عرضه 10درصد از «حسير» در فرابورس 
يک مقام مسئول از عرضه 10 درصدي اين سهم و کشف قيمت آن در روز چهارشنبه اين هفته در تابلوي معاملات فرابورس خبر داد و گفت: نحوه عرضه سهام و کشف قيمت نيز بر اساس ثبت سفارش و يا به اصطلاح بوک بيلدينگ خواهد بود.
به نقل از فارس؛ ابوالقاسم سعيدي، نايب رئيس هيات مديره شرکت ريل گستر کوثر در نشستي با خبرنگاران گفت: اين شرکت هم اکنون در بازار ريل توانسته سهم 5 درصدي را به خود اختصاص داده و در پايان برنامه ششم توسعه نيز افزايش اين سهم تا 30 درصد را براي خود هدف گذاري کرده است. ميزان سودآوري "حسير" در شش ماهه اول دوره مالي امسال محقق شده است.

افزايش قيمت فولاد و سنگ آهن در چين 
قيمت فولاد در بورس جهاني شانگهاي با رشد بيش از ۵درصدي به سقف مجاز افزايش قيمت روزانه نزديک شده، اين در شرايطي است که شاخص قيمت سنگ آهن نيز بيش از ۷درصد جهش را طي اين روز تجربه کرده است.
با کاهش آلودگي شهرهاي چين تقاضا براي محصولات فولادي و سنگ آهن در حال افزايش بوده و معاملات فيوچرز شانگهاي و داليان نيز به خوبي به اين موضوع عکس العمل نشان داده است به طوريکه بيش از يک ماه است که شاهد يک چنين پروازي در قيمت‌هاي زنجيره فولاد نبوده‌ايم. با بهبود هواي شهرهاي شمالي چين در معاملات شاهد رشد تقاضا و قيمت فولاد و سنگ آهن هستيم.

صدور 209 کد سهامدار خارجي درسال 95 
شرکت سپرده گذاري با برگزاري بيستمين اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفيت‌هاي بازار سرمايه ايران را به اعضاي اين گروه بشناساند. در پي گشايش روابط بين المللي زمزمه ورود سرمايه گذاران خارجي به اقتصاد و بازار سرمايه کشورمان به مرور شنيده شد و در اين بين آمار و اطلاعات مختلفي توسط شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه اوراق بهادار در خصوص تعداد کد‌هاي سهامداران خارجي منتشر شد. شرکت سپرده گذاري با برگزاري بيستمين اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفيت‌هاي بازار سرمايه ايران را به اعضاي اين گروه بشناساند و حوزه‌هاي جديد همکاري را با همتايان خود در آسيا و اقيانوسيه آغاز کند.


مرکز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به مقطعي بودن نوسانات بازار گزارش داد:
مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌با برشمردن عوامل بنيادين و مقطعي بروز نوسان‌هاي اخير در بازار ارز، بر شفاف سازي معاملات در اين بخش بويژه با راه‌اندازي بورس ارز تاکيد کرد. به نقل از ايرنا، نوسان‌ها و جهش نرخ ارز يکي از مسايلي است که از اواسط دهه 1380 به بعد به دلايل مختلف و هر چند سال يکبار در اقتصاد ايران رخ مي‌دهد؛ آخرين دوره اين تحولات به آذر ماه گذشته باز مي‌گردد که در آن ارزش اسمي‌ ريال در مقابل بسياري از ارزهاي خارجي تضعيف شد.
از اين رو مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌در گزارشي با بررسي زمينه‌هاي بنيادين افزايش نرخ ارز تاکيد کرد: اين زمينه‌ها در سال‌هاي گذشته و به تدريج به وجود آمده است و لذا تحولات بازار ارز با متغيرهاي بنيادين بازار ارز در ايران ناسازگار نيست. با اين حال افزايش جهاني ارزش دلار، انتخابات آمريکا و افزايش فصلي تقاضاي ارز تجاري و مسافرتي و عرضه نشدن بخشي از ارز غيرنفتي در فصل پاياني سال ميلادي مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد. به عقيده کارشناسان اين مرکز، ريشه‌هاي اصلي تحولات بازار ارز که هرچند سال يکبار رخ مي‌دهد، سياست دولت و بانک مرکزي مبني بر لنگر قراردادن نرخ اسمي‌ارز است. از اين رو از جمله راهکارهايي که مي‌توان براي حفظ ثبات نرخ حقيقي ارز ارايه کرد، افزايش شفافيت بازار ارز و کاهش تقاضاي ارز کاغذي از طريق آزادسازي نرخ ارز و ايجاد نهادهايي مانند بورس ارز و اجراي پيمان‌هاي پولي است.
 بازار ارز در دولت يازدهم
در گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌آمده، بعد از سال‌هاي 1390 و 1391 که بازار ارز شاهد نوسانات شديدي بود، از سال 1392 بازار ارز روند به نسبت با ثباتي را طي کرد و از نيمه دوم سال 1392 تا پاييز سال 1395 بازار ارز با ثبات نسبي رو به رو بوده و نرخ ارز تغييرات چنداني نداشته است. البته در برخي دوره‌ها نوسان‌هاي محدودي در بازار رخ داد؛ براي نمونه از پاييز سال 1394 تا دي ماه همان سال نرخ ارز نوسانات محدودي داشت به طوري که در دي ماه بالاترين نرخ ارز بعد از سال 1392 ثبت شد و به 36733 ريال رسيد. با اين حال بازار ارز در پاييز امسال دچار نوسان شديد و التهاب شد، به طوري که در آذرماه شاهد افزايش قابل توجه نرخ ارز بوديم. بين خرداد ماه تا آبان ماه 1395 ميانگين ماهيانه نرخ ارز حدود پنج درصد افزايش داشته‌اما در آذر ماه و در مدت يک ماه ميانگين نرخ ارز بيش از 6 درصد نسبت به آبان ماه افزايش يافته است.
نرخ رشد اقتصادي
به گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، نرخ رشد اقتصادي که پس از سال 1391 رشد منفي را تجربه کرد، هنوز به طور معناداري افزايش نيافته است؛ اگر چه نرخ رشد اقتصادي در سال 1393 بالغ بر سه درصد اعلام شد، اما در سال 1394 کاهش يافت و بنابر اعلام بانک مرکزي در نيمه نخست امسال به 7.4 درصد رسيده است. در مجموع اقتصاد ايران بين سال‌هاي 1392 تا 1394 به طور ميانگين ساليانه تنها 0.8 درصد رشد کرده و با اين رويکرد سطح توليد ناخالص داخلي هنوز به سطح سال 1390يعني دوران قبل از شوک‌هاي شديد نفتي، ارزي و تحريم نرسيده است.
نرخ تورم
نرخ تورم از سال 1392 به بعد روند نزولي يافته و امسال به ارقام تک رقمي‌رسيده و از اين جهت روند مثبتي در اقتصاد ايران رخ داده است. هرچند نقش کاهش قيمت‌هاي جهاني کالاها، ثبات نسبي نرخ ارز و همچنين رکود تقاضا را در اين زمينه نمي‌توان انکار کرد. البته در کالاهاي غيرقابل تجارت به دليل نبود امکان واردات آنها نرخ تورم هنوز دو رقمي‌و بيش از دو برابر نرخ تورم کالاهاي قابل تجارت است. از طرفي نرخ تورم ايران حتي بعد از تک رقمي‌شدن هنوز از ارقام ميانگين جهاني بالاتر است. براي مثال ميانگين نرخ تورم در کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي اقتصادي و توسعه (OECD) در سال 2015 ميلادي تنها يک درصد و در کل دنيا 1.5 درصد بوده است. به گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، بنابراين تورم در ايران حتي پس از تک رقمي‌شدن در مقياس جهاني نرخي بالاتر محسوب مي‌شود و طبيعي است که انباشت تورم مزمن در سال‌هاي گذشته در نهايت فشار براي کاهش ارزش پول ملي را در پي داشته باشد.
نرخ سود بانکي
نرخ سود بانکي از ارديبهشت پارسال به 20 درصد و در بهمن پارسال به 18 درصد کاهش يافت و در خرداد ماه‌امسال به 15 درصد رسيد. در همين مدت نرخ بهره پايه‌امريکا از 0.25 درصد به 0.75 درصد افزايش يافت که اگرچه بانرخ‌هاي سود رايج در اقتصاد ايران قابل قياس نيست اما روندي بر خلاف نرخ سود سپرده‌هاي ريالي است. در مجوع کاهش نرخ سود بانکي تقاضا را براي پول خارجي افزايش مي‌دهد که اين به معني افزايش تقاضا براي دلار است.
عوامل کوتاه مدت و فصلي موثر بر بازار ارز
به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، يکي از مهمترين عوامل کوتاه مدت بر بازار ارز افزايش ارزش جهاني دلار در مقابل ساير ارزها است. شاخص دلار که ميانگين وزني ارزش دلار آمريکا با شرکاي تجاري عمده اين کشور است، در نيمه دوم سال 2016 ميلادي تقريبا هشت درصد بالا رفت و در اين مدت ارزش آن نسبت به ساير ارزهاي جهان شمول از جمله يورو، ين و پوند افزايش يافته است. با توجه به افزايش حدود 15 درصدي دلار مقابل ريال در سه ماه گذشته، اين بدان معني است که تقريبا نيمي‌از افزايش نرخ دلار را نمي‌توان به افزايش ارزش جهاني آن نسبت داد. افزايش نرخ بهره از 0.25 درصد به 0.75 درصد در اين ميان نقش مهمي‌داشته که باعث کاهش تقاضاي جهاني طلا و افزايش ارزش دلار شده است.
احتمال يکسان سازي نرخ ارز
اخبار منتشر شده در زمينه تصميم دولت براي يکسان سازي نرخ‌هاي ارز تا پايان سال 95 که چندين نوبت از ابتداي سال اعلام شد سبب شد تا تقاضاي سفته بازانه براي نرخ ارز افزايش يابد. افزايش تقاضا براي ارز به دليل مسافرت نيز از عواملي بودند که از سوي بانک مرکزي به عنوان عوامل مقطعي افزايش نرخ ارز بويژه در ماه‌هاي اخير عنوان شد.
مجوز به بانک‌ها براي معامله با نرخ آزاد
در 14 آذر ماه‌امسال بانک‌ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزي اجازه يافتند با نرخ بازار آزاد اقدام به خريد و فروش ارز کنند که به اين صورت بخشي از معاملات مرکز مبادلات ارزي به بازار ازاد منتقل شد که تا حدودي بر افزايش نرخ ارز به دليل تغيير ساز و کار تخصيص آن اثر گذاشت. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس مي‌توان گفت که ريشه اصلي اين تحولات در بازار ارز تکيه دولت و بانک مرکزي بر نرخ اسمي‌ارز است. از تبعات اين سياست اين است که به ميزان تلاش دولت براي حفظ نرخ ارز مشخص، کنترل کمتري بر متغيرهاي پولي وجود خواهد داشت و زمينه ساز ايجاد تورم و کاهش نرخ ارز حقيقي خواهدشد که افزايش تدريجي تقاضا را براي ارز خارجي در پي دارد، ضمن آنکه رقابت پذيري قيمتي صنايع داخلي را نيز کاهش مي‌دهد و در نتيجه چند سال تقاضا براي ارز بيش از توان کنترل بانک مرکزي شده و بازار ملتهب مي‌شود. اين مرکز پيشنهاد کرده است براي حفظ ثبات در بازار، نرخ حقيقي ارز مورد توجه قرار گيرد که اين موضوع در ماده 41 قانون برنامه چهارم و ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه مورد تاکيد قرار گرفته و دولت را موظف به اجراي سياست «ارز شناور مديريت شده» کرده است. افزايش شفافيت بازار ارز و کاهش تقاضاي ارز کاغذي از طريق آزادسازي نرخ ارز و ايجاد نهادهايي چون بورس ارز و پيمان‌هاي پولي از راهکارهايي است که بايد در دستور کار دولت، بانک مرکزي و سازمان بورس قرار گيرد زيرا سبب مي‌شود کارآفرينان از طريق مبادله ابزارهاي مشتقه مبتني بر ارز خارجي ريسک ارزي را در فعاليت‌هاي خود مديريت کنند.
کارشناس بازار سرمايه مطرح کرد
يک کارشناس بازار سرمايه گفت: تحولات مثبتي همچون رشد دلار و افزايش قيمت جهاني نفت مي‌تواند روزهاي خوشي را براي بورس تا پايان سال رقم بزند. محمد رضايي در گفتگو با تسنيم در خصوص شرايط بازار سهام تا پايان سال گفت: در صورتي که معامله گران بورسي از بازگشايي نمادهاي متوقف بويژه بانکي‌ها در بورس به سلامت عبور کنند، با توجه به تحولات مثبتي همچون رشد دلار و افزايش قيمت جهاني و ثبات نفت مي‌توان روزهاي خوشي را براي بازار تا پايان سال پيش‌بيني کرد.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: هر چند موضوعاتي همچون افزايش قيمت دلار، تعادل بازار نفت و تاثير مثبت آن بر گروه پتروشيمي‌و پالايشي و بهبود قيمت جهاني کالاها آينده روشني را پيش روي بازار سهام تا پايان سال ترسيم مي‌کند اما جداي از اين مسايل بنيادين، به نظر مي‌رسد موضوعاتي چون تحولات سياسي و انتخابات رياست جمهوري نيز در رشد فضاي بازار سرمايه در ماههاي پاياني سال اثرگذار باشند.
وي اضافه کرد: از سوي ديگر يکي از تحولات مهم سياسي که در هفته‌هاي آينده مي‌تواند بر اقتصاد و فضاي رواني بورس اثرگذار باشد روي کار آمدن رئيس جمهور جديد آمريکا و موضع گيري رسمي‌وي در قبال برجام است.
اين کارشناس بازار سرمايه در خصوص توقف طولاني مدت نماد گروه بانکي در بورس گفت: بدون شک بازار سرمايه، بازار پرريسک و خطري براي معامله گران است و همين ريسک پذيري موجب مي‌شود تا سهامداران در برخي موارد سود يا ضررهاي قابل توجهي ببينند.
وي افزود: با اين حال آن چيزي که موجب آزردگي و دلزدگي معامله گران از بورس مي‌شود اتفاقاتي مانند توقف طولاني مدت نماد شرکتها در تالار است که موجب حبس نقدينگي آنها در بازار مي‌شود.
اين کارشناس بازار سرمايه در خصوص بازديد رئيس سازمان بورس از تالار نيز اظهار داشت: معمولا بازديدهايي اين چنيني از بورس براي مديران کم تجربه و بي اطلاع از مشکلات بازار سهام مفيد است، در حالي که رئيس سازمان بورس که از بدنه بازار است از مشکلات به خوبي اطلاع دارد و از ايشان انتظار حل مشکلات بورس بويژه توقف طولاني مدت نمادها مي‌رود.

لزوم کاهش وابستگي شرکت‌ها به دولت در راستاي خصوصي‌سازي
يک کارشناس اقتصادي گفت: در حال حاضر برخي صنايع از جمله پالايشي‌ها در تهيه مواد اوليه و فروش محصولات خود کماکان به دولت وابسته هستند که در راستاي خصوصي سازي بايد اين وابستگي‌ها به دولت از بين برود. غلامرضا سليماني در گفتگو با تسنيم با بيان اين که تفکر خصوصي سازي در گام نخست بايد در ذهن و عقيده بخش خصوصي شکل بگيرد گفت: از اين رو زماني که اين اتفاق بيفتد چشم انتظاري براي کمک بخش دولتي به صنايع در کشور پايان مي‌پذيرد. اين کارشناس اقتصادي افزود: در پي اين اتفاق همچنين وابستگي صنايع و بنگاهها به بودجه دولتي از بين رفته و بخش خصوصي تلاش خواهد کرد تا تمامي‌مراحل مربوط به تهيه مواد اوليه و فروش محصولات و صادرات آن را خود انجام دهد که همه اينها با اهداف خصوصي سازي همراستا است.
وي اضافه کرد: از سوي ديگر استفاده از نيروي کار جوان و مختصص و نيز بکارگيري تکنولوژي دانش بنيان با اتکا بر اقتصاد مقاومتي مي‌تواند به بهبود وضعيت اقتصادي کشور کمک کند. سليماني ادامه داد: در حال حاضر برخي صنايع از جمله پالايشي‌ها بويژه در بحث فروش محصولات کماکان به دولت وابسته هستند که در راستاي سياست خصوصي سازي بايد شرايطي فراهم شود تا اين دسته از بنگاهها بتوانند خريد مواد اوليه و نيز فروش محصولات خود را بدور از وابستگي‌ها به دولت انجام دهند که در اين راستاي بايد برنامه ريزي درستي انجام شود.
مديرعامل سرمايه گذاري غدير در خصوص چشم انداز بازار سرمايه در ماههاي پاياني سال نيز اذعان داشت: با توجه به بهبود قيمت جهاني نفت از يک سو و نيز تاثير مثبتي که تعادل و افزايش قيمت نفت بر صنايع بزرگ و تاثيرگذار بورسي از جمله پالايشي‌‌ها و پتروشيمي‌ها دارد، مي‌توان چشم انداز مثبتي را براي بورس تا پايان سال متصور بود.

جاده شفاف‌سازي بورس دوطرفه شد
شرکت داده پردازي ايران با توجه به منفي شدن و افت قيمت سهام خود در بورس، اقدام به ارائه شفاف سازي مبني بر اينکه در مقطع زماني فعلي اطلاعات افشا نشده اي که تأثير منفي در پيش بيني سود اعلام شده قبلي اين شرکت داشته باشد وجود ندارد را روانه سامانه اطلاع رساني کدال کرد.
طي روز جاري براي نخستين بار در تاريخ بورس ايران، يکي از شرکت‌هاي فعال در بازار سرمايه، در راستاي روند منفي قيمت سهام خود اقدام به ارائه شفاف سازي کرد.
به نقل از بورس‌نيوز، شرکت داده پردازي ايران با توجه به منفي شدن و افت قيمت سهام خود در بورس، اقدام به ارائه شفاف سازي مبني بر اينکه در مقطع زماني فعلي اطلاعات افشا نشده اي که تأثير منفي در پيش بيني سود اعلام شده قبلي اين شرکت داشته باشد وجود ندارد را روانه سامانه اطلاع رساني کدال کرد. اين نوع شفاف سازي آن هم در روند منفي قيمت سهام "مداران" به نوبه خود مي‌تواند بدعت جديد و خوبي باشد که نشان دهنده توجه به درخواست‌هاي مکرر سهامداران از رياست سازمان بورس مي‌باشد.
به اين ترتيب به نظر مي‌رسد درخواست‌ها و صداي سهامداران مورد توجه سازمان بورس و متوليان بازار سرمايه قرار گرفته است و احتمالاً از اين پس شاهد دو طرفه شدن جاده شفاف سازي بورس هم در جهت مثبت و رشد قيمت و هم در جهت منفي و با افت قيمت سهام باشيم.

صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله زمين و ساختمان نگين شهرري در بورس تهران
صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله نگين شهر ري صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان، با نماد «نگين» در فهرست نرخ‌هاي بازار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس، درج شد. صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله زمين و ساختمان نگين شهر ري در شرکت بورس تهران درج شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) و به نقل از شرکت بورس تهران، براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، 27 ميليون واحد سرمايه گذاري صندوق سرمايه‌گذاري قابل ‌معامله زمين و ساختمان نگين شهرري با نماد "نگين(NEGIN)" در فهرست نرخ‌هاي بازار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد. از کل واحدهاي سرمايه گذاري 9 ميليون و 500 هزار واحد سرمايه گذاري قابل پذيره نويسي است. مدير، متعهد پذيره نويس و بازارگردان اين صندوق تامين سرمايه بانک مسکن، متولي آن مشاور سرمايه گذاري امين نيکان آفاق و مدير ساخت آن شرکت سرمايه گذاري مسکن تهران هستند. همچنين نظارت ساخت و حسابرسي اين صندوق زمين و ساختمان به ترتيب بر عهده شرکت مهندسين مشاور نويد ايستا سازه و موسسه حسابرسي دايا رهيافت است. اطلاعات مربوط به بازه زماني پذيره‌نويسي و ساير اطلاعات تکميلي از طريق همين سايت و اطلاعيه پذيره نويسي در اختيار سرمايه‌گذاران قرار خواهد گرفت. همچنين علاقمندان مي‌توانند جهت مشاهده اساسنامه، گزارش توجيهي و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار بر روي کليد واژه‌هاي زير کليک کنند.