کد خبر: ۱۸۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) :
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌ الله(عج) گفت: تا سه ماه آینده می توانیم واکسن نورا را وارد بازار کنیم همچنین زیر ساخت‌ های تولید برای سه میلیون دوز در ماه را نیز آماده کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم متولیان در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) از اواخر سال ۹۸ با شروع کرونا، ۱۰۰ تخت بیمارستانی و دو بخش مراقبت‌های ویژه خود را در خدمت بیماران کرونایی قرار داد، عنوان کرد: این بیمارستان تا به حال ۲۰ هزار بیمار بستری کرونایی داشته و در زمینه درمان نیز موفق عمل کرده تا جایی که با رتبه عالی زیر ۱۰ درصد مرگ و میر داشتیم، رمز موفقیت‌مان هم این بود که همه اساتید با تمام توان پای کار آمدند و مسیرهای مختلف را برای درمان بهتر آزمایش کردند.

وی در ادامه افزود: مثلاً روش پلاسماتراپی از بیمارستان ما شروع شد که نتیجه خوبی داد یا روش‌هایی مثل دیالیز مکرر و دیالیز مداوم که موفق بود، اما این مجموعه دانشگاهی و درمانی به دلیل برخورداری از پژوهشگاه بزرگی در خصوص ویروس و بیوتکنولوژی، از همان زمان تحقیقات بر روی ساخت واکسن را هم آغاز کرد.

این پزشک متخصص همچنین توضیح داد: ما چون سابقه واکسن آنفولانزا را داشتیم به همین دلیل از پروتئین روی ویروس به نام «پروتئین اس» شروع به واکسن‌سازی کردیم که در این روش خود ویروس وارد بدن نمی‌شود و به همین دلیل برای افراد کم سن و گروه‌های حساس و پرخطر، خردسالان و نوجوانان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

متولیان با اشاره به اینکه واکسن نورا در فاز دوم مطالعات بالینی قرار دارد، تصریح کرد: به امید خدا فکر می‌کنم تا سه ماه آینده بتوانیم این واکسن را وارد بازار کنیم همچنین زیرساخت‌های تولید برای سه میلیون دوز در ماه را نیز آماده کردیم، بسیاری از آزمایشات و مطالعات بالینی هم انجام شده و از سطح آنتی‌بادی آن هم راضی هستیم چراکه همه داوطلبان شرکت‌کننده در طرح واکسیناسیون تا الان حال مساعدی دارند.

این متخصص جراحی عمومی در پایان با تأکید براینکه واکسن نورا دارای دو دوز یکسان است و می‌توان از آن به عنوان بوستر برای دیگر واکسن‌ها هم استفاده کرد، یادآور شد: توسط بخش خصوصی در چند نقطه زیرساخت‌های تولید آن را نیز آماده کردیم تا به محض تأیید نهایی و توزیع ماهیانه بین سه تا پنج میلیون دوز تولید کنیم. تفاوت این واکسن با سایر واکسن‌ها این است که خود ویروس نیست و پروتئین ساخته شده است لذا در دنیا هم این این روش مورد توجه قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار