کد خبر: ۱۸۹۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

بی ثباتی دلیل التهاب بازار خودرو

سیدمحسن دهنوی
عضو هیات رئیسه مجلس

مدتهاست شاهد نابسامانی بازار خودرو هستیم در حالی که التهاب موجود در بازار خودرو ناشی از بی ثباتی در سیاست های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ در ابتدا اعلام کردند که شورای رقابت نقشی در قیمت گذاری خودرو نخواهد داشت و خودروسازان بهای خودرو را تعیین می کند سپس این نهاد تغییر کرده ..و مطرح کردند که ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود. در شرایطی که بازار هر روزه اخبار متناقضی از نحوه قیمت گذاری می شنود، تلاطم و بی ثباتی امری طبیعی است که در اثر این امر بخش زیادی از مردم طی هفته گذشته متضرر شدند.
این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت متاسفانه استراتژی و راهبرد درستی ندارد و از سوی دیگر مدیریت درستی نیز اعمال نکرده است این وضعیت موجب افزایش بی رویه قیمت پرایدی شده که از نظر بدیهی ترین و اولیه ترین کیفیت ها و استانداردها نیز رضایت مردم را تامین نمی کند که این ظلم به مصرف کنده است. در این شرایط ریشه التهاب بازار را باید در خودروسازی ها و وزارت صمت جستجو کرد، زیرا لابی های خودروسازان در این وضعیت موثر است. واقعیت این است که متضرر اصلی نوسانات بازار خودرو، مردم هستند، در حالی که بهره وری پایین خودروسازان را که موجب زیان انباشته آن ها شده، نباید با پولی که از جیب مردم برداشته می شود، جبران کرد.
مصرف کننده نباید خسارتی که مقصر اصلی آن بهره وری پایین خودروسازان با وجود بازار انحصاری است را پرداخت کند. اگر وزارت صمت به دنبال ساماندهی بازار است باید بهره وری خودرسازان را افزایش دهد نه اینکه خودروسازان زیان انباشته تولید کنند و برای جبران این زیان قیمت خودرو افزایش یابد، این روش معادله غلطی است؛ باعث و بانی التهاب بازار اخبار متفاوت و عدم مدیریت صحیح وزارت صمت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار