کد خبر: ۱۹۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
در ادامه با انواع قطعات صنعتی آشنا می شوید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا صنایع بسیاری دچار دگرگونی شدند. این انقلاب که از ۱۷۶۰ تا ۱۸۴۰ به طول انجامید، ابتدا از انگلستان آغاز شد و سپس به سایر کشورهای جهان صادر گشت. انگلستان به علت داشتن سرمایه، نیروی کار، زمین و مدیریت مناسب، مستعد و آماده برای تحول بود. انقلاب صنعتی نیز به دنبال جایگزینی ماشین با انسان بود. این واقعه که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی یاد می‌شود، کشورهای بسیاری را به مستعمره تبدیل نمود.

با گذشت زمان، کشورها دچار تحولات فراوان در حوزه صنایع شدند، سیاست گذاری و پیشرفت علمی و رشد ابداعات و اختراعات از دلایل اصلی تفاوت کشورها در این زمینه شد. جنگ جهانی دوم و پیامدهای پس از آن به خصوص تقسیم جهان به بلوک شرق و غرب و جنگ سرد در زمینه رشد صنایع در شوروی و آمریکا و کشورهای تابع آنان تاثیر فراوان داشت.

با گذر زمان، ابزارهای مورد استفاده در صنایع گوناگون نیز دچار تغییرات شدند. یکی از ابداعات در حوزه صنایع چک ولو بود. چک ولو در واقع شیر یک طرفه ای است که اجازه عبور سیالات را از یک سو می‌دهد. ابتدا در ۱۹۰۷ فرانک دی کاتر موفق به ساخت اولین نوع چک ولو شد. به مرور و در ۱۹۱۶ نیکولا تسلا موفق به ساخت چک ولو دیگری شد که به چک ولو تسلا معروف گشت. تسلا مخترعی بود که به دلیل طراحی سیستم نوین برقی رسانی بر مبنی جریان متناوب شناخته شد.

چک ولوها به دلیل اتومات بودن و عدم نیاز به اپراتور برای انتقال جریان سیالات دارای کاربرد فراوان می‌باشند و اکثراً با موادی مانند چدن، برنج، فولاد، استیل و نیکل تولید و عرضه می‌شوند.

این محصول به این علت در صنایع مختلف استفاده می‌شود که علاوه بر توان انتقال مایعات می‌تواند گاز، بخار و هوا را نیز منتقل نماید.

راه انتقال سیالات

اما چگونه این مایعات می‌توانند منتقل شوند، امروزه با پیشرفت علم نیز جنس لوله‌های منتقل کننده سیالات نیز تغییر یافته است، و لوله فولادی به انتخاب مسلم افراد تبدیل شده است. اما چه تفاوتی بین لوله با جنس فولاد و سایر انواع وجود دارد؟

ابتدا بگوییم که این لوله‌ها ابتدا با خم کردن ورق‌های فولادی تبدیل به لوله شده و سپس با بست به هم متصل می‌شوند. اما ویژگی این نوع از لوله‌ها در این است ک علاوه بر مقاومت زیاد در برابر سوانح و خطای انسانی و آب و هوا قابلیت ذوب برای استفاده مجدد و بازیافت را داراست.

همچنین استفاده از این نوع لوله‌ها مزایای دیگری نیز به دنبال دارد مانند قابلیت استفاده از آن در صنایع مختلف، یا امکان تولید در ابعاد مختلف و مدل‌های درزدار و بدون درز. از جمله صنایعی نیز که در آن از این نوع لوله استفاده می‌شود می‌توان به کشتی سازی، نفت و گاز، شیمیایی و پتروشیمی و مهندسی ساخت و ساز و مکانیک اشاره نمود.

قیمت این نوع از لوله‌ها نیز متغییر است زیرا با استانداردها و گرید ها و اندازه‌های متفاوتی تهیه می‌شوند؛ کما اینکه در نهایت ضخامت و وزن لوله است که قیمت آن را تعیین می‌کند.

انقلاب صنعتی یا انقلاب قطعات صنعتی؟

شیر پروانه‌ای، کاربردی اما ارزان

اما در کنار این ابداعات بخش صنعت بد نیست اشاره کنیم به ابداعی دیگر که شیر پروانه‌ای نام دارد.

اما ابتدا باید ببینیم این نوع با چک ولو اصلاً چه تفاوتی دارد؟ یک نکته جالب در رابطه با شیرها همین است که بر خلاف تصور به طبقات مختلفی تقسیم می‌شوند.به همین بهانه ابتدا به معیارهای دسته بندی آنان اشاره می‌کنیم و سپس به پاسخ سوال خواهیم پرداخت. اولین معیار نوع حرکت آنان است که به ۳ نوع خطی، چرخشی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. برای مثال شیر دروازه‌ای دارای حرکت خطی است و یا شیر توپی دارای حرکت چرخشی و حرکت اتوماتیک نیز مختص شیرهای یک طرف است. از طرفی دیگر نوع کاری که انجام می‌دهند نیز در دسته بندی آنان تفاوت ایجاد می‌کند. بدین معنی که هر کدام از این شیرها دارای کارکرد مختلفی مانند تنظیم جریان، کنترل جریان، یکسو کننده جریان، دارا می‌باشند. همین نکته پاسخ سوالی است که در بالا پرسیده شد. عملکرد چک ولو و شیر پروانه‌ای با هم متفاوت است. در واقع هر کدام از این نوع وظیفه‌ای متفاوت دارند. شیر پروانه‌ای وظیفه قطع و وصل کردن جریان را دارا می‌باشد در حالی که که چک ولو شیر اطمینان است. اما به طور کلی این شیرها با هم مشابهت دارند و دارای ساختار مشابهی می‌باشند.

انقلاب صنعتی یا انقلاب قطعات صنعتی؟

اما در آخر می‌پردازیم به شیر پروانه‌ای که همانطور که گفتیم دارای حرکت چرخشی است و تنظیم و قطع و وصل جریان سیال را بر عهده دارد. شیر پروانه‌ای مزیت‌هایی نیز به نسبت سایر شیرها داراست. برای مثال دارای وزن کمتری است و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. همچنین در صنایع بسیاری نیز قابلیت به کارگیری و استفاده را داراست. به طور مثال در صنایع غذایی، ایمنی، نفت و گاز کاربرد فراوان دارد و علاوه بر این برای سرویس‌های مایعات، بخار و سرمایش آب و هوا و گاز نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که شیرهای پروانه‌ای نیز خود به ۳ نوع تقسیم می‌شوند. شیرپروانه ای مدل ویفری و لاگ با ابعاد ۵۰ تا ۲۰۰ میلی متروفلنج دار با ابعاد ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر تولید وعرضه می‌شوند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار