توقف مسکن مهر موجب افزايش تقاضا و قيمت مسکن
کارشناس اقتصادي مسکن با تأکيد بر اينکه مجلس نبايد همراه با دولت به توقف طرح مسکن مهر رأي مي‌داد گفت: توقف طرح مسکن مهر با توجه به نبود طرح جايگزيني براي اين طرح موجب افزايش تقاضا و رشد قيمت‌ها خواهد شد.
مجتبي بيگدلي در مورد راي نمايندگان مجلس به عدم تامين منابع مالي براي احداث واحدهاي جديد مسکن مهر که اوايل هفته جاري به تصويب رسيد، گفت: تا زماني که طرح جديد جايگزين براي مسکن مهر که همان مسکن اجتماعي نامگذاري شده و هدف آن تامين مسکن اقشار کم درآمد است، آغاز نشده نبايد طرح مسکن مهر متوقف شود.

سرمايه‌گذاري 3400 ميلياردي در توسعه مکران
مدير اداره بنادر و دريانوردي شهيد باهنرگفت: ‌در شرق استان هرمزگان غير از بندر شهيد باهنر، بنادر ديگري نظير جاسک، سيريک، تياب به عنوان بنادر سه ‌گانه سواحل مکران و همچنين بندر هرمز به عنوان سند تاريخ دريايي کشور و بندر شهيد حقاني وجود دارد.
محمد محسني ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان سازمان پيشرو اولين ارگاني است که در حوزه توسعه و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در سواحل مکران عمل کرده است؛ از ابتدا تاکنون بيش از 3 هزار و 400 ميليارد ريال در حوزه بندرگاهي و ايجاد زيرساخت‌ها در 3 بندر بزرگ بازرگاني در شرق هرمزگان (‌تياب، سيريک و جاسک) سرمايه‌گذاري کرده‌ايم.

‌آغاز به کار ستاد سفرها‌ي نوروزي ‌سال ‌۹۶
شرکت حمل‌‌ونقل ريلي رجا‌ اعلام کرد: اولين جلسه ستاد هماهنگي قطارهاي نوروزي سال ۱۳۹۶ شرکت حمل و نقل ريلي رجا آغاز شد.
‌محمد رجبي مديرعامل شرکت رجا در اولين جلسه ستاد هماهنگي قطارهاي نوروزي سال 1396 بر توجه کامل به‌ايمني قطارها تأکيد کرد.
وي گفت: فراهم‌سازي تجهيزات و امکانات لازم براي انجام تعميرات به منظور در سير قرار گرفتن مطلوب قطارها بايد مورد توجه جدي باشد. ‌رجبي با بيان اينکه اصل موضوع راه‌اندازي ستاد هماهنگي، پيش بردن الزامات مديريتي و سازماندهي است افزود: در اين راستا وظايف و حيطه مسئوليت‌ها بايد به روشني تبيين و امکانات، مورد ارزيابي ويژه قرار گيرند.




وعده محسن نريمان برای 9سال آینده:
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با بيان اينکه طي هفته‌هاي آينده در پرديس و پرند واحدهايي از مسکن مهر افتتاح خواهيم کرد گفت: تا پايان سال در 15 شهر و تا پايان دولت، پرونده مسکن مهر در 19 شهر جديد بسته خواهد شد.
به گزارش ايسنا، محسن نريمان اظهار کرد: طي هفته‌هاي اخير دستگاههاي اجرايي براي تامين زيربنايي و روبنايي مسکن مهر تعامل مناسبي با شرکت عمران برقرار کرده‌اند. سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز قول کمک 130 ميليارد توماني براي پرديس داده است. وزارت نيرو هم اوراق خزانه را براي طرحهاي زيربنايي و روبنايي منتشر مي‌کند. با اين شرايط مي‌توانيم تا پايان دولت، مسکن مهر را به طور کامل تحويل دهيم.
وي افزود: شرکت عمران حدود 19 شهر جديد را راهبري و مديريت مي‌کند که تقريبا در بيش از 15 شهر تا قبل از پايان سال مسکن مهر را تمام مي‌کنيم و مقدار باقي مانده را هم تا پايان دولت تحويل مي‌دهيم. هفته‌هاي آينده در پرديس و پرند افتتاح داريم و به تدريج متقاضيان مسکن مهر را به سرپناه مي‌رسانيم.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد درخصوص چگونگي افزايش وام مسکن مهر از 30 به 40 ميليون تومان گفت: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار قرار است وام از 30 ميليون به 40 ميليون افزايش يابد. بانک مرکزي اين موضوع را بايد به بانک عامل که بانک مسکن است ابلاغ کند. معمولا بانک عامل با ما هماهنگي مي‌کند که چه کساني اولويت استفاده دارند. ما نيز کساني که آورده بيشتري دارند و در شرف تحويل هستند را در اولويت قرار مي‌دهيم. از اين جهت خواهش مي‌کنم متقاضيان از اين فرصت مناسب استفاده کنند و آورده خود را به حدنصاب برسانند.
نريمان تاکيد کرد: اين افزايش وام به هيچ وجه افزايش قيمت مسکن مهر نيست بلکه فقط کمک به متقاضي است و تسهيلات 10 ميليون توماني جزو آورده متقاضيان محسوب مي‌شود.
وي درباره اين موضوع که چرا شرکت عمران از متقاضيان خواسته تا خودشان دنبال آب و برق بروند، در برنامه "تيتر امشب" شبکه خبر گفت: بعضي از مشتريان مراجعه مي‌کنند ما واحد را به آنها تحويل مي‌دهيم و ديگر مراجعه نمي‌کنند. هم اکنون در فاز 11 واحدها تکميل شده و آب، برق، گاز، مدرسه، مسجد، پارک، کلانتري و ساير خدمات آماده است اما بايد در نظر بگيريم که برج نگهداري مي‌خواهد. مثلا شرکت گاز مي‌گويد بايد متقاضيان در واحدها بنشينند تا ما بتوانيم گاز را وصل کنيم؛ زيرا در غير اين صورت از لحاظ ايمني مشکل دارد.
مديرعامل شهرهاي جديد ادامه داد: اگر عده اي تعهد کنند که کارها را ما به عهده مي‌گيريم مي‌توانند مراجعه مي‌کنند و ما اين افراد را به هم معرفي مي‌کنيم تا با هم تعامل داشته باشند. 15 نفر مي‌توانند با يکديگر هماهنگ باشند که اين موضوع براي سرويس دهي صحيح به نفع خودشان است. حضور اين افراد باعث ايجاد امنيت مي‌شود و تا به حال مشکلي بابت معرفي افراد به يکديگر ايجاد نشده است.
نريمان با بيان اينکه مسکن مهر پرديس را با پيشرفت حدود 35 درصد از دولت قبل تحويل گرفتيم خاطرنشان کرد: امروز يکي از سايتهايي که بيشترين پيشرفت فيزيکي را در کل کشور دارد پرديس است که به بالاي 80 درصد رسيده و بخشهايي آماده تحويل است.
وي يادآور شد: دولت قبل با متقاضيان قرارداد بست و وجوه را گرفت و قرار بود خرداد 92 واحدها را تحويل دهد. همانطور که مي‌دانيم دولت يازدهم نيز از شهريور سر کار آمد.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد تصريح کرد: ما مواجه شديم با اين موضوع که در پرديس در جايي با تپه ماهورهاي گسترده و جغرافياي وحشي اقدام به ساخت و ساز کرده بودند. به همين دليل امکان اينکه به سرعت بتوانند به تعهداتشان عمل کنند وجود نداشته است. حتي در بعضي بلوکها بدون ريختن فوندانسيون به ما تحويل دادند. من هم خيلي به آنها خرده نمي‌گيرم؛ چون در جايي اين کار را کردند که بسيار سخت بود. الان در پرديس برجها آماده است ولي شبکه ارتباطي، تامين آب، گاز و شبکه مخازن باعث کندي کار شده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با پايان يافتن احداث راه آهن آستارا و برقراري ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، صادرات و همچنين واردات محصولاتي که ايران به آنها نياز دارد، توسعه خواهد يافت.
به گزارش ايرنا، محمود واعظي پنجشنبه شب در نشست بررسي نقش گيلان در برون گرايي اقتصاد مقاومتي که در سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، بيان کرد: راه آهن قزوين - رشت - آستارا در توسعه اقتصادي گيلان موثر خواهد بود و ما بايد به دنبال نرخ تعرفه محصولات باشيم و کيفيت را افزايش بخشيم.
وي ادامه داد: مهمترين ظرفيت گيلان گردشگري، کشاورزي و صنايع تبديلي کشاورزي است اما بايد توجه داشت که‌امروز در دنيا ، مهمترين صنعت گردشگري است و مي‌توان امکاناتي را براي اقامت و هزينه کرد گردشگران فراهم ساخت و بر اساس برنامه ريزي‌ها در اين حوزه، از راه درآمد آن، به توسعه اقتصادي رسيد.
واعظي افزود: اگر بتوانيم ياد بگيريم که چگونه کالايمان را صادر کنيم، در بخش کشاورزي و عرضه آن موفق خواهيم بود.
وي پرورش ماهي در قفس را يکي ديگر از ظرفيت‌هاي گيلان ذکر و وجود درياي خزر را پتانسيلي عنوان کرد که مي‌توان از آن براي نيل به اهداف توسعه بهره جست.
وي ادامه داد: بايد نيازمندي‌هاي کشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قزقيزستان را بفهميم و تعرفه بهاي محصولات را براي عرضه کاهش دهيم. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنانش، دانش آموختگان رشته‌هاي ICT را ظرفيتي براي رشد کشور خواند و افزود: امروز شرکت‌هاي فناوري اطلاعات (IT) در دنيا حرف اول را مي‌زنند و اين بحث در ايران نيز شروع شده‌اما هنوز به آن ميزان نرسيده است.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه شمار دانش آموختگان استان گيلان بالاست، مي‌توانند در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات (ICT) فعاليت‌هاي خوبي انجام دهند و با همکاري دانشگاه گيلان، کار در اين بخش اغاز شود.
وي در زمينه مشکل پسماند گيلان اظهار داشت: معضل پسماند در همه جا وجود دارد و ما ناگزير خواهيم بود که همان سمت و سوي ساير کشورهاي دنيا را پيش بگيريم و آن هم، فرهنگ سازي تفکيک زباله از مبدأ و روش‌هاي ديگر در بخش ساماندهي پسماند است.
به گفته واعظي، بايد ياد بگيريم که چگونه بتوانيم از بسته‌هاي صادراتي، کشاورزي، گردشگري و صنايع تبديلي به سودآوري برسيم.

معاون سابق وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين‌که اطلاعات برخي مسئولان درباره بنادر کافي نيست، گفت: براي اين‌که سهم حداقلي را از حمل‌نقل دريايي دنيا داشته باشيم بايد زيرساخت‌ها و تجهيزات مورد نياز بنادر را دولت تامين کند.
به گزارش تسنيم، سيدعطالله صدر در پاسخ به اين پرسش که يکي از شعارهاي وزير راه از همان ابتدا "تغيير پارادايم و انگاره در بنادر و ايجاد پنجره واحد" بوده آيا چنين چيزي در بنادر کشور افتاق افتاده است، اظهار کرد:‌ يک نکته اي وجود دارد؛ اين‌که ما از نظر بندري و فعاليت‌هاي آن موقعيتي را در منطقه‌ براي خودمان تعريف کنيم. بر اساس اهداف چشم انداز 1404 مشخص شده که ايران بايد در برخي از شاخص‌ها مقام برتر را داشته باشد. وي تصريح کرد:‌يکي از مسائلي که خيلي مهم است با توجه به موقعيت استراتژيک کشور به لحاظ دريايي بايد به آن توجه شود ارتقاي موقعيت است. براي اين کار بايد در بخش دريايي زيرساخت‌هاي حمل ونقل و ترانزيت را توسعه دهيم، اين که گفته مي‌شود "ما در اين زمينه نياز نداريم" اتفاقا بايد نيازهاي کشور را در بخش زيرساخت‌ها تامين کنيم. وي با يادآوري اين‌که احتمالا اطلاعات برخي مسئولان در خصوص بنادر کافي نيست، افزود:‌ بايد خودمان را با کشورهايي مقايسه کنيم که از ما جلوتر هستند و سهم بازار بيشتري دارند. رئيس سابق سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين که ايران حدود يک درصد جمعيت جهان را دارد و بايد حداقل سهم يک درصدي از تجارت و حمل ونقل دريايي را داشته باشيم، گفت:‌ آيا الان اين گونه است؟ براي اين‌که به اين سمت برويم و يک سهم بازار حداقلي را داشته باشيم بايد زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کنيم. صدر ادامه داد: مثل اين که بگوييم تجارت و ترانزيت بايد توسعه يابد اما هيچ راه، راه‌اهن و... نداشته باشيم. بنادر پايانه‌هاي دريايي هستند و اگر بخواهيم حمل ونقل ترکيبي را توسعه دهيم بايد دريا به زمين متصل شود و امکانات و تجهيزات متناسب با نيازهاي روز تامين شود.
وي با يادآوري اين که براي ورود کشتي‌هاي 14 هزار تني در بندر شهيد رجايي بايد تجهيزات مورد نياز را در اختيار داشته باشيم، اظهار کرد:‌ اين بندر بايد عمق لازم را داشته باشد، ضمن ان که بايد تجهيزات تخليه و بارگيري مناسبي را نيز در اختيار داشته باشد.
وي با تاکيد بر اين که بايد زيرساخت‌هاي بندري کشور توسعه يابد، افزود: سازمان بنادر به عنوان متولي توسعه زيرساخت‌هاي دريايي کشور، اين‌که گفته شود تجارت بايد توسعه يابد قبل از آن بايد زيرساخت‌ها مورد نياز تامين شده باشد. براي مردم و بخش خصوصي هم ساخت بندر به صرفه نيست چون هزينه‌هاي بسيار بالايي دارد.
يک نماينده مجلس خبر داد
يک نماينده مجلس گفت: درباره تأسيسات زيربنايي و زيرساخت، هيچ تصوير روشني در برنامه وجود ندارد که منابع آن چگونه تأمين خواهد شد مگر اينکه در بودجه سنواتي حدود ۷ هزار ميليارد تومان نياز مسکن مهر براي دستگاه‌هاي اجرايي پيش بيني شود.
به گزارش تسنيم، کمال الدين شهرياري نماينده مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در کميسيون تلفيق مجلس بند دال ماده 73 به مسکن مهر اشاره کرده و مقرر مي‌دارد بانک مسکن موظف است نسبت به تأمين باقيمانده تعهدات خود و تأمين منابع مورد نياز مسکن مهر با تشخيص وزارت راه و شهرسازي به گونه اي اقدام کند تا متعهد احداث واحدهاي جديد ايجاد نشود.
وي افزود: با اين کار پرونده طرح مسکن مهر بسته خواهد شد و طرح جديدي به عنوان مسکن مهر احداث نخواهد شد.
شهرياري ادامه داد: درباره تأسيسات زيربنايي و زيرساخت، هيچ تصوير روشني در برنامه وجود ندارد که منابع آن چگونه تأمين خواهد شد مگر اينکه در بودجه سنواتي حدود 7 هزار ميليارد تومان نياز مسکن مهر براي دستگاه‌هاي اجرايي مانند وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، نيرو و نفت براي تأمين آب، برق و گاز و راه سازي در بودجه پيش بيني شود زيرا در برنامه ششم توسعه چيزي براي آن در نظر گرفته شده است.
ايرج رهبر عضو هيئت مديره انجمن انبوه سازان نيز گفت: طرح مسکن مهر تعامل سه جانبه ميان انبوه سازان، وزارت راه و شهرسازي و شرکت عمران پرديس و بانک مسکن است.
وي افزود: مسکن مهر پرديس آخرين قراردادي بود که به تعداد 80هزار واحد در خرداد سال 1393 در دولت سابق بسته شد.
رهبر با اشاره به اينکه شرايط آماده سازي و ساخت مسکن مهر پرديس مشکل تر و هزينه برتر بوده، ادامه داد: در شهريور سال 1391 قيمت ميلگرد مصرفي بيش از سه برابر شد و هزينه‌ها افزايش يافت.
عضو هيئت مديره انجمن انبوه سازان گفت: عرصه و زمين مسکن مهر در اجاره 99ساله است بنابراين آماده سازي زير ساخت‌هاي آن جزو تعهدات دولت بود اما در دولت قبل ، بخشي از آورده متقاضي در اين زمينه استفاده شد و قرار بود برگرداند اما اين کار انجام نشد.

يک مقام مسئول به مهر خبر داد
مدير بخش زلزله‌شناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، مناطق حاشيه‌اي جنوب، جنوب‌شرقي و جنوب‌غربي استان تهران را مستعد پديده فرونشست دانست و گفت: منطقه ۱۷ و۱۸ تهران درگير اين پديده هستند.
به گزارش مهر، علي بيت‌اللهي ، اظهار داشت:در استان تهران با دو پديده فرونشست و فروريزش روبرو هستيم که ساختارهاي متفاوتي با يکديگر دارند؛ فروريزش يا فروچاله، حفره‌هاي کوچکي هستند که پديداري آنها ناگهاني است و طي ماه‌هاي گذشته در مناطقي مانند شهران، قيام و مولوي شاهد اين پديده بوده‌ايم؛ در حالي که فرونشست مقياس ظاهري بزرگي دارد و در برخي مناطق استان تهران به ابعاد ۵۰ در ۵۰ کيلومتر يا در دشت شهريار به ابعاد ۱۰۰ کيلومترمربع مي‌رسد. مدير بخش زلزله‌شناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي افزود: فرونشست در مناطق شهري رخ نمي‌دهد و بيشتر در حاشيه شهرها به وقوع مي‌پيوندد. در استان تهران هم، پديده فرونشست منطقه ۱۷ و ۱۸ را درگير کرده است و به سمت جنوب استان يعني اسلامشهر، ورامين در جنوب و دشت شهريار در جنوب غرب کشيده مي‌شود. وي اظهار داشت: دو عامل مهم براي پديده فرونشست، حفر چاه‌هاي متعدد، غيرحساب شده و همچنين استحصال بي‌رويه آب است که با توجه به خشکسالي‌ سال‌هاي گذشته، موجب فرونشست زمين مي‌شود و سپس بر سطح اين زمين‌ها، ساختمان، پل يا جاده ساخته مي‌شود. بيت‌اللهي بيان کرد: پل‌ها، ساختمان‌ها و جاده‌هاي ساخته‌شده در زمين‌هاي نشست‌کرده‌ايمن نيستند، به عنوان نمونه بسياري از پل‌هاي جنوب تهران دچار شکست شده‌ و جاده‌هاي اين منطقه ترک برداشته‌اند. وي به ديگر آثار پديده فرونشست اشاره و تصريح کرد: لوله‌هاي انتقال نفت و گاز هم در اثر پديده فرونشست خم مي‌شوند؛ ضمن اينکه در اين ميان اراضي که دچار فرونشست مي‌شوند، از بين رفته و خلل و فرج و حالت آبگيري خود را از دست داده و امکان کشاورزي در آنها از ميان مي‌رود.
پيشرفت ۶۰ درصدي دو خطه کردن راه‌آهن بندرعباس – اصفهان
وزير راه و شهرسازي با اشاره به ضرورت ارتقاي ظرفيت حمل و نقل ريلي و جاده‌اي کشور، از پيشرفت بيش از ۶۰ درصدي طرح دو خطه کردن راه‌آهن بندرعباس- اصفهان خبر داد. به گزارش ايسنا، عباس آخوندي در پايان سفر خود به استان يزد در جمع خبرنگاران در مورد دستاوردهاي سفر خود به استان، اظهار کرد: طرح تفت به سمت سورمق يک کريدور جنوب غربي به سمت شمال شرقي است که ۱۹۲ کيلومتر بود و خوشبختانه بخش عمده‌اي از اين طرح زير بار است. وي افزود: با اين وجود ۴۴ کيلومتر هم در منطقه علي آباد که شايد تنها منطقه برفگير و سردسير استان يزد باشد اجرا نشده بود و خوشبختانه در اين سه ساله اين پروژه اجرا شد. وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به اين که اين طرح در منطقه کوهستاني و صعب العبور بود، گفت: اين طرح يکي از طرح‌هاي بسيار مهم براي کريدور ملي ايران بود که نقش مهمي‌در توسعه استان يزد هم دارد. آخوندي افزود: اين طرح در جهت تسهيل تجارت، حمل و نقل و همچنين کاهش تصادفات اجرايي شد و خوشبختانه زمينه توسعه استان و کشور را بيش از پيش فراهم کرده است. اين مقام مسئول بيان کرد: در حوزه راه آهن هم دو طرح بسيار مهم داشتيم که يکي طرح بافق به سمت اصفهان که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، چرا که ما از بندرعباس به سمت بافق را دو خطه داريم، ولي از بافق به سمت اصفهان که يک گلوگاه بسيار بزرگ در حوزه راه آهن ما است راه آهن تک خطه بود. وي در پايان افزود: در سفر پيشين رئيس جمهوري هم برنامه‌ريزي کرديم که اين مسير دو خطه شود که عمليات آغاز شد و امروز بيش از ۶۰ درصد اين طرح پيشرفت دارد.


سياست تحريک تقاضاي مسکن در دستور کار دولت
مشاور وزير راه و شهرسازي گفت:‌ دولت در حال تحريک تقاضا براي مصرفي‌شدن مسکن است که بايد عرضه نيز افزايش يافته و سياستي اتخاذ شود تا اين حوزه نيز رونق پيدا کند. حسين عبده‌تبريزي در مصاحبه با راديو اقتصاد آمار منفي حوزه مسکن را ناظر بر بحث ساختمان دانست و گفت: بخش مسکن شرايط بدتري دارد و علت اين موضوع به حجم قابل ملاحظه سرمايه‌گذاري در سال‌هاي ۹۰ تا ۹۲ باز مي‌گردد که چندين برابر سال‌هاي قبل بوده است. مشاور وزير راه و شهرسازي افزود: در سال ۹۱، در تهران رقم ۲۳۰ هزار واحد مسکوني پروانه دريافت کرده‌اند که تامين‌کننده مسکن جديد براي يک ميليون نفر است؛ البته در سال‌هاي اخير رشد جمعيت مطابق سال‌هاي آغازين دهه ۹۰ را شاهد نيستيم و اين ميزان در تهران در طول سال به يک درصد مي‌رسد. وي با اشاره به‌امار منفي حوزه مسکن تصريح کرد: سرمايه‌گذاري‌ها مبتني بر ايجاد واحدهاي تجاري اداري و گران‌قيمت بوده و رشد منفي مسکن، در جهت عکس رشد بازار نفت کشور است. اين در حالي است که به دليل ساخت و سازها در سال‌هاي ۹۰ به بعد، پايه ي بالا، رقمي‌منفي را نشان مي‌دهد؛ اما به دليل رکود فعلي بازار مسکن، طي سال‌هاي آينده ارقام پايه مجددا مثبت خواهد شد. عبده‌تبريزي در خصوص تصميمات آينده وزارت راه و شهرسازي بيان کرد: سياست‌گذاري وزارتخانه مربوط به سفته‌بازي نيست و وزارت راه به دنبال ايجاد رونق سال‌هاي دهه ۸۰ نيست تا نيازمندان واحدهاي مسکوني، قدرت خريد خود را از دست ندهند. وي با بيان اينکه وزارت راه و شهرسازي در پي سوداگري و سرمايه گذاري در حوزه مسکن نيست، ادامه داد: وزارتخانه در جهت تقويت مصرفي بودن مسکن تلاش مي‌کند و ارائه وام و تسهيلات در دوسه سال اخير کمک خوبي و شاياني در اين راستا بوده است؛ البته‌امار تقاضاي وام در حال رشد است و پرداخت وام به متقاضيان ظرف شش ماه عملياتي مي‌شود؛ بانک مسکن نيز امکانات پرداخت تسهيلات را دارا است. به اعتقاد عبده‌تبريزي، با پرداخت تسهيلات، نبايد قيمت مسکن افزايش پيدا کند و طبيعي است زوج‌هاي جوان بدون تسهيلات قادر به خريد مسکن نيستند؛ ضمن اينکه اقساط نيز بايد قابل پرداخت باشد؛ بر همين اساس، هم اينک که در حال تحريک تقاضا براي مصرفي شدن مسکن هستيم، بايد عرضه نيز افزايش يابد و سياستي اتخاذ شود تا حوزه عرضه نيز رونق پيدا کند. مشاور وزير راه و شهرسازي در پايان اظهار کرد: عرضه واحدهاي گران و ميان قيمت مسئله اصلي نيست؛ چراکه خانه‌هاي خالي بسياري موجود است و تسهيلات فعلي نيز مناسب خريد واحدهاي گران قيمت نيست.

معماري راه در آزادراه تهران-شمال اجرا مي‌شود
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با اشاره به انعقاد قرارداد با دانشگاه شهيد بهشتي براي تدوين آيين‌نامه‌ معماري راه گفت: معماري راه براي اولين بار در آزادراه تهران-شمال اجرا مي‌شود. ‌به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، خيرالله خادمي‌در نشست تبيين ضرورت توجه به معماري راه در طراحي و مديريت بهره‌برداري راه‌هاي برون‌شهري ايران‌ اظهار داشت: اميدوارم راهکارهايي براي بهبود و ارتقا کيفيت ساخت راه‌ها ارائه شود و در قالب آيين‌نامه‌اي باشد که تحت دستورالعمل خاصي در جريان ساخت و توسعه راه‌ها و جاده‌ها موردتوجه قرار گيرد. وي با بيان اينکه «راه همانند قصه هزار و يک شبي است که فقط قصه يک شب آن مربوط به ساخت مي‌شود» تصريح کرد: اگرچه وظيفه ما به ساخت راه‌ها، سازه‌ها و ابنيه‌هاي فني مربوط مي‌شود، اما ساير دستگاه‌ها مانند سازمان محيط‌ زيست و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در صورت داشتن ايده خاصي بايد شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل را ياري کنند تا مردم به‌عنوان کاربران نهايي جاده‌ها از لذت و رضايت کافي در بخش منظر راه بهره‌مند شوند. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اولين اقدام شرکت ساخت و توسعه در اين‌ حوزه گفت: وزير راه و شهرسازي قبل از سال 93 در زمان افتتاح قطعه قم - گرمسار در آزادراه حرم تا حرم به‌طور رسمي‌و علني شرکت ساخت و توسعه را موظف به توجه به منظر و معماري کرد که پس از برگزاري چند جلسه در اين شرکت موضوع معماري راه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل به قرارداد با دانشگاه شهيد بهشتي براي تدوين آيين‌نامه‌اي در اين‌باره اشاره کرد و گفت: در ادامه اين روند، کارگروهي با مديريت شرکت عمران و بهسازي شهري ايران و با حضور شرکت ساخت و توسعه و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تشکيل شد. وي افزود: همچنين در جريان جلساتي با جامعه مهندسان مشاور و پيمانکاران در شرکت ساخت و توسعه، مهم‌ترين مسأله مورد تأکيد ما اين بود که ساخت و طراحي جاده براي مهندسان کشور سهل و آسان است، اما بايد معماري حاشيه و منظر راه به‌عنوان يک برنامه مجزا در دستور کار قرار گيرد.