معاون وزير نيرو از پرداخت قسط دوم بدهي بغداد خبرداد؛
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينکه در ۲ ماه گذشته ميزان صادرات برق ايران ۳ برابر نسبت به سال قبل رشد داشته است، گفت: عراق قسط دوم خود را بابت خريد برق از ايران پرداخت کرد و ميزان بدهي اين کشور به ۸۰۰ ميليون دلار کاهش يافت.
هوشنگ فلاحتيان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال که آيا امسال صادرات برق به کشورهاي همسايه افزايش خواهد يافت، گفت: وزارت نيرو بنا دارد تا ميزان صادرات برق به کشورهاي همسايه را افزايش دهد به طوري که در 2 ماه گذشته ميزان صادرات برق نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 برابر شده است.
وي با اشاره به اينکه بيشترين ميزان صادرات برق به کشور عراق بوده است، افزود: در حال حاضر ميزان صادرات برق به عراق نسبت به سال قبل رشد داشته و حتي در روزهاي اخير به مرز 1350 مگاوات هم مي‌رسد.
رشد 50 درصدي صادرات برق تا پايان امسال
فلاحتيان با اشاره به اينکه رشد 3 برابري صادرات برق به اين معنا نيست که اين ميزان رشد را همواره تجربه خواهيم کرد، اظهار داشت: رشد صادرات برق و ميزان آن به درخواست کشورهاي طرف قرارداد بستگي دارد اما آنچه مشخص است اين است که روند صادرات برق نشان مي‌دهد تا پايان سال 50 درصد نسبت به سال قبل رشد صادرات داشته باشيم.به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي ميزان صادرات برق به کشورهاي طرف قرارداد بايد به 10 ميليارد کيلووات ساعت برسد.
قيمت صادراتي برق افزايش نمي‌يابد
فلاحتيان در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت برق صادراتي در سال جاري رشد خواهد داشت، گفت: به دليل اينکه قيمت نفت در بازارهاي جهاني رشد محسوسي نداشته است به نظر نمي‌رسد قيمت برق صادراتي افزايش يابد.
وي در پاسخ به اين سوال که قرار بود عراق قسط دوم بدهي خود بابت خريد برق از ايران را پرداخت کند تا مشکلي از بابت صادرات برق به اين کشور پيش نيايد، گفت: عراق پس از پرداخت 350 ميليون دلار در قسط اول به تازگي 50 ميليون دلار ديگر نيز پرداخت کرده است و جمع بدهي‌ را که يک ميليارد و 200 ميليون دلار بود به 800 ميليون دلار رساند.
در نيمه دوم قرن بيستم موضوع افزايش گازهاي گلخانه اي و نظريه تغيير اقليم توسط برخي از دانشمندان مطرح شد. پيش بيني شد که جهان با چالش جديدي از رويدادهاي جدي مواجه خواهد شد. خشکسالي‌هاي ممتد و طولاني به همراه وقوع سيلاب‌هاي بزرگ مخرب، افزايش گرماي زمين و نهايتاً تغييرات وضعيت جهاني در تمرکز جمعيت، رخداد مهاجرت‌هاي بزرگ و حوادث غيرمترقبه در مناطق مختلف کشور پي آمدهاي تغيير اقليم خواهد بود.
به‌ نقل از ايسنا، از سال‌هاي پاياني قرن بيستم زنگ اخطار مراکز علمي‌جهاني به ساکنان زمين به صدا درآمد و نهادهاي بين المللي به شکل‌هاي جدي تري به چاره‌انديشي پرداختند. تغيير اقليم از نظريه به واقعيت انکارناپذير تبديل شد و انسان از اثرات آن به شدت آسيب ديد.
 بسياري از مناطق جهان با خشکسالي و اثرات آن مانند خالي از سکنه شدن روستاها مواجه شدند و همزمان نيز سيلاب‌هاي مخرب در نواحي ديگري رويداد. نشست‌ها و همايش‌هاي جهاني نظير کنفرانس ريو از دو دهه پيش و در ادامه آن کنفرانس جهاني تغيير اقليم در پاريس و مراکش در سالهاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ميلادي با حضور صدها نفر از روساي جمهور و يا معاونان آنها برنامه‌هاي جامعي را براي سازگاري با تغيير اقليم ارايه دادند و کشورها متعهد شدند که با اجراي برنامه‌هايي از ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي بکاهند.
در همين دوره زماني در ايران شاهد ۴ رويداد در مباحث تغيير اقليم هستيم اولين مساله اينکه ميزان بارندگي متوسط کشور حدود ۲۰ درصد کاهش يافته به گونه اي که متوسط بلندمدت از ۲۵۰ به ۲۱۰ ميليمتر درسال تقليل يافته است.
همچنين دردو دهه اخير براساس سنجش‌هاي صورت گرفته پهنه سرزميني کشورمان بصورت متوسط ۱.۱ درجه سانتيگراد گرم شده است و بر اساس پيش بيني‌هاي انجام شده تا دهه آينده اين ميزان به ۲ درجه افزايش خواهد يافت. باتوجه به اثرات مستقيم درجه حرارت بر تبخير، حدوداً‌۳۰ ميليارد مترمکعب در سال به حجم تبخير افزوده خواهد شد.
علاه‌بر اين بررسي‌هاي سازمان علمي‌جهان حاکي از آن است که ايران در محدوده مناطقي است که در سال‌هاي پيش رو به دليل تغييرات اقليمي‌بيش از ۱۵% از عملکرد توليدات محصولات کشاورزي آن کاسته خواهد شد.
از سوي ديگر براساس برنامه‌ها و چشم انداز مصوب کشور جمعيت کشور تا افق ۱۴۲۰ به ۱۰۶ ميليون نفر خواهد رسيد. لذا حدود ۳۲ درصد ساکنان پهنه سرزميني افزايش خواهند يافت.
در صورت ادامه روند موجود تغييرات آب و هوايي ميزان منابع آب تجديدپذير کشور از ۱۳۰ ميليارد مترمکعب به ۷۰ ميليارد کاهش خواهد يافت و همچنين از عملکرد محصولات کشاورزي نيز ۱۵درصد کاسته خواهد شد و اين در حالي است که رشد جمعيت کشور ۳۲ درصد پيش بيني شده است. لذا مديريت تأمين و مصرف آب، غذا و انرژي در آينده اي نه چندان دور در منطقه و بويژه در کشور از مباحث مهمي‌خواهد بود که توجه به آن و تعيين مسير راه براي رفع مشکلات ناشي از کمبودها ضروري خواهد بود.
 ادامه روند فعلي تأمين و مصرف آب، غذا و انرژي درکشور به ويژه اختصاص يارانه به مصرف بيشتر اين مولفه‌ها بطور بديهي نمي‌تواند راه حل قابل قبولي براي پايداري اقتصاد کشور و تاب آوري منابع و مصارف در سطح ملي باشد. لذا تغيير الگوهاي توليد، توزيع و مصرف منابع سه گانه آب، غذا و انرژي چالش مهم دهه‌هاي پيش رو خواهد بود و مديريت آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
در مصرف انرژي، براساس آمارانتشار يافته توسط مراجع بين المللي ، کشور ايران بالاترين ضريب شدت انرژي در جهان را دارد در مقايسه با ساير کشورهاي جهان نسبت مصرف انرژي به توليد ناخالص ملي کشورمان چند برابر است. در انتشار گازهاي گلخانه اي نيز ايران به دليل استفاده بيش از حد از سوخت‌هاي فسيلي جزء ۱۰ کشور رتبه اول در جهان محسوب مي‌شود و اين روند بصورت فزاينده ادامه دارد.
در مصارف آب کشاورزي نيز بيشترين ميزان آب بدون توجه به کمبودها و رعايت الگوي مصرف بهينه و الگوي کشت مناسب در ايران استفاده مي‌شود. براساس آمار سازمان جهاني غذا و کشاورزي سازمان ملل متحد بهره وري محصولات کشاورزي به ازاي يک مترمکعب آب نسبت به متوسط جهاني نصف است.
حدود ۲۷/۹ ميليارد مترمکعب آب ناشي از ضايعات کشاورزي در مرحله برداشت تا قبل از مصرف محصولات کشاورزي بدليل بسته بندي و نحوه ارايه به بازار هدر مي‌رود. کليه‌امار و اطلاعات و شواهد انتشار يافته توسط مراجع ملي و بين المللي حاکي از مصرف گرائي و عدم توجه به پايداري و تاب آوري اقتصاد آب و انرژي است.
 سهم يارانه غيرنقدي اختصاص يافته به آب و انرژي بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد تومان است و اين در شرايطي است که کشور براي طي مراحل توسعه، ارتقاء‌سطح زندگي مردم، ايجاد سالانه حدود يک ميليون شغل جديد، نياز به اين سرمايه دارد لذا حل مشکلات آب، انرژي و تامين غذا، از محورهاي مهم برنامه دولت براي آينده پيش رو است.
 دولت بايد برنامه کاهش شدت انرژي و مصرف بي رويه آب را با استفاده از تمامي‌مولفه‌هاي ممکن به اجرا گذاشته و از آن صيانت کند که اطلاع رساني و فرهنگ سازي در تمام لايه‌هاي اجتماعي، شامل سياست گزاران، تصميم سازان، نهادهاي اجتماعي و يکايک مردم شريف ساکن در سرزمين براي آشنايي و نهادينه شدن رعايت اخلاق اجتماعي قابل قبول در مصرف و مبارزه با مصرف گرايي. نقش راسانه و شبکه‌هاي اجتماعي در اين خصوص بسيار حائز اهميت است.
همچنين کاهش تلفات در تامين، توزيع و انتقال آب و انرژي، دولت اعتباراتي را که صرف توسعه تاسيسات تامين مي‌کند بايد با قاطعيت براي کاهش تلفات هزينه کند. تاسيساتي که با زحمات زياد و صرف هزينه گزاف تهيه شده است با بهره وري پايين بکار گرفته مي‌شود. لذا اثرگذاري آن در حل مشکلات جامعه کم بوده و نتيجه لازم حاصل نمي‌شود.
ابزار اقتصادي و تعرفه آب و انرژي و عدم تعادل بين هزينه تمام شده و تعرفه تکليفي از مباحث مهم ديگري است که بايد مورد توجه قرار گيرد. يارانه آب و انرژي در مصارف شهري و کشاورزي به شکل نامتوازني توزيع مي‌شود. بدون استفاده از ظرفيت‌هاي تعرفه اي و اصلاح قيمت‌ها نبايد در انتظار تحولي جدي در کاهش مصرف و افزايش بهره وري آب و انرژي باشيم.
همچنين در صورتيکه بهاي آب و انرژي اصلاح شود، استفاده از ابزار کاهنده در محل مصرف نيز مي‌تواند در اصلاح الگوي مصرف موثر باشد. طبعا مادامي‌که آب و انرژي به لحاظ اقتصادي کالايي کم ارزش در جامعه قلمداد شوند، نبايد انتظار اصلاح رويه مصرف با هزينه سازي و استفاده از تجهيزات کاهنده را داشته باشيم.
علاوه‌بر اين امروز در جهان استفاده از آب خاکستري و مصرف مجدد پساب براي اموري نظير آبياري فضاي سبز و شستشوي فضاي عمومي‌بسيار رايج است. حتي در کشورهايي با بارش و منابع ‌آبي بسيار نيز دولت‌ها ضوابطي براي مصارف مجدد آب از طريق تصفيه فاضلاب ارائه کرده‌اند. پساب مي‌تواند بخش بسياري از مصارف را پوشش دهند و تهديد منابع آبي به لحاظ کمي‌و کيفي را کاهش دهد.
بکارگيري مولفه‌هاي ياد شده مي‌تواند برنامه برون رفت از چالش‌هاي مديريت منابع آب و انرژي باشد. اميد است دولت مردان و تمامي‌اقشار جامعه توجه ويژه‌هاي به حفظ منابع آب و انرژي و زمين براي نسل آينده داشته باشند.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس از اتمام طراحي مقابله با افت فشار در پارس جنوبي تا آخر ماه مي ( حدود دو هفته ديگر) خبر داد.
محمد مشکين‌فام در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به افت فشار در پارس جنوبي، گفت: افت فشار يک مساله‌ي طبيعي است و در حال حاضر يک مشاور بين‌المللي از کشور فرانسه که قبلا هم در پارس جنوبي فعاليت داشته در اين زمينه با ما فعاليت مي‌کند.
وي با تاکيد بر اينکه شرکت فرانسوي مذکور، توتال نيست، افزود: طراحي مقابله با افت فشار تا آخر ماه مي‌تمام مي‌شود. بعد از اينکه طراحي مفهومي‌تمام شد، طراحي پايه انجام‌ مي‌شود و بعد از اينکه تصوير روشني از شرايط اين ميدان به دست آمد مشخص مي‌شود چه تاسيساتي براي اين هدف مورد نياز است و به چه ميزان سرمايه نياز دارد.
بر اساس اين گزارش، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس پيش از اين اعلام کرده بود: توتال يک پيمانکار عمومي‌بوده که پروژه را مي‌گيرد و اداره مي‌کند در حالي که افت فشار يک مساله تخصصي است و نياز به مشاوره تخصصي دارد. ما اين موضوع را با دقت دنبال مي‌کنيم و سعي مي‌کنيم از آن طراحي مفهومي‌به دست بياوريم و پس از آنکه طراحي آن انجام شد، طراحي پايه و پس از طراحي پايه، طراحي پايه پيشرفته انجام مي‌شود سپس پيمانکار تعيين کرده و سکوي تقويت فشار را مي‌سازيم.
وزير نفت گفت: انتخابات نشانه اقتدار ملت ايران و پيام سربلندي و آزادي و قدرتمندي ما به جهانيان است.
به نقل از ايرنا، بيژن نامدار زنگنه روز جمعه پس از انداختن راي خود در صندوق اخذ راي در حسينيه جماران در جمع خبرنگاران افزود: ان شاءالله با حضور حداکثري مردم، اين سربلندي را براي کشور به ارمغان بياوريم.وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران عميق‌ترين مردمسالاري را در منطقه تجربه مي‌کند، اظهار داشت: اين دستاورد بزرگ امام، رهبري و ملت بزرگ ايران است.زنگنه افزود: امروز براي ملت ايران روز بزرگي است، زيرا نه تنها رييس جمهوري خود را انتخاب مي‌کند بلکه مرحله ديگري از توسعه سياسي خود را رقم مي‌زند.وي افزود: ما در انتخابات نشان داديم که يک مرحله بالاتري از توسعه سياسي را بدست مي‌آوريم.وزير نفت با بيان اين که توسعه سياسي و دمکراسي چيزي نيست که يک شبه آن را به دست آورد، گفت: ملت ايران بيش از صد سال است که براي آن تلاش مي‌کند.زنگنه يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران بر مبناي مردم سالاري شکل گرفته است که بايد قدر آن را بدانيم.وي همچنين تاکيد کرد: هر کس که رييس جمهور شود، بايد همه به وي کمک کنند زيرا رييس جمهور همه ملت ايران است. زنگنه تاکيد کرد: نبايد مثل چهار سال گذشته که يک نفر رييس جمهور شد و ديگران تلاش کردند وي را زمين بزنند، تکرار شود؛ اين روش ناجوانمردانه اي است. وي افزود: صندوق راي محل پايان مخاصمات است و حالا براي توسعه کشور بايد رفاقت‌ها آغاز شود.
از ابتداي سال 96 تا کنون رقم خورد؛
از ابتداي سال جاري تا کنون بالغ بر 655 هزار مگاوات ساعت برق در بازار مشتقه بورس انرژي ايران مورد معامله قرار گرفته است.
به نقل از ايلنا، در جريان معاملات روز دوشنبه بورس انرژي ايران (25 ارديبهشت ماه 96)، بازار برق بورس انرژي ايران شاهد معامله 75 قرارداد معادل 1,800 مگاوات ساعت به ارزش 567 ميليون ريال بود.
در اين روز، نمادهاي بارپايه با متوسط قيمت 315 هزار ريال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.
همچنين از ابتداي سال جاري تا کنون بالغ بر 655 هزار مگاوات ساعت برق در بازار مشتقه بورس انرژي ايران مورد معامله قرار گرفته است.
لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتي اين روز، نمادهاي بار پيک روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 24 خرداد 96 گشايش يافتند و همچنين نمادهاي بار پيک روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 29 ارديبهشت 96 در پايان جلسه معاملاتي امروز متوقف شده و فرآيند تحويل آنها آغاز شد.
همچنين روز دوشنبه در تابلوي سلف موازي استاندارد براي قراردادهاي با سررسيد يکسال و بيشتر در بازار مشتقه بورس انرژي ايران، در نماد سنندج 961، 10 قرارداد با ارزشي بالغ بر 42 ميليون ريال معامله شد.
در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژي ايران، به 609 ميليون ريال بالغ شد.
علي‌رغم وجود تحريم‌ها صنعت برق ايران با ۷۶۰۰۰ مگاوات قدرت نامي‌نيروگاه‌ها رتبه اول منطقه و چهاردهم جهان و توانسته به يک صنعت خودکفا در ايران تبديل شود و اين در حالي است در ابتداي شروع انقلاب کشورهاي پيشرفته تمايلي به انتقال تجربيات خود در اين زمينه به ايران را نداشتند.
به‌ نقل از ايسنا، قدرت نامي‌شبکه برق ايران در سال ۱۳۵۷ هفت هزار مگاوات بود. ساخت نيروگاه و تأمين قطعات توسط شرکت‌هاي خارجي انجام و حتي بهره برداري از نيروگاه‌ها نيز با کمک آنها انجام مي‌شد. اولين گام پس از خروج مشاوران خارجي اداره نيروگاه‌ها و شبکه برق کشور وحفظ وضع موجود بوده که درمدت کوتاهي وتوسط نيروهاي متخصص تحقق پيدا کرد.دومين گام مهم و اساسي ديگر اتمام و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي در حال ساخت بوده که سازندگان آنها کشور را ترک کرده بودند. انجام اين مهم همزمان با شرايط جنگ تحميلي و در روزهاي سخت کشور از افتخارات متخصصان برق کشور است. هرچند درتمام اين سال‌ها مهندسان به تناسب نياز نيروگاه‌ها نسبت به ساخت قطعات يدکي در کشور اقدام مي‌کردنداما با اتمام دوران دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگي تحول شگرف در حوزه ساخت داخل در صنعت برق به وقوع پيوست به‌طوري‌که براي اولين بار تمام مراحل ساخت يک نيروگاه به صورت EPC به پيمانکاران ايراني واگذار شد، اتمام و راه‌اندازي اين نيروگاه بخش توليد صنعت برق را براي فتح قله‌هاي بعدي يکي پس از ديگري مصمم کرد.با سرمايه گذاري و هدايت وزارت نيرو در صنعت برق کارخانه‌ها ساخت پره‌هاي توربين و قطعات اصلي که از تکنولوژي بسيار بالايي برخوردار بودند را آغاز کردند سپس کارخانه ساخت توربين گازي در کشور راه‌اندازي شد. عليرغم تمام کارشنکي‌ها يکي از توربين‌هاي باتوان بالا متناسب با اقليم و شبکه برق کشور به طور کامل توسط متخصصان داخلي ساخته شده تا ايران در زمره محدود سازندگان توربين گازي و اجراي کامل نيروگاه، در سطحي بسيار بالاتر از کشورهاي منطقه و در سطح کشورهاي تراز اول جهان قرار گيرد تا آنجا که بر اساس گزارش موسسه McCoy آمريکا در پايان سال ۲۰۱۵ سهم توليد کنندگان ايراني در بازار توربين گاز از نيم درصد در دهه گذشته به ۴.۶ درصد افزايش يافته و بعد از شرکت‌هاي جنرال الکتريک، ميتسوبيشي و زيمنس در مقام چهارم دنيا قرار گرفته است.با انگيزه مضاعفي که در مجموعه صنعت برق پديدار شد در مدت کوتاهي ساخت توربين‌هاي بخار سيکل ترکيبي، بويلر و ساير اجزاء اصلي آن نيز در دستور کار قرار گرفت و با موفقيت يک نيروگاه سيکل ترکيبي را با راندمان بالا و تکنولوژي صددرصد داخلي روانه بازار شد.تحريم‌هاي جديد عرصه را بر بهره برداران نيروگاه‌ها روز به روز تنگ تر مي‌کرد، گام بلند بعدي ساخت پره‌هاي توربين و قطعات اصلي تمام نيروگاه‌هاي کشور از هرنوع و هر کلاس بود از توربين‌هايي با تکنولوژي ۵۰ سال گذشته گرفته تا توربين‌هاي پيشرفته و روز دنيا که ساخت قطعات آنها در ايران براي سازندگان اصلي آن غيرممکن جلوه مي‌کرد، با تلاش‌هاي صورت گرفته‌امروز نه تنها نيروگاه بخاري، گازي و سيکل ترکيبي در حال نصب در سراسر کشور به دست توانمند متخصصان داخلي ساخته مي‌شود بلکه شرکت‌هاي ايراني در ساير کشورها نيز مبادرت به ساخت نيروگاه‌ها مي‌کنند و قطعات نيروگاهي ساخت ايران به ساير کشورهاي دنيا صادر مي‌شود همين مساله نيز باعث شده که ۷۰ درصد صادرات خدمات فني و مهندسي کشور مربوط به بخش برق باشد.علاوه‌بر اين ساخت کنترل و ابزار دقيق نيروگاه‌ها به عنون يکي از پيچيده‌ترين بخش‌هاي نيروگاه که به جهت مصرف دوگانه در صدر ليست‌هاي تحريمي‌قرار داشت در دستور کار مهندسان ايراني قرار گرفته و در انواع نيروگاه‌هاي داخلي نصب شده است يکي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي کنترل ايراني براي اولين بار چندي قبل در نيروگاه حيدريه نجف در جوار مرقد اميرالمومنين علي عليه السلام مورد بهره برداري قرار گرفت.همچنين درسال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل، ساخت داخل صنعت برق قدم در راهي جديد نهاد و با تکيه بر پژوهش‌هاي صورت گرفته در مرزهاي دانش در سال‌هاي گذشته ساخت توربين‌هاي پيشرفته کلاس F با راندمان بالا در کشور آغاز شده است.کارنامه صنعت برق طي سال‌هاي اخير نشان از موفقيت‌هاي اين صنعت دارد اما باتوجه به پتانسيل‌هاي صنعت برق ايران لازم است که به مواردي همچون تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه، استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي خالي صنايع، ايجاد و تقويت آزمايشگاه‌هاي مرجع بيش از اين توجه شود.
کاهش 15 درصدي درآمد نفتي اوپک در 2016
اداره اطلاعات انرژي آمريکا اعلام کرد که درآمد کشورهاي اوپک در سال ۲۰۱۶ ميلادي با ۱۵ درصد کاهش به ۴۳۳ ميليارد دلار رسيد که کمترين رقم از سال ۲۰۱۴ ميلادي به بعد است.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري اويل پرايس، بر اساس آمار منتشر شده از سوي اداره اطلاعات انرژي آمريکا، درآمد حاصل از صادرات نفت کشورهاي اوپک در سال ۲۰۱۶ ميلادي در مقايسه با سال قبل از آن با ۱۵ درصد کاهش به ۴۳۳ ميليارد دلار رسيد.
اين رقم کمترين رقم از سال ۲۰۱۴ ميلادي به بعد است و علت اصلي آن به کاهش جهاني بهاي نفت و روند نزولي صادرات بر مي‌گردد.
همچنين اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش بيني کرده که ميزان درآمد اوپک در سال جاري ميلادي به ۵۳۹ ميليارد دلار افزايش پيدا کند که مي‌توان اين رشد درآمد را به روند صعودي بهاي نفت و افزايش توليد نسبت داد.
در همين حال چشم انداز توليد نفت اوپک در سه ماه نخست سال ۲۱۰۷ ميلادي ۳۲.۱۱ ميليون بشکه در روز برآورد شده که اين رقم براي سه ماه دوم ۳۱.۹۲ ميليون بشکه در روز است.
البته برآورد از توليد نفت اوپک در سه ماه سوم و سه ماه آخر سال ۲۰۱۷ ميلادي به ترتيب روزانه ۳۲.۸۶ ميليون بشکه و ۳۲.۹۵ ميليون بشکه اعلام شده است.
بر پايه اين گزارش، اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش بيني خود از توليد نفت اوپک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي را ۳۲.۹۹ ميليون بشکه در روز اعلام کرده است.

آقاي ميرکاظمي
عملکردتان در اوپک را شفاف کنيد

حسيني گفت: اگر مخالف خام فروشي هستيد چرا اصرار داشتيد هر چه بيشتر نفت خام را از کانال غير رسمي‌بفروشيد؟
سيد حميد حسيني عضو اتاق بازرگاني ايران در گفتگو با ايلنا درباره ادعاي رئيسي براي مبارزه با فساد با وجود افرادي مثل ميرکاظمي‌در ستاد او گفت: مردم و کارشناسان و بخش خصوصي اين ادعا را از سوي کسي که سال‌ها در قوه قضائيه و سازمان بازرسي کل کشور بوده سخت مي‌پذيرند چرا که کلا بحث نظارت و پيشگيري و برخوردها در حوزه وظايف قوه قضائيه است نه قوه مجريه. اين ادعا زير سوال بردن کل نظام است که بعد از 30 سال کسي در قوه قضائيه ادعا کند که دولتي تشکيل مي‌دهد که با فساد مبارزه مي‌کند و يا کسي ديگر ادعا کند با 4 درصدي‌ها مبارزه مي‌کنم.
وي افزود: عملکرد ميرکاظمي‌و رستم قاسمي‌در زمان وزارت نفت دولت نهم و دهم مشخص است و اکنون کسي نمي‌تواند از خصوصي سازي که در دولت نهم و دهم رخ داد دفاع کند. کسي نمي‌تواند از واگذاري بازرگاني پتروشيمي‌دفاع کند زيرا منشاء بسياري از فسادها همين حاشيه رفتن‌ها بوده است.
حسيني تصريح کرد: دولتي که با اقدامات خود باعث تحريم‌ها شد اکنون مي‌گويد که دولت يازدهم خام فروشي کرده است در حالي که خود به هر وسيله اي متوسل شدند تا افراد و نهادها را وارد تجارت نفت کنند که نه تنها دستاوردي نداشتند، منابع کشور را نيز هدر دادند.
وي خاطرنشان کرد: اگر مخالف خام فروشي هستيد چرا اصرار داشتيد هر چه بيشتر نفت خام را از کانال غير رسمي‌بفروشيد؟ و به زعم خود تحريم‌ها را براي افزايش صادرات دور بزنيد؟ بنا بر اين چنين حرف‌هايي قابل قبول نيست و اين افراد نمي‌توانند مديران برجسته اي باشند.
عضو اتاق بازرگاني در ادامه با اشاره به برخوردهاي ميرکاظمي‌اظهار داشت: ميرکاظمي‌در نشستي گفته با خانمهايي که بنفش مي‌اندازند برخورد مي‌کنيم، آقاي ميرکاظمي‌شما بايد از دستاوردها و عملکرد خود دفاع کنيد شايسته نيست در سبک زندگي و رفتار مردم دخالت کنيد. بهتر است پاسخگوي عملکرد خود در اوپک، بنزين، واگذاري و سواپ باشيد. اگر اينها را شفاف کنيد به راي رئيسي کمک مي‌کنيد نه فرافکني.
 وي افزود: مي‌گويند دولت درآمدش افزايش يافته و افزايش حقوق نداشته‌اما واقعيت اين است که حقوق فرهنگيان، بازنشستگان و کارمندان دولت افزايش يافته و علت اينکه هزينه‌هاي جاري دولت از 100 هزار ميليارد تومان به 200 هزار ميليارد تومان افزايش يافته اينگونه هزينه‌هاي جاري بوده است. براي هزينه سلامت بودجه زيادي گذاشته شده، بودجه ارگانهاي نظامي‌مثل سپاه به ميزان زيادي افزايش يافته که باعث شده مجموع هزينه دولت افزايش يافته است.

روسيه بر تمديد
توافق کاهش توليد نفت تاکيد کرد

وزير انرژي روسيه اعلام کرد: مسکو همچنان با هدف تمديد توافق با سازمان کشورهاي توليده نفت (اوپک) براي کاهش توليد تلاش مي‌کند.
به نقل از ايرنا، آلکساندر نوواک وزير انرژي روسيه گفت: روسيه تمديد توافق کاهش توليد نفت را مهم و بسيار سودمند مي‌داند.
روزنامه نزاويسيمايا گازتا روز جمعه به نقل از سخنان وي نوشت: روسيه به تعهد خود براي کاهش روزانه 300 هزار بشکه نفت عمل و از اواخر ماه آوريل آن را اجرا کرد.
به نوشته روزنامه روسي، نورالدين بوترفه وزير انرژي الجزاير نيز روز گذشته در ديدار با نوواک در مسکو اطمينان داد که اکثر کشورهاي عضو اوپک از تمديد توافق کاهش توليد نفت براي 9 ماه ديگر حمايت مي‌کنند.
نزاويسيمايا گازتا نوشت: ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه هم از تمديد اين توافق حمايت کرده است.
پوتين با بيان اينکه در اين باره دورنماي خوبي وجود دارد، افزود: خوش بين هستم، زيرا عربستان سعودي شريک اصلي روسيه در اين مساله، به توافق‌هاي خود براي کاهش توليد نفت کامل پايبند است.
اعضاي اوپک پذيرفته‌اند به مدت شش ماه از اول سال 2017 روزانه يک ميليون و 200 هزار بشکه از سطح توليد را بکاهند و به 32 ميليون و 500 هزار بشکه برسانند که منوط به همکاري کشورهاي غيراوپکي و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از توليد است.
روسيه متعهد شده است توليد نفت خود را روزانه 300 هزار بشکه کاهش داد که نصف ميزان تعهد شده از طرف کشورهاي غيرعضو اوپک است.
قيمت‌هاي نفت از ميانه ماه نوامبر سال گذشته با توافق کاهش توليد نفت حدود 25 درصد رشد کرد و اکنون بهاي نفت خام برنت به بشکه اي حدود 50 دلار رسيده است.
ديميتري پسکوف سخنگوي کاخ کرملين به تازگي اعلام کرد: مذاکرات براي تمديد توافق کاهش توليد نفت کشورهاي عضو وغيرعضو اوپک جريان دارد.
شرکت‌هاي نفت روسيه در زمان حاضر حدود 11 ميليون بشکه نفت در روز توليد مي‌کنند.