کد خبر: ۱۸۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

کارآفرینی با سرمایه کوچک

هادی ابوی
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران

بحث بیکاری و اشتغالزایی بسیار مطرح است و تاکید بر رشته شغل‌هایی است که با سرمایه اندک می‌توان راه اندازی کرد. امروزه بسیاری از کسانی که هنر یا مهارتی دارند ولی سرمایه لازم را ندارند با دریافت کمک مالی یا اختصاص مبلغی به راحتی می‌توانند کارآفرینی کنند. به عنوان مثال کسی که انگشترسازی بلد است شاید به صد میلیون تومان  هم نیاز نداشته باشد و فقط برای تهیه لوازم و دستگاههای اولیه و برخی ابزار نیازمند ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعتبار باشد که بتواند با این رقم اشتغالزایی و برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کند.وقتی افراد می‌توانند با ارقام کوچک کارآفرینی و اشتغالزایی کنند باید آنها را مورد حمایت قرار بدهیم و مسیر پیش روی فعالیت آنها را هموار کنیم.
اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه می‌توان مشاغل کم سرمایه بر را توسعه داد؟ ارائه آموزشهای ابتدایی و مهارت آموزی موجب گسترش مشاغل کم هزینه می‌شود. اگر کلاسهای مهارت آموزی و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند برگزار کنیم، به گسترش مشاغل کم سرمایه بر کمک کرده‌ایم.
در قدیم طرح "کاد" در بسیاری از مدارس اجرا می‌شد و بر اساس آن افرادی که در هر رشته تحصیلی مثلا ریاضی فیزیک تحصیل می‌کردند در قالب طرح کاد یک دوره مهارتی هم می آموختند تا در رشته‌ای غیر از رشته تحصیلی خود هم مهارت کسب کنند و بتوانند وارد بازار کار شوند. اگر آموزش و پرورش مهارت آموزی را در کنار تحصیل دروس تئوری رواج بدهد، دانش‌ آموزان آشنایی با محیط کار و ابزار کار را تجربه کنند و در آینده شغلی و راهیابی بهتر آنها به بازار کار اثرگذار است.
درعین حال بین اشتغال کسی که می خواهد خودش کسب و کاری راه اندازی کند با اشتغال کسی که در یک کارگاه یا کارخانه کارگری می‌کند فرق است. کسانی که با هزینه کم ایجاد شغل می‌کنند در واقع افرادی هستند که می‌خواهند روی پای خودشان بایستند و کارآفرینی کنند ولی متاسفانه امروز این مساله با بحث اشتغال کارگری آمیخته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار