کد خبر: ۱۸۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
برخی خودروسازان در حالی جدیداً قیمت محصولاتشان را افزایش داده اند که به گفته رئیس شورای رقابت، بانک مرکزی هنوز نرخ تورم بخشی ۶ ماهه بخش خودرو را اعلام نکرده تا این شورا نرخ‌های جدید را بر مبنای آن محاسبه و تصویب کند.

قیمت کارخانه کدام خودروها بدون مصوبه شورای رقابت افزایش یافت؟

فارس نوشت: برخی خودروسازان در حالی جدیداً قیمت محصولاتشان را افزایش داده اند که به گفته رئیس شورای رقابت، بانک مرکزی هنوز نرخ تورم بخشی ۶ ماهه بخش خودرو را اعلام نکرده تا این شورا نرخ‌های جدید را بر مبنای آن محاسبه و تصویب کند.

قیمت خودرو طی سال‌های اخیر با احتساب نرخ تورم بخشی ارائه شده توسط شورای رقابت تعیین شده و بر این مبنا، خودروسازان نسبت به عرضه تولیداتشان بر اساس فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت اقدام می‌کردند. این قیمت‌گذاری معمولا سالی یک یا دوبار انجام می‌شد، اما هر بار مشروط به اعلام نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بود.

با شدت گرفتن اعتراض خودروسازان مبنی بر زیان ده بودن تولیداتشان، سال گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از امکان قیمت‌گذاری ۳ ماهه خودروهای داخلی با مصوبه شورای رقابت و بر مبنای فرمول این شورا خبر داد.

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت به خودروسازان این اجازه را داده است که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات قیمتی هزینه‌های تولید درخواست محاسبه نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی داشته باشند، گفته بود: بر این اساس اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشد، باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود.

این در حالی است که خودروسازان این بار پیش از اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و بدون دریافت مصوبه شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند.

شرکت سایپا اخیراً قیمت ۳ محصول خود را افزایش داد و قیمت‌های جدید را در دعوت‌نامه‌های ارسالی برای مشتریان با موعد تحویل مهرماه اعمال کرد. بر این اساس، قیمت وانت پراید از ۱۰۵ میلیون تومان با رشد ۱۹ میلیون تومانی به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

قیمت کارخانه کدام خودروها بدون مصوبه شورای رقابت افزایش یافت؟

همچنین قیمت وانت نیسان تک سوز آپشنال که قبلاً ۲۱۲ میلیون تومان بود، حالا ۲۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

سایپا قیمت جدید وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال را نیز با رشد ۲۷ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی، ۲۵۷ میلیون تومان تعیین کرده است. قیمت قبلی این محصول سایپا ۲۳۰ میلیون تومان بود.

این در حالی است که رضا شیوا رئیس شورای رقابت روز گذشته در مورد افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی با اشاره به اتمام ماموریت خود در این دوره فعالیت شورای رقابت و انتصاب رئیس جدید طی روزهای جاری، گفت: در مورد قیمت خودرو دیگر کاری ندارم تا رئیس جدید مشخص شود. اکنون بانک مرکزی هنوز تورم بخشی را ارسال نکرده و یک ماه طول می‌کشد تورم بخشی را ارسال کند.

به این ترتیب مشخص است که قیمت برخی خودروهای داخلی پیش از اعلام نرخ تورم بخشی افزایش یافته است.

در این شرایط ایران خودرو نیز قیمت محصولات تحویلی مهرماه خود را اعلام کرده که البته به جز خودرو هایما، قیمت سایر محصولات در مقایسه با شهریورماه ثابت بوده است.

بر این اساس قیمت هایما اس ۷ پلاس که شهریورماه ۶۴۰ میلیون تومان بود در فهرست مهر ماه به ۶۷۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه کدام خودروها بدون مصوبه شورای رقابت افزایش یافت؟

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار