کد خبر: ۱۸۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
گزیده اخبار اربعین۳ مهر؛
انتشار اطلاعیه ستاد اربعین، بلیت اتوبوس نیم میلیون تومانی، رایگان شدن بلیت مترو در روز اربعین، اخبار ضد و نقیض درباره مرزهای زمینی از جمله خبرهای روز سوم مهر ماه درباره اربعین ۱۴۰۰ بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در روزهای نزدیک به اربعین اطلاعیه ای درباره بسته بودن مرزهای زمینی عراق منتشر شد. پیرو این موضوع ستاد مرکزی اربعین حسینی در جدیدترین اطلاعیه خود، با اعلام اینکه مرزهای زمینی برای زوار اربعین حسینی با توجه به سیاستهای دولت عراق همچنان بسته بوده و امکان بازگشایی مرزها به هیچ وجه وجود ندارد، از زائرین درخواست کرد به هیچ عنوان به سوی مرزهای زمینی حرکت نکنند.

در این اطلاعیه آمده است:

۱. پیرو اطلاعیه‌های قبلی درباره بسته بودن مرزهای زمینی مجدداً به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند مرزهای زمینی برای زوار اربعین حسینی با توجه به سیاستهای دولت عراق همچنان بسته بوده و امکان بازگشایی مرزها به هیچ وجه وجود ندارد و از زائرین عزیز درخواست می‌شود به هیچ عنوان به سوی مرزهای زمینی حرکت نکنند.

۲- متأسفانه به رغم اطلاعیه‌های قبلی تعدادی از هموطنان با تجمع در مناطق مرزی باعث بروز مشکلاتی برای مردم و بروز خطراتی برای خود شده‌اند، ضمن اینکه، سهمیه صدور ویزای ورود به عراق، افزایش پیدا نکرده و کماکان مرزهای هوایی برای اعزام زائرین اربعین امسال، از سوی عراق تعیین شده است.

۳- با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، امکان اعزام زائرین عزیز اربعین از این طریق میسر نیست و از آنجا که امکاناتی هم برای پذیرایی از زوار در این مبادی پیش بینی نشده است، لازم است هموطنان عزیز، تحت تأثیر خبرسازی‌های غیرموثق قرار نگرفته و مطلقاً از عزیمت به سوی مرزها اجتناب فرمایند.

مرزهای زمینی ایران با عراق باز شد

پس از این اطلاعیه اخبار رسیده از مرزهای چهارگانه اینطور روایت می‌کند که تعداد بی شماری از مردم از روزها قبل در مرزها تجمع کرده‌اند و خواستار خروج از مرز زمینی هستند ولی مرزها برای تردد زائران اربعین بسته است اما امروز مرز زمینی شلمچه به صورت مشروط باز شد و تنها کسانی که ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و تست پی سی آر را در اختیار دارند می‌توانند از مرز زمینی شلمچه عازم کشور عراق شوند. مرز مهران نیز برای بازگشت زائران ایرانی از امروز باز شده است.

بر اساس تقویم رسمی کشور روز دوشنبه مصادف با پنجم مهر اربعین حسینی در ایران است و جمع کثیری از مردم ایران علاقه بسیاری داشتند تا بتوانند همچون سال‌های قبل در راهپیمایی اربعین شرکت کنند اما کرونا راه شأن را سد کرده است.

کشور عراق برای اربعین امسال با ورود هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی با شرایط خاص موافقت کرده است، علی رغم رایزنی‌های صورت گرفته توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران، اما هنوز نظر مسئولان عراقی تغییر نکرده است.

اخبار رسیده از مرزهای چهارگانه اینطور روایت می‌کند که تعداد بی شماری از مردم از روزها قبل در مرزها تجمع کرده‌اند و خواستار خروج از مرز زمینی هستند ولی مرزها برای تردد زائران اربعین بسته است.

اخبار ضدونقیض از مرزهای زمینی عراق

علی‌رغم اعلام رسمی مسئولان مبنی بر بسته بودن مرزهای زمینی برای تردد زائران اربعین، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی ساعات برای تخلیه جمعیت حاضر در پایانه‌ها، مرز برای مدت کوتاهی باز و دوباره بسته شده است.

هرچند برخی در فضای مجازی اعلام کردند که تنها با پاسپورت می‌توان وارد عراق شد، اما مسئولان مرزی می‌گویند اجازه عبور فقط به کسانی داده شده که ویزا داشتند.

گفته می‌شود برای جلوگیری از ورود مردم به مرزها و تجمع در پایانه‌ها، مسیرهای منتهی به مرز توسط پلیس مسدود شده و زائران پیش از رسیدن به مرز بازگردانده می‌شوند.

برپایی موکب فرهنگی انتشارات کتاب جمکران در ایام اربعین حسینی

همزمان با ایام اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس، انتشارات کتاب جمکران موکب فرهنگی به صورت مجازی برگزار و در آن کتاب‌های مناسب این ایام را عرضه کرده است.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای یادآوری رشادت‌ها و بازخوانی خاطرات دفاع مقدس است. ایامی که امسال قرین اربعین حسینی شده است. ایامی که هر سال خیل مشتاقان را رهسپار مشایه کربلا می‌کرد و امسال برای دومین بار دست‌ها از این سفر نورانی کوتاه است. اما درهای فیض و واسطه‌های خیر بسته نمانده و باب معرفت اندوزی همچنان باز است و قطعاً مطالعه یکی از راه‌های نزدیکی به سیدالشهداء و همچنین زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس، جانبازان و رزمندگان است.

انتشارات کتاب جمکران نیز در این ایام موکب فرهنگی راهیان حسینی را برگزار کرده تا به سهم خود در این ایام نقش آفرینی کند.

کتاب «پشت درهای بهشت» که رمانی خواندنی در حال و هوای کوفه سال ۶۱ هجری قمری و عاشورای حسینی است، کتاب ویژه این ایام از انتشارات کتاب جمکران است.

همچنین مسابقه روزانه از متون کتاب‌ها و ارائه خلاصه‌ای از کتاب‌ها، از دیگر برنامه موکب فرهنگی راهیان حسینی و کتاب جمکران است.‌

جنایت رژیم بعث و شهادت زوار کربلا در پیاده‌روی اربعین

کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: آیت‌الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی در کتاب خاطرات خود که با عنوان «تداوم اندیشه» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید: «با روی کار آمدن بعثی‌ها، دولت با پیاده‌روی کربلا به شدت برخورد کرد و آن را به تعطیلی کشانید و جریان اعدام شش نفر از سردسته‌های این پیاده‌روی در همین رابطه قابل طرح است. در فصل زیارتی اربعین سال ۱۳۹۶ قمری یکباره دولت بعث با موج مردم نجف که پای پیاده به سمت کربلا حرکت کرده بودند، مواجه شد… در میان راه نظامیان دولت بعث به شدت با آنان برخورد و جمع بسیاری را بازداشت کردند، که انبوه آنان در زندان‌ها نمی‌گنجید. در نهایت شش نفر از فرزندان نجف و از برنامه‌ریزان این سفر، اعدام شدند. در همین جریان شهید محراب آیت‌الله سید محمدباقر حکیم نیز بازداشت و شکنجه شد. بعد از سقوط حزب بعث مجدداً مردم عراق سفر پیاده را احیا کرده‌اند.»

چرا نرخ بلیت اتوبوس‌های اربعین نیم میلیون تومانی شده است؟

چرا نرخ بلیت اتوبوس‌های اربعین نیم میلیون تومانی شده است؟

اگرچه گفته شده بلیت اتوبوس‌های بازگشت زائران اربعین به دلیل تردد یک سر خالی، دو برابر محاسبه می‌شود، اما در حال حاضر برخی اتوبوس‌ها تا ۴۸۰ هزار تومان از مسافران هزینه دریافت می‌کنند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیش از این از دو برابر بودن نرخ بلیت اتوبوس‌های بازگشت زائران اربعین از مرز مهران به سایر مقاصد خبر داده بود که بر این اساس کرایه بلیت مهران-تهران ۳۶۰ هزار تومان محاسبه شده است.

با این حال روز گذشته برخی مسافران از اخذ کرایه سفر بازگشت از تهران تا تهران با قیمت ۴۸۰ هزار تومان از سوی برخی رانندگان اتوبوس خبر دادند.

در همین ارتباط داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بلیت‌های نیم میلیون تومانی بازگشت زائران اربعین از مهران تا تهران اظهار کرد: برای سفر از مهران تا تهران با یک وسیله ۳۲ نفره، ۲۵ نفره، ۴۴ نفره یا ۴۰ نفر سفر کنید، قیمت بلیت هم متغیر و شناور است؛ به همین منوال این رقم در ۲ ضرب می‌شود که به عنوان قیمت بلیت برگشت زائران اربعین محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این خودروها به بخش خصوصی اختصاص دارد، گفت: بر اساس شورای عالی هماهنگی ترابری، نرخ‌ها در اختیار صنف حمل و نقل جاده‌ای مسافری است و اعضای این صنف اجازه تخطی از نرخ‌ها را ندارند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: وسیله‌ای که قرار است از مسیر اصلی خود مثلاً تهران-مشهد خارج شده و به عنوان سفر فوق العاده به مهران بیاید، باید هزینه سفر یک سر خالی را بگیرد؛ کم و بیش هم مسافر خود را دارد در حال حاضر ناوگان وی آی پی به مرز مهران گسیل شده است و باید این زحمت رانندگان جبران شود.

وی درباره اخذ هزینه ۴۸۰ هزار تومانی از زائران بازگشتی از مرز مهران ادامه داد: نرخ‌ها مشخص است هر جایی که مسافران احساس می‌کنند نرخ‌های دریافتی بیشتر از نرخ‌های مصوب است، به سازمان راهداری اطلاع دهند.

پلیس جلوی عبور خودروهای غیربومی به مرز مهران را می‌گیرد

پلیس جلوی عبور خودروهای غیربومی به مرز مهران را می‌گیرد

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه مرز مهران همچنان بسته است، گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی کشور دریافت کنند.

سردار القاصی‌مهر گفت: خدمتگزاری به عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال‌های گذشته از افتخارات نیروی انتظامی بود، اما شرایط امسال با انتشار ویروس کرونا بسیار متفاوت شده است و هیچگونه خدماتی در مرز مهران و استان ایلام جهت عبور و مرور زائران ارائه نمی‌شود.

وی افزود: امسال مراسم پیاده روی اربعین برگزار نمی‌شود و مرز مهران برای عبور و مرور افراد همچنان بسته است و هیچ ترددی در آن صورت نمی‌پذیرد.

فرمانده انتظامی استان گفت: نیروی انتظامی در استان ایلام با تشدید کنترل و استقرار تیم‌های پلیس‌راه و انتظامی در محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران از حرکت خودروهای غیر بومی و زائران به سمت پایانه مرزی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه کلیه این اقدامات در راستای سلامت مردم است افزود: پلیس، از ورود افراد به مرز جلوگیری می‌کند.

سردار القاصی‌مهر ادامه داد: آمدن مردم به سمت مرز جز سختی برای آنها چیزی ندارد چون مرز مهران بسته است و کشور عراق قوانین خاصی در مورد کسانی دارد که غیر قانونی وارد کشورشان شوند و مجازات‌های سنگینی در انتظار آنهاست، بنابراین درخواست ما این است مردم در همانجایی که زندگی می‌کنند ارادت خود را به اهل بیت نشان دهند و به شایعات کذب فضای مجازی توجه نکنند.

رایگان بودن مترو تهران در روز اربعین

نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد: شهروندان و مسافرانی که در راهپیمایی اربعین در تهران شرکت می‌کنند می‌توانند از ابتدا تا پایان مراسم از تمامی ایستگاه‌های خط یک به صورت رایگان استفاده کنند.

علی عبداله پور با تسلیت فرارسیدن اربعین سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان گفت: این شرکت طبق سنوات گذشته آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و شرکت‌کنندگان در مراسم دلدادگان و جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت است.

وی تصریح کرد: ایستگاه‌هایی که در مسیر این مراسم قرار دارند به ویژه ایستگاه‌های امام حسین (ع) واقع در خطوط ۲ و ۶ و ایستگاه شهر ری واقع در خط یک آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و شهروندان در این روز هستند.

عبداله پور با بیان اینکه خط یک مترو به دلیل نزدیکی به اماکن مذهبی مختلف در شهر تهران معمولاً در روز اربعین بیشترین مسافر را دارد، افزود: در روز دوشنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۰ با کاهش فاصله حرکت قطارها در این خط، خدمات‌دهی به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام می‌گیرد و در صورت نیاز قطارهای فوق العاده اعزام خواهد شد.

مرز مهران برای تردد زائران باز شد؟

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با تکذیب بازگشایی مرز مهران برای سفر زائران به عراق گفت: این مرز فقط برای بازگشت زائران اربعین بازگشایی می‌شود.

داریوش باقرجوان در خصوص برخی اخبار مبنی بر بازگشایی مرز مهران برای تردد به سمت عراق اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و مرز مهران برای عزیمت به سمت کشور عراق بازگشایی نشده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مرز مهران برای سفر بازگشت زائران اربعین بازگشایی می‌شود و به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند از طریق مرز مهران به عراق سفر کند.

وی با بیان این‌که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تمام توان را روی خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرز مهران گذاشته است به تسنیم گفته بود: متأسفانه امسال تعداد زائران نسبت به سال‌های قبل خیلی کم شده است، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک روز قبل و یک بعد از اربعین زمان پیک سفرهاست و در این راستا از روز شنبه در مرز مهران مستقر خواهیم شد تا روند ورود و جابجایی زائران مطابق برنامه انجام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار