شرکت خودرو سازي فولکس واگن درحال مذاکره با وزارت دادگستري آمريکا براي پرداخت جريمه 4.3 ميليارد دلاري به دليل تقلب در قوانين ايمني و سوخت است.
 به گزارش وال استريت ژورنال ، فولکس واگن با پذيرش تخلف سعي در پايان دادن به پرونده خود در آمريکا دارد و با پرداخت جريمه موافق است.
براساس اين توافق فولکس واگن ملزم به همکاري با بازرسين براي بررسي تک تک کارمندانش خواهد شد. حکم مقصر بودن فولکس واگن مي‌تواند موضع اين شرکت را ضعيفتر کند و همچنين اين شرکت تحت فشار به دليل امتناع از پذيرش تقلب در سيستم‌هاي سوخت قرارگيرد.جريمه 4.3 ميليارد دلاري صرف جنبه‌هاي جنايي و شهري پرونده اين شرکت در آمريکا مي‌شود. پيشتر درجريان تحقيقات پرونده اين شرکت، اوليور اشميت، مدير مرکز انطباق توليدات فولکس واگن با مقررات ايالات متحده‌امريکا توسط اف بي آي بازداشت شده است. اين مدير فولکس واگن به جرم فساد و نقض قانون هواي تازه بازداشت شد.اين حکم درباره فولکس واگن نشانگر بزرگي تخلفات شرکت خودرو سازي آلماني است.

پناهجويان و مهاجران بيشترين قربانيان سرما در کشورهاي اروپايي را تشکيل مي‌دهند. صدها مهاجر از سوريه، افغانستان و ديگر کشورها در سرماي شديد در پارک‌ها و کمپ آوارگان در شهر بلگراد صربستان مي‌خوابند.
سرماي شديد هوا که در برخي از مناطق صربستان به 32 درجه سانتيگراد زير صفر رسيده است. گزارش فايننشال تايمز به دليل يخ زدگي رودخانه دانوب مقامات روماني انتقال مهاجران را به تاخير انداختند که باعث مرگ 61 تن شده است .
مرگ براثرسرما در لهستان، صربستان و کرواسي رخ داده است.پليس رومانيا حمل و نقل بر روي رودخانه دانوب را به دليل خطر مرگ توسط سرما ممنوع کرد.افراد بي خوانمان نيز از قربانيان سرماي شديد اروپا هستند.  به دنبال انتقاد شديد سازمان‌هاي بين المللي درباره وضعيت کمپ‌هاي پناهجويان در جزيره لسبووس250 کمپ پناهجويان به يک هتل منتقل شدند. در ترکيه سرماي هوا و بارش برف باعث لغو صدها پرواز در فرودگاه استانبول شد. موج پناهجویان به کشورهای اروپایی منجر به سردرگمی در برنامه ریزی های مبارزه با بحران شده است.

گزارش «تجارت» از آخرین دفاع رئیس‌جمهور‌آمریکا از برجام و سياست‌هاي خارجي در خاورميانه
گروه بين الملل- باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني خداحافظي خود از عملکرد هشت ساله اش در مقام رياست جمهوري ايالات متحده دفاع کرد. وي در بخشي از سخنراني خود از برجام به عنوان يکي از دستاوردهاي مهمش يادکرد و گفت «هشت سال پيش اگر مي‌گفتم که ما قادريم برنامه تسليحات هسته‌اي ايران را بدون حتي يک شليک متوقف کنيم، شايد شما مي‌گفتيد که اهداف ما بلندپروازانه است».
 توافق هسته اي با ايران در نيمه دوم دوره رياست جمهوري اوباما رخ داد که حاکي از تلاش براي خوش جلوه دادن عملکرد سياست خارجه اوباما و وعده‌هاي پيش از انتخابات اش بود. درعين حال سرنوشت دستاوردي که باعث افتخار اوباماست در سايه ترديد در عملکرد دولت ترامپ قرارگرفته است چهل و چهارمين رئيس جمهور آمريکا که 9 روز ديگر کاخ سفيد را ترک خواهد کرد در اين سخنراني از لزوم دفاع از دموکراسي، حفاظت از ارزشهاي آمريکايي و مقابله با تبعيض سخن گفت. اوباما در نطق خود به مساله دمکراسي در آمريکا تاکيد ورزيد و نژاد پرستي را تهديدي مهم براي دمکراسي در اين کشور دانست و گفت به دامن زدن به نژاد پرستي پس از دوران خود اعتقادي ندارد. تاثير ميراث اوباما براي دولت آتي ترامپ مشخص نيست، با توجه به گماني زني از تمايلات رئيس جمهور منتخب به روسيه رقيب ديرين آمريکا و يا رويکرد ضدجهاني سازي اميد اوباما به پيشبرد قراردادهاي آزاد تجاري را به باد مي‌دهد دراين ميان سرنوشت دستاوردهاي اوباما از جمله برجام نيز با تيم وزراي دفاع و امنيت ملي ترامپ که از مخالفان سرسخت اين توافق هستند ممکن است به مخاطره بيافتد. دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانويه (اول بهمن) با اداي سوگند در برابر ساختمان کنگره‌امريکا رسما جانشين باراک اوباما خواهد شد.
بله ما مي‌توانيم ، بله ما توانستيم
باراک اوباما در نطق خود که در جمع ۱۸ هزار نفر از هوادارانش در شيکاگو ايراد شد، بر انتقال مسالمت آميز قدرت به دونالد ترامپ تاکيد کرد. به گزارش يورونيوز، رئيس جمهوري ايالات متحده در اين سخنراني ضمن اشاره به شعار کارزار انتخاباتي خود در سال ۲۰۰۸ اظهار داشت: «از شما مي‌خواهم باور داشته باشيد، نه به توانايي من در ايجاد تغيير بلکه به توانايي خودتان. بله ما مي‌توانيم. بله ما انجام داديم، بله ما مي‌توانيم.» باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا در آخرين نطق خداحافظي خود در شيکاگو ، توافق هسته اي موسوم به برجام ، برقراري رابطه با کوبا و کشتن بن لادن را مهم‌ترين دستاورد و موفقيت دولت خود در هشت سال رياست برکاخ سفيد دانست. اوباما خطاب به مردمي‌که براي شنيدن سخنان وي گرد آمده بودند، گفت زماني که به شما گفتم ما با رکوداقتصادي مواجه‌ايم و آن را بر طرف خواهيم کرد، زماني که گفتم روابط با کوبا را بر قرار خواهيم کرد، برنامه هسته اي ايران را متوقف خواهيم کرد و سرکرده يازده سپتامبر را خواهيم گرفت، تمامي‌اين‌ها را انجام داديم. وي در مورد داعش گفت که نيمي‌از قلمرو داعش گرفته شده و افزود: داعش از بين خواهد رفت و کسي که‌امريکا را تهديد کند، هرگز در امان نخواهد بود.درحاليکه تنها چند روز به اتمام دوره اوباما باقي مانده است وزير خارجه‌امريکا همچنان در مذاکرات صلح سوريه تلاش دارد تا سياست‌هاي اين کشور را به پيش برد.سخنگوي وزارت خارجه روسيه در واکنشي تند به اقدام‌هاي اخير آمريکا عليه مسکو، اظهار داشت، دولت کنوني آمريکا در طول ۹ روز از عمر باقي‌مانده‌اش، جهان را نابود خواهد کرد. روسيااليوم، «ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه از دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري آمريکا به شدت انتقاد کرده و گفته است اوباما در ايام باقي‌مانده از عمر دولتش تصميم‌هاي مخرب براي جهان اتخاذ مي‌کند. در اين ميان به نظر مي‌رسد اوباما نمي‌خواهد دستاوردهاي خود و دموکراتها را با روي کار آمدن دولت ترامپ و تقويت احتمالي روابط آمريکا با روسيه از بين ببرد.

حکم اعدام براي قاتل جوان آمريکايي
هيات منصفه دادگاهي در ايالات متحده ديلِن روف، جوان سفيدپوست آمريکايي را به اتهام قتل ۹ سياهپوست در کليسايي در ايالت کاروليناي جنوبي در سال ۲۰۱۵ ميلادي به اعدام محکوم کرد.ديلِن روف ماه گذشته در ۳۳ فقره اتهام از جمله جنايت ناشي از نفرت مجرم شناخته شده بود.بنا به گزارش رسانه‌هاي محلي ديلِن روف، ۲۲ ساله، در هنگام قرائت حکم صادره از خود واکنشي نشان نداده است. دادستان پرونده کشتار کليساي چارلستون به دليل جنبه حساب شده جرم و قصد عامل اين تيراندازي به تحريک خشونت نژادي براي ديلِن روف درخواست مجازات اعدام کرده بود. کشتار کليساي سياهپوستان چارلستون در روز ۱۷ ژوئن سال ۲۰۱۵ ميلادي (۲۷ خرداد سال ۱۳۹۴ شمسي) روي داد.

مرگ 5 ديپلمات اماراتي در انفجار قندهار
وزارت خارجه‌امارات از زخمي‌شدن سفير اين کشور در افغانستان و کشته شدن پنج ديپلمات ديگر اين کشور در جريان دو انفجار در قندهار خبر داد. دولت امارات به همين مناسبت سه روز عزاي عمومي‌اعلام کرده است. . منابع خبري امارات متحده عربي به نقل از دولت اين کشور تاييد کرده‌اند که پنج ديپلمات اين کشور در انفجارهاي شامگاه سه‌شنبه در ولايت قندهار در غرب افغانستان کشته شده‌اند.همچنين سخنگوي والي قندهار اعلام کرده که در اثر انفجار در مهمانخانه والي قندهار "عبدالعلي شمسي"، معاون والي قندهار که به شدت زخمي‌شده بود جان داده است. سخنگوي والي قندهار به بي‌بي‌سي گفت که در انفجار سه شنبه شب شاه احمد سعيد، رئيس ارتباط خارجه ولايت قندهار، يما قريشي، ديپلمات افغان در آمريکا، بازمحمد جوزجاني، نماينده مجلس و دو نفر ديگر که تاکنون شناسايي نشده نيز کشته شده‌اند. افغانستان روز سه شنبه در کابل نيز شاهد دو انفجار تروريستي بود که طالبان مسئوليت آن را بر عهده گرفت. گروه طالبان مسئوليت اين حمله را نپذيرفته و گفته که شب گذشته در ولايت قندهار عمليات نداشته و اين انفجار نيز به دليل اختلاف‌هاي داخلي ميان مقام‌هاي دولت افغانستان است.

فروش 500 بمب انگليسي به عربستان
افشاي يک گزارش رسمي‌نشان مي‌دهد، انگليس در دهه ۸۰ ميلادي ۵۰۰ بمب خوشه‌اي به عربستان فروخته است که ممکن است از آنها در جنگ کنوني عليه حوثي‌ها در يمن استفاده شده باشد. اين درحالي است که استفاده از اين مهمات در قوانين بين‌المللي ممنوع است. به گزارش راشا تودي، اين اولين باري است که وزارت دفاع انگليس فاش کرد که چه تعداد تسليحات و ادوات نظامي‌به عربستان سعودي صادر کرده است.مايکل فالون، وزير دفاع انگليس در نامه‌اي که نسخه‌اي از آن در اسوشيتدپرس چاپ شد، به يکي از قانونگذاران محافظه‌کار به نام فيليپ‌هانوبون نوشته است: بريتانيا ۵۰۰ مهمات خوشه‌اي بي‌ال ۷۵۵ تحت توافق ميان دو دولت که در سال ۱۹۸۶ امضا شده است، ارسال کرده است. آخرين انتقال سال ۱۹۸۹ انجام شد.به گفته فالون، انگليس تا سال ۲۰۰۸ نتوانسته هيچگونه نظارتي بر تسليحات داشته باشد. ماه گذشته فالون گفت: گرچه "انگليس از سال ۱۹۸۹ چنين تسليحاتي در اختيار عربستان قرار نداده است"! اما "شمار محدودي" از مهمات خوشه‌اي انگليس در جريان حملات نيروهاي تحت امر عربستان در يمن شليک شده است. انگليس ماه نوامبر از توقف فروش تسليحات به رياض امتناع کرد و درخواست دو کميته پارلماني و گروه‌هاي حقوق بشري را رد کرد.

تلاش نامزد دادستاني کل آمريکا به دوري از وعده‌هاي ترامپ
نامزد مورد نظر دونالد ترامپ براي احراز پست دادستان کل آمريکا، با ممنوعيت ورود مسلمانان به خاک آمريکا مخالفت کرد. جف سشنز سناتور جمهوريخواه که از سوي دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا به عنوان نامزد اصلي احراز دادستان کل اين کشور معرفي شده است، در سخناني تاکيد کرد: من مخالف ممنوعيت ورود مسلمانان به‌امريکا هستم.وي در پاسخ سئوالاتي در نشست استماع سناي آمريکا، تصريح کرد: غرق مصنوعي نوعي شکنجه به شمار مي‌رود و غير قانوني است.معترضان نسبت به معرفي سشنز به عنوان دادستان کل آمريکا در کابينه ترامپ، بر اين باورند که وي سابقه خوبي در زمينه حقوق بشر ندارد.ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي تاکيد کرده است که غرق مصنوعي يک روش موثر بازجويي است و قول داده تا بار ديگر از اين روش استفاده نمايد. جف سشنز، نامزد سمت دادستاني کل ايالات متحده همچنين در جلسه کميته قضايي مجلس سناي آمريکا هواداري خود از گروه نژادپرست کو کلاکس کلان را رد کرد.در طول اين جلسه چند تن از معترضان به مواضع جف سشنز که او را به هواداري از نژادپرستي متهم مي‌کردند، در روند بررسي صلاحيت وي اخلال ايجاد کردند.

تغيير رويکرد ديپلماسي کانادايي
 نخست‌وزير کانادا در راستاي پيشبرد اهداف خود مبني بر تقويت روابط کشورش با آمريکا و چين، تغييراتي را در کابينه خود به وجود آورد که يکي از آنها تغيير وزير خارجه اين کشور بود. «جاستين ترودو» نخست‌وزير کانادا روز در راستاي تقويت نظريه تقويت روابط با چين و آمريکا، تغييراتي را در پست‌هاي مهم کابينه به وجود آورد.نشنال پست در اين زمينه گزارش کرد، تغييرات در کابينه شامل 9 نفر از نمايندگا پارلمان مي‌شود و طبق اين تغييرات وزراي جديدي در امور خارجه، تجارت بين‌الملل، کار و اصلاحات دموکراتيک منصوب شدند.در بخش مهاجرت، ترودو يک نماينده جوان را برگزيد که بعنوان يک پناهجو از سومالي به کانادا آمده بود.پست‌هاي کليدي مالي،‌صنعت، محيط زيست و دادگستري بدون تغيير باقي ماندند.طبق اين گزارش، «استفان ديون» يک رهبر سابق ليبرال که بعنوان وزير خارجه کانادا فعاليت مي‌کرد از سياست کنار گذاشته مي‌شود و البته نقش وي مشخص نيست.
سقوط شديد قيمت نفت و کاهش ارزش سهام در بازارهاي بورس چين، دو عامل مهم نگراني و بيم سرمايه گذاران در اروپا بوده‌اند. ارزش سهام در پايان کار بازار بورس لندن افتي معادل ۰.۶۹ درصد داشته، اين افت در بازار بورس فرانکفورت ۰.۲۵ گزارش شده است.مايک اينگرام، تحليلگر بازار بورس از لندن گفت: «پيش از اين وضعيت به اين صورت بود که چين بعنوان بزرگترين مصرف کننده در بازار مواد اوليه مطرح بود. قسمت بزرگي از رشد تقاضا براي نفت نيز به اين کشور مربوط مي‌شد.
 هنگامي‌که با نگراني درباره روند رشد اقتصادي چين مواجه هستيم، بخت زيادي وجود دارد تا بازار نفت متاثر از تبعات اين روند شود.»در بازار معاملات نفتي نيز قيمت نفت برنت درياي شمال با افت شديد ۴.۸۳ درصدي روبرو بوده و هر بشکه آن ۳۱ دلار و ۹۲ سنت داد و ستد شده است. براساس آخرين آمارها حجم بدهي‌هاي چين معادل ۲۵۰ درصد توليد ناخالص داخلي ان کشور ارزيابي شده است.
در اين بين بدهي بالاي شرکتهاي چيني بويژه کمپاني‌هاي فعال در بخشهاي غيرمالي نگراني مقامات اين کشور را برانگيخته است.ژو شائوشي، رييس کميسيون ملي توسعه و اصلاحات چين گفت: «در چهارچوب قوانين و شيوه بازار روند کاهش بدهي‌ها بايد ادامه پيدا کند. هدف اينست که نبايد اجازه دهيم ميزان بدهي‌هاي شرکتهايي که در بخش مالي فعاليت ندارند از حد حال حاضر تجاوز کند.»چين مدتي است با کندي آهنگ رشد اقتصادي خود مواجه شده است.  رشد اقتصادي اين کشور در سال ۲۰۱۶ ميلادي ۶.۷ درصد گزارش شده است. سياستگذاران اين کشور براي مقابله با اين روند و شتاب بخشيدن به آهنگ رشد اقتصادي به استقراض بالا روي آورده‌اند.
يک منبع رسمي‌لبناني در رياض اعلام کرد، عربستان و لبنان بر انجام مذاکرات درباره از سر گرفتن ارائه بسته کمک‌هاي نظامي‌به ارتش لبنان به ارزش سه ميليارد دلار که در فوريه لغو شده بود، توافق کردند.
 اين منبع که عضو هيئت همراه ميشل عون، رئيس‌جمهوري لبنان به رياض است به خبرگزاري فرانسه گفت: ميشل عون با ملک سلمان بن عبدالعزيز،‌ پادشاه عربستان درباره پايان لغو اين کمک مذاکره کرد.اين مسئول لبناني که نامش را فاش نکرد، افزود: محمد بن سلمان، وزير دفاع عربستان با همتاي لبناني خود در زمينه لغو اين مساله و تلاش در زمينه اجرايي کردن مجدد آن مذاکره خواهد کرد.عربستان فوريه کمک‌هاي نظامي‌خود به ارتش لبنان را که به ارزش سه ميليارد دلار بود در واکنش به مواضع حمايتي بيروت از حزب‌الله لبنان را لغو کرده بود.اين در حالي است که رياض خود از گروه‌هاي مخالف مسلح سوريه که با نظام بشار اسد و نيروهاي حزب‌الله در سوريه مي‌جنگند، حمايت مي‌کند.اين برنامه کمک‌هاي عربستان شامل ارائه سلاح و تجهيزات نظامي‌فرانسوي شامل (تانک، هلي‌کوپتر و سلاح‌هاي توپخانه‌اي) به ارتش لبنان به ارزش ۲/۲ ميليارد يورو است.
نخستين سري از اين کمک‌ها آوريل ۲۰۱۵ تحويل داده شد که شامل ۴۸ موشک فرانسوي از نوع ميلان بود.اين در حالي است که منابع به الميادين گفتند که ملک سلمان دستوري در زمينه از سرگيري ارائه کمک‌هاي نظامي‌به ارتش لبنان صادر نکرده است و تنها به وزيران سعودي دستور داده درخواست‌هاي لبناني را بررسي کنند.ميشل عون نيز در اين سفر از تمايل خود به تحکيم روابط با رياض در تمامي‌زمينه‌ها از جمله مبارزه با تروريسم از طريق تبادل اطلاعات خبر داد.
در نشست ديروز مذاکرات سوريه در آستانه چهره‌هايي از مخالفان سوري و نمايندگان گروه‌هاي مسلح که در نشست‌هاي قبلي با ترکيه و روسيه شرکت نکرده بودند، حضور داشتند و در نشست مساله آتش‌بس با دولت سوريه و تشکيل هيئتي که در مذاکرات صلح شرکت مي‌کند، بررسي شد.
 نورسلطان نظر بايف، رئيس‌جمهور قزاقستان ضمن اعلام حمايت خود از طرح مذاکرات سوري – سوري در آستانه براي برگزاري اين مذاکرات اعلام آمادگي کرد و گفت: انتظار مي‌رود آستانه روز ۲۳ ژانويه جاري ميزبان اين مذاکرات باشد و پس از آن مذاکرات ژنو در تاريخ هشتم فوريه ۲۰۱۷ با نظارت استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه انجام شود. سرنوشت نشست آستانه که قرار است اواخر ماه جاري ميلادي برگزار شود، در نشست‌هايي در آنکارا مشخص مي‌شود که گفته شده از ديروز ميان نمايندگان مخالفان سوري با حضور نمايندگان روس و ترکيه آغاز مي‌شود. اين در حالي است که هيئت عالي مخالفان سوري در رياض اعلام کردند که تنها در صورت کناره‌گيري اسد از قدرت و تشکيل هيئت انتقالي با اختيارات کامل، در مذاکرات آستانه شرکت مي‌کند.برخي منابع آگاه در "هيئت عالي مذاکرات" که شکل گرفته از کنفرانس رياض است، در گفت‌وگو با روزنامه "عکاظ" چاپ عربستان تاکيد کردند در صورت کناره‌گيري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از قدرت و آغاز تشکيل هيئتي انتقالي با اختيارات کامل با شرکت در مذاکرات آستانه موافق هستند.روزنامه عکاظ در ادامه از نشست مقدماتي روز سه‌شنبه اين هيئت در رياض براي بررسي امکان مشارکت در مذاکرات آستانه درباره سوريه خبر داد.اين تلاش‌هاي ترکيه براي ميزباني اين نشست‌ها که احتمال مي‌رود دو يا سه روزه باشد در تلاش براي تشويق مخالفان به مشارکت در نشست آستانه است.