کد خبر: ۱۹۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کشاورزی شهری با استفاده از تکنیک های آبخیزداری شهری از راهکارهای امنیت غذایی و مدیریت سیل است که در این گزارش به ظرفیت تهران بدین منظور می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ یکی از راهکارهای آبخیزداری شهری برای امنیت غذایی و مقابله با سیل های سهمگین کشاورزی شهری است. بر اساس آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال‌های اخیر به‌طور میانگین حدود 15 درصد از محصولات کشاورزی جهان در مناطق شهری تولید شده‌اند و مزارع شهری توانسته‌اند پاسخگوی نیاز حدود 700 میلیون نفر از شهرنشینان (معادل یک‌چهارم کل جمعیت شهرنشینان در جهان) باشند. همچنین کشاورزی شهری نه‌ تنها محصولات تازه و مغذی را برای مصرف‌کنندگان شهری فراهم می‌سازد، بلکه می‌تواند تعداد قابل‌توجهی از جوانان جویای کار که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود را نیز مشغول کار کند.

تعریف کشاورزی شهری

کشاورزی شهری را می توان اینگونه تعریف کرد: انجام عمل کشت و کار و پرورش مواد خوراکی و غیرخوراکی در هر فضای در دسترس و بی استفاده در داخل و اطراف شهر توسط شهروندان و خانواده های آنان و با هدف کمک به تامین امنیت غذایی شهرنشینان، با به کار گیری روش ها و فناوری های نوین و استفاده از تجهیزات و پتانسیل های شهری و عرضه محصولات تولید شده به بازار داخل و اطراف شهر برای مصرف شهروندان به منظور کاهش وابستگی به تولیدات روستایی و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شهروندان.

مزایای کشاورزی شهری

کشاورزی شهری مزایای متعددی دارد؛ از مزایای کشاورزی شهری می توان به حفاظت و افزایش نظارت بر فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب طبیعت توسط شهروندان اشاره کرد. شهروندان با انجام کشاورزی شهری با روش های نگهداری از فضاهای سبز آشنا خواهند شد و علاوه بر این، احساس مسئولیت بیشتری در برابر چنین فضاهایی خواهند داشت. به این شیوه در استفاده از منابع طبیعی مدیریت صحیح تری با همکاری شهروندان اعمال و کیفیت محیط زیست شهری به گونه موثری حفظ خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای گفته شده توسط کارشناسان، همکاری شهروندان با مدیریت شهری است. به این معنا که با مشارکت شهروندان تعاملی میان آنان و مدیریت شهری شکل خواهد گرفت و شهروندان به مثابه نیروی کار، هدف و وسیله انجام امور خواهند شد. افزون بر این با توجه به تولید محصولات خوراکی و غیرخوراکی در داخل و اطراف شهر و کاهش حمل و نقل در شهر، هزینه های مدیریت شهری به ویژه برای تامین برخی از اقلام مواد غذایی کاهش خواهد یافت.

از مزایای دیگر کشاورزی شهری می توان به بهبود وضعیت محیط‌زیست، تغذیه بهتر و سالم تر، کاهش سیل، کاهش فقر، توسعه اقتصادهای محلی، ایجاد شغل‌های جدید و نیز استفاده مولد از زباله‌های شهری قابل‌بازیافت و... اشاره کرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

شرایط بالقوه تهران برای کشاورزی شهری

در شهر تهران به دلیل داشتن تعداد زیاد روزهای آفتابی طی سال و نور و گرمای لازم برای پرورش گیاهان شرایط مناسبی برای کشاورزی شهری وجود دارد. کشاورزی شهری در شهر تهران در دو مقیاس کوچک و بزرگ می تواند انجام شود و در مقیاس کوچک می توان هر فضا و بستری را به انجام کشاورزی شهری اختصاص داد. کاشت سبزیجات در باغچه های منازل، ایجاد بام سبز در پشت بام خانه ها، تعبیه گلدان و یا باکس های گل و گیاه در تراس و بالکن آپارتمان ها، حیات منازل ویلایی نمونه های کوچک مقیاس کشاورزی شهری هستند که در شهر تهران با توجه به نوع معماری منازل و وجود فضاهای نام برده به راحتی قابل اجرا است.

در مقیاس بزرگ بخشی از فضاهای بوستان ها، سوله های موجود در داخل و اطراف شهر، اراضی کمربندی جنوبی و اراضی شمالی، اراضی مناطق 20، 18، 17 و 5، حیات مدارس و دانشگاه ها، سرای محلات، محوطه بیمارستان ها، محوطه زندان ها، محوطه پادگان ها، باغ های مناطق شمالی شهر تهران، زمین های وسیع مناطق جنوبی، اراضی رها شده منطه 14 و پادگان های متروکه در منطقه 13 را می توان به کشاورزی شهری اختصاص داد. علاوه بر این در شهر تهران روددره های بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها از شرق به غرب را می توان به ترتیب لارک، دارآباد، جمشیدیه، گلابدره، دربند، ولنجک، درکه، فرحزاد و کن نام برد. وجود این روددره ها شرایط مناسبی را برای انجام کشاورزی شهری فراهم کرده است.

لازم به ذکر است  کشاورزی شهری در برخی مناطق تهران انجام شده است که از جمله این تجارب می توان به کشاورزی شهری مدرسه عدالت در منطقه 19، سرای محله واقع در بوستان افق در منطقه 22 و در چند محله از منطقه 17 اشاره کرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار