کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
وضعيت ارزي کشور مدتي است که با چالش رو به رو شده و قيمت ارز دايم در نوسان است. اين نوسانات باعث نگراني‌هاي بسياري شده و انتقادهاي تند مخالفان روحاني عليه دولت يازدهم با هر وسيله و هر بهانه اي مطرح مي‌شود. در اين شرايط معاون اول رييس جمهور در جلسه اي با رييس بانک مرکزي به تشريح شرايط ارزي کشور پرداخت و مواردي را مطرح کرد که در صورت اجرايي شدن ميتواند مشکلات ارزي و البته اقتصادي کشور را سر و سامان دهد. اما اگر به نتيجه نرسد يا با کارشکني رو به رو شود، تبعات بدي به دنبال خواهد داشت. بي شک در نوسانات ارزي، بانکهاي خصوصي و دولتي تاثيرگذار هستند و در گذشته بارها به حضور واسطه گري بانکها و سوءاستفاده آنها از آشفته بازار ارزي اشاره شده است. دراين شرايط اگر بانکها به عنوان بازوي دولت و نه مقابل آن حضور يابند، مي‌توان اميدوار بود که ارزهاي دولتي از سوي بانکها در بازار سر در نياورد. بحث ديگر عملکرد صرافي‌هاست. اين مغازه‌ها قرار بود تنها کار تبديل ارز به ريال را انجام دهند در حالي که‌امروزه آنچنان در تعيين قيمت ارز نقش دارند که مي‌توانند قيمت را تعيين کنند. بارها شاهد بوده‌ايم که صرافي‌ها از فروش ارز خودداري مي‌کنند يا با شروع روند گراني ارز، مغازه‌هايشان را مي‌بندند و به خانه‌هايشان مي‌روند تا بدون هيچ زحمتي سود کلاني ببرند. در حالي که وظيفه صرافي‌ها تبديل ارز به ريال در هر شرايط است. بنا بر اعلام معاون اول رييس جمهور در شرايطي که وضعيت ارزي بانک مرکزي خوب است و ميزان صادرات از واردات بيشتر است و براي انتقال ارز ناشي از صادرات هم مشکلي نداريم، چه دليلي دارد که قيمت ارز بالا برود و دولت در تنظيم آن ناتوان باشد؟ اين سوال بيانگر آن است که اتفاق خاصي رخ ميدهد که باعث بحرانهاي اقتصادي مي‌شود که مي‌توان به نبود ثبات در باورهاي مردم اشاره کرد. امروزه مردم حتي آنهايي که معتقد هستند بايد به دولت اعتماد و از آن حمايت کرد، در هنگام بحرانها، دست به کار مي‌شوند و با خريدهاي غير ضروري از کالا گرفته تا دلار، به اين بحرانها دامن مي‌زنند. البته گراني ارز به مديريت دولت وابسته است، زيرا وقتي متقاضي ويژه اي براي خريد ارز نداريم، چرا بايد قيمت بالا برود؟ به نظر مي‌رسد که دليل اين نوسانات قيمت ارز، چند نرخي بودن نرخ ارز است که از سالها قبل همچون وزنه اي سنگين به پاي اقتصاد کشور بسته شده و هر چه سريعتر بايد از شر اين وزنه خلاص شويم. البته در تمامي‌دولتها بر تک نرخي شدن ارز تاکيد شده، اما نقدينگي سرگردان بازار آزاد، بي توجهي به توليد داخلي و آشفته بازار تصميم گيري‌ها باعث مي‌شود تا ارز همواره چند نرخي باقي بماند و از اين آشفته بازار عده اي فرصت طلب سود ببرند. اگرچه معاون اول رييس جمهور تاکيد کرده که ارز بنا بر سياستهاي اقتصاد مقاومتي بايد تک نرخي شود اما هنوز بخشهاي بسياري از اقتصاد مقاومتي ناکارآمد مانده که به نظر مي‌رسد ارز تک نرخي نيز از جمله اين موارد باشد. به هر حال آنچه روي کاغذ نوشته مي‌شود يا در سخنراني‌ها مطرح ميشود، جذابيت خاص خودش را دارد اما اگر هر کدام از اين دستورها و پيش بيني‌ها محقق نشود، باعث نا اميدي و البته بي اعتمادي به سياست گذاري‌هاي دولت خواهد شد. به عبارت بهتر آنچه معاون اول رييس جمهور مطرح کرده، روياي دلنشيني است که تحقق آن مي‌تواند به نفع جامعه باشد و اگر محقق نشود، کابوسي وحشتناک خواهد شد.  


ناتالي نوگايرد
گاردين
بي اعتمادي اروپايي‌ها به استراتژي رئيس جمهور منتخب آمريکا راه را براي نفوذ روسيه به شکاف در اتحاديه اروپا باز خواهد کرد.پايتخت‌هاي اروپايي مشغول ارسال نمايندگاني به نيويورک براي درک تمايلات دونالد ترامپ بوده‌اند. آنگلا مرکل که در 9 نوامبر به رئيس جمهور منتخب هشدار داد يکي از مشاورين نزديک خود را براي ديدار با ژنرال مايکل فلين مشاور امنيت ملي جديد رئيس جمهور منتخب فرستاد. فرانسوا اولاند که در جريان کمپين ترامپ گفته بود که اين کمپين حال او را بهم مي‌زند ، مشاور ديپلماتيک خود را به نيويورک فرستاد و حال ترزا مي‌نخست وزير انگليس اعلام کرد که در بهار مستقيم به واشنگتن سفر مي‌کند تا با ترامپ ديدار داشته باشد. اما رهبران اروپايي هنوز نمي‌دانند که بايد انتظار چه چيزي را از دونالد ترامپ داشته باشند.رفتار ترامپ از ديد ليبرالهاي آمريکايي باعث نگراني و تکان دهنده است ، اين امر براي اروپايي‌هاي دموکرات بيشتراست زيرا نگراني‌هاي ژئوپوليتيکي نيز در اين ميان وجود دارد.با وارد شدن ترامپ به کاخ سفيد و خوشحالي پوتين در کرملين ، اروپا خود را گيرافتاده درميان اين دو مي‌بيند. ترامپ به بي اعتبار کردن متحدينش تمايل دارد و با سياستمداران راديکال اروپايي ابراز همدردي مي‌کند. پوتين نيز انتظارات زيادي دارد و سعي در فرصت طلبي براي پيشبرد اهداف سياست خارجي خود را دارد. براي اروپا دو خطر درحال رشد هستند.اول اينکه اصول روابط ترنس آتلانتيک به طرف زباله دان مي‌رود. دوم اينکه اروپا ممکن است شاهد بازگشت به دوره تاثيرپذيري از قدرت بر ديگر کشورهاي ضعيف خواهد بود و تفاوتي ميان ترامپ و پوتين نخواهد بود. اگر اين امر عادي شود، بايد انتظار خرد شدن اروپا را داشت که دولتمردانش به طرف اطمينان از منافع خود عمل مي‌کنند و اهميتي به ضرر و هزينه اين منافع بر ديگر کشورهاي همسايه نخواهند داد. پوتين درانتظار افراد يا کشورهايي اشت که از روي ترس يا تحسين به دنبال توافق با روسيه هستند. جدا کردن اروپا از آمريکا هدف اصلي پوتين است. منافع پوتين يک اروپاي هماهنگ با ايدئولوژي وي است. با راديکالهايي چون مارين لوپن ، گرت وايلدر و ويکتور اوربان اين امر مي‌تواند رخ دهد. درعين حال اگر ليبرال دموکراسي قادر به مقاومت دربرابر روسيه باشد بنابراين پوتين سعي در استفاده از ضعف و شکافهاي اروپا خواهد کرد.مقامات اطلاعاتي آلمان نسبت به دخالت روسيه در انتخابات آتي اين کشور هشدار دادند. مقامات پاريس نسبت به اين امر کمتر ابراز نگراني کردند.اما با آماده شدن رئيس جمهور تازه‌امريکا در برخورد با منتقدانش آيا سياستمداران اروپايي خود را به خطر نمي‌اندازد. اگرچه هيچکس نمي‌داند که رويکرد و استراتژي ترامپ چگونه خواهد بود. برخي معتقدند ورود ترامپ سايه اي بر قدرت پوتين است اما هيچکس به اين امر اطمينان ندارد.
ترجمه: فاطمه مهتدی

با بازگشت يکي از چهره‌هاي سرشناس معارضان سوريه و اعلام وفاداري به رئيس جمهوري، پايان ائتلاف معارضان خارج نشين سوري آغاز شده و بايد منتظر جدايي اعضاي بيشتري از اين گروه شد.
به گزارش فارس، معارضان سوري در طول روزهاي گذشته با دو ضربه کاري مواجه شده‌اند؛ اولين ضربه بازگشت «نواف البشير» معارض معروف و رئيس قبيله «البقار» يکي از بزرگترين قبايل عربي منطقه به دمشق است. دومين ضربه نيز انتقادهاي «سميره مسالمه» خبرنگار و از اصحاب سرشناس رسانه معارضان سوري به ائتلاف معارضان و تصميم «انس العبده» رئيس ائتلاف معارضان سوري براي بازجويي از او بود که اين مسأله با انتقاد افکار عمومي‌مواجه شد.
پايگاه تحليلي «الرأي اليوم»، تأکيد کرد بعد از بازگشتن شهر حلب به آغوش سوريه، گزارش‌هاي رسانه‌اي حاکي از شکاف‌هاي بيشتري در بدنه معارضان سوري و درخواست شماري از آن‌ها براي بازگشت به دمشق و آشتي با دولت سوريه است و همين مسأله نشان دهنده آغاز پايان معارضان مهاجران خارج نشين سوري است که ديگر از حمايت‌هاي ترکيه برخوردار نيستند.
به نظر مي‌‌رسد بازگشتن البشير به سوريه بهترين هديه به بشار اسد پيش از برگزاري نشست دولت سوريه با هيأتي از 10 گروه معارض مسلح در آستانه بدون حضور ائتلاف معارضان يا معارضان سوري ساکن رياض است. اهميت بازگشت البشير در جايگاه اجتماعي‌اش يا در ميان قبيله‌اش نيست بلکه در نوع اظهاراتي است که اخيرا بعد از رسيدن به دمشق اعلام کرده است. وي تأکيد کرده که موضع او در مخالفت با دولت سوريه بر اساس اطلاعات غلطي صورت گرفته بود و معارضان سوري را ابزار جريان‌هاي خارجي توصيف کرد و مسلح کردن آن‌ها را اشتباه بزرگي دانست که تاوان آن را مردم سوريه داده‌اند و فرمانبرداري خود از بشار اسد را آشکار کرده است. نقطه آغاز اين ازهم‌گسستگي معارضان سوري و ضعفي که دچارش شده را مي‌توان به فايل صوتي منسوب به «ميشل کيلو» نويسنده و تحليلگر سياسي برجسته و عضو معارضان سوري دانست که در آن گفته بود سعودي‌ها نه حس ميهن پرستي دارند نه حس تاريخي نه اسلامي. او عربستان را به تلاش براي ايجاد هرج و مرج در سوريه متهم کرده بود و اعلام کرده بود به يک مسئول سعودي هشدار داده که هر سوري که در جريان بحران اين کشور مي‌ميرد از مرگ پنج سعودي در جنگي که ممکن است ميان رياض و تهران در بگيرد جلوگيري مي‌کند.
از سوي ديگر با نگاه کردن به پيامي‌که خانم المسالمه به «هيثم المالح» رئيس کميته حقوقي ائتلاف فرستاده مي‌بينيم که او با اشاره به اخراج‌اش از روزنامه «تشرين» سوريه به دليل حمايت از معارضان مي‌گويد در ائتلاف معارضان هم آزادي بيان وجود ندارد و اين همان چيزي است که معارضان براي مخالفت با بشار اسد
 بر آن پافشاري کرده بودند و اساس تحرکات خود را آزادي‌خواهي مي‌دانستند. به گفته او ائتلاف معارضان باورپذيري خود را از دست داده و راه را گم کرده است.

در يک گزارش رسمي‌اعلام شد؛
بانک مرکزي در گزارشي رسمي، جزئيات عملکرد خود در پرونده بابک زنجاني و موارد مرتبط با مباحث مالي وي را منتشر کرده است. به گزارش مهر، بانک مرکزي در گزارشي کارنامه کاري خود در پرونده بابک زنجاني را منتشر کرد.
در اين گزارش آمده است: نظر به طرح برخي مباحث در خصوص پيگيري پرونده بابک زنجاني و اقداماتي که اين بانک براي بازپس‌گيري منابع مالي انجام داده است، به استحضار مردم شريف ايران و مسئولان محترم مي‌رساند: با عنايت به اقدامات محکوم عليه آقاي بابک زنجاني که واجد جنبه‌هاي پولي و بانکي بوده، همزمان با شکايت وزارت نفت و سازمان تامين‌اجتماعي، بانک مرکزي نيز در اوايل سال ١٣٩٤ نسبت به طرح دعوا و شکايت کيفري در مرجع قضايي اقدام کرد که اين شکواييه، به بازپرس شعبه ششم دادسراي کارکنان دولت(مستقر در دادسراي رسيدگي به جرايم پولي و بانکي) ارجاع شد؛ اين در حالي است که قبل از طرح شکايت، کارشناسان بانک مرکزي از بهمن‌ماه ١٣٩٢ همکاري گسترده‌اي را با بازپرس پرونده داشته‌اند. بر اين اساس و به جهت کمک به استيفاي هر چه بيشتر حقوق ملت شريف ايران و بازپس‌گيري وجوه حاصل از فروش منابع نفتي کشور، کارشناسان و مديران بخش‌هاي مختلف بانک از جمله ارزي، بين‌الملل، فناوري اطلاعات و حقوقي، با جديت نسبت به پاسخگويي دقيق و سريع به کليه استعلام‌هاي مقام قضايي اهتمام کرده و در تمام مراحل، اسناد و مدارک لازم را براي شفاف‌شدن هر چه بيشتر پرونده اتهامي‌ارائه کرده‌اند. حضور مستمر و حتي شبانه‌روزي کارشناسان اين بانک با همراهي بازپرس رسيدگي‌کننده به پرونده، به کشف ابعاد مجرمانه عملکرد متهم منجر شده است؛ به گونه‌اي که مراتب قدرداني سرپرست دادسراي پولي و بانکي، به اين بانک ابلاغ شده است.
با اين وجود، برخي از مهمترين اقدامات اين بانک در طول سه سال اخير به شرح زير است:
- تشکيل تيم پنج نفره بانک‌مرکزي و استقرار پنج ماهه در شرکت Sct Bankers متعلق به بابک زنجاني
- انجام صدها ساعت کار کارشناسي درباره:
بررسي فني سيستم IBAN to IBAN و رد ادعاهاي مطروحه در اين خصوص و ارتباط با وجوه موهومي۱۵ ميليارد دلاري متعلق به يکي از شيوخ اماراتي
- بررسي سامانه سوئيفت مستقر در شرکت‌ها و بانک‌هاي متعلق به متهم
- بررسي صدها پيام سوئيفتي جعلي و واقعي موجود در شرکت Sct Bankers
-بررسي و اثبات غير واقعي بودن وام ۸ ميليارد يورويي اخذ شده از يوروسف
- بررسي و اثبات غير واقعي بودن اعتبارات اسنادي ارائه شده به شرکت ملي نفت ايران (HK) بابت خريد نفت، ميعانات و فرآورده
- بررسي و اثبات جعلي بودن برات BTMU
- بررسي و اثبات بدون اعتبار بودن برات  BILLEX
- بررسي سپرده گذاري بانک KONT نزد موسسه اعتباري توسعه و اثبات غير واقعي بودن منشأ اين سپرده‌ها
- بررسي ضمانت نامه ۸ هزار ميليارد توماني صادره به نفع شهرداري تهران توسط موسسه اعتباري توسعه به پشتوانه سپرده گذاري غير واقعي KONT بانک تاجيکستان
- بررسي و ردگيري وجوه سپرده گذاري شده بانک مرکزي نزد NICO
- بررسي و سند رسي صدها سند حسابداري موسسه Sct Bankers
- بررسي هزاران ايميل متهم
- تشريح فني موضوعات تخصصي بانکداري بين المللي براي بازپرس و قاضي پرونده و ارائه گزارش‌هاي متعدد در اين خصوص
- حضور تيم کارشناسي بانک مرکزي از جلسه چهارم دادگاه و ارائه گزارش‌ها و مباحث فني به درخواست قاضي محترم پرونده
- بررسي و ارائه نظر کارشناسي در خصوص اعتبار اسنادي يک بانک تاجيکي در هفته گذشته
- اعزام هيئت‌هاي کارشناسي به کشورهايي از قبيل تاجيکستان، روسيه، مالزي و ترکيه، به منظور بررسي ادعاهاي اقاي بابک زنجاني درباره حساب‌هاي بانکي و مبالغ موجود در آنها و يا امکان وصول ضمانت نامه از بانک‌هاي خارجي، که هر بار ادعاي مطروحه دروغين از آب درآمد

بانک شهر با ارائه دستاورد نوين صراف الکترونيک، برگزيده همايش سالانه بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت کشور شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مرکز ارتباطات و روابط عمومي‌بانک شهر، در ششمين جشنواره دکتر نوربخش و در مراسم اختتاميه ششمين همايش سالانه بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت محصولات برتر بانکي و شرکتي که در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، بانک شهر به عنوان بانک برتر در بانکداري الکترونيک در جمع برترين‌هاي شبکه بانکي معرفي و از دکتر حسين محمد پورزرندي، مديرعامل اين بانک با اهداي لوح تقدير و تنديس همايش قدرداني شد.
بر اين اساس، دستگاه‌هاي صراف الکترونيک با هدف تسهيل خدمات به مسافران خارجي تاکنون سه مجوز رسمي‌از بانک مرکزي دريافت کرده تا مسافران خارجي به‌ويژه در فرودگاه‌ها، نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و مناطق آزاد بتوانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر اين دستگاه، قابليت تبديل دلار و يورو را به ريال دارد، اما اين امکان براي ساير ارزها نيز تعريف شده که پس از ارائه مجوز بانک مرکزي، قابل انجام خواهد بود. بر اين اساس، ارزها براساس قيمت روز محاسبه مي‌شود و از طريق دستگاه‌هاي صراف الکترونيک اين امکان وجود دارد تا ارز نهايي به‌صورت کارت‌ در چارچوب مقررات بانک مرکزي در اختيار مشتريان قرار گيرد.

رييس اداره کل روابط عمومي‌بانک صادرات ايران گفت: با بهره گيري از مشارکت خيرين نيک انديش در صدد هستيم تا فرهنگ قرض الحسنه را بيش از پيش در سطح جامعه گسترش دهيم.
به گزارش روابط عمومي‌بانک صادرات ايران، علي جهاني در آيين اهداي جوايز برندگان بيست و ششمين دوره قرعه کشي حسابهاي قرض الحسنه پس انداز مديريت شعب شرق تهران ضمن تقدير از مشارکت کنندگان در اين امر افزود: يک روي سکه برنده شدن و دريافت جوايز نقدي است اما بر اساس آموزه‌ها و تعاليم قرآني روي ديگر آن جوايز و پاداش‌هاي الهي است، چرا که به دليل معامله با خداوند بيشترين بهره و برکت معنوي شامل زندگي صاحبان حسابهاي پس انداز قرض الحسنه مي‌شود. وي با اشاره به توصيه قرآن مجيد به اشاعه قرض الحسنه تصريح کرد: رويکرد اين بانک به مولفه‌هاي اجتماعي زبانزد است و اميدواريم مشتريان وفادار در اين زمينه با سپرده گذاري‌هاي خود، امکان توسعه فعاليت‌هاي اجتماعي را براي بانک مردمي‌صادرات بيش از پيش فراهم کنند.  بگفته جهاني از آغاز فعاليت اين بانک و پايه گذاري توسط زنده ياد مهندس مفرح، ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي به فراخور شرايط و فرصت‌ها مد نظر بوده است و اين موضوع از افتخارات خانواده بزرگ بانک صادرات ايران است. عبدالرضا شريعتي مدير امورشعب شرق تهران نيز در اين آيين با قدرداني از همراهي و همدلي مشتريان گفت: مشتريان صاحبان اصلي بانک هستند ورعايت احترام مشتريان و ارايه خدمات متنوع و مطلوب از اولويت‌ها واصول خدشه ناپذير در بانک صادرات ايران است. مدير شعب شرق تهران افزود: منظر و نوع نگاه مشتريان حساب‌هاي قرض الحسنه نشانگر اين است که آنها از انگيزه‌هاي والاي انساني برخوردارند که با اعتماد به بانک صادرات ايران در اين قالب سپرده گذاري کرده‌اند.  شريعتي ضمن تشريح جايگاه قرض الحسنه در اقتصاد اسلامي‌گفت: منابع بانکي در دو قالب از دست عموم گرفته مي‌شود که يکي از آنها سپرده قرض الحسنه است که سپرده گذار بدون دريافت هيچ سودي اين منابع را در اختيار بانک قرار مي‌دهد تا بانک از اين منابع در قالب تسهيلاتي براي استحکام و بازسازي ساختمانهاي روستايي،امر کمک هزينه تحصيل جوانان،درمان بيماران، کمک هزينه ازدواج جوانان و همچنين وامهاي خوداشتغالي و قرض الحسنه کميته‌امداد امام (ره) در اين زمره هستند که با کارمزد ٤درصد ارايه مي‌شود.
جهانگیری در جلسه ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی اعلام کرد؛
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه عزم دولت در مقطع فعلي اين است که به مسائل اصلي مردم بپردازد، اظهار داشت: تلاش ما اين است که براي اداره صحيح کشور، دولت را از حاشيه‌ها به دور نگه داريم و در عين حال بر اجراي دقيق قانون و مقابله با فساد پافشاري کنيم.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در جلسه بررسي و ارزيابي عملکرد بانک مرکزي در زمينه پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي، بانک مرکزي را يکي از کليدي‌ترين دستگاه‌هاي اقتصادي کشور برشمرد و گفت: هر موضوعي که در دستور کار بانک مرکزي قرار مي‌گيرد اگر به نحو مطلوب انجام شود مي‌تواند اقتصاد کشور را به حرکت وادار کند و در بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور تحرک ايجاد نمايد. وي نقش و محوريت بانک مرکزي در اقتصاد کشور را بسيار پراهميت ارزيابي کرد و افزود: بانک مرکزي بايد از استقلال مطلوب برخوردار باشد و بايد براي بررسي اين موضوع وقت بگذاريم تا بانک مرکزي بتواند از استقلالي متناسب با شرايط اقتصادي کشور برخوردار شود. معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه بانک مرکزي بايد در مقطع فعلي بر برخي از موضوعات تمرکز ويژه داشته باشد، اظهار داشت: يکي از اين موضوعات اصلاح شبکه نظام بانکي کشور است که بايد بصورت جدي در دستور کار بانک مرکزي باشد و به شکل مستمر در اين خصوص گزارش دهد تا چنانچه برخي موانع خارج از اختيارات بانک مرکزي بود، دولت بتواند هماهنگي‌هاي لازم را ايجاد کند. وي تمرکز بر انتظام بخشي بازار پولي و ساماندهي موسسات اعتباري غيرمجاز را از ديگر وظايف اصلي بانک مرکزي برشمرد و گفت: براي اين موضوع اراده‌اي در بالا‌ترين سطح کشور و در شوراي عالي امنيت ملي و نيز از سوي سران قواي سه گانه به وجود آمده که با موسسات اعتباري غيرمجاز برخورد شود. موسسات اعتباري بايد در چارچوب نظام پولي و بانکي کشور فعاليت کنند. جهانگيري ادامه داد: البته بانک مرکزي در سالهاي اخير در اين زمينه عملکرد خوب و مثبتي داشته و با اقتدار در اين زمينه وارد شده و کارنامه قابل قبولي داشته است. معاون اول رييس جمهور همچنين يکسان سازي نرخ ارز را از طرح‌هاي مهم کشور و تکاليف بانک مرکزي دانست و گفت: آسيب‌هاي چند نرخي بودن ارز بر کسي پوشيده نيست و حتما بايد به سمت تک نرخي کردن ارز حرکت کنيم. البته در اين زمينه يک بار تجربه موفق و يک بار هم تجربه ناموفق در کشور وجود دارد به همين دليل بانک مرکزي بايد زماني اين برنامه را اجرايي کند که در شرايط مناسبي باشيم و از پيامدهاي مثبت آن اطمينان داشته باشد. وي ادامه داد: البته گزارش‌هاي مديران بانک مرکزي بيانگر آن است که مقدمات کار براي تک نرخي کردن ارز فراهم شده است و هم اکنون منتظر شکل گيري ارتباط مناسب نظام بانکي با بانکهاي بين المللي هستيم که‌اميدوارم هرچه زود‌تر شرايط لازم براي انجام پروژه تک نرخي کردن ارز که در اقتصاد مقاومتي هم بر آن تاکيد شده، فراهم شود. جهانگيري در ادامه با تاکيد بر ضرورت استفاده از منابع مالي خارجي گفت: اقتصاد ايران بايد بتواند از منابع مالي خارجي در اجراي طرح‌هاي مهم در بخش‌هاي مختلف نظير نفت و گاز، حمل و نقل، صنعت و ساير بخش‌ها که نيازمند سرمايه گذاري است، استفاده کند. معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه بايد هرچه سريع‌تر موانع پيش روي جذب منابع مالي خارجي برطرف شود، از وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي خواست جدي‌تر در اين زمينه اقدام کنند تا شاهد جذب منابع مالي خارجي بيشتر تا پايان سال باشيم. وي يکي از اقدامات خوب نظام بانکي کشور را همراهي و کمک براي فعال کردن طرح‌هاي صنعتي کشور و تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي عنوان کرد و گفت: زماني که قرار شد براي ۷ هزار واحد توليدي راکد و نيمه فعال سرمايه در گردش تامين شود، عده‌اي تصور مي‌کردند که اين برنامه به شکلي اجرا خواهد شد که يا منابع به هدر مي‌رود و يا نظام بانکي همراهي لازم را نخواهد داشت اما امروز براساس گزارش مديران بانکي، بيش از ۱۹ هزار واحد توليدي براي رونق بخشيدن به فعاليت‌هاي خود بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان منابع دريافت کرده‌اند که اين موضوع نقش موثري در رشد اقتصادي سه ماهه دوم امسال داشته است. جهانگيري اضافه کرد: با توجه به اينکه جلسات مربوط به تعيين تکليف واحدهاي توليدي نيمه فعال و راکد و تصميم گيري براي اعطاي تسهيلات و سرمايه در گردش به آن‌ها در جلسات کارگروه‌هاي استاني تعيين مي‌شود، با اين حال به بانک‌هاي عامل اجازه داده‌ايم که در صورتي که واحدهاي توليدي را بررسي و تشخيص دهند که ادامه فعاليت آن‌ها توجيه اقتصادي ندارند، مي‌توانند از ارائه تسهيلات به اين گونه واحد‌ها خودداري کنند اما بايد بلافاصله مديران مربوطه را در جريان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند واحدهاي ديگري که توانايي فعاليت مناسب اقتصادي را دارند به بانک‌ها براي دريافت تسهيلات معرفي کنند. معاون اول رييس جمهور با اشاره به نامه وزير امور اقتصادي و دارايي به وي مبني بر عدم همکاري و همراهي لازم بانک‌هاي خصوصي در تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي راکد و نيمه فعال تصريح کرد: اين موضوع به هيچ عنوان قابل قبول نيست به خصوص که مالکان برخي از بانک‌هاي خصوصي نهادهاي عمومي‌هستند که خود را بيش از ديگران طرفدار اجراي اقتصاد مقاومتي مي‌دانند، انتظار داريم که در اين زمينه فعال شوند. وي در ادامه سخنان خود به موضوع ارز و نوسانات آن در ايام اخير نيز اشاره و خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزي از ابتدا اعلام کرده بود که در ماههاي آذر و دي به صورت طبيعي تغييراتي در نرخ ارز بوجود خواهد آمد. اتفاقات و شرايط بين المللي و فضاي سياسي داخل کشور نيز در اين موضوع بي‌تاثير نبوده است. جهانگيري افزود: آنچه مهم است اين است که شرايط ارزي کشور شرايط بسيار خوبي است و امروز در موضع ضعف ارزي نيستيم به گونه‌اي که تقاضا بر عرضه فزوني گرفته باشد. بانک مرکزي ذخاير ارزي فراواني دارد و ميزان صادرات کشور نيز از واردات بيشتر است و حتي صادرات غيرنفتي کشور به واردات فزوني دارد و تراز آن مثبت است. معاون اول رييس جمهور گفت: هم اکنون در دوره‌اي هستيم که بايد برخي فعاليت‌هاي اقتصادي که در دوران تحريم در بخش‌هايي خارج از نظام اصلي اقتصاد کشور شکل گرفته به جايگاه اصلي خود باز گردد و انتظار داريم بانک‌ها در اين زمينه به صحنه بيايند. جهانگيري با تاکيد بر اينکه دلار حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي بايد به نظام بانکي کشور وارد شود، اظهار داشت: دولت براي گشايش صادرات و رونق فعاليت بنگاه‌هاي اقتصادي پيمان سپاري ارزي را لغو کرد و حالا انتظار ما از صادر کنندگان اين است که دلار حاصل از صادرات را به قيمت آزاد به نظام بانکي بفروشند. معاون اول رييس جمهور با اشاره به ابلاغ بخشنامه اخير که در آن بر ضرورت فروش دلار حاصل از صادرات به نظام بانکي تاکيد شده است، خاطر نشان کرد: اين بخشنامه را براي نخستين بار با عنوان رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي صادر کردم و اين يعني همه موظف به رعايت اين بخشنامه هستند و در صورت تخطي از آن، با دستگاه‌هاي قضايي و نظارتي روبرو خواهند بود. وي با تاکيد بر اينکه صرافي‌ها نيز بايد به کار اصلي و متعارف خود بازگردند، افزود: کساني که مي‌خواهند از صرافي‌ها ارز بخرند، ميزان خريد آن‌ها بايد به مقداري باشد که بانک مرکزي اعلام خواهد کرد و اگر کسي مي‌خواهد بالا‌تر از ميزان اعلام شده خريد کند بايد هم منشأ ريالي آن معلوم باشد و هم بايد مشخص باشد که اين مقدار ارز را در چه راهي قرار است استفاده کند و اگر کسي مقدار زيادي ارز خريداري کند و مشخص نباشد براي چه منظوري خريد کرده است هيئتي سه نفره براي رسيدگي به اين موضوع پيش بيني شده که اعضاي آن مسئولين پولشويي در وزارتخانه‌هاي اطلاعات، امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي هستند و اين سياست گذاري به خاطر آن است که در بازار ارز کشور اخلال نشود.

رشد اقتصادي زیر ذره‌بین «تجارت»؛
تجارت- گروه اقتصاد کلان: درحالي پيشتر اعلام شده بود که نرخ رشد گروه صنعت در شش ماهه ۹۵ به ۹.۱ درصد رسيده که گزارش مشروح و جديد مرکز امار نشان مي‌دهد، نرخ رشد صنعت تنها ۳.۷ درصد بوده و مابقي اين رشد مرهون صادرات نفت و گاز بوده است.
در حال حاضر روزانه 3.2 ميليون بشکه نفت خام صادر مي‌شود و براساس تواق‌هاي اخير با اوپک اين ميزان با افزايش مواجه مي‌شود.
عوامل متعددي بر رشد اقتصادي مؤثر هستند كه شامل عوامل كوتاه مدت و عوامل بلندمدت است. در كوتاه مدت مهم‌ترين عوامل مؤثر بر رشد اقتصادي در ايران مخارج دولت و وضعيت بخش ساختمان هستند. به بياني ديگر مي توان وضعيت سرمايه گذاري دولتي و خصوصي را بيان كرد كه اين دو نيز عمدتاً متأثر از قيمت نفت، نرخ ارز و چشم انداز مثبت يا منفي اقتصاد كشور هستند كه چشم انداز اقتصادي هم خود معلول بسياري متغيرهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي مي تواند باشد. در بلندمدت عوامل پايه‌اي‌تر نظير عملكرد نظام تدبير امور، نظام آموزشي و... ساختار اصلي اقتصاد براي حصول رشد را فراهم مي كنند. اکنون درآمد نفتي سوپاپ اطميناني براي شتاب اقتصادي شده است.
بخش توليد کشور چند سالي است که گرفتار رکود بوده و علي رغم تمام شعارها و برنامه‌ها، هنوز گره از کار اين بخش باز نشده و هر روز خبر تعطيلي واحدهاي توليدي در نقاط مختلف کشور به گوش مي‌رسد.
دولت براي مقابله با اين موضوع پرداخت تسهيلات 16 هزار ميلياردي را براي کمک به بخش توليد رونمايي کرد اما عدم همکاري سيستم بانکي در پرداخت اين تسهيلات باعث شد تا کمتر توليدکننده‌اي امکان دريافت اين تسهيلات را پيدا کند. البته بخش زيادي از اين تسهيلات هم به عنوان استمهال بدهي‌ها پرداخت شده است. رکود در بخش توليد در حالي هر روز افزايش مي‌يابد که مسئولين پيشتر خبر از رشد 9.1 درصدي گروه صنعت در ششه ماهه سال 95 داده بودند. اما انتشار گزارش امروز مرکز آمار ايران نشان از آن دارد که رکود صنعت کشور همچنان برقرار بوده و نرخ رشد اعلامي‌در اين حوزه مديون افزايش صادرات نفت خام و گاز طبيعي بوده‌ است.
مرکز آمار ايران در گزارش جديد خود از نرخ رشد در شش ماهه 95 اعلام کرد: "رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي 5.9، گروه صنعت 9.1 و گروه خدمات 5.0 درصد نسبت به دوره‌ي مشابه سال قبل، رشد داشته است. رشد گروه صنعت عمدتاً ناشي از افزايش صادرات نفت خام و گاز طبيعي بوده‌ است."
*رشد ٦.٥ درصدي محصول ناخالص داخلي
بررسي جداول مرکز آمار نشان مي‌دهد، در گروه صنعت بالاترين سهم رشد به بخش استخراج نفت خام و گاز طبيعي با 74.9 درصد اختصاص دارد. همچنين نرخ رشد در ساير معادن منفي 4.7 درصد، تأمين آب و برق و گاز طبيعي 7.2 درصد، ساختمان منفي 9.7 درصد و معدن 53.8 درصد اعلام شده است. بر اسااس اين جدول، نرخ رشد صنعت در شش ماهه‌امسال تنها 3.7 درصد بوده است.
محصول ناخالص داخلي در شش ماهه نخست سال جاري به رقم ۳۳۱۸۶۱ ميليارد ريال با نفت و ۳۱۶۳۳۴ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده که حاکي از رشد ٦.٥ درصدي محصول ناخالص داخلي است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ايران محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۷۶ در شش ماهه نخست سال جاري به رقم ۳۳۱۸۶۱ ميليارد ريال با نفت و ۳۱۶۳۳۴ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۱۱۵۵۸ ميليارد ريال و بدون نفت ۳۰۲۶۸۲ ميليارد ريال بوده که نشان از رشد ۶.۵ درصدي محصول ناخالص داخلي در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ دارد.
همچنين آمارها نشان مي‌دهند که در بهار و تابستان سال جاري رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي ۵.۹، گروه صنعت ۹.۱ و گروه خدمات ۵.۰ درصد نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل، رشد داشته است. رشد گروه صنعت عمدتاً ناشي از افزايش صادرات نفت خام و گاز طبيعي بوده‌است.
محاسبات فصلي در مرکز آمار ايران در قالب ۱۵ بخش اصلي متشکل از ۴۲ رشته فعاليت انجام مي‌شود که بر اين اساس گروه کشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش‌هاي استخراج
 نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تأمين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان است و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده‌فروشي و خرده فروشي، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گري‌هاي مالي، مستغلات، امور عمومي، آموزش، بهداشت و مددکاري و ساير خدمات است.

رئيس اتاق اصناف ايران:
رئيس اتاق اصناف ايران با اعلام اينکه قاچاق سازمان يافته بيش از ۱۵ سال است که در کشور رسوخ کرده است، گفت: طي ده سالي که اوج درآمدهاي نفتي کشور بود، قاچاق رشد عجيبي پيدا کرد.
 علي فاضلي در گفتگو با مهر در پاسخ به اين که همچنان کالاهاي قاچاق در سطح شهر ديده مي‌شود، چه تهميداتي در اين خصوص داريد، گفت: بحثي در خصوص تعريف قاچاق وجود دارد اما متاسفانه به جاي اينکه در موضوع مبارزه با قاچاق به اصل موضوع پرداخته شود، فرعيات مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي بابيان اينکه‌امکان دارد که کالاي قاچاق در يک مغازه اي ديده شود اما بدون اينکه ريشه يابي شود به اصناف تهمت مي‌زنند، افزود: بايد اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد که چرا در ده سالي که اوج درآمدهاي نفتي يک کشور بود، قاچاق رشد عجيبي پيدا کرد. اما کسي به اين موضوع نپرداخته است. رئيس اتاق اصناف ايران افزود: ما تعريف درستي از کالاي قاچاق نداريم. براساس قانون آن دسته از کالاهايي که داراي برگ سبز گمرکي نيستند قاچاق محسوب مي‌شود اما برخي به بازار مي‌روند و هرچه کالاي خارجي مي‌بينند تصور مي‌کنند که قاچاق است. به گفته وي اينکه اصناف متهم به قاچاق شوند راه به جايي نمي‌بريد گفت: بطور حتم در ۳ ميليون بنگاه يک درصد ناچيزي هم مبادرت به تخلف مي‌کنند اما نبايد با اين نگاه وارد اين مجموعه شد، واقعيت اين است که برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه بسيار سخت است.
رئيس اتاق اصناف ايران با تاکيد بر اينکه بسياري از اجناس قاچاق به صورت هدفمند و سازمان يافته وارد کشور مي‌شود، گفت: حتي مي‌بينيم که برخي از اين کالاها فاسدشدني هستند و بايد در ۲ تا ۳ هفته از مبدا به مقصد رسيده و به دست مصرف کننده برسد مانند انواع ميوه که از شيلي وارد کشورمي‌شود.
فاضلي ادامه داد: آيا اينکه ما اين قاچاق گسترده و هدفمند را رها کرده و به يک مغازه دار که ۱۵۰ کيلو ميوه قاچاق دارد، بچسبيم برخورد ريشه اي با قاچاق است؟ بنابر اين بايد در همه سطوح اينگونه نگاه داشته باشيد. وي با اشاره به اينکه در سطح عرضه براساس قانون نظام صنفي عمل کرديم، افزود: هيچ واحد داراي پروانه کسب، حق خريد، فروش و ارائه خدمات در مبحث کالاي قاچاق را ندارد اما اينقدر اين موضوع متنوع و گسترده است که شناسايي اينکه يک کالا قاچاق است يا نه سخت شده است. رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به وجود دستفروشان در سطح شهر، گفت: الان در سطح شهر افراد دستفروش نمي‌بينيد که لوازم آرايشي و بهداشتي به وفور مي‌فروشند؟ چه نهادي با اينها برخورد مي‌کند؟
وي افزود: رهبري گفتند که کالاهايي که در مبدا کشف مي‌شوند، را آتش بزنيد. ايشان کي فرمودند که به بازار کشور هجوم بياوريد و ۴ تا قطعه کالا در بازار را به آتش بکشيد؟ با اين اقدامات امنيت بازار را از بين مي‌بريد و آن را نابود مي‌کنيد.
فاضلي با بيان اينکه بيش از ۸۰۰ هزار بنگاه در بخش خدمات فني وجود دارند که به خصوص بخش توليد قطعات از قاچاق آسيب شديدي ديدند گفت: آنقدر توزيع اين نوع کالاهاي قاچاق در شبکه‌ها گسترده شده که کار از دست ما در رفته است. عرضه اقلام قاچاق، بخشي اش در شبکه مجازي، يکسري در بنگاه‌هاي بدون پروانه و بخشي در دستفروشي‌ها جلوي مغازه‌ها انجام مي‌شود. رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به اينکه بانگاهي به خيابان جمهوري ميبينيد که اغلب خريد و فروش‌ها بيرون از مغازه و سرکوچه انجام مي‌گيرد، ادامه داد: راهکار اين است که با اين دمل بدخيم بايد درست مبارزه کرد، اگر نيشتر را بدون فراهم کردن امکانات بزنيد يقينا اين دمل تبديل به سرطان مي‌شود. وي در پاسخ به اين که در مورد ورود کالاهايي مانند لوازم خانگي قاچاق گفته مي‌شود که همين برندهاي رسمي‌اقلام قاچاق هم وارد مي‌کنند، گفت: در تاييد يا تکذيب اين موضوع صاحب صلاحيت نيستيم زيرا اين برندها در کشور کارخانجات متعددي دارند و توليد مي‌کنند ضمن آنکه در اين خصوص بايد گمرک پاسخگو باشد و صاحب صلاحيت نيستم، اينها را جزو کالاهايي توليد داخل قلمداد مي‌کنم و خط توليد اينها را ديده‌ام. رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه اينکه‌امار ۲۵ ميلياردي قاچاق به ۱۵ ميليارد تومان رسيده و اين عالي است اما کافي نيست، گفت: اگر بتوانيم در توليد به خودکفايي برسيم و بازار داخلي کشور را تامين کنيم، به طور حتم مشکلات زيادي برطرف مي‌شود، توليدکننده نبايد دغدغه تامين مواد اوليه را داشته باشد همچنين در نوسازي و بهسازي ماشين آلات هم مشکل دارند. اما کمکي به آنها نمي‌شود پس چه انتظاري از توليدکننده داخلي داريم. وي با اشاره به اينکه اين کالاهاي حجيم يقينا از مبادي رسمي‌وارد کشور مي‌شود، اظهار داشت: اين سايد باي سايد به اين بزرگي که کالاهاي همراه مسافر نيست يا لوازم آرايشي نيست که بتوان در کيف گذاشت، اين حتما بايد با کانتينر وارد کشور شود و با وسايل سنگين حمل و نقل شود. وي با اشاره به ورود بخشي از کالاهايي که جزو حرامات است گفت: چرا اين کالاهاي حرام در اين حجم وارد مي‌شود؟ ما به تشکيلات واردکننده کاري نداريم اما من به عنوان بخش اعظم اقتصاد کشور نه در توليد ملي نقشي دارم نه در واردات.

مذاكره ميان مسئولان وزارت صنعت و بانك‌ها ادامه دارد
گروه صنعت، معدن و تجارت: آمار و ارقام مختلفي از تعداد واحدهاي صنعتي تحت تملك بانك‌ها در رسانه‌ها مطرح مي‌شود. هرچند آخرين آمار از وجود 1500 واحد صنعتي تحت تملك بانك‌ها خبر مي‌دهند، با اين حال گزارش‌ها نشان مي‌دهند كه تنها 83 درصد اين واحدها تعيين تكليف شده‌اند و مذاكره براي وضعيت واحدهاي ديگر همچنان در حال انجام است.
به گزارش تجارت آنلاين، از تعداد 1500 واحد صنعتي كه تحت تملك بانك‌ها در آمده‌اند، حدود 1100 واحد آن در شهرك‌هاي صنعتي هستند. طي ماه‌هاي گذشته ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك‌ها براي بازگرداندن اين واحدها به چرخه توليد مذاكرات متعددي انجام شده، با اين حال هنوز هم بسياري از اين واحدها با مشكلاتي مانند كمبود نقدينگي و بدهكاري دست به گريبان هستند.
سال ۱۳۹۳ بود که ولي‌الله سيف، رييس کل بانک مرکزي با صدور بخشنامه‌اي به شبکه بانکي اعلام کرد که با ارائه جزئيات سرمايه‌گذاري خود در بخش‌هاي مختلف، طي سه سال آينده، هر سال تا يک سوم از دارايي‌هاي مازاد را به فروش رسانده و با جذب نقدينگي از اين محل در راستاي تسهيلات‌دهي بيشتر براي رونق توليد با توجه به شرايط رکودي که بر اقتصاد حاکم است، حرکت کند. اين بخشنامه پس از شدت گرفتن انتقادات نسبت به ورود بيش از حد بانک‌ها و موسسات اعتباري سرمايه‌گذاري در املاک، ساختمان يا کارخانه‌ها و نيز توسعه شرکت‌داري صادر شد و به موجب قفل شدن بخش ديگري از منابع بانک‌ها و کاهش قدرت تسهيلات‌دهي آنها بود؛ بنابراين با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري و همچنين رييس‌جمهور شبکه بانکي ملزم به خروج از مسير غيرمنطقي بنگاه‌داري شد تا با واگذاري، رونق توليد در دستور کار قرار گيرد.
اواسط مهرماه سال ۱۳۹۳ بود که اين بخشنامه صادر و بر فروش دارايي‌هاي مازاد بانک‌ها تاکيد شد اما از آن زمان تاکنون گزارش دقيقي از ميزان واگذاري املاک مازاد بانک‌ها براساس بخشنامه مذکور اعلام نشده و بنابر مواضع و اظهاراتي که طي اين مدت از سوي مقامات بانکي عنوان شده، حکايت از اين دارد که بازار سرمايه‌امکان لازم را براي واگذاري اموال مازاد بانک‌ها فراهم نکرده؛ به‌طوري که بعضا ورود دو تا سه بانک در يک روز براي واگذاري سهام شرکت‌ها در بورس موجب اختلال در بازار و حتي اعتراض مسئولان مربوطه به بانک مرکزي شده است. در همين ارتباط وحيد سليماني، معاون سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران در گفتگو با ايسنا درباره آخرين وضعيت بنگاه‌هاي توليدي تحت تملک بانک‌ها مي‌گويد كه در حال حاضر ۱۵۰۰ بنگاه توليدي تحت تملک بانک‌ها هستند كه از اين تعداد ۱۱۰۰ واحد صنعتي درون شهرک‌هاي صنعتي قرار دارند و مابقي آنها در ساير نقاط کشور توزيع شدند.
مذاكره براي بازگشت واحدهاي تملك شده به توليد
سليماني با اشاره به اينکه در اين خصوص گزارشي آماده و به وزير صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، اظهار کرد: گزارشي در اين راستا تهيه شده تا تعيين تکليف اين واحدهاي صنعتي در دستور کار قرار گيرد. وي به آخرين وضعيت اين ۱۵۰۰ واحد صنعتي اشاره کرد و افزود: ۸۳ واحد از بنگاه‌هاي مذکور از ابتداي سال به شرايط قبلي بازگشتند تا توليد و رونق آنها مجددا آغاز شود. درخصوص ۲۳۷ واحد ديگر در جلسات ستاد تسهيل استاني بحث و بررسي‌هايي انجام شده و تصميماتي نيز در اين خصوص اتخاذ کردند اما هنوز به مرحله اجرا نرسيده است. معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران ادامه داد: اين جلسات با حضور مجريان قبلي، بانک‌ها و مسئولان ذيربط در ستادهاي تسهيل استاني مدنظر قرار گرفته و علاوه بر واحدهايي که در بالا اشاره شده در مورد ساير واحدهاي باقيمانده هنوز تصميم خاصي اتخاذ نشده و به دنبال اين هستيم با مسئولان مربوطه پس از برگزاري جلسات تصميم‌گيري کنيم.
به گفته سليماني، در مورد برخي واحدهاي صنعتي امکان ادامه کار با مجريان قبلي وجود ندارد و بايد در مزايده، تکليف آنها تعيين شود که اين مساله نيز داراي تشريفات خاص بوده و زمان‌بر است. وي با تاکيد بر اينکه بانک‌ها تا جايي که‌امکان دارد بايد از بنگاه‌داري پرهيز کنند و بنگاه‌هاي مربوطه را به صورت مديريتي به صنعتگران واگذار کنند، گفت: آنچه تاکيد مي‌شود اين است که بانک‌ها تا جايي که ممکن است از تحت تملک قرار دادن بنگاه‌هاي توليدي و واحدهاي صنعتي پرهيز کنند تا بتوانيم مجددا در راستاي رونق توليد گام برداريم. معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با بيان اينکه در جلساتي که با مسئولان بانک‌ها و مجريان قبلي اين واحدهاي صنعتي برگزار شده، تصميم بر اين شد تا در صورت امکان، واگذاري به مجريان قبلي در دستور کار قرار گيرد، اظهار کرد: علاوه بر اين اجماع بر اين بود که اگر امکان واگذاري مجريان قبلي وجود ندارد و واحدهاي توليدي با روال قبلي نمي‌توانند موفق عمل کنند واگذاري به مجريان جديد در دستور کار قرار گيرد.
70 درصد واحدهاي تملك شده تعطيلند
در همين حال عضو هيئت مديره سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران مي‌گويد كه با تدبير مسوولان استان‌ها نبايد ديگر شاهد در تملک قرار گرفتن و جانشيني واحدهاي صنعتي توسط بانک‌ها باشيم. کمال‌الدين پيرموذن معتقد است: در راستاي اجراي دستورالعمل ستاد قرارگاه اقتصاد مقاومتي کشور مقرر گرديد با همکاري دستگاه‌ها و مديران بانک‌ها واحدهاي صنعتي که تحت تملک و جانشيني بانک‌ها درآمده است را مجددا به مديران خود واحدها برگردانده تا مجددا فعال شوند. وي گفت: نزديک به 70 درصد از واحدهاي تحت تملك بانك‌ها غيرفعال هستند. مشاور مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي خاطرنشان كرد: ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي فرصت و ظرفيتي است که بعنوان پلي براي تسريع بخشي در ايجاد اشتغال و افزايش توليد عمل کند و بتواند با تلاش‌هاي خود صنايع کوچک و متوسط مورد نظر مقام معظم رهبري بيش از پيش مورد توجه مسوولان قرار گيرند. پيرموذن گفت: شاه‌کليد برنامه‌ها و اقدامات دولت و سازمان صنلايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران در رفع مشکلات و خارج کردن واحدهاي صنعتي از رکود همان اقتصاد مقاومتي است.

مذاکرت ايران و غول گازآرژانتينی آغاز شد؛
براي نخستين بار در صنعت نفت، شرکت ملي نفت ايران و يک شرکت معتبر آرژانتيني براي توسعه ميادين نفت و گاز قرارداد همکاري امضا مي‌کنند.
در طول بيش از يکصد سال گذشته که در ايران نفت کشف شده تاکنون مهمترين همکاري ايران با يک شرکت منطقه‌امريکاي جنوبي مربوط به «پتروبراس» بوده به طوري‌که اين شرکت برزيلي حدود يک دهه قبل در بلوک اکتشافي تفتان در خليج فارس با شرکت ملي نفت ايران همکاري مي‌کرد. بر اين اساس براي نخستين بار در صنعت نفت، شرکت ملي نفت ايران و يک شرکت معتبر آرژانتيني به نام پلاس پترول گفتگوهايي را به منظور نهايي کردن قرارداد توسعه يکي از ميادين نفت کشور آغاز کرده‌اند.
پيش‌بيني مي‌شود در صورت توافق نهايي بين دو طرف، به زودي اولين قرارداد همکاري به صورت مستقل و يا در قالب کنسرسيومي‌بين‌المللي متشکل از چند شرکت اروپايي با اين شرکت آرژانتيني امضا شود. بيژن عالي‌پور مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب در گفتگو با مهر با تاييد مذاکرات انجام گرفته با شرکت آرژانتيني براي مشارکت در طرح توسعه و يا افزايش ضريب بازيافت در ميادين نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب، گفت: در صورت توافق، در چارچوب مدل جديد قراردادي با اين شرکت آرژانتيني قرارداد همکاري امضا مي‌شود. علاوه بر اين شرکت ملي نفت ايران هفته گذشته با انتشار اطلاعيه‌اي در حالي ليست ۲۹ شرکت تاييد صلاحيت شده براي همکاري با بخش بالادستي صنعت نفت کشور را منتشر کرد که در اين ليست نام شرکت «پلاس پترول» آرژانتين هم به چشم مي‌خورد.
«باتيستا ورمال» مدير توسعه کسب و کار شرکت پلاس پترول آرژانتين هم پيشتر با اشاره به‌امادگي براي سرمايه گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران در دوران پسابرجام، گفته بود: چشم انداز سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران در بلندمدت اقتصادي است.
شرکت «پلاس پترول» بزرگترين توليدکننده گاز و محصولات گازي در آرژانتين بوده که اين شرکت علاوه بر آرژانتين در ساير کشورهاي منطقه‌امريکاي جنوبي در قالب کنسرسيوم‌هاي بين‌المللي همچون پرو هم از سابقه مشارکت و سرمايه‌گذاري برخوردار است.
پيش بيني مي‌شود اولين مشارکت آرژانتيني‌ها در يکي از ميادين نفتي حوزه مناطق نفت‌خيز جنوب به عنوان قطب و توليد نفت ايران رقم بخورد.
از اين رو شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب قصد دارد اساس چارچوب قراردادي چهار ميدان پارسي، کرنج، رگ سفيد و شادگان را مشتمل بر ٩ مخزن، توسعه دهد. اين ٩ مخزن شامل سه مخزن آسماري، پابده و خامي‌در ميدان کرنج، سه مخزن آسماري، بنگستان و خامي‌در ميدان رگ سفيد، مخزن آسماري در ميدان پارسي و ٢ مخزن آسماري و بنگستان در ميدان شادگان است.
هفته گذشته بود که با صدور اطلاعيه‌اي، شرکت ملي نفت ايران اعلام کرد در نظر دارد براي تعدادي از پروژه‌هاي اکتشاف و توليد نفت و گاز ايران، طي چند دوره مناقصه برگزار کند از اين رو از شرکت‌هاي اکتشاف و توليد (E&P) خارجي معتبر و واجد شرايط دعوت به عمل آورد تا در فرآيند ارزيابي صلاحيت شرکت کنند.
اسناد ارزيابي صلاحيت و اطلاعات مرتبط مانند شيوه‌ها، معيار و رويه‌هاي ارزيابي نيز از روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ (۱۷ اکتبر ۲۰۱۶) در تارنماي رسمي‌شرکت ملي نفت ايران www.nioc.ir قرار گرفت بر اين است متقاضيان مي‌بايست يک نسخه از مدارک مورد نياز و اطلاعات مرتبط با آن را به همراه فايل‌هاي الکترونيکي تا ۱۴ آذرماه ۱۳۹۵( ۴ دسامبر ۲۰۱۶) ارسال مي‌کردند. شرکت‌هاي اکتشاف و توليد خارجي در ادامه اعلام حضور خود در مناقصات بالادستي، مدارک خود را به سامانه اي که از سوي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت ايران طراحي و بر روي وبسايت رسمي‌اين شرکت بارگذاري شده بود، ارسال کردند. در ضمن شرکت‌هاي خارجي در طول اين مدت سوال‌هاي خود را از طريق آدرس پست الکترونيکي مطرح و شرکت ملي نفت ايران در اسرع وقت پاسخگو بود. بر اساس اين گزارش، دبيرخانه مناقصات قراردادهاي بالادستي نفت و گاز پس از دريافت اطلاعات شرکت‌هاي خارجي متقاضي و ارزيابي مدارک و مستندات، اسامي‌۲۹ شرکت تعيين صلاحيت شده خارجي را اعلام کرد. در ميان شرکت‌هاي تعيين صلاحيت شده خارجي، تام شرکت‌هاي معتبري از کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، نروژ، مالزي، روسيه، اتريش، تايلند، ژاپن، لهستان، هلند، انگليس، اسپانيا، چين و و همچنين پلاس پترول آرژانتين ... به چشم مي‌خورد.

جلسه اضطراری فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به اتفاقات اخیر
در شرایطی که روز گذشته خبر استعفای «کارلوس کی‌روش» و بعد رد آن رسانه‌ای شد، عضو هیات رییسه فدراسیون اساسا چینن استعفایی را تکذیب کرد!
هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای بررسی حاشیه‌های اخیر به وجود آمده در تیم ملی و استعفای کارلوس کی‌روش امروز تشکیل جلسه می‌دهد. هدایت‌الله ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شایعه اخیر مبنی بر استعفای کارلوس کی‌روش در امارات و بازنگشتن این مربی به ایران پس از اتمام اردوی تیم ملی اظهار کرد: به نظرم در شرایط فعلی آرامش، مهم‌ترین نیاز تیم ملی است و باید آن را حکمفرما کنیم. اختلاف نظرهای اخیر نباید منجر به حاشیه شود. فردا هیات رییسه فدراسیون فوتبال به منظور بررسی این اتفاقات و تشکیل جلسه می‌دهد. در شرایطی که تیم‌های رقیب ما برای ادامه مسابقه‌های جام جهانی در حال برنامه‌ریزی هستند، ما هم نیاز داریم که با آرامش بیشتری کار را پیش ببریم و با فراغ بال برنامه‌هایمان را مرور کنیم. او در پاسخ به این سوال که آیا کی‌روش استعفا داده است، تاکید کرد: من این موضوع را از طریق رسانه‌ها شنیدم اما در جلسه یکشنبه درباره آن صحبت خواهیم کرد. نباید با این اتفاقات، کی‌روش از تیم ملی جدا شود. او بخش مهم و جدایی‌ناپذیری از تاریخ فوتبال ایران است که توانسته نتایج خوبی را در سال‌های اخیر کسب کند. در حال حاضر ایران تیم نخست آسیاست و نتایجی را درخور نام ایران را کسب کرده است که ان‌شاءالله با حل و فصل شدن این اتفاقات برای دومین دوره متوالی به جام جهانی صعود می‌کنیم. عضو هیات رییسه فدراسیون در واکنش به اینکه آیا اعضای هیات رییسه مخالف جدایی کی‌روش هستند، گفت: به هر حال فردا این موضوع را بررسی می‌کنیم. اعضا نظرات خودشان را بیان می‌کنند اما به نظر من فوتبال ایران با کی‌روش موفق بوده و در آینده نزدیک توفیقات بیشتری خواهد داشت. پس از حضور او تیم ما جوان شده و باید حمایت‌ها از او و تیمش را ادامه دهیم که در این راه آرامش، مهم‌ترین نیاز تیم اوست. ممبینی در واکنش به اظهارات امیر عابدینی مبنی بر اینکه کی‌روش استعفای خود را به صورت کتبی ارائه کرده است، گفت: به هر حال بحث‌هایی در این باره شده و من هم آن را شنیده‌ام. آن را پیگیری می‌کنیم. در این مقطع جدایی کی‌روش بزرگ‌ترین ضربه را به تیم ما می‌زند و دلیلی برای جدایی او وجود ندارد. عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال ادامه داد: ان‌شاءالله فضا طوری شود که بتوانیم این همکاری را ادامه دهیم و از بروز حاشیه‌ها جلوگیری کنیم. فدراسیون فوتبال این توانایی را دارد که حاشیه‌ها را جمع کند. در این موقعیت حساس، کی‌روش باید به کارش با تیم ملی ادامه دهد.
سازمان اطلاعات آمریکا: رئیس‌جمهور روسیه به‌طور مستقيم به انتخاب ترامپ کمک کرده است
گروه بين الملل - درحاليکه زمان کمي‌تا رياست جمهوري دونالد ترامپ باقي مانده، انتشار گزارشي درباره دخالت روسيه در نتايج انتخابات جنجالي شد با اين حال اين گزارش تاثيري در نتيجه انتخابات و ورود جمهوريخواهان به کاخ سفيد نخواهد داشت.
در عين حال نگراني درباره ادامه تاثير ولاديمير پوتين در دولت آينده‌امريکا در ميان سازمان‌هاي امنيتي و سياستمداران شدت گرفته است. آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا با انتشار گزارشي گفتند، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه شخصا دستور داده بود يک کمپين مخفي چند جانبه به منظور اعمال نفوذ بر انتخابات رياست جمهوري آمريکا به نفع دونالد ترامپ عمل کند. پس از انتشار گزارش محرمانه جامعه اطلاعاتي آمريکا درخصوص مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، باراک اوباما تاکيد کرد، روس‌ها قصد مداخله داشتند و اين کار را انجام دادند.
دخالت کرملين در انتخابات
به گزارش آسوشيتدپرس، اين گزارش اطلاعاتي يک نسخه طبقه بندي نشده از يک گزارش دقيق‌تر و طبقه بنده شده است که قبلا به دونالد ترامپ، کاخ سفيد و رهبران کنگره تحويل داده شد. در آن از ذکر شواهد و مدارک دولت آمريکا در خصوص ادعاهايش خودداري شده است.سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا نتيجه گرفته‌اند که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، براي ضربه زدن به هيلاري کلينتون و کمک به پيروزي دونالد ترامپ، دستور يک عمليات چند جانبه عليه انتخابات آمريکا را صادر کرده بود.اين گزارش توسط سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و پليس فدرال (اف.بي.‌آي) و همچنين سازمان امنيت ملي آمريکا تهيه شده است.
به گفته تدوين کنندگان اين گزارش، دولت روسيه‌ايميل‌هاي هک شده را در اختيار ويکي‌ليکس قرار داده است و روسيه به تلاش‌هايش براي تاثير گذاري بر رخدادهاي آتي در آمريکا و
در سطح جهان به ويژه هم‌پيمان‌هاي آمريکا ادامه خواهد داد.
سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا پيش بيني کرده‌اند که روسيه احتمالا در آينده براي اثر گذاشتن بر نتيجه انتخابات کشورهاي ديگر از جمله متحدان آمريکا دست به اقدامات مشابه بزند. جيمز کلاپر، مدير اطلاعات ملي آمريکا، گزارش مذکور را در اختيار دونالد ترامپ گذاشت. ترامپ وعده داد، در ظرف ۹۰ روز پس از ورود به کاخ سفيد يک هيئت ويژه را مامور بررسي راه‌هاي مقابله با حملات سايبري به کشورش کند. او گفت براي خنثي کردن چنين حملاتي تدابير جدي اتخاذ خواهد کرد.
هشدار صندوق بين المللي پول از تاثير ترامپ بر اقتصاد
نگراني جهاني از رياست جمهوري ترامپ به سطحي رسيده که صندوق بين المللي پول طي گزارشي اعلام کرد نتيجه انتخابات آمريکا به معناي تغييري قابل توجه در سياست‌هاي کلان آمريکا خواهد بود که تاثيرات مهمي‌در آينده بر روي قيمت‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي در داخل و خارج از آمريکا خواهد داشت.
جمهوري خواهان کنگره مدتها طرفدار کاهش ماليات‌هاي گرفته شده از افراد و شرکت‌ها بوده‌اند. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري
 منتخب نيز از سيستمي‌حمايت مي‌کند که نه تنها ماليات‌ها را تا حد قابل توجهي کاهش مي‌دهد، بلکه در برخي بخش‌ها به ويژه در بخش‌هاي دفاعي و زيرساختي هزينه‌هاي دولت فدرال را افزايش هم مي‌دهد.
 نتيجه انتخابات آمريکا به معناي تغييري قابل توجه در سياست‌هاي کلان آمريکا خواهد بود که تاثيرات مهمي‌در آينده بر روي قيمت‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي در داخل و خارج از آمريکا خواهد داشت. اين تاثيرات به ويژه در بازارهاي نوظهور احساس خواهد شد که با تضعيف ارزش پول‌هاي ملي شان از قدرت رقابت بيشتري
 برخوردار خواهند شد و اين عامل مثبت در برابر آسيب پذيري‌هاي اين اقتصادها، تا حدي موازنه برقرار خواهد کرد.


با رفع موانع بازگشايي در اين هفته صورت مي‌گيرد:
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي قريب‌الوقوع نماد شرکتهاي مهم بورسي طي هفته‌هاي آينده خبر داده بود، حال مديرعامل بانک ملت از ارسال صورتهاي مالي اين بانک به بورس خبر داده است.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار،‌هادي اخلاقي فيض آثار از ارسال صورتهاي مالي بانک ملت بر اساس آخرين توافق صورت‌گرفته با بانک مرکزي به سازمان بورس خبر داد و گفت: ساير بانکهاي موضوع اصل ۴۴ نيز وضعيت مشابه بانک ملت را دارند و تعديل‌هاي جديد آنها نيز در حال اعمال در صورت‌هاي مالي است بنابراين مانع ديگري براي بازگشايي نماد بانکي‌ها وجود ندارد و با شرايط جديد بانک‌هاي اصل ۴۴ي مي‌توانند در اين هفته با مجوز سازمان بورس باز شوند.
مديرعامل بانک ملت، از انجام تعديل‌هاي جديد در صورت‌هاي مالي بانک ملت و ساير بانک‌ها خبر داد و افزود: در بدو ماجرا قرار بود بانک‌ها صورت‌هاي مالي خود را در سال جاري با رعايت IFRS اعمال کنند که بر اين اساس بانک مرکزي براي ما و بسيار از بانک‌ها کسري ذخايري اعلام کرد که اين کسري ذخاير شامل چند قلم بود که بعضي از اين اقلام همراه با ابهام بود.
وي ادامه داد: رفع اين ابهامات يک زمان مناسبي را در اختيار دولت و بانک مرکزي قرار داد تا اين مسأله با ارائه مستندات و اقداماتي که بايد توسط مبادي ذي ربط ارائه مي‌شد، رفع شود.
به گفته اخلاقي فيض آثار، در نهايت کسري ۳ هزار ميليارد توماني ذخاير بانک ملت مورد بازنگري قرار گرفت و تعديل شد.
وي تصريح کرد: پس از تغيير صورت گرفته در کسري ذخاير و تعديل‌ها، بانک مرکزي درخواست کرد تمام موارد مطرح شده في مابين طرفين در صورت‌هاي مالي اعمال شود بنابراين با توجه به تغيير در کسري ذخاير و تعديل‌ها، اجازه داده شد که برخي تعديل‌ها اعمال نشود.
وي با بيان اينکه هم اکنون صورت‌هاي مالي جديد در حال تهيه است و تا پايان امروز آماده و به سازمان بورس اعلام مي‌شود، خاطر نشان کرد: با اعمال‌هاي جديد صورت گرفته در صورت‌هاي مالي وضعيت با آنچه از بدو امر که به انجام آن اصرار مي‌شد، تغيير کرده است و طي چند روز آينده صورت‌هاي مالي جديد در سامانه کدال منتشر مي‌شود.
اين مقام مسئول بانکي درباره روند و چگونگي توافق با بانک مرکزي تصريح کرد: بانک مرکزي از بانک ملت خواسته بود که ۳ هزار ميليارد تومان کسري ذخاير را در صورت‌هاي مالي خود اعمال کند اما از آنجايي که در برخي اقلام بر اساس مستندات و مدارک بانک، ضرورت به توجه و بازبيني در اين خصوص وجود داشت، طي ارسال مدارک تغيير در رقم ذخاير و تعديل‌هايي که پيش از اين به بانک تکليف شده بود مورد پذيرش قرار گرفت و بر همين اساس اجازه کاهش در رقم کسري ذخاير و تعديل‌ها داده شد.
وي تصريح کرد: همه اين تغييرات هم اکنون انجام شده و امروز در اختيار سازمان بورس قرار مي‌گيرد و اميدواريم تا دوشنبه نيز تأييديه سازمان حسابرسي براي EPS گرفته شود. بر اين اساس بعيد مي‌دانيم مشکلي براي بازگشايي نماد وجود داشته باشد.
 بازگشايي نمادهاي مهم بورس تا دو هفته آينده
روز گذشته رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي نمادهاي مهم بازار سرمايه طي دو هفته آينده خبر داده و گفته بود: دليل اصلي بسته بودن نمادها، تاخير در ارسال گزارش صورتهاي مالي بوده است.
شاپور محمدي در جمع سهامداران بازار سرمايه به مشکلات بورس از جمله بسته بودن برخي نمادها اشاره و ابراز اميدواري کرد
تعداد نمادهاي بسته در روزهاي پيش رو به حداقل ممکن برسد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي نمادهاي مهم بورسي ظرف يکي دو هفته آينده خبر داد و افزود: يکي از دلايل بسته شدن نمادها تاخير در ارسال گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس است.
 در برخي از کشورها مانند انگليس گزارش‌هاي مالي ۶ ماهه و يک ساله و در برخي از کشورها از جمله ايران اين گزارش‌ها به صورت سه ماهه منتشر مي‌شود و اين زمان کوتاه، به تاخير انتشار گزارش‌هاي مالي شرکت‌ها منجر مي‌شود. وي تصريح کرد: همچنين در برخي موارد گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس ارائه مي‌شود اما اين گزارش‌ها در مرحله حسابرسي به دقت بيشتري نياز دارد و لذا زمان بر است؛ بر اين اساس، دستورالعمل بازگشايي نمادها با محدوديت‌هايي روبرو است و بازنگري و تدوين مجدد آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.
*تجمع سهامداران بورسي در اعتراض به نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي بورسي
تجمع اعتراض آميز سهامداران در مورد عملکرد مديران بورس در خصوص نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي معاملاتي موجب بسته شدن درهاي تالار شيشه‌اي به روي معامله گران شد. به نقل از تسنيم؛ نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي معاملاتي در بورس اوراق بهادار از ديرباز مورد نقد و اعتراض سهامدارن بوده که مشکلاتي از جمله حبس نقدينگي معامله گران
 و کاهش جريان نقدينگي در بازارا سهام را به دنبال داشته است.
بر اين اساس؛ اين مشکل از تيرماه‌امسال تاکنون و در پي توقف طولاني مدت نماد معاملاتي گروه بانکي در بورس بيشتر نمايان شده است و حل نشدن اين مشکلات سرانجام موجب شد تا ظهر امروز، اعتراض تعدادي از سرمايه گذاران بورسي به عملکرد متوليان بازار سهام در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران بالا گرفته و منجر به تجمع اعتراض آميز مقابل تالا حافظ شود.
از اين روز در دقايق پاياني معاملات درهاي تالار شيشه‌اي بر روي سرمايه گذاران بسته شد تا شايد صداي اعتراض آنها به بي‌تفاوتي مديران بازار سرمايه کمتر شنيده شود.
دفاع مدیرکل امور اسناد و قوه قضائیه از تغییر در قوانین ازدواج کودکان:
گروه اجتماعي: ازدواج كودكان پديده‌اي است كه اين روزها بحث‌هاي زيادي پيرامون آن مطرح مي‌شود. آمارها حكايت از افزايش اين پديده در سال‌هاي اخير دارد، چند هفته پيش بود كه زهرا کهرام، دبير سمينار ازدواج کودکان اعلام كرد كه ۱۷‌ درصد از ازدواج‌هاي کشور مربوط به ازدواج دختران زير ۱۸‌سال بوده و در ‌سال ۹۴ بيش از ۵‌ درصد ازدواج‌ها در سنين کمتر از ۱۵سالگي ثبت شده است. اين آمار تنها مربوط به ازدواج‌هاي ثبت‌شده در دوران کودکي است.
در اين ميان هرچند با پيشرفت تكنولوژي و تغيير نگاه والدين به اين موضوع بايد انتظار كاهش ازدواج كودكان را داشته باشيم اما آمارها نشان از واقعيت ديگري دارند و خبر از افزايش ازدواج كودكان در سال‌هاي اخير دارند.
کافي بودن وجود اذن پدر براي ازدواج کودکان و شرعي بودن ازدواج دختران بالاي ٩‌سال دست قانون‌گذار را براي سروسامان دادن به مشکلات ايجادشده بسته بود تا اينکه طي ماه‌هاي گذشته نمايندگان زن مجلس دهم با اتکا بر فقه پويا توانستند نخستين اقدام مهم، براي ارايه طرحي کار‌آمد در مجلس را کليد بزنند.
زنان پارلمان به‌دنبال حل مشكل ازدواج كودكان
در همين حال پروانه سلحشوري با تأکيد بر پيگيري جدي اصلاح در قوانين سن ازدواج دختران با اشاره به اينكه کميته‌اي در فراکسيون زنان مجلس به دنبال اصلاح سن ازدواج دختران است.
همچنين به دنبال رايزني‌هاي نمايندگان با مراجع عظام، فاطمه ذوالقدر از آيت‌الله العظمي‌مکارم شيرازي درخصوص ازدواج دختران زير ١٣‌سال که با اذن ولي و مجوز دادگاه انجام مي‌شود، اذعان كرد: ممکن است در گذشته‌ها نيز جايز بوده باشد، اما الان به دليل مفاسدي که دارد جايز نيست و تا دختر به بلوغ عقلي نرسد اجازه ازدواج ندارد.
 از طرف ديگر طيبه سياووشي شاه‌عنايتي عضو فراكسيون زنان مجلس مي‌گويد: با توجه به مشكلات زيادي كه ازدواج كودكان به همراه داشته قرار است سن بلوغ عقلي مبناي ازدواج افراد قرار گيرد، البته موضوع اذن پدر كه در قانون حمايت از خانواده لازم و ضروري دانسته شد همچنان پابرجاست و نمي‌توان اين شرط را ناديده گرفت.
چراغ سبز قوه قضائيه براي حل موضوع
در همين حال روز گذشته يكي از مسئولان قوه قضائيه نيز در آخرين صحبت‌هاي خود مسائلي را مطرح كرده كه به نوعي مي‌توان آن را چراغ سبز قوه قضائيه براي حل موضوع ازدواج كودكان دانست.
 مديرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضاييه مي‌گويد: بايد ضمانت اجرا به قدري محکم باشد که کسي خارج از فرآيند قانوني ازدواج نکند و با اين مشکل که فرد ۷۰ ساله با فرد ۱۵ ساله ازدواج مي‌کند؛ مواجه نشويم يا فردي که اختلال پدوفليا دارد با يک کودک ازدواج نکند.
علي کاظمي‌در گفتگو با ايلنا درباره ضرورت تغيير قانون سن ازدواج در ايران گفت: متعهد به رعايت موازين شرعي در قانونگذاري هستيم و براساس قانون اساسي بايد قوانين و مقررات ما براساس موازين اسلامي‌باشد. ضروري است بررسي شود که در چارچوب اسلامي‌چقدر در اين حوزه دستمان باز است، لذا بررسي‌هاي فقهي نياز است.
کاظمي‌با تاکيد بر عدم توازن مقررات کشور در اين زمينه‌، عنوان کرد: در قانون خانواده حضور کودک زير ۱۵ سال در دادگاه خانواده ممنوع شده، اما در جاي ديگر يک کودک ۱۰ ساله مي‌تواند ازدواج کند که اين دو ماده با يکديگر در تعارض هستند.
اين حقوقدان اضافه کرد: براساس مقررات استخدامي‌کودک زير ۱۵ سال نمي‌تواند؛ در جايي استخدام شود، حالا چگونه يک پسر ۱۵ ساله مي‌تواند درآمد داشته و هزينه خانواده را بپردازد. وي اضافه کرد: براي تعيين سن ازدواج مي‌توان چند شاخص در نظر گرفت از جمله آنکه ازدواج در سني صورت پذيرد که کودک به رشد عقلي، روحي و رواني لازم رسيده و توان کارکردن در جامعه را داشته
باشد.
 اين قاضي دادگستري با اشاره به اينکه ماده ۱۰۴۱ قانون مدني هيچ حداقل سني را براي ازدواج مشخص نکرده، تصريح کرد: براساس اين ماده قانوني زير سن ۱۳ سال با رعايت سه شرط مصلحت کودک، موافقت دادگاه و موافقت والدين مي‌تواند در هر سني ازدواج کند. كاظمي‌گفت: سن بلوغ جنسي به تنهايي براي ازدواج کافي نيست.

در آخرين روزهاي بهار امسال برخي رسانه‌ها اعلام کردند «ارج رسما تعطيل شد»؛ در آن زمان مدير شرکت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي که 46.9 درصد از سهام اين کارخانه به آن تعلق دارد اين خبر را تکذيب نمود و تاکيد کرد برنامه واگذاري آن به بخش خصوصي در حال انجام است.
مدت زمان كوتاهي پس از ارج، نام چند مجموعه توليدي لوازم خانگي و صوتي تصويري از جمله آزمايش و پارس الکتريک نيز مطرح شد كه توليد آنها متوقف شده است.
در همين حال مسئولان وزارت صنعت طي ماه‌هاي گذشته از برنامه‌ريزي براي حضور برندهاي مطرح جهان فعال در صنعت لوازم خانگي در كشور خبر دادند. حالا به نظر مي‌رسد كه يكي از گزينه‌هاي حضور و آغاز فعاليت شركت‌هاي خارجي در صنعت لوازم خانگي ايران، سرمايه‌گذاري مشترك در واحدهاي مطرحي مانند ارج و آزمايش
 است.
در همين حال مديرکل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت از مذاکره با شرکت‌هاي توليدکننده لوازم خانگي «جنرال الکتريک» و «ويرپول» آمريکا و «آريستون» ايتاليا براي احياي کارخانه‌هاي متوقف شده لوازم خانگي مانند ارج و آزمايش خبر داد.
عباس‌هاشمي‌در گفتگو با ايرنا افزود: تعدادي از کارخانه‌هاي قديمي‌لوازم خانگي کشور در دهه‌هاي گذشته نوسازي و بازسازي نشده و ‌تکنولوژي آنها در همان سطحي که در روز اول ايجاد شده بود، مانده است. وي ادامه داد: طبيعي است که چنين کارخانه‌هايي نه تنها به سمت پويايي نمي‌رود، بلکه مسير ميرايي را طي خواهد کرد.‌
هاشمي‌گفت: در اين ارتباط وزارت صنعت ورود پيدا کرده و به دنبال اين است که کارخانه ارج و کارخانه‌هاي مشابه را به بخش خصوصي صالح واگذار کند تا آنها بتوانند با مشارکت برندهاي معتبر خارجي، شرکت‌هاي مشترک ايجاد
کنند.
مديرکل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت گفت: با شرايط بانکي موجود در کشور، چنين رقم‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري را هيچ‌کس در بخش خصوصي پرداخت نمي‌کند. راهکار اين است که اين کارخانه‌ها را به افرادي که ضمانتنامه خارجي دارند، واگذار کنيم و اين افراد با شرکت‌هاي خارجي به صورت شرکت مشترک (جوينت ونچر) اين کارخانه‌ها را احيا کنند.‌
هاشمي‌با تاکيد بر اينکه کارخانه‌هاي لوازم خانگي بايد هر سال حداقل دو مدل جديد از محصولات خود را به بازار معرفي کنند، گفت: با توجه به اينکه بخش عمده سرمايه‌گذاري براي محصولات جديد مربوط به قالب‌ها مي‌شود، در همکاري‌هاي جديد تاکيد داريم شرکت‌هاي خارجي سخت‌افزارهاي لازم را از جمله قالب‌ها تامين کنند. مديرکل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه در اين همکاري‌هاي مشترک، برندهايي مانند ارج کنار گذاشته نمي‌شوند،‌ گفت: با حضور شرکت‌هاي خارجي، توليدات در قالب برندهاي مشترک عرضه خواهد شد.