حجم اشتغالزايي در ايالات متحده‌امريکا در ماه دسامبر گذشته کمتر از پيش بيني‌ها بوده و به رقم ۱۵۶ هزار فرصت شغلي رسيده است.
 به گزارش گاردين، در آخرين ماه رياست جمهوري باراک اوباما ميزان اشتغالزايي پايينتر از سطح پيش بيني‌ها بوده است.تعداد شغل‌هاي ايجاد شده نتوانست باعث تقويت بازارهاي بورس وال استريت باشد. اين آمار نسبت به ماه نوامبر افت ۲۳.۵ درصدي دارد.در بخشهاي تجاري مالي، بهداشت و درمان و خدمات اجتماعي بيشترين حجم اشتغالزايي ثبت شده است.
بيلان ضعيف اشتغالزايي در ايالات متحده با افزايش نرخ بيکاري در اين کشور همراه شده است. نرخ بيکاري از ۴.۶ درصد به ۴.۷ درصد جمعيت فعال آمريکا افزايش يافته و بدين ترتيب شمار افراد بيکار در ايالات متحده به رقم ۷.۵ ميليون نفر رسيده است.اين آخرين آمار و ارقام اقتصادي در آمريکا پيش از آغاز به کار دونالد ترامپ بعنوان رييس جمهور محسوب مي‌شود. صورت جلسات منتشر شده از نشست دو روزه بانک مرکزي آمريکا در ماه دسامبر نشان مي‌دهد اين نهاد نسبت به تبعات برنامه‌هاي اقتصادي آقاي ترامپ ترديد دارد.

شاخص ميزان اعتماد به اوضاع اقتصادي در حوزه پولي يورو که روز جمعه توسط کميسيون اروپا منتشر شده با رشد ۱.۲ واحدي همراه شده است.
 به گزارش ديلي تلگراف، با وجود ضربه ناشي از راي برگزيت و خروج انگليس از اتحاديه اروپا ، حوزه يورو نسبت به اقتصاد خود خوش بين است.
شاخص اقتصادي کميسيون اروپايي نشانگر آن است که در حوزه پولي يورو به رقم ۱۰۷.۸ واحد و در اتحاديه اروپا به رقم ۱۰۹.۱ واحد رسيده است.شاخص اعتماد در بخشهاي خرده فروشي و صنعت افزايش يافته و تاثير مستقيمي‌برروي بالارفتن اعتماد به اوضاع اقتصادي در منطقه داشته است.
بيشترين رشد اين شاخص در کشورهاي فرانسه و هلند گزارش مي‌شود.بر طبق نظر کارشناسان اقتصادي ، احساس نگراني نسبت همه پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا، بهبود يافته است.مناطق حوزه يورو اميد و خوش بيني محکمي‌را در بخش خدمات و ساخت و ساز پيدا کردند درعين حال تورم در شرکتها کاهش داشته است.

سازمان اطلاعات آمریکا: رئیس‌جمهور روسیه به‌طور مستقيم به انتخاب ترامپ کمک کرده است
گروه بين الملل - درحاليکه زمان کمي‌تا رياست جمهوري دونالد ترامپ باقي مانده، انتشار گزارشي درباره دخالت روسيه در نتايج انتخابات جنجالي شد با اين حال اين گزارش تاثيري در نتيجه انتخابات و ورود جمهوريخواهان به کاخ سفيد نخواهد داشت.
در عين حال نگراني درباره ادامه تاثير ولاديمير پوتين در دولت آينده‌امريکا در ميان سازمان‌هاي امنيتي و سياستمداران شدت گرفته است. آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا با انتشار گزارشي گفتند، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه شخصا دستور داده بود يک کمپين مخفي چند جانبه به منظور اعمال نفوذ بر انتخابات رياست جمهوري آمريکا به نفع دونالد ترامپ عمل کند. پس از انتشار گزارش محرمانه جامعه اطلاعاتي آمريکا درخصوص مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، باراک اوباما تاکيد کرد، روس‌ها قصد مداخله داشتند و اين کار را انجام دادند.
دخالت کرملين در انتخابات
به گزارش آسوشيتدپرس، اين گزارش اطلاعاتي يک نسخه طبقه بندي نشده از يک گزارش دقيق‌تر و طبقه بنده شده است که قبلا به دونالد ترامپ، کاخ سفيد و رهبران کنگره تحويل داده شد. در آن از ذکر شواهد و مدارک دولت آمريکا در خصوص ادعاهايش خودداري شده است.سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا نتيجه گرفته‌اند که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، براي ضربه زدن به هيلاري کلينتون و کمک به پيروزي دونالد ترامپ، دستور يک عمليات چند جانبه عليه انتخابات آمريکا را صادر کرده بود.اين گزارش توسط سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و پليس فدرال (اف.بي.‌آي) و همچنين سازمان امنيت ملي آمريکا تهيه شده است.
به گفته تدوين کنندگان اين گزارش، دولت روسيه‌ايميل‌هاي هک شده را در اختيار ويکي‌ليکس قرار داده است و روسيه به تلاش‌هايش براي تاثير گذاري بر رخدادهاي آتي در آمريکا و
در سطح جهان به ويژه هم‌پيمان‌هاي آمريکا ادامه خواهد داد.
سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا پيش بيني کرده‌اند که روسيه احتمالا در آينده براي اثر گذاشتن بر نتيجه انتخابات کشورهاي ديگر از جمله متحدان آمريکا دست به اقدامات مشابه بزند. جيمز کلاپر، مدير اطلاعات ملي آمريکا، گزارش مذکور را در اختيار دونالد ترامپ گذاشت. ترامپ وعده داد، در ظرف ۹۰ روز پس از ورود به کاخ سفيد يک هيئت ويژه را مامور بررسي راه‌هاي مقابله با حملات سايبري به کشورش کند. او گفت براي خنثي کردن چنين حملاتي تدابير جدي اتخاذ خواهد کرد.
هشدار صندوق بين المللي پول از تاثير ترامپ بر اقتصاد
نگراني جهاني از رياست جمهوري ترامپ به سطحي رسيده که صندوق بين المللي پول طي گزارشي اعلام کرد نتيجه انتخابات آمريکا به معناي تغييري قابل توجه در سياست‌هاي کلان آمريکا خواهد بود که تاثيرات مهمي‌در آينده بر روي قيمت‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي در داخل و خارج از آمريکا خواهد داشت.
جمهوري خواهان کنگره مدتها طرفدار کاهش ماليات‌هاي گرفته شده از افراد و شرکت‌ها بوده‌اند. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري
 منتخب نيز از سيستمي‌حمايت مي‌کند که نه تنها ماليات‌ها را تا حد قابل توجهي کاهش مي‌دهد، بلکه در برخي بخش‌ها به ويژه در بخش‌هاي دفاعي و زيرساختي هزينه‌هاي دولت فدرال را افزايش هم مي‌دهد.
 نتيجه انتخابات آمريکا به معناي تغييري قابل توجه در سياست‌هاي کلان آمريکا خواهد بود که تاثيرات مهمي‌در آينده بر روي قيمت‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي در داخل و خارج از آمريکا خواهد داشت. اين تاثيرات به ويژه در بازارهاي نوظهور احساس خواهد شد که با تضعيف ارزش پول‌هاي ملي شان از قدرت رقابت بيشتري
 برخوردار خواهند شد و اين عامل مثبت در برابر آسيب پذيري‌هاي اين اقتصادها، تا حدي موازنه برقرار خواهد کرد.


منابع امنيتي آمريکا اعلام کردند، عامل حمله به فرودگاه بين‌المللي فورت لادرديل در ايالت فلوريدا که باعث کشته شدن پنج تن و زخمي‌شدن ۹ تن ديگر شده، تحت تاثير داعش دست به اين تيراندازي زده است.
در حالي که برخي گزارش‌ها حاکي از آن است که او مشکلات روحي دارد. به موجب تحقيقات، اين متهم مجبور به تماشاي ويديوهاي ضبظ شده داعش بوده و در جريان بازپرسي‌ها گفته، داعش بر اثر تماشاي اين ويديوها او را شستشوي مغزي داده بود اما انگيزه وي هنوز روشن نيست.شبکه تلويزيوني سي ان ان گزارش داد : فردي که در فرودگاه فلوريدا آمريکا اقدام به تيراندازي کرد، سرباز جنگ عراق است. ضارب که در فرودگاه فورت لودردل فلوريدا اقدام به تيراندازي کرده ، استبان سانتياگو است که کارت شناسايي ارتش آمريکا را با خود داشت. درحادثه تيراندازي در فرودگاه فورت لودردل ايالت فلوريدا آمريکا پنج نفر کشته و هشت نفر ديگر نيز مجروح شدند.سي ان ان گزارش داد: به گفته مقامات امنيتي فرد ضارب با پرواز خطوط هوايي 'دلتا' از مبدا آلاسکا و از ايالت 'مينه سوتا' خود را به ايالت فلوريدا رسانده بود.سي ان ان گزارش داد وي که هم اکنون در بازداشت پليس فدرال آمريکا (اف.بي.آي) قرار دارد، سابقه خدمت در گارد ملي 'پورتو ريکو' و گارد ملي آلاسکا را دارد.اين شبکه خبري درادامه افزود: سانتياگو از 23 آوريل 2010 تا 19 فوريه 2011 از طريق گاردملي پورتو ريکو به عراق اعزام شده بود.سي ان ان گزارش داد: اف.بي.آي با بررسي سابقه استبان سانتياگو مظنون اين حادثه تيراندازي و ديگر سوابق نظامي‌وي، نشانه‌هاي از افراطي گري در مورد وي نيافته است.سي ان ان افزود: به دنبال تيراندازي در فرودگاه فورت لودردل ايالت فلوريدا تمامي‌پروازها دراين فرودگاه لغو شدند.
تازه‌ترين نظرسنجي نشان مي‌دهد که فرانسوا فيون نامزد محافظه کار انتخابات رياست جمهوري فرانسه همچنان پيشتاز رقابت است ولي اختلاف وي با امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات کاهش يافته است.به گزارش رويترز، جديدترين نظرسنجي حاکي است که ميزان حمايت راي دهندگان فرانسوي از ماکرون نسبت به فيون و مارين لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه، افزايش داشته است.
پيش بيني مي‌شود که فيون در دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه موفق به کسب 28 درصد آرا شود که اين رقم نسبت به نظرسنجي قبلي موسسه ايلابه بيش از 7 تا 8 درصد کاهش داشته است.نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که لوپن نيز در دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در رتبه دوم قرار خواهد گرفت و همراه با فيون به دور دوم راه خواهند يافت.پيش بيني مي‌شود که لوپن بيش از 22 تا 24 درصد آرا را کسب خواهد کرد. اين رقم نيز نسبت به نظرسنجي نوامبر با کاهش محسوسي روبرو شده است. نکته قابل ذکر اين نظرسنجي اين است که ماکرون در دور نخست انتخابات مي‌تواند بيش از 16 تا 24 درصد آرا را کسب کند و اين رقم نسبت به نظرسنجي قبلي افزايش داشته است.
ماکرون سعي کرده است فاصله خود را با نامزدهاي حزب سوسياليست و محافظه کار حفظ کند و به طور مستقل در انتخابات شرکت نمايد.ماکرون از منتقدان جدي سياست‌هاي اولاند به شمار مي‌رود.فرانسه طي ماه‌هاي آوريل و مي‌2017 ميلادي، رئيس جمهور جديدي را که قرار است جانشين اولاند شود، انتخاب خواهد کرد.

حجم ذخاير ارزي چين در ماه دسامبر براي ششمين ماه متوالي کاهش يافت و به پايين‌ترين رقم از اوايل سال ۲۰۱۱ رسيد.به گزارش رويترز، در حالي که در آستانه روي کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمريکا، مقامات چيني حمايت از يوان را تشديد کرده‌اند،
 حجم ذخاير ارزي چين در ماه دسامبر براي ششمين ماه متوالي کاهش يافت و به پايين‌ترين رقم از اوايل سال 2011 رسيد، اما همچنان بالاتر از رقم تعيين کننده 3 تريليون دلار باقي ماند. بر اساس گزارش‌هاي بانکي مرکزي چين، ميزان ذخاير ارزي اين کشور در ماه گذشته ميلادي اندکي کمتر از حد انتظار يعني به ميزان 41 ميليارد دلار کاهش يافت و به 3.011 تريليون دلار رسيد. ذخاير ارزي چين در ماه نوامبر نيز 69.06 ميليارد دلار افت کرده بود.اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجي رويترز انتظار داشتند ذخاير ارزي چين در ماه دسامبر 51 ميليارد دلار کاهش يابد و به 3.001 تريليون دلار برسد.حجم ذخاير ارزي چين در سال 2016 ميلادي حدود 320 ميليارد دلار کاهش يافت. حجم اين ذخاير در سال 2015 به ميزان 513 ميليارد دلار کاهش يافته بود.نگراني‌ها در مورد سرعت کاهش ذخاير ارزي چين افزايش يافته و برخي تحليلگران برآرود مي‌کنند که اين کشور بر اساس معيارهاي کفايت سرمايه صندوق بين المللي پول، به حفظ حداقل 2.6 تا 2.8 تريليون دلار از ذخاير ارزي خود نياز دارد.ارزش يوان چين در سال 2016 ميلادي در برابر دلار آمريکا 6.6 درصد کاهش يافت که بيشترين افت يک ساله ارزش يوان از سال 1994 تاکنون بوده و به رغم تلاش‌هاي مقامات چيني براي کاستن از سرعت اين تنزل، انتظار مي‌رود ارزش پول ملي چين امسال نيز کاهش يابد.آنچه موجب تشديد افت ارزش پول ملي چين شده، وعده دونالد ترامپ در جريان کارزارهاي انتخاباتي اش بوده است.

ادامه پيشروي ارتش عراق در عمليات موصل
ارتش عراق در ادامه مرحله دوم عمليات موصل در شرق اين شهر (مرکز استان نينوي) در آستانه رسيدن به ساحل دجله قرار گرفته است.نيروهاي عراقي با تثبيت مواضع در محله «الوحدة» عملياتي را از اين محور به سمت محله «البعث» (الفرقان) در شرق رود دجله آغاز کردند و دقايقي قبل توانستند با مسجد «القادر» و پمپ بنزين «الکداوي» را در شرق محله البعث (الفرقان) پاکسازي کنند و خود را به ورودي محله برسانند.در اين عمليات تاکنون حدود 25 تروريست داعش کشته و زخمي‌شده‌اند. نيروهاي عراقي از آمار کشته يا زخمي‌هاي احتمالي ارتش اعلام نکردند.درصورت پاکسازي اين محله، نيروهاي عراقي خود را به رود دجله مي‌رسانند و راه ارتباطي مناطق شمالي و جنوبي در بخش شرقي شهر موصل قطع مي‌شود.در صورت موفقيت ارتش عراق، راه ارتباطي محله‌هاي شمالي از جمله «الماليه، نينوي الشرقي، نينوي، فيصليه و ...» با مناطق جنوبي از جمله «مزارع، فلسطين، شيماء، يارمجه، سامر و ...» در بخش شرقي شهر به طور کامل قطع مي‌شود. در محله «السلام» نيز نيروهاي واکنش سريع موفق شدند با حملات همه‌جانبه بيمارستان محله را به طور کامل پاکسازي و حدود 25 تروريست داعش را کشته و زخمي‌کنند.اخيرا حيدر العبادي نخست‌وزير عراق اعلام کرد که براي آزادسازي کامل موصل که از 17 اکتبر آغاز شده، سه ماه زمان نياز است.

حکم حبس براي مديرفولکس واگن در کره جنوبي
يک دادگاه کره جنوبي يکي از مديران شرکت فولکس واگن شعبه کره را به دليل جعل سند در ماجراي استفاده از نرم افزارهاي متقلبانه براي پايين نشان دادن ميزان آلايندگي محصولات اين شرکت، به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد.به گزارش رويترز، يک دادگاه کره جنوبي روز جمعه يکي از مديران شرکت فولکس واگن شعبه کره را به دليل جعل سند در ماجراي استفاده از نرم افزارهاي متقلبانه براي پايين نشان دادن ميزان آلايندگي محصولات اين شرکت، به 18 ماه زندان محکوم کرد.اين جديدترين تبعات رسوايي فريبکاري شرکت فولکس واگن در پايين نشان دادن ميزان آلايندگي محصولاتش است که سال گذشته منجر به تعليق فروش محصولات اين شرکت در کره جنوبي شد. کره جنوبي زماني يک بازار سريع در حال رشد براي محصولات اين شرکت آلماني محسوب مي‌شد. دادگاه منطقه مرکزي سئول در بيانيه اي با اشاره به تعليق فروش محصولات فولکس واگنن در کره جنوبي اعلام کرد: «فولکس واگن خودش اعتبار خودش به عنوان يک برند بينن المللي را تضعيف کرده و در نتيجه ارتکاب اين جرم ضرر‌هاي اجتماعي و اقتصادي شديدي به وجود آمده است.»در راي دادگاه، تنها به نام فاميلي اين مدير شرکت فولکس واگن (يون) اشاره شده و آمده است که وي به ارتکاب سندسازي، ممانعت در اجراي کار و نقض يک قانون زيست محيطي محکوم شده است.در ماه اوت 2016، وزارت محيط زيست کره جنوبي فروش 80 مدل از محصولات فولکس واگن، آئودي و بنتلي را در اين کشور تعليق کرد و شعبه کره جنوبي اين گروه خودروسازي را 17.8 ميليون وون، معادل 14.91 ميليون دلار بابت فريبکاري در زمينه ميزان آلايندگي و سطح صداي آزاردهنده ايجاد شده خودروها جريمه کرد.

نخست‌وزير ترکيه وارد عراق شد
بينالي ايلدريم صبح ديروز با هواپيماي خصوصي «آنا» از فردوگاه اسن بوغاي آنکارا عازم بغداد، پايتخت عراق شد به گزارش خبرگزاري آناتولي،.در اين سفر فکري ايشيک وزير دفاع ملي، عصمت يلماز وزير آموزش ملي، برات آلبايراک وزير انرژي، نيهات زيبکچي وزير اقتصاد و بولنت تفنگچي وزير گمرک و تجارت ترکيه، نخست‌وزير را همراهي مي‌کنند.طبق گزارش آناتولي، نخست وزير ترکيه در بغداد با فواد معصوم رئيس جمهوري و نيز سليم جبوري رييس مجلس نمايندگان عراق ديدار خواهد کرد.وي همچنين قرار است با برخي از مسئولين حزبي، مقامات برجسته سياسي، شخصيت‌هاي سرشناس و نيز نمايندگان ترکمن در عراق ديدار و گفت‌وگو کند.ايلدريم پس از اين ديدارها عازم اربيل مرکز کردستان عراق خواهد شد و با مسعود بارزاني رييس منطقه، ديدار و مذاکره خواهد کرد. اين سفر درحالي صورت مي‌گيرد که شش هزار نيروي دولتي ديگر در ادامه سرکوب‌هاي مرتبط با کودتاي نافرجام ترکيه از سوي مقام‌هاي قضايي برکنار شدند.

کشته شدن 10 هزار کودک در جنگ يمن
سازمان بين المللي نجات کودکان تاکيد کرد، فروپاشي نظام بهداشتي يمن تاکنون منجر به کشته شدن بيش از 10 هزار کودک شده است.به گزارش اليمن الان ،ادوارد سانتياگو مدير منطقه اي اين سازمان دیروز گفت: ما هر هفته پذيراي يک هزار کودک مبتلا به اسهال ، سوء تغذيه والتهاب دستگاه تنفسي هستيم که در شرايط طبيعي مي‌توان مانع مرگ آنها شد.سانتياگو افزود: کمک‌هاي پزشکي ضروري عموما براي هشت ميليون کودک در يمن فراهم نيست.سازمان بين المللي نجات کودکان در گزارش خود آورده است بيش از 50 درصد موسسات پزشکي که شمار آنها بالغ بر سه هزار و 500 موسسه در يمن است بسته ويا حتي براي جزيي‌ترين کارها قابل استفاده نيستند.بر اساس اين گزارش تاکنون بيش از 1200 کودک يمني در جنگ 23 ماهه عربستان عليه اين کشور کشته شده‌اند.عربستان همراه با چند کشور ديگر از ششم فروردين سال گذشته اقدام به تجاوز نظامي‌به يمن و محاصره زميني ،دريايي و هوايي اين کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور‌هادي رئيس جمهوري مستعفي يمن به قدرت کرد .اين تجاوز نظامي‌تاکنون نتيجه اي جز کشتار بيش از 10هزار يمني و زخمي‌شدن ده‌ها هزار تن ديگر و همچنين آواره شدن ميليون‌ها يمني و ويراني زيرساخت‌هاي اين کشور نداشته است.