بزرگداشت آيت‌الله‌هاشمي‌با حضور رهبر انقلاب
مراسم ترحيم رفيق ديرين و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزديک دوران جمهوري اسلامي‌آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني از سوي رهبر معظم انقلاب در حسينيه‌امام خميني(ره) با حضور آيت الله خامنه اي، اعضاي خانواده و بستگان آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني، رؤساي قوا، مسئولان کشوري و لشکري و قشرهاي مختلف مردم برگزارشد.در اين مراسم، آيت الله موحدي کرماني ايمان به خدا و ايستادگي در راه حق را مهمترين ويژگي رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام دانست و افزود: ملت قدرشناس ايران هرگز مبارزات آن يار ديرين امام و رهبري در مقابل طاغوت‌هاي زمان يعني رژيم پهلوي را از ياد نخواهند برد.

تندخويان، يک شبه رنگ عوض کردند
نماينده اقليت مسيحي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در پيام‌هايي که از يکشنبه شب تا اين لحظه توسط افراد و جريان‌هاي سياسي مختلف بيان شده دو مفهوم قابل ادراک است که مهمترين آن انبوه پيام‌هاي تسليتي است که از طريق صداوسيما توسط تندترين مخالفان و منتقدان آيت‌الله بيان شده است.يوناتن بت‌کليا در گفت‌وگو با ايسنا گفت: اين افراد و جريان‌هاي سياسي که تا روز رحلت، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را مورد تندترين الفاظ و غيرانساني‌ترين سخنان قرار مي‌دادند به چشم بر هم زدني رنگ عوض کردند و جزو اولين افرادي بودند که تسليت گفتند. نماينده اقليت مسيحي مجلس معيار راستگويي افراد و جريان‌هاي سياسي در مساله تسليت درگذشت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را عملکرد گذشته آنان دانست.

ادامه راه کشور با تدابير رهبري
قائم مقام وزير کشور، آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني را سنگ صبور انقلاب توصيف کرد و گفت: اين فقدان براي جمهوري اسلامي‌يک ضايعه جبران ناپذير است چرا که ايشان نقش مهمي‌در پيروزي و تداوم انقلاب داشت. محمد حسين مقيمي‌در گفت و گو با ايرنا درباره شرايط سياسي کشور بعد از آيت الله‌هاشمي‌گفت: شرايط سياسي کشور به دليل اين که هم نظام ما شکل گرفته و هم رهبر معظم انقلاب اداره کشور را برعهده دارند و تدابيرشان بسيار تعيين کننده است، راه خودش را ادامه مي‌دهد.مقيمي‌افزود: به هر صورت نبود‌هاشمي‌احساس مي‌شود. بنابراين همه بايد تلاش کنيم اين کمبود را با کار و فعاليت بيشتر جبران کنيم.
مناصب حکومتی چیزی بر دارایی‌های آیت ا... اضافه نکرد
فرزند ارشد مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني همواره تلاش داشتند تا چهره‌اي واقعي از اسلام ارائه کنند و مي‌گفتند نبايد مسائلي که در اسلام نيست و يا برخي از امور که مستحب ‌هستند را به صورت واجبات بيان کنيم.
به گزارش ايسنا، محسن‌هاشمي‌يکي از فرزندان رئيس جمهور پيشين کشورمان، در ابتداي حضور خود در شبکه 3 سيما با تشکر از حضور وصف‌ناپذير مردم در مراسم تشييع پيکر پدرش افزود: آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني همواره بر سه موضوع اسلام، انقلاب و اعتدال تاکيد داشتند. تلاش ويژه‌اي براي اعتلاي اين سه موضوع داشتند و عامل تحقق اين موضوع را وحدت مي‌دانستند. به همين جهت ما تاکيد داشتيم که تشييع ايشان نبايد عامل نقض وحدت شود و مردم نيز مايه عجيبي در مراسم تشييع ايشان گذاشتند که ما متعجب شديم و در واقع آن‌ها با علاقه براي بدرقه يار امام، رهبري و مردم به صحنه‌امدند. محسن‌هاشمي‌در اين برنامه که بارها بغضش اجازه صحبت کردن به او نداد، به نقش آيت الله‌هاشمي‌در پيروزي انقلاب اسلامي‌و تثبيت آن و علاقه وي به ايران، انقلاب اسلامي‌و وحدت مردم ايران اشاره کرد و گفت: ايشان همواره به اين موضوع توجه داشتند که به انقلاب اسلامي‌صدمه اي وارد نشود. فرزند ارشد آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: به دليل اين‌که ايشان محاسن نداشتند، خيلي از افراد فکر و تصور نمي‌کردند که ايشان يکي از روحانيون برجسته هستند. هاشمي‌با بيان اين‌که «پدر قبل از انقلاب در اکثر دانشگاه‌هاي ايران و همچنين حسينيه ارشاد سخنراني کرده بودند»، در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود به تاکيد مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بر موضوع اعتدال اشاره کرد و افزود: به هر حال هر انقلابي مي‌تواند دچار مشکلاتي شود، به نحوي که چهره اش مخدوش شود. آيت الله‌هاشمي‌همواره تلاش داشتند که انقلاب اسلامي‌دچار انحراف نشود، چهره واقعي اسلامي‌خارج از تحريف‌ها و افراط‌ها نشان داده شود، به نحوي که مورد پذيرش جوانان قرار بگيرد. ايشان مي‌گفتند مسائلي که در اسلام نيست و برخي از مستحبات را نبايد به صورت واجبات مطرح کنيم. بايد مطالب را به نحوي بگوييم تا جوانان بتوانند آن را درک کنند. نبايد براي اينکه خودمان را موجه و يا مسلمان دو آتشه جلوه دهيم، باعث شويم که با برخي از حرکات مردم و جوانان از اسلام دور شوند.
محسن‌هاشمي‌با بيان اين‌که «پدرم اعتدال را در تمام ابعاد از جمله زندگي خصوصي، اجتماعي، فرهنگي و... مورد توجه داشتند و با زهد فروشي مخالف بودند»، افزود: ايشان به صورت شفاف نگاه و ديدگاه‌شان و همچنين زندگي‌شان را نوشته‌اند. مردم نيز روز گذشته سنگ تمام گذاشتند و مقام معظم رهبري نيز ما را شرمنده کردند. وي با اشاره به مراسم ترحيمي‌که صبح امروز در حسينيه‌امام خميني(ره) از سوي مقام معظم رهبري براي مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌برگزار مي‌شود، اظهار کرد: در بعد از ظهر نيز در مسجد پيامبر(ص) دانشگاه علوم تحقيقات از ساعت 15 الي 16:30 مراسمي‌براي ايشان برگزار مي‌شود و ما از مردم دعوت مي‌کنيم تا در اين مراسم حضور پيدا کنند. فرزند ارشد مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني ايجاد دانشگاه آزاد و گسترش آن را يکي از ثمرات فعاليت‌هاي رئيس جمهور پيشين کشورمان عنوان کرد و در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: فردا نيز بعد از نماز مغرب و عشاء مراسمي‌از سوي حوزه علميه قم، علماي قم و استانداري اين استان در قم برگزار مي‌شود. وي همچنين با بيان اين‌که «در شهرستان رفسنجان نيز بعد از ظهر جمعه مراسمي‌برگزار خواهد شد»، در همين راستا ادامه داد: شنبه بعد از ظهر نيز در کرمان مراسمي‌جهت بزرگداشت ايشان برگزار خواهد شد و در روستاي بهرمان، روستاي محل تولد ايشان اواخر هفته آينده مراسمي‌برگزار خواهد شد.
محسن‌هاشمي‌به علاقه پدرش به روستاي زادگاهش اشاره و تصريح کرد: ايشان به اين روستا خيلي علاقه مند بودند، خودشان را روستايي مي‌دانستند و به جوانان مي‌گفتند که من از روستا آمدم. معتقد بودند کساني که بي امکان هستند با دل و جان بيشتري کار مي‌کنند. به فقرا علاقه‌مند بودند. وي با بيان اين‌که «در چند روز اخير من در اسناد ايشان گشتم تا وصيت نامه جديدي از ايشان پيدا کنم، ولي هنوز موفق به اين امر نشده‌ايم، در حالي که گريه مي‌کرد، ادامه داد: فوت ايشان ناگهاني بود، 10 الي 20 دقيقه طول کشيد که ما بي‌پدر شديم. من در مسير بازگشت از دانشگاه آزاد به سمت منزل بودم که به من اطلاع دادند حال ايشان خوب نيست. حدود 15 دقيقه طول کشيد که من خود را به بيمارستان شهداي تجريش رساندم و در هنگامي‌که در بيمارستان حضور پيدا کردم ايشان ديگر نبض نداشت.
وي با بيان اين‌که «در سال 79 ايشان به دليل مشکل قبلي قرار بود آنژيو شوند و در همان مقطع وصيت‌نامه اي را نوشتند و در اختيار من قرار دادند»، ادامه داد: ايشان در اين وصيت نامه تاکيد کردند که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي‌چيزي بر دارايي‌هاي که قبل از انقلاب داشتم افزوده نشده است و مخارج خانه را از طريق فروش آن اموال و از حقوق و مزايايي که بابت مسئوليت‌هايم داشتم، تامين کردم.
محسن‌هاشمي‌با بيان اين‌که «ايشان از جهات مختلف مظلوم واقع شدند، از جمله در مورد مطالبي که در ارتباط با اشرافي‌گري و ثروت زياد ايشان مطرح مي‌شد»، ادامه داد: برخي فکر مي‌کردند که ايشان داراي ثروت آن چناني و افسانه اي هستند، در حالي که آن گونه نيست و دارايي‌هايشان بسيار کم است.
وي با اشاره به تصويري که از اتاق کار وي در خانه‌شان طي اين روزها در شبکه‌هاي اجتماعي پخش شده است، افزود: ايشان در جماران و در منزلي در همسايگي امام (ره) زندگي مي‌کردند. در مقطعي که‌امام به جماران رفتند، صاحبان منزلي که در کنار محل سکونت ايشان بود به دليل رفت و آمدها و مسائل امنيتي دچار مشکلاتي شده بودند، در همين راستا امام فرمودند که اين خانه به قيمت خوب از صاحب خانه خريداري شود تا صاحب پيشين آن منزل بتواند منزل مناسبي را در جاي ديگري تهيه کند. بعد از آن که منزل مورد اشاره خريداري شد، امام فرمودند که آقاي‌هاشمي‌بيايد و اينجا زندگي کند و ايشان از همان زمان تا هم اکنون در آن منزل استيجاري زندگي مي‌کردند.

رييس جمهور با اشاره به نقش اتحاد در حضور مردم در تشييع آيت‌الله‌هاشمي:
نمي‌دانيم چه اشکالي دارد که همواره اختلافات بين مسوولان نه تنها وجود دارد که در بسياري از موارد به چالش تبديل مي‌شود و گاه اختلافات به‌اندازه اي علني مطرح مي‌شود که از پرسش و پاسخ عبور مي‌کند و به توهين و افترا مي‌رسد.
کاري که نمونه آن را بارها در دولت احمدي نژاد ديده بوديم. همين احمدي نژاد چه اتهامات و توهين‌هايي را به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس بازرسي دفتر مقام معظم رهبري وارد کرد و افترا را به جايي رساند که برادر روساي قوه مقننه و مجريه را در گوشه رينگ سازمان تامين اجتماعي گير انداخت و با دادن وعده‌هاي رنگين از دهان وي سخناني را بيرون کشيد. احمدي نژاد از اين فيلم براي تحت فشار قرار دادن علي لاريجاني سوءاسفتاده کرد تا مجلس را وادار به پس گرفتن استيضاح وزير کار وقت کند و چون به اهداف خود نرسيد، آن فيلم را در صحن علني مجلس پخش کرد. که در نهايت ادبياتي از سوي علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفته شد که تمامي‌دوره هشت ساله رياست جمهوري احمدي نژاد را زير سوال برد. اکنون آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني دار فاني را واع گفت و به ديدار حق شتافت. اما اين وداع تلخ با چنان بدرقه اي از سوي مردم صورت گرفت که مي‌تواند اتحاد سياسي را براي سالها تضمين کند. در همين رابطه رييس جمهور با انتشار مطلبي در صفحه توييتر خود، به حضور مردم در مراسم تشييع و خاکسپاري پيکر مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني واکنش نشان داد. در مطلب منتشر شده در صفحه توييتر حجت الاسلام حسن روحاني آمده است: امروز براي وداع با آن مرد تاريخ‎ساز همه‌امده بودند؛ بياييم از اين فضا براي دوستي، آشتي و وحدت ملي استفاده کنيم. به جاي ديوار، پل بسازيم.
در همين رابطه سيد حسين موسويان ديپلمات با سابقه کشورمان در مقاله‌اي در سي‌.ان‌.ان نوشت:در دوران تجاوز صدام به ايران ، آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني فرماندهي جنگ و رياست مجلس ايران را به عهده داشت. مديريت او موجب خروج پيروزمندانه ايران از جنگ هشت ساله شد در حالي‌که همه قدرتهاي جهاني و کشورهاي عرب همسايه ايران، از تجاوز صدام حمايت حداکثري کردند. بعد از جنگ نهضت سازندگي در ايران را پايه‌گذاري کرد و ظرف هشت سال رياست جمهوري خود، توانست بخش عظيمي‌از خرابي‌هاي جنگ را بازسازي و کشور را به حالت عادي برگرداند. بعد از خاتمه جنگ، افراط گرايان سياسي در هر دو جناح چپ و راست در ايران ظهور کرده و به مهمترين چالش سياسي داخلي تبديل شدند. در اين دوران او با معرفي تئوري سياسي اعتدال، توانست ميانه روي در صحنه سياست داخلي و خارجي را عملا در ايران مسلط کند و تا آخرين لحظه عمر در اين مسير ايستادگي کرد.
وي افزوده است: با وجود حمايت آمريکا از تجاوز صدام به ايران، در سال ١٩٨٩ وقتي که بوش رييس‌جمهور آمريکا و رهبران اروپايي براي أزادي گروگانهاي آمريکايي و اروپايي دست نياز به سمت او دراز کردند، او پاسخ مثبت داد و به محمود واعظي، وزير کنوني ارتباطات و من ماموريت داد تا اين مهم را به سرانجام رسانيم. همه گروگان‌هاي آمريکايي و اروپايي در مدت کوتاهي آزاد شدند اما آمريکا به جاي تشکر، فشار‌ها به ايران را تشديد و فرصتي طلايي براي رفع خصومت در روابط واشنگتن- تهران را نابود کرد.
موسويان ادامه داده است: با اين وجود رفسنجاني با امضاي قرارداد نفتي يک ميليارد دلاري ايران با کمپاني نفتي کونوکو در سال 1995، تلاش کرد که شانسي به بهبود روابط اقتصادي ايران و آمريکا بدهد که اين تلاش او نيز با لغو قرارداد مذکور توسط بيل کلينتون رييس جمهور وقت آمريکا، ناکام ماند.
وي آورده است:‌هاشمي‌در دوران رياست جمهوري خود با تمام ظرفيت براي بهبود روابط با اروپا تلاش کرد. همراه با گنشر وزير خارجه المان در ديدار ٩٠ دقيقه‌اي با آقاي‌هاشمي‌راه‌هاي دوستي ايران و کشورهاي عرب همسايه خليج فارس را گفت‌وگو کرديم. آقاي‌هاشمي‌به گنشر گفت که تهران براي ايجاد يک سيستم همکاري و امنيت جمعي با همسايگان خليج فارس مشابه همکاري‌هاي اتحاديه اروپا آماده است. گنشر با ذوق زدگي فوق العاده‌اي عازم واشنگتن شد و چندي بعد به طور خصوصي و با اظهار تاسف فراوان گفت که واشنگتن مخالفت کرده است.
وي افزوده است:در آن مقطع در آلمان سفير بودم. آقاي کهل صدر اعظم آلمان علاقه‌مند به ايفاي نقشي براي رفع خصوم‌تهاي آمريکا و ايران بود. آقاي‌هاشمي‌جواب مثبت داد و آمادگي ايران براي همکاري مشترک عليه سلاحهاي کشتار جمعي و تروريسم و ارتقاء حقوق بشر را به اطلاع کهل رساند. صدراعظم آلمان با ذوق زدگي کامل به واشنگتن سفر کرد و بعد از دو هفته، وزير دفتر صدراعظم به من اطلاع داد که کهل با کلينتون صحبت کرده‌اما واشنگتن سرسختانه مخالفت کرده است.
موسويان افزوده است: در نيمه دهه ٩٠ امير عبدالله وليعهد عربستان به آقاي‌هاشمي‌پيشنهاد بهبود روابط داد که ايشان استقبال و من را مامور گفت‌وگوي با امير عبدالله کرد. در اين گفت‌وگوها که در منزل امير عبدالله در جده انجام شد و فرزند آقاي‌هاشمي‌هم حضور داشت، توافقات مهمي‌کرديم که نتيجه آن روابط حسنه ايران و عربستان از سال ١٩٩٦ تا ٢٠٠٥ بود. اما شرايط روابط دو کشور در دوران رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد تغيير کرد.
وي تاکيد کرده است:‌هاشمي‌مرد "صلح و همکاري در سياست خارجي" و "مرد سازندگي و توسعه" ايران بود. او تلاش زيادي کرد که يک ملت و کشوري پيشرفته بسازد که هم در شأن دين و تاريخ ايراني‌ها باشد و هم در صلح با همسايگان.
موسويان گفته است:ميراث بزرگ او بنيانگذاري تفکر اعتدال در ايران بعد از انقلاب و بيزاري از افراطگرايي در ايران و منطقه است. با وجودي که جهان با عدم پاسخ مناسب و به موقع، اين فرصت را از دست داد اما شانس جبران اشتباهات گذشته همچنان باقي است.

فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار پيامي‌در 'توييتر'، بر بيانيه سه شنبه شب کميسيون مشترک برجام در وين تاکيد کرد.به گزارش ايرنا ، در اولين سالگرد اجرايي شدن برجام ، نشست کميسيون مشترک برجام بعد از ظهر سه شنبه در هتل کوبورگ وين برگزار شد.
رياست اين نشست را هلگا اشميد دبير سرويس خارجي اتحاديه اروپا (EEAS) به نمايندگي از طرف فدريکا موگريني و رياست هيات ايراني را سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه بر عهده داشت و ساير کشورها نيز در سطح معاونان وزير امور خارجه و مديران کل سياسي شرکت کرده بودند.
در بيانيه انتشار يافته پس از اين نشست آمده است: 'تمام طرف‌ها بر تعهد قوي خود به ادامه اجراي کامل و موثر برجام تاکيد کردند. کميسيون مشترک، تعهدات مربوط به برداشته شدن تحريم‌ها مطابق برجام بخصوص در ارتباط با قانون تحريم ايران (آيسا) را مورد تاکيد قرار دادند و همچنين تضمين‌هاي آمريکا مبني بر اينکه تمديد قانون تحريم ايران به هيچ وجه تاثيري بر برداشته شدن تحريم‌هاي ايران و توانايي شرکت‌ها براي کار در ايران مطابق برجام ندارد را مورد توجه قرار دادند.
' کميسيون مشترک برجام همچنين بر تعهد تمام شرکت کندنگان به ادامه روند برداشته شدن تحريم‌ها بخصوص مطابق با بند 21 متن برجام تاکيد کردند. '
اين نشست بطور خاص در واکنش به نامه 16 دسامبر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران به موگريني به عنوان همانند هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام ، تشکيل شد. ظريف در نامه اي به موگريني خواستار بررسي بدعهدي‌هاي آمريکا و تمديد قانون تحريم ايران (ISA) در کنگره‌امريکا، برگزار شده بود.
پيش از اين نيز هلگا اشميد با انتشار پيامي‌در توييتر هدف از برگزاري کميسيون مشترک برجام به رياست اتحاديه اروپا بين ايران و 1+5 را بررسي اجراي برجام و نامه وزير امور خارجه ايران عنوان کرد. وي همچنين در پيامي‌توييتري بر عزم اتحاديه اروپا بر ادامه اجراي برجام تاکيد کرده بود.
بنا به درخواست ايران ، پيش از نشست کميسيون مشترک برجام نيز کارگروه اجرايي کردن لغو تحريم‌ها با حضور هيات‌هاي کارشناسي از ايران و آمريکا در وين برگزار شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌در ديدار با همتاي خود از کشورمالي گفت: مساله فلسطين -به عنوان مساله اصلي جهان اسلام- تحت الشعاع بحران‌هاي خاورميانه قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نشست با رئيس مجلس مالي گفت: ما با ايشان روابط دوستانه خوبي از گذشته داريم و نگاه ما نسبت به مسائل مهم منطقه و مخصوصا تروريسم خيلي نزديک بوده است.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه کشور مالي از کشورهاي مهم آفريقا است که هميشه مورد توجه ما بوده است اظهار کرد: در مذاکراتي که داشتيم، در مورد گسترش روابط اقتصادي با کشور مالي بحث‌هاي خوبي مطرح شد. به همين رو علاقه‌منديم که سطح روابط تجاري مان را با آنها افزايش دهيم.
لاريجاني اظهار کرد: تحليل مشترکي از بحران‌هايي که در کشورهاي اسلامي‌وجود دارد، داشتيم که اين باعث شده موضوع فلسطين که مساله اصلي جهان اسلام است تحت الشعاع اين بحران‌ها قرار گيرد.
 در ادامه اين نشست ايساکا سيديبه رئيس مجلس ملي جمهوري مالي در گذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني را تسليت گفت و افزود: فقط شما در عزا نيستيد بلکه ما هم در عزاي شما شريک هستيم.
وي در ادامه تحکيم روابط مجالس دو کشور ايران و مالي را خوب ارزيابي کرد و گفت: امروز مشکل مردم فلسطين مشکل عمده‌اي است و همواره کشور ما در اين مساله نگراني داشته است. البته طي بيست سال است که اين کشور در مالي سفير دارد و اين نشان دهنده مواضع مشترکي است که بين ما و فلسطين وجود دارد. رئيس مجلس مالي تصريح کرد: در واقع در تمامي‌مواردي که سازمان ملل بر عليه مردم فلسطين انجام داده، ما مخالف بوديم به ويژه در مورد قطعنامه اخير شوراي امنيت که ما هم صدا با مردم فلسطين هستيم. وي ادامه داد: بنده اطمينان مي‌دهم که در ماه فوريه آينده اجلاسي که براي حمايت از فلسطين در ايران انجام مي‌شود، هيات مالي شرکت چشمگيري داشته باشد و با حمايت‌هايي که در اين کنفرانس انجام مي‌شود، نشان دهنده اتحاد ميان کشورهاي اسلامي‌خواهد بود. رئيس مجلس مالي اظهار کرد: اطمينان مي‌دهم تمامي‌تلاش خود را به کار برده، تا در کنفرانس بين المجالس که در کشور مالي برگزار مي‌شود مشکلات کشورهاي اسلامي‌مورد بحث قرار گرفته و اين کنفرانس قطعا نقش مهمي‌در حل مشکلات داشته باشد.

کشورهاي گروه ٧٧ يک دقيقه سکوت کردند
در روز سه شنبه ٢١دي ماه اولين اجلاس کشورهاي در حال توسعه در سال ۲۰۱۷ براي اعطاي رياست گروه از آرژانتين به تانزانيا در دفتر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.به گزارش ايلنا، در اين اجلاس سفرا و ساير ديپلمات‌هاي ارشد کشورهاي عضو گروه شرکت داشتند.مودست جاناتان مرو، سفير و نماينده دايم تانزانيا در ژنو که رياست گروه در سال ٢٠١٧ ميلادي را به عهده گرفت، با اشاره به درگذشت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني رييس جمهور پيشين جمهوري اسلامي‌ايران اعلام يک دقيقه سکوت کرد.هيأت ايراني شرکت‌کننده در اجلاس نيز طي سخناني با تشکر از اعلام درگذشت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني و تسليت سفرا و مقامات دولت‌ها، اظهار داشت که ايشان در طول حيات خود حامي‌تلاش‌ها و آرمان‌هاي کشورهاي در حال توسعه براي پيشرفت و توسعه و مشوق سازوکارهايي چون جنبش غيرمتعهد‌ها و گروه ٧٧ بودند. هيأت ايراني همچنين رياست جاناتان مرو بر گروه ۷۷ را تبريک گفت و براي وي آرزوي موفقيت در مسئوليت جديد کرد.شايان ذکر آنکه گروه ٧٧ از بزرگ‌ترين گروه‌هاي بين دولتي است که ١٣۴ کشور در حال توسعه را شامل شده و سازوکاري مشورتي بين اين کشور‌ها در زمينه محيط زيست، تجارت، سرمايه‌گذاري، مالي بين‌المللي و بخش‌هاي صنعتي کشاورزي است.

بازداشت سرپل گروهک تروريستي رجوي
يکي از سرگروه‌هاي اصلي گروهک تروريستي رجوي بازداشت شد. به گزارش تسنيم، يکي از سر شبکه‌هاي اصلي منافقين، با تلاش دستگاه‌هاي امنيتي کشور در اصفهان بازداشت شد. وي قبل از ورود به کشور در تور اطلاعاتي و شناسايي دستگاه‌هاي امنيتي کشور قرار گرفته بود. اين فرد روز گذشته با هدف ايجاد تشنج و اغتشاش در جريان تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌وارد کشور شده بود که در اصفهان به دام افتاد.از اين منافق نفوذي ، ويديو‌هاي زيادي که براي ارسال به شبکه ماهواره اي وابسته به گروه تروريستي منافقين آماده شده بود به دست آمده است.

انتخابات ميان‌دوره‌اي به درخواست مجلس خبرگان
سخنگوي شوراي نگهبان درباره نظر شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان رهبري براي جايگزيني فرد جانشين مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، گفت: اين مسئله منوط به پيشنهاد خود اعضاي مجلس خبرگان رهبري است.عباسعلي کدخدايي در گفت‌و‌گو با تسنيم، افزود: بايد مجلس خبرگان رهبري پيشنهاد اين کار را بدهد و ما نيز در شوراي نگهبان اين مسئله را بررسي کرده و درباره برگزاري آن نظر مي‌دهيم.محمدحسين مقيمي‌قائم‌مقام وزير کشور نيز از آمادگي وزارت کشور براي برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان در تهران خبر داد و گفت: ما پيشنهاد برگزاري آن را به شوراي نگهبان و مجلس خبرگان رهبري مي‌دهيم. به گزارش تسنيم، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني يکي از نمايندگان مردم تهران در مجلس خبرگان بود که با رحلت ايشان يک نفر نيز بايد به‌عنوان جايگزين وي در اين مجلس انتخاب شود.

هنوز خبري از نقطه پاياني رسيدگي به"حقوق‌هاي نجومي" نيست
مرجع تقليد شيعيان يکي از مشکلات جامعه را پراکنده‌کاري نهادها برشمرد و گفت: در مسئله حقوق‌هاي نجومي‌دستگاه قضايي، اطلاعاتي و دولت هر کدام جداگانه در حال پيگيري هستند درحالي‌که منتظرند اين موضوع به نقطه پاياني برسد اما هنوز خبري نيست. به گزارش ميزان، آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي در جلسه درس خارج فقه افزود: دستگاه قضايي مي‌گويد هنوز پرونده‌اي از حقوق‌هاي نجومي‌براي ما نرسيده، اين پراکنده‌کاري است که به جايي نمي‌رسد لازم است نمايندگان نهادها در جلسه‌اي موضوع را پيگيري کنند. استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به اينکه مسئله سوءاستفاده‌هاي کلان موضوعي است که بايد با مشارکت و همراهي همه دستگاه‌ها انجام شود و اگر بنا انجام محاکمه است انجام دهند، مسئله قاچاق، مواد مخدر، فضاي مجازي و ... همه به دليل پراکنده‌کاري روي زمين مانده است.به گفته وي، پراکنده کاري عيب بزرگي است از همين رو بايد با تمرکز مسائل پيگيري شود تا مشکلات سريع‌تر و عميق‌تر حل شود.آيت الله مکارم شيرازي اظهار داشت: اين نگاه به دنيا و آخرت عالمانه و عاقلانه است، تفاوت اين دو نگاه هم در روش‌ها ظاهر مي‌شود؛ اگر مردم همين را عمل کنند براي اصلاح جامعه کافي است.

انقلابيون اصيل را قرباني مطامع جناحي نکنيم
يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد با بيان اينکه بي مهري و جفاي زيادي نسبت به آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني شد گفت:‌ اين جفاها درسي است براي همه مردم به خصوص مسئولان که به خاطر مسائل سياسي زودگذر شخصيت‌هاي اصيل انقلاب را قرباني مطامع جناحي خود نکنند. عليرضا رحيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا گفت: توصيه اسلامي‌و حکم عقل اين است که نعمت‌هاي خداوند را قدر دانسته و آن را تکثير کنيم؛ از جمله اين نعمت‌ها حفظ افراد حکيم،‌ فاخر و اثرگذار در مجموعه مديريتي و سياسي کشور است که نمونه بارز آن آيت‌الله‌هاشمي‌بود که از استوانه‌هاي اين نظام به شمار مي‌آمدند. نماينده تهران تاکيد کرد:‌ نبايد وجود سلايق متفاوت در کشور باعث بروز بداخلاقي‌هاي زيادي در فضاي کشور شود؛ کما اينکه پيش از اين بي‌مهري و جفاي زيادي نسبت به شخص آيت‌الله‌هاشمي‌به وجود آمد؛ جفاهايي که درس بزرگي براي همه ملت است که به خاطر مسائل سياسي زودگذر شخصيت‌هاي اصيل انقلاب را قرباني مطامع جناحي نکنيم؛ کما اينکه در گذشته‌اي نه چندان دور افرادي در کمال بي‌تدبيري پمپاژ اتهام نسبت به آيت‌الله‌هاشمي‌و دوستاران و خانواده‌شان کردند.

زمان بازگشت «مهدي‌هاشمي» به زندان مشخص نيست
وکيل‌مدافع مهدي‌هاشمي‌نسبت به اينکه موکلش تا چه زماني در بيرون از زندان خواهد بود ابراز بي‌اطلاعي کرد و گفت: تا هر زماني که آقايان عنايت داشته باشند موکلم بيرون از زندان خواهد بود. سيدمحمود عليزاده طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: تا هر زماني که آقايان عنايت داشته باشند موکلم بيرون از زندان است و از مرخصي استفاده مي‌کند.وي در پاسخ به اينکه آيا مدت زمان مرخصي‌هاي اضطراري 5 الي 6 روزه است؟ گفت: فکر نمي‌کنم. ما اميدوار هستيم که در همين مدتي که موکلم بيرون از زندان است، درخواست اعاده دادرسي ما پذيرفته شود.