کد خبر: ۱۵۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
فولادها به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که از لحاظ کاربرد می‌توان به فولادهای بلبرینگ، فولاد ابزار سردکار و گرم‌کار و همچنین ساختمانی اشاره کرد. اما از نظر اکسیژن‌زدایی این محصول را می‌توان به فولاد آرام، نیمه‌آرام و ناآرام دسته‌بندی کرد.

فولاد آلیاژی از آهن است که قسمتی از وزن آن را کربن تشکیل داده است. همانطور که حتماً می‌دانید برای تغییر کاربردهای فولاد باید درصد کربن آن را تغییر داد. گفتنی است که فولادها به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که از لحاظ کاربرد می‌توان به فولادهای بلبرینگ، فولاد ابزار سردکار و گرم‌کار و همچنین ساختمانی اشاره کرد. اما از نظر اکسیژن‌زدایی این محصول را می‌توان به فولاد آرام، نیمه‌آرام و ناآرام دسته‌بندی کرد. همچنین فولادها را می‌توان از لحاظ ساختار نیز به مواردی همچون فریتی، مارتنزیتی و پرلیتی طبقه‌بندی نمود. نهایتاً فولاد بر اساس شیمیایی هم به دسته‌های مختلفی مانند ساده کربنی، کم آلیاژ و پرآلیاژ تقسیم می‌شود که ما در این مقاله قصد داریم آلیاژهای مختلف فولاد را بررسی کنیم.

آلیاژ های فولاد و قیمت های آنها

فولادهای ساده کربنی

این دسته از فولاد به موارد زیر تقسیم‌بندی خواهند شد:

  • فولادهای کم کربن

این‌گونه از فولادها نهایتا از سه‌دهم کربن برخوردار هستند. استفاده از آنها بیشتر در اهرم‌ها، لوله‌ها و تیرآهن‌ها خواهد بود.

  • فولادهای با کربن متوسط

درصد کربن این دسته از فولاد مابین 0.32 درصد تا 0.55 است و اکثراً نیز در فلزها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • فولادهای پرکربن

استفاده از فولادهای پرکربن نیز در تیغ‌های برش، مته‌ها و غیره خواهد بود که از درصد کربن بین 0.55 تا 7 درصد برخوردار خواهند بود.  در این سایت میتوانید تمامی اطلاعات مربوط به قیمت و فروشندگان فولاد و تمامی محصولات صنعتی را مشاهده کنید  ( تجارت گرام )

آلیاژ های فولاد و قیمت های آنها

فولادهای کم آلیاژ

معمولاً درصد عناصر آلیاژی مورد استفاده در این‌گونه فولادها به 8 درصد نمی‌رسد.

فولادهای پرآلیاژ

طبیعتاً برعکس فولادهای کم آلیاژ این‌گونه از فولادها از درصدهای بالای 8 برخوردار خواهند بود. گفتنی است که این دسته از فولادها معروف به فولادهای زنگ نزن هستند. موارد زیر از جمله فولادهای پرآلیاژ می‌باشند:

  • آلیاژهای فولادی کروم‌دار

کروم‌هایی که به فولاد اضافه می‌شود آن را به یک فولاد زنگ نزن تبدیل خواهد کرد که در نتیجه سبب افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی یا ساییدگی خواهد شد. به طور کلی کروم‌ها در فولاد قابلیت تقویت‌کنندگی دارند و قیمت‌های مختلفی از آنها در بازار وجود دارد که به درصد سختی و مقاومت آنها بستگی دارد.

  • آلیاژهای فولادی نیکل‌دار

نیکل اضافه شده در فولاد آن را به یکی از محصولاتی تبدیل می‌کند که غیر قابل زنگ زدن باشد. نیکل و کروم به خوبی می‌توانند نیروی کششی، حالت ارتجاعی و سختی مفتول را افزایش دهند و آنها را در برابر از بین رفتن حفظ نمایند. این‌گونه آلیاژهای فولاد نیز با توجه به اندازه و کیفیت‌شان از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند.

  • آلیاژهای فولادی مولیبدن‌دار

استفاده از مولیبدن به خوبی می‌تواند فولاد را در برابر چقرمگی و البته مقاومت کششی حفظ کند. همچنین اگر یک فولاد مقاوم در برابر سایش می‌خواهید باید از این جنس از فولاد استفاده کنید. برای آنکه از قیمت‌های آلیاژ‌های فولادی مخصوصاً مولیبدن‌دار آگاه شوید، توصیه می‌کنیم که از سایت‌های آنلاین در این خصوص استفاده کنید.

  • آلیاژهای فولادی وانادیم‌دار

برای مدیریت اندازه‌ی دانه در فولادها از آلیاژ فولادی وانادیم‌دار بهره گرفته می‌شود. همچنین استفاده از آن شکل‌پذیری فولاد را نتیجه خواهد داد. به طور کلی از این نوع آلیاژ فولاد برای تولید میل‌لنگ‌ها و همچنین قطعات لکوموتیو استفاده می‌شود. ضمناً در نظر داشته باشید که با توجه به نوع استحکام و سختی این‌گونه آلیاژها قیمت‌های آن نیز تعیین می‌شوند.

  • آلیاژهای فولادی تنگستن‌دار

افزودن تنگستن به فولاد سبب افزایش برندگی آن می‌شود که از آن در تولید وسایلی مانند مته‌ها و قلم‌تراش‌ها استفاده می‌شود. ساخت آهن‌رباهایی که به هیچ‌عنوان خاصیت خود را از دست نمی‌دهند نیز یکی دیگر از کاربردهای آلیاژ فولادی تنگستن‌دار است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد از قیمت‌های مناسبی نیز برخوردار است.

آلیاژ های فولاد و قیمت های آنها

  • آلیاژهای فولادی کبالت‌دار

برای آنکه در تولید فولاد از شکل‌گیری ذرات اوستنیت جلوگیری شود، باید از کبالت استفاده کرد. در واقع بعد از بکارگیری از کبالت، فولاد در برابر حرارت قرمز به خوبی حفظ خواهد شد. گفتنی است که در بیشتر موارد از کبالت و تنگستن بهمراه هم در فولاد استفاده می‌شود.

  • آلیاژهای فولادی منگنزدار

انجام سریع افزایش سختی فولاد یکی از مواردی است که با استفاده از منگنز رخ می‌دهد، حتی اگر سرعت انجام این کار بیش از حد باشد، سبب بی‌ثباتی در فولاد دیده خواهد شد. برای مثال فولادهای ضدزنگ 201 مقدار زیادی از منگنز را در خود دارند.

قیمت‌های آلیاژ‌های فولاد

با توجه به مواردی که عنوان شد می‌توان گفت که تنوع محصولات فولادی زیاد است و اگر قصد تهیه هر کدام از آنها را دارید، باید به سایت‌هایی مراجعه کنید که به صورت آنلاین قیمت‌های روز انواع آلیاژهای فولادی را به ثبت رسانده باشند. همچنین می‌توانید به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولیدی این‌گونه محصولات، قیمت‌های روز آنها را دریافت کنید.

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: