شبکه "صادرات صوري سيب" منهدم شد
همه چيز از آنجا شروع شد که وزارت بازرگاني بخشنامه اي صادر کرد ‌تا صادرکنندگان سيب در ازاي صادرات يک و نيم کيلو سيب بتوانند يک کيلو موز با تخفيف ۲۱ درصد سود بازرگاني وارد کنند. بلافاصله بعد از صدور اين بخشنامه، خلافکاران صادرکننده با تباني افراد متخلف به فکر سوءاستفاده افتادند و نتيجه آن شد که مبادرت به صادرات صوري هزاران تن سيب از گمرکات خاص کردند تا بتوانند در مقابل آن موز را با تخفيف وارد کرده و سود کلاني به جيب بزنند.
 بعدازاين بود که نهادهاي ناظر به‌طور ناگهاني متوجه شدند که صادرات سيب به ميزان نجومي‌افزايش‌يافته است. از سوي ديگر در ماههاي اخير مقامهاي وزارت کشاورزي و گمرک ايران گزارشهايي از افزايش چشمگير ميزان صادرات سيب درختي به کشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان ارائه کرده بودند. اما افزايش صادرات قابل توجه سيب درختي با توجه به حجم ثابت مصرف و توليد سيب، براي کارشناسان تا حدودي غير منتظره بود. به همين دليل واحدهاي نظارتي و معاونت حقوقي گمرک ايران به اين ماجرا ورود کرده و گمرک متوجه شد که با وجود صادر نشدن سيب، پروانه‌هاي صادراتي براي صدها کاميون سيب صادرشده است. نکته مهم اين است که در بند يک بخشنامه تشويقي براي صادرات سيب آمده که "قبل از صدور مجوز تسهيلات موز مبني بر اعطاي تخفيف ۲۱ درصدي اصالت مجوز را بررسي کنيد." حال سؤال اينجا است که وقتي مجوز صادرات سيب از گمرکاتي در شمال کشور صادرشده و واردات موز از گمرک جنوب صورت گرفته و معطلي باعث فساد موز مي‌شود، گمرک خروجي چگونه مي‌تواند به اصالت پروانه گمرکي که در مرز ديگري صادرشده رسيدگي کند؟
به هر حال گزارش‌هايي که از نبود رعايت ضوابط بخشنامه کاهش تعرفه واردات موز در قبال صادرات سيب درختي در برخي مبادي خروجي به گمرک رسيد، موجب شد تا گمرک ايران در بخشنامه‌اي اعلام کند، گمرکات اجرايي تا زمان مشخص شدن نتيجه بررسيها در خصوص تخلفات احتمالي صورت گرفته‌، از پذيرش اظهارنامه‌هاي صادراتي سيب درختي در قبال واردات موز خودداري کنند. البته با کمي‌درنگ متوجه مي‌شويم که بخشنامه گمرک حاکي از اين است که صادرات سيب‌هاي بي کيفيت و عدم تحقق صادرات واقعي سيب از جمله تخطي‌ها از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزي بوده است.
واکنش تند وزارت جهاد کشاورزي
اما معاون باغباني وزارت جهاد کشاورزي در خصوص اينکه صادرات سيب در مقابل واردات موز چقدر در افزايش صادرات اين محصول مؤثر بوده گفت: سياست بازار در مقابل بازار خيلي خوب جواب داده، تا حدي که منجر به افزايش صادرات سيب شده است. محمدعلي طهماسبي در واکنش به تخلفات عرضه متقابل گفت: اگر اشکالي در اين طرح وجود دارد، بايد مشکل طرح برطرف شود نه اينکه جلوي آن را بگيريم تا توليدکننده و هموطن باغدار به خفت و خواري بيفتد. درصورتي‌که تخلفي نيز صورت گرفته باشد مسئوليت آن با گمرک است.
اين اظهارات متقابل ادامه داشت تا آنکه فرمانده انتظامي‌هرمزگان جزئيات تازه‌اي از صادرات صوري سيب را افشا کرد. به گفته ملکي، اعضاي باندي که به صورت صوري اقدام به صادرات ميوه از گمرک شهيد رجايي بندرعباس مي‌کردند، دستگير شدند. اين باند با سندسازي فرايند صادرات صوري کالا را طي کرده و بدون صادرات واقعي کالا از مزاياي صادرات ازجمله جوايز صادراتي، ارز دولتي، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهيلات بانکي استفاده مي‌کردند .وي ادامه داد: در آخرين مرحله اين افراد سعي در صادرات صوري محموله پنج هزار تن سيب درختي درجه يک به کشور هندوستان را داشتند که ارزش اين محموله بيش از 35 ميليارد تومان بود و متخلفان قصد استفاده از مزاياي اين صادرات صوري براي واردات موز را داشتند که ناکام ماندند .سردار ملکي به بازداشت 5 نفر از اعضاي اين باند در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: اين افراد براي گذراندن مراحل قضائي به بندرعباس منتقل شده‌اند و تحقيقات از اين افراد ادامه دارد و ممکن است افراد ديگري دراين ارتباط دستگير شوند .وي گفت:تاکنون فردي از نيروهاي دولتي در ارتباط با اين پرونده دستگير نشده است.
دراين رابطه تسنيم اعلام کرد که تخلفات مذکور مربوط به بهمن ماه 1394 تا ارديبهشت 1395 بوده و کشف تخلفات با همکاري ناظر گمرکات هرمزگان صورت گرفته و کماکان روند رسيدگي براي کشف پلهاي ارتباطي اين پرونده در کشورهاي حاشيه خليج فارس ادامه دارد.
جالب اينکه دو واحد نظارتي ماه‌ها قبل اصل صوري بودن پروانه‌هاي صادراتي را تأييد و خواهان برخورد با متخلفين بوده‌اند که گمرک ايران با دادن پاسخ‌هاي در دست اقدام است، جلوگيري از اين تخلفات را به تعويق انداخته است.
با توجه به گفته‌ها وناگفته‌هاي بسياري که بايد منتظر باشيم تا در آينده به گوشمان برسد، بايد از سلطان واردات موز نيز سوال شود که چه نقشي در اين قضيه داشته و دولت تدبير و اميد نيز به سرعت هر چه بيشتر دست‌هاي پشت پرده اين فساد را علني و آشکار اعلام کند.

رئيس اتحاديه فروشندگان اشياء قديمي‌و صنايع دستي گفت: در صنعت صنايع دستي رکود بسيار زياد است و هنوز در زمينه فرهنگ ‌سازي و جاذبه توريستي که به صنايع دستي مربوط مي‌شود کار زيادي نشده و نياز است کسبه و جامعه را با اين حوزه بيشتر آشنا کنيم.
سيد محمد عبداللهي در گفت‌وگو با ايسنا، ‌گفت: رکود اقتصادي موجود در بازار صنايع دستي بيشتر تبعات منفي‌اش را براي هنرمندان صنايع دستي داشته است. از سوي ديگر نيز آمارهاي بدست آماده نشان مي‌دهد که بخش عمده توريست‌هايي که به ايران مي‌آيند توريست‌هايي نيستند که اجناس هنري گران بخرند، چراکه بيشترشان اشخاص بازنشسته و دانشجوها هستند؛ بنابراين اين توريست‌ها از آن طبقه‌اي نيستند که در ايران هزينه چنداني کنند.  رئيس اتحاديه فروشندگان اشياء قديمي‌و صنايع دستي تصريح کرد: مهمترين مشکلات ما در زمينه صنايع دستي اين است که کالاهاي ساخته شده را استانداردسازي و برندسازي نکرديم و همچنين آثار هنري‌مان را آرشيوسازي نکرديم. متوليان صنايع دستي اگر مي‌خواهند از هنرمندان صنايع دستي حمايت کنند و بازار صنايع دستي رونق پيدا کند بايد سليقه شناسي صورت بگيرد. از سوي ديگر هم بازار مناسب براي فروش محصولات ايجاد شود. وي اضافه کرد: برخي محصولات که به کارهاي چوبي مي‌شود از کشورهاي تايلند، پاکستان و هند وارد مي‌شود و مجسمه‌هاي چيني و محصولات بلوري از چين وارد مي‌شود. اما با توجه به افزايش قيمت دلار و تعرفه‌هاي گمرکي خوشبختانه بازار جواب‌گوي ورود اين کالاها نيست. رئيس اتحاديه فروشندگان اشياء قديمي‌و صنايع دستي همچنين عنوان کرد که بالا رفتن نرخ دلار روي قيمت‌ صنايع دستي داخلي تاثير چنداني نداشته است. عبداللهي درباره محصولات تقلبي در بازار اشيا قديمي‌توضيح داد: برخي اجناسي که در بازار هستند کپي هستند که با اجناس تقلبي متفاوتند. به اجناس کپي اصطلاحا "مولاژ" گفته مي‌شود که تعرفه‌ها و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد اما به غير از جنس‌هاي کپي با عرضه محصولات تقلبي براي حمايت از حقوق مصرف کننده و هم براي حيثيت فرهنگي و ملي به شدت برخورد مي‌شود و طي يک‌سال گذشته اجناس تقلبي در بازار منوچهري را ضبط و جمع آوري کرديم و در برخي موارد نيز حکم پلمب داده شده است.

مدير عامل اتحاديه ماهيان سردآبي گفت:سازمان شيلات به جاي حمايت از توليدکنندگان اقدام به واردات تيلاپيا در بازار کرده و اين محصول سهم عمده اي از بازار قزل آلا را به خود اختصاص داده است.
آرش نبي زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه افزايش تعرفه تاثير چنداني در کاهش واردات تيلا پيا ندارد، اظهار داشت: طي سال‌هاي اخير، سازمان شيلات اقدامات مناسبي در راستاي فرهنگ سازي مصرف ماهي به عمل نياورده که اين امر در کنار افزايش ظرفيت توليد مشکلاتي در فروش ايجاد کرده است.
وي با اشاره به اينکه‌امکان رقابت با توليد کنندگان چيني وجود ندارد، افزود: در کشور ما به دلايل متعددي قيمت تمام شده بالاتر از قيمت جهاني است که در صورت بالا رفتن قيمت قزل الا، مصرف کنندگان اقدام به خريد تيلاپيا مي‌کنند که درنهايت اين امر ناتواني در رقابت و حذف شدن توليد کنندگان از چرخه توليد را به همراه دارد.
مدير عامل اتحاديه ماهيان سردآبي با بيان اينکه نرخ پايين ماهي تيلاپيا افراد بسياري را به سمت خود کشانده است، اظهار کرد: با توجه به شرايط اقتصادي و رکود حاکم بر بازار، افراد به سبب تفاوت قيمت قزل آلا با تيلاپيا تمايل بيشتري به خريد اين محصول دارند.
نبي زاده با اشاره به اينکه ابزار تعرفه نمي‌تواند راه حل مناسبي براي کاهش واردات تيلا پيا باشد، بيان کرد: افزايش تعرفه واردات تيلا پيا موجب مي‌شود که واردکنندگان به سبب سود بالاي حاصل از آن از راه‌هاي ديگر مانند مناطق آزاد و قاچاق اقدام به واردات نمايند از اين رو تنها ممنوعيت عرضه محصول در فروشگاه‌ها راه حل اساسي در جهت حمايت از توليدکنندگان داخل است.
وي با اشاره به ديگر مشکلات پيش روي توليدکنندگان گفت: سازمان محيط زيست اجازه توليد اين ماهي در مزارع پرورشي داخلي را نمي‌دهد که درنهايت اين امر منجر به واردات و توليد قاچاق اين محصول مي‌شود که انتظار مي‌رود سازمان محيط زيست نسبت به اين امر واقع بينانه تر عمل کند تا امکان رقابت با ساير رقبا وجود داشته باشد.

‎همتي: کنترل نرخ فني در صنعت بيمه
رييس کل بيمه مرکزي با تاکيد بر رعايت نرخ فني در رشته‌هايي مانند درمان و شخص ثالث گفت: سهم ۵ درصدي براي بيمه‌هاي مسئوليت پايين است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از (ايبِنا) دومين همايش توسعه توان حرفه اي صنعت بيمه با رويکرد توسعه بيمه‌هاي مسئوليت با حضور عبدالناصر همتي؛ رئيس کل بيمه مرکزي در دانشگاه فردوسي مشهد آغاز به کار کرد. رييس کل بيمه مرکزي با بيان اينکه سهم ۵ درصدي براي بيمه‌هاي مسئوليت کم است افزود: بايد براي افزايش سهم اين رشته که نقش مهمي‌در زندگي مردم دارد، برنامه ريزي کنيم. همتي ادامه داد: راه توسعه بيمه‌هاي مسئوليت، کنترل و رعايت نرخ فني در رشته‌هايي مثل شخص ثالث و درمان است تا نقدينگي شرکت‌هاي بيمه با مشکل مواجه نشود

بيمه سرمد با هنرمندان کشورمان همراه شد
‎‎جشنواره نواي خرم با اجراي شرکت کنندگان در سالن تالار وحدت، به مرحله رقابتي وارد شد. ‎در سومين دوره اين جشنواره موسيقي که با حمايت بيمه سرمد برگزار مي‌شود، شرکت کنندگان از سراسر کشور، پس از ارسال آثار خود به دبيرخانه جشنواره و کسب تاييد داوران، به مرحله رقابتي راه پيدا کردند تا در روزهاي ۱۵ تا ۱۷ ديماه، با اجراي قطعاتي در حضور تماشاگران، به رقابت با يکديگر مي‌پردازند. ‎بيمه سرمد که با هدف حمايت از موسيقي اصيل ايراني و هنرمندان کشورمان و همچنين فرهنگ سازي در زمينه بيمه‌هاي عمر و سرمايه گذاري از اين جشنواره پشتيباني مي‌کند، در روزهاي برگزاري نيز با حضور فعال در تالار وحدت، پاسخگوي حاضران در اين تالار خواهد بود. ‎اختتاميه سومين دوره جشنواره و جايزه نواي خرم، که با هدف بزرگداشت استاد بزرگ موسيقي ”همايون خرم” و حمايت از موسيقي اصيل ايراني برگزار مي‌شود، روز جمعه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار خواهد شد.

بيمه ملت در بالاترين سطح توانگري مالي
شرکت بيمه «ملت» براي چهارمين سال متوالي در سطح يک توانگري مالي با نسبت بيش از 200 درصد قرار گرفت. به گزارش روزنامه تجات به نقل از روابط عمومي‌بيمه ملت، طبق ارزيابي صورت‌هاي مالي مصوب سال۹۴ شرکت بيمه ملت توسط بيمه مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران؛ اين شرکت موفق به کسب سطح 1 توانگري موسسات مالي بيمه با نسبت توانگري 232 درصد گرديده است . بر اساس اين گزارش، بيمه «ملت» از ابتداي اجرائي شدن آئين نامه شماره 69 شوراي عالي بيمه تاکنون، با تکيه بر فناوري اطلاعات، مديريت صحيح ريسک و منابع، نيروي انساني متخصص، توجه به اصول مشتري مداري و نيز رعايت آئين نامه و مصوبات شوراي عالي بيمه موفق به حفظ سطح يک توانگري مالي خود در صنعت بيمه شده است. لازم بذکر است بنابر آئين نامه شماره 69 شورالي عالي بيمه توانگري مالي موسسات بيمه داراي 5 سطح است که سطح 1 بالاترين سطح توانگري مالي بيمه گر به شمار مي‌آيد.


بيمه آسيا ميزبان اولين نشست تخصصي انجمن خبرنگاران بيمه
اولين نشست تخصصي انجمن خبرنگاران بيمه با مديران عامل صنعت بيمه کشور، با حضور دکتر کاردگر ، نايب رييس هيات مديره و مدير عامل بيمه آسيا برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه آسيا، اولين نشست تخصصي انجمن خبرنگاران بيمه با محوريت مصوبات اخير مجلس درباره صنعت بيمه کشور در دفتر مديريت عامل بيمه آسيا برگزار شد.

انتخاب اعضاي جديد هيات مديره انجمن حرفه اي صنعت بيمه
جلسه مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده انجمن حرفه اي صنعت بيمه با موضوع استماع گزارش هيات مديره و انتخاب اعضاي اصلي و علي البدل هيات مديره در محل شرکت بيمه اتکايي ايرانيان با حضور اعضاي انجمن برگزار شد.  ترکيب هيات رئيسه مجمع با حضور آقاي معصوم ضميري به عنوان رئيس مجمع و نظارت خانم‌ها طيبه رجايي و ناهيد عباسي و به دبيري آقاي علي صلاحي نژاد تشکيل شد. مجمع پس از استماع گزارش هيات مديره توسط دکتر مسعود حجاريان، مدير عامل انجمن، اعضاي جديد هيات مديره انجمن را انتخاب کردند. بر اساس اين گزارش، آقايان سيد محمد مهدي علوي، حجت پوستين چي، سيد محمد آسوده، نصراله طهماسبي آشتياني و دکتر مسعود حجاريان کاشاني بعنوان اعضاي اصلي و آقاي علي ضيايي اردکاني بعنوان عضو علي البدل هيات مديره انتخاب شدند.
آرايشگران زنانه کار پزشکي مي‌کنند
رييس اتاق اصناف شهرستان فرديس با بيان اينکه برخي از آرايشگران زنانه اين شهرستان در امور پزشکي مانند بوتاکس، ليپوساکشن و… که از رسته‌هاي پزشکي است ، دخالت مي‌کنند، اظهار داشت: آرايشگران زنانه نبايد خارج ازچارچوب وظيفه خود عمل کنند. محمد مهرور افزود: يکي از مشکلات خاص آرايشگران زنانه در اين شهرستان به کم اطلاع بودن از قوانين آرايشگري بر مي‌گردد.به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: با توجه به برخورد‌ها و طرح‌هايي که مصوب مي‌شود قرار است با آرايشگران متخلف برخورد شود که هدف از برگزاري اين همايش اطلاع رساني است.مهرورافزود: در شهرستان فرديس ۷۰۰ آرايشگاه فاقد مجوز وجود دارد که حداقل جريمه براي آرايشگران متخلف و فاقد مجوز ۲۵۰ ميليون ريال در نظر گرفته شده است.وي با اشاره به آرايشگران زنانه که در خانه فعاليت مي‌کنند، افزود: متاسفانه براي آرايشگراني که در خانه فعاليت مي‌کنند قانوني تعريف نشده است که طبق قانون بايد در مکان تجاري کار کنند.رئيس اتاق اصناف شهرستان فرديس گفت: هرگونه تبليغات مانند بروشور،تراکت و… براي آرايشگران زنانه فاقد مجوز غيرقانوني است و با آنها برخورد مي‌شود.

افزايش خودسرانه قيمت شير تخلف است
در حاليکه صنايع لبني افزايش قيمت شير را به علت افزايش قيمت پاکت‌هاي بسته‌بندي، بي‌نياز از تاييد ستاد تنظيم بازار دانسته‌اند و خودسرانه قيمت شير را در بازار مصرف تغيير داده‌اند، مدير کل نظارت بر محصولات کشاورزي و مواد غذايي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان گفت که تغيير قيمت، فرآيند خاص خود را دارد و هيچکس از اين فرآيند مستثني نيست و تخطي از اين فرآيند، تخلف است. عليرضا رستمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که کسي نبايد خارج از روند قانوني تعيين شده تغيير قيمت عمل کند، عنوان کرد: اين روال طبيعي درخواست براي افزايش قيمت بوده و عدم طي اين روال قانوني مصوب ستاد هدفمندي يارانه‌ها براي هيچکس قابل قبول نيست و در صورتي که مشاهد شود با واحد متخلف برخورد مي‌شود. وي با اشاره به تخلفات واحدهايي که پيش از اين اقدام به افزايش خودسرانه قيمت شير کرده بودند، اظهار کرد: با واحدهاي متخلف لبني که اقدام به تخلف درباره افزايش قيمت شير کرده بودند برخورد شده است.

واردات روغن‌زيتون‌ «پوميس» (تفاله زيتون)
دبير انجمن صنفي کارفرمايي توليدکنندگان روغن زيتون و زيتون شور ايران از آغاز طرح الصاق هولوگرام بر روي محصولات توليدي روغن زيتون و زيتون پرورده خبر داد.محمدرضا‌هاتفي مينايي به توزيع برخي روغن‌زيتون‌هاي ارزان خارجي در بازار که با عبارت «پوميس» (تفاله زيتون)مشخص شده‌اند، گفت: روغن پوميس از تفاله زيتون و با استفاده از حلال‌هاي صنعتي به دست مي‌آيد که مصرف اين نوع روغن به دليل سرطان زايي آن در کشور ممنوع است و مصارف آن بايد تنها در بخش صنعتي انجام شود.وي اضافه کرد: اما به دليل ارزاني روغن پوميس برخي از مصرف‌کنندگان از روي ناآگاهي از اين محصول استفاده مي‌کنند به طوري که اگر روغن خام زيتون، ليتري چهار دلار باشد اين نوع روغن تفاله زيتون حدود يک دلار قيمت دارد که نشان از عدم سلامت آن براي مصارف خوراکي است.اين فعال اقتصادي گفت: هولوگرام انجمن توليدکنندگان روغن زيتون تنها بر روي توليدات داخلي نصب مي‌شود و مصرف کنندگان اگر تمايل داشته باشند که از روغن‌هاي وارداتي استفاده کنند نيز بايد توجه داشته باشند روي برچسب نصب شده توسط وزارت بهداشت کدي 16رقمي‌وجود دارد که براي تشخيص اصالت کالا بايد کد مورد نظر را از طريق سامانه ttac.ir پيگيري کنند.