فيليپ استيفنز
فايننشال تايمز
ترجمه : فاطمه مهتدي
قطاري که از مسير قديميجاده ابريشم از آسياي مرکزي، روسيه، بلاروس ، لهستان به غرب اروپا حرکت ميکند احتمالا تاثير قابل توجهي در الگوهاي کنوني تجارت نخواهد داشت.موضوع مهم تاثير رواني اين شبکه ريلي است که فاصله ميان آسيا و اروپا را کاهش خواهد داد که بيانگر طراحي بزرگ رئيس جمهور چين شي جينپينگ است. رئيس جمهور چين خواستار ازبين بردن مرزها بين دو قاره است و کشورهاي ثروتمند اروپايي را به چين نزديک کند.قرن اخير شاهد ثروت و قدرت درميان کشورهاي آتلانتيک شمالي بود درحاليکه اروپا و آمريکا به سوي کشورهاي آنسوي اقيانوس روي آوردند.اما شکوفايي و قدرت به سوي شرق و جنوب شرق آسيا حرکت کرد. اصطلاح قرن پاسيفيک به نظر به معني رشد قدرت چين است.ارتش خلق چين درحال ساخت پايگاه در جزاير جنوب درياي چين است تا قدرت دريايي خود را در غرب اقيانوس آرام گسترش دهد و حتي ممکن است در اين آبها با آمريکا دچار تنش شود. اما اين تنشها به معني جاه طلبي پکن نيست. اين جاه طلب بيشتر به سوي غرب است تا شرق. شي جين پينگ بر ايده "يک کمربند، يک جاده" يا بازسازي راههاي دريايي و زميني دوران جهاني سازي تمرکز کرده است. زماني که چين به آينده مينگرد دوراني را تصور ميکند که سرزمينهاي اوراسيا تکيه گاه حياتي قدرت جهاني شدند و چين بازيکن اصلي اين ميدان است.براي برخي طرح جاده ابريشم به نظر يک مجموعه از اهدافي مختلف اقتصادي و استراتژيک است. بنابراين قطار چيني از ميانمار و تنگه مالاکا عبور ميکند. در بندري تازه در پاکستان دسترسي مستقيم به اقيانوس هند و خليج فارس را خواهد داشت. زيرساختهاي گسترده در آسياي مرکزي و آفريقا نيز قابليت صنعتي چين را از نظر منابع خام تامين ميکند. برخي از اين سازهها از ديگري موفق تر خواهد بود اما به نظر چين در ساخت قطار بهتر از ريلهاي جديد در ديگر کشورها عمل ميکند و درجايي احتمالا روسيه و هند نيز سعي در اعمال قدرت خواهند کرد. اما هدف اصلي برتري چين در اروسياست و به نظر همه چيز به نفع رئيس جمهور اين کشور است زيرا انزواي آمريکا از بازار آزاد راه را برايش باز کرده است.