کد خبر: ۱۸۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
واکنش فندرلاین به پیمان امنیتی اوکوس؛
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا رفتار آمریکا، بریتانیا و استرالیا در برابر فرانسه را غیرقابل قبول عنوان کرده است.

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، «اورزولا فن درلاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با دفاع از فرانسه در برابر اختلافات پیش آمده با آمریکا و انگلیس گفته است که رفتاری که در جریان اعلام پیمان امنیتی «اوکوس» بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا با فرانسه صورت گرفت «غیرقابل قبول» است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این ارتباط گفت: با یکی از کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] به نحوی رفتار شده است که قابل قبول نیست. ما می‌خواهیم دریابیم ماجرا چه بوده و چرا اینچنین شده است.

همچنین شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز از آنچه «عدم وفاداری» آمریکا در جریان شکل‌گیری اتحاد جدید در منطقه اقیانوس هند-آرام خواند انتقاد کرد. وی گفت: اصول اولیه بین متحدان شفافیت و اعتماد است. ما اکنون شاهد عدم شفافیت و عدم اعتماد هستیم.

رئیس شورای اتحادیه اروپا ضمن ابراز دلسردی از رویکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: با ترامپ حداقل همه چیز خیلی روشن بود. چه لحن، محتوا یا زبان! بسیار واضح بود که از نظر او اتحادیه اروپا شریک و متحد مفیدی نبود.

پیشتر نیز، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی و در واکنش به پیمان امنیتی «اوکوس»، آمریکا و استرالیا را به دروغگویی و خیانت متهم کرده بود.

پیمان اوکوس، به قرارداد دفاعی میان کشورهای ایالات متحده، انگلیس و استرالیا اطلاق می‌شود که هدف آن «توسعه صلح و ثبات در حوزه اقیانوس‌های هند-آرام» عنوان شده است. بر اساس این پیمان‌نامه که در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۴ شهریور ۱۴۰۰) امضا شد، تعدادی زیردریایی برخوردار از موتور اتمی (و نه تسلیحات اتمی) ساخت ایالات متحده، که فناوری آنها پیش تر در انحصار آمریکا و بریتانیا بود، به استرالیا واگذار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار