آبان 96، سررسيد تازه‌وارد بازار آتي سکه 
حجم معاملات آتي سکه در بورس کالاي ايران طي روز دوشنبه به 29 هزار و 890 قرارداد و ارزش آن به 3 هزار و 917 ميليارد ريال رسيد.
روز دوشنبه بازار سکه و ارز با عوامل متفاوتي رو به رو بودند؛ به طوري که به تبع از کاهش نوسانات نرخ ارز و حرکت رو به بالاي اونس طلا معاملات آتي نيز در سومين روز هفته با نوسان قيمت به کار خود پايان داد.
به طوري که سررسيدهاي تير و شهريورماه با روند نزولي و ساير سررسيدها روند مثبتي را به ثبت رساندند، اين در شرايطي است که سررسيد تازه وارد آبان نيز از اين روز به جمع سررسيد‌ها پيوست.

ريل سير کوثر 209 توان قيمت خورد 
عرضه اوليه ريل سير کوثر به روش ثبت سفارش انجام شد و هر سهم آن ٢٠٩٠ ريال قيمت خورد. ٥٩ هزار و ٧٨١ شخص حقيقي و حقوقي موفق به خريد سهام «حسير» شدند.
به نقل از سنا؛ ديروز 10 درصد از سهام شرکت ريل سير کوثر به عنوان دومين شرکت به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اوليه شد و طي آن 47 ميليون و 182 هزار و 31 سهم "حسير" در بازار دوم معاملات فرابورس واگذار شد.
دامنه قيمتي در نظرگرفته شده براي عرضه هر سهم اين شرکت فرابورسي بين 1900 تا 2090 ريال و حداکثر سهام قابل خريد توسط هر شخص حقيقي و حقوقي نيز 1000 سهم بود.

معامله نخستين محموله‌اموال تمليکي 
نخستين محموله سازمان اموال تمليکي ديروز در بورس کالاي ايران مورد معامله قرار گرفت.
به نقل از بورس کالا، ديروز ۲۲دي ماه بيش يک هزار و ۶۰۰ تن ورق فولادي تو سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي با قيمت پايه يک هزار و ۵۰۰ تومان در هر کيلو عرضه شد که در رقابت خريداران با نرخ يک هزار و ۵۷۵ تومان به فروش رسيد. همچنين ورق‌هاي معامله شده از کره جنوبي وارد شده و با تقاضاي ۴ هزار ۸۰۰ تني در بورس کالا روبه رو شد. وزن کلي ورق‌هاي پذيرش شده سازمان اموال تمليکي در بورس کالاي ايران ۳۴ هزار و ۴۱۲ تن از کشورهاي کره جنوبي، ايتاليا و بلژيک بوده است.



معاملات آپشن سکه به سبک آمريکايي در بورس کالا ايجاد مي‌شود
توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهاي مختلف و سرمايه گذاران نياز به پوشش ريسک در مقابل تغييرات نرخ دارند که راه‌اندازي و توسعه قراردادهاي آتي و آپشن در بورس کالاي ايران مي‌تواند اين نياز فعالان اقتصادي را پوشش دهد.
به گفته دبيرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، طي سال‌هاي گذشته بيشتر حجم معاملات بورس کالاي ايران را معاملات فيزيکي تشکيل مي‌داد، اما اين بورس در چند سال اخير به سمت توسعه بازار مالي به خصوص ابزارهاي مشتقه حرکت کرده که البته هنوز در ابتداي راه است. به نقل از ايسنا، روح الله ميرصانعي اظهار داشت: راه‌اندازي قرارداد اختيار معامله سکه يکي از مواردي است که به افزايش حجم معاملات مشتقه در بورس کالا کمک مي‌کند که رفته رفته با آشنايي فعالان بازار از نحوه اين گونه معاملات، قراردادهاي مشتقه بر روي ساير کالاها نيز راه‌اندازي خواهد شد. ميرصانعي تاکيد کرد: در حال حاضر معاملات آتي سکه نمونه موفقي از ايجاد بازار آتي در بورس کالاست و وقت ورود ساير کالاها به قراردادهاي آتي نيز فرارسيده است؛ در بورس‌هاي کالايي معتبر دنيا عمده حجم معاملات در بازارهاي مالي و مشتقه انجام مي‌شود و در بورس کالاي ما نيز با توجه به تثبت معاملات فيزيکي، توسعه بازار مالي در اولويت برنامه‌ها قرار دارد. او با بيان اينکه در بورس‌هاي بزرگ دنيا مانند LME، بازار مشتقه براي فلزات رنگي و شمش فولاد با مکانيسم‌هاي پيشرفته وجود دارد، تصريح کرد: بورس کالا نيز به سکه اکتفا نخواهد کرد و محصولات ديگري به صورت آتي و آپشن مورد معامله قرار خواهند گرفت.
پوشش تغييرات قيمتي
دبير کل کانون کارگزاران با اشاره به اينکه توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهاي مختلف نياز به پوشش ريسک در مقابل تغييرات نرخ دارند، عنوان کرد: اين بازارهاي جديد در اقتصاد ما يعني معاملات آپشن و آتي ابزاري هستند که اين افراد مي‌توانند با بهره گرفتن از آن، فعاليت خود را در مقابل تغييرات نرخ پوشش دهند و به عبارتي سرمايه خود را بيمه کنند.
وي اضافه کرد: فعالان اقتصادي با توسعه اين ابزارها مي‌توانند استراتژي‌هاي مختلفي در بازار مشتقه اتخاذ کنند و با خيال آسوده تري به فعاليت توليد و همچنين سرمايه گذاري بپردازند. ميرصانعي با اشاره به جزئيات معاملات آپشن سکه گفت: در ابتداي راه‌اندازي معاملات آپشن سکه، يکسري محدوديت‌ براي اين قرارداد گذاشته شد به طوريکه در گام اول فقط آپشن خريد راه‌اندازي شده که با استقبال بالاي معامله گران، آپشن فروش نيز ظرف مدت کوتاهي در بورس کالا عملياتي شد.
وي همچنين به سبک اعمال اروپايي اشاره کرد و توضيح داد: تفاوت معاملات آپشن اروپايي با آمريکايي در اين است که معاملات آپشن اروپايي فقط در سررسيد قابليت اعمال دارند، اما آپشن آمريکايي از زمان خريد تا سررسيد امکان اجرايي دارند. او با بيان اينکه‌امکان دارد معاملات آپشن سکه به سبک آمريکايي هم در بورس کالا ايجاد شود، تاکيد کرد: با استفاده از قرارداد اختيار معامله سکه، فعالان اين بازار مي‌توانند از استراتژي‌هاي ترکيبي بهره‌مند شوند و در مقابل تغييرات نرخ خود را بيمه کنند که در آينده با راه‌اندازي آپشن کالاهاي ديگر، فعالان آن بازارها نيز چنين مزيتي خواهند داشت.
دبيرکل کانون کارگزاران در پاسخ به اين سوال که تفاوت معاملات آپشن با آتي چيست؟ گفت: معاملات آپشن همان طور که از نام آن برمي‌آيد يک امکان براي خريدار ايجاد مي‌کند. براي مثال قرارداد اختيار خريد به او اين امکان را مي‌دهد که کالايي را بخرد يا نخرد. به عنوان نمونه خريداري در معاملات آپشن سکه وارد مي‌شود و مثلا اختيار خريد يک سکه را به قيمت يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در ۶ ماه آينده با ۵۰ هزار تومان خريداري مي‌کند. اگر در سررسيد سکه بيشتر از اين مبلغ -با احتساب هزينه خريد قرارداد بود، آن را مي‌خرد و سود مي‌کند، اما اگر کمتر بود اين اختيار را دارد که آن را خريداري نکند و به همان ۵۰ هزار تومان اول را که پرداخت کرده، ضرر کند. اين در حالي است که خريدار در بازار آتي سکه، بايد مبلغي که در زمان خريداري اوراق آتي تعهد کرده است را بپردازد؛ چه قيمت در سررسيد بالا رفته باشد و چه افت کرده باشد.
ميرصانعي در پايان اقدامات بورس کالا در راه‌اندازي بازارهاي مالي جديد را مثبت ارزيابي کرد و گفت: امروز توسعه بازارهاي جديد و حرکت به سمت ابزار مشتقه براي بورس کالا به يک دغدغه تبديل شده که اين اتفاقي خوشايند براي بازار سرمايه است؛ در اين بين با همراهي سازمان بورس و کارگزاران به طور حتم بورس کالا و ساير ارکان بازار سرمايه در طراحي و اجراي بازارهاي جديد موفق عمل خواهند کرد.

شنبه 25 دي ماه کليد مي‌خورد:
قراردادهاي تعريف شده از نوع اختيار فروش است. سرمايه گذاران فقط مي‌توانند نسبت به اخذ موقعيت خريد در نمادهاي ايجاد شده اقدام کنند و اخذ موقعيت فروش تنها به منظور بستن موقعيت‌هاي خريد قبلي اخذ شده، امکان پذير خواهد بود. قراردادهاي اختيار معامله فروش بر روي سهام پايه شرکت‌هاي ملي صنايع مس ايران، فولاد مبارکه اصفهان و ايران خودرو، از روز شنبه مورخ 25 دي ماه در بورس تهران آغاز به کار مي‌کند.
به نقل از اداره ابزارهاي نوين مالي شرکت بورس، طبق ماده 7 دستورالعمل معاملات قراردادهاي اختيار سهام، در اولين روز معاملاتي هر زيرگروه هم ماه، حداقل يک قرارداد اختيار معامله در سود، يک قرارداد اختيار معامله بي تفاوت و يک قرارداد معامله در زيان درج مي‌شود. همچنين نام فارسي قراردادهاي اختيار معامله مشتمل بر سهم پايه -قيمت اعمال- تاريخ سر رسيد است. لازم به ذکر است که نمادهاي مذکور با حرف ط آغاز مي‌شوند.
براين اساس سبک اعمال قراردادهاي فوق از نوع اروپايي بوده، به اين معنا که فقط در سررسيد قابليت اعمال خواهند داشت.
همچنين نحوه اعمال، نحوه اعمال قراردادها به صورت غيرخودکار است. به اين ترتيب که دارندگان موقعيت باز خريد در صورت تمايل به اعمال بايد درخواست اعمال خود را از طريق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتري -کارگزار- ، به اتاق پاياپاي اعلام کنند. لازم به ذکر است قراردادهاي تعريف شده از نوع اختيار فروش است. سرمايه گذاران فقط مي‌توانند نسبت به اخذ موقعيت خريد در نمادهاي ايجاد شده اقدام کنند و اخذ موقعيت فروش تنها به منظور بستن موقعيت‌هاي خريد قبلي اخذ شده، امکان پذير خواهد بود. در ضمن تسويه در قراردادهاي اختيار معامله سهام به سه صورت صرفاً نقدي، اول نقدي بعد فيزيکي و صرفاً فيزيکي امکانپذير است.
شيريني کام نوسانگيران بورس با رشد گروه کانه‌هاي فلزي
در معاملات آرام و کم‌حجم بورس اوراق بهادار تهران در آخرين روز کاري اين هفته، نمادهاي گروه استخراج کانه‌هاي فلزي توانستند رشد قابل ملاحظه‌اي داشته باشند، اما در طرف مقابل گروه فراورده‌هاي نفتي شرايط نامساعدي را تجربه کرد. به نقل از ايسنا، ديروز چهارشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران نسبت به روز پيش از آن، تنها ۱۷ واحد رشد کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۶۲۷ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن پس از ۱۶ واحد رشد، رقم ۱۵ هزار و ۲۷۹ واحدي را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نيز پس از ۳۹ واحد صعود به رقم ۸۶ هزار و ۲۲۷ واحدي رسيد و شاخص بازار اول پس از ۶۳ واحد رشد رقم ۵۵ هزار و ۹۴۵ واحدي را تجربه کرد. اما شاخص بازار دوم با ۲۷۹ واحد کاهش به رقم ۱۶۶ هزار و ۵۴۰ واحدي رسيد. در معاملات ديروز نماد پالايش نفت اصفهان با ۶۲ واحد تاثير کاهشي در شاخص بيشترين نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمايه داشت پس از اين نماد پالايش نفت بندرعباس و پالايش نفت تهران بيشترين نقش کاهشي را در شاخص کل بازي کردند. اما در طرف مقابل نماد معاملاتي معدني و صنعتي گل‌گهر، توسعه معادن و فلزات و ملي صنايع مس ايران بيشترين نقش را در نوسانات صعودي شاخص داشتند.
ديروز گروه استخراج کانه‌هاي فلزي شاهد روند رو به رشدي بود به طوري که تعداد قابل توجهي از نمادهاي اين گروه تا ۵ درصد رشد در قيمت پاياني را تجربه کردند. در اين گروه به ۲۶ ميليون و ۹۶۸ هزار سهم به ارزش نزديک ۹ ميليارد تومان در ۳۲۹۰ نوبت مورد معامله قرار گرفت. همچنين در گروه فرآورده‌هاي نفتي که ديروز بيشترين نقش را در کاهش شاخص کل داشتند، شرايط مساعد به نظر نمي‌رسيد به طوري که در اکثر نمادهاي اين گروه قيمت پاياني تا مرز ۵ درصد افت نشان داد. به طور نمونه در نماد پالايش نفت اصفهان که‌امروز نزديک ۵ درصد در قيمت پاياني افت را تجربه کرد، بيش از ۹۸ درصد عرضه‌ها به سهامداران حقيقي اختصاص داشت و حقوقي‌ها تنها ۱.۷ درصد از عرضه‌ها را به خود اختصاص دادند، اما در اين ميان ۸ ميليون و ۸۸۷ هزار سهم توسط حقوقي‌ها و ۵ ميليون و ۱۹۶ هزار سهم توسط حقيقي‌ها خريداري شد. اين نماد امروز شاهد صف فروش بود. ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در آخرين روز معاملات اين هفته به رقم ۱۱۹ ميليارد و ۹۲ ميليون تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۷۵۳ ميليون و ۳۷۷ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۵۲ هزار و ۶۲۲ نوبت داد و ستد بود. نماد صنايع آذرآب نيز با داد و ستد نزديک به ۲۰ ميليون سهم به ارزش ۷ ميليارد و ۳۲۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بيشترين ارزش معامله را به خود اختصاص داد. آيفکس ديروز ۳.۶ واحد رشد کرد و به رقم ۸۳۰.۵ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران ديروز به رقم ۹۸ ميليارد و ۶۴۲ ميليون و ۱۰۰ تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱۹۶ ميليون و ۴۴۲ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۱۸ هزار و ۷۹۰ نوبت معامله بود.