کد خبر: ۱۹۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی:
ایسنا/کرمان نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس تنها راه نجات کشاورزی و ادامه تولید پسته در شهرستان‌های رفسنجان و انار را مدیریت منابع آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری دانست و گفت: دولت باید در این راستا کشاورزان پسته‌کار را حمایت کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام دکتر حسین جلالی با اشاره به اینکه وضعیت کشاورزی شهرستان های رفسنجان و انار با توجه به وجود منابع آبی کم و وضعیت خاک نگران کننده است، اظهار کرد: یک سوم جمعیت این دو شهرستان به شغل شریف کشاورزی مشغول هستند و با این وضعیت ادامه کشاورزی با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد:  متأسفانه راهکارهای خطرناکی پیشنهاد می دهند؛ ازجمله اینکه 50 درصد باغات را خشک کنند، کسی که چندین سال برای محصول دادن یک درخت کار کرده، به دلیل نبود مدیریت منابع آب باید درختان خود را بخشکاند! بعد دوباره پیشنهاد بدهند بقیه درختان را هم خشک کنید و کم کم پسته را از رفسنجان جمع کنید.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به اینکه در شهرستان رفسنجان کشاورز داریم که حدود ده تن در هکتار پسته برداشت می کند اما در برخی مناطق 400 کیلو و کمتر، ادامه داد: روش های سنتی آبیاری و عدم آموزش در راستای کشاورزی موجب شده برخی کشاورزان با مشکل مواجه شوند در حالی که کشاورزان و پسته کاران نمونه باغات خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده و بهترین محصول و با تناژ بالا برداشت می کنند.
وی بر حمایت دولت از کشاورزان در زمینه سیستم های آبیاری نوین و کمک به اصلاح خاک و افزایش بهره وری در سطح تأکید کرد و گفت: طی جلساتی که با کارگروه کشاورزی در دفتر نماینده برگزار شد، تصمیماتی ازجمله پیگیری آب شیرین کن ها، که مجوز آن را محیط زیست باید اعطا کند و تجمیع باغات خرده مالکان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری اتخاذ شد و در خصوص اصلاح مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب در مجلس پیگیری خواهیم کرد.
حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و با استفاده از سیستم آّبیاری نوین و زیرسطحی و مدیریت منابع آب، کشاورزی و تولید پسته شهرستان را حفظ کنیم.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار