نگراني هتلداران از فعاليت شرکت‌هاي غیر مجاز مهمانپذير
امروزه جذب گردشگر به‌امکانات بستگي دارد و يکي از اين ظرفيتها، هتلها، مهمانپذيرها، مسافرخانه‌ها و محلهايي هستند که از ميهمان پذيرايي مي‌کنند.
در اين شرايط تعداد هتلها پاسخگوي نياز مسافران نيست و از سوي ديگر هزينه هتلها بسيار بالاست به نوعي که يک خانواده کم درآمد امکان اقامت در هتلها را ندارند. بنابر اين و به ناچار مردم ناگزير مي‌شوند به سراغ خانه‌هايي بروند که به صورت غير قانوني خدمات اسکان به مسافران ارايه مي‌دهند که اين مهم با انتقاد شديد هتلداران رو به رو شده است. در اين رابطه رئيس اتحاديه هتلداران تهران با تاکيد بر اينکه شهر تهران شهر توريستي نيست و بيشتر ميهمانان اين شهر تجار و بازرگان هستند،گفت: فعاليت شرکت‌هاي غير مجاز به صورت گسترده در شهر تهران تاثير نامطلوبي را بر روند کسب وکار هتل‌ها داشته است. محمدعلي فرخ مهر افزود: کار برخي شرکت‌ها و موسسات که آپارتمان‌هايي را اجاره و از اين طريق به ميهمانان سريس دهي مي‌کنند ، خلاف مقررات است ؛ تاکنون بارها نسبت به اين مساله اعتراض کرده‌ايم اما پاسخي از سوي مسئولان دريافت نکرده‌ايم.
وي ادامه داد: بيشتر اين شرکت‌ها چيني هستند و با اجاره ساختمان اقدام به ارائه خدمات مي‌کنند که در ابتدا اين خدمات تنها شامل بازرگانان و تجاري که از چين مي‌آمدند مي‌شد اما اکنون به ميهمانان ساير کشورها نيز خدماتي از قبيل رستوران و اقامت ارائه مي‌دهند.
فرخ مهر اظهار کرد: در کنار اين موسسات برخي شرکت‌ها و موسسات داخلي هم هستند که با استفاده تالارهاي پذيرايي مجموعه خود اقدام به ارائه خدمات مي‌کنند و همه اين اقدامات بر روند کسب و کار هتل داران تاثير گذار و فعاليت آنان را با رکود همراه کرده است. رئيس اتحاديه هتلداران تهران تصريح کرد: سطح اشغال هتل‌ها به نسبت سال‌هاي قبل کاهش داشته و عدم بازگشت سرمايه، هتلداران را در بازپرداخت وام‌هاي دريافتي از بانک با مشکل مواجه کرده و استمرار اين شرايط نه تنها دلزدگي سرمايه‌گذار داخلي را در پي دارد، بلکه سرمايه‌گذار خارجي را نيز دچار دوگانگي در سياست‌ها و قراردادهاي منعقده کرده و شرايط نامناسبي را در مسير بازگشت سرمايه در سياست‌هاي جاري بر گردشگري حاکم مي‌کند. رئيس اتحاديه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي استان تهران گفت: برخورد قاطع با مراکز غيرقانوني و پلمب آنها توسط اداره‌اماکن، عدم مجوز پذيرش گردشگر و مسافر در مراکز دولتي براي برون‌رفت از رکود حاکم بر مراکز اقامتي هتلي ضروري بوده و بايد مورد توجه قرار گيرد.
فرخ‌مهر با تاکيد بر اهميت نظارت نهادهاي امنيتي بر ورودي گردشگر و ايجاد سيستم‌هاي نظارتي بر رزرو و نحوه اسکان‌پذيري آنها در مراکز اقامتي داراي هويت و شناسنامه مانند ساير کشورها که در فرم‌هاي فرودگاهي به مکان‌هاي اسکان اشاره و درج مي‌شود، گفت: بايد نظارت دقيق بر جاي‌جاي حضور گردشگر ايجاد شود تا از بحران‌هاي اجتماعي و فرهنگ‌هاي غيرمتعارف ايراني اسلامي‌جلوگيري و موجبات دلگرمي‌هتلدار فراهم شود. وي همچنين تعداد هتل و هتل آپارتمان‌هايي که در شهر تهران با پروانه کسب فعاليت مي‌کنند را ۱۳۰ واحد برشمرد و افزود: واحدهاي غير مجاز بيشتر اين تعداد است.  در اين رابطه محمد قانعي يک کارشناس گردشگري به فراز و نشيب‌هاي متعدد دهه‌هاي اخير صنعت هتلداري پرداخته و مي‌گويد: در گذر ايام هتلها دوران خاصي طي كرده و مسايل عديده‌اي داشته‌اند مثلاً دوره‌اي كه هتلها به عنوان مكانهاي طاغوتي و تشريفاتي در اذهان عمومي‌جاي داشت و هيچ توجهي در جهت ساماندهي و به روز بودن آنها نشد كه بيشتر شامل سالهاي ابتداي پيروزي انقلاب مي‌بود كه هتلها با ركود جدي مواجه بودند و به علت بي‌توجهي و قطع كامل ورود توريست خارجي هيچ انگيزه‌اي براي ساخت، احداث يا بازسازي هتلها وجود نداشت. وي گفت: اکنون با عدم تناسب عرضه و تقاضا براساس پيشي گرفتن عرضه از تقاضا و به بهره‌برداري رسيدن هتلها، هتل آپارتمانها، مهمانپذيرها و مهمانسراهاي اختصاصي نهادها، ارگانها و موسسات دولتي و خصوصي كه بدون برنامه مدوني احداث شده و به طور ناگهاني به صورت معضلي جدي تبعات گوناگوني براي صنعت هتلداري ايجاد كرده است.
اين کارشناس گردشگري گفت: در اين دوران متاسفانه شاهد ورود افراد غير متخصص و بي‌تجربه در عرصه صنعت هتلداري هستيم كه با روشهاي غيرحرفه‌اي و غير اخلاقي و گاهاً خلاف شئونات حرفه هتلداري و ميهمانداري ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري به اين صنعت وارد كرده‌اند كه ملموس‌ترين اين روشها استفاده از پديده زواركشي و تور زدن ميهمانان ديگر هتلها است. ارايه نرخهاي نامناسب و بسيار پايين‌تر از ارزش خدمات در بعضي از هتلها ضربه ديگري به اين صنعت است. وي گفت: به طور طبيعي در اين دوران هتلهايي كه نمي‌توانند سرويس خوبي ارايه نمايند يا بازاريابي مناسبي داشته باشند مسلماً از اشغال كمتري برخوردارند بارگاه‌امام هشتم (ع) تنها جاذبه شهر مشهد است و به نظر مي‌رسد براي پركردن اوقات فراغت زوار و گردشگران و افزايش ميانگين اقامت ميهمانان نياز به سرمايه‌گذاري و ايجاد امكانات جديد مي‌باشد. قانعي گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان يك مركز هدايت- حمايت و نظارت بر هتلها و تاسيسات گردشگري هميشه چراغ راه ما بوده است با تمهيدات اتخاذ شده از طرف سازمان مشكلات به حداقل رسيده است.
مدير کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزي گفت: از آنجايي که واردات خشکبار نداريم لذا تمام محصولات خارجي موجود در بازار قاچاق است. به گزارش باشگاه خبرنگاران ميزان توليد خشکبار در کشور به بيش از ۸۰۰ هزار تن مي‌رسد که از اين ميزان توليد، حدود ۴۰۰ هزارتن صادر و بقيه در داخل مصرف مي‌شود.
در اين رابطه شاهرخ شجري گفت: اکنون بيش از 2 ميليارد دلار انواع محصولات خشکبار به کشورهاي مختلف جهان صادر مي‌شود.
مدير کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزي عرضه محوري را مشکل اساسي ساختار صادراتي کشور دانست و اظهار داشت: زماني که مازاد توليد بر مصرف وجود داشته باشد اقدام به صادرات مي‌کنيم که اين رويه بايد به سمت رويکردهاي تقاضا محور تغيير جهت دهد. شجري با اشاره به اينکه مهمترين اقدام در صادرات توجه به خواسته‌هاي طرف خارجي است، بيان کرد: توليدکنندگان خشکبار بايد بسته بندي،تبليغات و ابعاد مختلف آن را منطبق با خواسته‌هاي مصرف کننده در نظر گيرند و در آن زمان است که با سياست‌هاي نفوذ و توسعه مي‌توان صادرات محصولات را افزايش داد. مدير کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزي تصريح کرد: رويکرد اين وزارتخانه ايجاد زنجيره‌هاي صادراتي به جهت انسجام بيشتر در اين بخش و با هدف انتقال خواسته‌هاي مصرف کننده خارجي به توليد کننده است که توسعه صادرات محصولات کشاورزي را در پي دارد. شجري ضمن بيان اينکه برخي محصولات خشکبار از طريق بسته بندي مناسب محصولات وايجاد ارزش افزوده در بازار بين المللي عرضه مي‌شود، عنوان کرد: در چند سال اخير محصولات در قالب بسته بندي‌هاي کوچک توليد شده که گامي‌مهم در توسعه صادرات بشمار مي‌رود و بايد به اين نکته توجه داشت که تنوع محصولات در کنار تبليغات و بسته بندي مناسب منجر به افزايش صادرات خواهد شد. به گفته وي براي توسعه صادرت محصولات خشکبار راهي جز استفاده از روش‌هاي نوين بازاريابي و تکنولوژي روز براي بسته بندي مطلوب محصولات نداريم.
مدير کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزي در خصوص واردات خشکبار به کشور گفت: با توجه به توليد مناسب و تامين نيازهاي داخلي، تعرفه‌هاي سنگيني براي واردات خشکبار وضع شده و بايد تلاش شود تا ازظرفيت‌هاي موجود در اين بخش براي صادرات بيشتر استفاده کنند.

دبير انجمن برنج با تاکيد بر اينکه اگر برنج ايراني گران است در عوض سالم است گفت: يک گروه تحقيقاتي تاييد کرده که در ايران هيچ برنجي زمينه آلوده شدن ندارد؛ اما اين زمينه در برنج خارجي وجود دارد.
يعني وقتي برنج خارجي مي‌خريد ريسک ميکنيد؛ چون ممکن است که آلوده باشد؛ اما برنج ايراني صد درصد آلوده نيست و ارزش غذايي بالايي دارد و طبيعي است که کمي‌گران باشد. جميل عليزاده شايق در گفت‌و‌گو با ايلنا، در پاسخ به اين که تعرفه بالاي واردات برنج خارجي تا چه ميزان در افزايش قيمت تمام شده اين محصول براي مصرف کنندگاني که توان مالي خريد برنج‌هاي داخلي را ندارند تاثيرگذار است، بيان داشت: قيمت برنج‌هاي خارجي به‌اندازه‌اي پايين است که هر چه هزينه و تعرفه گمرکي به آن افزوده شود باز هم قيمت تمام شده آن پايين است. طبق آمار جديد فائو در دسامبر 2016 نرخ صادراتي برنج هندي 235 دلار در هر تن است. با فرض اين که اگر اين برنج با دلار آزاد وارد شود قيمت تمام شده هر کيلوگرم 1300 تومان است. او افزود: به اين 1300 تومان نيز 500 تومان افزوده مي‌شود؛ همچنين 40 درصد هم تعرفه گمرکي اخذ مي‌شود که در نهايت قيمت تمام شده برنج هندي 2500 تومان است؛ اين در حالي است که اين محصول در بازار دو برابر و يا حتي بيش از دو برابر اين قيمت خريد و فروش مي‌شود. شايق تاکيد کرد: ادعاي کساني که مي‌گويند قيمت تمام شده برنج خارجي با اين تعرفه‌ها گران مي‌شود درست نيست. هنوز هم صد در صد در واردات برنج خارجي سود است. مگر واردکننده بدون سود اين کار را با تحمل مشقات و مشکلات انجام مي‌دهد؟ دبير انجمن برنج در ادامه گفت: ذائقه ايراني نتوانسته که خود را با برنج‌هاي خارجي تطبيق دهد کسي که از نظر مالي مشکل دارد اين برنج را تهيه مي‌کند؛ اما مصرف کننده سود کلاني را با اين کار تقديم وارد کننده مي‌کند. در اسفند سال 92 وزارت بهداشت اعلام کرد که پنج رقم برنج ايراني آلوده است که بعد از آن از اظهارات خود عقب نشيني کردند؛ اما ما تحقيقات خود را ادامه داده‌ايم و نتيجه آن بزودي اعلام خواهد شد.

شايعات بهداشتي نبودن و کاهش مصرف لبنيات
رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران با بيان اينکه بازار فروش محصولات لبني در مقايسه با سال گذشته در شرايط نامناسبي قرار دارد گفت: برخي شايعات مبني بر غير بهداشتي بودن محصولات توليدکنندگان و کسبه از ميل و رغبت مردم کاسته و سبب کاهش رونق اقتصادي در اين بخش شده است.علي رجبي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: جهش قيمت در اقلام لبنياتي به خصوص کره موقت بوده و طي چند روز آتي شاهد تعديل قيمت‌ها خواهيم بود.وي با اشاره به عرضه مازاد توليدات مواد لبني اظهار کرد: بازار محصولات لبني در حال حاضر با رکود دست و پنجه نرم مي‌کند و اين امر موجب شده تا شاهد رشد قيمت قابل توجه در عمده اقلام لبني نباشيم.وي گفت: بخش اعظم کره موجود در بازار وارداتي بوده و به همين دليل بيش از بقيه اقلام لبني تحت تاثير نوسانات بازار ارز دستخوش تغيير و افزايش قيمت بوده است.رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران گفت: طبع و ذائقه مردم به محصولات پر چرب موجب شده تا بازار توليدکنندگان اين نوع محصولات از رونق مطلوبي براي عرضه بر خوردار نخواهد بود.

سهم يک درصدي ايران در توليدات گل و گياه
معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي با اعلام اينکه تاکنون بيش از 200 ميليارد تومان تسهيلات بانکي براي ايجاد گلخانه در کشور پرداخت شده است گفت: از محل اين تسهيلات نيز تاکنون 513 هکتار گلخانه روباز و سربسته به بهره برداري رسيده است.به گزارش ايلنا، محمد علي طهماسبي گفت: همچنين با پرداخت اين تسهيلات مساحت گلخانه‌هاي کشور به بيش از 10 هزار هکتار افزايش يافته است. وي هدف نهايي معاونت امور باغباني وزارت جهاد کشاورزي را افزايش مساحت گلخانه‌هاي کشور به بيش از 58 هزار هکتار تا سال 1404 اعلام کرد. وي گفت: در اين راستا و براي تحقق اين هدف مهم به متقاضيان ايجاد فضاهاي گلخانه اي در کشور از محل صندوق توسعه ملي و منابع داخلي بانک کشاورزي تسهيلات پرداخت مي‌شود.معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي به سطح زيرکشت 2 هزار و 200 هکتاري گل و گياه در کشور اشاره کرد و گفت که هم اکنون هفت هزار تن از کل توليدات گل و گياه زينتي و دارويي کشور صادر مي‌شود که سهم ايران حدود يک درصد بازار جهاني است.

اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده به نفع توليد
رئيس اتحاديه آهنسازان تهران گفت: ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده براي صنوف توليدي ضربه مهلکي است و مصوب شده که صنوف توليدي که برق ۵۰ آمپر استفاده کنند، شامل ارزش افزوده شوند. اگر صنوف توليدي بخواهند با اجراي طرح‌هاي توسعه، فعاليت‌هاي کاري خود را گسترش دهند، نياز به برق ۵۰ آمپر است که در اين صورت بايد ماليات بر ارزش افزوده پرداخت کنند؛ لذا لازم است قانون ماليات ارزش افزوده به نفع توليد اصلاح شود.حبيب الله بشارتي افزود: بازار توليدات آهن هم وابسته به نگاه حمايتي دولت است و احياي اين صنعت مهم در رونق اقتصاد کشور تاثيرگذار است.وي با تاکيد بر اينکه بايد شرايطي فراهم شود تا واحدهاي توليدي در دوران رکود ماليات پرداخت نکنند، افزود: طبق مصوبه مالياتي صنوفي که جزو بند ج بودند، بايد مطابق سال قبل ماليات پرداخت مي‌کردند اما سازمان امور مالياتي اکثر صنوف را از بند (ج) به بند (ب) برد تا شامل اين توافق نشوند.
اعلام ظرفيت‌هاي جديد جذب نمايندگي شركت‌هاي بيمه كشور
سهميه جديد جذب نمايندگي بيمه تا سال ۱۳۹۶ به شركت‌هاي بيمه ابلاغ شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از كل روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مركزي، بر اساس محاسبات مربوط به ظرفيت پذيرش نمايندگان موسسات بيمه (اعم از سرزمين اصلي و مناطق آزاد) از سوي بيمه مركزي، با لحاظ توانگري مالي، شاخص‌هاي كليدي عملكردي، وضعيت شعب ناظر بر شبكه فروش و پراكندگي‌ آنها در سراسر كشور و رعايت قوانين و مقررات تنظيم امور نمايندگي بيمه توسط شركت‌هاي بيمه مذكور تا پايان سال ۱۳۹۶ تعيين و پس از تصويب هيأت عامل به تمامي‌شركت‌هاي بيمه ابلاغ شد.

دکتر صادق: تکريم مشتريان مهمترين عامل موفقيت يک بيمه گر
نايب رئيس هيأت مديره و مدير عامل بيمه دانا در بازديد از شعبه کرمانشاه گفت: آمار و ارقام گوياي تلاش و زحمات همکاران اين شعبه است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، وي با اشاره به پيگيري‌هاي همکاران شعبه کرمانشاه در خدمات دهي به زائرين اربعين حسيني اظهار داشت: با توجه به خصوصيات مهمان نوازي مردم منطقه اين شعبه را در تکريم مشتريان مناسب ارزيابي کرد. دکتر صادق خاطر نشان کرد: با وجود موانع موجود در منطقه بويژه موانع فرهنگي که بر فروش بيمه تأثير مستقيم دارند، جاي اميدواري است که با همت و درايت همکاران در تکريم مشتريان، اين شعبه توانسته است جايگاه خود را در بين شرکتهاي بيمه ارتقا دهد. وي عنوان کرد: با توجه به بازخورد مناسب بيمه گزاران نسبت به شعبه کرمانشاه جاي اميدواري است که قريب به اتفاق بيمه گزاران از شعبه رضايت کامل دارند.

برندگان جشنواره نواي خرم در پوشش بيمه عمر بيمه سرمد قرار گرفتند
با معرفي برندگان سومين دوره، جشنواره و جايزه نواي خرم به کار خود پايان داد. اين جشنواره با حمايت بيمه سرمد برگزار شده بود، که با اهداي جوايز، لوح تقديرها، تنديس‌ها و بيمه‌نامه‌هاي عمر و سرمايه گذاري به برندگان خاتمه يافت. در مراسم اختتاميه «نواي خرم 3» که با حضور مديرعامل، رئيس هيات مديره، معاونان و مديران بيمه سرمد برگزار شد، مديرعامل بيمه سرمد در کنار داوران جشنواره، جوايز برندگان را اهدا و به آنها بيمه‌نامه‌هاي عمر و سرمايه گذاري سرمد را تقديم کرد. هيات داوران جشنواره لوح تقدير و تنديس سومين دوره نواي خرم را به مديرعامل اين شرکت تقديم کردند. شرکت بيمه سرمد، با هدف حمايت از هنر اصيل ايراني و هنرمندان اين عرصه، و همچنين فرهنگ‌سازي در حوزه بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري، به عنوان تنها حامي‌مالي جشنواره نواي خرم در روز اختتاميه نيز تمامي‌47 نفر برنده اين جشنواره را در پوشش بيمه عمر و سرمايه‌گذاري قرار داد.

برگزاري سمينار ملي مديريت بحران و بازسازي بيمه تعاون
سمينار ملي مديريت بحران و بازسازي پس از سانحه در شهرستان اروميه برگزار گرديد. سمينار ملي مديريت بحران و بازسازي پس از سانحه، روزسه شنبه مورخ 95/10/14 با حضور مديران و دست اندرکاران استاني و با حمايت مالي شرکت بيمه تعاون، درشهرستان اروميه برگزار گرديد. در اين سمينار، جناب آقاي دکتر شهرکي، نائب رئيس محترم هيئت مديره، و جناب آقاي نعمتي، معاونت محترم فني شرکت بيمه تعاون به ايراد سخنراني پرداختند.

رونق بازار کلاهبرداري از بيمه‌ها با افزايش سالانه نرخ ديه
مديرعامل بيمه ملت با اشاره به اينکه بالا رفتن سالانه نرخ ديه سبب ايجاد شبکه‌ها و باندهايي شده است که با تشکيلات گسترده اقدام به کلاهبرداري از صنعت بيمه مي‌کنند،گفت: نقره به دليل ثبات قيمت در معاملات جهاني مي‌تواند جايگزين مناسبي براي تعيين نرخ ديه باشد. به گزارش روزنامه تجارت دکترعليرضا ابراهيم پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس که درباره‌ايده تغيير معيار پرداخت ديه از شتر به نقره پرسيد، اظهار داشت: بحث نقره به دليل ثبات قيمت و معاملات اين فلز در بازار‌هاي داخلي و جهاني مطرح شد. ديه کامل يک فرد بر اساس 10 هزار سکه نقره چيزي حدود 110 ميليون تومان مي‌شود. از طرفي نوسانات نقره محدود و کنترل شده است و اينها به سقف پرداخت ديه اجازه نوسانان‌هاي زياد در هر سال را نمي‌دهد. وي با بيان اينکه پيشنهاد مذکور به اين دليل مطرح شده است و صنعت بيمه نيز با آن موافق است، افزود: اين بحث در کميسيون اقتصادي مجلس هم مطرح و عنوان شد اگر بخواهيم مبناي پرداخت ديه را بر روي شتر و احشام ديگر بگذاريم و هر سال هم افزايش قيمت داشته باشيم عوارض و پيامد‌هاي متعددي خواهد داشت. وي تصريح کرد: اين کسب و کار آنقدر براي عده‌اي جذاب است که باند و شبکه تشکيل مي‌دهند و براي خود درمانگاه، پزشک، وکيل و تشکيلات دارند.