کد خبر: ۱۸۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به تشریح برنامه‌های این حوزه در هفته تربیت بدنی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سینا کلهر سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد، اظهار داشت: ورزش کشور دستاورد‌های زیادی داشته و با چالش‌های مهمی روبه‌رو بوده است. از جهت دستاورد‌های ورزش در سال‌های گذشته از نظر تجهیزات و فضا‌های ورزشی برنامه‌ها ادامه دارد و سرانه ورزشی به حدود یک متر مربع رسیده است.

او گفت: نزدیک به ۶۴ هزار باشگاه ورزشی داریم که برخی چند منظوره هستند. در حال حاضر ۷ هزار خانه ورزش روستایی و ۵ هزار و ۵۰۰ فضای ورزشی و زیر ساخت‌های ورزشی داریم.

بزرگترین چالش ما ورزش نکردن بیش از ۵۴ درصد مردم است

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی پیرامون این پرسش که چالش ورزش همگانی چیست، عنوان کرد: بزرگترین چالش ما این است که بیش از ۵۴ درصد مردم ورزش نمی‌کنند و نبود تحرک مهمترین مسئله است. طبق آمار سال ۹۹ حدود ۷۰ درصد مردم انفرادی ورزش می‌کنند و واقع‌بینانه ۳۰ درصد جمعیت مداوم ورزش می‌کنند.

او با بیان اینکه ورزش ششمین انتخاب مردم است، افزود: علاوه بر کم تحرکی چالش مهم دیگری هم وجود دارد که آن هم این است که ورزش ششمین انتخاب مردم در نظر گرفته شده، ضمن این که ما با مشکل بهره مندی از امکانات ورزشی نیز مواجه هستیم. به عنوان نمونه، ۷ هزار خانه روستایی تجهیز شده‌اند، اما ۱۵۰۰ خانه روستایی فعال است.

کلهر همچنین یکی از جدی‌ترین معضلات را ضعف نظام ورزشی بانوان عنوان کرد و افزود: باید توجه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

او در ادامه گفت: کرونا سال گذشته نه تنها تاثیر جدی روی ورزش داشته بلکه روی ورزش گروهی نیز تاثیر منفی به جا گذاشته است. البته اتفاق ناگواری هم در ورزش همگانی رخ داده و آن حذف ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است. این موضوع سبب شده ورزش همگانی آینده خوبی نباشد.

شعار ما در هفته تربیت بدنی "ایران همدل، ایران قوی و ایران تندرست است"

کلهر با در خصوص رویکرد ورزش همگانی گفت: رویکرد ما تحولی است، ما چند برنامه تعریف کرده‌ایم؛ دسته اول برنامه فدراسیون‌های ورزشی است تا رشته‌های تخصصی حداقل در هفته تربیت‌بدنی همگانی شوند. مساله دیگر برنامه‌های سایر دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و ... است. شعار ما در هفته تربیت بدنی "ایران همدل، ایران قوی و ایران تندرست است. "

او با بیان اینکه ۱۸۳ پروژه عمرانی در هفته تربیت‌بدنی افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: ۱۳۷ پروژه روستایی نیز افتتاح خواهد شد. همچنین ما برای تمام روزهای هفته تربیت‌بدنی نامی انتخاب کرده‌ایم. تجلیل از خانواده شهدای اهل سنت و ورزشکاران شاخص اهل سنت برای نخستین بار در هفته تربیت‌بدنی اجرا خواهند شد.

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش انتخاب پهلوان کشور با حضور رئیس جمهوری را از دیگر برنامه‌های هفته تربیت بدنی عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار از مادران شاخص ورزشکار هم تجلیل خواهیم کرد. روز پنجشنبه هم برنامه‌ای برای تقدیر از عوامل کادر پزشکی خواهیم داشت. روز جمعه نیز کار‌های تشکیل انجمن ورزشکاران خیر را انجام خواهیم داد. ورزش زورخانه‌ای هم قرار است در پارک‌ها برنامه اجرا کنند. برنامه انتخاب پهلوان کشور از دیگر برنامه‌های خاص است که امیدوارم با حضور رییس جمهور اهدای کمربند پهلوانی انجام شود.

او پیرامون این پرسش که میانگین مبالغ پرداختی به فدراسیون‌های ورزشی که در حوزه همگانی فعالیت می‌کنند، چگونه خواهد بود، افزود: به جای حمایت کلی، اعطای اعتبارات با نشان دار کردن برنامه فدراسیون‌ها مشخص و نظارت میدانی خواهیم داشت. در حقیقت اختصاص اعتبارات را به فعالیت خود فدراسیون‌ها معطوف کرده‌ایم.

۲۰ درصد بودجه حوزه همگانی صرف فدراسیون‌ها می‌شود

کلهر اظهار کرد: ۲۰ درصد بودجه حوزه همگانی صرف فدراسیون‌ها می‌شود و همین یکی از چالش‌هاست. برخی از این برنامه‌ها به صورت فرهنگی اجرا می‌شوند، اما برنامه ما این است سهم همگانی کردن فدراسیون‌ها و ورزش‌های تخصصی را بیشتر کنیم. از ۵۲ رشته شاید حدود ۳۰ فدراسیون امکان عمومی شدن نداشته باشند، اما مسئله ما تسهیل دسترسی و تجربه رشته‌های مختلف است.

او همچنین درباره قفل بودن برخی اماکن ورزشی ادامه داد: وقتی با مسوولین مربوطه صحبت می‌کنیم خودشان نیز استقبال می‌کنند، اما این دغدغه انجام نمی‌شود. مجموعه‌ای از اقدامات هست که، چون پیگیری نمی‌شود و اتفاق نمی‌افتد. اولین برنامه این است که توافقنامه‌ای بگیریم تا این مسئله حل شود.

تلاش خواهیم کرد ورزش همگانی راه ورودی به قهرمانی باشد

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برای همگانی کردن برخی رشته‌های تخصصی چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: هنوز در این زمینه با فدراسیون‌ها صحبتی انجام نشده است. البته هدف این است که ورزش همگانی را به ورزش قهرمانی متصل کنیم، به طوری که ورزش همگانی یکی از ورودی‌های ورزش قهرمانی در آینده شود تا از دل آن بتوانیم استعداد‌ها را شناسایی کنیم.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار