کد خبر: ۱۴۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

محمد سرگزی

عضو کمیسیون عمران مجلس

بحران های اقتصادی پی در پی فرود می آیند و بحران در هر قسمتی، بخش دیگر را درگیر می کند. یکی از این بخش ها بازار مسکن است که بدنبال گرانی دلار، رشد سرسام آوری را تجربه کرده و اکنون که دلار روند نزولی در پیش گرفته، بسیاری از مردم در انتظار کاهش قیمت مسکن به دنبال روند کاهشی بازار ارز هستند. به طورحتم کاهش نرخ ارز در قیمت بازار مسکن در ماه های آتی تأثیر خواهد داشت، از این رو پیش بینی می شود که قیمت بازار مسکن در هفتههای آتی روند نزولی داشته باشد.

بخشی از کاهش قیمت مسکن در پی پایین آمدن قیمت دلار، مربوطه به فضای روانی موجود در اقتصاد کشور است، در شرایط کنونی بخشی از افزایش قیمت مسکن حباب بوده و احتمال می رود که این حباب فروکش کند.

در هر صورت بازار مسکن تحت تأثیر بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز است، زیرا قیمت مصالح ساختمانی رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد، از این رو هر چه قدر نرخ ارز کاهش یابد، به همان میزان قیمت مصالح پایین آمده و در نهایت قیمت تمام شده مسکن کاهش خواهد یافت.

البته روند افزایش یا کاهش قیمت ارز را نمی توان با میزان افزایش یا کاهش قیمت مسکن مقایسه کرد، از این رو این انتظار می رود که با تداوم روند نزولی دلار، قیمت مسکن به تدریج کاهش یابد و این کاهش طول می کشد.

قطعا مسئولان نباید به مسائلی همچون کاهش قیمت دلار برای بهبود وضعیت بازار مسکن دل ببندند، بلکه باید برای ساماندهی این حوزه، اقدامات زیربنایی همچون تولید مسکن انبوه، حمایت از بخش خصوصی، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و ارائه تسهیلات گسترده صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار