انجام موافقتنامه گازي و نفتي در چارچوب IPC
رئيس کميته حقوقي و قراردادهاي کميسيون انرژي تاکيد کرد: در زمينه‌هاي نفت و گاز مذاکراتي با شرکت‌هاي خارجي انجام شده‌اما هيج کدام منجر به انعقاد قرارداد نشده و تنها موافقتنامه انجام شده است. علي ادياني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: تاکنون هيچ قرارداد گازي در دولت يازدهم منعقد نشده؛ البته موافقتنامه‌هايي امضاء شد که هنوز منجر به انعقاد قرارداد با يک شرکت خارجي نشده است. نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس تصريح کرد: هيچ قراردادي با هيچ شرکت خارجي در بحث قرار دادهاي گازي و همچنين نفت در چارچوب IPC وجود ندارد. مذاکراتي انجام شد و موافقتنامه اوليه صورت گرفت اما قراردادي به‌امضا نرسيده است.

روسيه به تعهدات اوپکي خود پايبند است
سخنگوي کاخ کرملين گفت: روسيه به اجراي تمام تعهدات خود در راستاي کاهش توليد پايبند است.
به نقل از رويترز، «ديمتري پسکوف»، سخنگوي کاخ «کرملين» روسيه گفت: روسيه به تمام تعهدات نفتي خود در قبال توافق اوپک غير اوپکي‌ها به منظور کاهش جهاني توليد نفت‌خام پايبند است. همچنين وزير انرژي روسيه خاطرنشان کرد، بديهي است که روسيه تمام نکات مندرج در تواققنامه اوپک را انجام خواهد داد؛ ضمن اينکه به تمامي‌تعهدات خود در اين رابطه هم پايبند است. وزير انرژي آذربايجان هم اعلام کرده که توليد نفت اين کشور در سال ۲۰۱۷ ميلادي و در راستاي توافق اوپک و غير اوپکي‌ها با روند کاهشي کار خود را آغاز کرده است.

افت توليد پارس جنوبي در پي بروز حادثه
با آسيب ديدگي يکي از خطوط لوله ۳۲ اينچ فاز ۱۶ پارس جنوبي توليد گاز در اين ميدان گازي مشترک حدود ۲۰ ميليون متر مکعب در روز کاهش يافت.
در حالي که در ميانه زمستان دستور توليد حداکثري از ظرفيت‌هاي نصب شده در ميدان گازي پارس جنوبي از سوي وزير نفت صادر شده بود و توليدي بالغ بر 520 ميليون متر مکعب در هر روز گاز طبيعي از اين ميدان گازي صورت مي‌گرفت در روزهاي اخير با آسيب ديدگي و نشت يکي از خطوط لوله 32 اينچ زير دريايي فاز 16 پارس جنوبي ميزان توليد گاز از پارس جنوبي حدود 20 ميليون متر مکعب در روز کاهش يافت.






فاز نخست طرح بازسازی نیروگاه‌های فرسوده در انتظار اخذ مجوز شوراي اقتصاد؛
مجري طرح بازتواني نيروگاه‌هاي شرکت توليد نيروي برق حرارتي از اعطاي ضمانت دولتي به سرمايه‌گذاران بازتواني نيروگاههاي ايران خبر داد و گفت: اجراي فاز نخست طرح بازتواني نيروگاههاي فرسوده در انتظار اخذ مجوز شوراي اقتصاد است.
به نقل ار تسنيم، به‌طور معمول نيروگاههاي حرارتي با عمر بالاي 25 سال نيازمند نوسازي و بازسازي محسوب مي‌شوند. در ايران نيز در حال حاضر از مجموع حدود 75 هزار و 900 مگاوات ظرفيت اسمي‌نصب‌شده توليد برق کشور، 12 هزار و 26 مگاوات، ظرفيت واحدهاي حرارتي است که بيش از 25 سال از عمر آنها مي‌گذرد. با توجه به افت راندمان توليد برق واحدهاي فرسوده و همچنين نياز به بازسازي و نوسازي تجهيزات اين واحدها به‌منظور جلوگيري از زيان‌هاي ناشي از فرسودگي و از مدار خارج شدن آنها، ضرورت بازتواني نيروگاههاي حرارتي با عمر بيش از 25 سال، در سال جاري مورد توجه وزارت نيرو قرار گرفته و طرحي با عنوان "طرح بازتواني نيروگاههاي فرسوده" در دستور کار شرکت توليد نيروي برق حرارتي قرار گرفته است. در خصوص جزئيات اين طرح که بزرگترين طرح نيروگاهي کشور محسوب مي‌شود، با «عليرضا نصراللهي» مجري طرح بازتواني نيروگاههاي شرکت توليد نيروي برق حرارتي به گفت‌وگو نشسته‌ايم.
 بحث بازتواني نيروگاهها در دولت يازدهم مطرح شد، ضرورت مطرح شدن اين بحث چه بود؟
مهرماه سال گذشته شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي بعد از مصوبه هيئت محترم وزيران عملاً شروع به کار کرد. سازمان توسعه برق ايران که وظيفه احداث نيروگاهها و خطوط انتقال برق را به‌عهده داشت و همچنين معاونت راهبري توليد شرکت توانير که مسئول راهبري و مديريت کلان توليد انرژي الکتريکي در کشور بود، متفقاً و با هم به شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي تبديل شدند. با تشکيل اين شرکت طبيعتاً اهداف بزرگ‌تر و سياست‌ها کلان‌تر شد و مديران امر، تصميمات بهتري مي‌توانستند براي نيروگاههاي کشور اتخاذ کنند.
در واقع شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي، مديريت احداث و بهره برداري از نيروگاههاي حرارتي در کشور را انجام مي‌دهد. با توجه به منابع غني سوخت‌هاي فسيلي که در کشور وجود دارد، عموم نيروگاههاي کشور نيروگاههاي حرارتي هستند. با تأسيس اين شرکت، يکي از اهداف اصلي آن بازتواني و مدرنيزه کردن نيروگاههايي بود که سنشان بالا رفته بود. نيروگاههاي حرارتي هم که عمدتاً دچار اين مشکل بودند اغلب نيروگاههاي دولتي بودند و زير نظر شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي فعاليت مي‌کردند؛ ازاين‌رو بايد چاره‌اي براي آنها انديشيده مي‌شد. طرح بازتواني با هدف بازسازي، مدرنيزه کردن و بازتواني کامل نيروگاههاي بخاري قديمي‌کشور در برنامه قرار گرفت. نيروگاههايي که طول عمر کاري‌شان بالا بود و البته تاکنون به‌صورت کامل و شايسته کار کرده‌اند و برق کشور را تأمين کرده‌اند؛ آرام آرام دچار فرآيند پيري شده و خيلي از آنها مستهلک شده‌اند. براي اينکه روند پيري نيروگاههاي قديمي‌را متوقف کنيم، طرح بازتواني را ارائه داديم و اين ايده در شرکت مادرتخصصي برق حرارتي شکل گرفت. چنين ساختاري را قبلاً نه در شرکت توانير داشتيم و نه در سازمان توسعه برق ايران.
بازتواني نيروگاهها فقط براي نيروگاههاي بخاري در دستور کار قرار گرفته؟
در وهله اول بله، در فاز اول مقرر شد تا 13 نيروگاه بخاري که تعدادي از آنها به بخش خصوصي واگذار شده بودند و تعدادي ديگر کماکان در مالکيت بخش دولتي بودند، بازسازي، مدرنيزه و بازتواني شوند، براي اين کار با استفاده از ظرفيت قانوني ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، تاکنون فعاليت‌هاي متعددي اعم از تهيه گزارشهاي فني و اقتصادي طرح و انجام مطالعات محيط زيستي، انجام مطالعات M&V و ... انجام شد و اکنون در حال گذراندن مراحل اخذ تصويب نهايي در شوراي عالي اقتصاد است. حدود يک سال است که کارهاي اجرايي اين طرح آغاز شده و تاکنون نيز بحمدالله توفيقاتي داشته است.
کدام نيروگاهها در فاز نخست اين طرح مورد بازتواني و مدرنيزه کردن قرار مي‌گيرند؟
از نيروگاههايي که در فاز نخست مورد بازتواني و مدرنيزه کردن قرار مي‌گيرند، نيروگاههاي بخاري بندرعباس، رامين اهواز، شهيد منتظري، اصفهان، شهيد رجايي، شهيد مفتح، بيستون، لوشان، طرشت، بعثت و نيروگاه گازي ري را مي‌توانيم نام ببريم که نيروگاه گازي ري به‌دليل اينکه در مجاورت شهر تهران و شهرستان ري بود و با راندمان پايين کار مي‌کرد نياز به تصميم‌گيري جهت بازتواني با قيد فوريت داشت و در نهايت مقرر شد تا در زمين اين نيروگاه، نيروگاه سيکل ترکيبي جديدي و با راندمان بالا احداث شود و واحدهاي توربين گازي مستقر در محل نيروگاه پس از به مدار آمدن واحدهاي جديد جمع‌آوري شود.
فاز اول را با پروژه‌هاي مدرنيزاسيون نيروگاههاي رجايي و مفتح و رامين و بندرعباس و با هدف بازسازي نيروگاههاي بخاري فوق شروع کرديم و در خلال آن به کارهاي بسياري در اين چند ماه دست زديم که به‌لطف خداوند توفيقاتي هم حاصل شده است اما محور اصلي کارمان همان بازتواني کامل نيروگاههاي بخاري است که به آن اشاره شد، به‌گونه‌اي که پس از بازسازي و مدرنيزاسيون نيروگاههاي مذکور با نصب واحدهاي جديد و راندمان بالاي گازي به‌روي برخي واحدهاي اين نيروگاهها، نوعي از نيروگاههاي سيکل ترکيبي جديد احداث مي‌شود که راندمان بسيار بالايي خواهند داشت.

ترکمنستان در پايان سال 2016 ميلادي به صادرکننده اصلي گاز به چين تبديل شد و وابستگي گازي «عشق‌آباد» به «پکن» جايگزين وابستگي اين کشور به «مسکو» شد.
 به نقل از فارس، در پايان سال 2016 ميلادي، ترکمنستان به صادرکننده اصلي گاز طبيعي به چين تبديل و وابستگي گازي «عشق‌آباد» به «مسکو» در نهايت با وابستگي سفت و سخت‌تر اين کشور به «پکن» جايگزين شده است. بر اساس اين گزارش، چين پس از سرد شدن روابط گازي عشق‌آباد با مسکو در آغاز سال 2015 ميلادي، به بازار اصلي فروش گاز ترکمنستان تبديل شد. «دن مين‌مين» مدير کل شرکت ملي نفت چين در کنفرانس بين‌المللي «نفت و گاز ترکمنستان 2016» در عشق‌آباد که در اواسط ماه دسامبر برگزار شد، گفت: طي 7 سال بهره‌برداري از خط لوله گاز فرا قاره‌اي «آسياي مرکزي - چين»، 1.9 ميليارد متر مکعب گاز طبيعي به اين کشور صادر شده است. امسال نيز ترکمنستان به اصلي‌ترين صادرکننده گاز به چين خواهد بود. اين در حاليست که نه تنها وابستگي عشق‌آباد به خريدار خارجي کم نشده است، بلکه پکن جايگاه مسکو که قبلا تقريبا تمام گاز اين جمهوري آسياي مرکزي را خريداري مي‌کرد را گرفته است. کاهش درآمد‌هاي حاصل از صادرات گاز در سال جاري همزمان با افزايش عرضه آن، نشان‌ مي‌دهد که اهميت وابستگي گازي به چين براي ترکمنستان کمتر از وابستگي سابقش به روسيه نيست. 2 دسامبر سال گذشته ميلادي پايگاه خبري «نفت‌وگاز» روسيه با استناد به اطلاعات اداره کل گمرک چين اعلام کرد: پکن در 10 ماه اول سال 2016، واردات گاز طبيعي از ترکمنستان را در مقايسه با همين دوره در سال 2015 ميلادي، 11.2 درصد (تا 18.32 ميليون تن) افزايش داده است. بعلاوه، درآمدهاي حاصل از صادرات گاز عشق‌آباد، به دليل کاهش 145 دلاري هزينه متوسط هر تن گاز در اين سال، 29 درصد کاهش و به 4.68 ميليارد دلار رسيده است. اين در حاليست که ساير کشورها هنوز قادر به رقابت با ترکمنستان بر سر بازار چين نيستند. به طوريکه در طي اين مدت 2.39 ميليون تن گاز از ميانمار، 2.73 ميليون تن از ازبکستان و از قزاقستان نيز تنها 229.14 هزار تن گاز به چين عرضه شده است. با وجود اينکه، «تاشکند» در مقايسه با ژانويه-اکتبر سال 2015، صادرات گاز به چين را تقريبا 2.5 برابر افزايش داده، سهم ترکمنستان بيش از 3 چهارم از کل واردات گاز پکن بوده است. اين امکان وجود دارد که در آينده، نقش عشق آباد در تأمين گاز طبيعي چين بيشتر نيز شود زيرا پکن در نظر دارد به منظور بهبود محيط زيست خود، نيروگاه‌هاي حرارتي کشورش را به نيروگاه گازي تبديل کند که يکي از منابع اصلي تأمين اين گاز، ترکمنستان خواهد بود ( درحال حاضر بيشتر انرژي برق اين کشور در نيروگاه‌هاي حرارتي و با سوخت زغال سنگ توليد مي‌شود).
ريشه‌هاي منازعات گازي
دليل رسمي‌سرد شدن روابط گازي روسيه-ترکمنستان، وقوع انفجار در خط لوله گاز مرکزي آسياي مرکزي از 8 تا 9 آوريل سال 2009 بود که در پي آن «گازپروم» و «ترکمن گاز» يکديگر را متهم کردند.

پس از امضاي قرارداد فروش نفت با ۲ پالايشگاه لهستاني، هياتي متشکل از مديران ارشد بزرگترين شرکت‌ نفتي لهستان براي امضاي قرارداد توسعه ميادين نفتي ايران تا چند روز آينده به تهران سفر مي‌کند. به نقل از مهر، لهستاني‌ها در دو محور توسعه تجارت نفت و همکاري‌ها به منظور سرمايه گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران همکاري‌هاي جديدي را با ايران در دوران پسا برجام آغاز کرده‌اند.
بر اين اساس پس از آنکه شرکت ملي نفت ايران با دو شرکت بزرگ پالايشگر لهستاني شامل «لوتوس» و «پي کي ان اورلن» قرارداد تک محموله فروش نفت خام امضا کرد، مذاکره با يک شرکت بزرگ ديگر لهستاني براي سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز کشور را آغاز کرده است. همزمان با آب شدن يخ روابط شرکت ملي نفت ايران و شرکت‌هاي لهستاني، به زودي هياتي متشکل از مديران ارشد يکي از بزرگترين شرکت‌هاي نفتي اين کشور اروپايي براي نهايي کردن قرارداد توسعه يک ميدان نفتي به تهران سفر مي‌کنند. «بيژن عالي‌پور» مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با اشاره به مذاکرات انجام شده با يک شرکت لهستاني براي اجراي طرح‌هاي توسعه و افزايش ضريب بازيافت نفت در حوزه نفت‌خيز جنوب، گفت: پيش بيني مي‌شود تا پايان ژانويه سال ۲۰۱۷ (احتمالا اواسط بهمن ماه ۹۵) مقامات ارشد يک شرکت نفت و گاز لهستان براي نهايي کردن مذاکرات به ايران سفر کند. از سوي ديگر در ليست شرکت‌هاي صاحب صلاحيت نفت و گاز خارجي که هفته گذشته توسط شرکت ملي نفت ايران منتشر شد، نام شرکت «پي جي نيگ» لهستان هم در کنار نام شرکت‌هايي همچون توتال، شل، اني، اينپکس، پتروناس و ... به چشم مي‌خورد. علاوه بر اين اخيرا شرکت ملي نفت ايران و شرکت نفتي «پي جي نيگ» (PGNiG) لهستان هم تفاهم نامه‌اي براي توسعه ميدان نفتي سومار در غرب کشور امضا کرده‌اند. در همين حال غلامرضا منوچهري معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران در تشريح توافق انجام شده با لهستاني‌ها در ميدان سومار، گفته است: شرکت «پي جي نيگ» به مدت ۶ ماه به مطالعه ميدان سومار خواهد پرداخت و پس از آن با ارائه طرح پيشنهاد (پروپوزال) و در نهايت با توافق دو طرف قرارداد توسعه مخزن به‌امضا مي‌رسد. «پيوتر وزنياک» مديرعامل شرکت «پي جي نيگ» با اشاره به سابقه همکاري ميان ايران و لهستان، تاکيد کرده است: با تاخيري ۶ ساله براي همکاري با ايران بازگشتيم و با توجه به سوابق درخشان خود به ويژه در پاکستان و در درياي شمال (نروژ) اميدواريم به خوبي از پس توسعه ميدان سومار برآييم. شرکت پي جي نيگ لهستان از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ مذاکرات متعددي با شرکت نفت فلات قاره ايران براي توسعه ميدان گازي لاوان در خليج فارس انجام داد و در نهايت پس سال‌ها وقت‌کشي به بهانه تحريم حاضر به همکاري با شرکت ملي نفت ايران
نشد. ميدان نفتي سومار يکي از ميداني نفتي واقع در استان کرمانشاه و در شرق ميدان نفت شهر و شمال غرب ميدان گازي تنگه بيجار است.

يک مقام مسئول از تدوين دستورالعمل و اجراي دو تعرفه جديد فروش برق به مشترکان براي تابستان سال ۹۶ خبر داد و گفت: جزئيات دستورالعمل اين دو تعرفه جديد برقي به زودي اعلام مي‌شود.
به نقل از مهر، عليرضا احمد يزدي در جمع مديران صنعت برق با اشاره به افزايش ۲۰ درصدي همکاري مشترکان با پروژه‌هاي کاهش پيک بار در تابستان امسال، گفت: براي تابستان امسال و با توجه به کمبود توليد برق، توانير ۱۵ طرح کاهش پيک را با مشارکت شرکت‌هاي توزيع نيروي برق در کشور اجرايي کرد. معاون دفتر مديريت مصرف برق توانير با افزود: بر اين اساس طرح تعطيلات و تعميرات سالانه صنايع با همکاري ۳۰۱۸ مشترک، جلب همکاري مشترکان کشاورزي با همکاري ۳۶۰۰۰ مشترک و طرح استفاده از مولدهاي خود تامين مشترکان با همکاري ۲۲۰۰ مشترک از سوي شرکت‌هاي توزيع و شرکت‌هاي برق منطقه‌اي و جلب همکاري مشترکان در طرح ذخيره عملياتي با همکاري ۱۶۲۸ مشترک از سوي شرکت‌هاي توزيع نيروي برق کشور در تابستان امسال اجرايي شد. اين مقام مسئول با اعلام اينکه ميزان مشارکت مشترکان براي اجراي طرح‌هاي مديريت مصرف برق در ساعات پيک تابستاني امسال نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد افزايش يافته است، تصريح کرد: با توجه به احتمال جهش مصرف برق براي تابستان ۹۶، اجراي دو طرح جديد براي مديريت پيک بار مصرف برق پيش بيني شده است. از اين رو با توجه به تنوع مباحث پاسخگويي بار، ۲ طرح جديد شامل جلب همکاري مشترکان با استفاده از تعرفه واقعي (TOU) و استفاده از تعرفه بحراني (CPP) براي پيک مصرف برق تابستان ۹۶ عملياتي خواهد شد.

يک مقام مسئول با تشريح افزايش جديد ظرفيت توليد گاز در پارس جنوبي، اعلام کرد: توليد گاز در فاز ۲۰ و ۲۱ اين ميدان مشترک از مرز ۲۷ ميليون مترمکعب در روز گذشت.
به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، عليرضا عبادي درباره آخرين وضعيت افزايش توليد گاز از دو فاز جديد پارس جنوبي، گفت: سکوي فاز ۲۱، هيچ گونه محدوديتي در ارسال منابع گازي به پالايشگاه خشکي اين فازها ندارد. مجري فاز۲۱ و ۲۰ در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اينکه هم‌اکنون به منظور تامين و افزايش توان گازرساني به شبکه سراسري در فصل زمستان و استفاده بهينه از گاز دريافتي، روزانه حدود ۱۸ ميليون متر مکعب از گاز توليدي اين سکو به پالايشگاه فازها ۱۵و۱۶ پارس جنوبي منتقل مي‌شود، تصريح کرد: علاوه بر اين روزانه حدود ۹ ميليون مترمکعب گاز هم در رديف اول شيرين سازي پالايشگاه فاز ۲۰ و۲۱ پارس جنوبي فرآوري و پالايش سپس به خط لوله تزريق مي‌شود.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه سومين رديف شيرين سازي گاز در پالايشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبي تا اواسط بهمن ماه‌امسال راه‌اندازي خواهد شد، افزود: بر اساس برنامه زمان بندي پيش بيني مي‌شود رديف دوم شيرين سازي فازهاي ۲۱ و ۲۰ پارس جنوبي تا دو ماه ديگر به طور کامل بازيابي شده و در مدار توليد قرار گيرد.
شرکت نفت و گاز پارس همچنين، اعلام کرده است: پيش بيني شده تا پايان امسال رديف دوم و چهارم شيرين سازي فازهاي ۲۱ و ۲۰ پارس جنوبي، پس از عمليات راه‌اندازي شوند.

مديرعامل شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي گفت: چهار ميليارد و 480 ميليون و 23 هزار ليتر بنزين « يورو4 » در سال جاري در اين واحد پالايشگاهي توليد شد.
 به نقل از ايرنا، علي جمشيدي ميزان توليد بنزين سوپر در مجتمع پالايشگاهي امام خميني(ره) شازند را از ابتداي امسال تاکنون 79 ميليون و 867 هزار ليتر اعلام کرد.  وي ادامه داد: توليد 2 ميليارد و 671 ميليون و 38 هزار ليتر نفت گاز يورو 4 و يک ميليارد و 661 ميليون و 18 هزار ليتر نفت کوره سبک از ديگر فعاليت‌هاي پالايشگاه‌امام خميني(ره) شازند در سال جاري است.  مديرعامل شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي اظهار کرد: 379 ميليون و 26 هزار ليتر سوخت سنگين جت و 331 ميليون و 199 هزار ليتر نفت سفيد نيز امسال در اين واحد پالايشگاهي توليد شد.  وي، ميزان توليد پروپيلين را در شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي را 209 ميليون و 530 هزار تن عنوان کرد و گفت: توليد 159 ميليون و 742 هزار ليتر نفتاي سبک و 85 ميليون و 206 تن گوگرد نيز از ديگر توليدات امسال اين شرکت است.  جمشيدي افزود: روزانه بين 15 ميليون و 800 هزار تا 16 ميليون و 500 هزار ليتر بنزين با استاندار يورو 4 در شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند توليد و تمام اين توليد در داخل کشور مصرف مي‌شود.  وي ادامه داد: با توجه به اينکه بنزين توليدي شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند از استاندارد يورو 4 برخوردار است، بخش عمده اي از توليدات اين شرکت در استان‌هاي تهران، البرز و خراسان رضوي به مصرف مي‌رسد.

ارائه گزارش جامع آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي به صحن مجلس
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به نهايي شدن گزارش جامع آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي ماهشهر گفت: پس از تصويب برنامه ششم توسعه، اين گزارش به مجلس ارائه خواهد شد.
علي گلمرادي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به گذشت بيش از پنج ماه از حادثه آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي اظهار کرد: کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گزارش جامعي از اين حادثه تنظيم کرده که قبل از ارائه آن در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌بايد در اين کميسيون مطرح شود.
وي افزود: با توجه به اينکه اکنون مجلس به صورت دو يا حتي سه شيفته به بررسي برنامه ششم توسعه به عنوان اولوليت اول پرداخته است، ارائه گزارش جامع آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي به بعد از تصويب اين برنامه موکول شده است و احتمالا در اواسط هفته آينده اين گزارش در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد. گلمرادي با بيان اينکه در تنظيم گزارش جامع آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي اين حادثه به عنوان يک فرصت و تجربه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: اين حادثه را بايد يک فرصت و تجربه دانست تا در هنگام بروز حوادث مشابه از تجارب آن جهت پيشگيري‌هاي لازم استفاده و حوادث مشابه تکرار نشود. وي در خصوص عمدي يا سهوي بودن حادثه آتش‌سوزي پتروشيمي‌بوعلي اظهار کرد: پس از ارائه گزارش جامع اين حادثه در کميسيون انرژي بحث و بررسي ميان اعضا کميسيون، عمدي يا سهوي بودن اين حادثه مشخص مي‌شود. در وهله اول سهم علل فني و تاسيساتي و انساني در بروز اين حادثه و همچنين نحوه اقدامات صورت گرفته براي مقابله با آتش‌سوزي و ميزان امکانات در دسترس جهت مقابله با اين حادثه در کميسيون بررسي مي‌شود.
گلمرادي عنوان کرد: در گزارش جامع پتروشيمي‌بوعلي طبق بررسي‌هاي اوليه شرکت بيمه، ميزان خسارت اين حادثه ۲۵۰ تا ۳۰۰ ميليارد تومان برآورد شده است. البته پس از اين حادثه از سوي پتروشيمي‌ميزان خسارت وارد شده جهت اخذ خسارت بيشتر و حدود ۵۰۰ ميليارد تومان عنوان شده بود.

صرفه‌جويي 250 ميليارد ريالي طرح‌هاي پيک‌سايي در استان يزد
رييس گروه مديريت مصرف شرکت برق منطقه‌اي يزد، مشارکت صنايع بزرگ اين استان براي عبور از پيک بار تابستان سالجاري را موفق ارزيابي کرد و در اين باره از صرفه‌جويي 250 ميليارد ريالي برنامه‌هاي پيک‌سايي در استان خبر داد. به نقل از ايسنا، «فاطمه زارع» با اشاره به منافع اقتصادي اجراي طرح‌هاي پيک‌سايي براي صنعت برق کشور، اظهار کرد: معمولاً براي ايجاد يک مگاوات برق در محل مصرف بايد حدود 1.5 برابر نيروگاه ايجاد شود که با توجه به کاهش 80 مگاواتي اين شرکت در روز پيک شبکه سراسري، براي پاسخگويي به نياز استان بايد سالانه 255 ميليارد ريال هزينه به صنعت برق استان و کشور تحميل مي‌شد.
وي در ادامه با بيان اين ‌که همزمان با افزايش دما و روند افزايشي مصرف برق در استان، اجراي برنامه‌هاي مديريت بار و پيک‌سايي در دستور کارگروه مديريت مصرف برق منطقه‌اي يزد قرار مي‌گيرد، از جمله اين اقدامات را اجراي طرح‌هاي ذخيره عملياتي صنايع، تعطيلات و تعميرات تابستانه‌ي صنايع، برنامه شناورسازي پيک صنايع بزرگ و بکارگيري مولدهاي اضطراري صنايع انجام شد.
زارع با اشاره به اجراي طرح ملي ذخيره عملياتي صنايع که از سال 93 با هدف کنترل و مديريت بار در دو ماه تير و مرداد در استان اجرايي شد، عنوان کرد: اجراي اين طرح، دستاوردهايي نظير پيک‌سايي، کاهش هزينه‌هاي بهره‌برداري و توليد و افزايش قابليت اطمينان شبکه برق استان را به دنبال داشت لذا با اجراي آن، 32 هزار ميليارد ريال پاداش نيز به صنايع همکار پرداخت‌ شد.

افزايش قيمت جهاني نفت در واکنش به کاهش عرضه عربستان
قيمت نفت جهاني روز چهارشنبه در واکنش به کاهش عرضه عربستان سعودي به آسيا افزايش يافت اما عدم اعلام جزييات اين کاهش و رشد عرضه از سوي ساير توليدکنندگان، روند صعود قيمت‌ها را محدود کرد.
به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار جهاني است، ۳۰ سنت نسبت به معاملات روز قبل افزايش نشان داد و در ۵۳.۹۴ دلار در هر بشکه ايستاد. بهاي معاملات نفت برنت روز سه شنبه ۱.۳۰ دلار يا ۳.۸ درصد کاهش يافت و در ۵۳.۶۴ دلار در هر بشکه بسته شد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۵۱.۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد که ۲۹ سنت نسبت به روز گذشته افزايش داشت. بهاي معاملات نفت خام آمريکا روز سه شنبه ۱.۱۴دلار يا ۲.۴ درصد کاهش يافت و در ۵۰.۸۲ دلار در هر بشکه بسته شد.
به گفته معامله گران، اين رشد قيمت نتيجه انتشار گزارش‌هايي مبني بر کاهش عرضه نفت خام براي معاملات تحويل فوريه از سوي عربستان سعودي براي مشتريان آسيايي شامل هند و مالزي بوده است. اما نشانه‌هاي زيادي از بالا ماندن عرضه جهاني وجود دارد. معامله گران چيني و اروپايي براي جبران هر گونه کمبود حاصل از کاهش توليد اوپک، ماه جاري ۲۲ ميليون بشکه نفت خام از درياي شمال و جمهوري آذربايجان به آسيا فروختند.
بسياري از ناظران همچنين ترديد دارند که کاهش توليد برنامه ريزي شدن از سوي اوپک و ساير توليدکنندگان براي متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار کافي باشد. هر دو قيمت پايه نفت خام آمريکا و برنت ماه جاري حدود شش درصد کاهش داشته‌اند.