کد خبر: ۱۹۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گیلان از قرار گرفتن تصنیف میرزا کوچک خان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صداوسیمای گیلان، ولی جهانی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گیلان گفت: تصنیف معروف «میرزا کوچک‌خان» که از جمله آثار برجسته فرهنگی - اجتماعی گیلان به شمار می‌رود، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده بر روی منابع موجود ، شاعر این اثر ماندگار مشخص نیست، اما قدمت آن در حدود صد سال تخمین زده شده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: نخستین بار به این تصنیف به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکلور گیلان، ناصر مسعودی برشمرد.

تصنیف میرزاکوچک خان جنگلی ثبت ملی شد

جهانی، میراث ناملموس فرهنگی را عاملی برای وحدت فرهنگی عامه مردم دانست و تأکید کرد: عناصر فرهنگی از جمله تصنیف‌ها و مکتوبات هنری که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، به عنوان میراث با ارزش فرهنگی به شمار می‌رود که لازم است با مستندنگاری علمی علاوه بر حفظ و حراست آن‌ها، زمینه انتقال‌شان به نسل‌های بعدی را فراهم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار