امير افسردير
Aafsardeyr@gmail.com
امير افسردير
Aafsardeyr@gmail.com
خودروسازان بينالمللي به دليل اينکه در امريکا قرار ندارند و تنها شاخه آنها اوپل است نميتوانند تغييري در قرارداد خود ايجاد کنند اما از اين جهت که اين شرکتها قطعات امريکايي دريافت ميکنند، آمريکا ميتواند آنها را جريمه کند و يا از اين شرکتها امان نامه بگيرد. با توجه به ممنوعيت واردات و ادامهدار بودن اين روند احتمال افزايش قيمت خودروهاي وارداتي وجود دارد و به دليل اينکه قدرت خريد مردم کاهش يافته، اگر ارز هم تخصيص داده شود نيز بازار خودروهاي وارداتي با مشکل روبه رو شده است. سهم مشکلات داخلي در صنعت خودرو بيشتر از تصميمات خارجي است. در حال حاضر با وجود متغيري مانند ترامپ پيش بيني کردن هيچ بازاري ممکن نيست و تا زماني که نتوانيم در داخل مشکلات ارزي و تعرفهاي صنعت خودرو حل کنيم تصميمات خارجي تاثير چنداني نخواهند داشت.
از طرف ديگر با توجه به اينکه دولت اعلام کرده ارز را تامين ميکند بنابراين مشکلي در قيمتهاي خودرو نخواهيم داشت اما با توجه به فاصله نرخ دلار مبادلهاي در سال گذشته و دلار 4200 توماني که ثابت شد، خودرو حدودا 10 درصد افزايش قيمت خواهد داشت. بازار خودرو در حال حاضر داغ نيست. به دليل انباشت سرمايه در دست مردم، تقاضايي که براي خودرو به وجود ميآيد ناشي از سرمايه گذاري است نه مصرف و درواقع به دليل کمياب شدن دلار خريد خودرو در حال حاضر خاصيت سوددهي براي مردم دارد. در شرايط فعلي فروشندگان نيز تمايلي به فروش محصولات خود ندارند در واقع نوسانات دلار تاثير چشمگيري در بازار خودرو نداشته اما مشخصا قيمتهاي سال 97 گرانتر از سال گذشته خواهد بود.