فيليپ استيونز
فايننشال تايمز

داستانهاي سياست خارجي که توسط دولت ترامپ گفته شده است درباره رئيس جمهوري بوده که همه چيز را عادي سازي مي‌کنند. اما ناگهان دونالد ترامپ اين روايت را با عملکردهايي چون اخراج رئيس اف بي آي برهم مي‌زند. ترامپ آماده اولين سفر خارجي خود مي‌شود که با متحدانش در خاورميانه و اروپا خواهد بود اين سفر براي کاهش روابط گذشته با روسيه و ولاديمير پوتين و پوشش گذاشتن بر تحقيقات مربوط به دخالت کرملين در انتخابات آمريکاست. حتي پيش از افشاي ارائه اطلاعات محرمانه به روسيه توسط روزنامه‌هاي نيويورک تايمز و واشنگتن پست ، تنش در سياست خارجي دولت ترامپ افزايش يافته است. هدف سياست خارجي دولت امتناع از مصيبت‌هاي تازه است. به جز روسيه، مشاوران رئيس جمهور ادعا کردند براي تطبيق ترامپ با واقعيت‌هاي بين المللي تلاش کردند. ترامپ فکر مي‌کرد که ناتو سازماني منسوخ است اکنون او چنين فکر نمي‌کند. ترامپ که طرفدار برگزيت بود و به شکاف اتحاديه اروپا اميدوار بود ، آنگلا مرکل او را نسبت به اتحاد اروپا قانع کرد. ترامپ براي نشان دادن درک اين مفهوم قبول کرده از ناتو و اتحاديه اروپا ديدن کند. اما مقامات نسبت به چرخش‌هاي ترامپ هشدار دادند. ترامپ در ابتدا از لغو قانون "چين واحد" صحبت مي‌کرد اما اکنون او در ديدار با رئيس جمهور چين رابطه نزديکي را شکل داد. کره جنوبي و ژاپن نسبت به رويکرد ترامپ با چين گيج شده‌اند. درحاليکه ترامپ اميدوار است تا با ولاديمير پوتين به روابط نزديک برسد دولتش تحت تحقيق درباره دخالت روسيه در انتخابات آمريکا هستند.حتي دربخش تجارت ترامپ نظرش را درباره جنگ تجاري با چين و مکزيک عوض کرده است.دليل اين عادي سازي به دليل حضور جيمز ماتيز وزير دفاع و رکس تيلرسون وزير خارجه و مک مستر مشاور امنيت ملي است. اين افراد با اعمال فشار دستور اجراي انضباط در سياست امنيتي هستند.برخي از رهبران خاورميانه ترجيح مي‌دهند با جرد کوشنر داماد ترامپ وارد معامله و گفتگوي سياسي شوند. اين درحالي است که اين امر در تناقض با سياست خارجي است و روابط خانوادگي بر سياست ارجحيت ميابد.اين نشانگر آن است که انتظارات از ديپلمات‌هاي واشنگتن چقدر افت کرده است. داستان‌هاي پشت پرده آشوب در کاخ سفيد نشان مي‌دهد که رئيس جمهوري که زماني درباره همه چيز حق به جانب صحبت مي‌کرد باعث شده تا نگراني درباره شکستش بيشتر شود و حتي مشاورانش با ترس در کاخ سفيد حرکت مي‌کنند.خطرناک تر از همه اين است که کسي نمي‌داند ترامپ چه خواهد گفت يا توييت خواهد کرد.
ترجمه : فاطمه مهتدي


برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران که روز جمعه 29 ارديبهشت 1396 به صورت همزمان در ايران و در بسياري از کشورهاي جهان برگزار شد، در رسانه‌ها و مطبوعات جهان بازتاب وسيعي داشت.
در اين دوره، با انصراف محمدباقر قاليباف و اسحاق جهانگيري از ادامه رقابت انتخاباتي، سيدمصطفي آقاميرسليم، سيدابراهيم رييسي، حسن روحاني و سيدمصطفي‌هاشمي‌طبا به رقابت پرداختند.تعداد واجدان شرايط راي دادن در اين انتخابات 56 ميليون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از اين تعداد يک ميليون و 350 هزار و 294 تن رأي اولي بودند. اگرچه اين انتخابات براي مردم کشورمان از اهميت ويژه اي برخوردار بود اما، ديگر کشورهاي جهان نيز نيم نگاهي به نتيجه اين انتخابات و نحوه برگزاري آن داشتند که بازتاب آن را در رسانه‌هاي ديگر کشورها شاهد هستيم
آناتولي ترکيه
در اين رابطه خبرگزاري آناتولي ترکيه در خبر بخش فارسي و ترکي خود از حضور مردم ايران در پاي 130 هزار صندوق راي در داخل کشورمان خبر داد و اعلام کرد که بيش از 56 ميليون ايراني امروز مي‌توانند در انتخابات راي دهند.اين رسانه در خبر اول خود مشارکت مقام معظم رهبري در انتخابات را در محتواي خبري خود منتشر کرد و نوشت: رهبر ايران مردم را به حضور در پاي صندوق‌هاي راي فراخواند.اين رسانه همچنين با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران در برخي کشورهاي خارجي از جمله ترکيه نوشت: ايرانيان مقيم چين، ژاپن، کره جنوبي و نيوزيلند و برخي کشورهاي آسيايي به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سايرين در راي گيري شرکت کردند.
روزنامه يني شفق
روزنامه يني شفق ترکيه نيز نوشت: مردم ايران براي انتخاب رئيس جمهوري امروز پاي صندوق‌هاي راي رفتند.به نوشته اين روزنامه، مردم ايران مي‌توانند در 130 هزار صندوق و بيش از 63 هزار شعبه اخذ راي، از ميان چهار نامزد اعلام شده، به يک نفر راي دهند.اين رسانه نيز ضمن بازتاب حضور مقام معظم رهبري در انتخابات، از قول معظم له نوشت: رهبر ديني ايران مردم را به شرکت گسترده در اين انتخابات دعوت کرد.
تي آر تي ترکيه
شبکه خبري و تلويزيوني 'تي.آر.تي.خبر' ترکيه نيز در گزارشي اعلام کرد که مردم ايران امروز براي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا به پاي صندوق‌هاي راي رفتند.بنا به اعلام اين رسانه، بيش از 56 ميليون ايراني مي‌توانند آراي خود به نامزدهاي مورد نظر را در 130 هزار صندوق پيش بيني شده بيندازند.اين رسانه نيز با اشاره به حضور و مشارکت مقام معظم رهبري در اين انتخابات، سخنان معظم له را در خصوص دعوت به مشارکت و حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي منعکس و اعلام کرد که مردم ايران از ميان چهار نامزد حاضر در رقابت، يک نفر را به عنوان رئيس جمهوري آينده خود انتخاب مي‌کنند.
شبکه ان تي وي
شبکه تلويزيوني ان.تي.وي ترکيه نيز در خبر خود در خصوص انتخابات ايران با اشاره به آغاز مرحله اخذ آراي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراي‌هاي اسلامي‌شهر و روستا اعلام کرد که مردم ايران مي‌تواند تا ساعت 20 با حضور در پاي 130 هزار به کانديداي مورد نظر خود راي دهند.بنا به گزارش اين رسانه، ايرانيان بالاي 18 سال واجد شرايط راي دادن بيش از 56 ميليون نفر هستند.اين رسانه همچنين در گزارش خبري خود با انعکاس حضور مقام معظم رهبري در انتخابات اعلام کرد که رهبر ايران مردم را به حضور گسترده در اين انتخابات دعوت کرد.اين رسانه همچنين در سايت خود نيز تصاوير زيادي از حضور ايرانيان در شعب اخذ راي منعکس و منتشر کرد.
خبرگزاري رويترز
خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد که ايراني‌ها راي دادن در انتخاباتي که رقابتي تنگاتنگ ميان «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري فعلي و «ابراهيم رئيسي» است را آغاز کردند. اين انتخابات مي‌تواند سرعت اصلاحات اجتماعي و اقتصادي و همچنين تعامل مجدد ايران با جهان را تعيين کند.تلويزيون ايران با پخش تصاويري از صف‌هاي طولاني مقابل شعب اخذ راي، اعلام کرده است که از بين جمعيت ۸۰ ميليوني ايران، ۵۶ ميليون واجد شرايط راي دادن هستند.اين انتخابات پس از آن برگزار مي‌شود که کانديداها در جريان مناظره‌هاي زنده تلويزيوني، اتهام‌هايي عليه يکديگر وارد کردند.
آسوشيتدپرس
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد که ايراني‌ها براي انتخاب رئيس‌جمهوري کشورشان پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده‌اند.در ادامه‌امده است که اين نخستين انتخابات رياست‌جمهوري ايران بعد از دستيابي به توافق هسته‌اي است. رئيس‌جمهوري فعلي ايران در اين انتخابات با سه کانديداي ديگر رقابت مي‌کند.
سي ان ان
در همين رابطه شبکه خبري سي‌ان‌ان گزارش داد ايرانيان با تشکيل صف‌هاي طولاني، خبر از مشارکت بالا در اين انتخابات دادند تا با حضور گسترده در انتخابات از ميان حسن روحاني و رقيب اصولگراي وي يعني «سيد ابراهيم رئيسي» يکي را انتخاب کنند.
بي بي سي
بي‌بي‌سي نيز با پوشش خبر آغاز رأي‌گيري در نقاط مختلف ايران، گزارش داد که مردم با حضور در صف‌هاي متراکم، پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده‌اند.
دويچه وله
دويچه‌وله نيز گزارش داد: دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران و همچنين انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا در ايران آغاز شد و بيش از ۵۶ ميليون شهروند واجد شرايط، براي انتخاب رئيس‌جمهور آينده ايران از بين چهار نامزد رقيب، پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند.دويچه‌وله اعلام کرد: انتخاب مجدد روحاني يا پيروزي رقيب وي مي‌تواند تاثير بسزايي در تغيير سياست‌هاي ايران داشته باشد. بر اساس گزارش دويچه‌وله، حسن روحاني در دور نخست رياست‌جمهوري خود، با باز کردن درهاي گفت‌وگو با غرب توانست به توافق هسته‌اي دست يابد.
اي بي سي نيوز
‌اي‌بي‌سي نيوز با عنوان اولين انتخابات رياست‌جمهوري ايران پس از توافق هسته‌اي، از آغاز رأي‌گيري از ابتداي امروز –جمعه- در سراسر ايران و مراکز ديپلماتيک اين کشور در نقاط مختلف جهان خبر داد و افزود: مردم ايران پس از توافق هسته‌اي اين کشور با قدرت‌هاي جهاني براي انتخاب ميان رئيس‌جمهور معتدل و باني توافق هسته‌اي و رقيب محافظه‌کار (اصولگرا) پاي صندوق‌هاي رأي رفته‌اند.اي‌بي‌سي در ادامه تاکيد کرد: اين انتخابات در واقع نوعي همه‌پرسي در خصوص سياست‌هاي حسن روحاني در دوره نخست رياست‌جمهوري وي به شمار‌ مي‌رود؛ البته مسائل اقتصادي موجود در ايران نيز يکي از مهمترين اموري است که در انتخاب رئيس‌جمهوري آتي ايران نقش پررنگي خواهد داشت.
المنار
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، پايگاه فلسطيني المنار گزارش داد: مردم ايران روز جمعه براي انتخاب رئيس جمهور جديد پاي صندوق‎هاي راي رفتند.به گزارش اين پايگاه بيش از 56 ميليون نفر واجد شرايط راي‏‎دهي هستند.المنار گزارش داد: رهبر معظم انقلاب در دقايق اوليه صبح ضمن انداختن راي به صندوق از مردم خواستند که حضوري گسترده در انتخابات داشته باشند.
الميادين
شبکه الميادين ضمن پوشش حضور گسترده مردم پاي صندوق‎هاي راي گزارش داد: اهالي تهران نيز حضور گسترده‎اي پاي صندوق‎هاي راي دارند.اين شبکه همچنين از حضور گسترده ساکنان مشهد در مراکز اخذ راي گزارش داد.
النشره
پايگاه لبناني النشره گزارش داد که شخصيت‎هاي سياسي همراه با مردم در انتخابات رياست جمهوري ايران شرکت کردند.
الاخبار
پايگاه الاخبار لبنان در مطلبي نوشت: نگاه‌ها امروز به ايران دوخته شده است.
شيکاگو تريبيون
«شيکاگو تريبون» نيز در گزارشي ضمن انعکاس حضور گسترده مردم ايران در انتخابات رياست جمهوري نوشت: مردم ايران روز جمعه در انتخابات رياست جمهوري حضور پيدا کردند.
اي بي سي
شبکه خبري «اي.بي.سي» نيز در گزارشي ضمن انعکاس حضور پرشور مردم ايران در انتخابات نوشت: مردم ايران در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شرکت کردند.
سي بي اس
پايگاه خبري «سي.بي.اس»: با باز شده شعب اخذ رأي، مردم ايران در دوازدهمين دور از انتخابات رياست جمهوري شرکت کردند.
« بيزنس استاندارد»:
مردم ايران روز 19 مي‌براي انتخاب رئيس جمهور جديد به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند.
«يو.اس.نيوز»:
مردم ايران همزمان با باز شدن شعب اخذ رأي، بريا شرکت در انتخابات حضور پيدا کردند.
الجزيره
شبکه خبري عربي الجزيره نوشت که نخستين انتخابات رياست جمهوري پس از توافق هسته‌اي است.علاوه بر روحاني، و رئيسي، «مصطفي ميرسليم» اصولگرا و «مصطفي‌هاشمي‌طبا» اصلاح‌طلب هم در رقابت امروز حضور دارد که انتظار نمي‌رود بيشتر از چند درصد راي داشته باشند.
 بي.بي.سي عربي
استقبال گسترده مردم از انتخابات در ايران - مردم در صف‌هايي ايستاده‌اند که تا بيرون از شعبه‌ راي‌گيري امتداد داشته است.
خبرگزاري آلمان
در گزارش اين خبرگزاري آمده است که بيش از 56 ميليون ايران براي شرکت در انتخابات فراخوانده شده‌اند تا اينکه يا روحاني را براي بار دوم به عنوان رئيس جمهور انتخاب کنند و يا اينکه تغييري سياسي در کشور ايجاد کنند.در ايران عده زيادي براي شرکت در انتخابات آمده‌اند و شاهدان اعلام کرده‌اند که در برابر بسياري از حوزه‌هاي راي‌گيري در تهران صف‌هاي طولاني تشکيل شده است.در شهرستان‌ها هم مشارکت قابل‌ توجه است.
اسکاي نيوز عربي
دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي و نيز رسانه‌هاي عربي داشت. اسکاي نيوز عربي نوشت: بعد از رقابت سخت ميان حسن روحاني، رييس جمهور ايران و ابراهيم رييسي کانديداي ديگر و رقيب حسن روحاني صبح روز جمعه 29 اردي‌بهشت مردم ايران در حوزه‌هاي انتخاباتي حاضر شدند و رأي خود را به صندوق انداختند.اسکاي نيوز در ادامه نوشت: سيدعلي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ايران در يکي از حوزه‌هاي انتخاباتي حضور يافت و پس از انداختن رأي‌ خود به صندوق گفت: همه ملت ايران در همان ساعات اوليه حضور يابند و در اين انتخابات مهم شرکت کنند.اين خبرگزاري در ادامه نوشت: از ميان چهار کانديداي رياست جمهوري ايران به نظر مي‌رسد که حسن روحاني اصلاح‌طلب و ابراهيم رييسي اصولگرا بيش‌ترين شانس پيروزي را دارند.اسکاي نيوز در پايان نوشت: انتخابات رياست جمهوري ايران هم‌زمان با انتخابات شوراي شهر و روستا برگزار شد و در شهرهاي بزرگي هم‌چون تهران، اصفهان و مشهد بيش‌ترين رقابت‌ها ديده مي‌شود.
ده‌ها میلیون هموطن حماسه‌ای بزرگ خلق کردند؛
اينجا ايران است،‌ کشوري که با همه جاي جهان تفاوت دارد. کشوري که مردمانش انتقاد مي‌کنند، درکوچه وخيابان به بحث سياسي مي‌پردازند، ميخواهند از همه چيز سردر بياورند، فساد وسلامت براي تک تک اين مردم اهميت دارد، براي پيروزي يک نامزد انتخاباتي جدال مي‌کنند، براي تبليغات نامزد مورد حمايت شبها بيدار مي‌مانند، از درآمدشان براي حمايت از يک نامزد هزينه مي‌کنند و خلاصه آنکه عرصه انتخابات مردم را به تحرک وامي‌دارد. جالبتر اينکه انتخابات باعث پايکوبي مردم مي‌شود و هنگامي‌که نامزد مورد حمايتشان راي اکثريت مردم را به دست مي‌آورد، آنچنان جشن مي‌گيرند که باعث تعجب جهانيان مي‌شوند. اما هرگز دلسرد نمي‌شوند. آنهايي که نامزد مورد حمايتشان راي نياورده، ‌نا اميد نمي‌شوند، بلکه به قانون احترام مي‌گذارند و با تمام قوا خودشان را براي دور بعد آماده مي‌کنند تا بتوانند پيروز انتخابات باشند. دليل اثبات اين ادعا، حضور پرشور مردم پاي صندوقهاي راس است.انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري به پايان رسيد و همزمان مردم به نامزدهاي شوراي شهر و روستا نيز راي دادند. اما تا اعلام نتيجه قطعي بايد مدتي انتظار کشيد و اين انتظار نيز لذت خاص خودش را دارد و به‌اندازه رقابتهاي انتخاباتي جالب توجه است. شعبه‌هاي راي گيري از هشت صبح باز است و مردم اندک اندک وارد شعب مي‌شوند تا حماسه اي ديگر را خلق کنند. اگر از ته دل مردم با خبر بشويم، مي‌بينيم که برنده و بازنده برايشان فرق زيادي ندارد، زيرا ايران عزيز را سربلند و سرافراز مي‌خواهند و به همين دليل از ساعات اوليه صبح تا پاسي از شب پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و مدتها در صف مي‌مانند تا مشارکت را بالا ببرند و به جهانيان اثبات کنند که با وجود اختلاف سليقه، گرايشهاي متقاوت سياسي و جناحي، اما هنگام عرض اندام ايران به جهان، ملتي واحد خواهند شد.
روز همدلي و نشاط است
بسياري از مسوولان و شخصيتها نيز راي خود را به صندوق انداختند. در اين رابطه رئيس جمهور کشورمان نيز پس از انداختن راي به صندوق مستقر در حسينه جماران با بيان اينکه همه رقابت‌ها تا پايان امروز خاتمه مي‌يابد تاکيد کرد: فردا روز همدلي، وحدت و نشاط است و همه در کنار هم خواهيم بود. حجت الاسلام حسن روحاني با تاکيد بر اينکه‌امروز، روز بسيار مبارکي براي مردم ايران است، اظهار کرد: مردم احساس مي‌کنند که اين راي براي آنها و سرنوشت خود و فرزندان و حتي نسل‌هاي آينده‌شان بسيار تاثيرگذار خواهد بود.رئيس جمهوري تصريح کرد: حضور پرشور مردم بسيار مهم است و قدرت و امنيت ملي کشور را تضمين مي‌کنند. اين حضور راه پيشرفت را براي ما هموار و نفوذ ايران در منطقه و جهان را افزايش مي‌دهد. بنابراين هر راي مردم، يک قطره به درياي خروشان ايران اسلامي‌مي‌افزايد و اقتدار و قدرت ملت ايران را به رخ جهانيان مي‌کشاند. اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: هر کسي که با راي مردم انتخاب شود،‌ همه در اين چهار سال بايد به او کمک کنيم تا اين بار سنگين مسئوليت را به مقصد برسانيم و همچنين بخاطر اشتغال فرزندان، توليد ملي، افزايش صادرات غير نفتي و تاثير گذاري مان در سطح جهان و اعتلاي فرهنگ و نشاط مردم و نيز وحدت کشور بايد ‌به او کمک کنيم.روحاني گفت: ان شاءالله تا پايان امروز رقابت‌هاي انتخاباتي پايان مي‌پذيرد و فردا که روز وحدت، همدلي و نشاط است فراخواهد رسيد و همه در کنار يکديگر خواهيم بود. فردا همه يک هدف خواهيم داشت و آن سربلندي بيشتر ايران سربلندمان است.حسن روحاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه در صورتي که يکي از رقباي شما در انتخابات پيش رو پيروز شود،‌ اولين کاري که انجام مي‌دهيد چيست و آيا به قانون تمکين مي‌کنيد، با تاکيد بر اينکه اساس انتخابات بر مبناي قانون است، اظهار کرد: اين که ما راي مي‌دهيم و پاي صندوق‌هاي آراء حاضر مي‌شويم براساس قانون اساسي و قوانين کشور است و کشور فقط با قانون اداره مي‌شود.رئيس جمهور با بيان اينکه به نظر من در کشور دو نقص وجود دارد، ادامه داد: آنچه که در کشور به عنوان نقص وجود دارد به نظر من دو چيز است يکي اينکه گاهي متاسفانه قانون گريزي صورت مي‌گيرد و ديگري آن است که اخلاق گريزي اتفاق مي‌افتد؛ اگر اين دو را حل کنيم همه چيز حل مي‌شود.روحاني با اشاره به روز بعد از انتخابات، گفت: همواره رسم بر اين است که هر کسي برنده شد رقباي او به او تبريک بگويند.
افزايش امنيت ايران در منطقه
از سوي ديگر رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات، امنيت جمهوري اسلامي‌را در منطقه افزايش مي‌دهد که‌اميد است اين انتخابات دستاورد خوبي براي مردم داشته باشد. علي لاريجاني افزود: راي مردم امانت است و کنترل و نظارت دقيق بر انتخابات و صيانت از آراي مردم به خوبي انجام مي‌شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: امروز شاهد حضور يکپارچه ملت ايران در صحنه و تعيين سرنوشت خودشان هستيم که با توجه به آشفتگي‌هاي منطقه اي رويدادي مهم را در پيش داريم.وي خاطرنشان کرد: البته انتخابات هميشه براي کشور مهم است و در آن مردم سالاري ديني رکن مهمي‌است.لاريجاني گفت: حضور گسترده مردم در اين دوره از انتخابات، امنيت جمهوري اسلامي‌را در منطقه بالا مي‌برد، اميد است اين انتخابات دستاورد خوبي براي مردم داشته باشد. وي اظهار کرد: استقبال خوبي را از طرف مردم در انتخابات شاهد بوديم، مردم با علاقه شرکت کرده و به وظيفه ملي خود عمل مي‌کنند، در اين راستا انتخابات شوراها هم اهميت زيادي دارد و در عمران و آباداني شهرها موثر است.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: تاکيدات تا امروز بر نظم و ترتيب و دقت نظر است راي مردم امانتي است که مسئولان اجرايي با کنترل و نظارت دقيق آن را پيش مي‌برند.لاريجاني عنوان کرد: انتخابات يک روش طبيعي براي انتخاب مسئولان در رده‌هاي مختلف است بايد از آراء صيانت شود تا ايراني آباد و پيشرفته داشته باشيم چرا که انتخابات يک پشتوانه اي براي مردم است.
حماسه‌اي بزرگ خلق خواهد شد
در همين رابطه معاون اول رئيس جمهور نيز پس از دادن راي با اشاره به حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي و استقبال پرشور آنها،‌ گفت: امروز با حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي حماسه‌اي بزرگ خلق مي‌شود که در تاريخ ماندگار خواهد شد. اسحاق جهانگيري افزود: انگيزه‌اي که باعث شد من در نخستين ساعت پاي صندوق‌هاي راي بيايم اين است که‌امروز،‌ روز بزرگي براي ملت ايران است. مردم ما بعد از شنيدن نظرات کانديداها فرصت انتخاب داشتند و امروز به صحنه‌امده‌اند.وي با اشاره به مشارکت گسترده مردم در ساعات اوليه صبح خاطر نشان کرد: بر اساس نظرسنجي‌ها و خبرهايي که از ابتداي صبح از سراسر کشور دارم، به لطف خدا در همين ساعات اوليه شاهد حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي هستيم.معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: ملت ايران بهتر از هر کسي نسبت به کشور خود حساسيت دارد و همچنين وضعيت منطقه و حساسيت‌هاي آن را مي‌داند و با حضور خود پاي صندوق‌هاي راي حماسه بزرگي امروز خلق خواهند کرد، که در تاريخ ايران ماندگار خواهد شد. اين انتخابات هم براي ملت ايران و هم براي دشمنان ايران پيام‌هاي بسياري خواهد داشت. پيام اين حضور به دشمنان ملت اين است که ايران ملتي يکپارچه و متحد است که راه خود را انتخاب کرده و از آرمان‌هاي انقلاب،‌ امام و رهبري خود دفاع مي‌کند.جهانگيري ادامه داد: پيام انتخابات امروز در داخل اين است که ما راه توسعه و پيشرفت کشور را شناخته‌ايم و اين راه را با سربلندي ادامه خواهيم داد.
مردم رساترين بوده‌اند
وزير اطلاعات نيز پس از راي دادن گفت: همکاران ما در سراسر کشور با هوشياري تمام شرايط را رصد مي‌کنند و اگر کوچکترين حرکت مشکوکي را ببينند آن را زير نظر قرار مي‌دهند و اگر بدانند که توطئه اي از سوي دشمن وجود دارد ضربه لازم را وارد مي‌کنند. سيد محمود علوي گفت: امنيت واقعي را مردم با حضور خود تبيين مي‌کنند و ما در دوران دفاع مقدس و در آستانه مناسبت‌هاي ٢٢ بهمن و روز قدس يادمان هست که رسانه‌هاي صدام عربده مي‌کشيدند که حضور مردم در اين مناسبت‌ها را هدف قرار داده و به خاک و خون مي‌کشيم.وي ادامه داد: آن‌ها مي‌خواستند با اين تهديدات، حضور مردم ما را در اين مناسبتهاي ملي کمرنگ کنند ولي مردم ما همواره نشان داده‌اند اين ارعاب‌ها تاثيري در حضور آن‌ها ندارد.علوي افزود: مردم با حضور پرشکوه خود پاسخ صدام را مي‌دادند و اين حضور حضوري امنيت ساز بود و باعث مي‌شد که تا دو سه ماه بعد ديگر به سمت شهرهاي ما موشکي پرتاب نشود.وزير اطلاعات خاطر نشان کرد: همواره زماني که نوبت نقش‌آفريني مردم بوده آنها رساترين، اثرگذارترين و امنيت‌آفرين‌ترين نقش را از خود به ثبت رسانده‌اند. ما نيز با شناختي که از مردم داريم يقين داشتيم که مردم در انتخابات پيش رو نيز حضور امنيت‌ساز خود را به نمايش در مي‌آورند و به لطف خدا تا اين لحظه شاهد حضور پرشور، هوشيارانه و آگاهانه آنها پاي صندوق‌هاي راي و پاسخشان به فراخوان رهبر معظم انقلاب براي حضور در عرصه انتخابات هستيم.
انتخابات ايران مهم‌ترين اتفاق منطقه
از سوي ديگر وزير امور خارجه با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري گفت: برگزاري انتخابات رياست جمهوري با اين شکوه و عظمت و مشارکت گسترده مردم يکي از مهم‌ترين اتفاقات است و در منطقه مختص ايران است.محمدجواد ظريف ادامه داد: مردم ايران به مردم سالاري ديني و تاثير اراده‌شان بر سرنوشت کشور واقف هستند و به آن اهميت مي‌دهند و در همين راستا حضور گسترده‌اي در انتخابات دارند.وزير خارجه گفت: اين حضور با شکوه براي کشور اقتدارآفرين است و وزارت خارجه با همکاري شوراي نگهبان امسال در 102 کشور دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را برگزار کرده است.ظريف گفت: انتخابات رياست جمهوري در 41 کشور آسيايي با در نظر گرفتن 158 شعبه اخذ راي در 26 کشور اروپايي با 61 صندوق راي در 12 کشور قاره‌امريکا با 67 صندوق راي و در 22 کشور آفريقايي با در نظرگرفتن 24 صندوق راي برگزار شده است.وي با بيان اين‌که به همه ايرانيان در خارج از کشور اين اطمينان داده مي‌شود که تک تک اين آراء اهميت دارد و از راي آنها صيانت مي‌شود، گفت: اميدواريم با مشارکت وسيع مردم در انتخابات يک صفحه زرين ديگري از اقتدار ايران براي همه دنيا به نمايش گذاشته شود و اين پيام براي جهانيان ارسال شود که بايد با ملت ايران با زبان احترام صحبت کرد و هيچ ايراني را نبايد تهديد و تحقير کرد.
برنده اصلي مردم هستند
در همين رابطه محسن‌هاشمي‌رفسنجاني پس از انداختن راي خود داخل صندوق گفت: انتخابات امسال نسبت به گذشته بسيار پرشورتر و شلوغ‌تر بود و درصد مشارکت مردم در اين دوره بسيار بالاست. وي گفت: انتخابات امسال نسبت به گذشته بسيار پرشورتر و شلوغ‌تر بود و درصد مشارکت مردم در اين دوره بسيار بالاست. اين نامزد شوراي شهر تهران افزود: به تمام کساني که تصميم به مشارکت ندارند توصيه مي‌کنم که در انتخابات شرکت کنند چرا که انتخابات کم هزينه‌ترين مسير براي انتخاب در کشور است خوشبختانه نظام جمهوري اسلامي‌اين امکان را در اختيار مردم قرار داده تا هر چهارسال يکبار سرنوشت خود را با انتخابات رقم بزنند و براساس آيه ان الله لايغير بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم همه وظيفه داريم در انتخابات شرکت کنيم.محسن‌هاشمي‌تاکيد کرد: در انتخابات اين دوره دو تفکر غالب سياسي روبروي هم قرار گرفتند و حرف‌هاي زيادي زده شد و سيماي جمهوري هم وقت مناسبي گذاشت تا همه بتوانند حرف‌هايشان را بزنند همچنين سخنراني‌ها و مراسم‌هاي مختلفي در طول انتخابات برگزار شد. چه در زمان ثبت نام چه در زمان تاييد صلاحيت‌ها و چه در زمان تبليغات و مناظرات بسيار خوب عمل شده و خوشبختانه انتخابات به آرامي‌در حال برگزاري است و جا دارد از دولت آقاي روحاني و مسئولان انتخابات در وزارت کشور، نيروهاي انتظامي‌و امنيتي و همه کساني که در برگزاري انتخابات تلاش کردند، تشکر شود.هاشمي‌يادآور شد: کانديداها نيز درخشيدند و حرف‌هايشان را زدند و گرچه حرف‌هاي غيراصولي هم در اين ميان زده شد و تخريب‌هايي صورت گرفت اما اين موارد در انتخابات طبيعي است آنچه مهم است اين است که همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند نتيجه انتخابات هر چه باشد برنده اصلي مردم هستند و طرف مقابل بايد تمکين کند و اجازه دهد نظراتش را به اجرا در بياورند اين حضور مردم مهم است و من از همه مي‌خواهم اجازه دهند آن کسي که در کشور برنده شده نظراتش را در کشور پياده کند.
آگاهي در ايران پيروز انتخابات است
وزير راه و شهرسازي نيز پس از دادن راي خودش در صندوق وزارت کشور گفت:من اميدوارم آگاهي در ايران پيروز شود انتخاب بين آگاهي و بيراهه است. عباس آخوندي گفت: من فکر مي‌کنم ميزان مشارکت بسيار بسيار بالا باشد.وي ادامه داد: من همواره نوشتم اين انتخابات ويژگي بسيار پيچيده‌اي دارد و انتخاب بين خوب و خوب تر نيست، بلکه انتخاب بين آگاهي و گمراهي و راه و بيراه است.آخوندي خاطر نشان کرد: حضور و مشارکت مردم مهم است و نقش تاثير گذاري در آينده ايران دارد. من اميدوارم آگاهي در ايران پيروز شود.
به نتيجه انتخابات تمکين کنيم
مصطفي ميرسليم بعد از انداختن راي خود در صندوق تاکيد کرد که همه بايد بعد از اعلام نتابج انتخابات به قانون و راي مردم تمکين کنيم. اين کانديداي رياست جمهوري در پاسخ به اين که اگر فرد ديگري به غير از شما پيروز انتخابات شود، آيا به قانون تميکن مي‌کنيد، گفت: مهم قانون است. هرچه قانون بگويد نظر ما نيز همان است، چه آنکه موافق نظر ما ويا مخالف نظر ما باشد. احترام به قانون و نتيجه آرا مردم مي‌گذارم و تمکين مي‌کنم.وي در پاسخ به اين که اگر فردي غير از شما پيروز انتخابات شد به او چه خواهيد گفت، اظهارکرد: اول به پيروز انتخابات تبريک مي‌گويم، سپس مجموعه بررسي‌ها، برنامه‌ها و نظراتم را به او خواهم داد.اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در ارزيابي از حضور مردم در انتخابات گفت: الحمدالله حضور مردم بسيار پرشور و شوق و دلگرمي‌بود. حضوري بسيار خوب که ان‌شاءالله نتيجه مطلوب نيز داشته باشد.ميرسليم در توصيه اي به مردم گفت: قطعا مشارکت به عنوان مقدمه مردم‌سالاري بسيار خوب است. به ويژه اين مشارکت بايد در بعد نظارت عمومي‌باشد. يعني مردم بعد از انتخابات مشارکت را رها نکنند و بدانند وظيفه‌شان آن است که از مسئولان مطالبه‌گري و پرسش‌گري کنند که اگر مشکلي پيش آمد تذکر داده و نقادي نمايند. اين رويکرد باعث بهبود هرچه بهتر اداره کشور مي‌شود.ميرسليم درباره لزوم تمکين همه به رعايت قانون تصريح کرد: همه بايد قانون را رعايت کنيم. اگر قانون را رعايت نکنيم سنگ رو سنگ بند نمي‌شود. قانون راه پيشرفت ما است. بايد تا جايي که قانون وجود دارد به آن احترام بگذاريم، ولو آنکه از آن خوشمان نيايد. اجراي قانون بهتر از بي‌قانوني است.
همه کانديداها تسليم نتيجه انتخابات باشند
در همين رابطه حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي گفت: همه بايد به راي مردم احترام بگذاريم؛ يکي از افتخارات جمهوري اسلامي‌حضور مردم براي شکل دادن به نهادهاي مختلف است. راي مردم در جمهوري اسلامي‌تشريفاتي نيست امام فرمودند ميزان راي ملت است.وي افزود: در دنيا با راي مردم قيافه مي‌گيرند و حرف مردم را مي‌زنند اما در نظام جمهوري اسلامي‌ راي مردم يک واقعيت است.رئيسي تصريح کرد: يکي از انتخابات رياست جمهوري است که مردم سکان دار قوه مجريه را انتخاب مي‌کنند.وي گفت: چون سخن از زندگي روزمره مردم و وضع اقتصادي سياست هنر علم وشرايطي که کشور از نظر رشد اقتصادي سياسي و فرهنگي مي‌تواند در انتخابات مؤثر باشد، انتخابات بسيار مهم است. پيش بيني مي‌کنم که حضور مردم بسيار حداکثري و بسيار خوب باشد.کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين که اگر نتيجه به نفع شما نباشد چه واکنشي خواهيد داشت، گفت: مملکت ما مملکت قانون است براي همه جريان‌ها و جناح ‌هاي سياسي محوريت قانون است، نه در حرف بلکه در عمل بايد به رسميت شناخته شود. چرا که در کشور ما سازوکاري براي انتخابات وجود دارد و عده اي به عنوان ناظر و مجري دست اندرکار هستند و اصل اين سازوکار اطمينان بخش است و در اين سازوکار اطمينان بخش بايد حق الناس و امانت داري رعايت شود.وي ادامه داد: مسئولان و مجريان تمهيداتي براي جلوگيري از تخلف انجام مي‌دهند تا تخلقي صورت نگيرد.
انتخاب همکاران انقلابي
و اما دبير شوراي نگهبان پس از انداختن راي خود به صندوق با بيان اينکه هر کسي که رئيس جمهور شد، بايد افراد انقلابي را براي همکاري انتخاب کند، تاکيد کرد: با يک حرکت انقلابي کارها را ادامه دهند، امروز و فردا نکنند، قرص سر کار بايستند و استقامت داشته باشند و براي خدمت به مردم آماده باشند. احمد جنتي گفت: مردم هميشه به دعوت امام و رهبر انقلاب توجه داشته‌اند و به همين جهت با عقيده و ايمان سر صندوق حضور يافته‌اند و مي‌دانند که اين وظيفه شرعي و ملي است. بنده هم به همين دليل در انتخابات شرکت مي‌کنم و وظيفه خودم مي‌دانم و اميدوارم آثار و برکات زيادي داشته باشد.دبير شوراي نگهبان تصريح کرد: اين آرا سرنوشت آينده کشور را تعيين مي‌کند، مردم بايد احساس کنند که ديني به گردن دارند و بايد ادا کنند. بايد از خون شهدا پاسداري کنيم، آنها در راه اسلام و انقلاب جان دادند و ما بايد در اين راه حرکت کنيم و راه آنها را ادامه دهيم. راه شهدا همين است و اميدواريم که انقلاب هميشه زنده باشد و هميشه هم کار دست افراد انقلابي باشد.
‏شرکت در انتخابات بهتر است
از سوي ديگر وزير کشور دولت اصلاحات پس از شرکت در انتخابات گفت:پيشنهادم به همه ي ملت ايران، ‏شرکت در انتخابات است. عبدالله نوري گفت: من مدتي بود که در انتخابات شرکت نمي‌کردم. از انتخابات سال 88 به اين نتيجه رسيدم که هميشه شرکت، بهتر از ‏عدم شرکت است و هر انتخاباتي، تاثير خودش را خواهد داشت در مردم. الان هم پيشنهادم به همه ي ملت ايران، ‏شرکت در انتخابات است و قطعا شرکت در انتخابات، براي ملت ايران نتيجه بخش خواهد بود.‏

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از انداختن راي در صندوق:
سرنوشت کشور دست آحاد مردم است

رهبر معظم انقلاب اسلامي‌از مردم خواستند که هر چه زودتر پاي صندوق‌هاي راي بيايند. حضرت آيت الله خامنه‌اي پس از انداختن راي خود به صندوق در حسينيه‌امام خميني (ره)، در توصيه به مردم و دست اندرکاران انتخابات اظهار کردند: خداي متعال را بر نعمت مردم سالاري و انتخابات و حضور مردم سپاسگزاري مي‌کنم. اين نعمت بزرگي است.ايشان افزودند: بحمدالله مردم ما هم شکرگزار اين نعمت هستند چون مي‌بينيد که شرکت مي‌کنند. توصيه من اين است که هر چه بيشتر شرکت کنند و هر چه زودتر پاي صندوق‌ها بيايند. معتقدم کار نيک را بايد در اول وقت آن انجام داد و تاخير نبايد انداخت.مقام معظم رهبري ادامه دادند: معتقدم که انتخابات رياست جمهوري بسيار مهم است. سرنوشت کشور دست آحاد مردم است که رئيس قوه مجريه را انتخاب مي‌کنند. به اهميت اين کار توجه کنند.ايشان همچنين درباره انتخابات شوراها يادآور شدند: انتخابات شوراهاي شهر و روستا هم مهم است زيرا کساني انتخاب مي‌شوند که خدمات شهري و روستايي يعني مسائل روزمره مردم را در اختيار دارند. آن هم مهم است و بايد با دقت،‌ ملاحظه و شناخت ان‌شاءالله شرکت کنند.حضرت آيت الله خامنه‌اي در پايان اظهار کردند: اين توصيه من به آحاد مردم است. از شما و مسئولين صدا و سيما که زحمت مي‌کشيد تشکر مي‌کنم و از حضرات خبرنگار که مشغول کار مهم انتقال خبر هستند هم تشکر مي‌کنم.


اميرعابدي در گفت وگو با تجارت تاکید کرد:
اين روز‌ها نگراني که در بخش خصوصي وجود دارد اين است که بعد از لغو تحريم‌ها و حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور، اين شرکت‌هاي خارجي با حمايت همه جانبه دولت با شرکت‌هاي شبه دولتي شريک شوند و بخش خصوصي از گردونه دور بماند، به طورحتم اين عملکرد باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد خطر جدي و جبران ناپذيري براي کشور محسوب مي‌شود.
اميرعابدي در گفت‌وگو با تجارت، بر اين باور است که نگراني بخش خصوصي در پساتحريم اين خواهد بود که رفت و آمد و مذاکرات هيات‌هاي خارجي به گونه‌اي صورت گيرد که گروهي به نام خصولتي‌ها و شبه دولتي‌ها قراداد‌ها و توافقات را انجام دهند و بخش خصوصي نتواند نقش اصلي خود را در حوزه اقتصاد مقاومتي به خوبي ايفا کند.  اين کارشناس اقتصادي، مي‌گويد: متاسفانه بخش خصوصي هميشه نگران بروکراسي اداري و نبود شفافيت در بخش‌هاي دولتي بوده و اين امر هنوز از اذهان بخش خصوصي زدوده نشده است.  وي تاکيد مي‌کند: اگر دست بخش خصوصي در دعوت از هيات‌هاي خارجي باز شود به طوري که اتاق بازرگاني ايران خود اقدام به دعوت از اين شرکت‌هاي بين المللي کند بدون شک منافع اقتصادي کشور تامين خواهد شد.
با او که اکنون عضو هيئت نمايندگان و نائب رئيس کميسيون توسعه صادرات اتاق ايران، درباره اين موضوع و موضوعات ديگر مثل نقش دولت در پساتحريم به گفت‌و‌گو نشستيم که ماحصل آن بدين شرح است.
آقاي عابدي آيا ممکن است که سرمايه گذاران خارجي با شرکت‌هاي شبه دولتي در پساتحريم شريک شوند و بخش خصوصي از اين فرصت اقتصادي دور بماند؟
اقداماتي که درحوزه اقتصادي براي دوران پساتحريم صورت مي‌گيرد مبتني بر آمد و شد هيات‌هاي خارجي و آزادسازي بخشي از منابع ارزي بلوکه شده کشور در بازارهاي بين المللي بسيار مناسب است، معتقدم که قطعا اتاق‌هاي بازرگاني به ويژه پارلمان بخش خصوصي اتاق ايران به عنوان فرمانده واحد در کنار بخش دولتي و وزارت امورخارجه است و بايد سياست‌هاي پذيرش، همايش و جلسات سرمايه گذاران خارجي با اتاق ايران هماهنگ‌تر شود تا اتاق بازرگاني بتواند بخش وسيعي از فعالان اقتصادي را در اين حوزه داشته باشد.
نگراني بخش خصوصي در پساتحريم اين خواهد بود که رفت و آمد و مذاکرات هيات‌هاي خارجي به گونه‌اي صورت گيرد که گروهي به نام خصولتي‌ها و شبه دولتي‌ها قراداد‌ها و توافقات را انجام دهند و بخش خصوصي نتواند نقش اصلي خود را در حوزه اقتصاد مقاومتي به خوبي ايفا کند. قطعا مي‌دانيم حضور اين شرکت‌ها در کنار بخش خصوصي يا در واقع پذيرش برخي از اين شرکت‌ها از طريق بخش خصوصي مي‌تواند با شناسايي دقيق اولويت‌هاي اقتصادي، واحد‌ها و شرکت‌هاي توليدي نياز به منافع اقتصادي دو طرف يعني هم طرف خارجي و هم طرف داخلي را به خوبي تامين کند.
اعتقاد دارم شرکت‌هاي مشترکي با بخش خصوصي مي‌تواند با محوريت صادرات به بازارهاي منطقه شکل گيرد که اين امر بسيار سودآور خواهد بود. بنابراين بايد ستادي با اولويت‌هاي مشخصي که اتاق ايران مي‌تواند نمايندگي کند، تشکيل شود.
آقاي عابدي به نظر شما دولت بايد چه رفتاري داشته باشد که بخش خصوصي جايگاه اصلي خود را در تعامل با سرمايه گذاران خارجي در دروان پساتحريم بيابد؟
تا به‌امروز بخش خصوصي نگران اين امر بوده است که در اقتصاد دولتي و بروکراسي اداري، تغييرات مديريتي و نبود راهبرد در سياست‌هاي اقتصادي و تجاري، هميشه لطمه جدي و شديدي بر پيکر اقتصاد و بازرگاني و تجارت کشور وارد کرده است، لذا اتاق بازرگاني اين درخواست را دارد که فضاي اقتصادي کشور روشن و آماده‌تر شود تا بتواند منافع ملي را دربرداشته باشد.
به طورحتم برخي از اين شرکت‌ها بازار منطقه را به خوبي مي‌شناسند و نزديکي اين بازار‌ها به کشور مي‌تواند براي اين شرکت‌هاي خارجي مزيت تلقي شود.
بدون شک نشست مشترک با شرکت‌هاي خارجي از سوي اتاق بازرگاني صورت گيرد.
اگر دست بخش خصوصي در اين دعوت‌ها باز شود به طوري که اتاق بازرگاني خود اقدام به دعوت از شرکت‌هاي خارجي کند بدون شک منافع اقتصادي کشور را در برخواهد داشت.
متاسفانه بخش خصوصي هميشه نگران بروکراسي ادراي و نبود شفافيت در بخش‌هاي دولتي بوده و اين امر هنوز از اذهان بخش خصوصي زدوده نشده است. لذا از دولت که با رويکرد بسيار مناسب در تعامل با بازارهاي بين المللي است انتظار داريم که بعد از تصميمات شجاعانه سياسي پيامدهاي تصميمات اقتصادي خوبي براي کشور داشته باشد.
درحال حاضر شرکت‌هاي خارجي تاکيد بر سرمايه گذاري در بازارهاي انرژي، معدن و خودرو ايران را دارند، لذا بايد فضا به گونه‌اي باشد که فرصت‌هاي بسيار خوبي در حوزه اقتصادي در بخش‌هاي مختلف داشته باشيم.
همچنين بايد درحوزه‌هاي صنايع کوچک و متوسط يعني بخش پوشاک و ساختمان سرمايه گذاري مشترک با شرکت‌هاي کوچک و متوسط خارجي صورت گيرد، که اين امر قابل اتکا نخواهد بود به جز اينکه رويکرد دولت و بخش‌هاي حاکميتي به اين امر يک نگاه مثبت باشد.
فرصت‌هاي تجاري و اقتصادي بسيار مناسبي در بازارهاي منطقه وجود دارد که اين ممکن خواهد شد مشروط به اينکه شرکت‌هاي خارجي بتوانند سرمايه گذاري مشترک با بخش‌هاي خصوصي داشته باشند. بنابراين بايد نقش اتاق ايران پررنگ‌تر در اين امر ديده شود. نقش اتاق بازرگاني ايران درآمد و شد هيات‌هاي خارجي بايد قدرتمند، فراگير، مشخص و شفاف باشد تا بتواند از اين فرصت به دست آمده براي اقتصاد و بازرگاني کشور به نحو احسن استفاده شود.
موضوعي که الان بسيار اهميت دارد حضور ايران در بازارهاي بين المللي با کالاهايي که توان رقابت با کالاهاي جهاني را داشته باشد، اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ايران بايد پس از تحريم‌ها رويکرد متفاوتي در موضوعات مختلف در پيش بگيرد. مثلا اگر خريد تضميني کالا و قيمت خريد مواد اوليه کالا را بالا ببريم و اصرار هم داشته باشيم که بالا برود و تناسب و نسبيتي با قيمت‌هاي جهاني نداشته باشد، عملا کالاهايي که از اين مواد اوليه مثل گندم، چقندر، شير و... تهيه مي‌شود در بازار‌هاي بين المللي غير رقابتي خواهند بود.
من فکر مي‌کنم که اين موضوعات و مشکلات بايد از سوي دولت رفع شود و واردات برخي محصولات به حد اقل رسيده و ماشين آلات، قطعات و ابزار‌هاي توليد و همچنين مواد اوليه ارزان‌تر به دست توليد کننده برسد تا هم در داخل و هم در بازار‌هاي بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشيم.
فکر مي‌کنم در دوران پس از تحريم حتما بايد از موقعيت‌ها و فرصت‌ها براي جذب سرمايه گذاري خارجي و شريک تجاري استفاده کنيم و با شرکت‌هاي معتبر بين المللي براي رفتن به طرف سمت صادرات گام برداريم.

با تصميم مشترک بانک مرکزي و قوه قضاييه صورت می‌گیرد؛
ساماندهي تعاوني‌هاي اعتبار منحله هشت گانه و انجام ارزيابي و نقل و انتقال دارايي‌هاي آنها با مسئوليت هيات‌هاي تصفيه و موسسه کاسپين و متناسب با آن انتقال سپرده‌هاي تعاوني‌هاي مذکور به موسسه اعتباري کاسپين حسب موافقت مرجع قضايي، در مراحل نهايي است.
برهمين اساس، سپرده سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان به تدريج به موسسه اعتباري کاسپين منتقل مي‌شود.
فرشاد حيدري از تصميم مشترک بانک مرکزي و قوه قضاييه براي تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان خبر داد و گفت: با توجه به اينکه از مجموع حدود ۴۵۰ هزار سپرده گذار تعاوني منحله فرشتگان حدود ۴۰۰ هزار نفر سپرده زير ۱۰۰ ميليون ريال دارند مقرر شد در مرحله اول براي اينکه سپرده گذاران خرد، زودتر تعيين تکليف شوند از ۲۸ ارديبهشت ماه تا ۸ خرداد ماه سپرده اين ۴۰۰ هزار نفر از طرف موسسه کاسپين تعيين تکليف شود. با اين تصميم حدود ۸۷ درصد تعداد سپرده گذاران طي ۱۰ روز آينده تعيين تکليف و پرداخت مي‌شوند.روابط عمومي‌بانک مرکزي در گفت و گو با فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانک براي آگاهي از جزييات موضوع فرآيند تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان مصاحبه اي انجام داده است که در ادامه مي‌خوانيد:
 لطفا توضيح دهيد صدور مجوز فعاليت موسسه اعتباري کاسپين بر چه اساسي صورت گرفت؟
هشت تعاوني اعتبار غيرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پيوند مشهد، بدر توس و اميد جلين قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور فعال بودند که هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزي اجازه فعاليت به عنوان موسسه اعتباري دريافت کنند که البته قادر به تامين شرايط مدنظر بانک مرکزي نبودند. لذا حسب مصوبه شوراي پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غيرمتشکل پولي مقرر شد تعاوني‌هاي مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباري جديدالتاسيس کاسپين ساماندهي شوند. از اين رو مجوز فعاليت موسسه اعتباري کاسپين صادر شد.
منظور از ساماندهي چيست و فرآيند ساماندهي به چه صورت انجام شد؟
ساماندهي به اين معناست که در راس تعاوني‌هاي منحله، هيئت تصفيه شکل مي‌گيرد که وظيفه ي تقويم و ارزيابي دارايي‌ها و تعيين ميزان بدهي تعاوني‌هاي منحله را به عهده دارد تا سپس از محل دارايي‌ها، بدهي‌هاي تعاوني پرداخت شود. در صورت برابر بودن دارايي‌ها و بدهي‌هاي تعاوني، دارايي‌ها و بدهي‌هاي تقويم شده به موسسه کاسپين منتقل مي‌شود و در صورت کسري دارايي‌ها، سهامداران و مديران تعاوني موظفند کسري مربوطه را تامين کنند.
موسسه اعتباري کاسپين با اين ماموريت در ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ کار خود را آغاز مي‌کند. در سال ۱۳۹۵ نيز هيئت‌هاي تصفيه براي انجام همين وظايف،‌ فعاليت خود را پيش مي‌بردند و در انتهاي سال، کار نقل و انتقال دارايي و بدهي‌هاي ۶ مورد از تعاوني‌هاي منحله به موسسه اعتباري کاسپين انجام مي‌شود.. در اين ميان، بزرگترين تعاوني به لحاظ تعداد سپرده گذاران و حجم دارايي‌ها، تعاوني منحله فرشتگان بود که نياز به بررسي‌هاي جزيي تري داشت.
چه ميزان از دارايي‌ها تا کنون شناسايي شده است؟
تا کنون حدود ۲۵۰۰ ميليارد تومان از دارايي‌هاي تعاوني منحله فرشتگان شناسايي شده که قابل انتقال به موسسه اعتباري کاسپين است. کار ارزيابي حدود ۶۰۰ ميليارد تومان ديگر نيز تا پايان هفته جاري به اتمام مي‌رسد. بنابراين مجموع دارايي‌هاي فرشتگان تا امروز بالغ بر ۳۱۰۰ ميليارد تومان مي‌شود. همچنين با کمک پليس آگاهي و قوه قضاييه تاکنون ۳۰ فقره ملک شخصي مديران فرشتگان شناسايي شده و کار تقويم و ارزيابي آنها در حال انجام است که آن دارايي‌ها هم به کاسپين منتقل مي‌شود
آيا در حال حاضر شعب موسسه اعتباري کاسپين پذيراي سپرده گذاران هستند؟
با توجه به اينکه بانک مرکزي بعد از صدور مجوز فعاليت براي موسسه کاسپين مجوز هيچ شعبه اي براي اين موسسه صادر نکرده بود، در حال حاضر اجازه فعاليت ۲۰ شعبه براي موسسه کاسپين را صادر کرده که اين شعب از روز ۲۷ ارديبهشت ماه مشغول به کار شده‌اند و از روز ۲۸ ارديبهشت ماه کار پرداخت سپرده سپرده گذاراني که مبلغ سپرده آنها کمتر از ۱۰۰ميليون ريال است را شروع خواهند کرد.
تصميم اخير درخصوص پرداخت‌هاي سپرده
سپرده گذاران چگونه اتخاذ شد؟
روز سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه جلسه اي با حضور رييس کل بانک مرکزي و معاون نظارتي اين بانک در دفتر رييس محترم قوه قضاييه حضرت آيت الله‌املي لاريجاني و با حضور معاون اول قوه قضاييه، دادستان کل کشور، دادستان تهران،‌ معاون اقتصادي دادستان کل و رييس دادسراي رسيدگي به جرايم پولي و بانکي برگزار شد. در اين جلسه جزييات و مسائل اين تعاوني‌ها به خصوص فرشتگان، بررسي و تصميماتي براي حل و فصل و تسريع در روند تعيين تکليف سپرده سپرده گذاران اتخاذ شد.
از جمله مواردي که در اين جلسه مصوب شد اين بود که با توجه به اينکه از مجموع حدود ۴۵۰ هزار سپرده گذار تعاوني منحله فرشتگان حدود ۴۰۰ هزار نفر سپرده زير ۱۰ ميليون تومان دارند در مرحله اول براي اينکه سپرده گذاران خرد زودتر تعيين تکليف شوند از ۲۸ ارديبهشت ماه تا ۸ خرداد ماه سپرده اين ۴۰۰ هزار نفر از طرف موسسه کاسپين تعيين تکليف و پرداخت شود. با اين تصميم حدود ۸۷ درصد تعداد سپرده گذاران طي ۱۰ روز آينده تعيين تکليف مي‌شوند.
در مرحله بعدي براي ۱۳ درصد باقيمانده بر اساس دارايي‌هاي منتقل شده و متناسب با آن، سپرده‌هاي سپرده گذران تعاوني منحله فرشتگان به موسسه کاسپين به تدريج منتقل و تعيين تکليف خواهند شد.
روش انتقال سپرده‌ها از تعاوني منحله فرشتگان به موسسه اعتباري کاسپين به چه صورت است؟
در اين مرحله صرفا سپرده‌هاي سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان که تا ۱۰۰ ميليون ريال مي‌باشد به موسسه کاسپين منتقل و پرداخت مي‌شود صاحبان سپرده‌ها مي‌توانند وجه منتقل شده را نزد موسسه سپرده گذاري کرده و در صورت عدم تمايل وجه سپرده خود را دريافت کنند.
دريافت يا انتقال سپرده‌هاي بالاي ۱۰۰ ميليون ريال براساس برنامه اي است که از طرف بانک مرکزي و موسسه اعتباري کاسپين اطلاع رساني خواهد شد.
چه زماني مسائل مربوط به تعاوني‌هاي منحله هشت گانه و موسسه اعتباري کاسپين به طور کامل حل مي‌شود؟
ما اميدواريم فرآيند شناسايي و نقل و انتقال دارايي‌ها هرچه سريعتر انجام شود. پليس آگاهي، قوه قضاييه و بانک مرکزي مشغول بررسي ساير اموال و دارايي‌هاي تعاوني منحله فرشتگان هستند که ممکن است به نام ديگر اشخاص باشد.
توصيه شما براي هموطنان درخصوص سپرده گذاري در بانک‌ها و موسسات مجاز چيست؟
 ما از هموطنان عزيز خواهش مي‌کنيم که به موسسات غيرمجاز مراجعه نکنند و از سپرده گذاري در آنها خودداري کنند در غير اين صورت مسئوليت اين کار به عهده خود آنهاست، موسسات غير مجاز متخلف و متجاوز به قانون هستند و به شدت با آنها برخورد خواهد شد. اسامي‌بانک‌ها و موسسات اعتباري مجاز نيز در وب سايت بانک مرکزي موجود است و هموطنان گرامي‌مي‌توانند به اين وب سايت مراجعه کنند.

مناسب‌سازي تعرفه‌ها براي مديريت واردات در دولت يازدهم
گروه صنعت، معدن و تجارت: در حالي که‌امارها حکايت از کاهش 40 درصدي واردات کالا در چهار سال گذشته دارد در اين دوره زماني درآمدهاي ناشي از کالاهاي وارداتي 150 درصد رشد داشته است.
 همواره از کاهش يا افزايش واردات به‌عنوان يکي از پيش‌شرط‌هاي تراز تجاري هر کشوري ياد مي‌کنند. مقايسه ميزان واردات کالا در دولت يازدهم و دهم حکايت از آن دارد که برخلاف ادعاي برخي منتقدان در اين دولت نه تنها ميزان واردات افزايش نداشته بلکه تدبير و برنامه‌ريزي‌هاي تيم اقتصادي دولت، موجب افزايش درآمدهاي ناشي از واردات کالا شده است.  بر پايه‌امار گمرک ايران در سال 1388، ميزان واردات کالا به کشور در اين سال 55 ميليارد و 287 ميليون دلار بوده که موجب شد تا تراز تجاري ايران همچنان منفي باشد. اين روند در سال 1389 نه تنها کاهش نيافت بلکه برپايه‌امار موجود در تجارت خارجي کشور، واردات در اين سال در حدود 10 ميليارد دلار افزايش پيدا کرد و تراز تجاري ايران همچنان منفي ماند. در ادامه در سال 1390 ميزان واردات ايران به 61 ميليارد و 808 ميليون دلار رسيد و در سال 1391 نيز 53 ميليارد و 451 ميليون دلار انواع کالا به ايران وارد شد. همچنين براساس اين آمارها در سال 1392 و در نخستين سال از آغاز به کار دولت يازدهم ميزان واردات ايران به 49 ميليارد و 709 ميليون دلار رسيد. اين آمار از تراز تجاري ايران منفي 7 ميليارد و 861 ميليون دلار کشور حکايت دارد. آمار واردات در سال دوم دولت يازدهم بازهم افزايش پيدا کرد تا جايي که بيش از 53 ميليارد دلار در اين سال کالا وارد ايران شد .در سال 1393 گر چه ارقام واردات و صادرات غيرنفتي کشورمان بسيار نزديک بود، اما در نهايت کارنامه تجارت خارجي ايران با 3 ميليارد و 8 ميليون دلار کسري، تراز تجاري بسته شد. برنامه دولت يازدهم براي کاهش ميزان واردات کالا به کشور در دولت يازدهم در سال 94 به بار نشست و در اين سال پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي‌، تجارت خارجي کشور براي اولين بار با تراز بازرگاني مثبت به پايان رسيد. در سال 1394 در حالي که 41 ميليارد و 490 ميليون دلار انواع کالا به کشورمان وارد شده بود، اما در مقابل 42 ميليارد و 414 ميليون دلار انواع کالاي غيرنفتي از ايران به ساير کشورها صادر شد. روند موفقيت آميز کنترل کالاي وارداتي در سال 95 ادامه داشت تا جايي که در اين سال صادرات غيرنفتي ايران به 43 ميليارد و 930 ميليون دلار رسيد و در اين مدت 43 ميليارد و 684 ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شد و با توجه به ارقام يادشده در اين مدت مازاد تراز تجاري کشورمان به 246 ميليون دلار رسيد. يکي از مهمترين کارهايي که همزمان با کاهش واردات انجام شد افزايش درآمد دولت از محل واردات کالا بود. در حالي که تا پيش از دولت واردات کالا تنها 7 هزار ميليارد تومان براي کشور درآمد داشت اما با برنامه ريزي تيم اقتصادي دولت، اين ميزان به 18 هزار ميليارد تومان رسيد. افزايش 150 درصدي درآمد دولت از محل واردات کالا در سه سال گذشته در حالي رخ داده است که ميزان واردات کالا در اين دوره زماني کاهش بسيار چشمگيري داشت. افزايش همزمان درآمد دولت از محل واردات کالا و کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادي نشان دهنده سالم سازي فضاي اقتصادي کشور و بهبود وضعيت در اين حوزه است.
چگونگي افزايش درآمدِ وارداتي دولت
شايد اين پرسش براي مخاطبان پيش آيد که چگونه با کاهش ميزان واردات و ثبات قيمت اين کالاها در داخل درآمد دولت در اين زمينه افزايش پيدا کرده است؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد لازم است نگاهي به سختگيري‌هاي گمرک در اين زمينه داشته باشيم. يکي از مهمترين زيرساخت‌هاي توسعه صادرات غيرنفتي، ايجاد يک گمرک شفاف، نوين و مدرن است. اتصال الکترونيکي بارنامه، درگاه خروج هوشمند، راه‌اندازي بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي، دريافت گواهي بازرسين از طريق سامانه جامع امور گمرکي، آغاز تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان سازمان بنادر و کشتيراني با گمرک، سامانه رصد کالاهاي ترانزيتي، راه‌اندازي سامانه پيشخوان خدمات الکترونيکي، نظارت الکترونيکي در گمرک و کيف پول الکترونيکي مهمترين اقداماتي بود که در دولت يازدهم براي تسهيل در تجارت خارجي انجام شد.  دولت يازدهم همچنين توانست با استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزي، زمان تشريفات واردات از 26 روز به 3 روز کاهش داده و براي صادرات از هفت روز به يک روز کاهش يافت که باعث شد در زمينه تجارت خارجي به ميزان 23 درصد، صرفه جويي شود. بنا به‌امار اعلام شده از سوي دولت صرفه جويي 23 روزه در ترخيص کالاهاي وارداتي موجب شد رقمي‌نزديک به 10 ميليارد دلار يعني نزديک به 400 هزار ميليارد ريال در بخش واردات درآمدزايي صورت
گيرد.
مناسب‌سازي تعرفه‌هاي براي مديريت واردات
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث مديريت واردات بايد تعرفه‌ها را مناسب‌سازي کنيم. شهريار طاهرپور با اشاره به اينکه براي رونق اقتصادي نيازمند جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي هستيم، خاطرنشان کرد: بانک‌هاي عامل در سال ۹۵ در بحث تسهيلات به واحدهاي توليدي و صنعتي مبالغ شايان توجهي را پرداخت کردند. وي با بيان اينکه توليد و صنعت مؤلفه‌هاي قدرت در کشور هستند، گفت: با تورم ۴۰ درصدي و با سود بانکي بالاي ۱۵ درصد نمي‌توان توليد خوبي داشت. طاهرپور اظهار کرد: لازمه جذب سرمايه‌گذاران خارجي ايجاد امنيت در کشور است و ديگر امروز نمي‌توان با کشورهاي دنيا مشاجره کرد بلکه بايد با تعامل صحيح و راهبردي زمينه رونق اقتصادي و صادرات را فراهم کرد. طاهرپور با بيان اينکه در دولت يازدهم، افزون بر ۸۲۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري صورت گرفت، افزود: برجام براي کشور، امنيت سرمايه‌گذاران خارجي را به همراه داشت. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه بعد از توافق برجام بسياري از مشکلات ايران در حوزه تحريم‌ها رفع و کمبودهاي مواد اوليه در بخش صنعت تا حدودي مرتفع شد، ادامه داد: طي دولت يازدهم در حوزه صنعت اقدامات بزرگ و مهمي‌انجام شده است. وي با بيان اينکه بايد در بحث مديريت صادرات و کاهش واردات به‌طور جدي وارد عمل شود، گفت: در بودجه سال ۹۶، افزون بر ۴۰۰ ميليارد تومان براي حمايت از صادرکنندگان حمايت مالي درنظر گرفته شده که البته‌اندک است و بايد حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد. طاهرپور تأکيد کرد: در بحث مديريت واردات بايد تعرفه‌ها را مناسب‌سازي کنيم تا وقتي کالايي در داخل کشور توليد مي‌شود مشابه همان از خارج از کشور وارد نشده و توليدکنندگان با مشکل مواجه نشوند. وي خاطرنشان کرد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا نيز در دولت يازدهم اقدامات خوبي انجام شد و در سال گذشته با کاهش چشمگير قاچاق کالا از ۲۵ ميليارد دلار در سال ۹۴ به ۱۲ ميليارد دلار در سال ۹۵ رسيديم.

معاون وزير نيرو از پرداخت قسط دوم بدهي بغداد خبرداد؛
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينکه در ۲ ماه گذشته ميزان صادرات برق ايران ۳ برابر نسبت به سال قبل رشد داشته است، گفت: عراق قسط دوم خود را بابت خريد برق از ايران پرداخت کرد و ميزان بدهي اين کشور به ۸۰۰ ميليون دلار کاهش يافت.
هوشنگ فلاحتيان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال که آيا امسال صادرات برق به کشورهاي همسايه افزايش خواهد يافت، گفت: وزارت نيرو بنا دارد تا ميزان صادرات برق به کشورهاي همسايه را افزايش دهد به طوري که در 2 ماه گذشته ميزان صادرات برق نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 برابر شده است.
وي با اشاره به اينکه بيشترين ميزان صادرات برق به کشور عراق بوده است، افزود: در حال حاضر ميزان صادرات برق به عراق نسبت به سال قبل رشد داشته و حتي در روزهاي اخير به مرز 1350 مگاوات هم مي‌رسد.
رشد 50 درصدي صادرات برق تا پايان امسال
فلاحتيان با اشاره به اينکه رشد 3 برابري صادرات برق به اين معنا نيست که اين ميزان رشد را همواره تجربه خواهيم کرد، اظهار داشت: رشد صادرات برق و ميزان آن به درخواست کشورهاي طرف قرارداد بستگي دارد اما آنچه مشخص است اين است که روند صادرات برق نشان مي‌دهد تا پايان سال 50 درصد نسبت به سال قبل رشد صادرات داشته باشيم.به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي ميزان صادرات برق به کشورهاي طرف قرارداد بايد به 10 ميليارد کيلووات ساعت برسد.
قيمت صادراتي برق افزايش نمي‌يابد
فلاحتيان در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت برق صادراتي در سال جاري رشد خواهد داشت، گفت: به دليل اينکه قيمت نفت در بازارهاي جهاني رشد محسوسي نداشته است به نظر نمي‌رسد قيمت برق صادراتي افزايش يابد.
وي در پاسخ به اين سوال که قرار بود عراق قسط دوم بدهي خود بابت خريد برق از ايران را پرداخت کند تا مشکلي از بابت صادرات برق به اين کشور پيش نيايد، گفت: عراق پس از پرداخت 350 ميليون دلار در قسط اول به تازگي 50 ميليون دلار ديگر نيز پرداخت کرده است و جمع بدهي‌ را که يک ميليارد و 200 ميليون دلار بود به 800 ميليون دلار رساند.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
يک بار ديگر مردم در آزموني شرکت کردند که اتحاد و همدلي را به اثبات رساند. اين آزمون در 29 ارديبهشت رقم خورد و همه‌امدند. اين بار کسي منتظر ساعات پاياني انتخابات نشد. از همان آغازين دقايق راي گيري، حضور نيز آغاز شد. بنابر اين آنچه مردم بايد انجام مي‌دادند، بي کم و کاست انجام دادند اگر چه پيروز اين انتخابات يکي از چهار نامزد رياست جمهوري خواهد بود، اما پيروز نهايي بنا به فرمايشات مقام معظم رهبري، مردم هستند. نکته اي که نبايد فراموش کرد، اتفاقاتي است که در قالب بداخلاقي صورت گرفت. متاسفانه شاهد اين بوديم که توهين، تهديد، افترا، اتهام، فحاشي و بسياري موارد ديگر در قالب رقابتهاي انتخاباتي مطرح شد. اما امروز همه چيز تمام شد و شاهد اين هستيم که همه آنها و حاميانشان با ادبيات ديگري با مردم سخن مي‌گويند.
 آنهايي که همه حرمتها را شکستند امروز تاکيد دارند که رقابتها تمام شد و نوبت به رفاقت رسيده است. سوال اينجاست که تا چه موقع به بهانه رقابت بايد همه چيز را زير پا بگذاريم؟ سوال مهمتر اين است که با چه رويي مي‌توانيم با رقباي انتخاباتي رو به رو شويم. وقتي حرمت و حريم را نگه نداشته‌ايم، چگونه مي‌توانيم ادعا کنيم که مي‌توانيم و مي‌خواهيم با رييس دولت آينده همکاري داشته باشيم.
شايد هم اين معضل ادامه داشته باشد. اما مي‌توانيم اميدوار باشيم که در آينده رفتارمان را اصلاح کنيم. نکته ديگر اين است که بايد با دولت آينده همکاري شود. فرقي نمي‌کند که چه کسي رييس جمهور خواهد شد، مهم آن است که همگان به رييس دولت دوازدهم تبريک بگوييم و مسيرش را هموار کنيم. فراموش نکنيم که چه اتفاقاتي درگذشته رخ داد.
يادمان نرود که چه ادبياتي به وزير خارجه کشورمان نسبت داديم در حالي که به عنوان نماينده ايران در حال مذاکره با شش کشور جهان بود. فراموش نکنيم چه اتهامات توهين آميزي به وزرا نسبت داديم. به خاطر بياوريم که چه کارهايي کرديم تا چوب لاي چرخ دولت بگذاريم و آنان را ناکارآمد نشان دهيم.
فراموش نکنيم که بسياري از افراد هرگز حاضر نشدند به نکات مثبت مديريتي دولت اشاره کنند. به هر حال اکنون همه چيز گذشته و آنچه پيش روي ما قرار دارد، آينده است. اکنون قرار است دولتي روي کار بيايد که چهار سال اريکه قدرت اجرايي کشور را در اختيار داشته باشد.
 چه بخواهيم و چه نخواهيم، نظام جمهوري اسلامي‌بر دموکراسي استوار است و اين دموکراسي تاکيد دارد که هر آنچه مردم تصميم گرفتند،‌ همگان بايد به آن احترام بگذارند. بنابر اين از بداخلاقي فاصله بگيريم. يادمان نرود که هرگونه تشکيک در انتخابات چه تبعاتي دارد. تمامي‌کساني که سالها تاکيد داشتند در انتخابات امکان تخلف و تقلب وجود ندارد، امروز نبايد در اين شيپور بدمند.
لازم است بدانيم که نظام جمهوري اسلامي‌قانون دارد و اگر کسي نسبت به هر چيزي اعتراض دارد، مي‌تواند از مبادي قانوني آنها را پيگيري کند و تاکنون نيز اثبات شده که با متخلف بدون هيچگونه اغماضي برخورد خواهد شد.
 تاسف آور است خبرگزاريهايي که مدتها بر قانون گرايي اعتقاد داشتند، امروز بلندگوي افرادي باشند که سعي دارند شکست خود را توجيه کنند و به جاي آنکه عملکرد خود را بررسي کنند تا مشخص شود چه اشکالي داشتند که نتوانسته‌اند اقبال عمومي‌را کسب کنند، ميخواهند همه چيز را به غير از خودشان زير سوال ببرند. بنابر اين تابع مردم باشيم و با کمک به دولت دوازدهم، به راي مردم احترام بگذاريم.