زاينده‌رود از ۲۸ دي ماه پر آب مي‌شود
آب سد زاينده رود از ۲۸ دي ماه براي مدت ۲۲ روز، به ميزان ۴۶ متر مکعب در ثانيه براي اراضي کشاورزي، رهاسازي خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبي که رهاسازي مي‌شود به کشت و کار بپردازند.
به‌گزارش ايسنا، در يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود که با حضور وزير نيرو برگزار شد، رهاسازي آب سد زاينده رود از ۲۸ دي ماه و مديريت مصرف پنج درصدي آب در مصارف شرب و کشاورزي اصفهان مصوب شد.
ميزان رهاسازي آب براي کشاورزان از سد زاينده ۴۶ متر مکعب در ثانيه است که به مدت ۲۲ روز انجام خواهد شد.

اعلام دلايل توقف صادرات برق به عراق
مديرعامل توانير با تشريح دليل توقف صادرات برق ايران به عراق از سفر هيات ايراني به بغداد براي تمديد قرارداد فروش برق خبر داد و گفت: صادرات برق به عراق تا يک ماه آينده از سرگرفته مي‌شود.
به نقل از توانير، آرش کردي امروز در تشريح دلايل توقف صادرات برق ايران به عراق، گفت: توقف صادرات برق به دليل اتمام مدت قرارداد بوده و چنانچه بخواهيم صادرات دوباره برق به عراق داشته باشيم بايد الحاقيه و اصلاحيه جديد را در قرارداد تنظيم کنيم. مديرعامل توانير تصريح کرد: در تنظيم قرارداد جديد بايد بسته به شرايط روز و تغيير قيمت ارز و ساير مسائل عمده، مفاد جديدي تنظيم شود.


رکورد صادرات گاز روسيه به اروپا شکست
بزرگترين شرکت گازي روسيه موفق به ثبت رکوردي جديد در صادرات گاز به اروپا شد.
به نقل از پايگاه خبري «راشاتودي»، شرکت «گازپروم» روسيه در صادرات گاز به اروپا، موفق به بالاترين ميزان انتقال گاز به قاره سبز شد که رکوردي جديد در اين حوزه محسوب مي‌شود.
در همين حال «گازپروم» فقط در روز ششم ژانويه سال جاري ميلادي، با صادرات ۶۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعبي گاز به اروپا به يک رکورد باورنکردني دست پيدا کرده؛ اين در حالي است که يک روز قبل از آن، با صادرات ۶۱۴ ميليون و ۶۰۰ هزار متر مکعب رکورد ديگري از خود به جاي
گذاشته بود.




با گشايش اعتبارات اسناد خزانه اسلامي‌صورت مي‌گيرد:
با توجه به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملي تا پايان سال مالي 95، شاخص بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم از 72 درصد در پايان سال 1394 به 80 درصد در پايان سال 95 خواهد رسيد.
به نقل از ايلنا، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: تعهد کرده‌ايم تا پايان امسال آب‌رساني و تامين آب شرب پايدار براي 3 هزار روستا را عملياتي کنيم. "علي‌اصغر قانع" معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با بيان اين مطلب که مطابق برنامه زمان‌بندي افتتاح پروژه‌هاي آبرساني بهره‌مند از اعتبارات صندوق توسعه ملي، حداکثر تا پايان سال مالي 95 تعداد 3 هزار و چهار روستا با دو ميليون و 468 هزار نفر جمعيت تحت پوشش، از آب شرب بهره‌مند خواهند شد، گفت: از اين تعداد تا زمان حاضر به يک هزار و 544 روستا با 833 هزار نفر جمعيت از آب‌رساني شده است.
وي با اشاره به اينکه اجراي طرح آبرساني روستايي در قالب 924 مجتمع آبرساني و يک هزار پروژه آبرساني تک روستايي داراي اولويت، بسيار اثربخش بوده و مي‌تواند بخش عمده اي از مشکلات آب روستايي کشور را برطرف نمايد، اظهار داشت: با اجرا و تکميل پروژه‌هاي مذکور که به حدود 62 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، مشکل پايداري تأمين آب شرب 16 هزار روستا با حدود 7 ميليون نفر برطرف خواهد شد.
قانع ادامه داد: مبلغ 500 ميليون دلار در قالب بند "ح" تبصره (5) قانون بودجه سال 1394 از منابع حاصل از صندوق توسعه ملي، براي آبرساني به روستاها، مصوب شد که معادل ريالي 14 هزار و 961 ميليارد ريال به طرح تکميل مجتمع‌هاي آبرساني اولويت‌دار روستايي اختصاص يافت.
معاون برنامه ريزي وتوسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: اين رقم طي يک مرحله به‌حساب وزارت نيرو، نزد بانک کشاورزي واريز شده است.
وي با بيان اين مطلب که طي دو مرحله، اسناد خزانه اسلامي‌به ارزش يک هزار ميليون ريال به طرح مذ کور اختصاص يافته افزود: تاکنون 500 ميليون ريال از اين مبلغ، به پيمانکاران، مشاوران و توليدکنندگان پرداخت شده و 500 ميليون ريال ديگر درحال ارسال به فرابورس است.
قانع با اشاره به اينکه از مجموع اعتبارات اختصاص يافته از صندوق توسعه ملي تا زمان حاضر، طي چهار مرحله به مبلغ 11 هزار و 37 ميليارد و 528 ميليون ريال در اختيار شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي قرار گرفته است، گفت: اين مبلغ تا سقف 80 در صد در پروژه‌هاي طرح مذکور هزينه شده است. وي در ادامه افزود: با توجه به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملي تا پايان سال مالي 95، شاخص بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم از 72 درصد در پايان سال 1394 به 80 درصد در پايان سال 95 خواهد رسيد و به عبارتي رشد شاخص بهره‌مندي طي يک سال به ميزان 8 درصد پيش بيني شده است. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آبفاي کشور موفق‌ترين استان‌ها در جذب اعتبارات ابلاغ شده را خراسان رضوي، خراسان جنوبي، خوزستان، فارس، اردبيل، چهارمحال و بختياري، لرستان، مازندران، مرکزي و همدان دانست و اضافه کرد: در سال‌هاي 93 و 94 تخصيص نيافتن کامل اعتبارات پيش‌بيني شده در قانون بودجه سالانه از مهم‌ترين چالش‌هاي طرح‌هاي آبرساني روستايي بوده است.
وي در ادامه اظهار داشت: در سال جاري نيز علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملي، مبلغ 3 هزار و 300 ميليارد ريال از منابع عمومي‌در قانون بودجه سال 95 پيش‌بيني شده است که تاکنون پس از گذشت 10 ماه از سال جاري، هنوز اعتباري تخصيص نيافته است.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از امضاي دو قرارداد بهينه‌سازي و بهبود فرآيند توليد پالايشگاه‌هاي نفت بندرعباس و تهران در آينده اي نزديک با دو شرکت معتبر نفتي ژاپن خبر داد.
 به نقل از ايسنا، عباس کاظمي‌در تشريح مهمترين فرصت‌هاي سرمايه گذاري در صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسا برجام، گفت: اجراي طرح‌هاي توسعه و بهينه سازي و کاهش ظرفيت توليد نفت کوره از مهمترين برنامه‌هاي توسعه و بهينه سازي صنعت پالايش نفت کشور به شمار مي‌رود. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اينکه تا افق چشم انداز بايد سهم توليد نفت کوره در سبد محصولات نفتي کشور به حدود ۱۰ درصد کاهش يابد، تصريح کرد: بر اين اساس و به منظور کاهش توليد نفت کوره در پالايشگاه‌ها تاکنون مذاکرات متعددي با شرکت‌هاي بين‌المللي به ويژه کره جنوبي و ژاپن انجام شده است. معاون وزير نفت با اشاره به‌امضاي قرارداد طرح بهينه سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه نفت اصفهان با شرکت دايلم کره جنوبي، تاکيد کرد: پس از برجام، استقبال زيادي از سرمايه گذاران خارجي به خصوص کره جنوبي و ژاپن براي اصلاح پالايشگاه‌هاي نفتي قديمي‌شده که الزامي‌جدي است. اين مقام مسئول افزود: پالايشگاه‌هاي قديمي‌توليد نفت کوره بالايي دارند که ارزش آن در بازارهاي جهاني رو به کاهش است و کمتر از نفت خام مي‌شود. وي با بيان اينکه در پالايشگاه‌هاي نفت بندرعباس و تهران مذاکرات با سرمايه گذاران ژاپني و کره اي در حال انجام بود به طوري که دو شرکت JCCP و JGC در پالايشگاه نفت تهران مذاکرات نهايي را آغاز کرده‌اند، تبيين کرد: در مجموع پالايشگاه‌هاي قديمي‌نفت شامل اصفهان، تبريز، تهران، بندرعباس و آبادان به حدود ۱۴ ميليارد دلار هزينه سرمايه گذاري نياز دارند که محصولات و فرآورده‌هاي نفتي با استاندارد يورو چهار توليد کنند و البته سهم توليد نفت کوره آنها به کمتر از ۱۰ درصد برسد. کاظمي‌با اشاره به برگزاري سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي انرژي کيش، گفت: برگزاري نمايشگاه‌هاي معتبر همچون کيش و استفاده از فرصت و ظرفيت مناطق آزاد مي‌تواند به معرفي بيشتر فرصت‌هاي سرمايه گذاري در صنعت نفت به ويژه صنايع پالايشي کشور کمک کند. سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي انرژي کيش با رويکرد "سرمايه‌گذاري" از ۲۰ تا ۲۳ دي‌ماه‌امسال در جزيره کيش برگزار مي‌شود که تاکنون بيشترين ميزان استقبال شرکت‌هاي خارجي را نسبت به دوره‌هاي گذشته داشته است. پيش بيني مي‌شود نمايندگاني از اتريش، سوئيس، ايتاليا، فرانسه، آلمان، چين، آمريکا، اسپانيا، روسيه، آفريقاي جنوبي، هلند، اسکاتلند و ... در ماه‌هاي پاياني سال براي حضور در رويداد سرمايه‌گذاري وزارت نفت به کيش سفر مي‌کنند تا آخرين فرصت‌هاي توافق براي سرمايه‌گذاري نفتي در دولت يازدهم را به طور جدي محک بزنند.

معاون شرکت ملي نفت با تشريح ساز و کار پرداخت پاداش گازي به توتال فرانسه بابت سرمايه گذاري در فاز ۱۱ پارس جنوبي، گفت: پرداخت پاداش در قالب مدل جديد قراردادي در هيات دولت به تصويب رسيده است.
غلامرضا منوچهري در گفتگو با مهر در تشريح ساز و کار پرداخت پاداش به توتال فرانسه بابت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، گفت: بر اساس مدل قراردادي که به تصويب هيات دولت رسيده، ساز و کاري براي پرداخت پاداش به شرکت‌هاي خارجي که در توسعه ميادين نفت و گاز ايران فعاليت مي‌کنند، پيش بيني شده است. معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران با اعلام اينکه ساز و کار پرداخت پاداش به شرکت‌هاي خارجي از جمله توتال فرانسه بابت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي به نوعي مطابق با مدل قراردادهاي بيع متقابل است، تصريح کرد: مدت قراردادهاي جديد در صنعت نفت ۲۰ ساله بوده و مطابق با توليد تجمعي نفت و گاز طبيعي در طول دوره قرارداد، پاداش به شرکت‌ها پرداخت مي‌شود.
اين مقام مسئول، افزود: به عنوان نمونه چنانچه يک شرکت موفق به افزايش توليد يک ميليارد بشکه‌اي افزايش توليد نفت و يا يک ميليارد مترمکعبي توليد گاز شود يک ميليارد دلار پاداش دريافت مي‌کند.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت ايران با تاکيد بر اينکه پاداش توتال فرانسه در طول دوره قرارداد به ازاي هر متر مکعب افزايش توليد گاز محاسبه و پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: چنانچه عملکرد توتال در پارس جنوبي منجر به افزايش توليد گاز شود متناسب با افزايش توليد پاداش به اين شرکت پرداخت خواهد شد.
اين مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر که آيا مکانيزمي‌براي پرداخت پاداش‌هاي چند ميليارد دلاري به توتال فرانسه و ساير شرکت‌هاي خارجي تعريف شده است؟ بيان کرد: براي پرداخت پاداش به شرکت توتال فرانسه و ساير شرکت‌هاي خارجي فعال در صنعت نفت هم مکانيزم‌هاي کنترلي تعريف شده است.
منوچهري در پايان خاطرنشان کرد: به عبارت ديگر پرداخت پاداش‌ها داراي سقف بوده و مطابق با ميزان افزايش توليد نفت و گاز پرداخت خواهد شد.
در همين حال محمد مشکين فام مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم اخيرا در پاسخ به مهر درباره ساز و کار پرداخت پاداش به توتال فرانسه در پارس جنوبي با بيان اينکه به ازاي هر ۱۰۰۰ فوت مکعب توليد گاز به اين شرکت پاداش تعلق مي‌گيرد، گفته است: قرار است اين پاداش گازي در مدت يک دوره ۲۰ ساله به اين شرکت فرانسوي بابت افزايش توليد گاز پرداخت شود، در صورتي‌که در طول اين مدت ۲۰ ساله توليد گاز طبيعي افزايش يابد، به تناسب افزايش توليد، ميزان پاداش توتال افزايش مي‌يابد و در صورت کاهش توليد قطعا ميزان پرداختي به اين شرکت فرانسوي با کاهش همراه خواهد شد.

سيد مصطفي علوي، با اعلام اينکه همه شهرها و روستاهاي شهرستان اردستان گازرساني شده و از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند گفت: تنها 6 روستاي کم جمعيت اين شهرستان که شرايط گازرساني را ندارند، فاقد گاز هستند.
به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان،مديرعامل اين شرکت بيان داشت با توجه به توسعه شبکه‌هاي گازرساني به بيش از0 2600 کيلومتر و بهره مندي 99 درصدي خانوارها، درخواست اين شرکت حمايت ائمه جمعه در راستاي اطلاع رساني نکات ايمني و مصرف بهينه گاز طبيعي، از طريق خطبه‌هاي نماز جمعه است. وي با اشاره به اينکه گازطبيعي نسبت به ديگر سوخت‌هاي فسيلي آلودگي کمتري دارد، افزود: گاز طبيعي به عنوان يک سوخت پاک و ارزشمند سرمايه ملي کشور است و هرچه در مصرف آن صرفه جويي شود اين منبع عظيم استراتژيک، ضمن استفاده در سال‌هاي ديگر، براي نسل‌هاي آينده آلودگي محيط زيست کمتري خواهد داشت.
مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان، همچنين با تاکيد بر پرداخت به موقع قبوض گاز مصرفي توسط مشترکين گفت: موجب امتنان است تا مردم شريف شهرستان اردستان و ديگر شهر‌ها و روستا‌هاي استان توجه ويژه اي در اين خصوص داشته باشند.
علوي، با اشاره به اينکه با اطلاع رساني‌هاي انجام شده، خوشبختانه طي چند سال اخيرهيچ گونه حادثه گازرساني در اين شهرستان روي نداده است، ادامه داد: صرفه جويي در مصرف گاز طبيعي به معناي کم مصرف کردن نيست. در ادامه‌امام جمعه شهرستان اردستان، با اشاره به حديثي مبني بر اينکه چند چيز است که همه مردم در آن شريک هستند؛ آب، ارزاق عمومي‌و سوخت، بيان داشت: اسراف نکردن و رعايت حق مردم در اين سه مورد واجب است. حجت الاسلام دهشيري، در خصوص پرداخت به موقع گاز بهاء و وصول مطالبات اداره گازاردستان، بيان داشت: پرداخت گازبهاي مصرفي و بدهي‌هاي معوق جزء وظايف مشترکين است.  در ادامه فرماندار شهرستان اردستان نيز بيان داشت: اردستان رتبه اول تأمين مرغ استان را دارد و از نظر تعداد مرغداري و توليد گوشت مرغ جايگاه ويژه اي در استان دارد.  وي با اشاره به اينکه اکثر مرغ داري‌هاي اين شهرستان از نعمت گاز بهره مند هستند گفت: در حال حاضر 6 روستاي اردستان فاقد گاز مي‌باشد که ما انتظار داريم در چهار چوب قوانين گازرساني به اين روستاها نيز در دستور کار شرکت گاز استان اصفهان قرار گرفته و امکان گازرساني به آنها بررسي گردد.

مراسم رونمايي از نشان و محصولات جديد نفت سپاهان اسپيدي با حضور نمايندگان مجلس و مديران و عاملين فروش نفت سپاهان برگزار شد.
مديرعامل نفت سپاهان در اين مراسم با بيان اينكه با تدابير صورت گرفته در شش ما گذشته زمينه قيمت محصولات صادراتي افزايش تقريبي 100 دلار در هر تن داشته است گفت: در زمان حاضر اين افزايش قيمت محصولات صادراتي سود خالصي را براي شرکت دارد به طوري که انگار پالايشگاهي جديد در اصفهان ساخته شده و صادرات جديدي ايجاد شود. فدايي‌دولت افزود: در 6 ماهه گذشته موفق شديم مشکل مالياتي شرکت را که از سال 91 حدود 186 ميليارد بدهي بود را به حدود 70 ميليارد تومان کاهش دهيم که اين مبلغ نيز به صورت کامل و نقد پرداخت شد و اساسا اکنون هيچ بدهي در اين زمينه نداريم. مديرعامل نفت سپاهان وصل و پيگيري مطالبات سنوات گذشته از خريداران خارجي که متاسفانه به صورت اعتباري خريده کرده بودند و وصول بيش از 40 ميليارد تومان مطالبات معوق داخلي و همچنين تسويه حدود 130 ميليارد تومان بدهي بانکي در داخل کشور را از ديگر اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته عنوان کرد. فدايي‌دولت افزايش سهم بازار نفت سپاهان از 14 درصد به بيش از 20 درصد در بازار داخلي را از ديگر اقدامات مثبت 6 ماهه گذشته اعلام کرد. وي مذاکره با شرکت‌هاي بزرگ اروپايي به منظور استفاده از تکنولوژي روز در اروپا در جهت ارتقاي کيفيت محصولات پايه و روغن نهايي را از ديگر اقدامات نفت سپاهان در اين مدت عنوان و افزود: اين مذاکرات تاکنون منجر به پيش‌نويس قرارداد و تفاهم نامه با اين شرکت‌ها شده است. وي پيگيري به منظور توليد روغن جت اويل، روغن هواپيما، در نفت سپاهان را از ديگر اقدامات 6 ماه گذشته عنوان کرد و افزود: با هدف تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از خروج ارز به ميزان سالانه حداقل 100 ميليون يورو شرکت نفت سپاهان در نظر دارد با شرکت‌هاي خارجي اروپايي توليدکننده جت اويل که از مرغوبيت خوبي نيز برخوردار هستند مذاکراتي را به منظور انتقال تکنولوژي‌هاي برتر و توليد روغن جت اويل انجام دهد. سخنگوي کميسيون انرژي مجلس نيز در اين مراسم با تقدير از اقدامات صورت گرفته در شركت نفت سپاهان بر ضرورت حمايت مجلس از بخش خصوصي تاكيد كرد و گفت: در صورتي که بخش خصوصي در کنار بخش دولتي قرار بگيرد به طور حتم انتقال دانش فني و تکنولوژي ممکن شده و قطعا هزينه اي که در ارتباط با تامين نقدينگي براي واحدهاي توليدي ما ايجاد مي‌شود کاهش خواهد يافت.قره خاني از نداشتن بورس نفت در کشورانتقاد كرد. رضايي كوچي رئيس کميسيون عمران مجلس نيز با تاکيد بر اينکه مجلس پشتيبان بخش خصوصي و توليد داخلي است، گفت: رفتن به سمت توليد فراورده‌هاي نفتي از سوي شرکت نفت سپاهان کار ارزشمندي است.  زهرا سعيدي عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز با تقدير از اقدامات صورت گرفته در نفت سپاهان و اشتغالزايي در اين بخش گفت: فعال شدن بخش خصوصي مي‌تواند به ايجاد مشاغل مختلف و کاهش بيکاري در کشور منجر شود ومجلس دهم خواهان کمک و حمايت از بخش خصوصي و توليد داخل بوده و در اين راستا از هيچ کمکي فروگذار نخواهد کرد. علي اکبر کريمي‌رئيس فراکسيون توسعه صادرات مجلس نيز برند سازي در عرصه فعاليت‌هاي توليدي و صنعتي را از سرمايه‌هاي ارزشمند براي اقتصاد هر کشوردانست.

اثبات ذخاير قابل قبول شيل‌هاي نفتي در منطقه قالي کوه لرستان
رئيس پژوهش و فناوري مديريت اکتشاف از خاتمه پروژه پژوهشي مطالعات اکتشافي شيل‌هاي نفتي قالي کوه لرستان خبر داد و گفت: مطالعات از اثبات حجم قابل قبول شيل‌هاي نفتي با کيفيتي بسيار عالي خبر مي‌دهد. به نقل از ايلنا، محمود حاجيان از اتمام پروژه پژوهشي مطالعات اکتشافي شيل‌هاي نفتي قالي کوه لرستان خبر داد و گفت: اين پروژه در دو فاز مجزا زمين شناسي به منظور تهيه نقشه‌هاي زمين شناسي، دسترسي به نمونه‌هاي زيرسطحي و مدلسازي حجم ذخيره و ژئوشيميايي با هدف مطالعات اوليه خصوصيات ماده آلي، شيل نفتي و نفت شيل، انجام شده است. وي اعلام کرد: داده‌هاي پروژه پژوهشي شناسايي شيل‌هاي نفتي لرستان به وضوح حاکي از رخداد دو افق مهم شيل نفتي يکي در سازند سرگلو (ژوراسيک مياني) و ديگري در سازند گرو (کرتاسه زيرين) با ضخامت و حجم قابل قبول است. به گفته حاجيان، شيل‌هاي نفتي قالي کوه از نظر ويژگي‌هاي کاني شناسي، پيروليز، شيميايي، ژئوشيميايي و آناليزهاي حرارتي رفتار و خواص کم و بيش يکساني دارند. وي با بيان اينکه شيل‌هاي نفتي قالي کوه از نظر ميزان نفت دهي در وضعيت خوبي (ميانگين ۸۳ ليتر بر تن شيل نفتي) قرار دارند، اظهار کرد: کيفيت نفت‌هاي استحصالي بسيار عالي (ميانگين API نزديک به ۴۰) ارزيابي مي‌شود که از اين نظر جايگاه ويژه اي در دنيا دارند و منحصر به فرد هستند. حاجيان تاکيد کرد: با در نظر گرفتن ميانگين نفت دهي شيل‌هاي لرستان، حجم محاسباتي شيل نفتي قابل توجه برآورد شده است. رئيس پژوهش و فناوري مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران با اعلام اينکه پيمانکار پروژه پژوهشي مطالعه و شناسايي شيل‌هاي نفتي قالي کوه لرستان را انستيتو دانشگاه نفت تهران اعلام کرد و گفت: طي يک سمينار علمي، نتايج حاصل از اين پروژه در مديريت اکتشاف ارائه شده است. اداره پژوهش و فناوري مديريت اکتشاف وظيفه تهيه و ترسيم نقشه راه فناوري بر اساس چشم انداز مديريت اکتشاف، تهيه فهرست طرح‌ها و پروژه‌هاي پژوهشي تحت يک سبد پژوهشي، پيگيري تصويب طرح‌ها و پروژه‌ها در مديريت اکتشاف، استفاده از نخبگان وظيفه براي پيشبرد اهداف اکتشافي و معرفي پروژه‌هاي پژوهش‌محور، اجراي سمينارهاي علمي‌و تخصصي، حمايت از چاپ و سخنراني مقالات در داخل و خارج از کشور و ... را بر عهده دارد.

راهکار شرکت ملي گاز براي کمبود گاز استان‌هاي شمالي
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پيام تلگرامي‌خود را از نامه و دستور مدير عامل شرکت ملي گاز براي قطع شدن گاز تمامي‌ساختمان‌هاي وزارت نفت و شرکت‌هاي تابع در شهر تهران تا اطلاع ثانوي خبر داد. به نقل از ايسنا، معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با انتشار نامه مديرعامل شرکت ملي گاز و معاون وزير در کانال تلگرامي‌خود چند نکته را در اينباره يادآور شد: «- با دستور وزير نفت، گاز تمامي‌ساختمان‌هاي وزارت نفت و شرکت‌هاي تابع در تهران تا اطلاع ثانوي قطع شد. - متن نامه مديرعامل شرکت ملي گاز و معاون وزير نفت حاکيست که مديريت هوشمندانه مصرف گاز طبيعي و ضرورت صرفه‌جويي و اهميت گازرساني به تمامي‌مناطق کشور مد نظر بوده و دولت اين صرفه جويي را از خود شروع مي‌کند. - تغيير سوخت نيروگاه‌ها از مازوت به گاز طبيعي از عوامل اين ضرورت است. - قبل از سال 93 نيروگاه‌ها از مازوت استفاده مي‌کردند که اين مسئله نقش مهمي‌در آلودگي هواي کلانشهرها داشت. اکنون اما مديريت هوشمندانه گاز با در نظر گرفتن اولويت گاز نيروگاه‌ها، اعمال مي‌شود.» متن نامه حميدرضا عراقي معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي گاز معاون به کريم سلحشور معاون وزير در توسعه سرمايه انساني و مديريت وزارت نفت با موضوع، قطع گاز ساختمان‌هاي اداري شهر تهران (وزارتخانه و چهار شرکت اصلي) بدين شرح است: «با سلام احتراما اخذ به دستور مقام محترم وزارت درخصوص مديريت هوشمندانه گاز طبيعي، ضرورت صرفه‌جويي و اهميت گازرساني به اقصي نقاطي ميهمن اسلامي‌به ويژه مناطق سردسير در فصل سرما خواهشمنداست دستور فرماييد گاز مصرفي موتورخانه‌‌هاي کليه‌ ساختمان‌هاي اداري واقع در شهر تهران در سطح وزارتخانه و چهار شرکت اصلي از روز سه‌شنبه 14.10.95 تا اطلاع ثانوي قطع شود.»

از قطع برق بوستان‌ها تا عدم ارتباط شهرداري با اداره برق

رييس کميته عمران شوراي شهر تهران درخصوص جزييات جلسه روز گذشته با مسوولان اداره برق تهران توضيحاتي ارائه کرد. اقبال شاکري در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص جزييات جلسه روز گذشته مسئولان اداره برق با اعضاي شوراي شهر تهران و شوراياران محلات گفت: اين جلسه به دعوت کميته عمران و با حضور مهندس صبوري معاون توزيع اداره برق تهران برگزار شد. وي با بيان اينکه در اين جلسه نکات مختلفي درخصوص کمبود روشنايي در برخي معابر، فرسودگي و جانمايي بد دکل و پست‌هاي برق، تعيين تکليف دکل‌هاي فشار قوي و لزوم زيرزميني‌کردن کابل‌هاي فشار قوي برق برگزار شد که چالش‌هاي مختلفي که اداره برق با شهرداري داشت، مورد بررسي قرار گرفت، گفت: يکي از چالش‌هاي اداره برق و شهرداري مناطق بدهي است که اين بدهي شهرداري به اداره برق سبب شده بود که اين اداره نسبت به قطع برق اقدام کند. رييس کميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينکه اداره برق اقدام به قطع برق ساختمان اصلي شهرداري‌ها و يا حتي پارک‌ها و بوستان‌ها همچون سرخه‌حصار کرده بود، گفت: اداره برق توجهي به مکان نداشت و تنها به دليل بدهي قطع برق را در دستور کار قرار داده بود که در اين جلسه مطرح شد به جاي پرداخت بدهي نسبت به تهاتر اقدام شود. شاکري با بيان اينکه متاسفانه در اين جلسه مشخص شد که ارتباط و نزديکي خوبي بين مديريت شهري و برق منطقه‌اي نسبت به ساير دستگاه‌ها وجود ندارد، گفت: در اين جلسه پيشنهاد شد که براي افزايش ارتباط و هماهنگي، کميته هماهنگي که چندي پيش تعطيل شده بود، مجددا احياء شود تا از پتانسيل اين کميته در راستاي ارتباط حداکثري استفاده شود. وي با بيان اينکه در اين جلسه مشخص شد که اداره برق آمادگي لازم را ندارد که هم‌راستا با توسعه شهر و مناطق پيش بيايد، گفت: به نظر مي‌رسد بايد جلسات هماهنگي افزايش يابد و اين جلسه به عنوان سرآغازي براي برگزاري جلسات بيشتر و هماهنگي حداکثري در نظر گرفته شد چراکه به نظر مي‌رسد فاصله زيادي بين مديريت شهري و اداره برق وجود دارد و خوشبختانه شرکت برق نيز عنوان کرده حاضر است همکاري حداکثري با شهرداري داشته باشد.
رييس کميته عمران شوراي شهر تهران در مورد بررسي مشکل مترو تهران با اداره برق نيز گفت: اين جلسه بيشتر براي بيان دغدغه‌ها و دلنگراني‌ها بوده است و بايد براي حل مشکل برق مترو تهران جلسه‌اي جداگانه برگزار شود و مسئولان عاليرتبه هر دو سازمان در اين جلسه حضور داشته باشند.