بررسي لايحه جامع قانون انتخابات در خرداد
رئيس کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي‌از ارائه لايحه جامع قانون انتخابات توسط مجلس به دولت در خردادماه خبر داد و گفت: مجلس در ماه آينده اين لايحه را مورد بررسي قرار خواهد داد. طبق اين لايحه، چهار قانون مربوط به انتخابات شوراها، مجلس، رياست جمهوري و خبرگان رهبري تجميع شده و يک قانون جامع، همه اين انتخابات را پوشش مي‌دهد. محمدجواد کوليوند در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: به طور کلي در خصوص تبليغات شوراهاي شهر نارضايتي وجود دارد. البته بايد براي کاهش داوطلبان انتخابات شوراها چاره‌اي انديشيد، بررسي‌هايي در زمينه تبليغات نيز صورت گرفته، به صورتي که يا نوع تبليغات تغيير کند و اينکه مکان‌هايي خاص در شهر براي تبليغات در نظر گرفته شود.

6 ميليون و 500 هزار برگ راي براي تهران
رئيس ستاد انتخابات شهرستان تهران با اعلام اينکه حدود پنج ميليون و 500 هزار نفر در شهر ‌تهران واجد شرايط شرکت در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر در حوزه انتخابيه تهران، ري و تجريش هستند، از توزيع 6 ميليون و 500 هزار برگه تعرفه راي براي اين انتخابات خبر داد.علي اصغر ناصربخت در گفت و گو با ايرنا. با بيان اينکه 3 هزار و 576 شعب اخذ راي در شهر تهران وجود دارد، گفت: 95 هزار نفر عوامل اجرايي نيز براي برگزاري هر چه بهتر اين دو انتخابات تلاش مي‌کنند.ناصر بخت خاطرنشان کرد: تا اين لحظه هيچ مورد تخلف انتخاباتي گزارش نشده است.

جانبداري صداوسيما در پوشش اخبار نامزدها
نماينده مجلس شوراي اسلامي‌گفت درباره عملکرد صدا و سيما در پوشش برنامه‌هاي انتخاباتي اظهار کرد:عملکرد صدا و سيما در پوشش مناظره‌ها و مستندهاي نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري خوب بود اما در بخش خبر گاهي جانبداري‌هايي وجود داشت. به گزارش ايرنا،علي مطهري با بيان اينکه تسليم راي ملت هستيم، افزود: هر کسي راي آورد، همه بايد تابع وي باشند.وي با بيان اينکه رقابت ميان نامزدها واقعي و نه صوري و فانتزي است، ادامه داد: مردم احساس مي‌کنند انتخاب آنها در آينده کشور موثر است و مي‌تواند تغييراتي را ايجاد کند به همين دليل است که فعال در انتخابات شرکت مي‌کنند در غير اين صورت شرکت نمي‌کردند.


ده‌ها میلیون هموطن حماسه‌ای بزرگ خلق کردند؛
اينجا ايران است،‌ کشوري که با همه جاي جهان تفاوت دارد. کشوري که مردمانش انتقاد مي‌کنند، درکوچه وخيابان به بحث سياسي مي‌پردازند، ميخواهند از همه چيز سردر بياورند، فساد وسلامت براي تک تک اين مردم اهميت دارد، براي پيروزي يک نامزد انتخاباتي جدال مي‌کنند، براي تبليغات نامزد مورد حمايت شبها بيدار مي‌مانند، از درآمدشان براي حمايت از يک نامزد هزينه مي‌کنند و خلاصه آنکه عرصه انتخابات مردم را به تحرک وامي‌دارد. جالبتر اينکه انتخابات باعث پايکوبي مردم مي‌شود و هنگامي‌که نامزد مورد حمايتشان راي اکثريت مردم را به دست مي‌آورد، آنچنان جشن مي‌گيرند که باعث تعجب جهانيان مي‌شوند. اما هرگز دلسرد نمي‌شوند. آنهايي که نامزد مورد حمايتشان راي نياورده، ‌نا اميد نمي‌شوند، بلکه به قانون احترام مي‌گذارند و با تمام قوا خودشان را براي دور بعد آماده مي‌کنند تا بتوانند پيروز انتخابات باشند. دليل اثبات اين ادعا، حضور پرشور مردم پاي صندوقهاي راس است.انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري به پايان رسيد و همزمان مردم به نامزدهاي شوراي شهر و روستا نيز راي دادند. اما تا اعلام نتيجه قطعي بايد مدتي انتظار کشيد و اين انتظار نيز لذت خاص خودش را دارد و به‌اندازه رقابتهاي انتخاباتي جالب توجه است. شعبه‌هاي راي گيري از هشت صبح باز است و مردم اندک اندک وارد شعب مي‌شوند تا حماسه اي ديگر را خلق کنند. اگر از ته دل مردم با خبر بشويم، مي‌بينيم که برنده و بازنده برايشان فرق زيادي ندارد، زيرا ايران عزيز را سربلند و سرافراز مي‌خواهند و به همين دليل از ساعات اوليه صبح تا پاسي از شب پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و مدتها در صف مي‌مانند تا مشارکت را بالا ببرند و به جهانيان اثبات کنند که با وجود اختلاف سليقه، گرايشهاي متقاوت سياسي و جناحي، اما هنگام عرض اندام ايران به جهان، ملتي واحد خواهند شد.
روز همدلي و نشاط است
بسياري از مسوولان و شخصيتها نيز راي خود را به صندوق انداختند. در اين رابطه رئيس جمهور کشورمان نيز پس از انداختن راي به صندوق مستقر در حسينه جماران با بيان اينکه همه رقابت‌ها تا پايان امروز خاتمه مي‌يابد تاکيد کرد: فردا روز همدلي، وحدت و نشاط است و همه در کنار هم خواهيم بود. حجت الاسلام حسن روحاني با تاکيد بر اينکه‌امروز، روز بسيار مبارکي براي مردم ايران است، اظهار کرد: مردم احساس مي‌کنند که اين راي براي آنها و سرنوشت خود و فرزندان و حتي نسل‌هاي آينده‌شان بسيار تاثيرگذار خواهد بود.رئيس جمهوري تصريح کرد: حضور پرشور مردم بسيار مهم است و قدرت و امنيت ملي کشور را تضمين مي‌کنند. اين حضور راه پيشرفت را براي ما هموار و نفوذ ايران در منطقه و جهان را افزايش مي‌دهد. بنابراين هر راي مردم، يک قطره به درياي خروشان ايران اسلامي‌مي‌افزايد و اقتدار و قدرت ملت ايران را به رخ جهانيان مي‌کشاند. اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: هر کسي که با راي مردم انتخاب شود،‌ همه در اين چهار سال بايد به او کمک کنيم تا اين بار سنگين مسئوليت را به مقصد برسانيم و همچنين بخاطر اشتغال فرزندان، توليد ملي، افزايش صادرات غير نفتي و تاثير گذاري مان در سطح جهان و اعتلاي فرهنگ و نشاط مردم و نيز وحدت کشور بايد ‌به او کمک کنيم.روحاني گفت: ان شاءالله تا پايان امروز رقابت‌هاي انتخاباتي پايان مي‌پذيرد و فردا که روز وحدت، همدلي و نشاط است فراخواهد رسيد و همه در کنار يکديگر خواهيم بود. فردا همه يک هدف خواهيم داشت و آن سربلندي بيشتر ايران سربلندمان است.حسن روحاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه در صورتي که يکي از رقباي شما در انتخابات پيش رو پيروز شود،‌ اولين کاري که انجام مي‌دهيد چيست و آيا به قانون تمکين مي‌کنيد، با تاکيد بر اينکه اساس انتخابات بر مبناي قانون است، اظهار کرد: اين که ما راي مي‌دهيم و پاي صندوق‌هاي آراء حاضر مي‌شويم براساس قانون اساسي و قوانين کشور است و کشور فقط با قانون اداره مي‌شود.رئيس جمهور با بيان اينکه به نظر من در کشور دو نقص وجود دارد، ادامه داد: آنچه که در کشور به عنوان نقص وجود دارد به نظر من دو چيز است يکي اينکه گاهي متاسفانه قانون گريزي صورت مي‌گيرد و ديگري آن است که اخلاق گريزي اتفاق مي‌افتد؛ اگر اين دو را حل کنيم همه چيز حل مي‌شود.روحاني با اشاره به روز بعد از انتخابات، گفت: همواره رسم بر اين است که هر کسي برنده شد رقباي او به او تبريک بگويند.
افزايش امنيت ايران در منطقه
از سوي ديگر رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات، امنيت جمهوري اسلامي‌را در منطقه افزايش مي‌دهد که‌اميد است اين انتخابات دستاورد خوبي براي مردم داشته باشد. علي لاريجاني افزود: راي مردم امانت است و کنترل و نظارت دقيق بر انتخابات و صيانت از آراي مردم به خوبي انجام مي‌شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: امروز شاهد حضور يکپارچه ملت ايران در صحنه و تعيين سرنوشت خودشان هستيم که با توجه به آشفتگي‌هاي منطقه اي رويدادي مهم را در پيش داريم.وي خاطرنشان کرد: البته انتخابات هميشه براي کشور مهم است و در آن مردم سالاري ديني رکن مهمي‌است.لاريجاني گفت: حضور گسترده مردم در اين دوره از انتخابات، امنيت جمهوري اسلامي‌را در منطقه بالا مي‌برد، اميد است اين انتخابات دستاورد خوبي براي مردم داشته باشد. وي اظهار کرد: استقبال خوبي را از طرف مردم در انتخابات شاهد بوديم، مردم با علاقه شرکت کرده و به وظيفه ملي خود عمل مي‌کنند، در اين راستا انتخابات شوراها هم اهميت زيادي دارد و در عمران و آباداني شهرها موثر است.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: تاکيدات تا امروز بر نظم و ترتيب و دقت نظر است راي مردم امانتي است که مسئولان اجرايي با کنترل و نظارت دقيق آن را پيش مي‌برند.لاريجاني عنوان کرد: انتخابات يک روش طبيعي براي انتخاب مسئولان در رده‌هاي مختلف است بايد از آراء صيانت شود تا ايراني آباد و پيشرفته داشته باشيم چرا که انتخابات يک پشتوانه اي براي مردم است.
حماسه‌اي بزرگ خلق خواهد شد
در همين رابطه معاون اول رئيس جمهور نيز پس از دادن راي با اشاره به حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي و استقبال پرشور آنها،‌ گفت: امروز با حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي حماسه‌اي بزرگ خلق مي‌شود که در تاريخ ماندگار خواهد شد. اسحاق جهانگيري افزود: انگيزه‌اي که باعث شد من در نخستين ساعت پاي صندوق‌هاي راي بيايم اين است که‌امروز،‌ روز بزرگي براي ملت ايران است. مردم ما بعد از شنيدن نظرات کانديداها فرصت انتخاب داشتند و امروز به صحنه‌امده‌اند.وي با اشاره به مشارکت گسترده مردم در ساعات اوليه صبح خاطر نشان کرد: بر اساس نظرسنجي‌ها و خبرهايي که از ابتداي صبح از سراسر کشور دارم، به لطف خدا در همين ساعات اوليه شاهد حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي هستيم.معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: ملت ايران بهتر از هر کسي نسبت به کشور خود حساسيت دارد و همچنين وضعيت منطقه و حساسيت‌هاي آن را مي‌داند و با حضور خود پاي صندوق‌هاي راي حماسه بزرگي امروز خلق خواهند کرد، که در تاريخ ايران ماندگار خواهد شد. اين انتخابات هم براي ملت ايران و هم براي دشمنان ايران پيام‌هاي بسياري خواهد داشت. پيام اين حضور به دشمنان ملت اين است که ايران ملتي يکپارچه و متحد است که راه خود را انتخاب کرده و از آرمان‌هاي انقلاب،‌ امام و رهبري خود دفاع مي‌کند.جهانگيري ادامه داد: پيام انتخابات امروز در داخل اين است که ما راه توسعه و پيشرفت کشور را شناخته‌ايم و اين راه را با سربلندي ادامه خواهيم داد.
مردم رساترين بوده‌اند
وزير اطلاعات نيز پس از راي دادن گفت: همکاران ما در سراسر کشور با هوشياري تمام شرايط را رصد مي‌کنند و اگر کوچکترين حرکت مشکوکي را ببينند آن را زير نظر قرار مي‌دهند و اگر بدانند که توطئه اي از سوي دشمن وجود دارد ضربه لازم را وارد مي‌کنند. سيد محمود علوي گفت: امنيت واقعي را مردم با حضور خود تبيين مي‌کنند و ما در دوران دفاع مقدس و در آستانه مناسبت‌هاي ٢٢ بهمن و روز قدس يادمان هست که رسانه‌هاي صدام عربده مي‌کشيدند که حضور مردم در اين مناسبت‌ها را هدف قرار داده و به خاک و خون مي‌کشيم.وي ادامه داد: آن‌ها مي‌خواستند با اين تهديدات، حضور مردم ما را در اين مناسبتهاي ملي کمرنگ کنند ولي مردم ما همواره نشان داده‌اند اين ارعاب‌ها تاثيري در حضور آن‌ها ندارد.علوي افزود: مردم با حضور پرشکوه خود پاسخ صدام را مي‌دادند و اين حضور حضوري امنيت ساز بود و باعث مي‌شد که تا دو سه ماه بعد ديگر به سمت شهرهاي ما موشکي پرتاب نشود.وزير اطلاعات خاطر نشان کرد: همواره زماني که نوبت نقش‌آفريني مردم بوده آنها رساترين، اثرگذارترين و امنيت‌آفرين‌ترين نقش را از خود به ثبت رسانده‌اند. ما نيز با شناختي که از مردم داريم يقين داشتيم که مردم در انتخابات پيش رو نيز حضور امنيت‌ساز خود را به نمايش در مي‌آورند و به لطف خدا تا اين لحظه شاهد حضور پرشور، هوشيارانه و آگاهانه آنها پاي صندوق‌هاي راي و پاسخشان به فراخوان رهبر معظم انقلاب براي حضور در عرصه انتخابات هستيم.
انتخابات ايران مهم‌ترين اتفاق منطقه
از سوي ديگر وزير امور خارجه با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري گفت: برگزاري انتخابات رياست جمهوري با اين شکوه و عظمت و مشارکت گسترده مردم يکي از مهم‌ترين اتفاقات است و در منطقه مختص ايران است.محمدجواد ظريف ادامه داد: مردم ايران به مردم سالاري ديني و تاثير اراده‌شان بر سرنوشت کشور واقف هستند و به آن اهميت مي‌دهند و در همين راستا حضور گسترده‌اي در انتخابات دارند.وزير خارجه گفت: اين حضور با شکوه براي کشور اقتدارآفرين است و وزارت خارجه با همکاري شوراي نگهبان امسال در 102 کشور دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را برگزار کرده است.ظريف گفت: انتخابات رياست جمهوري در 41 کشور آسيايي با در نظر گرفتن 158 شعبه اخذ راي در 26 کشور اروپايي با 61 صندوق راي در 12 کشور قاره‌امريکا با 67 صندوق راي و در 22 کشور آفريقايي با در نظرگرفتن 24 صندوق راي برگزار شده است.وي با بيان اين‌که به همه ايرانيان در خارج از کشور اين اطمينان داده مي‌شود که تک تک اين آراء اهميت دارد و از راي آنها صيانت مي‌شود، گفت: اميدواريم با مشارکت وسيع مردم در انتخابات يک صفحه زرين ديگري از اقتدار ايران براي همه دنيا به نمايش گذاشته شود و اين پيام براي جهانيان ارسال شود که بايد با ملت ايران با زبان احترام صحبت کرد و هيچ ايراني را نبايد تهديد و تحقير کرد.
برنده اصلي مردم هستند
در همين رابطه محسن‌هاشمي‌رفسنجاني پس از انداختن راي خود داخل صندوق گفت: انتخابات امسال نسبت به گذشته بسيار پرشورتر و شلوغ‌تر بود و درصد مشارکت مردم در اين دوره بسيار بالاست. وي گفت: انتخابات امسال نسبت به گذشته بسيار پرشورتر و شلوغ‌تر بود و درصد مشارکت مردم در اين دوره بسيار بالاست. اين نامزد شوراي شهر تهران افزود: به تمام کساني که تصميم به مشارکت ندارند توصيه مي‌کنم که در انتخابات شرکت کنند چرا که انتخابات کم هزينه‌ترين مسير براي انتخاب در کشور است خوشبختانه نظام جمهوري اسلامي‌اين امکان را در اختيار مردم قرار داده تا هر چهارسال يکبار سرنوشت خود را با انتخابات رقم بزنند و براساس آيه ان الله لايغير بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم همه وظيفه داريم در انتخابات شرکت کنيم.محسن‌هاشمي‌تاکيد کرد: در انتخابات اين دوره دو تفکر غالب سياسي روبروي هم قرار گرفتند و حرف‌هاي زيادي زده شد و سيماي جمهوري هم وقت مناسبي گذاشت تا همه بتوانند حرف‌هايشان را بزنند همچنين سخنراني‌ها و مراسم‌هاي مختلفي در طول انتخابات برگزار شد. چه در زمان ثبت نام چه در زمان تاييد صلاحيت‌ها و چه در زمان تبليغات و مناظرات بسيار خوب عمل شده و خوشبختانه انتخابات به آرامي‌در حال برگزاري است و جا دارد از دولت آقاي روحاني و مسئولان انتخابات در وزارت کشور، نيروهاي انتظامي‌و امنيتي و همه کساني که در برگزاري انتخابات تلاش کردند، تشکر شود.هاشمي‌يادآور شد: کانديداها نيز درخشيدند و حرف‌هايشان را زدند و گرچه حرف‌هاي غيراصولي هم در اين ميان زده شد و تخريب‌هايي صورت گرفت اما اين موارد در انتخابات طبيعي است آنچه مهم است اين است که همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند نتيجه انتخابات هر چه باشد برنده اصلي مردم هستند و طرف مقابل بايد تمکين کند و اجازه دهد نظراتش را به اجرا در بياورند اين حضور مردم مهم است و من از همه مي‌خواهم اجازه دهند آن کسي که در کشور برنده شده نظراتش را در کشور پياده کند.
آگاهي در ايران پيروز انتخابات است
وزير راه و شهرسازي نيز پس از دادن راي خودش در صندوق وزارت کشور گفت:من اميدوارم آگاهي در ايران پيروز شود انتخاب بين آگاهي و بيراهه است. عباس آخوندي گفت: من فکر مي‌کنم ميزان مشارکت بسيار بسيار بالا باشد.وي ادامه داد: من همواره نوشتم اين انتخابات ويژگي بسيار پيچيده‌اي دارد و انتخاب بين خوب و خوب تر نيست، بلکه انتخاب بين آگاهي و گمراهي و راه و بيراه است.آخوندي خاطر نشان کرد: حضور و مشارکت مردم مهم است و نقش تاثير گذاري در آينده ايران دارد. من اميدوارم آگاهي در ايران پيروز شود.
به نتيجه انتخابات تمکين کنيم
مصطفي ميرسليم بعد از انداختن راي خود در صندوق تاکيد کرد که همه بايد بعد از اعلام نتابج انتخابات به قانون و راي مردم تمکين کنيم. اين کانديداي رياست جمهوري در پاسخ به اين که اگر فرد ديگري به غير از شما پيروز انتخابات شود، آيا به قانون تميکن مي‌کنيد، گفت: مهم قانون است. هرچه قانون بگويد نظر ما نيز همان است، چه آنکه موافق نظر ما ويا مخالف نظر ما باشد. احترام به قانون و نتيجه آرا مردم مي‌گذارم و تمکين مي‌کنم.وي در پاسخ به اين که اگر فردي غير از شما پيروز انتخابات شد به او چه خواهيد گفت، اظهارکرد: اول به پيروز انتخابات تبريک مي‌گويم، سپس مجموعه بررسي‌ها، برنامه‌ها و نظراتم را به او خواهم داد.اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در ارزيابي از حضور مردم در انتخابات گفت: الحمدالله حضور مردم بسيار پرشور و شوق و دلگرمي‌بود. حضوري بسيار خوب که ان‌شاءالله نتيجه مطلوب نيز داشته باشد.ميرسليم در توصيه اي به مردم گفت: قطعا مشارکت به عنوان مقدمه مردم‌سالاري بسيار خوب است. به ويژه اين مشارکت بايد در بعد نظارت عمومي‌باشد. يعني مردم بعد از انتخابات مشارکت را رها نکنند و بدانند وظيفه‌شان آن است که از مسئولان مطالبه‌گري و پرسش‌گري کنند که اگر مشکلي پيش آمد تذکر داده و نقادي نمايند. اين رويکرد باعث بهبود هرچه بهتر اداره کشور مي‌شود.ميرسليم درباره لزوم تمکين همه به رعايت قانون تصريح کرد: همه بايد قانون را رعايت کنيم. اگر قانون را رعايت نکنيم سنگ رو سنگ بند نمي‌شود. قانون راه پيشرفت ما است. بايد تا جايي که قانون وجود دارد به آن احترام بگذاريم، ولو آنکه از آن خوشمان نيايد. اجراي قانون بهتر از بي‌قانوني است.
همه کانديداها تسليم نتيجه انتخابات باشند
در همين رابطه حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي گفت: همه بايد به راي مردم احترام بگذاريم؛ يکي از افتخارات جمهوري اسلامي‌حضور مردم براي شکل دادن به نهادهاي مختلف است. راي مردم در جمهوري اسلامي‌تشريفاتي نيست امام فرمودند ميزان راي ملت است.وي افزود: در دنيا با راي مردم قيافه مي‌گيرند و حرف مردم را مي‌زنند اما در نظام جمهوري اسلامي‌ راي مردم يک واقعيت است.رئيسي تصريح کرد: يکي از انتخابات رياست جمهوري است که مردم سکان دار قوه مجريه را انتخاب مي‌کنند.وي گفت: چون سخن از زندگي روزمره مردم و وضع اقتصادي سياست هنر علم وشرايطي که کشور از نظر رشد اقتصادي سياسي و فرهنگي مي‌تواند در انتخابات مؤثر باشد، انتخابات بسيار مهم است. پيش بيني مي‌کنم که حضور مردم بسيار حداکثري و بسيار خوب باشد.کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين که اگر نتيجه به نفع شما نباشد چه واکنشي خواهيد داشت، گفت: مملکت ما مملکت قانون است براي همه جريان‌ها و جناح ‌هاي سياسي محوريت قانون است، نه در حرف بلکه در عمل بايد به رسميت شناخته شود. چرا که در کشور ما سازوکاري براي انتخابات وجود دارد و عده اي به عنوان ناظر و مجري دست اندرکار هستند و اصل اين سازوکار اطمينان بخش است و در اين سازوکار اطمينان بخش بايد حق الناس و امانت داري رعايت شود.وي ادامه داد: مسئولان و مجريان تمهيداتي براي جلوگيري از تخلف انجام مي‌دهند تا تخلقي صورت نگيرد.
انتخاب همکاران انقلابي
و اما دبير شوراي نگهبان پس از انداختن راي خود به صندوق با بيان اينکه هر کسي که رئيس جمهور شد، بايد افراد انقلابي را براي همکاري انتخاب کند، تاکيد کرد: با يک حرکت انقلابي کارها را ادامه دهند، امروز و فردا نکنند، قرص سر کار بايستند و استقامت داشته باشند و براي خدمت به مردم آماده باشند. احمد جنتي گفت: مردم هميشه به دعوت امام و رهبر انقلاب توجه داشته‌اند و به همين جهت با عقيده و ايمان سر صندوق حضور يافته‌اند و مي‌دانند که اين وظيفه شرعي و ملي است. بنده هم به همين دليل در انتخابات شرکت مي‌کنم و وظيفه خودم مي‌دانم و اميدوارم آثار و برکات زيادي داشته باشد.دبير شوراي نگهبان تصريح کرد: اين آرا سرنوشت آينده کشور را تعيين مي‌کند، مردم بايد احساس کنند که ديني به گردن دارند و بايد ادا کنند. بايد از خون شهدا پاسداري کنيم، آنها در راه اسلام و انقلاب جان دادند و ما بايد در اين راه حرکت کنيم و راه آنها را ادامه دهيم. راه شهدا همين است و اميدواريم که انقلاب هميشه زنده باشد و هميشه هم کار دست افراد انقلابي باشد.
‏شرکت در انتخابات بهتر است
از سوي ديگر وزير کشور دولت اصلاحات پس از شرکت در انتخابات گفت:پيشنهادم به همه ي ملت ايران، ‏شرکت در انتخابات است. عبدالله نوري گفت: من مدتي بود که در انتخابات شرکت نمي‌کردم. از انتخابات سال 88 به اين نتيجه رسيدم که هميشه شرکت، بهتر از ‏عدم شرکت است و هر انتخاباتي، تاثير خودش را خواهد داشت در مردم. الان هم پيشنهادم به همه ي ملت ايران، ‏شرکت در انتخابات است و قطعا شرکت در انتخابات، براي ملت ايران نتيجه بخش خواهد بود.‏

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از انداختن راي در صندوق:
سرنوشت کشور دست آحاد مردم است

رهبر معظم انقلاب اسلامي‌از مردم خواستند که هر چه زودتر پاي صندوق‌هاي راي بيايند. حضرت آيت الله خامنه‌اي پس از انداختن راي خود به صندوق در حسينيه‌امام خميني (ره)، در توصيه به مردم و دست اندرکاران انتخابات اظهار کردند: خداي متعال را بر نعمت مردم سالاري و انتخابات و حضور مردم سپاسگزاري مي‌کنم. اين نعمت بزرگي است.ايشان افزودند: بحمدالله مردم ما هم شکرگزار اين نعمت هستند چون مي‌بينيد که شرکت مي‌کنند. توصيه من اين است که هر چه بيشتر شرکت کنند و هر چه زودتر پاي صندوق‌ها بيايند. معتقدم کار نيک را بايد در اول وقت آن انجام داد و تاخير نبايد انداخت.مقام معظم رهبري ادامه دادند: معتقدم که انتخابات رياست جمهوري بسيار مهم است. سرنوشت کشور دست آحاد مردم است که رئيس قوه مجريه را انتخاب مي‌کنند. به اهميت اين کار توجه کنند.ايشان همچنين درباره انتخابات شوراها يادآور شدند: انتخابات شوراهاي شهر و روستا هم مهم است زيرا کساني انتخاب مي‌شوند که خدمات شهري و روستايي يعني مسائل روزمره مردم را در اختيار دارند. آن هم مهم است و بايد با دقت،‌ ملاحظه و شناخت ان‌شاءالله شرکت کنند.حضرت آيت الله خامنه‌اي در پايان اظهار کردند: اين توصيه من به آحاد مردم است. از شما و مسئولين صدا و سيما که زحمت مي‌کشيد تشکر مي‌کنم و از حضرات خبرنگار که مشغول کار مهم انتقال خبر هستند هم تشکر مي‌کنم.


ترامپ تعليق تحريم‌هاي هسته اي را تمديد کرد
وزارت خارجه‌امريکا با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد که دولت ترامپ در جهت پايبندي به تعهدات خود در قبال برجام حکم تعليق تحريم‌هاعليه ايران را تمديد کرده است. به گزارش ايرنا،وزارت خارجه‌امريکا با صدور اطلاعيه اي تمديد حکم تعليق تحريم‌هاي هسته اي عليه ايران را اعلام کرد.در اين اطلاعيه‌امده است: ايالات متحده‌امريکا به منظور ادامه اجراي تعهدات خود مبني بر لغو تحريم‌ها در جهت توافقنامه هسته اي همچنان به تعليق تحريم‌هاي خود عليه ايران ادامه مي‌دهد.

ناطق نوري چرا استعفا داد؟
رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري به دليل جلوگيري از سوء برداشت‌هاي عمومي‌استعفا داده است.به گزارش ايسنا به نقل از منابع آگاه « حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري با توجه به احساس وظيفه‌اي که در خصوص دفاع از حمايت از دولت تدبير و اميد داشته‌اند از يک طرف و از طرف ديگر با عنايت به اصل مبرا بودن جايگاه رفيع رهبري از جناح بندي‌هاي سياسي رايج و جلوگيري از سوء برداشت‌هاي عمومي‌در اين خصوص، چندي پيش تصميم به کناره گيري از مسئوليت رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري را گرفته‌اند».تا لحظه ارسال اين خبر از پذيرش استعفاي ناطق نوري تاکنون اطلاعي در دست نيست.

دشمنان ما دوست هيچ دولتي نبوده و نيستند
مشاور رييس جمهور گفت: ملت ايران پاي صندوق‌هاي راي نشان خواهد داد که خودش سرنوشت کشور را تعيين خواهد کرد و نيازي به سفارش و پشتيباني دروغ دشمن حيله گر ندارد. به گزارش ايسنا حسام الدين آشنا در کانال تلگرامي‌خود نوشت:همه مي‌دانند ملت ايران دشمن دارد، بعضي از دشمنان فريبکار ما بدنبال فريب اذهان عمومي‌هستند و با هدف اختلاف افکني بگونه اي خود را نمايش مي‌دهند که انگار طرفدار يک گروه يا جناج هستند. نه ملت ما فريب نمي‌خورد. دشمنان ما دوست هيچ دولتي نبوده و نيستند. ملت ايران روز جمعه در پاي صندوق‌هاي راي نشان خواهد داد که خودش سرنوشت کشور را تعيين خواهد کرد و نيازي به سفارش و پشتيباني دروغ دشمن حيله گر ندارد و هيچ دولتي در جمهوري اسلامي‌ايران فريب خوش رقصي و حيله گري آنان را نمي‌خورد. عرض خود مي‌بري و زحمت ما ميداري. همچنانکه در برجام ديديم، نيروي برخاسته از صندوق‌هاي راي، يک بار ديگر تندروهاي امريکايي را در سطح جهاني منزوي خواهد کرد و کساني که تحريم‌ها را يک "فرصت " مي‌دانند به حاشيه خواهند راند. ما ديگر اجازه نخواهيم داد تندروان داخلي در همسويي اعلام نشده با تند روان و جنگ طلبان جهاني از پشت خنجر بزنند.»

پايبندي دولت جديد فرانسه به برجام
سفير فرانسه با تاکيد بر پايبندي دولت جديد فرانسه به توافق هسته اي ايران و 1+5 گفت: فرانسه همواره سياست منطقي برقراري صلح و ثبات در منطقه را دنبال و برجام را نيز در اين راستا ارزيابي کرده و به آن پايبند است. به گزارش ايرنا، «فرانسوا سنمو» سفير فرانسه در تهران در ديدار با «حسين اميرعبداللهيان» دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با ابراز خرسندي از مناسبات پارلماني موجود و تاکيد بر تلاش بيشتر به منظور توسعه همه جانبه همکاري‌هاي دو کشور اين مطلب را بيان کرد.سفير فرانسه با اشاره به انتخاب رئيس جمهور جديد اين کشور افزود: امانوئل ماکرون رئيس جمهور جديد فرانسه سخنان زيادي درخصوص مبارزه با تروريسم و عزم جدي فرانسه براي از بين بردن داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي فعال در منطقه داشته زيرا اين مسئله به‌امنيت جهان پيوند خورده و تاثيرات منفي خود را بر فرانسه در سال‌هاي اخير برجاي گذاشته است.«سنمو» بيان داشت: ماکرون با اعلام اينکه هدفش در سوريه مبارزه با داعش و پايان دادن به بحران داخلي اين کشور است، بر همکاري با شرکاي منطقه اي مانند ايران، ترکيه و لبنان در حل بحران سوريه تاکيد کرده است.سفير فرانسه با تاکيد بر پايبندي دولت جديد فرانسه به توافق هسته اي ايران و 1+5 تصريح کرد: فرانسه همواره سياست منطقي برقراري صلح و ثبات در منطقه را دنبال کرده است و برجام را نيز در اين راستا ارزيابي کرده و به آن پايبند هستيم.«سنمو» درخصوص تحولات منطقه اي و بين المللي ديدگاه کشورش را تبيين کرد و بر ضرورت اجتناب همه طرف‌ها از توسل به راهکارهاي غيرسياسي تاکيد کرد.

انتخابات، انتخاب آينده و گفتمان است
دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني گفت: انتخابات فقط انتخاب يک شخص نيست، انتخاب يک راه است انتخاب آينده و گفتمان است.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام علي يونسي گفت: همه مردم با راي خودشان رييس جمهور را انتخاب خواهند کرد، انتخابات فقط انتخاب يک شخص نيست، انتخاب يک راه است انتخاب آينده و گفتمان است، اين انتخابات نه گفتن به دروغ‌ها، پليدي‌ها و اختلاس‌هاست.وي گفت: دولت تدبير و اميد توانست شر تحريم را بردارد و ماشين توليد انرژي را راه بيندازد، ولي مخالفين اينها را نهي مي‌کنند در حالي که مردم مي‌بينند و درک مي‌کنند چهار سال دولت تدبير و اميد توانست کارهاي ارزشمندي انجام دهد.يونسي افزود: در 4 سال دولت شرايط را به حالت عادي برده و حالا مي‌خواهند بيايند و ملت را ببرند در شرايطي که 8 سال احمدي نژاد بود.يونسي، مشارکت مردم در پاي صندوق‌هاي راي را خواستار شد. وي قول داد که در دولت دوازدهم، روحاني که با پيروزي همراه خواهد بود مشکلات شهرستان بهارستان را پيگيري و رفع کند.