت نباشند و پارادايم فکري خود را نسبت به اين موضوع تغيير دهند چراکه حمايت دولت براي فين تک‌ها هم براي دولت و هم براي فين تک‌ها هزينه آور خواهد بود. همچنين بايد شناخت خود از عرصه فعاليت فين تک‌ها بالا برده و ابهامات اين حوزه بررسي شود تا بتوان به شکل موفقي از آنها حمايت کرد.
مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي با بيان اينکه فين تک‌ها ارايه دهنده خدمات به مردم هستند و خدمات آنها شامل دولت نمي‌شود، گفت: در حال حاضر فين تک‌هاي موفق به سيستم پرداخت متصل هستند. فعاليت آنها با ريسک زيادي مواجه است و خوشبختانه کشور ما کشوري است که ريسک کننده‌ها رشد مي‌کنند.
وي با اشاره به اينکه دولت نمي‌تواند براي ريسک‌پذيرها تصميم‌گيري کند، افزود: برخي فين‌تک‌ها چند ميليون‌ها تومان درآمد دارند، بدون آنکه کسي از آنها حمايتي کند.
حکيمي‌در خصوص حمايت فين تک‌ها گفت: در کشورهاي ديگر حمايت از فين‌تک‌ها در امتداد حمايت از مشتري صورت مي‌گيرد و قاعده بر اين است که بايد فضاي رقابتي براي اين گروه فراهم شود.
نسل جديد استارت‌آپ‌ها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالي و بانکداري در حال شکل گرفتن هستند. به اين ترتيب شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هاي «فين‌تک» (FinTech) به سرعت در حال شکل‌گيري و رشد هستند.
شرکت‌هاي فين‌تک قرار نيست بانک‌ها و موسسات مالي سنتي و قديمي‌را از بين ببرند. اين استارت‌آپ‌ها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانسته‌اند تمام مشتريان قديمي‌و وفادار بانک‌ها را به خودشان جلب کنند. استارت‌آپ‌هاي فين‌تک با سه روش اساسي صنعت مالي و بانکداري را متحول کرده و دوباره شکل مي‌دهند. روش اول اين است که بازيگران عرصه فين‌تک هزينه‌ها را کاهش داده و در عين حال کيفيت ارائه سرويس‌هاي مالي را افزايش مي‌دهند.
اين شرکت‌هاي کوچک مجبور به رعايت همه قوانين سخت و دست و پا گير سيستم‌هاي قانون‌گذاري و شبکه شعبات موسسات و بانک‌ها نبوده و الزامي‌براي محافظت از تجارت‌هاي موجود ندارند. به عنوان مثال بيش از نيمي‌از درخواست وام‌ها از استارت‌آپ‌ وام‌دهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاري عادي و اغلب از سوي کسب‌وکارهاي کوچک مي‌آيد. استارت‌آپ TransferWise هم هزينه جابه‌جايي و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانک‌هاي سنتي کاهش داده است.
دومين راه موثر اين استارت‌آپ‌ها توانايي هوشمندانه آنها در ارزيابي خطرها و ريسک‌هاي احتمالي است. اين شرکت‌هاي کوچک همه چيز را از بررسي‌هاي مطرح شده در رسانه- شبکه‌هاي اجتماعي گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمينه‌هاي مختلف ارزيابي مي‌کنند تا متوجه شوند که کسب‌وکارهاي کوچک دقيقا چه اهدافي دارند و چه اقداماتي براي رسيدن به آنها انجام مي‌دهند تا به اين ترتيب بتوانند در اين مسير به خوبي و درستي قرار بگيرند.
سومين روش اين شرکت‌هاي نوپا و کوچک براي تنفس در صنعت بانکداري ايجاد ديدگاهي متنوع، با ثبات و معتبر براي مشتريانشان است. يکي از مهم‌ترين ابزارهايي که اين شرکت‌هاي نوپا در اين مورد در اختيار دارند اينترنت است. استارت‌آپ‌هاي فين‌تک که اغلب مبتني بر اينترنت هستند، ديگر کمتر تحت‌تاثير محدوديت‌هاي اعمال شده در مرزهاي جغرافيايي قرار مي‌گيرند و به اين دليل مي‌توانند آزادانه به فعاليت در کشورها و شهرهاي مختلف جهان بپردازند.

شبکه "صادرات صوري سيب" منهدم شد
همه چيز از آنجا شروع شد که وزارت بازرگاني بخشنامه اي صادر کرد ‌تا صادرکنندگان سيب در ازاي صادرات يک و نيم کيلو سيب بتوانند يک کيلو موز با تخفيف ۲۱ درصد سود بازرگاني وارد کنند. بلافاصله بعد از صدور اين بخشنامه، خلافکاران صادرکننده با تباني افراد متخلف به فکر سوءاستفاده افتادند و نتيجه آن شد که مبادرت به صادرات صوري هزاران تن سيب از گمرکات خاص کردند تا بتوانند در مقابل آن موز را با تخفيف وارد کرده و سود کلاني به جيب بزنند.
 بعدازاين بود که نهادهاي ناظر به‌طور ناگهاني متوجه شدند که صادرات سيب به ميزان نجومي‌افزايش‌يافته است. از سوي ديگر در ماههاي اخير مقامهاي وزارت کشاورزي و گمرک ايران گزارشهايي از افزايش چشمگير ميزان صادرات سيب درختي به کشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان ارائه کرده بودند. اما افزايش صادرات قابل توجه سيب درختي با توجه به حجم ثابت مصرف و توليد سيب، براي کارشناسان تا حدودي غير منتظره بود. به همين دليل واحدهاي نظارتي و معاونت حقوقي گمرک ايران به اين ماجرا ورود کرده و گمرک متوجه شد که با وجود صادر نشدن سيب، پروانه‌هاي صادراتي براي صدها کاميون سيب صادرشده است. نکته مهم اين است که در بند يک بخشنامه تشويقي براي صادرات سيب آمده که "قبل از صدور مجوز تسهيلات موز مبني بر اعطاي تخفيف ۲۱ درصدي اصالت مجوز را بررسي کنيد." حال سؤال اينجا است که وقتي مجوز صادرات سيب از گمرکاتي در شمال کشور صادرشده و واردات موز از گمرک جنوب صورت گرفته و معطلي باعث فساد موز مي‌شود، گمرک خروجي چگونه مي‌تواند به اصالت پروانه گمرکي که در مرز ديگري صادرشده رسيدگي کند؟
به هر حال گزارش‌هايي که از نبود رعايت ضوابط بخشنامه کاهش تعرفه واردات موز در قبال صادرات سيب درختي در برخي مبادي خروجي به گمرک رسيد، موجب شد تا گمرک ايران در بخشنامه‌اي اعلام کند، گمرکات اجرايي تا زمان مشخص شدن نتيجه بررسيها در خصوص تخلفات احتمالي صورت گرفته‌، از پذيرش اظهارنامه‌هاي صادراتي سيب درختي در قبال واردات موز خودداري کنند. البته با کمي‌درنگ متوجه مي‌شويم که بخشنامه گمرک حاکي از اين است که صادرات سيب‌هاي بي کيفيت و عدم تحقق صادرات واقعي سيب از جمله تخطي‌ها از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزي بوده است.
واکنش تند وزارت جهاد کشاورزي
اما معاون باغباني وزارت جهاد کشاورزي در خصوص اينکه صادرات سيب در مقابل واردات موز چقدر در افزايش صادرات اين محصول مؤثر بوده گفت: سياست بازار در مقابل بازار خيلي خوب جواب داده، تا حدي که منجر به افزايش صادرات سيب شده است. محمدعلي طهماسبي در واکنش به تخلفات عرضه متقابل گفت: اگر اشکالي در اين طرح وجود دارد، بايد مشکل طرح برطرف شود نه اينکه جلوي آن را بگيريم تا توليدکننده و هموطن باغدار به خفت و خواري بيفتد. درصورتي‌که تخلفي نيز صورت گرفته باشد مسئوليت آن با گمرک است.
اين اظهارات متقابل ادامه داشت تا آنکه فرمانده انتظامي‌هرمزگان جزئيات تازه‌اي از صادرات صوري سيب را افشا کرد. به گفته ملکي، اعضاي باندي که به صورت صوري اقدام به صادرات ميوه از گمرک شهيد رجايي بندرعباس مي‌کردند، دستگير شدند. اين باند با سندسازي فرايند صادرات صوري کالا را طي کرده و بدون صادرات واقعي کالا از مزاياي صادرات ازجمله جوايز صادراتي، ارز دولتي، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهيلات بانکي استفاده مي‌کردند .وي ادامه داد: در آخرين مرحله اين افراد سعي در صادرات صوري محموله پنج هزار تن سيب درختي درجه يک به کشور هندوستان را داشتند که ارزش اين محموله بيش از 35 ميليارد تومان بود و متخلفان قصد استفاده از مزاياي اين صادرات صوري براي واردات موز را داشتند که ناکام ماندند .سردار ملکي به بازداشت 5 نفر از اعضاي اين باند در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: اين افراد براي گذراندن مراحل قضائي به بندرعباس منتقل شده‌اند و تحقيقات از اين افراد ادامه دارد و ممکن است افراد ديگري دراين ارتباط دستگير شوند .وي گفت:تاکنون فردي از نيروهاي دولتي در ارتباط با اين پرونده دستگير نشده است.
دراين رابطه تسنيم اعلام کرد که تخلفات مذکور مربوط به بهمن ماه 1394 تا ارديبهشت 1395 بوده و کشف تخلفات با همکاري ناظر گمرکات هرمزگان صورت گرفته و کماکان روند رسيدگي براي کشف پلهاي ارتباطي اين پرونده در کشورهاي حاشيه خليج فارس ادامه دارد.
جالب اينکه دو واحد نظارتي ماه‌ها قبل اصل صوري بودن پروانه‌هاي صادراتي را تأييد و خواهان برخورد با متخلفين بوده‌اند که گمرک ايران با دادن پاسخ‌هاي در دست اقدام است، جلوگيري از اين تخلفات را به تعويق انداخته است.
با توجه به گفته‌ها وناگفته‌هاي بسياري که بايد منتظر باشيم تا در آينده به گوشمان برسد، بايد از سلطان واردات موز نيز سوال شود که چه نقشي در اين قضيه داشته و دولت تدبير و اميد نيز به سرعت هر چه بيشتر دست‌هاي پشت پرده اين فساد را علني و آشکار اعلام کند.

فرشاد مؤمنی برنامه ششم توسعه را نقد کرد
فرشاد مومني معتقد است در حالي که در شرايط خطير و پيچيده اقتصاد ايران اکنون نيازمند آن بوديم که سياستگذار به دنبال ارائه برنامه مناسب ميان‌مدت براي توسعه کشور باشد، ولي برخورد سهل‌انگارانه‌اي با برنامه ششم توسعه شد و ارائه و تصويب آن را مي‌توان به اجراي نوعي مناسک تشبيه کرد.
به گزارش ايسنا، فرشاد مومني در نشست هفتگي موسسه دين و اقتصاد با انتقاد از تصويب آنچه که تحت عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس توسط دولت تدوين شده است، گفت: تشديد نهايي آنچه به نام لايحه برنامه ششم توسعه تقديم مجلس شوراي اسلامي‌شده بود، اکنون از مرحله مياني عبور کرده و برآوردها از آن حکايت دارد که تا دو سه هفته آينده احتمالا در مجلس نهايي شده و به طور طبيعي و پس از آن نوبت ايفاي نقش از سوي شوراي نگهبان مي‌رسد و در نهايت انتظار مي‌رود پرونده برنامه ششم در مجلس تصويب شده و براي اجرا به دولت ابلاغ شود.
اين اقتصاددان اظهار کرد: بارها در اين باره صحبت کرده‌ام و گفته‌ام که با توجه به شرايط پيچيده و چالش‌هاي فراواني که با آن روبه‌رو هستيم، انتظار مي‌رفت که مسئله برنامه‌ريزي توسعه‌اي بسيار جدي گرفته و متناسب با اقتضائات و شرايط براي آن تدابير راهگشايي در دستور کار قرار مي‌گرفت، ولي به واسطه کاستي‌هاي بنيادين در نظام تصميم‌گيري و تخصيص منابع ملي، تدوين برنامه توسعه در سطح اجراي گونه‌اي از مناسک به نام تدوين و تصويب برنامه ششم توسعه سقوط کرديم.
وي افزود: از زاويه‌هاي گوناگون در سندي که تحت عنوان لايحه برنامه ششم توسعه توسط دولت ارائه شد حتي مي‌توان گفت تمام کاستي‌ها و ضعف‌هايي که تاکنون در برنامه‌هاي پيشين وجود داشتند در ابعاد تاسف‌آوري در برنامه ششم توسعه تکرار شده‌اند.
مومني افزود: متاسفانه در اين سند به مسائل اساسي کشور کمترين توجه شده و کمترين ميزان مشارکت جدي براي تبديل اين سند به يک سند وفاق ملي به کار برده شده است. مي‌بينيم که دولت از دادن تعهدات مشخص در زمينه مديريت تخصيص منابع طي سال‌هاي برنامه ششم توسعه به ازاي منابع انساني که مورد استفاده قرار مي‌دهد، خودداري کرده و البته تناقض‌هاي غيرمتعارفي که در آن وجود دارد، گوشه‌اي از محدوديت‌هايي است که در برنامه ششم توسعه به چشم مي‌خورد.
وي اضافه کرد: بارها سعي کرديم به نظام تصميم‌گيري کشور اين مسئله را گوشزد کنيم که پس از اينکه مناسک ارائه به تصويب برنامه تمام شد و کشور به صورت صوري صاحب برنامه شد، به اعتبار کاستي‌ها و نواقص موجود در اين سند نمي‌توان به تغييرات راهگشايي از آن دل بست. ما از ارکان اصلي جامعه مدني يعني دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان مدني و رسانه‌ها درخواست کرديم که همچنان تنور مطالبه‌انديشه سازمان يافته‌اي براي رويارويي با مسائل بنيادين کشور گرم نگه دارند و در اين شرايط خطير و پيچيده درباره مسائل مهمي‌چون ارائه برنامه ششم توسعه رفتاري سهل‌انگارانه نداشته باشند ولي متاسفانه شيوه‌اي که تاکنون مشاهده کرديم، درک حداقلي مسئله مهمي‌مانند برنامه‌ريزي ميان‌مدت براي توسعه کشور بود. وي افزود: از سوي ديگر اکنون مي‌بينيم در شرايطي که کشور با بي‌سابقه‌ترين سطح نياز به وفاق و همدلي در ارکان و ساختار قدرت نياز دارد، شيوه برخورد در سطوح بالاي قواي مختلف، نه برازنده شرايط پيچيده ما و نه برازنده ادعاي اخلاقي در کشور ماست. اين وضعيت القاي مناسبات مبتني بر ستيز سازش‌ناپذيري ميان ارکان ساختار قدرت به همراه دارد که نه به نفع طرفين دعواست و نه نفعي به مردم مي‌رساند.
مومني همچنين گفت: در چنين وضعيتي مسائلي که در حيطه اجتماعي نيز مي‌گذرد وضعيت ويژه و استثنايي دارد که مي‌بايست رسيدگي به آنها با جديت در دستور کار قرار بگيرد. من پيش‌تر به نظام تصميم‌گيري پيشنهاد کرده بودم که برخورد سهل‌انگارانه با موضوع بيکاري را کنار گذاشته و يک برخورد اصولي را جايگزين کنم. پيشنهاد من بر اين بود که سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور که ادعاي پيگيري ۲۹۶ هدف کلي در دوره پنج ساله برنامه ششم توسعه را مطرح کرده است، به جاي آن زيبنده‌تر است که فقط يک هدف را در نظر گرفته و آن ارتقاي کميت و کيفيت رشد مولد باشد و سپس صادقانه و عالمانه به لوازم رسيدن به آن خود را پايبند بدانند. اکنون اکثريت قريب به اتفاق‌ بحران‌هاي کوچک و بزرگ کشور ما نشان‌دهنده غفلت‌هاي نابخشودني است که در اين حوزه وجود دارد. متاسفانه بعضا ديده مي‌شود که سبکي که در دولت قبل آزمون شد و به ناکارآمدي منجر شد، اکنون نيز به چشم مي‌خورد. يکي از اين موارد ادعاهاي غيرقابل قبول در برخي موارد است. مثلا همانگونه که آن دولت درباره فرصت‌هاي شغلي آمادگي مي‌کرد که‌امارها درست نبودند و به نفع اقتصاد کشور هم نبود اکنون نيز ديده مي‌شود که برخي ادعاها در اين دولت، مطرح است که بعضا با برخي گفته‌هاي ديگر دولتي‌ها تناقض دارد و اين مسئله به نفع کشور نيست.
او افزود: امروز در سطح نظري در ادبيات توسعه نوعي اتفاق نظر درباره اهميت فزاينده و سرنوشت‌ساز بعد اجتماعي حيات جمعي وجود دارد که يک رکن آن مسئله اشتغال مولد است که به طرز فاجعه‌آميزي دولت و مجلس از آن عبور کردند. مسئله مهم ديگر مسئله حمايت‌هاي اجتماعي و بيمه‌هاي اجتماعي نيز که در اين زمينه نيز با کمال تاسف مشاهده مي‌کنيم که به جاي وفاق براي رسيدن به يک مسير مشخص و منطقي همان دعوايي که در سطح قوا وجود دارد، در ميان دو وزارتخانه مرتبط نيز به وجود آمده و نيز به اين ترتيب رويه‌هاي همدلي و همکاري براي پيدا کردن راه‌حل اصولي جاي خود را به تخطئه و ستيز داده است. او افزود: درباره صندوق‌هاي بيمه‌اي شاهد آن بوديم که در درون دو قوه مجريه مسئولان آن با يکديگر برخورد داشتند و البته طرز برخورد وزارت بهداشت در مقايسه با وزارت کار، حتي از نظر منطق کارشناسي فاصله بيشتري داشت. او همچنين گفت: موسسه دين و اقتصاد در حدود ۱۲ سال پيش يک پژوهش در مقياس ملي به سفارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس انجام و نشان داد برخوردهاي سهل‌انگارانه و بي‌ثبات‌کننده فضاي کلان ملي از طريق سياست‌هاي تورم‌زا و اشتغال‌زدا چه تاثيرات کوبنده‌اي را به سازمان‌هاي بيمه‌اي وارد کرده است، ولي همچنان شاهد همان برخوردهاي بي‌ثبات‌کننده از سوي سياستگذار هستيم.

اقدامات وزارت نفت براي وصول بدهي متهم نفتي تشريح شد
مسئول کميته مطالبات وزارت نفت فعاليت‎هاي وزارت نفت براي وصول بدهي سه ميليارد و ٨٠٠ ميليون دلاري از بابک زنجاني را تشريح کرد.
به نقل از وزارت نفت، اصغر هندي درباره همکاري وزارت نفت با قوه قضائيه در پرونده بابک زنجاني گفت: همکاري ما با قوه قضائيه در چند مرحله بوده است که نخست براي طرح شکايت و ارائه مدارک و اطلاعات به بازپرس در جهت پاسخ دادن به سوالات ايشان و تکميل پرونده بود.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت افزود: مرحله دوم اين همکاري، اعزام همکاران به همراه هيات‎هاي نمايندگان قوه قضائيه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و بانک مرکزي براي شناسايي و رديابي اموال متهم در خارج از کشور و تلاش براي تملک اموال شناسايي شده يا طرح دعوي در محاکم برخي از کشورها بوده است که ادعا مي‌شده، اموال متهم را در آنجا تصاحب کردند.
هندي يادآور شد: وزارت نفت نمايندگان خود را در بيش از ١٠ مورد براي بررسي و شناسايي اموال متهم به خارج اعزام کرده که البته عموما نيز بي نتيجه بوده است.
وي ادامه داد: در مرحله سوم، همکاري با معاون اول قوه قضائيه پس از طرح موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد کلان اقتصادي و اخذ رهنمود و مساعدت از وي بوده است.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت گفت: با دادستان تهران و معاون دادستان براي شناسايي و کارشناسي اموال همکاري شده به گونه اي که سه بار اموال متهم با بيش از ١٨٠ کارشناس، ارزيابي شده و بخش عمده اي از اموال داخل کشور بابت مطالبات در اختيار شرکت ملي نفت ايران قرار گرفته است.
وي بيان داشت: براي انتقال برخي ديگر از اموال متهم که هنوز در اختيار شرکت ملي نفت ايران قرار نگرفته و يا به شرکت ملي نفت ايران منتقل نشده نيز پيگيري شده است.
هندي افزود: علاوه بر پيگيري‎‌هاي مکاتبه اي و تلفني، به صورت هفتگي يا حداقل سه هفته يکبار با معاون دادستان و در مواقعي هم با متهم جلساتي برگزار شده که بتوان نسبت به شناسايي و ارزيابي اين امول اقدام و آنها را به شرکت ملي نفت ايران منتقل کرد.
وي اضافه کرد: ما جلسات متعددي با افرادي که‌اموال متهم در خارج از کشور در تصاحب آنهاست، داشته‌ايم و گزارش همه اقدامات به صورت مرتب و مداوم به دادستان و يا معاونانشان منتقل شده و هماهنگي لازم وجود دارد.
هندي ادامه داد: يکي ديگر از اقدامات بسيار خوبي که بر اثر هماهنگي نزديک با قوه قضائيه صورت گرفته و از به هدر رفتن اموال جلوگيري شده، اين است که قبل از کارشناسي اموال و انتقال آنها به شرکت ملي نفت ايران، سرپرستي و اداره‌اموال به شرکت ملي نفت ايران داده شده است که اين شرکت هم با انتصاب افراد خبره از زيان شرکت‎ها و به هدر رفتن اموال جلوگيري کرده است. اين کار در ابتدا سال ١٣٩٤ صورت گرفت.
مسئول کميته مطالبات وزارت نفت، بدهي بابک زنجاني را با احتساب خسارت تاخير تاديه، ٣ ميليارد و ٨٠٠ ميليون دلار عنوان و اضافه کرد: از اين ميزان کمتر از ٦٠٠ ميليون دلار آن از طريق انتقال اموال پرداخت شده است.
وي درباره اقداماتي که درباره بازگشت اموال خارج از کشور متهم نفتي از سوي شرکت ملي نفت ايران صورت گرفته است، گفت: اکنون در تلاش هستيم که با هماهنگي قوه قضائيه و همکاري متهم، با توجه به تاييد حکم صادره از سوي ديوان عالي کشور به هر طريق قانوني اموال خارج از کشور، شناسايي و به کشور برگردانده شود. هندي درباره اينکه‌اموال خارج از کشور متهم نفتي چه ميزان از بدهي ايشان را پوشش مي‌دهد، افزود: متهم عنوان کرده است از سوي برخي از شرکاي خارجي اش آمادگي پرداخت نزديک به ٢ ميليارد دلار از بدهي‌هايش را دارد که جلسات هماهنگي با وي، قوه قضائيه و بانک مرکزي صورت گرفته و البته در مورد صحت اين ادعا با توجه به ادعاهاي مکرر و غير واقعي متهم تاکنون، ترديد جدي وجود دارد.
مشاور وزير نفت درباره آخرين وضعيت مزايده‌اموال بابک زنجاني و اينکه آيا شرکت ملي نفت ايران برنامه اي براي استفاده از اموال ايشان را دارد، گفت: با توجه به اين که وظيفه ذاتي شرکت ملي نفت ايران اکتشاف، استخراج نفت و گاز و فروش آنهاست، نگهداري و اداره اين اموال خارج وظيفه ذاتي اين شرکت است و ما ترجيح مي‌دهيم پول شرکت ملي نفت ايران وصول شده و اين اموال به هرکس ديگري تحويل داده شود.
وي ادامه داد: در هر صورت ما درصدد فروش اين اموال هستيم و تحت هيچ عنواني قصد نگهداري و اداره‌اموال را نداريم و به همين خاطر برنامه ريزي طولاني مدتي براي اداره آنها نکرده‌ايم.
هندي درباره اين که وزارت نفت بعد از دستگيري متهم چه اقداماتي کرده است، افزود: مهم‌ترين اقدامات، اعزام هيات حسابرسي به شرکت نيکو و حسابرسي از چهار مرحله سپرده گذاري بانک مرکزي نزد شرکت نيکو و تقديم رسيدگي‌هاي صورت گرفته به بازپرس، تهيه و ارسال گزارش‎هاي متعدد از سوي وزير نفت براي معاون اول رئيس جمهوري بوده است.
وي اعزام چندين هيات به کشورهاي مختلف جهت شناسايي اموال بابک زنجاني را از ديگر اقدامات مهم عنوان کرد و ادامه داد: پس ازاعلام متهم يا شرکاي وي براي پرداخت ديون چندين هيات اعزام شدند که متاسفانه تا به حال هيچکدام از ادعاهاي صورت گرفته از سوي متهم يا شرکاي ايشان صحت نداشته است.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت، درباره اين که آيا تاکنون پيش آمده است که از سوي قوه قضائيه به شرکت ملي نفت ايران موضوعي درباره متهم نفتي ارائه شده باشد که آن را پيگيري نکند، گفت: ما هر سندي که از سوي قوه قضائيه يا هر دستوري که از سوي دادستان محترم تهران درباره‌اموال متهم به ما داده شده است به طور جد پيگيري کرده‌ايم و گزارش آن نيز به مراجع ذيربط و دادستان داده شده است.
دولت برای مقابله با واحدهای صنعتی‌آلاینده پیگیری می‌کند؛
گروه اجتماعي: واحدهاي توليدي صنعتي، معدني و خدماتي براي توليد خود هزينه‌هايي را متحمل مي‌شوند و با احتساب اين هزينه‌ها در حساب‌هاي مالي خود و پس از کسر هزينه‌ها به سود دست مي‌يابند در کنار هزينه‌هايي که خود براي توليد مي‌کنند، هزينه‌هايي را نيز به جامعه تحميل مي‌کنند که يک هزينه بيروني محسوب مي‌شود و در بسياري از موارد اين هزينه‌ها به حساب نمي‌آيند.
 يکي از اين هزينه‌ها، ميزان آلايندگي هر واحد توليدي است که هزينه‌هاي متعددي را به جامعه تحميل مي‌کند. وقتي اين هزينه‌ها به حساب نمي‌آيند چون هزينه محسوب نمي‌شوند کسي نيز درصدد کاستن و به حداقل رساندن آن نيست و اصولا رابطه توليدکننده با آن رابطه با ديگر هزينه‌هاي داخلي نيست. بر اين اساس هيات وزيران در ادامه بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده که اين روزها در دستور کار دولت قرار دارد اين هزينه خارجي را نيز به هزينه‌هاي داخلي افزود و مالياتي را به‌عنوان ماليات سبز تعيين کرد تا واحدهائي که حد مجاز و استاندارد محيط زيست را رعايت نمي‌کنند. براساس معيارهايي نظير شدت، مدت، نوع و مکان آلايندگي با نرخ‌هاي نيم، يک و يک و نيم در صد به ماخذ فروش يا درآمد ارائه خدمات حسب مورد مشمول ماليات سبز شوند. اين تصميم علاوه بر اينکه محيط زيست ما را پاکتر و قابل زيست‌تر مي‌کند به ارتقاي استاندارد واحدهاي توليدي ما نيز کمک خواهد کرد و انگيزه بيشتري به توليد کنندگان براي بهبود محيط زيست مي‌دهد.
پيام ابتكار در شبكه‌هاي مجازي
در همين حال رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در حساب کاربري توييتري خود نوشت: «سازمان حفاظت محيط زيست طي دو سال اخير با وزارت اقتصاد و دارايي و کميسيون اقتصاد دولت ساعت‌ها کار کارشناسي و توجيهي داشته تا ماليات سبز در دستور کار دولت قرار گرفت.» معصومه ابتکار، و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در حساب کاربري توييتري خود نوشت: «ماليات سبز يکي از مؤلفه‌هاي اقتصاد سبز است. همين طور بانکداري سبز، سبزشدن حساب‌هاي ملي و صندوق ملي محيط زيست و توجه به ارزيابي زيست محيطي در پروژه‌ها.» معاون رئيس‌جمهور در ادامه يادداشت خود آورده است كه: «هر کدام ازابعاد اقتصاد سبز در دولت يازدهم پيشرفت‌هاي خوبي داشته و اينها گام‌هاي استوار در جهت وعده رئيس‌جمهور براي تحقق دولت محيط زيست است.» به گفته ابتكار «ماليات سبز» براي جبران ايجاد آلاينده‌ها است، رأي دولت به ابقاي ماليات سبز در لايحه ارزش افزوده است.
ماليات سبز چيست؟
اصلاحات مالياتي زيست محيطي که با نام «ماليات سبز» از آنها ياد مي‌شود، يکي از راه‌هاي ايجاد چنين انگيزه‌هاي اقتصادي در براي حفظ محيط زيست براي نسل‌هاي آينده است. «ماليات سبز»، زيرمجموعه طيف وسيعي از اصلاحات ساختار مالي با عنوان «اصلاحات زيست محيطي نظام مالي» است. اين نوع حسابرسي به معني نگاه کامل به يک سيستم اقتصادي در کنار آسيب‌ها و فايده‌هاي آن سيستم براي محيط زيست است. عموما «ماليات سبز» به صورت تشويق فعاليت‌هاي دوستدار محيط زيست يا تنبيه فعاليت‌هاي مضر براي محيط زيست اعمال مي‌شود. يکي از راه‌هاي تشويق، قرار دادن تخفيف‌هاي مالياتي صنايع دوستدار محيط زيست است، از طرف ديگر پيش‌بيني جريمه‌هاي مالياتي و افزايش پلكاني ماليات صنايع و واحدهاي توليدي آلاينده نيز شيوه ديگر انجام سياست‌هاي ماليات سبز خواهد بود.
مسير آينده ماليات سبز در ايران
در حال حاضر بسياري از فعالان و دوست‌داران محيط زيست ايران در دستور كار قرار گرفتن موضوع «ماليات سبز» در دولت يازدهم را گامي‌بلند و اجرايي براي تضمين آينده زيست محيطي كشور و كاهش سطح آلودگي‌هوا توسط واحدهاي توليدي و صنعتي آلاينده قلمداد مي‌كنند. با اين حال برخي كارشناسان معتقدند كه هنوز زيرساخت‌هاي مورد نياز براي اجرايي شدن اين تصميم در كشور وجود ندارد و اخذ اين نوع ماليات‌هاي مي‌تواند تا اندازه‌اي به كاهش توليد برخي واحدهاي صنعتي بزرگ فعال در كشور منتهي شود. در كنار اين موضوع بايد در نظر داشت كه هنوز بسياري از صنايع كشور براي تبديل شدن به صنايع سبز در كشور بايد مسيري طولاني را طي كنند.

توصیه خطیبان نماز جمعه و فعالان سیاسی به سران قوا:
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
اختلاف امري عادي است که همواره در مديريتها پيش مي‌آيد، اما مهمترين گام اين است که اين اختلافات مديريت شود و به چالشي بين مسوولان تبديل نشود. بي شک اختلاف بين مسوولان از يک سو باعث نااميدي بين مردم مي‌شود و از سوي ديگر اظهاراتي از سوي آنان عنوان مي‌شود که سوءظن را تقويت مي‌کند و انگشت اتهام مغرضان را به سوي مسوولان نشانه مي‌رود. اگرچه مدتهاست اختلاف بين مسوولان وجود داشته است اما مدتي است اظهاراتي بين دولت و دستگاه قضا رد و بدل مي‌شود که باعث نگراني شده و با شدت گرفتن اين اظهارات، درخواست وحدت و فاصله گرفتن از تنشها بيشتر شده است.
دعواي رسانه اي به مصلحت نيست
در اين رابطه خطيب نماز جمعه تهران دعواي رسانه اي مسئولان را به مصلحت انقلاب اسلامي‌ندانست و گفت: قوه قضاييه بايد به پرونده‌هاي فساد با سرعت و دقت بيشتر رسيدگي کند.به گزارش ايرنا، آيت الله سيد احمد خاتمي‌در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با توصيه خود و مومنين به تقوي افزود: بايد وحدت در هدف و بر محور ولايت فقيه داشته باشيم، ادبيات ما بايد ادبيات تکريم و احترام باشد و با تخريب، وحدت شکل نمي‌گيرد. مسئولان و آنهايي که تريبون دارند بايد سعه صدر داشته باشند و درنهايت بايد از تهمت و دروغ پرهيز کرد.وي تصريح کرد: از الان تا انتخابات دوازدهم رياست جمهوري، دشمن بروي اختلاف و ايجاد دو قطبي کردن جامعه، تخريب نهادهاي قانوني نظام به ويژه قوه قضاييه و پرکردن فضاي مجازي از دروغ، حرکت مي‌کند.عضو مجلس خبرگان افزود: مي‌گويم حواستان جمع باشد و دعواهاي رسانه اي مسئولان به مصلحت انقلاب نيست. خروجي آن براي دشمنان اين است که مي‌گويند فساد در ايران سيستماتيک شده است. خاتمي‌با بيان اينکه‌امام و رهبر معظم انقلاب از مايوس کردن مردم بدشان مي‌آيد، گفت: صاحبان انواع رسانه، اگر مي‌خواهيد دينتان را به انقلاب ادا کنيد، در اميد بدميد و قوه قضاييه که شديدا در هجمه هستيد بايد به پرونده‌هاي فساد با سرعت و دقت بيشتر رسيدگي کنيد.وي افزود: قوه قضاييه بايد به پرونده‌ها رسيدگي و قاطعانه حکم صادر کند و نبايد نگاه کرد که اين فسادها در اين دولت، قبل يا قبل تر باشد، زيرا مردم از شما عدالت مي‌خواهند.
اختلافات مسئولان مايه تفرقه است
از سوي ديگر نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان گفت: تريبون نماز جمعه متعلق به جناح خاصي نيست و امامان جمعه وظيفه دارند مسائل را بدون توجه به منافع جناحي و در راستاي ايجاد وحدت و انسجام جامعه مطرح کنند.به گزارش ايرنا آيت الله حسن عالمي‌مطرح شدن اختلافات مسئولان در رسانه‌ها را مايه تفرقه و عامل کاهش اميد مردم نسبت به آينده انقلاب دانست و ادامه داد: اين اختلاف‌ها نبايد در رسانه‌ها مطرح شود و مسئولان بايد موارد اختلافي را در جلسات داخلي حل و فصل کنند.نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد کشاورزي گفت: قواي سه گانه کشور داراي وظايف مشخصي هستند و نبايد بخش‌هاي مختلف کشور يکديگر را تخريب کنند. آيت الله عالمي‌ادامه داد: وظيفه مسئولان خدمت صادقانه، ايجاد وحدت، انسجام و اميد در مردم نسبت به آينده انقلاب و کشور است.
حل مسائل خارج از تريبون‌هاي عمومي‌
در همين رابطه سخنگوي فراکسيون اميد در خصوص اظهارات روساي قوه مجريه و قضاييه و اختلاف‌نظر آن‌ها با يکديگر گفت: اينکه اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، کاملا طبيعي است. اما نبايد در تريبون‌ها مطرح شود چون باعث شکاف و دودستگي در جامعه مي‌شود.بهرام پارسايي در گفت‌وگو با ايلنا، نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: شرايط امروز کشور ايجاب مي‌کند اين عزيزان با يکديگر بنشينند و مسائل را حل و فصل کنند. رسانه‌اي کردن هر روز اين مشکلات به نفع جامعه نيست و آرامش را از بين مي‌برد. پارسايي تصريح کرد: مردم ما آگاه هستند و اين اختلاف‌ها باعث ياس و نااميدي آن‌ها مي‌شود. وقتي روساي قوا در سطح عالي مملکت نمي‌تواند مشکلات را حل کنند چگونه مي‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند. به نظر من اين به صلاح کشور نيست که مناقشات به فضاي رسانه‌اي و تريبون‌هاي کشوري کشيده شود.او تصريح کرد: شأن روساي قوا در اين است که بنشينند با يکديگر مسائل را خارج از تريبون‌هاي عمومي‌حل کنند و منافع مردم و کشور را نسبت به اختلافات خود ارجحيت دهند.
اختلاف نظرها نبايد رسانه‌اي شود
از سوي ديگر رئيس فراکسيون اميد گفت: مبناي ما اين است اختلاف نظرها رسانه‌اي نشود و بيشتر به دنبال اشتراکات باشيم.به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ محمدرصا عارف با تاکيد بر اينکه ما به دنبال تعامل با مسئولين مربوطه و بررسي مشکلات مردم براي پيگيري مشکلات و اقدام در جهت حل آن‌ها هستيم.وي با اشاره به شعار اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم به شعار آرامش اشاره کرد و گفت: ما طرح گفت‌وگوي ملي را در پارلمان دنبال مي‌کنيم و در همين راستا کارگروهي براي تعامل با فراکسيون‌هاي ديگر تشکيل شده است. ما در خيلي مسائل مثل حقوق شهروندي با يکديگر اختلاف نظر داريم، اما در بحث اشتغال و رونق اقتصادي اختلاف نظري نيست و مي‌توانيم در راستاي منافع ملي با يکديگر تعامل کنيم. عارف با انتقاد از رسانه‌اي شدن اختلاف نظرهاي برخي مسئولين گفت:وقتي مي‌توان برخي مسائل و اختلاف نظرها را در داخل يک جلسه حل کرد چرا بايد آنها را رسانه‌اي کنيم؟ مبناي ما اين است اختلاف نظرها رسانه‌اي نشود و بيشتر به دنبال اشتراکات باشيم.
اختلاف نظر به فضاي عمومي‌کشيده نشود
در همين رابطه نماينده ولي‌فقيه در استان مرکزي گفت: در صورت بروز اختلاف بين سران قوا بايد اين مسائل در جلسات خصوصي مطرح شود و نبايد اين اختلاف نظرها به فضاي عمومي‌کشيده شود. آيت‌الله قربانعلي دري نجف‌آبادي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به برخي حواشي ايجاد شده بين مسئولان، اظهار کرد: اين‌گونه اختلافات به‌ صلاح نظام نيست. وي با بيان اينکه اختلاف قوا اشکال ندارد و اين‌گونه مسائل اختلاف نظر است، تصريح کرد: البته اين اختلافات بايد در چارچوب قانون اساسي باشد و بايد مطيع رهبر انقلاب باشيم. عضو هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد: در صورت بروز اختلاف بين سران قوا بايد اين مسائل در جلسات خصوصي مطرح شود. نبايد اين اختلاف نظرها به رسانه‌ها و فضاي عمومي‌کشيده شود.
گزارش تجارت از سياست‌هاي احتمالي ايتاليا در اجلاس اقتصادي جي 7
گروه بين الملل- فاطمه مهتدي: ايتاليا از روز يکشنبه اول ماه ژانويه 2017 ميلادي، رياست دوره اي گروه هفت کشور اول صنعتي جهان با اقتصادي پيشرفته را عهده دار شد.
اين کشور همچنين از روز دوشنبه دوم ژانويه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز حضور يافته و در شش ماه آينده يکي از کرسي‌هاي اين شورا را در اختيار خواهد داشت. ايتاليا که اخيرا با بحران سياسي شاهد کناره گيري متئو رنتسي بود ، علاوه بر بدهي‌هاي بالا و اقتصاد ضعيف به دنبال بهبود وضعيت و استفاده از رياست خود بر يکي از قدرتمندترين گروههاي اقتصادي سياسي جهان است.
ميانجيگري ايتاليا براي برداشتن تحريم‌هاي روسيه
پائولو جنتيلوني نخست وزير ايتاليا در اين ارتباط در توييترخود نوشت: صداي ايتاليا با حضور در شوراي امنيت در مسير رسيدن به توسعه پايدار، صلح، و تعهد جهاني در مورد مهاجران قوي تر خواهد بود. به گزارش اسپوتنيک ، ايتاليا به دنبال ميانجيگري براي برداشته شدن تحريم‌ها عليه روسيه است. اين کشور با استفاده از سمت رياست اجلاس جي 7 براي بهبود روابط با روسيه استفاده خواهد کرد.
پيشتر نيز ايتاليا نسبت به تحريم‌هاي روسيه ابراز نگراني کرده بود و از تاثير بد آن بر تجارت محلي ايتاليا و روسيه ابراز نارضايتي کرده بود.
از سال 1998 الي 2014 ميلادي روسيه نيز در گروه هفت که‌امروز شامل کشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگليس، کانادا و آمريکا است حضور داشته و نام گروه در آن مقطع زماني گروه هشت بوده است. مسکو به دنبال تحريم‌هاي اعمالي بابت الحاق کريمه که منجر به بحران اوکراين گرديده و از نقطه نظر اروپا و آمريکا نامشروع تلقي مي‌شد، از گروه مذکور کنار گذاشته شد.
تقويت روابط اقصادي با ژاپن
بر طبق گزارشات نخست وزير ژاپن و ايتاليا از اهميت اقتصاد آزاد حمايت کرده و نسبت به رشد احساسات ضدجهاني سازي ابراز نگراني کرده‌اند. به گزارش NHK ،شينزو ابه نخست وزير ژاپن در کنفرانس تلفني با همتاي ايتاليايي خود درباره نياز گروه 7 به تقويت اقتصاد آزاد و اتحاد تاکيد کرد و اين امر را پيامي‌به جهان درباره حفظ بنيان‌هاي صلح و اقتصاد آزاد
خواند.
ابه با اشاره به بيانيه سال گذشته اجلاس که در ژاپن برگزار شد به تمرکز بر سياست‌هاي مالي و اصلاحات ساختاري براي تقويت اقتصاد جهاني اشاره کرد. بر اساس زمانبندي اعلام شده از سوي دولت ايتاليا، نشست‌هاي گروه هفت به رياست اين کشور تا ماه نوامبر سال جاري ادامه خواهد داشت.
در اين ميان مهمترين نشست گروه هفت در روزهاي 26 و 27 ماه مه با حضور سران کشورها و دولت‌هاي کشورهاي عضو در شهر تائورمينا در جنوب ايتاليا برگزار مي‌شود.نشست مهم ديگر اين گروه با حضور وزراي اقتصاد و دارايي در روزهاي 11 الي 13 ماه مه در شهر جنوبي باري برگزار مي‌شود و در آن روساي بانک‌هاي مرکزي کشورهاي عضو به همراه 'ماريو دراگي' رئيس بانک مرکزي اروپا نيز شرکت خواهند
 داشت.