کد خبر: ۱۹۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
رئیس سازمان هواشناسی از آغاز تولید رادیوسوندهای ایرانی از سال آینده خبر داد و گفت:‌آمادگی تجمیع داده‌های جوی سایر دستگا‌ه های دولتی را داریم.

سحر تاجبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره این‌که طی 2 سال اخیر یکی از استراتژی اصلی سازمان هواشناسی کشور افزایش اعتبارات بوده است، اظهار کرد: بخش اعظمی از توسعه این بخش تجهیزاتی است و نیازمندیم این تجهیزات را خریداری کنیم.

وی ادامه داد:با توجه به این‌که بسیاری از تجهیزات هواشناسی خرید خارج از کشور است و نیاز به تامین اعتبارات قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی با یادآوری این‌که اعتبارات سازمان هواشناسی بسیار ناچیز و زیر 100 میلیارد تومان در سال بود، افزود: طی 2 سال اخیر با کمک سازمان برنامه  و مجلس اعتبارات عمرانی سازمان هواشناسی کشور 300 درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: گرچه این رقم هم خیلی قابل ملاحظه نیست، اما نسبتا به آن چه که قبلا داشتیم شرایط بهتر شده و می‌توانیم توسعه تجهیزاتی خیلی خوبی را داشته باشیم. به‌خصوص یک سری اعتبارات که مشخصا برای خرید تجهیزاتی مثل رادار  تامین شده که امیدواریم بتوانیم تجهیزات سازمان هواشناسی را برای پایش بهتر توسعه دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که با در بحث تجهیزات با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، گفت: به‌عنوان نمونه در دنیا ایستگاه‌های خودکار به‌طور متوسط (بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در 10 کشور) حدود 20 تا 21 کیلومتر است، اما همین ایستگاه های برای کشور 100 کیلومتر است.

تاجبخش بیان کرد: به‌عبارت دیگر در این کشورها به‌طور متوسط هر 20 کیلومتر یک ایستگاه خودکار نصب و راه‌اندازی شده اما در ایران هر 100 کیلومتر.

وی تصریح کرد:  با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده، ضرورت توسعه در شبکه پایش بسیار بسیار محسوس است. در زمان حاضر پدیده‌هایی روی می‌دهد که با تجهیزات کنونی به‌راحتی قابل پایش نیست و حتما باید شبکه پایش بسیار قوی در اختیار داشته باشیم.

وی اضافه کرد:‌ تجهیزات این ایستگاه‌ها خارجی است؛ البته با توجه به مسئله تحریم و افزایش نرخ ارز طی 2 سال اخیر تلاش کرده‌ایم در راستای استفاده از ظرفیت‌های داخلی حرکت کنیم. اما چون منابع ما محدود است با حمایت‌های معاونت فناوری ریاست‌جمهوری حدود 9 موافتنامه در این زمینه امضا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: منابع مالی را این معاونت تامین می‌کند و با کمک فنی همکاران ما در سازمان هواشناسی ، شرکت‌های دانش‌بنیان پای کار آمده‌اند تا بخشی از تجهیزات موردنیاز هواشناسی از جمله ایستگاه‌های خودکار و رادارهای هواشناسی را در داخل تولید کنیم.

تاجبخش در عین حال با بیان "تا به این مرحله برسیم یکی دو سال زمان می‌برد"‌ افزود: باید همین روند را ادامه دهیم و هر وقت تولید در کشور آماده شد ما از تولیدات شرکت‌های ایرانی استفاده خواهیم کرد. ضمن این‌که سازمان هواشناسی بیش از 10 سال است که از تولید داخلی رادیوسندها (Radio sonde)‌ حمایت می‌کند.

وی یادآور شد: امسال یک قرارداد بیش از یک میلیارد تومانی با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این رابطه امضا شده تا بتوانیم در سال آینده تولید رادیو سوندهای ایرانی را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد ایستگاه خودکار نیاز داریم تا به نُرم جهانی در این زمینه برسیم، گفت: هر آنچه شبکه پایش قویتری در اختیار داشته باشیم از جهت تفکیک زمانی-مکانی افزایش می‌یابد. یعنی ما در فواصل مکانی کوتاه‌تر و در بازه زمانی کمتر می‌توانیم داده‌های هواشناسی را جمع‌آوری کنیم. در این صورت اطلاعات جمع‌تری از هواشناسی خواهیم داشت.

 وی با یادآوری این‌که یک سری از ایستگاه‌های باران سنجی در اختیار وزارت نیرو است و تعدادی از این ایستگاه‌ها را نیز سازمان هواشناسی دارد،‌گفت: همواره در مقدار بارش‌ها با هم اختلاف داریم. هنوز نتوانسته‌ایم این ایستگاه‌ها را با هم تجمیع کنیم. در این زمینه یک سری مشکلات فنی و یک سری مشکلات مدیریتی داریم.

وی ادامه داد: باید در کشور به این باور جمعی برسیم که نیاز داریم در جمع مدیران کلان یک شبکه ملی تولید کنیم تا تمام داده‌های جوی برای کاربران به‌صورت تجمیع شده در یک جا باشد. وظیفه سازمان هواشناسی همین است؛ ما یک شبکه گسترده‌ای داریم که در آن مدیریت داده را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: این آمادگی را داریم که با اطلاعات سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها، داده‌های جوی را تجمیع کنیم. این داده‌ها محصول دستگاه‌هایی با برند‌های مختلف بوده که در زمان‌های مختلفی تولید شده‌اند. به همین دلیل به‌راحتی نمی‌توانیم به‌صورت آنلاین این داده‌ها را جمع‌آوری کنیم اما کار غیرممکنی نیست.

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار