نفت به ۵۵ دلار رسيد
قيمت هر بشکه نفت برنت، با ۲۵ سنت افزايش نسبت به روز قبل از آن به ۵۵ دلار و ۲۰ سنت رسيد.
به نقل از رويترز، اميدواري به اينکه برخي کاهش توليد‌هاي برنامه ريزي شده از سوي اوپک و ساير توليد کنندگان اجرايي خواهد شد موجب شد تا قيمت نفت روز سه‌شنبه‌اندکي افزايش يابد. دوشنبه ترديدها نسبت به اجرايي شدن کاهش توليد نفت موجب افت قابل توجه قيمت نفت شده بود.
قيمت هر بشکه نفت برنت، روز گذشته با 25 سنت افزايش نسبت به روز پيش از آن به 55 دلار و 20 سنت رسيد. قيمت نفت خام آمريکا نيز 26 سنت افزايش داشت و به 52 دلار و 22 سنت رسيد.


انتشار سالانه 4.4 ميليون تن گاز گلخانه‌اي
مدير دفتر مطالعات و بهره‌وري انتقال و توزيع سازمان بهره‌‌وري انرژي ايران با بيان اينکه 60 ميليون لامپ رشته‌اي در کشور توليد مي‌شود که حدود 30 ميليون لامپ آن مصرف مي‌شود گفت:مصوبه دولت در مورد «ممنوعيت توليد و توزيع لامپ‌هاي رشته ‌اي با توان بالاي 40 وات درست اجرا نمي‌شود.
به گزارش فارس، غلامرضا کبريايي اجراي طرح تعويض لامپ‌هاي رشته ‌اي با لامپ‌هاي کم مصرف سابقه اي طولاني در دنيا دارد و حتي انگلستان نيز اين برنامه را از سال 2011 شروع کرده ‌است، گفت: اجراي طرح تعويض لامپ‌هاي رشته‌اي با لامپ‌هاي کم مصرف سابقه اي طولاني در دنيا دارد.


اختصاص 192 ريال سود به ازاي هر سهم«انرژي»
شرکت بورس انرژي ايران طي دوره 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 95 مبلغ 115 ميليارد و 49 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و 192 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد.
به نقل از سنا، شرکت بورس انرژي ايران، صورت‌هاي مالي 9 ماهه منتهي به 30 آذر 95 را با سرمايه 600 ميليارد ريال به صورت حسابرسي نشده، منتشر کرد.
شرکت بورس انرژي در سه ماهه سوم سال مالي منتهي به 30 اسفند 95، مبلغ 29 ميليارد و 944 ميليون ريال درآمد عملياتي کسب کرد. بهاي تمام ‌شده درآمدهاي عملياتي از درآمد اين شرکت، کسر شد و سود ناخالص دوره به مبلغ 29 ميليارد و 944 ميليون ريال رسيد.



اولين فاينانس چيني‌ها بازگشايي شد
معاون وزير نفت از بازگشايي اولين فاينانس طرح‌هاي جديد پالايشگاهي ايران توسط شرکت‌هاي چيني به ارزش ۱.۳ ميليارد دلار خبر داد.
عباس کاظمي‌در گفتگو با مهر با اشاره به بازگشايي اولين فاينانس چيني در صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسابرجام، گفت: فاز اول خط اعتباري يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان توسط يک شرکت چيني به طور رسمي‌بازگشايي شده است.
معاون وزير نفت با بيان اينکه فاينانس طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان توسط شرکت فاينانسور «سايناشور» تامين شده است، تصريح کرد: مهمترين هدف اجراي اين طرح پالايشگاهي کاهش ظرفيت توليد نفت کوره و توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر همچون بنزين و گازوئيل است.
اين مقام مسئول، تاکيد کرد: هم اکنون قرارداد عمليات اجرايي اين طرح عظيم پالايشگاهي با شرکت ساينوپک چين منعقد شده است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اخيرا اعلام کرده است: براي اجراي فاز اول توسعه، بهينه‌سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه آبادان، طرف ايراني ۱۵ درصد و طرف چيني ۸۵ درصد سهم دارد که سهم چيني توسط فاينانسورهاي اين کشور تامين و به پروژه تزريق مي‌شود.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي همچنين خاطرنشان کرده است: در مجموع پيش بيني مي‌شود حجم سرمايه گذاري اجراي فاز اول و دوم طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان به حدود سه ميليارد دلار افزايش يابد.
ايران به منظور اجراي طرح‌هاي توسعه، بهينه سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه‌هاي موجود نفت دست کم به ۱۴ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است.  بر اين اساس تاکنون تفاهم نامه‌هايي امضا و يا مذاکراتي با شرکت‌هاي نفتي آسيايي همچون دايلم کره جنوبي، ساينوپک چين، اس کي کره جنوبي، جي اس نيپون ژاپن، جي سي سي پي ژاپن و ... انجام گرفته است.
از سوي ديگر هدف از اجراي طرح توسعه، بهينه‌سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه آبادان با مشارکت چيني‌ها، تثبيت ظرفيت پالايشي اين پالايشگاه ۱۰۰ ساله، توليد محصولات براساس استاندارد يورو ٥ اتحاديه اروپا، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، افزايش توليد گازوئيل و بنزين با بهبود تکنولوژي توليد، همچنين کاهش توليد نفت کوره و جمع آوري مخازن و تاسيسات فرسوده اجرا خواهد شد.
*سبقت ژاپني‌ها از توتال براي توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران
همچنين معاون شرکت نفت از سبقت اينپکس ژاپن از ساير شرکت‌هاي خارجي از جمله توتال براي توسعه آزادگان به عنوان يکي از بزرگترين ميادين نفتي ايران خبر داد.
غلامرضا منوچهري در حاشيه بازديد از سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت و انرژي در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت توليد نفت ايران، گفت: هم اکنون توليد روزانه نفت ايران به ۳.۹ تا ۴ ميليون بشکه در روز رسيده است.
معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران با اشاره به تفاهم نامه با اينپکس ژاپن در مورد چند ميدان از جمله آزادگان، اظهارکرد: ژاپني‌ها نتايج اوليه مطالعاتشان را ارائه کرده‌اند و تا سه هفته آينده نيز مرحله دوم مطالعات آن‌ها را که در واقع از ديد کار تفاهم نامه مرحله نهايي است را ارائه مي‌کنند که اين شرکت‌ها از شرکت کنندگان صاحب صلاحيت در مناقصات آتي ايران خواهند بود.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت، افزود: ما تاکنون براي ميدان آزادگان با حدود پنج شرکت بين‌المللي قرارداد محرمانگي و تفاهم نامه‌امضا کرده‌ايم، ولي با توجه به اينکه اين شرکت‌ها به صورت کنسرسيوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، بايد ديد که چگونه با همديگر مشترک مي‌شوند با اين وجود شرکت‌هاي چيني با اروپايي‌ها مشترک مي‌شوند و بايد يک شريک ايراني داشته باشند.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال که آيا واگذاري آزادگان شمالي و يادآوران به چيني‌ها لغو شده است يا خير؟ توضيح داد: به هر حال چيني‌ها هم آمادگي دارند که در مناقصات آتي نفتي ايران شرکت کنند.
وي با اشاره به احتمال کشف ذخاير جديد نفت و گاز در جزاير خليج فارس، تبيين کرد: توسعه تاسيسات و ميادين نفت و گاز در جزاير ايراني خليج فارس يکي از برنامه‌هاي اولويت دار شرکت نفت است.
منوچهري در ادامه درباره انتشار ليست ۲۹ شرکت خارجي صاحب صلاحيت براي مناقصات آتي پروژه‌هاي نفتي هم اظهار داشت: اين ليست از بخش مربوطه در شرکت نفت به تازگي به بخش توسعه اي تحويل شده که در واقع ليست شرکت‌هاي صاحب صلاحيت است.
معاون شرکت ملي نفت، ادامه داد: اسناد مناقصه را براي تک تک پروژه‌ها را آماده مي‌کنيم و بر حسب اعلام آمادگي خود اين شرکت‌ها، قابليت‌ها و علاقه شان دعوت مي‌کنيم در مناقصه‌هاي آتي ما شرکت کنند، همانطور که قبلا اعلام شده مناقصه آزادگان جنوبي اولين مناقصه ما خواهد بود که اسنادش تقريبا نهايي شده و به زودي اين مناقصه برگزار مي‌شود.
اين مقام مسئول همچنين درباره اينکه تاکنون شرکتي براي مناقصات اعلام آمادگي کرده است يا نه، خاطرنشان کرد: ابتدا ما بايد اعلام کنيم که اسناد آماده است تا بيايند خريداري کنند که فکر مي‌کنم حداکثر تا چهار هفته آينده اين اعلام عمومي‌را خواهيم داشت.

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اشاره به ايجاد مرکز توسعه سرمايه‌گذاري و فناوري استصنا بازار ۱۰۰ ميليارد دلاري براي سازندگان تجهيزات نفتي ايران پيش‌بيني کرد.
 به نقل از ايسنا، رضا خياميان در حاشيه سيزدهمين نمايشگاه بين المللي نفت و انرژي کيش درباره رحلت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، اظهار کرد: ايشان يکي از پشتيبانان اصلي بخش خصوصي بودند که بخش خصوصي ايشان را از دست داد. وي با اشاره به ايجاد مرکزي به عنوان مرکز توسعه سرمايه‌گذاري و فناوري استصنا (انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران) گفت: اين مرکز بر اساس مدل يونيدو بوده. در تمام دنيا سازمان يونيدو اين دفاتر را در کشورهاي مختلف ايجاد کرده است. ما هم مذاکره کرديم که البته هنوز به طور کامل زير نظر يونيدو نيستيم، چون مبالغي را که بايد پرداخت کنيم سنگين است و بخش خصوصي در اين زمينه مشکل دارد و به دنبال اين هستيم که بتوانيم اين منابع را جذب کنيم. رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه در حال حاضر ۶۰ درصد ظرفيت توليدکنندگان ما خالي است در صورتي که مي‌توانيم از اين ظرفيت‌ها استفاده کنيم، ادامه داد: مذاکرات خوبي با ايتاليايي‌ها و هلندي‌ها داشتيم که‌اميدواريم به نتيجه برسد و راهي نداريم جز اينکه شرکت‌هاي ايراني و خارجي با همديگر سرمايه‌گذاري مشترک داشته باشند تا به سمت انتقال فناوري و صادرات برويم.  خياميان با بيان اينکه ايران مي‌تواند‌هاب صادرات تجهيزات حوزه انرژي باشد، گفت: چند وقت پيش نمايشگاه آذربايجان بود و بزرگ‌ترين شرکت آذربايجان آمد تا جنس از ايران بخرد، اما وقتي عملا کار خواست انجام شود گفتند هولوگرام استاندارد نداريد و لغو شد که اين به دليل مسائل تحريم بود، بنابراين اگر با خارجي‌ها جوينت شويم از برند آن‌ها مي‌توانيم براي صادرات استفاده کنيم. وي درباره دليل سرمايه‌گذاري در کيش نيز، اظهارکرد: کيش امکانات خوبي دارد و سرمايه‌گذار به راحتي مي‌تواند رفت‌وآمد و گردشگري داشته باشد، از سوي ديگر، در آينده چند فاز عسلويه نيز در کيش اجراي مي‌شود و کيش يک منبع عظيم گازي است که مي‌تواند پروژه‌هاي زيادي در آن به اجرا برسد.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، ادامه داد: يکي از بحث‌هايي که ما در جذب سرمايه‌گذاري داريم، اعتقادمان در تشکيل صندوق‌هاي سرمايه گذاري است که مي‌تواند به صورت آن‌شور و آف‌شور در داخل کشور و مناطق آزاد مي‌توانيم اف شور ايجاد شود. خياميان با بيان اينکه براي داخل کشور مي‌توانيم صندوق سرمايه‌گذاري داخلي آن شور راه‌اندازي کنيم، گفت: با بانک خاورميانه بحث کرديم که بتوانيم اين صندوق‌ها را عملياتي کنيم و بانک هم دنبال کند و مردم پول‌هاي خرد را در آن صندوق‌ها بريزند و پروژه تعريف کنيم و براي خودمان بازار کار ايجاد کنيم.
وي با بيان بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۰۰ ميليارد دلار قرار است سرمايه‌گذاري در نفت و گاز شود، ادامه داد: ما براي خودمان تعريف کرديم که اگر ۶۰ درصد از اين رقم براي تجهيزات باشد، ۱۲۰ ميليارد دلار مي‌شود که اگر نصف‌اش را از ايراني‌ها بخرند، ۶۰ ميليارد دلار بازار براي ما در برنامه ششم توسعه وجود دارد. رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت افزود: در عراق هم سرمايه‌گذاري ۳۰۰ ميليارد دلاري انجام مي‌شود که ۱۸۰ ميليارد دلار مربوط به تجهيزات مي‌شود و اگر ۲۰ درصد را تامين کنند ۳۶ ميليارد دلار بازار ديگر هم ايجاد مي‌شود و اگر چهار ميليارد دلار هم از بقيه کشورها بتوانيم کار بگيريم، يک بازار ۱۰۰ ميليارد دلاري براي سازندگان تجهيزات نفت ايجاد مي‌شود که پاسخگويي به اين نيازها به سرمايه‌گذاري نياز دارد. به گفته خياميان، با اين ۱۰۰ ميليارد دلار، ۲۰۰ هزار فرصت شغلي مي‌توان ايجاد کرد.

يک مقام مسئول از امضاي تفاهم نامه سرمايه گذاري ميدان گازي توس با آستان قدس رضوي خبر داد و گفت: امسال رکورد ذخيره‌سازي گاز در شمال شرق کشور شکسته شد.
به نقل از شرکت ملي نفت، محمد مام بيگي درباره آخرين وضعيت توليد گاز در ميادين شمال شرق ايران، گفت: براي استمرار توليد پايدار گاز در شمال شرق ايران توليد از ميادين مشترک و مخازني که هنوز به صورت اکتشافي و توصيفي باقي مانده به زودي آغاز خواهد شد.
مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز شرق با اعلام اينکه ذخاير گازي قابل استحصال در شمال شرق کشور بيش از ۶۷۴ ميليارد مترمکعب است که نزديک به دو درصد ذخاير گازي کشور را تشکيل مي‌دهد، تصريح کرد: تاکنون ۳۳۴ ميليارد مترمکعب از اين ذخاير برداشت شده و نزديک به ۳۴۰ ميليارد مترمکعب ديگر هم براي برداشت در دهه‌هاي آينده باقي‌مانده است. اين مقام مسئول با اشاره به برنامه آغاز توليد گاز از ميادين جديدي همچون توس و عطار در شمال شرق ايران، تاکيد کرد: ميدان توس از پتانسيل بالاي توليد گاز ترش برخوردار است.
وي با اعلام اينکه براي توسعه ميدان گازي توس تاکنون شرکت نفت مناطق مرکزي با آستان قدس رضوي تفاهم نامه همکاري امضا کرده است، تاکيد کرد: علاوه بر اين در شرايط فعلي، تهيه طراحي تفصيلي و توسعه اي اين ميدان گازي انجام شده به منظور بررسي به کميته مخازن شرکت نفت ارجاع داده شده است. وي از وجود يک لايه گازي به نام کشف رود در زير لايه مزدوان ميدان خانگيران خبر داد و افزود: در گذشته دو چاه به صورت مقطعي در اين لايه مورد بررسي قرار گرفت که نتايح آزمايش‌ها نشان داد که اين لايه داراي گازي با فشار خيلي بالاست.
مام بيگي در مورد شرايط خاص گاز در منطقه عملياتي خانگيران به عنوان خطرناکترين گاز ترش صنعت نفت، توضيح داد: گاز ترش منطقه خانگيران با H۲S بيش از ٣٦ هزار پي پي ام از جمله خطرناکترين گازهاي ترش صنعت نفت در ايران و جهان به شمار مي‌رود که با فشار اوليه پنج هزار و ٤٠٠ پام در سر چاه، داراي طراحي ويژه تاسيسات از نظر حفاظت ايمني و عملياتي است.
مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز شرق با بيان اينکه ذخيره سازي گاز در مخزن شوريجه D از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، تاکيد کرد: با بهره برداري از مخزن ذخيره سازي شوريجه، ايران از نظر توان ذخيره سازي گاز در رتبه اول خاورميانه و رتبه پنجم جهان قرار گرفته است.
مام بيگي همچنين با اشاره به ميزان تزريق گاز طبيعي به مخزن شوريجه در پنج ماه‌امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال، گفت: امسال با ثبت رکوردي جديد ميزان تزريق گاز به اين مخزن از مرز يک ميليارد مترمکعب عبور کرد.
وي در مورد فرآيند تزريق گاز به ميدان شوريجه دي هم بيان کرد: اگر بر اساس برنامه عملياتي روزانه ۱۰ ميليون متر مکعب گاز در روز در هشت ماه ابتداي سال به اين مخزن تزريق کنيم احتمالا در سال ۱۳۹۹ موفق به برداشت روزانه ۲۰ ميليون متر مکعبي گاز از اين مخزن در فصول سرد سال خواهيم شد.
به گفته اين مقام مسئول از ابتداي امسال تاکنون ۷۰ درصد برنامه تزريق گاز به مخزن شوريجه عملياتي شده و پيش بيني مي‌شود بتوانيم امسال در اوج مصرف روزانه ۱۴ ميليون متر مکعب از اين مخزن برداشت کرد. مام بيگي در پايان خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط توليد گاز طبيعي سالانه از ميادين مزدوران، شوريجه بي و دي و مخزن گنبدلي حدود يک تا يک و نيم ميليارد متر مکعب است.

معاون شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور:
معاون برنامه ريزي وتوسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با بيان اينکه تخصيص نيافتن کامل اعتبارات پيش‌بيني شده در قانون بودجه سالانه از مهم‌ترين چالش‌هاي طرح‌هاي آبرساني روستايي بوده است،گفت: پس از گذشت 10 ماه از سال جاري، هنوز اعتباري براي طرح‌هاي آبرساني روستايي تخصيص نيافته است.
 علي‌اصغر قانع در گفتگو با فارس با اشاره به اينکه در سال‌هاي 93 و 94 تخصيص نيافتن کامل اعتبارات پيش‌بيني شده در قانون بودجه سالانه از مهم‌ترين چالش‌هاي طرح‌هاي آبرساني روستايي بوده است،گفت: در سال جاري نيز علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملي، مبلغ 3 هزار و 300 ميليارد ريال از منابع عمومي‌در قانون بودجه سال 95 پيش‌بيني شده است که تاکنون پس از گذشت 10 ماه از سال جاري، هنوز اعتباري تخصيص نيافته است. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به اينکه اجراي طرح آبرساني روستايي در قالب 924 مجتمع آبرساني و يک هزار پروژه آبرساني تک روستايي داراي اولويت، بسيار اثربخش بوده و مي‌تواند بخش عمده اي از مشکلات آب روستايي کشور را برطرف کند، اظهار داشت: با اجرا و تکميل پروژه‌هاي مذکور که به حدود 62 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، مشکل پايداري تأمين آب شرب 16 هزار روستا با حدود هفت ميليون نفر برطرف خواهد شد. وي گفت: تعهد کرده‌ايم تا پايان امسال آبرساني و تامين آب شرب پايدار براي 3 هزار روستا را عملياتي کنيم، پس مطابق برنامه زمان‌بندي افتتاح پروژه‌هاي آبرساني بهره‌مند از اعتبارات صندوق توسعه ملي، حداکثر تا پايان سال مالي 95 تعداد 3 هزار و چهار روستا با دو ميليون و 468 هزار نفر جمعيت تحت پوشش، از آب شرب بهره‌مند خواهند شد و از اين تعداد تا زمان حاضر به يک هزار و 544 روستا با 833 هزار نفر جمعيت از آب‌رساني شده است. قانع ادامه داد: مبلغ 500 ميليون دلار در قالب بند "ح" تبصره (5) قانون بودجه سال 1394 از منابع حاصل از صندوق توسعه ملي، براي آبرساني به روستاها، مصوب شد که معادل ريالي 14 هزار و 961 ميليارد ريال به طرح تکميل مجتمع‌هاي آبرساني اولويت‌دار روستايي اختصاص يافت. معاون برنامه ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: اين رقم طي يک مرحله به‌حساب وزارت نيرو، نزد بانک کشاورزي واريز شده است. وي با بيان اين مطلب که طي دو مرحله، اسناد خزانه اسلامي‌به ارزش يک هزار ميليون ريال به طرح مذ کور اختصاص يافته است، افزود: تاکنون 500 ميليون ريال از اين مبلغ، به پيمانکاران، مشاوران و توليدکنندگان پرداخت شده و 500 ميليون ريال ديگر درحال ارسال به فرابورس است.
قانع با اشاره به اينکه از مجموع اعتبارات اختصاص يافته از صندوق توسعه ملي تا زمان حاضر، طي چهار مرحله به مبلغ 11 هزار و 37 ميليارد و 528 ميليون ريال در اختيار شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي قرار گرفته است، گفت: اين مبلغ تا سقف 80 در صد در پروژه‌هاي طرح مذکور هزينه شده است.
رسيدن شاخص بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم به 80 درصد
وي افزود: با توجه به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملي تا پايان سال مالي 95، شاخص بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم از 72 درصد در پايان سال 1394 به 80 درصد در پايان سال 95 خواهد رسيد و به عبارتي رشد شاخص بهره‌مندي طي يک سال به ميزان 8 درصد پيش بيني شده است.

شناسايي منابع عظيم هيدرات گازي در بخش ايراني درياي عمان
معاون فناوري و روابط بين‌‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اقدامات انجام‌شده در اين پژوهشگاه از شناسايي منابع عظيم هيدرات گازي در بخش ايراني درياي عمان خبر داد. به نقل از ايلنا، منصور بزمي‌در حاشيه اين نمايشگاه، منصور بزمي، درباره اقدامات انجام‌شده توسط پژوهشگاه صنعت نفت، اظهارکرد: پژوهشگاه صنعت نفت با همکاري مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران به منظور افزايش ميزان ذخاير انرژي راهبردي کشور و نيز انتقال و توسعه فناوري‌هاي لازم براي کشف و استخراج منابع نامتعارف نسبت به اجراي دو پروژه مهم ملي اقدام کرده است که شناسايي منابع شيل گازي در استان لرستان با مشارکت دانشگاه آخن آلمان يکي از آن‌ها بود که اجرا شد. وي با بيان اينکه شناسايي منابع هيدرات گازي در درياي عمان نيز دومين پروژه ملي پژوهشگاه صنعت نفت است، گفت: فاز اول آن با موفقيت خاتمه يافته و براساس نتايج حاصل در فاز اول، منابع عظيم هيدرات گازي در بخش ايراني درياي عمان شناسايي شد. معاون فناوري و روابط بين‌‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصريح کرد: در فاز دوم اين طرح که مجددا با محوريت پژوهشگاه اجرايي خواهد شد، تهيه نقشه جامع اين منابع و حفر چند حلقه چاه اکتشافي در دستور کار قرار گرفته است. بزمي‌با بيان اينکه در يک دهه گذشته، پژوهشگاه با توسعه کمي‌و کيفي فعاليت‌هاي خود، توسعه و انتقال فناوري‌هاي مورد نياز صنعت نفت کشور را بعنوان يکي از سرفصل‌هاي اصلي کاري مورد توجه مضاعف قرارداده، اظهار کرد: تمرکز اصلي پژوهشگاه بر اجراي تحقيقات کاربردي و صنعتي قرار دارد که اين پژوهش‌ها در سه پرديس توسعه فناوري مختص به صنايع بالادستي، صنايع پايين‌دستي و انرژي و محيط زيست در جريان است. وي افزود: يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي مهم اين پژوهشگاه، اجراي طرح پژوهشي مرواريد خليج فارس است که بزرگ‌ترين طرح پژوهشي کشور به شمار مي‌آيد و پژوهشگاه اين طرح را با مشارکت مجموعه‌اي از شرکاي خارجي براي کارفرماي آن (شرکت نفت فلات قاره ايران) اجرا کرده است. معاون فناوري و روابط بين‌‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينکه هدف اين طرح، مدلسازي سه بعدي سيستم‌هاي نفتي در خليج فارس و درياي عمان به منظور شناسايي منابع هيدروکربوري براي اکتشاف است، گفت: اين مدل سه بعدي از سيستم‌هاي نفتي براي کل سواحل خليج فارس و درياي عمان براي شناسايي مسيرهاي مهاجرت نفت و گاز مفيد بوده و حاصل اين پروژه در افزايش احتمال کشف منابع جديد و کاهش هزينه حفاري‌هاي اکتشافي تاثيري بزرگ خواهد داشت.

اجماع دولت و قوه‌ قضاييه براي برخورد با پتروشيمي‌هاي متخلف
پتروشيمي‌هايي که قوانين و دستورالعمل‌هاي HSE (اچ اس اي- بهداشت، ايمني و محيط زيست) را رعايت نکنند، با برخورد قاطع قوه قضائيه و وزارت نفت مواجه مي‌شوند. به نقل از شرکت ملي صنايع پتروشيمي، «مرضيه شاهدايي» معاون وزير نفت در امور پتروشيمي‌در ديدار با «علي جمادي» رييس کل دادگستري استان بوشهر گفت: برخي پتروشيمي‌ها فراتر از مالکيت خود ادعاهايي را مطرح مي‌کنند که قابل‌قبول نيست و دادگستري مي‌تواند برخوردهاي لازم را معمول کند. وي با بيان اينکه همکاري و تعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و دادگستري استان در سطح بسيار مطلوبي قرار دارد، ابراز اميدواري کرد روابط با دادگستري‌هاي بوشهر، کنگان و عسلويه نيز بيش از پيش تحکيم يابد.  معاون وزير نفت با بيان اينکه اجماع براي برخورد با شرکت‌هاي غيرايمن و متخلف در بخش «اچ اس ايي» زمينه ساز توليد پايدار پتروشيمي‌ها در سطح منطقه خواهد بود، گفت: بازرسي رياست جمهوري بر برخورد قاطع وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با متخلفان تاکيد کرده‌اند. وي افزود: در اين جلسه مقرر شد، شيوه نامه اجرايي براي استفاده از ابزارهاي قانوني و برخورد با شرکت‌هاي متخلف در بخش «اچ اس ايي» درنظر گرفته شود. شاهدايي خواستار حفظ شان مديران طرح‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي‌شد و افزود: به دليل موقعيت ويژه منطقه برخوردهاي قانوني بايد همراه با حفظ شان افراد باشد. «علي جمادي» رييس کل دادگستري استان بوشهر نيز با تاکيد بر اينکه صنعت پتروشيمي‌زمينه ساز رشد اقتصادي کشور شده است، گفت: ايجاد امنيت زيست محيطي و رعايت ايمني در استان مي‌تواند زمينه ساز امنيت سرمايه گذاري باشد. وي با اشاره به‌امادگي همکاري دادگستري استان با شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: قضات آشنا با صنعت پتروشيمي‌در منطقه مستقر شده‌اند و با شرکت‌هاي که قوانين و مقررات را رعايت نکنند، برخورد خواهيم کرد.
جمادي ادامه داد: خوشبختانه زمين خواري در سطح منطقه به حداقل رسيده است.

صادرات گاز به عراق يک قدم به اجرا نزديکتر شد
معاون امور بين‎الملل و بازرگاني وزير نفت درباره نتايج سفر هفته گذشته هيات ايراني به عراق گفت: در اين سفر، جزئيات 2 تفاهم‌نامه براي امضا از سوي وزيران نفت دو کشور نهايي شد. به نقل از وزارت نفت؛ «اميرحسين زماني‌نيا» افزود: تفاهم‌نامه‎نخست درباره همکاري در توسعه ميدان‌هاي مشترک پرويز (نفت‌خانه جنوبي) و ديگري‌ خرمشهر (سندباد يا سيبه) است. وي مفاد تفاهم نامه دوم را مربوط به بقيه بخش‌هاي صنعت نفت از جمله نفت خام، ساخت تجهيزات، صادرات گاز، نوسازي پالايشگاههاي عراق از سوي بخش خصوصي ايران و آموزش عنوان کرد. زماني نيا درباره جزئيات صادرات گاز به بغداد گفت: ايران اکنون آماده صادرات گاز به بغداد و اين کشور نيز آماده دريافت گاز است. وي ادامه داد: خط لوله صادرات گاز ايران به بغداد اکنون از گاز پر است اما اعتبار اسنادي (ال سي) اين طرح هنوز باز نشده و به محض حل مسايل مالي، گاز ايران به بغداد مي‌رود. اعتبار اسنادي (Letter of Credit) تعهدي از بانک است که به خريدار و فروشنده داده شده و تعهد مي‌شود که ميزان پرداختي خريدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحيح به دست فروشنده خواهد رسيد. معاون وزير نفت با بيان اينکه «ال سي» صادرات گاز ايران به عراق نيز به زودي و همزمان با سفر هيات عراقي به تهران و در بانک مورد نظر ايران، گشايش مي‌يابد، افزود: به گفته يونس صالح معاون وزيرنفت عراق، مبلغ مورد نظر براي پيش پرداخت اوليه اين طرح تخصيص داده شده است. با توجه به نياز عراق به گاز طبيعي براي مصارف نيروگاهي، طرح موضوع و مذاکرات قراردادي صادرات گاز ايران به عراق از نيمه دوم سال 1389 آغاز و قرارداد فروش گاز به بغداد در تيرماه سال 1392 در بغداد امضا شد. براساس توافق‌ها مقرر شد، گاز طبيعي صادراتي از طريق خط لوله ششم سراسري گاز و حدود 228 کيلومتر خط لوله 48 اينچ کوهدشت - نفت شهر به استان‌هاي دياله و بغداد کشور عراق ارسال و از اين طريق گاز مصرفي نيروگاه‌هاي المنصوريه، االقدس و الصدر تامين شود. مدت قرارداد صادرات گاز ايران به بغداد 6 ساله با حداکثر حجم صادراتي 35 ميليون مترمکعب در روز است.