بي‌توجهي سازمان بورس دليل توقف نمادها
يک کارشناس بازار سرمايه با بيان اين که توقف طولاني مدت نمادهاي معاملاتي در بورس حکم مرگ موقت را براي معامله گران دارد گفت: بدون شک بي‌توجهي مديران سازمان بورس يکي از دلايل اصلي توقف بانکها در بورس است.
علي احمدي در گفتگو با تسنيم در خصوص وضعيت کنوني بازار سرمايه گفت: در حال حاضر ابهامات موجود در بازار، بويژه توقف نمادهاي معاملاتي موجب رکود و رخوت در بورس شده است.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: به جرات مي‌توان گفت که در دنيا تنها بورسي که توقف نمادهاي معاملاتي در آن از چند روز تا چند سال به طول مي‌انجامد بورس کشور ماست.

 
 ثبت اطلاعات سهام عدالت از اواخر بهمن
مشاور سازمان خصوصي‌سازي گفت: اميدواريم که ثبت اطلاعات به مرور از اواخر بهمن‌ماه آغاز شود؛ اما اين تنها مرجع مورد اعتماد براي مردم است.
جعفر سبحاني در گفتگو با مهر از راه‌اندازي سامانه جديد براي اطلاع مردم از چگونگي ثبت‌نام و دريافت سهام عدالت خبر داد و گفت: با توجه به وعده‌اي که در گذشته سازمان خصوصي‌سازي براي سهام عدالت اعلام کرده بود، اکنون سامانه‌اي طراحي شده که تنها مرجع قابل اعتماد براي مردم در دريافت اطلاعات مرتبط با پروژه اعطاي سهام عدالت است. مردم از هم‌اکنون مي‌توانند به اين سامانه مراجعه کنند و از اواخر بهمن‌ماه نيز تلاش داريم که بتوانيم اقدامات لازم براي اخذ حساب مشمولان را انجام دهيم.

افزايش ارزش صندوق‌هاي ETF در بازار سرمايه 
شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) اعلام کرد: ارزش صندوق‌هاي قابل معامله (ETF) در بازار سرمايه بيش از 15 ميليارد ريال افزايش يافت.
بر اساس جديدترين آمارها، ارزش صندوق‌هاي قابل معامله در آذر ماه‌امسال با رشدي 15 ميلياردي نسبت به مدت مشابه ماه قبل به رقم 10 هزار و 895 ميليارد ريال رسيد.
به نقل از سمات، ارزش صندوق‌هاي قابل معامله ETF در بازار سرمايه بيش از 15 ميليارد ريال افزايش يافت.
درحال حاضر 22 صندوق قابل معامله در بازار سرمايه ايران فعال هستند و صندوق اعتماد آفرين پارسيان با ارزشي معادل 5046 ميليارد ريال بزرگترين صندوق ETF است.



تاثير مثبت هلدينگ خليج فارس بر رشد شاخص
هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با ۱۵ واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را در ميان شرکت‌هاي پتروشيمي‌بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد. به نقل از ايلنا، در معاملات ديروز بورس تهران، سهامداران بورسي ۱۳ ميليون و ۴۱۳ هزار سهم از سهام صنعت پتروشيمي‌را به ارزش ۴۳ ميليارد و ۴۹۶ ميليون ريال خريداري کردند . در معاملات ديروز بازار سهام، سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين روندي کاهشي داشت. در قيمت پاياني هر سهم اين شرکت به ۱۹۱۸ ريال رسيد که نسبت به ديروز تغيير خاصي نداشت. همچنين، پتروشيمي‌شازند با کاهشي ۰.۳۸ درصدي به ۲۸۷۹ ريال رسيد. در عين حال، پتروشيمي‌خراسان، نيز کاهشي بود. پتروشيمي‌زاگرس، اما امروز افتي کامل را تجربه کرد. گروه پتروشيمي‌سرمايه گذاري ايرانيان هم امروز کاهشي اندک را در کارنامه خود به ثبت رساند. پتروشيمي‌خارک در اين روز ۱.۹ درصد کاهش در آخرين قيمت و ۰.۱ درصد افت در قيمت پاياني داشت. بر اساس اين گزارش، سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي‌هم ديروز را با کاهش ۳.۶۳ درصدي در قيمت پاياني به آخر رساند. پتروشيمي‌پرديس با ۰.۰۱ درصد افت، پتروشيمي‌شيراز با ۰.۲ درصد افت و پتروشيمي‌کرمانشاه ۰.۱۶ درصد کاهش داشت. صنايع پتروشيمي‌خليج فارس درآخرين قيمت منفي بود اما در قيمت پاياني ۰.۲۸ درصد افزايش داشت. در عين حال، پتروشيمي‌فناوران در آخرين قيمت ۴.۰۶ درصد و در قيمت پاياني ۰.۳۴ درصد کاهش داشت.  اين گزارش مي‌افزايد: در اين روز که بيشتر نمادهاي بورسي در ارقام منفي به سر مي‌بردند، پتروشيمي‌جم، رشدي در حد صفر را تجربه کرد. پتروشيمي‌خارک در اين روز افتي ۲.۲۹ درصدي داشت. سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي‌هم افتي ۰.۸۳ درصدي را در قيمت پاياني به ثبت رساند. به علاوه، پتروشيمي‌پرديس ۰.۸۳ درصد کاهش داشت. همچنين پتروشيمي‌کرمانشاه، پتروشيمي‌جم، فارابي و فناوران نيز در ارقام منفي داد و ستد شدند. اين گزارش مي‌افزايد: در آخرين روز معاملات اين هفته تالار شيشه‌اي گروه محصولات شيميايي در اکثر نمادها افت قابل توجهي را تجربه کرد. در اين روز دماسنج بازار سرمايه در ابتداي معاملات توانست از کانال ۷۹ هزار واحدي بالا رود، اما در ادامه با افت‌هايي مواجه شد و به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۱ واحدي رسيد و در نهايت با افزايش ۷ واحدي به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۱ واحد رسيد.

حضور رئيس سازمان بورس در جمع معامله‌گران تالار حافظ
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار با حضور در تالار معاملات بورس حافظ با معامله‌گران حاضر در تالار شيشه‌اي گپ و گفت کرد. به نقل از فارس؛ شاپور محمدي رئيس سازمان بورس اوراق بهادار با حضور در تالار معاملات بورس تهران در خيابان حافظ نشست 10 دقيقه‌اي را با معامله‌گران حاضر اين تالار داشت. در اين گپ و گفت مردم رئيس سازمان بورس را در جريان آخرين وضعيت بازار سهام قرار داده و انتقادها و پيشنهادهاي خود را براي بهبود وضعيت کنوني اين بازار به وي ارائه دادند. نشست ديروز شاپور محمدي با مردم در حالي رسانه‌اي نشده است که در اين نشست به موضوعات مختلفي از جمله معاملات درون گروهي و بلوکي حقوقي‌ها، دستکاري شاخص، توقف طولاني نمادهاي معاملاتي و ... پرداخته شده است.
در پي افزايش قيمت سکه؛
وجه تضمين اوليه قراردادهاي آتي سکه طلا از روز سه شنبه(۲۱ ديماه) پس از پايان روز معاملاتي، برابر با ۱۲.۵ ميليون ريال تعيين مي‌شود.
به نقل از ايلنا؛ بر اساس مصوبه هيئت پذيرش بورس کالاي ايران در خصوص تعيين وجه تضمين اوليه قراردادهاي آتي سکه طلا و با توجه به افزايش قيمت تسويه روزانه قراردادهاي فعال در روزهاي گذشته، از روز سه‌شنبه، 21 ديماه جاري پس از پايان روز معاملاتي وجه تضمين اوليه برابر با 12 ميليون و 500 هزار ريال تعيين که به همراه وجه تضمين اضافي، در مجموع وجه تضمين مورد نياز 15.5 ميليون ريال تعيين مي‌شود. بنابراين از تاريخ ذکر شده حداقل وجه تضمين مبلغ 10.85 ميليون ريال خواهد بود. بر اساس اين گزارش؛ قرارداد آتي، توافق نامه‌اي مبني بر خريد و فروش يک دارايي در زمان معين در آينده و با قيمت مشخص است. به عبارت ديگر در بازار آتي، خريد و فروش دارايي پايه قرارداد براساس توافق نامه‌اي که به قرارداد استاندارد تبديل شده است، صورت مي‌گيرد که در آن به دارايي با مشخصات خاصي اشاره مي‌شود. همچنين در بازارهاي آتي الزامي‌نيست که کالا يا دارايي به طور فيزيکي رد و بدل شود و برخلاف بازارهاي نقدي، انتقال مالکيت فوري دارايي مطرح نمي‌شود؛ بنابراين در اين بازارها بدون در نظر گرفتن اين که فرد مالک دارايي باشد يا نباشد، قراردادها قابل خريد و فروش هستند. افزون بر اين؛ برخلاف بازارهاي نقد که پشتوانه آن تحويل دارايي است، بازارهاي معاملات آتي مبتني بر تسويه نقدي است و يکي از اهداف آن، خريد و فروش دارايي در آينده است.

مديرعامل سرمايه‌گذاري غدير:
سليماني از مذاکره بر سر نحوه نرخ‌گذاري خوراک منومر استايرن با مجتمع‌هاي پتروشيمي‌خبر داد و گفت: براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در پتروشيمي‌تبريز در آينده افزايش سرمايه نيز پيش‌بيني شده است.
مديرعامل سرمايه گذاري غدير در گفت‌وگو با فارس از تداوم مذاکره بر سر تعيين نرخ خوراک منومر استايرن پتروشيمي‌تبريز بر اساس نرخ ارز آزاد و دولتي خبر داد و در عين حال با اشاره به آخرين وضعيت بنيادي شرکت‌هاي بورسي اين هلدينگ، گفت: در شرکت موتوژن هم اکنون موضوع واگذاري سهام از سوي سرمايه‌گذاري غدير صحت نداشته و انچه که رخ داده تهاتر دارايي‌ها از سوي بانک تجارت با بخش خصوصي است. غلامرضا اميري سليماني در برابر اين پرسش فارس که آيا با توجه به اجراي پروژه خط لوله انتقال اتيلن غرب از مياندوآب به تبريز برنامه‌اي براي افزايش سرمايه در پتروشيمي‌تبريز دنبال خواهد شد؟ پاسخ داد: در زمان اجراي پروژه طبيعي است که بايد بخشي از طرح به طور فاينانس و بخش ديگر از منابع سهامداران تامين شود. در پتروشيمي‌تبريز نيز هم اکنون قبل از اجراي پروژه بخشي از سرمايه مورد نياز بطور علي الحساب از سوي سهامدار عمده پرداخت شده و پس از پيشرفت کار از طريق افزايش سرمايه منابع مورد نياز تامين خواهد شد.  وي با اشاره به اجراي پروژه طرح توسعه توليد اوره و آمونياک پتروشيمي‌شيراز در 5 ماه اخير گفت: بطور معمول هزينه استهلاک پروژه‌هاي بزرگ سنگين بوده و به 100 درصد ظرفيت دست نمي‌يابد. در اين زمينه هر زمان که پروژه به ظرفيت نهايي دست يابد علاوه بر کاهش هزينه استهلاک منجر به سودآوري خوبي نيز خواهد شد.
مجوز تاسيس صندوق‌هاي با ساختار «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» صادر نمي‌شود
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از الزام صندوق‌ها به سرمايه‌گذاري حداقل ۵ درصدي در سهام خبر داد.
به گزارش تجارت و به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علي سعيدي گفت: از تاريخ مصوبه جديد سازمان بورس، مجوز تاسيس، تمديد يا افزايش سقف براي صندوق با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" صادر نخواهد شد و تبديل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موجود به ساختار مذکور، امکان‌پذير نيست. معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با اصلاح نمونۀ اساسنامه و اميدنامۀ صندوق‌هاي سرمايه گذاري "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" توسط اداره‌امور نهادهاي مالي، از اين پس صندوق‌هاي سرمايه گذاري مزبور ملزم به سرمايه‌گذاري حداقل ۵ و حداکثر ۲۰درصدي از ارزش کل دارايي‌هاي صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختيار معامله سهام پذيرفته شده در بورس تهران يا بازار اول و دوم فرابورس ايران و گواهي سپرده کالايي پذيرفته شده در بورس" شدند. وي تصريح کرد: ادامه فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" پس از اتمام مدت فعاليت فعلي آن‌ها، منوط به تغيير نوع صندوق مذکور به صندوق‌ سرمايه‌گذاري"در اوراق بهادار با درآمد ثابت" يا صندوق‌هاي "مختلط" يا "سهام" خواهد بود. سعيدي خاطرنشان کرد: در اين راستا هيأت مديره سازمان بورس به منظور ايجاد نقدشوندگي بيشتر و رونق در بازار سهام اين موارد را به تصويب رسانده است. ضمناً بررسي درخواست تمديد و افزايش سقف صندوق‌هاي سرمايه گذاري، اکيداً در صورت رعايت نصاب‌هاي سرمايه گذاري مصوب سازمان خواهد بود.  به گفته وي، همچنين به آن دسته از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" که اقدام به تغيير نوع صندوق به ساختار "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" کرده‌اند، فرصت سه ماهه‌اي جهت اصلاح ترکيب دارايي‌ها مطابق اميدنامه اعطا خواهند شد. سعيدي با بيان اينکه، تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار امکان بهره برداري بيشتر بازار سرمايه از منابع جمع آوري شده نزد مديران سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه گذاري است، افزود: مديران سرمايه گذاري بايد در زمان تدوين راهبرد تخصيص دارايي، امکان سرمايه گذاري در بازار سهام و همينطور بازار اوراق با درآمد ثابت را داشته باشند. معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در بسياري از مواقع، وجود بازار بدهي تعديل کننده ريسک براي مديران دارايي است نه هدف اصلي؛ ضمن اينکه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي سپرده‌گذاري در بانک‌ها ايجاد نشده‌اند، چرا که مراجعين به اين صندوق‌ها، خود مي‌توانند سپرده‌گذاري کنند و حضور مدير سرمايه گذاري در صورت سپرده گذاري درصد بالا در نظام بانکي، در اين بين ارزش افزوده اي ايجاد نمي‌کند.
سعيدي افزود: در طول دوره اخير حداکثر ميزان سپرده صندوق‌ها به ۶۰ درصد کاهش يافت و در آينده نزديک نيز اين نصاب به ۵۰ درصد تقليل پيدا خواهد کرد. وي خاطرنشان کرد: مديريت دارايي زماني معنا پيدا مي‌کند که تحليل مدير براي سرمايه گذاران ارزش افزوده ايجاد کند. بديهي است حضور پررنگ‌تر مديران دارايي و صندوق‌هاي سرمايه گذاري در بازار سهام به معناي اجراي فعاليت اصلي اين صندوق‌ها است و اميد مي‌رود اين مهم هر چه زودتر محقق شود.