سرمايه‌گذاري چين براي مقابله با آلودگي هوا
چين براي مقابله با آلودگي هوا ۲۹۱ ميليارد پوند در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير سرمايه‌گذاري مي‌کند.
به نقل از ايسنا، چين اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۰ و در راستاي اجرايي کردن برنامه حذف سوخت زغال سنگ، ۲۹۱ ميليارد پوند براي انرژي‌هاي تجديدپذير سرمايه گذاري مي‌کند.
اين سرمايه گذاري که توسط سازمان ملي انرژي چين انجام گرفته به ايجاد بيش از ۱۳ ميليون فرصت شغلي در اين بخش منتهي مي‌شود.
چين که بزرگترين بازار انرژي جهان تلقي مي‌شود در چند سال گذشته به شدت در راستاي انرژي‌هاي تجديدپذير حرکت کرده است.

افزايش ظرفيت توليد نفت اروندان
مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از افزايش ظرفيت توليد ميدان‌هاي نفتي اين شرکت به ٤٠٠ هزار بشکه در روز خبر داد و گفت: ظرفيت توليد اين شرکت تا پايان سال به مرز ٤٥٠ هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.
بر اساس اعلام شرکت ملي نفت ايران، سلطان کمالي در نشست مشترک مديران ارشد شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت متن که با هدف بررسي آخرين وضع ميدان‌هاي آزادگان شمالي، يادآوران و ياران شمالي برگزار شد، گفت: بر هيچکس پوشيده نيست که افزايش توليد نفت بعد از برجام بدون حضور و همدلي سه شرکت بزرگ مهندسي و توسعه نفت، نفت و گاز اروندان و مناطق نفتخيز جنوب عملي نمي‌شد.

رکورد فروش نفت ايران به ايتاليا شکست
ايران با صادرات روزانه ۲۳۰ هزار بشکه نفت به ايتاليا رکورد فروش نفت به اين کشور عضو اتحاديه اروپا را شکست. به نقل از مهر، ايران با امضاي دو قرارداد فروش نفت با شرکت‌هاي اني و ساراس ايتاليا، نوامبر امسال رکورد جديدي براي صادرات نفت خام به ايتاليا را به ثبت رساند.
مديريت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژي ايران، امروز اعلام کرد: حجم صادرات نفت خام ايران به ايتاليا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ ميلادي به بيش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسيده و اين درحالي است که در ماه اکتبر، حجم فروش نفت ايران به شرکت‌هاي نفتي ايتاليايي حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده است.






مذاکرت ايران و غول گازآرژانتينی آغاز شد؛
براي نخستين بار در صنعت نفت، شرکت ملي نفت ايران و يک شرکت معتبر آرژانتيني براي توسعه ميادين نفت و گاز قرارداد همکاري امضا مي‌کنند.
در طول بيش از يکصد سال گذشته که در ايران نفت کشف شده تاکنون مهمترين همکاري ايران با يک شرکت منطقه‌امريکاي جنوبي مربوط به «پتروبراس» بوده به طوري‌که اين شرکت برزيلي حدود يک دهه قبل در بلوک اکتشافي تفتان در خليج فارس با شرکت ملي نفت ايران همکاري مي‌کرد. بر اين اساس براي نخستين بار در صنعت نفت، شرکت ملي نفت ايران و يک شرکت معتبر آرژانتيني به نام پلاس پترول گفتگوهايي را به منظور نهايي کردن قرارداد توسعه يکي از ميادين نفت کشور آغاز کرده‌اند.
پيش‌بيني مي‌شود در صورت توافق نهايي بين دو طرف، به زودي اولين قرارداد همکاري به صورت مستقل و يا در قالب کنسرسيومي‌بين‌المللي متشکل از چند شرکت اروپايي با اين شرکت آرژانتيني امضا شود. بيژن عالي‌پور مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب در گفتگو با مهر با تاييد مذاکرات انجام گرفته با شرکت آرژانتيني براي مشارکت در طرح توسعه و يا افزايش ضريب بازيافت در ميادين نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب، گفت: در صورت توافق، در چارچوب مدل جديد قراردادي با اين شرکت آرژانتيني قرارداد همکاري امضا مي‌شود. علاوه بر اين شرکت ملي نفت ايران هفته گذشته با انتشار اطلاعيه‌اي در حالي ليست ۲۹ شرکت تاييد صلاحيت شده براي همکاري با بخش بالادستي صنعت نفت کشور را منتشر کرد که در اين ليست نام شرکت «پلاس پترول» آرژانتين هم به چشم مي‌خورد.
«باتيستا ورمال» مدير توسعه کسب و کار شرکت پلاس پترول آرژانتين هم پيشتر با اشاره به‌امادگي براي سرمايه گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران در دوران پسابرجام، گفته بود: چشم انداز سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران در بلندمدت اقتصادي است.
شرکت «پلاس پترول» بزرگترين توليدکننده گاز و محصولات گازي در آرژانتين بوده که اين شرکت علاوه بر آرژانتين در ساير کشورهاي منطقه‌امريکاي جنوبي در قالب کنسرسيوم‌هاي بين‌المللي همچون پرو هم از سابقه مشارکت و سرمايه‌گذاري برخوردار است.
پيش بيني مي‌شود اولين مشارکت آرژانتيني‌ها در يکي از ميادين نفتي حوزه مناطق نفت‌خيز جنوب به عنوان قطب و توليد نفت ايران رقم بخورد.
از اين رو شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب قصد دارد اساس چارچوب قراردادي چهار ميدان پارسي، کرنج، رگ سفيد و شادگان را مشتمل بر ٩ مخزن، توسعه دهد. اين ٩ مخزن شامل سه مخزن آسماري، پابده و خامي‌در ميدان کرنج، سه مخزن آسماري، بنگستان و خامي‌در ميدان رگ سفيد، مخزن آسماري در ميدان پارسي و ٢ مخزن آسماري و بنگستان در ميدان شادگان است.
هفته گذشته بود که با صدور اطلاعيه‌اي، شرکت ملي نفت ايران اعلام کرد در نظر دارد براي تعدادي از پروژه‌هاي اکتشاف و توليد نفت و گاز ايران، طي چند دوره مناقصه برگزار کند از اين رو از شرکت‌هاي اکتشاف و توليد (E&P) خارجي معتبر و واجد شرايط دعوت به عمل آورد تا در فرآيند ارزيابي صلاحيت شرکت کنند.
اسناد ارزيابي صلاحيت و اطلاعات مرتبط مانند شيوه‌ها، معيار و رويه‌هاي ارزيابي نيز از روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ (۱۷ اکتبر ۲۰۱۶) در تارنماي رسمي‌شرکت ملي نفت ايران www.nioc.ir قرار گرفت بر اين است متقاضيان مي‌بايست يک نسخه از مدارک مورد نياز و اطلاعات مرتبط با آن را به همراه فايل‌هاي الکترونيکي تا ۱۴ آذرماه ۱۳۹۵( ۴ دسامبر ۲۰۱۶) ارسال مي‌کردند. شرکت‌هاي اکتشاف و توليد خارجي در ادامه اعلام حضور خود در مناقصات بالادستي، مدارک خود را به سامانه اي که از سوي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت ايران طراحي و بر روي وبسايت رسمي‌اين شرکت بارگذاري شده بود، ارسال کردند. در ضمن شرکت‌هاي خارجي در طول اين مدت سوال‌هاي خود را از طريق آدرس پست الکترونيکي مطرح و شرکت ملي نفت ايران در اسرع وقت پاسخگو بود. بر اساس اين گزارش، دبيرخانه مناقصات قراردادهاي بالادستي نفت و گاز پس از دريافت اطلاعات شرکت‌هاي خارجي متقاضي و ارزيابي مدارک و مستندات، اسامي‌۲۹ شرکت تعيين صلاحيت شده خارجي را اعلام کرد. در ميان شرکت‌هاي تعيين صلاحيت شده خارجي، تام شرکت‌هاي معتبري از کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، نروژ، مالزي، روسيه، اتريش، تايلند، ژاپن، لهستان، هلند، انگليس، اسپانيا، چين و و همچنين پلاس پترول آرژانتين ... به چشم مي‌خورد.

حجم بارش‌هاي کشور به ۵۳ ميلي‌متر رسيد
ارتفاع ريزش‌هاي جوي از ابتداي مهرماه جاري تا روز جمعه ۱۷ دي‌ماه، به ۵۳ ميلي‌متر رسيد. به‌ نقل از ايسنا، ارتفاع ريزش‌هاي جوي از ابتداي مهرماه جاري تا ديروز (جمعه) ۱۷ دي‌ماه، به ۵۳ ميلي‌متر رسيد. اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت، ۸۰ ميلي‌متر ۳۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته، ۱۲۰ ميلي‌متر ۵۶ درصد کاهش را نشان مي‌دهد. بيشترين بارش در ۶ حوضه آبريز اصلي کشور مربوط به حوضه آبريز درياي خزر با ۱۴۵ ميلي‌متر بارش بوده که در مقايسه با سال آبي گذشته ۳۰ درصد و در مقايسه با متوسط ۴۸ ساله، ۳ درصد کاهش داشته است. کمترين ميزان بارش نيز در حوضه‌هاي شش‌گانه اصلي کشور مربوط به حوضه آبريز مرزي شرق با ۴ ميلي‌متر بارش ثبت شده که در مقايسه با سال آبي گذشته ۸۸ درصد و در مقايسه با متوسط ۴۸ ساله، ۸۳ درصد کاهش داشته است. آمارهاي وزارت نيرو نشان مي‌دهد که بيشترين ميزان بارش‌ها در ايستگاه ديناسرا در استان مازندران با ۷۶۸ ميلي‌متر و کمترين ميزان بارش‌ها در ايستگاه‌هاي چابهار و هوشک سروان در سيستان و بلوچستان و رحمت آباد ريگان بم درکرمان با صفر ميلي‌متر به ثبت رسيده است. حجم بارش اول مهر تا پايان ۱۷ دي معادل ۸۷ ميليارد و ۳۴۵ ميليون مترمکعب است.

خروج ۲۰۰ شهر از ليست شهرهاي درگير تنش آبي
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: با تمهيدات اتخاذ شده در دولت براي سال آينده اعتبار ۱۱۰۰ ميليارد تومان به طرح‌هاي آبرساني روستايي اختصاص داده شده است. به نقل از ايسنا، علي اصغر قانع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال جاري با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي، آب شرب بيش از ۱۶۰۰ روستا با جمعيت بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر تأمين شده است. وي افزود: پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال به سه هزار روستا جمعيت با بالغ بر دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر آبرساني شود. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: باتوجه به اينکه ميزان بارندگي‌ها در سال جاري پايين بوده است تمهيداتي براي شهرهايي که با تنش آبي مواجه هستند در نظر گرفته شده است تا مشکلات کمتري داشته باشند. قانع خاطرنشان کرد: بر اساس تمهيدات صورت گرفته در سال گذشته، از ۵۰۰ شهري که درگير تنش آبي بودند به ۳۰۰ شهر کاهش يافته و تلاش مي‌کنيم در تابستان امسال اين تعداد شهر کمتر شود.

حال و روز آب استان فارس اصلاً خوب نيست
در شهرهايي که در مرحله بحران و يا خطر هستند بايد با هماهنگي شهرداري‌ها نسبت به ساماندهي آب مصرفي فضاي سبز شهرها اقدامات مناسب انجام شود. به نقل از ايلنا، معاون استاندار فارس گفت: استان فارس با کاهش 85 درصدي بارش روبرو است و حال و روز آب در فارس اصلاً خوب نيست. جلسه بررسي راهکارهاي تأمين آب شرب استان به رياست معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس در شرکت آب منطقه اي فارس برگزار شد. معاون استاندار فارس در اين جلسه اشاره کرد: چند استان کشور به شدت درگير خشکسالي هستند که فارس از همه آنها وضع بدتري دارد و براساس آمار هواشناسي ميانگين کشور 56 درصد کاهش نشان مي‌دهد اما فارس با کاهش 85 درصدي بارش روبرو است. مهندس "خليل رضاييان" به وضعيت آب در سدهاي فارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در هفت سد فارس 167 ميليون مترمکعب آب قابل مصرف وجود دارد که تنها 7 درصد ظرفيت قابل مصرف اين هفت سد است؛ و اين مقدار هم فقط در يکي از سدهاي استان قرار دارد و 6 سد ديگر استان يا ظرفيت آب قابل استفاده آنها صفر است يا منفي که از جمله آنها سد درودزن به عنوان تأمين کننده آب شرب کلانشهر شيراز و دومين شهر استان مرودشت، در حال حاضر 43 ميليون مترمکعب منفي است. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري از پتروشيمي‌مرودشت خواست براي جايگزين پساب تصفيه شده مرودشت به جاي بخشي از آب مصرفي اين صنعت از سد درودزن سريعاً اقدام نمايند تا آن بخش آب که از اين روند آزاد مي‌گردد براي شرب مرودشت و شيراز صرف شود. رضاييان از مديران عامل آب و آب و فاضلاب استان خواست که سريعاً نسبت به شناسايي انشعابات مسير آبرساني به شيراز و مرودشت از سد درودزن اقدام و براي تعيين تکليف به استانداري فارس ارسال نمايند. وي همچنين به مديران شرکت‌هاي آبفا در استان تأکيد کرد که براي جلوگيري از ايجاد کمبود آب شرب با مشترکين پرمصرف برخورد شود.

اخلال در طرح احياي درياچه اروميه بر اثر توسعه کشاورزي
کاهش 40 درصدي مصرف آب کشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه مهم‌ترين برنامه‌هاي ستاد احيا است تا با اين اقدام سالانه حدود 1.2 ميليارد مترمکعب آب روانه درياچه شود. به نقل از ايلنا، معاون آب و آبفاي وزير نيرو گفت: اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي بخش کشاورزي و افزايش برداشت آب موجب اخلال در روند احيا مي‌شود. "رحيم ميداني" در نشستي با مديران بخش آب استان در خصوص سهم استان کردستان براي احياي درياچه اروميه از حوضه آبريز اين درياچه و سفيدرود اظهار داشت: هم‌اکنون دولت طرح احياي اين درياچه را دنبال مي‌کند و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي بخش کشاورزي و افزايش برداشت آب موجب اخلال در روند احيا مي‌شود. ميداني افزود: وزارت نيرو هم اکنون نسخه‌هاي مختلفي را تدوين کرده تا با اجراي آن استان‌ها بتوانند درکنار يکديگر به احياي درياچه کمک و همچنين طرح‌هاي توسعه اي خود را دنبال کنند. وي با اشاره به اينکه طرح نسخه‌هاي جايگزين ابتداي سال 96 تکميل و ابلاغ مي‌شود افزود: کاهش 40 درصدي مصرف آب کشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه مهم‌ترين برنامه‌هاي ستاد احيا است تا با اين اقدام سالانه حدود 1.2 ميليارد مترمکعب آب روانه درياچه شود.  ميداني با بيان اينکه جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز در استان‌هاي حوضه درياچه از ديگر طرح‌هاي ستاد احيا است، گفت: اين اقدام نيازمند کارهاي فرهنگي و اجتماعي، اصلاح روش‌هاي آبياري و مديريت آب و خاک در مزارع و باغات است. وي گفت: سهم عادلانه‌اي از منابع آب کردستان بايد براي احياي درياچه اروميه اختصاص يابد و همه مناطق درگير بايد در اين امر سهيم باشند. معاون آب و آبفاي وزارت نيرو همچنين تأکيد کرد براي مشخص نمودن سهم کردستان و تخصيص آب آن راه حل و برنامه داريم و در آينده‌اي نزديک اين سهم مشخص مي‌شود. پيش از صحبت‌هاي مهندس ميداني، اقبال شانظري رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت آب منطقه اي کردستان، ضمن تشريح سيماي منابع و مصارف و بيلان منابع آب استان گفت: مشخص نمودن و ابلاغ سهم استان از حوضه سيروان و سفيدرود و درياچه اروميه مطالبه جدي مقامات استان، نمايندگان و مردم است و حساسيت ايجاد شده در اين زمينه نيازمند پاسخگويي عملي به آن است. وي گفت: سهم آب قابل برنامه‌ريزي استان کردستان 13 درصد آب توليدي آن است و بايد پاسخ مناسبي براي افکار عمومي‌استان ارائه شود.

نرخ مصرف انرژي در ايران ۱۴ برابر ژاپن و ۴.۴ برابر مصرف جهاني است که طبق اعلام مسئولان برقي اين نرخ به اقتصاد کشور فشار مي‌آورد و باعث به خطر افتادن امنيت انرژي و سلامت محيط زيست مي‌شود.
به نقل از ايسنا، درحالي‌که بالا رفتن مصرف انرژي لزوما به منزله‌ رفاه نيست، ميزان مصرف انرژي در کشورهاي خاورميانه نسبت به متوسط جهاني رشد بالايي را تجربه مي‌کند، از آمارهاي موجود در اين عرصه مي‌توان نتيجه گرفت که با وجود رشد مصرف انرژي الکتريکي در کشورهاي صنعتي به نسبت کشورهاي در حال توسعه، بهره‌وري انرژي در اين کشورها در حال افزايش است.
ادامه اين روند باعث به خطر افتادن توسعه کشور مي‌شود و به گفته محمودرضا حقي‌فام، معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير اگر با توجه به‌امضاي پروتکل‌هاي بين المللي محيط زيست ايران نتواند مصرف انرژي را مديريت کند ناچار به پرداخت جريمه‌هاي بين المللي خواهيم شد.
وي معتقد است که مديريت صحيح مصرف با تسهيل ورود بازيگران خصوصي شبکه برق و مديريت بار براي افزايش ضريب بار و مديريت موثر شبکه مي‌تواند در به حداقل رساندن عوامل کاهش بهره وري انرژي و فعال سازي بخش مصرف در مديريت شبکه‌هاي برق، کاهش تلفات، توسعه خدمات مشترکين، توسعه بازار خريد و فروش، کاهش آسيب پذيري شبکه و ... کمک کند.
وي با بيان اينکه برنامه ما اين است که ۵۰ درصد انرژي تحت کنترل هوشمند را تا پيک سال بعد مديريت کنيم و تلاش بر اين است که ۴۵۰ هزار کنتور ديماندي در کل کشور نصب کنيم، گفت:اميدوارم تا بتوانيم به زودي از منابع موجود در کنترل مصرف بهره بگيريم و مديريت مصرف را به عنوان يک فرهنگ غالب در جامعه رواج دهيم.
يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي کشورها، ميزان مصرف انرژي است. بر همين اساس اعداد و ارقام کشور در توسعه شبکه در بخش بار و اقلام مطلوب است، اما بهره‌وري و بازدهي‌ تاسيسات و مصرف جاي کار دارد چراکه در سال ۱۳۸۴ کل انرژي عرضه شده به نسبت نفت خام ۱.۲ ميليارد بشکه معادل نفت خام بوده که اين مقدار در سال ۱۳۹۲ به ۱.۷ رسيده است.
به‌طور کلي اعداد و ارقامي‌که در صنعت برق وجود دارد خوب به‌نظر نمي‌رسد و مسوولان صنعت برق نيز از اين اعداد ابراز نگراني‌ کرده‌اند؛ تاجايي که به‌گفته مدير عامل توانير اگر اوضاع به همين روال پيش برود در سال ۱۴۰۴ بايد کل انرژي توليد شده را در داخل کشور مصرف کنيم.
 وي معتقد است که ميزان شدت انرژي در بخش کشاورزي، خانگي، عمومي‌و تجاري به ترتيب ۳.۲، ۱.۶، ۱.۸ و ۱.۵ برابر متوسط جهاني است که اين اعداد اصلا زيبنده صنعت برق ايران نيست.
کردي با اشاره به رايزني‌هاي وزارت نيرو با وزارت صنعت در خصوص اصلاح الگوي مصرف در صنايع گفت: ۳۸ صنعت در کشور ملزم به رعايت اصلاح الگوي مصرف شده‌اند؛ همچنين در مرحله‌ي بعد نيز قرار است به سراغ ساختمان‌هاي مسکوني و غيرمسکوني برويم.
مدير عامل شرکت توانير با بيان‌اينکه برخي معتقدند که بهره‌وري زماني اتفاق مي‌افتد که قيمت‌هاي حامل انرژي واقعي شود، اظهار کرد: نمي‌توان اين موضوع را تنها راه‌حل عنوان کرد، چرا که ما بايد بدانيم که به چه نحوي انرژي را در کشورمان استفاده مي‌کنيم.
همچنين وضعيت نيروگاه‌هاي کشور نيز خوب نيست و بيش از ۳۰۰۰ مگاوات از نيروگاه‌ها با ۵۰ سال سابقه علي‌رغم اينکه بايد تا کنون از رده خارج مي‌شدند همچنان در مدار توليد هستند که همين موضوع نيز موجب کاهش راندمان و افزايش مصرف شده است.
علي‌رغم پتانسيل‌هاي بالاي توليد برق در ايران شاهد کارايي بسيار پايين انرژي‌هاي تجديدپذير هستيم و نبود فرهنگ سازي و قيمت پايين در اين صنعت موجب شده تا مصرف تا حد زيادي افزايش يابد، مبرهن است که اگر دولت قصد دارد در آينده‌اي نه چندان دور دچار مشکل نشود از اکنون بايد اين وضعيت را ساماندهي کند.

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران درباره برخي گزارش‌ها مبني بر نقش عربستان در اعمال قوانين ضددامپينگ درباره کالاهاي صادراتي پتروشيمي‌ايران به هند و سايرکشورها، گفت: نمي‌توان به طور قطعي اين ادعا را اثبات کرد، اما بي تاثير نمي‌تواند باشد.
سيدحامد واحدي روز شنبه در گفتگو با ايرنا، درباره وضع قوانين ضددامپينگ (ضدرقابت مکارانه) بر صادرات محصولات پتروشيمي‌ايران، افزود: در هند همچنان قوانين ضددامپينگ بر صادرات محصولات پتروشيمي‌اعمال مي‌شود، اين در حالي است که قوانين ضددامپينگ درباره صادرات شرکت‌هاي عربستاني، برداشته شده است.
دامپينگ به معناي فروش کالايي در يک بازار خارجي ارزان تر از کالاي توليد داخل آن کشور است.
وي به اقدام‌هاي انجام شده براي پيگيري رفع قوانين ضددامپينگ در خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: عربستان از طريق لابي گري و رايزني توانست، ضددامپينگ درباره محصولات خود را بردارد.
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران بيان داشت: اکنون سه صادرکننده عمده محصولات پتروشيمي‌به هند، کشورهاي عربستان روسيه و ايران هستد که تنها عليه ما ضددامپينگ اعمال مي‌شود.
واحدي تاکيد کرد، نامه نگاري‌ها و تلاش‌هاي گسترده اي براي رفع قوانين ضد دامپينگ در هند انجام داده‌ايم.
به گزارش ايرنا، ايران در سال گذشته بيش از 46 ميليون تن محصول پتروشيمي‌توليد کرد که حدود ١٩ ميليون تن آن صادر شده است.
در زمان تحريم، بسياري از بازارهاي صادراتي ايران از دست رفت و رقيبان بين المللي و منطقه اي جاي ايران را در بازار جهاني پتروشيمي‌گرفتند.
ايران پيش از تشديد تحريم‌ها، بخشي از محصولات پتروشيمي‌توليدي را به اروپا و آمريکا صادر مي‌کرد، اما با آغاز روند تحريم‌ها، بازار صادراتي ايران در اين مناطق نيز در اختيار کشورهاي رقيب قرار
گرفت.
همچنين در زمان تحريم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي‌به بازارهاي آسيايي و آفريقايي نيز مشکلاتي وجود داشت که اين موضوع نيز تاثير منفي بر ميزان صادرات به بازارهاي سنتي در آسيا و کشورهاي منطقه برجاي گذاشته بود.
اما با اجرايي شدن برجام، موانع همکاري با شرکت‌هاي بين المللي برطرف و شرايط براي احياي بازارهاي صادراتي ايران در آسيا، اروپا، آمريکا، اقيانوسيه و آفريقا فراهم شده است.
از جمله موانع پيش روي بازگشت شرکت‌هاي ايراني به بازارهاي جهاني، رقابت مخرب شرکت‌هاي ايراني در بازارهاي جهاني است به طوري که برخي شرکت‌هاي داخلي با هدف خارج کردن ساير شرکت‌هاي ايراني، اقدام به ارزان فروشي محصولات در بازار ساير کشورها مي‌کنند که اين رقابت مخرب منجر به وضع قوانين ضد دامپينگ عليه محصولات کشورمان شده است.
البته پيش از اين برخي گزارش‌ها و ادعاها مبني بر لابي گري عربستان در وضع قوانين ضددامپينگ عليه صادرات محصولات کشورمان در ترکيه و ساير کشورها منتشر شد.
اکنون عربستان، مهم‌ترين رقيب ايران در توليد و صادرات محصولات پتروشيمي‌در منطقه خاورميانه به شمار مي‌رود.

قيمت نفت ايران در بازار درحالي با ثبت يک رکورد جديد از مرز ۵۳ دلار در هر بشکه عبور کرده که‌امريکا افزايش ذخيره‌سازي نفت براي روزهاي گراني طلاي سياه در سال ۲۰۱۷ را آغاز کرده است.
 به نقل از مهر، همزمان با زمزمه‌هاي آغاز اجراي طرح کاهش توليد نفت کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک براي کاهش روزانه يک ميليون و ۷۵۰ هزار بشکه‌اي توليد نفت، قيمت نفت در معاملات منتهي به آخرين روز سال ۲۰۱۶ ميلادي، افزايش بيش از يک دلاري را به ازاي هر بشکه تجربه کرد. بر اين اساس در معاملات منتهي به ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶، قيمت سبد نفتي اوپک با ثبت يک دلار و ۱۲ سنت افزايش در محدوده ۵۳ دلار و ۱۰ سنت و قيمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس (نفت شيرين آمريکا) با ثبت يک دلار و ۹۳ سنت افزايش در محدوده ۵۳ دلار و ۸۶ سنت در بازار داد و ستد شده است. قيمت هر بشکه نفت برنت درياي شمال هم به عنوان يکي از مهمترين شاخص‌هاي قيمت‌گذاري بهاي طلاي سياه در بازار در اين مدت با ۷۴ سنت افزايش در محدوده ۵۴ دلار و ۸۴ سنت در بازار معامله شد. علاوه بر اين، شاخص نفت دوبي هم با ثبت يک دلار و ۴۴ سنت افزايش قيمت در محدوده ۵۳ دلار و ۵۷ سنت و بهاي هر بشکه نفت خام شاخص عمان با يک دلار و ۱۶ سنت افزايش در محدوده ۵۴ دلار و ۱۲ سنت در بازار عرضه شده است.
قيمت نفت ايران ۵۳ دلار شد
همزمان با افزايش بهاي قيمت نفت در بازار جهاني، بهاي هر بشکه نفت خام سبک و سنگين صادراتي ايران در آخرين روز معاملات سال ۲۰۱۶ ميلادي با افزايش قيمت بيش از يک دلار همراه شد.
مديريت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژي ايران با انتشار گزارشي اعلام کرد: در هفته منتهي به ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۴ دي ماه ۹۵) قيمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتي ايران با ثبت يک دلار و ۱۵ سنت افزايش در محدوده ۵۳ دلار و ۳۱ سنت به فروش رسيده است.
رکورد ذخيره‌سازي نفت در آمريکا شکست
برخلاف روند ماه‌هاي ابتدايي سال ۲۰۱۶ ميلادي در روزهاي پاياني اين سال، روند ذخيره‌سازي نفت خام در آمريکا به جاي کاهش، افزايش يافته است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد با توجه به احتمال جهش قيمت نفت در سال ۲۰۱۷ ميلادي آمريکايي‌ها از هم‌اکنون اقدام به ذخيره‌سازي گسترده نفت براي روزهاي گراني اين کالاي استراتژيک کرده‌اند. اداره اطلاعات انرژي آمريکا در آخرين گزارش خود اعلام کرد: در هفته منتهي به ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶، حجم ذخيره‌سازي تجاري نفت خام اين کشور با ثبت ۶۱۴ هزار بشکه افزايش به بيش از ۴۷۶ ميليون بشکه رسيده است و اين در حالي است که پيش‌بيني مي‌شده هفته پاياني دسامبر حجم ذخيره‌سازي تجاري نفت خام آمريکا با کاهش ۱.۵ ميليون بشکه‌اي همراه باشد. از سوي ديگر در حالي حجم ذخاير تجاري نفت آمريکا افزايشي خيره‌کننده داشته که‌امار نشان مي‌دهد حجم ذخيره‌سازي نفت در اين کشور از سال ۱۹۸۲ ميلادي تاکنون بي‌سابقه بوده و به عبارت ديگر در طول ۳۵ سال گذشته تاکنون يک رکورد جديد ذخيره‌سازي نفت در اين کشور به ثبت رسيده است. با وجود آنکه افزايش ذخاير نفت آمريکا عامل تضعيف‌کننده نفت در بازار به شمار مي‌رود، اما آمادگي چهار کشور عضو اوپک شامل کويت، ونزوئلا، عراق و عربستان سعودي براي کاهش توليد نفت به ترتيب ۱۳۰ هزار، ۹۵ هزار، ۲۰۰ هزار و حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت، قيمت نفت در هفته پاياني سال گذشته ميلادي با افزايش همراه شد.