اوليور اشميت، مدير مرکز انطباق توليدات فولکس واگن با مقررات ايالات متحده‌امريکا توسط اف بي آي بازداشت شده است.
روزنامه نيويورک تايمز با انتشار اين خبر اعلام کرده آقاي اشميت به معاونت در کلاه برداري متهم شده است. وي روز دوشنبه به دادگاهي در ديترويت خواهد رفت.فولکس واگن براي حل و فصل دعاوي مطرح شده عليه خود در آمريکا در پرونده استفاده از نرم افزارهاي مختل کننده ميزان آلايندگي هوا با دادگستري اين کشور وارد مذاکره شده است.
اين کمپاني حاضر شده براي بسته شدن پرونده‌ها رقمي‌بالغ بر سه ميليارد دلار بپردازد.اوليور اشميت در زمان خروج در فرودگاه ميامي‌دستگير شد.اين مدير فولکس واگن به جرم فساد و نقض قانون هواي تازه بازداشت شد.اين حکم درباره فولکس واگن نشانگر بزرگي تخلفات شرکت خودرو سازي آلماني است.فولکس واگن به توافق با وزارت دادگستري آمريکا نزديک شده است تا بيش از 2 ميليارد دلار براي حل اتهامات تخلف در سيستم سوخت پرداخت کند.

'جک ما' رئيس شرکت تجارت الکترونيک چيني 'علي بابا' با دونالد ترامپ رئيس جمهوري منتخب آمريکا ديدار کرد و طرح جديد اين شرکت در زمينه ايجاد يک ميليون شغل از طريق شرکت کوچک آمريکايي براي فروش کالا به مشتريان چيني در پنج سال آينده ارائه داد.
به گزارش وال استريت ژورنال، ترامپ و ما پس از اين ديدار در برج ترامپ در نيويورک در برابر خبرنگاران حاضر شدند . رئيس جمهوري منتخب آمريکا به خبرنگاران گفت که دو طرف 'ديدار عالي' داشتند و در کنار هم کارهاي بزرگي انجام خواهند داد. ما نيز ترامپ را فردي 'باهوش' و 'با فکر باز' ناميد و گفت که دو طرف بخصوص درباره حمايت از شرکت‌هاي کوچک بخصوص در غرب ميانه‌امريکا بحث و گفتگو کردند. وي خاطرنشان کرد که کشاورزان آمريکايي و شرکت‌هاي کوچک توليد لباس مي‌توانند از طريق شرکت علي بابا بطور مستقيم وارد بازار چين بشوند. شرکت علي بابا يک شرکت تجارت الکترونيک چيني است که از طريق پرتال‌هاي اينترنتي خدمات فروش به مصرف کننده ارائه مي‌دهد. اين شرکت همچنين خدمات پرداخت الکترونيک و يک موتور جستجوي خريد ارائه مي‌دهد. اين ديدار درحالي است که چين خود را براي مناقشه‌هاي تجاري با آمريکا پس از آغاز به کار ترامپ آماده مي‌کند.

گزارش «تجارت» از ضربات بحران اقتصادي به دولت رئیس جمهور ونزوئلا:
گروه بين الملل: پارلمان ونزوئلا در حالي روز دوشنبه راي به برکناري نيکولاس مادورو رئيس جمهوري از قدرت داد که دادگاه عالي اين کشور چنين اقدامي‌را فاقد پشتوانه قانوني و تسويه حسابي سياسي دانست.
 راي پارلمان به دنبال عميقتر شدن بحران مالي و اعتراض مخالفان به تورم و کاهش درآمد ناشي از پايين آمدن قيمت نفت است. به گزارش راشا تودي کمبود شديد غذا و مواد دارويي باعث قاچاق مواد غذايي توسط نيروهاي ارتش شده است و در بازارهاي سياه فروخته مي‌شود.با کاهش قيمت جهاني نفت ، نيکولاس مادورو به طور مکرر نيروهاي مخالف و کشور آمريکا را مسئول بحران اقتصادي معرفي کرده است. اين درحالي است که صندوق بين المللي پول پيش بيني کرده تورم درسال جديد به 1.600 درصد مي‌رسد.
شبکه الميادين در خبري اعلام کرد پارلمان ونزوئلا راي به برکناري نيکولاس مادورو رئيس جمهوري اين کشور از قدرت داد.دادگاه عالي ونزوئلا در واکنش به اين اقدام اعلام کرد که «پارلمان اختيارات برکناري رئيس جمهوري از منصب خود را ندارد.»خبرگزاري تاس روسيه در اين باره گزارش داد با وجود راي پارلمان به برکناري مادورو در حقيقت اين راي صرفا نمادين است و پارلمان چنين اختياري ندارد زيرا در قانون اساسي ونزوئلا چنين سازوکاري گنجانده نشده است.
رويترز نيز در گزارشي تصريح کرد: در بيانيه دادگاه عالي ونزوئلا آمده است که بر اساس ماده 336 قانون اساسي از نمايندگان پارلمان خواسته شد دست از تسويه حساب سياسي رئيس جمهوري بردارند و اسنادي را تصويب نکنند که از دايره اختيارات قانوني شان خارج است.مخالفان حزب حاکم ونزوئلا در انتخابات پارلماني سال 2015 و در نتيجه نارضايتي‌هاي ناشي از بحران اقتصادي در اين کشور توانستند اکثريت پارلمان را در اختيار گيرند اما از آن زمان تاکنون تقريبا همه تدابير اين پارلمان براي برکناري رئيس جمهوري اين کشور به ديوار بلند اين دادگاه برخورد کرده و رد شده است. استدلال اين دادگاه آن است که علاوه بر تصميم‌هاي خارج از اختيارات پارلمان، اين گونه اقدامات تسويه حساب و محاکمه اي سياسي براي بحراني اقتصادي است که به گفته دولت نتيجه توطئه‌امريکا و برخي طرفداران داخلي واشينگتن است.تورم و کمبود شديد در برخي کالاها به اين موضع مخالفان در تحت فشار قرار دادن نيکولاس مادورو و حزبش دامن زده است.دوره رياست جمهوري مادورو در سال 2019 به پايان مي‌رسد. لازم به ذکر است که مخالفان دولت ونزوئلا توانستند در انتخابات پارلماني سال ۲۰۱۵ با بهره گيري از فضاي نارضايتي عمومي‌ناشي از بحران عميق اقتصادي در اين کشور اکثريت کرسي‌هاي پارلمان را از آنِ‌ خود سازند.اما اين تلاشها در نهايت با واکنش مسئولان انتخابات- که به زعم مخالفان، از حاميان حزب حاکم سوسياليست هستند- به شکست انجاميد.
افزايش 50 درصدي دستمزدها
حداقل دستمزد کارکنان و مستمري بازنشستگان در ونزوئلا به دستور رئيس جمهوري اين کشور ۵۰ درصد افزايش پيدا کرد. اين براي پنجمين بار در يک سال گذشته است که دولت حداقل دستمزد را افزايش مي‌دهد. به گزارش يورونيوز، تورم بالاي اقتصادي، کاهش شديد واحد پول در برابر دلار و کمبود مواد غذايي، کشور ونزوئلا را از ماه‌ها قبل دچار بحران شديد اقتصادي کرده است.نيکلاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا گفته است که اين تصميم منجر به بهبود وضعيت اقتصادي مردم مي‌شود.دولت ونزوئلا براي بهبود شرايط اقتصادي تصميمهاي جنجالي زيادي را اتخاذ کرده است. چند هفته قبل دولت به طور غيرمنتظره اي اعلام کرد که پرکاربردترين اسکناسهاي کشور يعني اسکناسهاي ۱۰۰ بوليواري را از رده خارج مي‌کند.در ماه‌هاي اخير خيابانهاي شهرهاي مختلف ونزوئلا شاهد تظاهرات گسترده مخالفان بوده‌اند که خواهان برگزاري همه پرسي براي برکنارکردن رئيس جمهوري هستند.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ بعنوان مشاور ارشد رئيس جمهوري منتخب آمريکا در امور خاورميانه در کاخ سفيد منصوب شده است.به گزارش فايننشال تايمز ، انتخاب کوشنر نشانگر تاثير و مرکزيت خانواده ترامپ برآينده دولت است.
بسياري از رسانه‌هاي آمريکايي اين خبر را به نقل از صفحۀ توييتر کيليان کانوي، رئيس تيم انتخاباتي دونالد ترامپ منتشر کرده‌اند.جرد کوشنر که روز دهم ژانويه ۳۶ ساله خواهد شد و يکي از ميلياردرهاي آمريکاست، جوان‌ترين مشاور ارشدي خواهد بود که به کاخ سفيد راه مي‌يابد. به نوشتۀ رسانه‌هاي آمريکا، دونالد ترامپ که بر حمايت از رژيم صهيونيستي تاکيد کرده، از داماد خود که يک يهودي ارتدوکس است بعنوان تهيه کنندۀ نطق وي در مورد اسرائيل در جريان کارزار انتخاباتي رياست جمهوري نام برده است. رئيس جمهوري منتخب آمريکا همچنين تاکيد کرده که جرد کوشنر مي‌تواند صلح را بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها برقرار کند.وي که مالک شرکت انتشاراتي روزنامۀ نيويورک آبزرور و مدير اجرايي موسسۀ تجاري کوشنر است، براي ايفاي نقش خود بعنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ بايد از ديگر مسئووليت‌هايي که دارد استفعا بدهد.و انتصاب وي بر انتقادها در مورد تداخل منافع شخصي و روابط خانوادگي در انتخاب‌هاي دونالد ترامپ خواهد افزود. ضمن آنکه بيشتر افرادي که دونالد ترامپ بعنوان مشاور يا اعضاي کابينه انتخاب کرده است، ميلياردرهايي هستند که با وي ارتباط نزديک دارند و اين امر نيز از ديگر انتقادهايي است که متوجه رئيس جمهوري آيندۀ آمريکاست. اخيرا روزنامه‌ها از ديدار کوشنر با بزرگترين سرمايه گذاران چيني خبر دادند. به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، 16 نوامبر جرد کوشنر، داماد ترامپ تنها چند روز پس از انتخاب وي به عنوان رئيس‌جمهوري جديد آمريکا جلسه‌اي را با گروهي از بزرگترين تجار چيني برگزار کرد.
ارزش پوند انگليس به پايين‌ترين سطح خود در ده هفته اخير رسيد که به دليل نبود استراتژي برگزيت در دولت ترزا مي‌است.بازار مبادلات ارزي به مصاحبه ترزا مي، نخست وزير بريتانيا واکنش منفي نشان داد. ارزش پوند در برابر دلار آمريکا سقوط کرد.
نخست وزير بريتانيا در مصاحبه اي با شبکه اسکاي نيوز تصريح کرد کشورش نمي‌تواند در مذاکرات مربوط به برکسيت انتخابي دوگانه داشته باشد. به اعتقاد وي نمي‌توان ورود مهاجران از اتحاديه اروپا را محدود کرد و در عين حال به بازار مشترک دسترسي داشت. اسکاي نيوز نيز با انتشار توييتي به اين موضوع اشاره کرده است.اما نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه اعلام کرد تفسير نادرستي از صحبتهاي وي شده است. ترزا مي‌گفت: «با استفاده از واژه‌هاي برکسيت «دشوار» و يا «سبک» موافق نيستم. اقدامي‌که ما انجام خواهيم داد رسيدن به توافقي است که بهترين‌ها را در زمينه مبادلات و فعاليت در بازار مشترک اروپايي براي بريتانيا در نظر بگيرد.»برداشت بازار از صحبتهاي خانم مي‌اين بود که وي استراتژي کنترل مرزها را در دستور کار قرار داده است. امري که افت ارزش پوند را به پايين‌ترين حد طي ۱۰هفته اخير رساند. به دنبال راي مردم به برگزيت و خروج انگلستان از اتحاديه اروپا ، نگراني درباره آينده اقتصادي کشور افزايش يافته است و باتوجه به عدم ارائه برنامه مشخص از سوي دولت درباره روند خروج اين نگراني شدت گرفته است. بسياري از کارشناسان معتقدند اين احتمال وجود دارد که بيشتر کشورهاي و موسسات مالي از بريتانيا خارج خواهند شد که باعث کاهش فرصت‌هاي شغلي خواهد شد. همچنين خروج انگلستان موضوع نيروهاي مهاجر اروپايي مشغول به کار در اين کشور را دچار مشکل مي‌کند.

قزاقستان ميزبان مذاکرات صلح سوريه
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که مقدمات ميزباني از مذاکرات سوريه با نظارت روسيه، ترکيه، ايران و سازمان ملل انجام شده است. مختار تليوبردي، معاون اول وزير خارجه قزاقستان در گفتگو با خبرگزاري اينترفاکس قزاقستان اظهار داشت: کشور ما از مذاکرات سوريه با نظارت روسيه، ترکيه، ايران و سازمان ملل استقبال کرده و براي ارائه فضاي لازم براي اين نشست‌ها آمادگي دارد. در اين نشست‌ها روند مذاکره و موضوعاتي که مطرح خواهند شد بر شرکت‌کنندگان در اين نشست‌ها مبتني است و ما از جانب خود براي ميزباني از مذاکره‌کنندگان آماده هستيم. مذاکرات ميان گروه‌هاي سوري در آستانه پايتخت قزاقستان در تاريخ بيست و سوم ماه جاري ميلادي با نظارت مسکو، آنکارا و تهران و با احتمال حضور استفان دي‌ميستورا،‌ فرستاده سازمان ملل به سوريه آغاز خواهد شد.

ورود استراليا به پرونده فساد مالي مالزي
پليس فدرال استراليا اعلام کرد که با سازمان‌هاي بين المللي حقوقي به منظور تحقيقات پيرامون شرکت‌هاي مرتبط با شرکت توسعه مالزي واحد همکاري مي‌کند. اي.بي.سي استراليا دیروز اعلام کرد شرکت توسعه مالزي واحد که توسط نجيب تون رزاق نخست وزير مالزي تاسيس شده است، موضوع تحقيقات پولشويي است که توسط دستکم 6 کشور از جمله سوئيس، سنگاپور و آمريکا انجام مي‌شود.تحقيقاتي که توسط دادگستري آمريکا در اين خصوص انجام شده نشان مي‌دهد که بيش از چهار هزار ميليارد و 760 ميليون دلار توسط اين شرکت مورد سوء استفاده قرار گرفته است.بر اساس اين تحقيقات، پرونده مدني مطرح شده توسط آمريکا در جستجو است تا بتواند يک ميليارد و 360 ميليون دلار را که از اين شرکت خارج و صرف خريد املاک لوکس در نيويورک، بورلي هيلز و لندن، تابلوهاي گران قيمت نقاشي و جت خصوصي شده است، مسدود کند. نجيب تون رزاق نخست وزير مالزي که همچنان رياست هيات مشورتي شرکت توسعه مالزي واحد (وان.ام.دي.بي) را بر عهده دارد با انکار هر نوع اشتباهي تاکيد دارد مالزي با تحقيقات بين المللي پيرامون اين پرونده همکاري مي‌کند.پليس استراليا اعلام کرد: ما از اتهام‌هاي مطرح شده در ارتباط با اين شرکت مالزيايي آگاه هستيم و به همکاران خارجي در ارتباط با تحقيقات اين پرونده کمک کرده‌ايم.پليس استراليا همچنين تصريح کرد: در حالي که ارزيابي تحقيقات هنوز ادامه دارد، هرگونه اظهار نظر در شرايط فعلي نامناسب است.با واردشدن استراليا به انجام اين تحقيقات، مي‌توان دريافت که فشارهاي بين المللي به منظور روشن شدن زواياي تاريک اين پرونده فساد مالي افزايش يافته و اين اقدام ممکن است پيامدهايي نيز براي دولت مالزي به دنبال داشته باشد.

انفجار شديد بغداد را لرزاند
در حالي که بغداد پايتخت عراق، روزهاي خونيني به دليل انفجارهاي انتحاري پشت سر گذاشته است، منابع خبري از انفجاري جديد خبر دادند. شبکه خبري اسکاي نيوز اعلام کرد که پيش از ظهر ديروز انفجاري شديد بغداد را لرزاند.در گزارش‌هاي اوليه به علت و تلفات احتمالي انفجار و مکان آن هنوز اشاره نشد اما دقايقي بعد مقامات عراقي اعلام کردند که انفجار، تروريستي نبوده است.سرتيپ «سعد معن» سخنگوي عمليات بغداد به شبکه خبري «السومريه» اعلام کرد که «انفجار امروز که در منطقه الصبيحات رخ داد، ناشي از انفجار بقاياي مواد و بسته‌هاي منفجره‌اي بود که اخيرا در عمليات آزادسازي‌هاي سابق، کشف شده بود».اين مقام عراقي افزود که چند انفجار به طور متوالي در نزديکي تقاطع شهرک گردشگري در چارچوب عمليات شرق الانبار نمطقه تيپ هشتم انجام شد.سعد معت تأکيد کرد که انفجارهاي صورت گرفته، تحت کنترل بوده است.ديروز ساکنان بغداد صداي چند انفجار شديد را شنيده بودند که در گزارش‌هاي اوليه،‌ ماهيت و چرايي آن مشخص نشده بود. عراق طي چند روز گذشته در بغداد شاهد چندين انفجار شديد تروريستي بود.عراق طي چند روز گذشته شاهد بيش از 10 انفجار در مناطق مختلف بغداد بخصوص در شهرک شيعه‌نشين صدر بوده است که مسئوليت همه اين انفجارها را گروه تروريستي داعش بر عهده گرفته است.

درگيري 25 هزار نيروي مصري با تروريست‌ها
عبدالفتاح السيسي رئيس جمهوري مصر براي اولين بار از تعداد نيروهاي نظامي‌ارتش مصر در منطقه سينا خبر داد و گفت: 25 هزار نيروي نظامي‌مصري در منطقه سينا با تروريست‌ها در حال جنگ هستند. به نقل از عبدالفتاح السيسي رئيس جمهوري مصر گزارش داد: 41 گردان شامل 25 هزار نيرو در منطقه سينا با گروه‌هاي تروريستي در حال جنگ هستند.وي همچنين به حضور نيروهاي ديگري در نواحي مختلف مصر و به خصوص در مرزهاي اين کشور اشاره کرد و گفت: اين نيروها در غرب مصر در مرز با ليبي که بيش از 1200 کيلومتر مي‌باشد، مستقر شده‌اند. السيسي در سخنان خود همچنين به تخصيص هزينه‌هايي براي مبارزه با تروريسم اشاره کرد. برخي کشورها و سازمان‌ها (که به نام آن‌ها اشاره نکرد) از گروه‌هاي تروريستي در منطقه سينا از طريق کمک‌هاي مالي و سلاح حمايت مي‌کنند به طوري که تنها در طول سه ماه گذشته نزديک به هزار تن مواد انفجاري و ميليون‌ها دلار از تروريست‌ها کشف و ضبط شده است.السيسي اظهار داشت: هدف اين کشورها و سازمان‌ها ضربه زدن به يکپارچگي مصر و انتقام از تحولاتي است که مردم مصر در 30 ژوئن 2013 در اين کشور ايجاد کردند.