کد خبر: ۱۸۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
مرگ؛ پیامد دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی
پیکر دختر نخبه اهوازی که چندی پیش در پی مداخلات افراد فاقد صلاحیت و تخصص پزشکی در امور زیبایی، دچار مرگ مغزی شده بود پس از رضایت خانواده برای اهدا اعضا و نجات جان بیماران، در خاک آرمید.

گزارش یک رخداد ناگوار

رضا حسینمردی: پیکر دختر نخبه اهوازی که چندی پیش در پی مداخلات افراد فاقد صلاحیت و تخصص پزشکی در امور زیبایی، دچار مرگ مغزی شده بود پس از رضایت خانواده برای اهدا اعضا و نجات جان بیماران، اکنون در خاک آرمید.

پدر مهرنوش جعفری جوان نخبه، قربانی مداخله افراد سودجو، میگوید: در برابر وداع با دخترم و اهدا اعضا بدن او، ابتدا مقاومت کردم  و گفتم نه این همه وجود من است ولی وقتی به خودم آمدم، دیدم صاحب اصلی دخترم خداست و گفتم خدایا مالک تو هستی اگر دوست داشتی  دوباره به من ببخشش اگر نخواستی این امانت  را از ما بگیر. در نهایت اعضای بدن "مهرنوش" ام را اهدا کردم که به انسان های دیگری حیات دوباره ببخشد.
محمود، عموی مهرنوش هم در گفت و گو با ایلنا، گفت: برادرزاده‌ام  در  مدرسه نخبگان اهواز درس می‌خواند  ، سال گذشته با رتبه  ۷۰  توانست  دانشجوی حقوق دانشکده شهید بهشتی تهران شود.  روز حادثه تکنسین دکتر به زن برادرم می گوید دخترتان را برای جراحی آماده می کنم تا پزشک بیاید. بعد مهرنوش را به اتاق عمل می برد  آن طور  که شنیدم ۲۵ سی سی داروی بی حسی موضعی به او  تزریق می شود . مهرنوش بعد از تزریق دارو ، دچار تشنج و ایست قلبی می شود. نیم ساعت بعد این تکنسین زن به مادر مهرنوش می گوید حال مهرنوش خوب نیست. وقتی زن برادرم می خواهد با دوستش که پزشک بوده و در همان منطقه زندگی می کرده خبر بدهد که بیاید  این خانم اجازه نمی دهد و می گوید جو را متشنج نکن.
وی گفت: بالاخره همان پزشکی که دوست زن برادرم بود خودش را سریع به مطب می رساند و با اورژانس هم تماس می گیرند.  این خانم حتی بعد از اتفاقی که افتاد، هیچ دارو و تجهیزاتی برای احیای بیمار نداشته و وقتی پزشک حاضر در صحنه از وی دارو و تجهیزات برای احیای مهرنوش می خواهد ندارد. اوژانس هم با تاخیر به محل می رسد، آن هم بدون تجهیزات و زمانی که همان پزشک از آنها نیز تجهیزات می خواهد می گویند داخل خودرو جا گذاشته ایم و نگهبان ساختمان بلافاصله می رود و کیف تجهیزات را می آورد. انگار همه چیز آن روز دست به دست هم می دهد تا مهرنوش  به این حال و روز بیفتد.


اورژانس آمد اما  بدون تجهیزات 
عموی مهرنوش گفت: چرا عوامل اورژانس بدون تحهیزات بالای سر یک بیمار با وضعیت وخیم حاضر می شود؟ در حالی که باید  تحهیزات  همیشه همراهشان باشد. بالاخره مهرنوش در بیمارستان امام خمینی اهواز  احیا شد شاید  اگر  همان لحظه در مطب به موقع به وی رسیدگی می شد این اتفاق برایش نمی افتاد و دچار مرگ مغزی نمی شد.


مقصر اصلی این اتفاق را دستگاه های نظارتی  می دانم
 مسعود ، پدر مهرنوش  مقصر اصلی این اتفاق را دستگاه‌های نظارت  بر بهداشت و درمان  دانسته و گفت: نهاد یا دستگاه‌های ناظر بر کادر بهداشت و درمان و سلامت مردم  باید به گونه ای نظارت کنند که هرکسی نتواند در اقدامات پزشکی دخالت کند و پزشک ها محل کار و یا پروانه شان را به خاطر پول  در اختیار افراد غیر پزشک نگذارند که وقتی اتفاقی افتاد اظهار بی اطلاعی کنند.
مسعود جعفری ادامه داد: با پزشکی که صاحب مطب بود و حدود ۲۲ سالی می شود که می شناسمش بعد از اتفاقی که برای  دخترم افتاد تماس گرفتم و گفتم به اطمینان شما مهرنوش به آنجا آمد. همسرم به محض اینکه وارد مطب می شود می پرسد دکتر کجاست؟ که همین خانم دستیار پزشک می گوید تو مسیر است و دارد می آید. بعدا که با همان  پزشک تماس گرفتیم  گفت از این موضوع بی خبر است و دستیارش تماسی با وی نداشته است.
وی گفت: همین خانمی که مسبب مرگ مغزی دخترم شد اعلام کرده  ما بار اول مان نیست که عمل  زیبایی انجام می دهیم  بارها و بارها این کار را کرده‌ایم. عمل زیبایی دخترم خیلی جزیی  بود اما  وقتی حالش بد می شود  تجهیزاتی برای احیای مهرنوش در مطب وجود نداشت . 
پدر مهرنوش عنوان کرد: شاید  اگر همان لحظات اول  همسرم اجازه داده می شد تا به ۱۱۵ زنگ بزند و یا در همان ساختمان پزشکان از افراد متخصص کمک  خواسته می شد  این اتفاق برای مهرنوش نمی افتاد.


پس از حادثه تابلوی مطب و بنرهای تبلیغاتی را جمع آوری کردند!!!
وی اضافه کرد:  بعد از این اتفاق  تابلوی مطب که  بر روی آن نوشته شده بود متخصص تغذیه و کلینیک زیبایی و پوست و  بنرهایی که از عمل‌های انجام شده  بر  در و دیوار مطب چسبانده ‌شده بود ،جمع آوری کردند. از این افراد شکایت کرده ام که امیدوارم به سزای اعمال شان برسند. متاسفانه برخی پزشکان  در اهواز پروانه کارشان  را اجاره می دهند و خودشان اصلا در مطب حضور پیدا نمی کنند.

پدر مهرنوش، قربانی این رخداد ناگوار و تلخ سه  نفر را در مرگ مغزی دخترش  مقصر دانست و اضافه کرد :  اول پزشکی که مطب به نامش است ، دوم  فردی که به عنوان پزشک نامش داخل بنرهای عمل‌های زیبایی بود و سوم خانمی که بدون حضور این دو پزشک شروع به تزریق داروی  بیهوشی  و اقدامات اولیه عمل می‌کند  البته این خانم  مدعی است با پزشک  تماس گرفته اما  او جواب نداده  در صورتی که پزشک مربوط می گوید تماسی با او گرفته نشده است. 

ماجرا چه بود؟ 

دکتر فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در همین راستا، گفت: دختر جوان و نخبه اهوازی(رتبه۷۰ کنکور) چند روز پیش برای  انجام  عمل زیبایی به یک مرکز درمانی  در  شهر اهواز مراجعه میکند و متاسفانه در آنجا به  دنبال تزریق داروی  بی حسی توسط فرد فاقد  صلاحیت  انجام شد به  دلیل  اینکه  احتمالا بیش از  حد معمول بوده  یا نسبت  به  دارو  حساسیت ایجاد شده است در همان  محل ایست  قلبی و تنفسی میکند.

  اقدامات  اولیه  و احیاء پس از  گذشت مدتی توسط پرسنل اورژانس انجام  می شود  و  سپس به  بیمارستان  امام خمینی اهواز انتقال  و در  آنجا نیز  اقدامات  احیاء ادامه پیدا  می کند ولی  طبق یک  اصل  علمی از  آنجایی که ایست  قلبی  خارج از  بیمارستان  اتفاق  افتاده  است، متاسفانه  شانس نجات بیمار کاهش  پیدا  می کند.
وی گفت: در هر حال  برای احیاء قلب و ریه،  ثانیه ها  مهم است  و  فرد  هر چه سریعتر به مرکز درمانی مجهز مراجعه کند، امکان زنده بود و کاهش آسیب مغزی در اثر نرسیدن اکسیژن به مغز بیشتر خواهد بود.
دکتر سلطانی در ادامه گفت: اقداماتی که  درپی این رخداد ما انجام  دادیم  این  است که  فرد خاطی یا  همان  فرد فاقد صلاحیت  را احضار کردیم  و  پس از بررسی و دریافت توضیحات وی ایشان را به  مراجع  قضایی معرفی کردیم. در ادامه اقدامات جهت بررسی های بعدی  و دقیق تر همان  روز  بعد از حادثه مطب وی  پلمب شد و پرونده  به  کمیسیون  ماده یازده ارجاع و  همچنین اظهارات خانواده این دختر  دریافت و ثبت  شد . معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: مشکلاتی در حوزه  زیبایی وجود دارد  و  در کنار  آن  در حوزه  طب  سنتی نیز  ورود  افراد غیر متخصص  بسیار  افزایش  یافته  است که  لازم است  ورود  جدی  و برخورد قوی انجام شود؛ باید نقش رسانه ها در  اینباره  بسیار  پر رنگ  باشد و از راههای مختلف  آگاهی  مردم  در این خصوص  افزایش  یابد  .
طی  سال  های  اخیر  تقاضای بسیار  زیادی از  طرف  مردم  برای  دریافت انواع خدمات  زیبایی  دیده  می شود  و  شاید  این  موضوع  به  واسطه رشد تکنولوژی و همینطور گسترش شبکه  های ماهواره  ای  و  مجازی و... باشد بدین ترتیب بر  باور  و فر هنگ  مردم  در برخی مسائل از جمله زیبایی  تاثیر منفی گذاشته  است.

به گفته دکتر سلطانی، این  تبلیغات گسترده سبب  شده  است که  گرایش  به   موضوعات زیبایی در کشور  افزایش  پیدا  کند و غافل از  اینکه  اغلب  این  تبلیغات  فریبکارانه، اغواگرانه و  غیر علمی است؛ بدین ترتیب  با  توجه  به  اینکه  پول و کسب درآمد در این  حوزه  وجود دارد و مسائل اقتصادی  و  تجارت مطرح است در واقع فعالیت اینگونه  مراکز غیر مجاز  و فاقد مجوز در  کنار  کلینیک ها و مراکزی که با  حضور پزشک متخصص و به  صورت  علمی کار  می کنند ، گسترش  پیدا  کرده است .
افراد متخلفی که در حوزه  زیبایی ورود کرده  اند  در  هر حال  به  مسئله  اقتصادی و کسب درآمد خویش توجه  می کنند و  این  نکته  جامعه پزشکی، مردم، وزارت  بهداشت  و  درمان را  با  معضل جدی  مواجه کرده است
  متاسفانه شاهد این  هستیم  که  افراد پس  از  انجام  اعمال  زیبایی و مداخلات  توسط  افراد فاقد صلاحیت و غیر متخصص  دچار  عوارض  غیر قابل جبران و پشیمانی  شده اند و  همانطور که  مشاهده  می شود  در برخی موارد  حتی  شاهد فوت هموطنانی بوده ایم که  در مراکز غیر مجاز این  اقدامات  را  انجام  داده اند؛ بدین ترتیب پرونده  های متعددی نیز در مراکز  قضایی  در  حال پیگیری است.

آگاهی حلقه مفقوده
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:  از  آنجا که  این  موضوع یک  موضوع  چند  وجهی  است  نیاز به  بررسی  آسیب شناسانه  دارد و  جدی دارد زیرا   برخورد  موردی  کفایت  نمی کند، بلکه باید  آگاهی مردم  افزایش پیدا  کند و به مواردی که  به سطح  سواد جامعه  بستگی دارد  باید  دقت  بیشتری  شود.
هدف باید  آشنایی مردم  با  مراکز مجاز  درمانی  باشد و همه نسبت به مشکلاتی که  در  مراکز غیر مجاز ایجاد می شود باید آگاهی پیدا کنند.
مردم باید بدانند که  حق و حقوق  خویش  را  به  چه  شکلی  دنبال کنند  لذا لازم  است که بدانیم اگر شکایتی  در  حوزه  تعرفه  و در حوزه  دریافت وجه اضافه  از بیماران  در مراکز  درمانی وجود دارد ، باید از طریق  سامانه  ۱۹۰   پیگیری  و یا به  واحد  رسیدگی  به  شکایات  که  در  معاونت  درمان  دانشگاه های  علوم  پزشکی کشور  است  مراجعه کنند  و در  صورتی که  اعتراضی  مربوط  به  خطای  پزشکی دارند  باید  به  سازمان  نظام  پزشکی مراجعه کنند؛  چنانچه  افراد فاقد صلاحیت  یعنی  افراد بدون  هیچ  تابلو  و آدرسی در یک  آپارتمان و  فقط از طریق  فضای  مجازی افراد را  جذب می کنند چون فاقد پروانه و مجوز های لازم صادر شده  از سوی معاونت  درمان  هستند اگر  شکایتی  وجود دارد  باید  در  دادگاه  مطرح  شود. افرادی که  به  صورت  مجاز  اقدامات زیبایی و درمانی  انجام  می دهند، اغلب  در کلینیک ها  و درمانگاه  های تخصصی پوست  و مو ، مطب های  پزشکان متخصص ، مراکزجراحی محدود و  یا  بیمارستان  ها  این  کار را  انجام  می دهند و  تمام  پزشکان  موظف  به  نصب  تابلو در  محل کار و طبابت خود هستند و باید پروانه  و مجوز طبابت خود  را  در معرض دید  عموم قرار  دهند. در امور درمانی و زیبایی هیچگونه  پنهان  کاری  وجود ندارد   و  ما فهرست کلینیک ها، مطب ها و درمانگاه های مجاز  را  در  معاونت  درمان  داریم  و حتی  اگر شک  و شبهه ای  وجود دارد ، مردم می توانند  از معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی استعلام و کسب اطلاع کنند.

افرادی که  بیماران  را  بدون مجوز و  تابلو  از طریق تبلیغات و  فضای  مجازی  جذب  می کنند و  صلاحیت  ندارند می توانند با انجام  عمل، مراجعه کننده را  دچار مشکلات  غیر قابل  جبرانی کنند زیرا  صلاحیت  علمی و  آموزشی ندارند  و ممکن  است  که حتی در مورد  داروی بی حسی موضعی که  برای  بیمار تزریق می شود بجز نام  دارو  اطلاعات  دیگری نداشته باشند و  اینکه  چه  عوارض و پیامدهایی  دارد و  چه  اتفاقاتی ممکن  است  برای فرد  بیفتد بی اطلاع اند؛  افراد فاقد تخصص و صلاحیت حرفه ای از حساسیت و بیماری  های  زمینه  ای که فرد  دارد  مانند  دیابت  ، آسم  ، فشارخون و  ... دارد بی اطلاع اند و نمیدانند در شرایط حساس که جان مراجعه کننده در خطر است چه اقدامی بکنند.
این در ظاهر مطب های زیر زمینی و به ظاهر کلینیک  با آن دسته مراکزی که  با حضور و نظارت  پزشک متخصص اداره می شود، فاصله  دارند و  طبیعی  است  که  اگر ما این  مسائل را  ندانیم ، باید شاهد موارد ناگوار  این چنینی  باشیم  .
واحد نظارت  بر درمان  معمولا  به  صورت  دوره  ای  برنامه های بازدید  دارد که محله  به  محله  و  کلینیک  به  کلینیک، مواردی که پروانه  دارند  را  سرکشی و نظارت می کنیم  و مطب ها را از لحاظ داشتن  تجهیزات  و امکانات و  داروهای  احیاء چک  می کنیم. این مراکز درمانی و کلینیک های دارای مجوز چنانچه  نقص و مورد  داشته  باشند  حتما  با  آنها  برخورد  خواهد  شد  . موارد  غیر  مجاز  را  نیز از  طریق  اطلاعاتی که  می رسد  معمولا  ورود  کرده  و پلمب خواهد شد. ولیکن مجددا این  اقدامات زیبایی و مداخله ای را اغلب به  صورت  مخفیانه  در جای  دیگری ادامه  می دهند، لذا ضروری است که  افراد در این  زمینه  آگاهی کافی داشته  باشند تا اسیر این  فریبکاری ها نشوند  و بتوانند تشخیص درست  دهند که  این  کار را کجا و توسط چه کسی انجام  دهند. بسیاری  از  اعمال جراحی  زیبایی، نیاز به  دانش علمی، تجربه و تشخیص  درست  دارند .


طبابت با مدرک مهندسی پزشکی!
در ادامه این گزارش با یکی از پزشکان مطلع از حقایق این ماجرای ناگوار گفتگو کردیم؛ این پزشک که خواست نامی از وی متشر نشود گفت: متاسفانه این عمل در مطب پزشک عمومی صورت گرفته است؛ محلی که کنار تابلوی مطب متخصص تغذیه، عنوان کلینیک پوست و لیزر نیز روی تابلوی دیگری درج شده است!
در مورد این دختر جوان(مهرنوش جعفری)، متاسفانه هیچ پزشکی در آن روز اصلا در آن محل حضور نداشت و کارها توسط تکنسین که احتمالا مدرک مهندسی پزشکی داشت صورت گرفته است.
وی افزود: نکته مهم اینکه، به گفته ی دکتر "ح"(صاحب این مطب)، یکی از اتاق های این مطب به پزشک عمومی دیگری برای اعمال زیبایی کرایه داده شده و ایشان نیز همان زمان در مطب حاضر نبود.
طبق اطلاعی که دارم این مطب اسمی و ظاهری مربوط به آن پزشک است و درواقع به صورت قرار دادن پروانه، برای افراد غیر پزشک، محلی جهت انجام اعمال زیبایی شده است که تخلف بسیار بزرگی محسوب میشود. 
آقای دکتر "ص"، شخصی که همیشه از مطب های دیگران اتاق اجاره کرده و آنها را به تکنسین ها اجاره می داد، مسئول این اتفاق است.

گزارش یک رخداد ناگوار
وی درخصوص تزریق بیش از حد مجاز ماده بی حسی(لیدوکایین) گفت: جهت اماده سازی این دختر پس از تزریق ۲۵ سی سی لیدوکایین به ناحیه سینه اش، متاسفانه دچار تشنج، ایست قلبی و تنفسی می شود اما تکنسین که در حال انجام کار بوده با توجه به نداشتن علم و تجربه نسبت به این موضوع و ترس شدید بخاطر تخلف آشکار متاسفانه از تماس با اورژانس۱۱۵ و کمک گرفتن امتناع می کند. 
مادر این دختر از دوستشان که پزشک بوده بصورت تلفنی سوال میکند که چه کاری انجام دهند؟ که ایشان راهنمایی میکند، سریع باید هیدروکورتیزون تزریق کنند که متاسفانه در مطب این دارو موجود نبوده است.
 این پزشک مطلع که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: آنان بعد از ۲۰ دقیقه با ۱۱۵ تماس میگیرند؛ اورژانس در ابتدا تجهیزات به همراه نداشته و چون مطب در طبقه هفتم ساختمان واقع  است، دقایق حیاتی زیادی از دست می رود. 
عملیات احیا و لوله گذاری تنفسی در محل انجام میشود و در نهایت دختر بی گناه به بیمارستان امام خمینی که فاصله بسیار کمی(حدود۳ دقیقه) تا محل مطب دارد، منتقل می شود.
در بیمارستان حدود ۲۵ دقیقه احیا انجام می گیرد که متاسفانه بخاطر زمان طولانی ایست قلبی و نرسیدن اکسیژن به مغز، این دختر بی گناه دچار مرگ مغزی می شود.
حتی اگر همان موقع در اولین لحظات با اورژانس تماس میگرفتند، شاید الان این دختر جوان و نخبه زنده بود؛ از نظر من این یک قتل است.
وی به تخلفات مشهود این پرونده اشاره کرد و گفت: تابلوی کلینیک پوست برای پزشک عمومی یا متخصص تغذیه کاملا غیر قانونی و گول زننده است(البته متاسفانه اخیرا در سطح شهر به علت عدم نظارت سازمان نظام پزشکی، اغلب پزشکان عمومی تابلوی "پزشک پوست، مو و زیبایی" نصب کرده اند و همین باعث گمراهی مردم میشود.
اقدامات زیبایی از جمله تزریق چربی توسط پزشک عمومی، ممنوع بوده است ولی هیچ نظارتی انجام نمی شود و متاسفانه هر روز در مطب پزشکان عمومی و حتی آرایشگاه ها این اقدامات مداخله ای  در حال انجام است در حالیکه فقط جراح پلاستیک و متخصص پوست اجازه انجام اینگونه اعمال را در شرایط و محل مناسب دارد.
 انجام این کار توسط تکنسین یک تخلف واضح است، کرایه دادن مطب به دیگران(با وجود اینکه آن فرد یا پزشک معروف به این است که در چند نقطه شهر اتاق کرایه میکند و تکنسین میگذارد تا برایش کار کند)، حضور نداشتن پزشک در مطب(تا زمانی که پزشک در مطب حاضر نباشد هیچ کاری برای بیمار نباید انجام شود)،همچنین دیر تماس گرفتن با اورژانس، همه این مسائل نیازمند پیگرد و برخورد جدی با خطا کاران است.
وی در پایان افزود: نبود دارو و لوازم مورد نیاز برای احیا بیمار که باید همیشه در تجهیزات تمام مطب ها وجود داشته باشد و نظارت بر آن وظیفه معاونت درمان دانشگاه است تخلف دیگر است؛ با توجه به اینکه پزشک صاحب مطب از اعضا هیات علمی رشته تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز است و قبلا نیز مسئولیتی در دانشگاه داشته است، به نظر میرسد که قصد سرپوش گذاشتن بر این موضوع وجود دارد چون در ابتدای اطلاع رسانی ها، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، محل این رخداد را در یک درمانگاه یا کلینیک عنوان کرد و علت آن را تزریق داروی بیهوشی ذکر نمود! در شرایطی که محل آن یک مطب شخصی متعلق به یک پزشک عمومی با مدرک دکترای تخصصی تغذیه  بوده است که تحت اجاره یک پزشک عمومی دیگر است.
به اعتقاد این فرد مطلع، معاونت درمان نیز بخاطر نظارت نکردن بر تخلف نصب تابلوی کلینیک پوست و لیزر، مقصر است؛ چرا که این تابلو میتواند بیماران و مراجعان را فریب دهد.
با تصویب سازمان نظام پزشکی، به تازگی پزشکان عمومی می توانند در زمینه انجام تزریق فیلر (ژل) ، بوتاکس و لیزر تبلیغات انجام دهند در حالی آنان طی دوره تحصیل در رشته پزشکی عمومی آموزشی در این زمینه نداشته اند و صرفا دوره های یکی دو روزه توسط شرکتهای فروشنده ژل و بوتاکس و لیزر گذارنده اند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
 بسیاری از مسئولان نظام پزشکی از میان پزشکان عمومی هستند و افراد ذی نفع در این مسئله وجود دارد و همین قضیه باعث آسیب شدید به بیماران شده و البته باعث تبلیغات زیاد و القای نیاز به اعمال زیبایی شده است.

عمل های زیبایی در مراکز غیرمجاز
در پایان باید گفت که متاسفانه افزایش انجام عمل های زیبایی به یکی از  مشکلات در حال گسترش کشور تبدیل شده است. 
 بی شک مردم باید دقیق بدانند به چه کسی، کجا و برای چه کاری مراجعه می کنند.
 مردم به افراد فاقد دانش و تجربه کافی ، همچنین به آرایشگاه ها و افرادی که در حقیقت صلاحیت ندارند، جهت درمان های زیبایی مراجعه نکنند. جراحی‌های  زیبایی مختلف  مانند تزریق چربی ، جراحی بینی ، لیپوساکشن  و... اگر در جایی غیر مطمئن و بدون افراد دارای صلاحیت انجام شود  عارضه و مخاطره حتی مرگ ایجاد می کند.
وزارت بهداشت نیز باید نظارت بیشتری به این موضوع داشته باشد.
باید پرسید چرا در ایران بیش از کل اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا، دستگاه لیزر وجود دارد؟ همین عرضه زیاد نیازمند تقاضای فراوان است.
  تبلیغات گسترده ای که  در فضای مجازی در این باره می شود(اقدامات زیبایی) باعث فریب بسیاری از هموطنان میشود.
باید قوانین حوزه بهداشت و درمان  در این مسیر بازنگری شده و از طریق سازمان نظام پزشکی  و معاونت‌ درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و نظارت شود.
باید مسیر به گونه ای هموار شود تا پزشکان محترم عمومی و سایر تخصص های غیر مرتبط  بیشتر در خدمت  امور مهم سلامت جامعه، پزشک خانواده و نظام ارجاع باشند و در زمینه ای فعالیت داشته باشند که در دوره تحصیل آموزش دیده اند و برای این اهداف براساس سند آموزشی وزارت بهداشت تربیت شده اند
متاسفانه این دختر اهوازی، آخرین قربانی نخواهد بود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار