قرارداد يونيت همچنان در‌هاله‌اي از ابهام
مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي گفت: تاکنون هيچ اتفاقي براي قرارداد يونيت نيفتاده است و پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان امسال اين قرارداد به نتيجه برسد. محسن طرزطلب در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص آخرين وضعيت قرارداد با شرکت يونيت ترکيه براي ساخت نيروگاه در ايران، اظهار کرد: مذاکرات اوليه اين قرارداد به اتمام رسيده و در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهاي قانوني در مرحله‌ي دوم اين پروسه هستيم. وي با بيان اين‌که به هيچ عنوان احتمال لغو اين قرارداد وجود ندارد، ادامه داد: اين قرارداد اولين سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه برق است که به انجام رسيده، لذا لازم است که تمام ملاحظات در اين باره رعايت شود.


ظرفيت انتقال گاز ايران افزايش يافت
مديرعامل شرکت انتقال گاز از اجراي يک طرح ضربتي افزايش ظرفيت انتقال گاز در تاسيسات تقويت فشار شمال کشور خبر داد. به نقل از شرکت ملي گاز، سعيد توکلي در تشريح جزئيات تغيير آرايش شبکه خطوط لوله انتقال گاز ايران پس از توقف واردات گاز ترکمنستان، گفت: هم اکنون تغييرات فشار در شبکه گاز شمال کشور به ويژه استان مازندران، متوازن با ميزان مصرف و سطح فشار ورودي شهرها در مقايسه با پارسال بوده و از وضعيت مطلوبي برخوردار است. مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران گفت: امسال توربوکمپرسورهاي تأسيسات رامسر در سرويس قرار گرفت، تصريح کرد: متناسب با شرايط خط لوله و دور توربوکمپرسورها، شاهد افت فشار زيادي در اين تاسيسات گازي بوديم.


کلنگ نيروگاه روس‌ها در ايران تا پايان 95
مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي گفت: کلنگ قرارداد ساخت ۱۴۰۰ مگاوات نيروگاه توسط روس‌ها در ايران نهايتا تا قبل از پايان سال جاري زده مي‌شود. محسن طرزطلب با بيان اين‌که اين قرارداد با شرکت مهندسي روسي تکنوپروم به‌امضاء رسيده است، اظهار کرد: تجهيزات ساخت اين نيروگاه توسط بخش داخلي و خارجي تامين مي‌شود. وي ادامه داد: برخي از تجهيزات اين نيروگاه قرار است توسط روس‌ها و برخي ديگر از کشورهاي اروپايي ساخته شود، اما دليل اين مساله نبود دانش کافي در ايران نبوده است. طرزطلب ارزش اين قرارداد را ۱.۶ ميليارد دلار دانست و افزود: اين نيروگاه بين ميناب و بندر جاسک در استان هرمزگان در چهار واحد ۳۵۰ مگاواتي ساخته مي‌شود.


اقدامات وزارت نفت براي وصول بدهي متهم نفتي تشريح شد
مسئول کميته مطالبات وزارت نفت فعاليت‎هاي وزارت نفت براي وصول بدهي سه ميليارد و ٨٠٠ ميليون دلاري از بابک زنجاني را تشريح کرد.
به نقل از وزارت نفت، اصغر هندي درباره همکاري وزارت نفت با قوه قضائيه در پرونده بابک زنجاني گفت: همکاري ما با قوه قضائيه در چند مرحله بوده است که نخست براي طرح شکايت و ارائه مدارک و اطلاعات به بازپرس در جهت پاسخ دادن به سوالات ايشان و تکميل پرونده بود.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت افزود: مرحله دوم اين همکاري، اعزام همکاران به همراه هيات‎هاي نمايندگان قوه قضائيه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و بانک مرکزي براي شناسايي و رديابي اموال متهم در خارج از کشور و تلاش براي تملک اموال شناسايي شده يا طرح دعوي در محاکم برخي از کشورها بوده است که ادعا مي‌شده، اموال متهم را در آنجا تصاحب کردند.
هندي يادآور شد: وزارت نفت نمايندگان خود را در بيش از ١٠ مورد براي بررسي و شناسايي اموال متهم به خارج اعزام کرده که البته عموما نيز بي نتيجه بوده است.
وي ادامه داد: در مرحله سوم، همکاري با معاون اول قوه قضائيه پس از طرح موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد کلان اقتصادي و اخذ رهنمود و مساعدت از وي بوده است.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت گفت: با دادستان تهران و معاون دادستان براي شناسايي و کارشناسي اموال همکاري شده به گونه اي که سه بار اموال متهم با بيش از ١٨٠ کارشناس، ارزيابي شده و بخش عمده اي از اموال داخل کشور بابت مطالبات در اختيار شرکت ملي نفت ايران قرار گرفته است.
وي بيان داشت: براي انتقال برخي ديگر از اموال متهم که هنوز در اختيار شرکت ملي نفت ايران قرار نگرفته و يا به شرکت ملي نفت ايران منتقل نشده نيز پيگيري شده است.
هندي افزود: علاوه بر پيگيري‎‌هاي مکاتبه اي و تلفني، به صورت هفتگي يا حداقل سه هفته يکبار با معاون دادستان و در مواقعي هم با متهم جلساتي برگزار شده که بتوان نسبت به شناسايي و ارزيابي اين امول اقدام و آنها را به شرکت ملي نفت ايران منتقل کرد.
وي اضافه کرد: ما جلسات متعددي با افرادي که‌اموال متهم در خارج از کشور در تصاحب آنهاست، داشته‌ايم و گزارش همه اقدامات به صورت مرتب و مداوم به دادستان و يا معاونانشان منتقل شده و هماهنگي لازم وجود دارد.
هندي ادامه داد: يکي ديگر از اقدامات بسيار خوبي که بر اثر هماهنگي نزديک با قوه قضائيه صورت گرفته و از به هدر رفتن اموال جلوگيري شده، اين است که قبل از کارشناسي اموال و انتقال آنها به شرکت ملي نفت ايران، سرپرستي و اداره‌اموال به شرکت ملي نفت ايران داده شده است که اين شرکت هم با انتصاب افراد خبره از زيان شرکت‎ها و به هدر رفتن اموال جلوگيري کرده است. اين کار در ابتدا سال ١٣٩٤ صورت گرفت.
مسئول کميته مطالبات وزارت نفت، بدهي بابک زنجاني را با احتساب خسارت تاخير تاديه، ٣ ميليارد و ٨٠٠ ميليون دلار عنوان و اضافه کرد: از اين ميزان کمتر از ٦٠٠ ميليون دلار آن از طريق انتقال اموال پرداخت شده است.
وي درباره اقداماتي که درباره بازگشت اموال خارج از کشور متهم نفتي از سوي شرکت ملي نفت ايران صورت گرفته است، گفت: اکنون در تلاش هستيم که با هماهنگي قوه قضائيه و همکاري متهم، با توجه به تاييد حکم صادره از سوي ديوان عالي کشور به هر طريق قانوني اموال خارج از کشور، شناسايي و به کشور برگردانده شود. هندي درباره اينکه‌اموال خارج از کشور متهم نفتي چه ميزان از بدهي ايشان را پوشش مي‌دهد، افزود: متهم عنوان کرده است از سوي برخي از شرکاي خارجي اش آمادگي پرداخت نزديک به ٢ ميليارد دلار از بدهي‌هايش را دارد که جلسات هماهنگي با وي، قوه قضائيه و بانک مرکزي صورت گرفته و البته در مورد صحت اين ادعا با توجه به ادعاهاي مکرر و غير واقعي متهم تاکنون، ترديد جدي وجود دارد.
مشاور وزير نفت درباره آخرين وضعيت مزايده‌اموال بابک زنجاني و اينکه آيا شرکت ملي نفت ايران برنامه اي براي استفاده از اموال ايشان را دارد، گفت: با توجه به اين که وظيفه ذاتي شرکت ملي نفت ايران اکتشاف، استخراج نفت و گاز و فروش آنهاست، نگهداري و اداره اين اموال خارج وظيفه ذاتي اين شرکت است و ما ترجيح مي‌دهيم پول شرکت ملي نفت ايران وصول شده و اين اموال به هرکس ديگري تحويل داده شود.
وي ادامه داد: در هر صورت ما درصدد فروش اين اموال هستيم و تحت هيچ عنواني قصد نگهداري و اداره‌اموال را نداريم و به همين خاطر برنامه ريزي طولاني مدتي براي اداره آنها نکرده‌ايم.
هندي درباره اين که وزارت نفت بعد از دستگيري متهم چه اقداماتي کرده است، افزود: مهم‌ترين اقدامات، اعزام هيات حسابرسي به شرکت نيکو و حسابرسي از چهار مرحله سپرده گذاري بانک مرکزي نزد شرکت نيکو و تقديم رسيدگي‌هاي صورت گرفته به بازپرس، تهيه و ارسال گزارش‎هاي متعدد از سوي وزير نفت براي معاون اول رئيس جمهوري بوده است.
وي اعزام چندين هيات به کشورهاي مختلف جهت شناسايي اموال بابک زنجاني را از ديگر اقدامات مهم عنوان کرد و ادامه داد: پس ازاعلام متهم يا شرکاي وي براي پرداخت ديون چندين هيات اعزام شدند که متاسفانه تا به حال هيچکدام از ادعاهاي صورت گرفته از سوي متهم يا شرکاي ايشان صحت نداشته است.
مسئول کميته مطالبات وزات نفت، درباره اين که آيا تاکنون پيش آمده است که از سوي قوه قضائيه به شرکت ملي نفت ايران موضوعي درباره متهم نفتي ارائه شده باشد که آن را پيگيري نکند، گفت: ما هر سندي که از سوي قوه قضائيه يا هر دستوري که از سوي دادستان محترم تهران درباره‌اموال متهم به ما داده شده است به طور جد پيگيري کرده‌ايم و گزارش آن نيز به مراجع ذيربط و دادستان داده شده است.
سرمايه‌گذاري 7 هزار ميليارد ريالي وزارت نيرو در کردستان
معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: اين وزارتخانه با هفت هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در حال تکميل زيرساخت‌هاي منابع آبي کردستان است.
به نقل از ايرنا، رحيم ميداني در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي کردستان با محوريت بررسي مطالبات بخش آب استان که با حضور جمشيد انصاري معاون رئيس جمهوري در سنندج برگزار شد، افزود: اين ميزان اعتبار در حوزه‌هاي مختلف آب شرب، سدها و ساير زيرساخت‌هاي استان هم اکنون در حال هزينه شدن است.  وي گفت: با توجه به منابع آبي موجود کردستان تخصيص آب براي استان‌هاي مبدا به شرط توجيه اقتصادي براي دولت از اولويت‌هاي وزارت نيرو است تا با کمک مسئولان استان طرح‌هايي براي توسعه صنعت و کشاورزي استان تعريف شود.  وي با اشاره به اينکه تامين آب شرب مورد نياز روستاها و شهرها بدون هيچ توجيهي هم قابل اجراست و وزارت نيرو در اين ارتباط مشکلي ندارد افزود: آب مورد نياز صنايع نيز بدون هيچ مشکلي در تمامي‌شهرستان‌هاي کشور توسط اين وزارتخانه تامين مي‌شود.  به گفته معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو، مسئولان استان‌ها براي سهولت در تامين آب مورد نياز، صنايع را در جايي مکانيابي و مستقر کنند که با کمترين هزينه ممکن اين نياز تامين شود.  ميداني گفت: انتقال آب از سد واژه به سد آزاد از طرح‌هاي اولويت دار وزارت نيرو با سه هزار و 700 ميليارد ريال سرمايه گذاري بوده و بعد از آن نيز احياي دشت قروه و دهگلان در اولويت دوم قرار دارد.  وي افزود: مازاد آب سد ژاوه پس از انقال به سد آزاد هم اکنون در حال بررسي است که مقداري از آن طبق سنوات گذشته به سد سورال منتقل و بقيه نيز در اختيار بهره برداران استان براي اجراي طرح‌هاي کشاورزي و صنعتي توجيه دار قرار بگيرد.
*تبديل اراضي مورد نياز کشاورزي کردستان از ديم به آبي
معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو ادامه داد: سياست وزارت نيرو در کردستان تخصيص منابع آبي به اراضي کشاورزي کردستان براي تبديل از ديم به آبي است و براي تحقق اين هدف آب مورد نياز تمامي‌طرح‌هايي که توسط مسئولان با توجيه اقتصادي تعريف شود در اختيار بهره برداران قرار مي‌گيرد.
به گفته ميداني، در گذشته اراضي کشاورزي در مسير انتقال سد ژاوه پيش بيني نشده بود اما هم اکنون بين 2 سد ژاوه و قشلاق حدود 2 هزار و 500 هکتار اراضي براي تبديل به آبياري شناسايي شده است.  وي در خصوص ميزان بهره مندي کردستان از سد داريان نيز گفت: هم اکنون آبرساني به اراضي در ارتفاع 200 تا 300 متري اين سد بررسي و تائيد شده است.  به گفته، همچنين اگر بخش خصوصي به انتقال آب از اين سد در ارتفاع‌هاي بيشتر با هزينه خود اقدام کند تمامي‌آب مورد نياز اين بخش بدون هيچ مشکلي تامين مي‌شود.

بهاي سوخت در انگليس به بالاترين حد در 18 ماه گذشته رسيد
بهاي سوخت در انگليس به دنبال افزايش بهاي نفت خام در بازار جهاني و کاهش ارزش پوند در برابر دلار آمريکا و يورو متاثر از برگزيت، به بالاترين حد در طي 18 ماه گذشته رسيد.
به نقل از ايرنا، بهاي ميانگين هر ليتر گازوئيل معمولي در جايگاه‌هاي فروش سوخت در انگليس در حال حاضر در حدود 120 پنس ( يک پوند و 20 پنس) و قيمت هر ليتر بنزين معمولي بيش از 117 پنس ( يک پوند و 17 پنس) است و اين در حالي است که در اوايل ماه دسامبر گذشته بهاي هر ليتر بنزين 114 پنس( 1 پوند و 14 پنس) و هر ليتر گازوئيل 116 پنس ( يک پوند و 16 پنس) بود. در دي ماه سال گذشته ( ژانويه 2016 ميلادي) ميانگين قيمت هر ليتر بنزين و گازوييل معمولي در کل انگليس، به ترتيب 102.5 پنس و 103.2 پنس بود. بدين ترتيب دارندگان خودرو براي پر کردن باک خودروهاي بنزيني و گازوئيلي خود نسبت به سال گذشته به ترتيب بايستي به طور ميانگين بيش از 8 پوند و 10 پوند، هزينه کنند. به گفته تحليل گران اقتصادي، افزايش بهاي نفت خام برنت در طي يک سال گذشته، نقش زيادي در افزايش بهاي سوخت در انگليس داشته است. بهاي هر بشکه نفت خام درياي برنت که در دي ماه سال گذشته ( ژانويه 2016 ميلادي ) حتي به 27 دلار نيز رسيده بود در حال حاضر به 56 دلار رسيده است.

جزئيات فروش نفت ايران به 15 شرکت اروپايي
در حال حاضر براساس آمار و اطلاعات رسمي‌روزانه حدود 700 هزار بشکه نفت خام ايران به سمت 15 شرکت اروپايي صادر مي‌شود. به نقل از فارس در حال حاضر براساس آمار و اطلاعات رسمي، روزانه حدود 700 هزار بشکه نفت خام ايران به سمت کشورهاي اروپايي صادر مي‌شود که بخشي از اين صاردات در قالب قراردادهاي بلند مدت و بخشي نيز در قالب قراردادهاي کوتاه مدت است.
 در حال حاضر عمده خريداران اروپايي نفت ايران شامل شرکتهاي توتال فرانسه، ساراس ايتاليا، هلنيک پتروليوم يونان، لوک اويل روسيه، سپساي اسپانيا، اني ايتاليا و تاپراش ترکيه استکه قرارداهاي بلند مدت را با شرکت ملي نفت ايران امضا کرده‌اند.
اين گزارش حاکي است از ابتداي سال 2016 ميلادي تاکنون به طور متوسط روزانه، 160 هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، 60 هزار بشکه توسط هلنيک پتروليوم، 30 تا 65 هزار بشکه ازسوي ساراس، حدود 80 هزار بشکه توسط لوک اويل روسيه، 60 هزار بشکه ازسوي سپسا و حدود 150 هزار بشکه نفت توسط تاپراش خريداري شده که پيش بيني مي‌شود اين روند براي سال 2017 ميلادي هم تمديد شود.
به تازگي مديريت امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران با شرکت اني ايتاليا قراردادي ١٠٠ هزار بشکه‌اي براي فروش نفت در سال ٢٠١٧ ميلادي امضا کرده است
 که از ابتداي ژانويه سال جديد ميلادي اين قرارداد هم عملياتي خواهد شد.
همان طور که گفته شد در کنار قراردادهاي بلندمدتي که در بالا به آنها اشاره شد 6 شرکت بزرگ نفتي اروپايي نيز اقدام به واردات نفت خام از ايران به صورت تک محموله کرده‌اند.
اين شرکت‌ها شامل او ام وي اتريش، اني ايتاليا، لوتوس و پي کي ان اورلن لهستان، ام او ال مجارستان، شل و بي پي انگليس، ويتول سوئيس و رپسول اسپانيا است.

مدير اکتشاف شرکت ملي نفت از انجام ۴ مطالعه مشترک با شرکت‌هاي بين‌المللي در مناطق اکتشافي خبر داد و گفت: شرکت‌هاي خارجي ابتدا بايد با هزينه‌ کمتري مناطق اکتشافي را مطالعه کنند و اگر مطالعات مشترک به نتيجه رسيد در مناقصه بلوکهاي اکتشافي شرکت خواهند کرد.
سيد صالح هندي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به محدوديت منابع مالي در کشور اظهار کرد: با توجه به محدوديت منابع مالي در کشور برنامه‌ريزي شده که بتوان از ساير منابع استفاده کرد. نخستين اقدامي‌که در اين راستا صورت گرفته اين است که بلوک‌هاي اکتشافي را تعريف کرده‌ و در غالب الگوي قراردادهاي جديد نفتي قرار داده‌ايم. به طور کلي پس از بررسي‌ها و غربالگري‌هاي بسيار از بين بيش از ۴۰ بلوک تعريف شده، ۱۴ بلوک انتخاب شده که به زودي به مناقصه مي‌رود. شرکت کنندگان در اين مناقصات مي‌تواند ترکيبي از شرکت‌هاي داخلي و خارجي باشد.
وي با تاکيد بر اينکه توسعه ميادين نفتي اولويت وزارت نفت است، افزود: از آنجايي که اکتشاف در اولويت دوم وزارت نفت است، با مذاکره‌اي که با وزارت نفت و وزير نفت صورت گرفت قرار شد مناقصه اين بلوک‌ها توسط خود مديريت اکتشاف انجام شود و موافقت ضمني وزير هم در اين مورد گرفته شده است و احتمالاً در ۶ ماه آينده مناقصه بلوکه اکتشافي آغاز خواهد شد.
مدير اکتشاف شرکت ملي نفت با اشاره به‌امضاي MOU و HOA براي توسعه ميادين اظهار کرد: همان‌طور که براي توسعه ميادين نفتي قبل از برگزاري مناقصه، MOU و HOA امضا مي‌شود، در زمينه اکتشاف نيز اين اتفاق مي‌افتد تا هم بخشي از کار انجام شود و هم شرکت‌هاي بين‌المللي با فضاي ايران آشنا شوند. سپس در قالب امضاي برخي از MOU‌ها طرح مطالعه مشترک با شرکت‌ها امضا مي‌شود.
هندي با بيان اينکه در حال حاضر ۴ مطالعه مشترک در حال انجام است، در مورد اين مطالعات توضيح داد: اين مطالعات با شرکت‌هاي اني، رپسول، OMV و لوک‌اويل است و پيش‌بيني مي‌شود تا آخر سال نيز با پتروناس و BP دو مطالعه مشترک تعريف کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه در اين مطالعات مشترک پرداخت هزينه به صورت کامل با طرف خارجي است، افزود: در طي اين قراردادها هم اطلاعات تکميل مي‌شود و هم انتقال فناوري‌هاي نو، رخ مي‌دهد.

معاون وزير نفت با اشاره به‌امضاي اولين و بزرگترين قرارداد نفتي ايران-کره جنوبي در صنايع پالايش نفت در پسابرجام، گفت: به زودي ۲ قرارداد ديگر نفتي با ژاپني‌ها امضا مي‌شود.
عباس کاظمي‌در گفتگو با مهر با اشاره به‌امضاي يکي از بزرگترين قراردادهاي صنعت پالايش نفت ايران با کره جنوبي، گفت: قرارداد رسمي‌و نهايي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت اصفهان با شرکت دايلم کره جنوبي امضا شده است.
معاون وزير نفت ارزش قرارداد امضا شده با اين شرکت کره اي را حدود يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار عنوان کرد و افزود: کاهش توليد نفت کوره و افزايش ظرفيت توليد فرآورده‌هاي با ارزش نفتي همچون بنزين و گازوئيل از مهمترين اهداف اجراي طرح بهينه سازي پالايشگاه اصفهان است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، تاکيد کرد: قرار است بخش عمده اي از منابع مالي مورد نياز اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت اصفهان از مسير فاينانس و توسط شرکت کره اي تامين شود.
اين مقام مسئول همچنين از مذاکره با دو شرکت معتبر ژاپني براي اجراي پروژه‌هاي کاهش ظرفيت توليد نفت کوره و بهينه سازي در پالايشگاه‌هاي نفت تهران و بندرعباس خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودي قرارداد نهايي با اين دو شرکت ژاپني امضا خواهد شد.
کاهش خوراک پالايشگاه به ميزان ١٦ هزار بشکه در روز، کاهش نفت ‌کوره توليدي پالايشگاه اصفهان به ميزان ١٠ ميليون ليتر در روز با بکارگيري فن آوري‌هاي جديد، افزايش توليد بنزين به ميزان ۸.۵ ميليون ليتر در روز را از دستاوردهاي مهم اين طرح پالايشگاهي اعلام شده است.
از سوي ديگر افزايش توليد گاز مايع به ميزان ۲.۱ ميليون ليتر، ارتقاي کيفيت محصولات توليدي به ويژه بنزين از يورو ٢ به يورو ٤ و ٥ اتحاديه اروپا و سازگار با محيط زيست، رفع تنگناهاي عملياتي، افزايش سودآوري پالايشگاه، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي از ديگر دستاوردهاي حاصل از اجراي اين طرح است. پالايشگاه نفت اصفهان فعاليت خود را در زمينه پالايش نفت خام و توليد فرآرده‌هاي نفتي شامل گاز مايع، بنزين، گازوئيل، سوخت هواپيما از سال ۱۳۵۸ خورشيدي با ظرفيت ٢٠٠ هزار بشکه آغاز کرد.

افزايش ترديدها در اين باره که برخي توليد کنندگان ممکن است کاهش توليد‌هاي اعلام شده در اواخر سال گذشته را اجرا نکنند موجب شد تا قيمت نفت در روز جمعه کاهش يابد. به نقل از رويترز، افزايش ترديدها در اين باره که برخي توليد کنندگان ممکن است کاهش توليد‌هاي اعلام شده در اواخر سال گذشته را اجرا نکنند موجب شد تا قيمت نفت در روز جمعه کاهش يابد.
بر اساس اين گزارش قيمت هر بشکه نفت برنت امروز 13 سنت نسبت به رقم پاياني جلسه قبل کاهش يافت و به 56 دلار و 76 سنت رسيد. قيمت نفت وست تگزاس اينترمدييت در بازار نيويورک 11 سنت کاهش داشت و به 53 دلار و 65 سنت رسيد. تحليلگران گفتند، قيمت‌هاي فعلي تقريبا قيمت سر به سر براي بسياري از توليد کنندگان است، و اين موجب مي‌شود اين توليد کنندگان انگيزه چنداني براي کاهش توليد‌هاي قابل توجه نداشته باشند.
 بانک سرمايه گذاري جفريز در يادداشتي نوشت: «از زمان اعلام توافق اوپک براي کاهش توليد، قيمت نفت به بالاي رقم 54 دلار رسيده که به اعتقاد ما... رقم سر به سر براي صنعت نفت در سال 2017 است.» قيمت‌ها امروز در شرايطي کاهش يافته که ديروز قيمت نفت پس از انتشار گزارش‌هايي در مورد کاهش توليد عربستان و ابوظبي افزايش يافته بود. بر اساس تحقيقي که رويترز انجام داده، به طور کلي، عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر تنها اندکي کاهش يافته و به رقم 34.18 ميليون بشکه در روز رسيده در حالي که اين رقم در ماه نوامبر 34.38 ميليون بشکه بوده است.
 تجار ترديد دارند که کل توليد کنندگان در توافق کاهش توليد مشارکت نمايند. موسسه انرژي اسپکتس اين هفته در گزارش خود از چشم انداز بازار نفت در سال 2017 ميلادي نوشت: «برخي کشورها تقلب خواهند کرد... ما انتظار داريم بغداد هيچ گونه تبعيتي از توافق انجام ندهد...
 و قطعا انتظار نداريم کردها به کاهش توليد بپيوندند زيرا آنها از دولت فدرال عراق مستقل هستند.»
 موسسه بي ام آي ريسرچ هم گفته، عراق ممکن است بخشي از نفت خود را از طريق ايران و در قالب ميادين نفتي مشترک به بازار ارسال کند تا مشخص نشود که از توافق کاهش توليد تخطي کرده است.

منابع صنعتي و تجاري گفتند، واردات نفت چين از ايران امسال ممکن است به ارقامي‌بي سابقه برسد، زيرا شرکت‌هاي نفتي دولتي چين از طريق سرمايه گذاري‌هاي بالادستي خود نفت بيشتري از ايران وارد خواهند کرد.
به نقل از رويترز، منابع صنعتي و تجاري آگاه گفتند، واردات نفت چين از ايران امسال ممکن است به ارقامي‌بي سابقه برسد، زيرا شرکت‌هاي نفتي دولتي چين از طريق سرمايه گذاري‌هاي بالادستي خود نفت بيشتري از ايران وارد خواهند کرد و در عين حال، قراردادهاي فعلي تامين نفت خود از اين کشور را تمديد خواهند کرد.
4 منبع آگاه برآورد کردند که شرکت‌هاي چيني در هر يک از بازه‌هاي سه ماهه‌امسال بين 3 تا 4 ميليون بشکه بيشتر از ايران نفت وارد کنند. اين رقم حدود 5 تا 7 درصد بيشتر از روزانه 620 هزار بشکه نفتي خواهد بود که در 11 ماهه نخست سال 2016، از ايران به چين صادر شده است.
ايران، يکي از اعضاي مهم اوپک، از توافق اخير اوپک براي کاهش توليد مستثني شده و مي‌تواند توليد نفت خود را به ميزان محدودي افزايش دهد.
تقاضاي چين براي واردات نفت احتمالا امسال به ارقام بالايي خواهد رسيد، زيرا پالايشگاه‌هاي دولتي اين کشور قرار است واحدهاي جديدي را به بهره برداري برسانند. همچنين پکن به پالايشگاه‌هاي مستقل بيشتري اجازه داده تا نفت وارد کنند. بدين ترتيب پيش بيني مي‌شود که چين در سال 2017 همچنان يکي از عوامل اصلي رشد تقااي جهاني نفت باقي بماند.
به علاوه، به گفته اين منابع، انتظار مي‌رود شرکت ملي نفت چين و شرکت سينوپک امسال نفت بيشتري از مياديني که قرار است در ايران توسعه دهند، توليد نمايند.
بر اساس بيانيه اي که از سوي شرکت سينو پک منتشر شده، اين شرکت در مورد مسائل عملياتي اظهارنظر نمي‌کند. شرکت ملي نفت چين و شرکت ملي نفت ايران نيز به درخواست‌ها براي اظهارنظر در اين زمينه پاسخ نداده‌اند.
يک منبع عالي رتبه تجاري برآورد کرد که شرکت سينوپک در هر يک از بازه‌هاي سه ماهه سال جاري حدود 4 ميليون بشکه نفت از ميدان يادـوران وارد نمايد.