کد خبر: ۱۹۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
خوراکی‌های مهم در هنگام آلودگی هوا

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه درباره توصیه های تغذیه ای در زمان آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا خطر جذب سموم از طرق تنفس را بالا می برد که این وضعیت بر اندام های داخلی تاثیر می گذارد و بیشترین میزان آسیب بر دستگاه تنفسی خواهد بود. از این رو نمی توان گفت حالا که من تغذیه خوبی دارم می توان در آلوده ترین بخش شهر زندگی کنم، این تصور درستی نیست اما اگر تغذیه بدی داشته باشم آسیب پذیر تر می شوم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، نباید فکر کنیم همه مشکلات اعم از مشکلات پزشکی و زیست محیطی کاملا با تغذیه قابل رفع است

دکتر تیرنگ نیستانی، در پاسخ به این سوال که درگیر معضل آلودگی هوا هستیم. در این شرایط چه نکات تغذیه ای باید رعایت شود؟ اظهار داشت: البته که تغذیه بسیار مهم است ولی تغذیه همه داستان نیست و نباید فکر کنیم که همه مشکلاتی که داریم اعم از مشکلات پزشکی و زیست محیطی کاملا با تغذیه قابل رفع است. البته تغذیه بد می تواند مشکل را دو چندان کند و بر وخامت وضعیت بیفزاید و آسیب زننده باشد، ما در این مورد هیچ تردیدی نداریم. ولی معنی این نیست که هر مشکلی را می توان با تغذیه ای خوب رفع کرد؛ از جمله این مشکلات بحث آلودگی هوا است.

آلودگی هوا خطر جذب سموم از طرق تنفس را بالا می برد

سعی کنیم در صورت امکان کمترین مواجهه را با آلودگی هوا داشته باشیم

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که آلودگی هوا خطر جذب سموم از طرق تنفس را بالا می برد که این وضعیت بر اندام های داخلی تاثیر می گذارد و بیشترین میزان آسیب بر دستگاه تنفسی خواهد بود. از این رو نمی توان گفت حالا که من تغذیه خوبی دارم می توان در آلوده ترین بخش شهر زندگی کنم، این تصور درستی نیست اما اگر تغذیه بدی داشته باشم آسیب پذیر تر می شوم، باید از این بعد به مساله نگاه کرد. نخستین پیشنهاد و توصیه من این است که سعی کنیم در صورت امکان کمترین مواجهه را با آلودگی داشته باشیم، درست مثل بیماری کووید که اولین کار ما همین است و باید کمترین مواجهه را داشته باشیم و کمتر از خانه بیرون برویم و کارهایمان را به سرعت انجام بدهیم و فورا به خانه برگردیم.

مصرف مایعات در مرطوب نگه داشتن مخاط موثر است

دکتر نیستانی تصریح کرد: نکته دوم مصرف مایعات است که کمک بسیار زیادی می کند و در مرطوب نگه داشتن مخاط موثر است، بهترین مایع آب است. در وهله دوم به نظر من انواع چای به این شرط که با قند و کیک و بیسکویت خورده نشود. به ویژه چای سبز که ترکیبات آنتی اکسیدان بسیار قوی دارد و بسیار خوب است و چای تلخ که بسیار خوب است. اگر عادت به شیرین خوردن چای دارند با هر لیوان چای یک یا حداقل دو عدد کشمش مصرف شود، نکته بعدی در حوزه تغذیه مصرف سبزیجات است. سبزیجات نیز ترکیبات فعال زیستی دارند و تنها بحث ویتامین ها نیست بلکه موادی دارند که ویتامین نیستند اما خواص زیستی دارند. همچنین مصرف میوه در حد متعادل چون میوه ها نیز کالری دارند و میوه اضافه چاق کننده است.

برای افرادی که دغدغه وزن بالا دارند مصرف میوه صددرصد بر مصرف آبمیوه ارجح است

این متخصص تغذیه اظهار داشت: برای افرادی که دغدغه وزن بالا دارند مصرف میوه صددرصد بر مصرف آبمیوه ارجح است و مصرف آبمیوه در مواد خاصی توصیه می شود. افرادی که دچار فربهی هستند و وزن بالا و شکم بزرگ دارند معمولا مشکلات تنفسی متعدد دارند یعنی این افراد زمینه ابتلا به امراض تنفسی را دارند و آلودگی هوا می تواند اضافه شود و این افراد آسیب پذیر خواهند بود. موتور وزن در همه موارد پایه سلامت است و اهمیت بالایی دارد.

ویتامین دی باید در دوزی که متخصص تغذیه یا پزشک تجویز می کند مصرف شود

وی ادامه داد: مساله بعدی ویتامین دی است که برای کارکرد کل بدن اهمیت دارد. قلب و تنفس و گردش خون و ایمنی و آنتی اکسیدان و برای همه چیز مهم است. ویتامین دی باید در دوزی که متخصص تغذیه یا پزشک تجویز می کند مصرف شود. یعنی اگر من مردی هستم که ۵۸ ساله هستم و قد من ۱۶۲ سانتی متر است و وزن من ۱۰۰ کیلو است قرص هزار واحدی برای من کفایت نمی کند و عکس قضیه نیز صادق است. ولی وقتی کسی هستم که ۱۷۲ سانتی متر قد دارم و ۶۷ کیلو وزن دارم و مرتبا بیرون از خانه هستم ضرورتی وجود ندارد که هر هفته ۵۰ هزار واحد ویتامین دی بخورم. مقدار و شکل مصرف توسط متخصص تغذیه و پزشکی که صلاحیت دارد تجویز می شود.

برچسب ها: تغذیه ، آلودگی هوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار