پيش‌بيني سود هر سهم «بهپاک» در سال 96
شرکت صنعتي بهپاک نخستين پيش بيني درآمد هر سهم 12 ماهه سال مالي منتهي به 30 آذر 96 را مبلغ 451 ريال اعلام کرد؛ که نسبت به EPS سال جاري معادل 4 درصد کاهش را نشان مي‌دهد. شرکت صنعتي بهپاک نخستين پيش بيني سود هر سهم سال مالي 96 را مبلغ 451 ريال اعلام کرده است. پيش بيني درآمد شرکت صنعتي بهپاک در سال مالي 96 در مقايسه با سال مالي جاري شامل کاهش 15 درصدي سود ناخالص، کاهش 19 درصدي سود عملياتي و کاهش 4 درصدي سود خالص است.
"بهپاک" سود خالص در سال مالي منتهي به 30 آذر 96، را مبلغ 144 ميليارد و 474 ميليون برآورد کرده است.

«خزاميا» از پيش‌بيني‌هايش جا ماند
شرکت زامياد در دوره شش ماهه نخست امسال با کنار گذاشتن مبلغ 105 ريال زيان به ازاي هر سهم، پيش بيني‌هايش را محقق نکرد. شرکت زامياد پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 اسفند ماه 95 را با سرمايه پنج هزار و 529 ميليارد و 892 ميليون ريال به صورت حسابرسي شده اعلام کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، شرکت زامياد سود هر سهم در دوره منتهي به 30 اسفند ماه سال جاري را مبلغ يک ريال برآورد و اعلام کرد که طي دوره 6 ماهه اين سال مالي با تحقق 105 ريال زيان به ازاي هر سهم، از پيش بيني‌هايش جا مانده است.

 انجام اولين عرضه اوليه به روش بوک بيلدينگ
در اين روش مشکلات عرضه اوليه به روش حراج برطرف خواهد شد و تفکيکي بين معامله گران آنلاين و کارگزاران وجود ندارد بلکه بر اساس سقف قيمت خريد در دامنه معاملات ثبت مي‌شود. روز يکشنبه براي اولين بار عرضه اوليه سهام به روش بوک بيلدينگ يا ثبت سفارش انجام مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، معاون فني شرکت فرابورس امروز ضمن اعلام اين خبر گفت: فرآيند بوک بيلدينگ به اين شکل اجرا مي‌شود که در عرضه اوليه سهام يک مدير عرضه که يک نهاد مالي است تعيين مي‌شود و نزد سازمان بورس به ثبت مي‌رسد. عرضه از طريق مدير عرضه خواهد بود.




با رفع موانع بازگشايي در اين هفته صورت مي‌گيرد:
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي قريب‌الوقوع نماد شرکتهاي مهم بورسي طي هفته‌هاي آينده خبر داده بود، حال مديرعامل بانک ملت از ارسال صورتهاي مالي اين بانک به بورس خبر داده است.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار،‌هادي اخلاقي فيض آثار از ارسال صورتهاي مالي بانک ملت بر اساس آخرين توافق صورت‌گرفته با بانک مرکزي به سازمان بورس خبر داد و گفت: ساير بانکهاي موضوع اصل ۴۴ نيز وضعيت مشابه بانک ملت را دارند و تعديل‌هاي جديد آنها نيز در حال اعمال در صورت‌هاي مالي است بنابراين مانع ديگري براي بازگشايي نماد بانکي‌ها وجود ندارد و با شرايط جديد بانک‌هاي اصل ۴۴ي مي‌توانند در اين هفته با مجوز سازمان بورس باز شوند.
مديرعامل بانک ملت، از انجام تعديل‌هاي جديد در صورت‌هاي مالي بانک ملت و ساير بانک‌ها خبر داد و افزود: در بدو ماجرا قرار بود بانک‌ها صورت‌هاي مالي خود را در سال جاري با رعايت IFRS اعمال کنند که بر اين اساس بانک مرکزي براي ما و بسيار از بانک‌ها کسري ذخايري اعلام کرد که اين کسري ذخاير شامل چند قلم بود که بعضي از اين اقلام همراه با ابهام بود.
وي ادامه داد: رفع اين ابهامات يک زمان مناسبي را در اختيار دولت و بانک مرکزي قرار داد تا اين مسأله با ارائه مستندات و اقداماتي که بايد توسط مبادي ذي ربط ارائه مي‌شد، رفع شود.
به گفته اخلاقي فيض آثار، در نهايت کسري ۳ هزار ميليارد توماني ذخاير بانک ملت مورد بازنگري قرار گرفت و تعديل شد.
وي تصريح کرد: پس از تغيير صورت گرفته در کسري ذخاير و تعديل‌ها، بانک مرکزي درخواست کرد تمام موارد مطرح شده في مابين طرفين در صورت‌هاي مالي اعمال شود بنابراين با توجه به تغيير در کسري ذخاير و تعديل‌ها، اجازه داده شد که برخي تعديل‌ها اعمال نشود.
وي با بيان اينکه هم اکنون صورت‌هاي مالي جديد در حال تهيه است و تا پايان امروز آماده و به سازمان بورس اعلام مي‌شود، خاطر نشان کرد: با اعمال‌هاي جديد صورت گرفته در صورت‌هاي مالي وضعيت با آنچه از بدو امر که به انجام آن اصرار مي‌شد، تغيير کرده است و طي چند روز آينده صورت‌هاي مالي جديد در سامانه کدال منتشر مي‌شود.
اين مقام مسئول بانکي درباره روند و چگونگي توافق با بانک مرکزي تصريح کرد: بانک مرکزي از بانک ملت خواسته بود که ۳ هزار ميليارد تومان کسري ذخاير را در صورت‌هاي مالي خود اعمال کند اما از آنجايي که در برخي اقلام بر اساس مستندات و مدارک بانک، ضرورت به توجه و بازبيني در اين خصوص وجود داشت، طي ارسال مدارک تغيير در رقم ذخاير و تعديل‌هايي که پيش از اين به بانک تکليف شده بود مورد پذيرش قرار گرفت و بر همين اساس اجازه کاهش در رقم کسري ذخاير و تعديل‌ها داده شد.
وي تصريح کرد: همه اين تغييرات هم اکنون انجام شده و امروز در اختيار سازمان بورس قرار مي‌گيرد و اميدواريم تا دوشنبه نيز تأييديه سازمان حسابرسي براي EPS گرفته شود. بر اين اساس بعيد مي‌دانيم مشکلي براي بازگشايي نماد وجود داشته باشد.
 بازگشايي نمادهاي مهم بورس تا دو هفته آينده
روز گذشته رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي نمادهاي مهم بازار سرمايه طي دو هفته آينده خبر داده و گفته بود: دليل اصلي بسته بودن نمادها، تاخير در ارسال گزارش صورتهاي مالي بوده است.
شاپور محمدي در جمع سهامداران بازار سرمايه به مشکلات بورس از جمله بسته بودن برخي نمادها اشاره و ابراز اميدواري کرد
تعداد نمادهاي بسته در روزهاي پيش رو به حداقل ممکن برسد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشايي نمادهاي مهم بورسي ظرف يکي دو هفته آينده خبر داد و افزود: يکي از دلايل بسته شدن نمادها تاخير در ارسال گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس است.
 در برخي از کشورها مانند انگليس گزارش‌هاي مالي ۶ ماهه و يک ساله و در برخي از کشورها از جمله ايران اين گزارش‌ها به صورت سه ماهه منتشر مي‌شود و اين زمان کوتاه، به تاخير انتشار گزارش‌هاي مالي شرکت‌ها منجر مي‌شود. وي تصريح کرد: همچنين در برخي موارد گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس ارائه مي‌شود اما اين گزارش‌ها در مرحله حسابرسي به دقت بيشتري نياز دارد و لذا زمان بر است؛ بر اين اساس، دستورالعمل بازگشايي نمادها با محدوديت‌هايي روبرو است و بازنگري و تدوين مجدد آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.
*تجمع سهامداران بورسي در اعتراض به نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي بورسي
تجمع اعتراض آميز سهامداران در مورد عملکرد مديران بورس در خصوص نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي معاملاتي موجب بسته شدن درهاي تالار شيشه‌اي به روي معامله گران شد. به نقل از تسنيم؛ نحوه توقف و بازگشايي نمادهاي معاملاتي در بورس اوراق بهادار از ديرباز مورد نقد و اعتراض سهامدارن بوده که مشکلاتي از جمله حبس نقدينگي معامله گران
 و کاهش جريان نقدينگي در بازارا سهام را به دنبال داشته است.
بر اين اساس؛ اين مشکل از تيرماه‌امسال تاکنون و در پي توقف طولاني مدت نماد معاملاتي گروه بانکي در بورس بيشتر نمايان شده است و حل نشدن اين مشکلات سرانجام موجب شد تا ظهر امروز، اعتراض تعدادي از سرمايه گذاران بورسي به عملکرد متوليان بازار سهام در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران بالا گرفته و منجر به تجمع اعتراض آميز مقابل تالا حافظ شود.
از اين روز در دقايق پاياني معاملات درهاي تالار شيشه‌اي بر روي سرمايه گذاران بسته شد تا شايد صداي اعتراض آنها به بي‌تفاوتي مديران بازار سرمايه کمتر شنيده شود.
يک کارشناس بورس معتقد است اولويت دولت درباز پرداخت بدهي‌ها به نظام بانکي منجر به افزايش بازدهي در بازار سهام مي‌شود.
کيارش هومن، کارشناس بازار سرمايه در خصوص دليل تداوم روند منفي بازار به اقتصاد آنلاين گفت: حجم بالاي بدهي مجموعه دولت به سيستم بانکي از چالش‌هاي اصلي اقتصاد کشور است که از دولت‌هاي قبل شروع شده و به دليل کمبود درآمد دولت کنوني، اين موضوع تشديد شده است.
وي افزود: دوره هشت ساله دولت‌هاي نهم ودهم به دليل قيمت ودرآمد بالاي نفت، بهترين زمان تسويه بدهي دولت به نظام بانکي کشور بود اما دولت قبل نه تنها از اين فرصت استفاده نکرد بلکه برميزان بدهي خود به سيستم بانکي افزود.
مدير عامل شرکت کارگزاري توسعه سهند با اشاره به اينکه دولت يازدهم ميراث بدهي حجيم دولت قبل را به دوش مي‌کشد،تصريح کرد: دولت يازدهم هم بدليل هدفگذاري مهار تورم، دررابطه مبادله بين تورم و بيکاري، کنترل تورم را به قيمت بيکاري بيشتر، دنبال نموده است، درحاليکه براساس تئوريهاي اقتصادي، اغلب عکس اين سياستگذاري توصيه مي‌گردد.
به اعتقاد هومن، در چنين شرايطي که بانک‌ها با مشکل نقدينگي مواجه‌اند ، رقابت ناسالمي‌بين بانک‌ها براي جذب نقدينگي رخ خواهد داد و نرخ‌هاي سود بانکي واقعي بالاتراز نرخ سود توليد در بخش واقعي اقتصاد، منجر به کاهش انگيزه فعالان اقتصادي در توليد خواهد شد، درنتيجه اقتصاد منقبض خواهدشد.
اين استاديار دانشگاه در ادامه اظهارداشت، طبيعي است درپي آن بازده بازار سرمايه که انعکاس بازده واقعي اقتصاد است، از بازده بازار پول جا خواهد ماند.
مدير عامل شرکت کارگزاري توسعه سهند در پاسخ به اينکه راهکار مشخص براي حل اين موضوع چيست، بيان داشت:پاسخ مشخص است، کافي است مشکل نظام بانکي حل شود و بانک‌ها بتوانند نقدينگي بخش توليد را با نرخهاي سود تسهيلات پايينتري تامين کنند. وي با بيان اينکه براي حل مشکل نظام بانکي هم به غير از دولت، بخش ديگري توانائي حل آن را ندارد،خاطر نشان کرد، به نظر من دولت بايد در بازپرداخت بدهي خود، نظام بانکي را در اولويت قراردهد، و بمحض افزايش درآمد ناشي از افزايش درآمد نفت، در ابتدا بدهي خود به سيستم بانکي را پرداخت کند.
از نگاه اين کارگزار بورس، اين اقدام دولت به بانک‌ها اين امکان را مي‌دهد که نرخ سود پرداختي به سپرده‌ها و به دنبال آن نرخ سود تسهيلاتشان را کاهش دهند.
وي در پايان گفت: در ادامه با تزريق نقدينگي ارزان تر به بخش توليد ، ميزان توليد و اشتغال افزايش و توان سودسازي شرکت‌ها نيز افزايش مي‌يابد، درنتيجه بازده در بازار سهام نيز افزايش خواهديافت، همزمان با افزايش بازده بازارسرمايه وکاهش نرخ سود سپرده گذاري در بازار پول، رونق بازار سرمايه را شاهد خواهيم بود.

مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آغاز فرآيند اجرايي بزرگترين رويداد مالي خاورميانه، از برگزاري نهمين دوره بين‌المللي بازار سرمايه کشورهاي اسلامي‌خبر داد.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، ياسر فلاح با اشاره به برگزاري بزرگترين رويداد مالي خاورميانه در فروردين ماه سال آينده گفت: همزمان با نهمين دوره بين‌المللي بازار سرمايه کشورهاي اسلامي‌در ۲۹ فروردين ماه سال جاري، نمايشگاه بورس، بانک و بيمه نيز آغاز به کار خواهد کرد که به نظر مي‌رسد مي‌توان آن را بزرگترين رويداد مالي خاورميانه دانست.
مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال افزايش حداکثري مشارکت مردم و متخصصان در اين رويداد است که به همين منظور، برنامه‌هايي مانند جلب مشارکت شرکت‌هاي خارجي و برپايي کارگاه‌هاي آموزشي‌توسط آنها، رويداد استارت‌آپ‌ها، رونمايي از چند سامانه جديد آموزش عمومي‌و تخصصي، تجليل از پيشکسوتان بازار سرمايه، برپايي کارگاه‌هاي آموزش و فرهنگسازي، غرفه کودک و نوجوان، تقويت اجراي مسابقه جذاب بورس کاپ، تقدير از نهادهاي مالي فعال و شفاف، بخش آثار تجسمي‌مرتبط با بازار سرمايه، حمايت از صندوق‌هاي نيکوکاري، افکارسنجي و ارائه محصولات واقعيت افزوده دنبال مي‌شود.
وي تصريح کرد: دهمين دوره نمايشگاه بورس قرار است در تاريخ ۲۶ تا ۲۹ فروردين سال آينده برگزار شود که اين رويداد، همزمان با پنجاهمين سالگرد تاسيس بورس ايران هم هست، اين در حالي استت که با توجه به اينکه تا برگزاري نمايشگاه حدود سه ماه فرصت باقي مانده است، جلسه‌اي با حضور مديران کل روابط عمومي‌و امور بين‌الملل بانک مرکزي و بيمه مرکزي برگزار شده است تا بخش‌هاي بانکي و بيمه‌اي نيز به صورت فعالانه در اين رويداد حضور داشته باشند.
مشاور رئيس سازمان بورس تصريح کرد: دوره دهم نمايشگاه با دو هدف افزايش آگاهي اجتماعي از صنعت مالي و آشنايي نزديک اقشار مختلف مردم با خدمات مالي هر يک از بخش‌هاي بورس، بانک و بيمه تلاش مي‌کند تا شرايط براي هم افزايي صنفي، افزايش همکاري‌ها و ايجاد فرصت‌هاي همکاري براي يک سال آتي را فراهم آورد.
وي ادامه داد: برنامه‌هايي مانند جلب مشارکت شرکت‌هاي خارجي و برپايي کارگاه‌هاي آموزشي توسط آنها، رويداد استارت‌آپ‌ها، رونمايي از چند سامانه جديد آموزش عمومي‌و تخصصي، تجليل از پيشکسوتان بازار سرمايه، برپايي کارگاه‌هاي آموزش و فرهنگسازي، غرفه کودک و نوجوان، تقويت اجراي مسابقه جذاب بورس کاپ، تقدير از نهادهاي مالي فعال و شفاف، بخش آثار تجسمي‌مرتبط با بازار سرمايه، حمايت از صندوق‌هاي نيکوکاري، افکارسنجي و ارائه محصولات واقعيت افزوده از اهم برنامه‌هاي فاينکس ۲۰۱۷ است.
معاون سازمان بورس گفت: از اسفند ۸۹ تاکنون دولت و بخش‌خصوصي و بسياري از شرکت‌هاي سهامي‌عام پذيرفته شده در بورس، رقمي‌حدود ۳۸ هزار ميليارد تومان از بازار سرمايه تامين مالي انجام دادند. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علي سعيدي با اشاره به قيمت‌گذاري بخش قابل توجهي از مواد اوليه و محصولات شرکت‌هاي بورسي از طريق برخي نهادهاي دولت، گفت: اين تعيين قيمت‌ها مي‌تواند در راستاي منافع سرمايه گذاران بورس يا در راستاي ضرر آنها باشد.
 به عنوان مثال تعيين نرخ سود اثر مستقيم بر منافع سهامداران دارد به عنوان نمونه وقتي يک بانک زيان ده بخواهد به عقد مشارکت‌هاي سپرده‌گذاران خود پايبند بماند عملاً اين زيان از جيب سهامداران پرداخت مي‌شود که اين موضوع رسماً منجر به تضعيف وضعيت معاملاتي اين گروه در بورس مي‌شود.
معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ابزارهاي متعدد مالي در چند سال اخير براي بازار بورس طراحي شده است البته خيلي طبيعي است که هر چقدر متغيرهاي کلان اقتصادي بهبود پيدا کند استقبال مردم هم براي استفاده از اين ابزارها بيشتر مي‌شود. وي تصريح کرد: امروز مديران صندوق‌هاي سرمايه گذاري در مجموع ۱۱۲ هزار ميليارد تومان نقدينگي را مديريت مي‌کنند اما براي اينکه بتوانند موفق تر از اين عمل کنند انجام برخي پيش نيازها ضروري است. عضو هيئت مديره سازمان بورس در ادامه اظهار داشت: اين تصميمات در کنار تصميمات کلان اقتصادي که مي‌تواند در وضعيت شرکت‌ها اثر بگذارد از حيث معلوم بودن و نداشتن نوسانات شديد، مي‌تواند ايجاد اعتماد کند. سعيدي با اشاره به قيمت گذاري بخش قابل توجهي از مواد اوليه و محصولات شرکت‌هاي بورسي از طريق برخي نهادهاي دولت، گفت: اين تعيين قيمت‌ها مي‌تواند در راستاي منافع سرمايه گذاران بورس يا در راستاي ضرر آنها باشد. به عنوان مثال تعيين نرخ سود اثر مستقيم بر منافع سهامداران دارد به عنوان نمونه وقتي يک بانک زيان ده بخواهد به عقد مشارکت‌هاي سپرده گذاران خود پايبند بماند عملاً اين زيان از جيب سهامداران پرداخت مي‌شود که اين موضوع رسماً منجر به تضعيف وضعيت معاملاتي اين گروه در بورس مي‌شود. وي ادامه داد: در ساير گروه‌ها مثل سنگ آهن، پتروپالايشي‌ها و... نيز چنانچه تصميمات به سمت و سويي برود که حد نوسانات اعتماد سرمايه گذاران را براي برنامه ريزي کوتاه مدت و ميان مدت برهم زند ابزارها با هر گستره تنوعي کارا نخواهند بود. سعيدي با اشاره به طراحي صندوق‌هاي پروژه اظهار داشت: اين صندوق‌ها با هدف کمک به بخش خصوصي طراحي شدند چون ديگر دولت نمي‌توانست از محل بودجه‌هاي عمراني در اين دست پروژه‌ها ورود کند، بنابراين بورس در گام اول براي صنعت پتروشيمي‌اين صندوق‌ها را تعريف کرد که درخواست‌هاي متعددي هم از سوي پتروشيمي‌ها به سازمان ارائه شد اما در همين زمان اين صنعت با مشکل نرخ خوراک دست به گريبان شد و عملاً اجازه نداد هيچ استفاده اي از اين ابزار شود.
ارزش معاملات بازارهاي فرابورسي ايران در هفته اي که گذشت با ۸ درصد افزايش همراه شد. به نقل از تسنيم؛ بررسي دادوستدهاي صورت‌گرفته در بازارهاي فرابورس ايران طي هفته گذشته حاکي از آن است که بازار ابزارهاي نوين مالي با نقل و انتقال 35 ميليون ورقه به ارزش 6 هزار و 61 ميليارد ريال، بالاترين ارزش معاملاتي هفته مياني دي‌ماه را به خود اختصاص داد.
بازار ابزارهاي نوين مالي نيز در هفته منتهي به هفدهم دي‌ماه با رشد 12 درصدي حجم و افزايش 37 درصدي ارزش معاملاتي نسبت به هفته پيش مواجه شد و اوراق بدهي با نقل ‌و انتقال 6 ميليون ورقه به ارزش 5 هزار و 482 ميليارد ريال در صدر اين بازار ايستاد. در اين بازار به تفکيک ابزارهاي مالي مورد معامله، حجم معاملات اوراق بدهي در مقايسه با هفته گذشته 37 درصد و ارزش آن‌‌ها با 41 درصد افزايش همراه شد و در صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله نيز 28 ميليون ورقه به ارزش 361 ميليارد ريال و در اوراق گواهي تسهيلات مسکن 3 هزار ورقه به ارزش 218 ميليارد ريال دست به دست شد. همچنين معاملات فرابورس ايران در دومين هفته دي‌ماه در حالي پايان يافت که ارزش معاملات اين هفته 8 هزار و 554 ميليارد ريال بود و در مقايسه با هفته قبل تر با 8 درصد افزايش همراه شد.
افت گروه کاني‌هاي غيرفلزي و خودرو در معاملات بورس
در اولين روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در اين هفته گروه محصولات کاني غيرفلزي و خودرو شاهد شرايط کاهشي بودند، اما گروه فلزات اساسي توانست در تعدادي از نمادها شرايط مثبتي را شاهد باشد. شاخص کل نيز ديروز بيش از ۱۶۳ واحد افت کرد. به نقل از ايسنا، ديروز (شنبه) از ابتداي شروع معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل روند کاهشي را پيش گرفت به طوريکه نسبت به آخرين روز کاري هفته گذشته ۱۶۳ واحد افت کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۸۲۶ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۵۵ واحد افت رقم ۱۵ هزار و ۳۶۵ واحدي را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نيز ۲۱۹ واحد پايين آمد و به رقم ۸۶ هزار و ۴۹۲ واحدي رسيد. علاوه بر اين شاخص بازار اول ۷۲ واحد افت کرد و به عدد ۵۵ هزار و ۹۵۶ واحدي رسيد و شاخص بازار دوم با کاهش ۵۹۵ واحد در تراز ۱۶۷ هزار و ۷۳۳ واحدي نشست. در معاملات ديروز نماد سايپا با ۴۳ واحد تاثير منفي در شاخص بيشترين نقش را در نوسانات نزولي دماسنج بازار سرمايه ايفا کرد. پس از اين نماد ايران‌خودرو، صنايع پتروشيمي‌خليج‌فارس و نفت و گاز پتروشيمي‌تامين (تاپيکو) بيشترين نقش را در نوسانات نزولي شاخص کل داشتند. همچنين نماد معاملاتي فولاد خوزستان با ۳۰ واحد تاثير مثبت در شاخص سعي کرد نگذارد بيش از اين دماسنج بازار پايين رود. پس از اين نماد پتروشيمي‌جم، مخابرات ايران و پالايش نفت بندرعباس بيشترين تاثير مثبت را در شاخص داشتند. ارزش معاملات ديروز به رقم ۱۳۳ ميليارد و ۷۱۳ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۹۸۹ ميليون و ۱۷۷ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۵۹ هزار و ۳۵۸ نوبت داد و ستد بود. ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي کشت و صنعت پياذر، گسترش صنايع و خدمات کشاورزي، توسعه معادن روي ايران، سايپا و سيمان شمال بازگشايي شدند. در پايان معاملات، نماد معاملاتي حق تقدم شرکت گروه صنعتي بارز، شرکت لابراتورهاي سينادارو، قند هکمتان و پارس سرام متوقف شدند. ديروز اندکي بيش از 34 ميليون سهم کشت و صنعت شهداب ناب خراسان به ارزش کمتر از 4.5 ميليارد تومان از سوي سهامداران عمده کد به کد شد. در صنعتي دريايي ايران اما کمتر از 30 ميليون سهم به ارزش کمتر از 8 ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامدار عمده منتقل شد. ديروز در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد کاهش شديد قيمت پاياني در اکثر نمادها بوديم. در اين گروه ۱۷۲ ميليون و ۴۸۲ هزار سهم به ارزش بيش از ۲۱ ميليون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت، اما در گروه فلزات اساسي و استخراج کانه‌هاي فلزي شرايط مساعدتر بود و تعداد زيادي از نمادهاي اين گروه‌ها توانستند امروز را در شرايط مثبتي به پايان برسانند. علاوه بر اين در گروه محصولات کاني غيرفلزي شرايط همانند خودرويي‌ها کاهشي بود. در اين گروه هشت هزار و ۵۹۳ طرح به ارزش بيش از سه ميليارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. نماد حق تقدم پارس خودرو بيشترين حجم معامله را به خود اختصاص داد به طوريکه ۴۲۸ ميليون حق تقدم به ارزش بيش از سه ميليارد تومان در اين نماد مورد داد و ستد قرار گرفت.
آيفکس ديروز هشت واحد افت کرد و به رقم ۸۳۷.۲ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به عدد ۲۰۲ ميليارد و ۱۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از ۱۹۳ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله در ۱۸ هزار و ۶۸۰ نوبت معامله بود.