کد خبر: ۱۸۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
«رحیم زریان» شاعر انقلاب و پیشکسوت عرصه هنر و ادبیات شهر ری را کمتر کسی است که نشناسد.

همشهری آنلاین _ نصیبه سجادی:   شاعری که بسیاری از اهالی محله او را با برگزاری شب‌های شعرش می‌شناسند. زریان شعر را از نوجوانی با دوبیتی‌های گیلکی شروع کرد و از سال ۱۳۶۱ به جریان شعر انقلاب پیوست. علاقه‌اش به شعر آیینی و دفاع‌مقدس باعث شد تانخستین مجموعه‌اش را با عنوان «آواز رود» که غزلیاتی است در باره دفاع‌مقدس در سال ۱۳۸۶ به چاپ برساند. وی تاکنون آثار بسیاری را به چاپ رسانده و در برگزاری شب‌های شعر بسیاری نقش داشته است.   

زریان از ساکنان قدیمی میدان نمازی شهرری است و می‌گوید: «۲۰ سالی می‌شود که در شهرری زندگی می‌کنم. شهرری را باید جایگاه و سرای اندیشمندان و افراد بزرگی چون شیخ صدوق، شیخ کلینی، زکریای رازی و... نامید. شهرری شاعران جوان بسیاری دارد که اگر به آنها بهاداده شود می‌توان شاهد موفقیت‌های‌شان بود.» این شاعر قدیمی محله ارتباط خوبی با هم‌محله‌ای‌هایش دارد و معتقد است: «سال‌ها حضور در محله باعث شده تا رابطه‌ای صمیمی با هم‌محله‌ای‌ها و همسایگان داشته باشیم. تا پیش از شیوع کرونا در نشست‌های ادبی و شب‌های شعر بیشتر همدیگر را می‌دیدیم حالا اما، شیوع کرونا باعث شده تا کمتر شاهد برگزاری سمینارهای ادبی باشیم.» زریان برای مدتی مسئولیت خانه فرهنگ رازی را برعهده داشت. می‌گوید: «سال ۱۳۷۲ بود که خانه فرهنگ رازی در خیابان ۲۴ متری شهرری راه‌اندازی شد. همان سال ۳ مرکز فرهنگی با هم ایجاد شد که یکی از آنها خانه فرهنگ رازی بود. از سوی مسئولان شهرری به من پیشنهاد شد تا مسئولیت اداره خانه فرهنگ رازی را قبول کنم. چون ارادت خاصی به حضرت عبدالعظیم(ع) داشتم قبول کردم و تا مدت‌ها مدیر خانه فرهنگ رازی بودم.»

شاعر دوبیتی‌ دیوار حرم سیدالکریم(ع) کیست؟ | بیا از آفتاب ری بگوییم

  • بزرگان در نخستین شب شعر دفاع مقدس

زریان معتقد است نخستین شب شعر دفاع‌مقدس را در کانون فرهنگی ابوذر برگزار کرده است. او می‌گوید: «زمانی که ساکن محله ابوذر بودم در کانون فرهنگی ابوذر نخستین شب شعر را برگزار کردم. در آن شب شعر شاعران بزرگی چون «قیصر امین‌پور»، «ساعد باقری»، «حسین اسرافیلی»، «پرویز بیگی» و دکتر «حسن حسینی» حضور داشتند.» وی حرف‌هایش را ادامه این‌گونه می‌دهد: «در ایام جنگ تحمیلی با زبان شعر مردم را برای دفاع مقدس دعوت می‌کردیم. همان روزها این دوبیتی را سرودم: بیاای دوست با هم یار باشیم / شقایق‌وار پرچمدار باشیم // برای حفظ قرآن محمد / میان صحنه پیکار باشیم. روزها روزهای دفاع و حماسه بود و یکی از روزنامه‌های پرتیراژ این دوبیتی را به همراه عکس رزمندگانی که پیشانی‌بند سبز و سرخ داشتند در صفحه نخست خود چاپ کرد. از همان دوران دفاع سعی می‌کردم به همراه برخی از دوستان مانند «نافذ عظیمی» که همان سال‌ها به شهادت رسید، در سنگر ادبیات و با قلم شعر با دشمن دین و وطن مبارزه کنم.»
شاعر هم‌محله‌ای ما در مبارزات پیش از پیروزی انقلاب هم حضور داشت. او از آن روزها برای‌مان تعریف می‌کند: «از اول مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی در جریان انقلاب بودم و در بیشتر تظاهرات حضور داشتم. آن روزها اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را می‌گرفتیم و بین مردم پخش می‌کردیم. بعد از پیروزی انقلاب از ارادتمندان آیت‌الله شهید بهشتی شدم. هر جا سخنرانی داشت خود را می‌رساندم و مجموعه «جرعه‌ای از آسمان» را به شهید مظلوم دکتر بهشتی تقدیم کردم.» وی در ادامه می‌گوید: «در رابطه با انقلاب هر جا کوچک‌ترین مشکل پیش می‌آمد شهید بهشتی در رأس حل آن مشکل بود. حضرت امام(ره) فرموده‌اند: «بهشتی یک ملت بود.»

  • کار باید دست کاردان باشد

زریان اشاره‌ای به فعالیت‌های ادبی خود می‌کند و می‌گوید: «افرادی که با زبان فرهنگ و ادبیات آشنایی دارند خوب می‌دانند زمانی که عهده‌دار کانون رازی و نیما بودم بیشترین شب‌های شعر را با حضور شاعران بنام در شهرری برگزار می‌کردم. این شب‌های شعر در پرورش و تربیت شاعران نقش بسیاری داشت. کنگره شعر مردان آسمانی که سال ۱۳۸۵ با کمک بنیاد شهید و شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد نمونه‌ای دیگر از برنامه‌های برگزار شده در آن سال‌هاست»
وی می‌گوید: «متأسفانه گاهی اوقات کار به افرادی که چندان سررشته‌ای ندارند سپرده می‌شود، مثلاً در همین موضوع فرهنگ و ادب افرادی دیده می‌شوند که صاحب‌نظر نیستند و تخصصی در این امور ندارند. این موضوع باعث می‌شود تا فرهنگ کشورمان ضربه بخورد. معتقدم کار را باید به متخصص و متعهد سپرد، چون آن فرد نسبت به کاری که انجام می‌دهد متعهد است و همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا آن را درست انجام دهد.» وی در ادامه به سخنی از حضرت امام(ره) اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اگر فرهنگ یک کشور آسیب ببیند دیگر بخش‌ها هم آسیب‌پذیر می‌شود. پس باید به فرهنگ‌دوستان، شاعران و هنرمندان بهای بیشتری داده شود و از آنها در رفع مشکلات فرهنگی کشور کمک گرفت. برگزاری جشنواره‌های ادبی هم باعث می‌شود علاقه‌مندان شعر و شاعری از این فضا سیراب شده و آثار ماندگاری خلق کنند.»

  •  شاعر هم‌محله‌ای در یک نگاه

تاکنون ۲۲ جلد از آثارزریان چاپ شده و ۱۰ جلد هم آماده چاپ است. از تألیفات او می‌توان به کتاب «درپیاله خورشید» یادنامه استاد «محمودشاهرخی» که مقدمه آن را دکتر «موسوی گرمارودی» نگاشته و کتاب «خنیاگر خزر» یادنامه دکتر «غلامرضا رحمدل» از شاعران و استادان بزرگ کشور اشاره کرد. دوبیتی: «بیا ساغر و از می‌ بگوییم / که از سوز گلوی نی بگوییم // گلوی نی نوای عاشقان است / بیا از آفتاب ری بگوییم» این شاعر بزرگ محله ری بر روی دیوار صحن حرم سیدالکریم(ع) شاه‌عبدالعظیم(ع) نقش بسته و دنیا و آخرت این شاعر آیینی را سیراب ساخته است.   مجموعه‌های آواز رود (غزلیات)، کلونی(دوبیتی‌ها)، شاخه آفتاب (مجموعه اشعار دفاع مقدس)، در صلاه باران(مجموعه شعر دفاع‌مقدس از شاعران گیلان که به‌عنوان کتاب سال هم انتخاب شد)، آبی‌تر از آسمان(مجموعه شعر میرزاکوچک‌خان و نهضت جنگل)، شیوه شقایق‌ها (مجموعه اشعار شاعران امروز شهر ری)، کوچه مهتاب و اقامه عشق (گزیده اشعار) وقیام (با موضوع انتظار امام زمان(عج)) از دیگر آثار این شاعر شهرری به شمار می‌رود.

شاعر دوبیتی‌ دیوار حرم سیدالکریم(ع) کیست؟ | بیا از آفتاب ری بگوییم

  • هرچه داریم از امام زمان(عج) و عاشورا داریم

زریان معتقد است هرچه داریم از عاشوراست. او می‌گوید: «همه حوزه‌های شعر می‌تواند کنار یکدیگر باشد، اما موضوع عاشورا خیلی اهمیت دارد. جریان انقلاب جریان قالبی است که مسیر خود را ادامه می‌دهد. این جریان با خون امام حسین(ع) ترسیم شده و با خون سیدالشهدا(ع) گره خورده است. من فکر می‌کنم بعد از انقلاب آن حضور عینی و واقعی ما در همه عرصه‌هایی که تاکنون نشان داده‌ایم، حرف اصلی را می‌زند.» وی ادامه می‌دهد: «ما هرچه داریم از سیدالشهدا(ع) و امام زمان(عج) است. ایشان ناظر بر اعمال و کردار ماست، اگرچه ما امام زمان(عج) را نمی‌بینیم، اما ایشان حاضر هستند. ما باید تلاش کنیم در محضر خدا گناه و معصیت نکنیم. امام‌زمان(عج) نماینده حضرت حق(عج) است و در همه حال حضور دارد، پس باید مراقب اعمال و رفتار خود باشیم. ما باید تلاش کنیم در همه حال رفتار و کردار خوب از خود به جای بگذاریم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار